Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,555 7 mei 2024 14:18
  • -0,025 (-0,45%) Dagrange 5,550 - 5,630
  • 59.535 Gem. (3M) 286,4K

TomTom november 2023 draadje

1.041 Posts
Pagina: «« 1 ... 31 32 33 34 35 ... 53 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 JustRevisited 18 november 2023 17:11
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 18 november 2023 03:34:

    [...]
    Correct. Als de koers door de stoploss zakt (al is het slechts heel even bij de openingskoers) wordt de turbo gestopt, en krijg je met wat geluk nog een klein bedragje terug. Bij de 'boosters' van BNP of de 'sprinters BEST' van ING krijg je niks terug.

    Verder staat in de kleine lettertjes dat de uitgevende bank om hun moverende redenen altijd een turbo kan beëindigen (met terugbetaling van een fair price), of de in- en verkoop tijdelijk kan staken. Dat kan bij een grote internationale 'event' of beurskrach, en dan voor alle uitgegeven turbo's, of voor de turbo's van een bepaald bedrijf bij een 'corporate event'.

    Dat was bijvoorbeeld het geval bij verkoop van Telematics in 2019, en de daarmee samenhangende reverse aandelensplit van TT. De omzetting van turbo's in TomTom was nog ingewikkelder dan de aanpassing van opties. Bij turbo's zijn er geen Euronext-regels, en elke bank deed het op zijn eigen manier.
    BNP had de omzetting binnen dag voor elkaar, met op verzoek een redelijk duidelijke uitleg, maar rekende bij de (kleine) afrondfoutjes lekker naar zichzelf toe. ING deed het op een andere manier (voor kenners: vooral ratio-aanpassing) maar staakte de handel in hun sprinters bijna een week. Zeer irritant en amateuristisch.

    Een (theoretisch) risico bij turbo's is dat de uitgevende bank failliet gaat. Dan ben je je geld kwijt, want voor turbo's bestaat er geen bankdeposito-garantie als voor spaargeld, en ook geen -hoe heet het ook al weer- clearing house garantie als voor aandelen, obligaties en opties (althans bij Euronext), in het geval je bank of broker ermee ophoudt.

    Turbo's zijn sowieso risicovol (hoewel minder risicovol dan het kopen van kale call-opties), vooral bij hoge stoploss en hefboom, en je zult van mij geen algemene aanbeveling horen. Ook zijn ze duurder geworden in de zin dat de 'financieringsrente' die je over het onderliggende bedrag betaalt nu veel hoger is (5-7%) dan een paar jaar geleden. BNP is wat dit betreft nog duurder dan ING.
    Daarom beleg ik nauwelijks meer in turbo's, de enige die ik nog heb lopen zijn in ASML en Ageas.

    Als een bedrijf dividend uitkeert verlaagt dat bij turbo's het 'onderliggende' bedrag, en dus de financieringsrente, en wordt de turbo navenant meer waard. Bij TT helaas geen dividend, dus ...
    Daarom voor mij geen TT-turbo's (ooit wel even gehad). Ik doe liever in opties.
    Turbo’s zijn wel minder risicovol geworden. Doordat de hefboom gemaximeerd is bij wetgeving, dat was vroeger anders. Ook blijft de hefboom gelijk, dus de onderliggende waarde wordt na een koersverlies of winst aangepast. De rente die je noemt is best fors. Meer voor korte ritjes dus.

    Op opties gebied heb ik afgelopen jaren wat bijgeleerd over de voor en nadelen van out of the money of in the money.

    Deep ITM is minder risicovol dan ik dacht en OTM risicovoller dan ik dacht. Op papier had ik me daar als beginner in vergist. Het lijkt het interessantst om opties te kopen net iets onder de koers van het moment. Zodra het aandeel stijgt krijgt ie dan intrinsieke waarde. Dat kan zeker leuk zijn. Maar nadelen zijn er ook ten opzichte van deep in the money.

