Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Exmar BRU:EXM.BL, BE0003808251

  • 7,800 10 mei 2024 17:35
  • +0,180 (+2,36%) Dagrange 7,650 - 7,800
  • 2.912 Gem. (3M) 12,8K

Forum Exmar geopend

2.542 Posts
Pagina: «« 1 ... 120 121 122 123 124 ... 128 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 boothram 16 november 2023 12:59
    die 5,5 is dus wel een vrij recente koers, rekening houdend met dividend. Het is, met de beschikbare informatie niet onmogelijk, dus. Men kan natuurlijk schermen met de info over de contracten met eni en gasunie: de betaalwijze en tijdstippen kunnen zo gekozen worden dat ze de hoofdaandeelhouder bevoordeligen: bv. niet vermelden van huurcontract voorwaarden, om voor eni een eerste betaling in q3/q4. Dan kunnen de uitgaven als capex geboekt worden, zonder winst. Dat zal veel moeilijke zijn bij de (geauditeerde) jaarresultaten. Op de manier waarop de geboekte minwaarden (op de platformen, geconsolideerde schulden lijken wel kwijtgescholden, maar op 0 gezet in ruil van volledige eigendom) hergebruikt door publicatie van 9 maanden.
    Allemaal gissen, dan denk ik WE MOGEN HET NIET WETEN , maar sorry, dit is tegen de rechten van de medeaandeelhouder.
    Saverijs kan beslissen van nooit meer een dividend uit te keren... hij zal wel voldoende andere inkomsten hebben, alleen dan moet hij op de beurs blijven... de actuele wegmoffelconstructies zullen niet meer werken. En als hij een nieuw bod wil lanceren, dan zullen die lage termijncontracten en die onbekende huurtarieven bij infrastructuur verdwijnen. Een nieuw bod...wellicht aan vergelijkbare prijs...ex-dividend 12$. Misschien geen slecht idee om proberen bij te kopen aan 5,8? Ik sluit ook niet uit dan Nicolas het over een andere boeg gooit, en een goede prijs betaalt om van de beurs te verdwijnen. (dan geeft hij minder kosten en kopzorgen) dan krijgen we snel terug 12$ of meer en hij kan dan beginnen rentenieren. Best ook mogelijk dat al procedures aan de gang zijn tegen exmar...maar best mogelijk dat aandeelhouder (voorlopg?)buiten schot blijft.
  2. Ortho2023 16 november 2023 15:45
    Ik ben er niet zeker van dat de nogal mysterieuze investering in Vantage Drilling geen deel uitmaakt van een project met verborgen kapitaal... laat me het uitleggen: Vantage Drilling kan heimelijk met de prijs van Exmar spelen (hebben ze aandelen gekocht voor en na het dividend...) ..?) en in het geheim werken met een paar duizend aandelen....dan zouden we opeens een fusie zien van Exmar met dit bedrijf...niets is onmogelijk met deze vos die regisseert....Vantage-boren heeft niet veel verantwoordelijkheid door genoteerd te zijn op de OTC-markt...
  3. Ortho2023 17 november 2023 12:19
    Ik heb dit splash-artikel van oktober gelezen en ik probeer te begrijpen of Exmar belangen zou hebben, via patenten of aandeleninvesteringen in deze beroemde door ammoniak aangedreven motoren, die de beste oplossing lijken om aan te bevelen voor maritiem transport... Als Exmar heeft belangen in deze sector, het is veelbelovend....het lijkt erop dat ze op het gebied van innovatie en engineering erg sterk zijn...Toen ik op de GA was, zaten er veel studenten in de werkruimte

    De Belgische reder Exmar wordt de eerste reder ter wereld die in de eerste helft van 2026 ammoniakaangedreven schepen in ontvangst neemt. Exmar heeft eerder dit jaar twee LPG-tankers van 46.000 m3 onder contract staan ??bij Hyundai Mipo Dockyard, deze schepen moeten kunnen opereren op ammoniak of LPG. De motoren worden geleverd door WINGD en het brandstofsysteem door Wärtsilä Gas Solutions.

    “Als 's werelds toonaangevende ammoniakvervoerders zijn we er trots op schepen te ontwikkelen met een reductie van 90% in de operationele CO2-voetafdruk, wat de emissiereductiedoelstellingen van de Internationale Maritieme Organisatie ruimschoots overtreft. Dit is mogelijk dankzij de tientallen jaren ervaring van de operationele en technische teams van Exmar, evenals de gezamenlijke inspanningen en bijdrage van al onze projectpartners”, aldus Carl-Antoine Saverys, uitvoerend directeur van Exmar.