    Je betaalt meer tijdwaarde en een vlak verloop van aandelen koers is in je nadeel, de tijdwaarde loopt er uit. Bij deep ITM betaal je bijna geen tijdwaarde en maakt een flatline koers minder uit. Daar heb je alleen pijn als de onderliggende waarde daalt. Maar die pijn heb je ook als je het onderliggende aantal aandelen had gekocht.
  2. forum rang 4 Jaap 18 november 2023 17:54
    quote:

    vreemd vermogen schreef op 18 november 2023 17:26:

    Een vraag. Ik heb begrepen dat voor een buy back niet uit de laat gekocht mag worden ( zo leer je nog eens wat). Geldt dit ook voor de inkoop van rsu aandelen en kunnen de aankoop van deze aandelen door/naast elkaar plaats vinden?
    Volgens mij zijn de rsu aandelen al in 2021 aangekocht; en is het huidige programma alleen om te schrappen.
    Dat TT niet uit de laat bij een shorter of instiution koopt lijkt mij logisch.
    Of dat ook geldt bij de laat van een particuliere belegger die verkoopt?
    Ik denk van niet.
  3. beursbeurs 18 november 2023 18:11
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 17 november 2023 23:53:

    [...]
    Hierbij spelen meerdere dingen een rol.

    1. We weten uit de kwartaalcijfers elke keer de verandering in de defrev en de totale defrev-stand (per business unit), maar niet hoe die verandering tot stand gekomen is. Die verandering is het verschil tussen nieuwe deferrals en de vrijval uit eerder opgebouwde defrev, maar die twee bedragen zijn niet uit de cijfers af te leiden, hoogstens ruw te schatten. Ik hoop een dezer dagen met een overzichtje van mijn schattingen te komen, voor de jaren 2018-2022, maar daar zit veel opzoek- en rekenwerk in.

    Dank voor de moeite!

    Ik ben benieuwd, hou je bij de vrijval in 2021 en 2022 ook rekening met de cash ontwikkeling. In 2021 en 2022 speelt namelijk hetzelfde als in 2020, een (forse) toevoeging aan de defrev en een afname van de net cash bij lage ebitda. Dit zal wel toeval zijn;)
  4. forum rang 6 pwijsneus 18 november 2023 18:58
    quote:

    JustRevisited schreef op 15 november 2023 10:16:

    6,50 nadert en die 'perpetual trading range' die Pwijsneus 'perpetual' met ons deelde ook.

    Die trading range had trouwens ook lijnen die naar elkaar toeliepen. Dus als je er in komt, kun je er ook in theorie aan de bovenkant snel weer uit :-)
    De tradingrange ziet eruit zoals in bijgaande grafiek, timeframe van de candlebars is wekelijks.

    Het 21-weeks gemiddelde (blauwe lijn) ligt op ~EUR 6,57
    Het 55-weeks gemiddelde (rode lijn) ligt op ~EUR 7.00
    Het 200-weeks gemiddelde (groene lijn) ligt op ~EUR 7,52

    De perpetual trading range heeft een bodem van EUR 6,89, toevallig ook de koers op 12 oktober, de dag voor de Q3 cijfers en vrije val van het aandeel. De bovenkant van de range is ~EUR 9,00

    Als het beurssentiment een beetje meezit komende week, moet het mogelijk zijn om boven de 7 te eindigen dit jaar, maar fundamenteel nieuws vanuit TomTom zou natuurlijk helpen. Bijvoorbeeld het aankondigen van een deal. Het zou krachtig signaal zijn en bevestiging van succes nieuw ingeslagen weg. Hierbij denk ik dan specifiek aan het binnenhalen van Meta als betaalde klant en het weghalen van Amazon bij HERE.

    Maar elk ander nieuws zou ook welkom zijn, en een steuntje in de rug.

    Eerst maar eens zien of EUR 6,89 geen weerstand is geworden, en of het aandeel daar uberhaupt komt. De shorters - die wellicht de financial intermediate een dienst bewijst - zitten erin rond gem. ~EUR 7,00

    Het klopt in ieder geval dat de kans behoorlijk is dat we aankomende week de onderkant van de range gaan testen.

    GLMF's!