    WinGD Sales Director Volkmar Galke zei: “Ammoniak staat op het punt om halverwege deze eeuw een duurzame scheepsbrandstof en energiedrager te worden, en we zijn verheugd om met Exmar samen te werken om te garanderen dat de schepen die de lading vervoeren tot de eersten zullen behoren. om het te gebruiken. Door nauwe samenwerking met de eigenaar, scheepswerf, motorenfabrikant Hyundai Heavy Industries en andere belanghebbenden zal de X52DF-A van WinGD binnenkort beschikbaar zijn – niet alleen voor ammoniakschepen, maar ook voor een reeks andere scheepstypen die kunnen profiteren van ammoniak als brandstof. een brandstof. .”

    Ammoniak, als ultieme alternatieve brandstof voor de scheepvaart, heeft de laatste tijd aan populariteit gewonnen. Het Internationaal Energieagentschap (IEA) zei in een recente update van zijn Net Zero by 2050-rapport dat de scheepvaart zich in de eerste plaats tot ammoniak zou wenden om de sector koolstofvrij te maken.

    “Ammoniak is de belangrijkste brandstof met een lage uitstoot die wordt gebruikt om de scheepvaart koolstofvrij te maken, waarbij de bijdrage van biobrandstoffen en waterstof grotendeels wordt beperkt door hun relatief hoge kosten”, aldus het IEA.
    In de inleiding van Splash's onlangs gepubliceerde Ship Concept 2030-magazine gaven Dr. Roar Adland, Global Head of Research bij SSY, en Dr. Tristan Smith, Reader bij het UCL Energy Institute, commentaar op de toekomstige brandstofrace: “Vanuit puur economisch oogpunt Vanuit dit oogpunt zullen weinigen betwisten dat ammoniak de favoriet is: de productie van voldoende goedkope waterstof is de beperking voor alle alternatieve brandstoffen, maar alle groene brandstoffen, met uitzondering van ammoniak, zijn onderworpen aan de extra kosten en beperkingen van koolstofdioxide. extractie.
    ?
  4. Ortho2023 17 november 2023 12:22
    op Vantage Drilling (Splash...)
    Het Belgische Exmar is teruggekeerd naar de offshore-boorsector met een belang in de in Houston gevestigde boorplatformeigenaar en -exploitant Vantage Drilling.

    De door Nicolas Saverys gecontroleerde gasreder en infrastructuuraanbieder heeft een eigendomsbelang van 11,5% in het OTC-genoteerde bedrijf onthuld, waarmee het na meer dan twintig jaar zijn terugkeer in de sector markeert.

    Vantage, opgericht in 2007, bezit een vloot van twee jackups en twee boorschepen, terwijl nog een paar drijvers namens Seadrill worden geëxploiteerd.

    Eind september had het bedrijf ongeveer $77,6 miljoen aan contanten. Het door Ihab Toma geleide Vantage rapporteerde een nettowinst in het derde kwartaal die bijna break-even was, toe te schrijven aan een meerderheidsbelang, tegenover een nettoverlies van $20,2 miljoen vorig jaar op dezelfde tijd als gevolg van verminderde schulden, toegenomen vlootgebruik en hogere dagtarieven.

    De offshore-eenheid van Exmar ontstond begin jaren negentig als eigenaar en exploitant van een boorvloot en bouwde ook zijn eerste semisub. Het bedrijf bezit momenteel de rechten op verschillende rig-ontwerpen en heeft de afgelopen jaren een aantal rig-updateprojecten uitgevoerd.

    “Deze strategische investering wordt gedreven door veelbelovende waarde als gevolg van aanhoudende onderinvesteringen in de offshore boormarkt”, aldus Exmar in zijn winstrapport over het derde kwartaal.

    De tarieven voor boorschepen stijgen naar verwachting met $ 500.000 per dag, terwijl high-spec jack-ups de $ 150.000 per dag hebben overschreden, beide verdubbeld sinds begin 2021. De mondiale benutting bedraagt momenteel 92% en ongeveer 95% voor premium activa, aangezien de doorlooptijden van contracten beginnen ook uit te breiden wanneer de beschikbaarheid van boorinstallaties schaars wordt.
    ?
  5. Ortho2023 17 november 2023 12:27
    over Vantage Drilling Encore, Splash-artikel uit mei 2023....

    Vantage Drilling heeft meer werk gepland voor twee van zijn hefplatforms.

    De in Houston gevestigde offshore-boormachine zei dat zijn in 2009 gebouwde Topaz-boormachine voor 90 dagen was geboekt door een niet nader genoemde exploitant. Het platform wordt momenteel geëxploiteerd onder een bareboat-leaseovereenkomst met ADES in Egypte voor Petrobel en zal naar verwachting vanaf het derde kwartaal van dit jaar een putcontract van 90 dagen afsluiten met Eni voor de kust van Marokko. Volgens de laatste vlootstatusupdate van het bedrijf zal de nieuwe voorwaardelijke gunningsbrief naar verwachting in het eerste kwartaal van 2024 van start gaan, zodra het platform zijn campagne met Eni heeft voltooid.