    (plaatje)
  5. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 18 november 2023 20:30
    quote:

    JustRevisited schreef op 17 november 2023 14:13:

    [...]
    Met calls ben je afhankelijk van timing en complexe dingen als tijdwaarde.
    ...
    Ik had dit jaar we lange Philips calls gekocht rond de 13 euro en ging er uit op 18. Dan zou je zeggen: dik rendement. Dat viel dus dik tegen. Er was een paar dagen op rij dat de koers 0% bewoog en de opties dik in de min stonden. Blijkbaar was de tijdwaarde van die aandelen gebaseerd op hoge volatiliteit (het aandeel Philips was keihard gedaald) en toen het aandeel licht begon te stijgen, nam de intrinsieke waarde toe, maar de tijdwaarde af, doordat de factor 'vola' omlaag ging. Pas toen de opties in de money kwamen begonnen ze een beetje te glimmen.
    ...
    Ik ben dus niet tegen calls als instrument, maar ben er ook weleens op nat gegaan. Vroeger ging ik een keer heel erg nat door een macro event. In Japan begon een kernreactor te lekken (Fukushima) en men was bang dat de chip industrie geraakt zou worden (radioactieve chips) en de Japanse auto industrie. Ik had zowel calls in TT maar ook in automotive gerelateerde aandelen en alles ging down en in plaats van te handelen bleef ik als een konijn in de koplampen kijken.

    Wat ik nooit meer doe is turbo's. Ik ben niet van de conspiracies of manipulatie-roeper maar in het verleden ben ik 1 keer echt genaaid. Ik had hoge verwachtingen van hun cijfers en zat long in turbo's met hoge hefboom. Vervolgens kwamen om 8:00 uur cijfers uit die crescendo waren en iedereen zat klaar voor de stijging. Toen werd bij opening een enorme bestens verkooporder in de laat gegooid, werd de stoploss op 1 cent geraakt (dus verkocht) en het aandeel sloot die dag meer dan 10% in de plus en is sindsdien nooit meer zo laag gekomen. (en ik was van plan ze langer aan te houden). Dit was op koersen rond de 200 en ze staan nu 600+.
    ...

    Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben is wat de impact is van bepaalde instrumenten op de koers. Stel dat TT met heel mooi nieuws komt over iets. En niemand koopt de aandelen maar wel allemaal calls en turbo-troep. Is dat dan nadelig voor het aandeel vergeleken bij als mensen de aandelen zouden kopen? Of komt dat op de achtergrond op hetzelfde neer, omdat die producten derivaten zijn (afgeleide) van de aandelen?
    Je optie-ervaringen kan ik onderschrijven. Wat TT betreft, alle aandelen die ik heb of ooit had, verkreeg door ik door levering vanuit geschreven itm puts, bewust. Na stijging verkocht ik soms weer wat, vaak rond cijferdagen.

    Turbo's zijn idd riskant(er), zeker bij een hoge hefboom, en soms geniepig. Dat afstoppen en dus je inleg verliezen door een heel even lage openingskoers heb ik ook een keer meegemaakt. Ik doe soms nog wel wat in turbo's (niet in TT), maar dan niet te hebberig. Dus met een hefboom niet hoger dan 3,8.

    Over je laatste alinea: volgens mij maakt het niet uit. Want als ik calls of turbo's koop, zal de tegenpartij, marketmaker of bank, zich moeten dekken door aandelen te kopen.
  6. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 18 november 2023 21:04
    quote:

    JustRevisited schreef op 18 november 2023 17:11:

    [...]
    Turbo’s zijn wel minder risicovol geworden. Doordat de hefboom gemaximeerd is bij wetgeving, dat was vroeger anders. Ook blijft de hefboom gelijk, dus de onderliggende waarde wordt na een koersverlies of winst aangepast. De rente die je noemt is best fors. Meer voor korte ritjes dus.
    ...
    De door mij onderstreepte zin is onjuist (voor zover ik begrijp wat je bedoelt).
    De hefboom blijft niet gelijk, en wat bedoel je precies met de 'onderliggende waarde'?
  7. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 18 november 2023 21:18
    quote:

    beursbeurs schreef op 18 november 2023 18:11:

    [...]
    Ik ben benieuwd, hou je bij de vrijval in 2021 en 2022 ook rekening met de cash ontwikkeling. In 2021 en 2022 speelt namelijk hetzelfde als in 2020, een (forse) toevoeging aan de defrev en een afname van de net cash bij lage ebitda. Dit zal wel toeval zijn;)
    Het verhaal voor 2021 is niet veel anders dan voor 2020, beide waren beroerde verkoopjaren. De toename van de defrev was in 2021 laag, nog lager dan in 2020.
    Op 2022 en 2023 (ytd) kom ik later terug.
  8. forum rang 6 JustRevisited 18 november 2023 22:11
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 18 november 2023 21:04:

    [...]
    De door mij onderstreepte zin is onjuist (voor zover ik begrijp wat je bedoelt).
    De hefboom blijft niet gelijk, en wat bedoel je precies met de 'onderliggende waarde'?
    Getallen ter illustratie

    Vroeger:
    Aandeel X staat op 10 euro. Financieringsniveau is 5. De turbo kost 5 euro. De hefboom is 2. De koers daalt naar 6. Dan is ie te koop voor 1 euro. (6-5) De hefboom is 6 geworden. (Of stel de koers daalt naar 5,01. Dan is ie nog niet uitgestopt en kost de turbo 1 cent)

    Nieuwe situatie:
    Aandeel X staat op 10 euro. Financieringsniveau is 5. De turbo kost 5 euro. De hefboom is 2. De koers daalt naar 6. Dan zou ie te koop moeten zijn voor 1 euro. De hefboom wordt dan echter 6 en dat is niet toegestaan. Het financieringsniveau wordt aangepast. Hij kost dan voor nieuwe instappers 3 euro en de hefboom blijft 2.
  9. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 19 november 2023 01:56
    quote:

    JustRevisited schreef op 18 november 2023 22:11:

    [...]
    Vroeger:
    Aandeel X staat op 10 euro. Financieringsniveau is 5. De turbo kost 5 euro. De hefboom is 2. De koers daalt naar 6. Dan is ie te koop voor 1 euro. (6-5) De hefboom is 6 geworden. (Of stel de koers daalt naar 5,01. Dan is ie nog niet uitgestopt en kost de turbo 1 cent)

    Nieuwe situatie:
    Aandeel X staat op 10 euro. Financieringsniveau is 5. De turbo kost 5 euro. De hefboom is 2. De koers daalt naar 6. Dan zou ie te koop moeten zijn voor 1 euro. De hefboom wordt dan echter 6 en dat is niet toegestaan.
    Het financieringsniveau wordt aangepast. Hij kost dan voor nieuwe instappers 3 euro en de hefboom blijft 2.
    Je gaat kennelijk uit van booster-turbo's e.d. waarbij de stoploss gelijk is aan het financieringsniveau. OK, wel zo simpel.

    Wat je in het 2de voorbeeld zegt klopt echter niet.
    Bij een hefboom van 5 of hoger mag de uitgevende bank geen turbo's meer verkopen (je ziet dan ook geen laat meer). Maar de turbo blijft gewoon bestaan en de bank mag en zal een bied noemen en de turbo bij aanbod ook terug kopen. Verder verandert er niets.

    Het onderstreepte is dan ook pertinent onjuist. De turbobezitter betaalde 5 euro maar had het verkeerd gezien en zag de waarde van z'n turbo dalen tot slechts 1 euro. Bij de door jou geschetste 'aanpassing' (verlaging financieringsniveau tot 3 euro) zou de waarde ineens 3 euro worden. Dat is een cadeautje dat deze belegger niet verdiend heeft.
    Dat is het duidelijkst te zien als de koers weer zou stijgen naar de oorspronkelijke 10 euro. Dan zou de volgens jou aangepaste turbo 7 euro waard worden, terwijl de belegger er 5 voor betaald heeft en verder niks bijzonders heeft voorzien. Met het onderliggende aandeel is uiteindelijk niks veranderd, de koers was en is weer 10 euro.

    Het kan zijn dat de bank een nieuwe turbo introduceert met financieringsniveau 3 en kostprijs 3 euro, maar dat is een andere, volledig nieuwe turbo waar de eerste belegger niets mee te schaften heeft.
1.041 Posts
Pagina: «« 1 ... 31 32 33 34 35 ... 53 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links