    Ondertussen ontving de Soehanah, gebouwd in 2007, een gunningsbrief voor ongeveer 730 dagen. De eenheid werkt momenteel voor Medco voor de kust van Indonesië voor $ 58.000 per dag. Er zijn geen verdere details bekendgemaakt over de nieuwe overeenkomst, die naar verwachting zal ingaan als een directe voortzetting van het Medeco-contract en het platform bezet zal houden tot het derde kwartaal van 2025.
  6. R.U.S. 17 november 2023 13:05
    quote:

    KAATSCLUB schreef op 15 november 2023 08:47:

    [...]

    Je zit volledig fout , lees de resultaten goed aub voor je iets zegt, de eerste zes maanden was er een netto winst van 0,34 euro (zie halfjaarverslag) en in het 3de kw is er een netto winst van 0,64 euro ( zie 3de kwartaalverslag) dat geeft na 9 maanden 0,98 euro

    www.exmar.com/sites/default/files/med...

    www.exmar.com/sites/default/files/med...
    Beste: ik hoop van harte dat ik fout zit. En ik had de resultaten voor de de afgelopen 3 jaar netjes kwartaal per kwartaal vergeleken hoor. Maar hoe je ook draait of keert: de resultaten IFRS die Exmar publiceert zijn steeds de resultaten voor de ganse periode, niet enkel voor het kwartaal. Bv Q1 2022: Revenue 24,3 m $ Result in EUR/aandeel -0.12 : Semester 1 2022: Revenue 57,1 m $ en Result in EUR/aandeel +0.15 DUS voor Q2 2022 (3 maanden) was de Revenue 23 m $ en result in EUR/aandeel 0.27. Hetzelfde voor Q3 2022: Revenue 95,6 m $ en Result in EUR/aandeel 5.17 . DUS voor Q3 2022 (3 maanden) was Revenue 38,5 m $ en Result in EUR/aandeel 5,02. En zo verder.... Voor Q 3 2023 (9 maanden) was de gepubliceerde Revenue 345,4 m $ en het Result 39,4 mio $ = 0.64 E/aandeel. Als we de data Semester 1 van 2023 ervan af trekken komen we op Q3 2023 (3 maanden) Revenue 145,2 m $ en Result in EUR/aandeel 0.30.
  7. R.U.S. 17 november 2023 14:46
    Dag JdeFL: ik heb er een dagje ingestoken en flink gesukkeld, om die data bijeen te schrapen (er kunnen mogelijks foutjes instaan, t is ook maar mijn huiswerk). Omdat ook andere (beleefde) leden van het forum zoals bootrham al eens met de kwartalen in de knoop liggen, hierbij mijn stukje huiswerk: data op kwartaalbasis 2022 en 2023 (gedestilleerd uit de gepubliceerde data - IFRS kolom, dus links). Wat opvalt is de explosie van de omzet (* 3) zonder dat de rentabiliteit volgt. Vermoedelijk vergeten omzet te factureren? Investeringen als kosten? Andere redenen? De andere foraleden zullen hierover wel meer concrete ideeën hebben.
  8. forum rang 7 JdeFL 17 november 2023 15:13
    Ik zie wel wat je bedoelt.
    En ben ook geen historische aandeelhouder., pas na de bekendmaking van de resultaten van het bod ingestapt.
    Nu heb ik wel 2 argumenten tegen die cumulatieve resultaten: Op de mededeling van Exmar staat nergens vermeld dat het cum. zou zijn en 'k ben dat zo (zonder vermelding) nog nergens tegengekomen (wel met 4 kolommen, Q3/Q3, en full year/ful year).
    En één pro: de beurskoers lijkt niet echt in de berekening van Kaats te geloven.
    't Heeft me wel weerhouden om bij te kopen (was de bedoeling). Heb liefst duidelijkheid.

    Had me bijna in m'n koffie verslikt, na die eerste opmerking van jou... 'k Ga nog wat hulp zoeken...
  9. forum rang 8 Leefloon 17 november 2023 17:28
    quote:

    R.U.S. schreef op 17 november 2023 14:46:

    ik heb er een dagje ingestoken en flink gesukkeld
    Merci. Als de vraag gaat over KW3 óf t/m KW3, dan is het antwoord m.i. het laatste. Ondanks meerdere redenen om aan te nemen dat dit alleen KW3 betreft. Waaronder "THIRD QUARTER", maar dat lijkt meer het moment dan de inhoud te beschrijven.

    Als het alleen over KW3 zou gaan, dan gaat de tekst in het persbericht meermaals over cijfers die niet zijn gepubliceerd, en dan ontbreken cijfers over de eerste negen maanden.

    Aanwijzingen zijn in het persbericht te vinden nabij de woorden "nine", waaronder een verschil van 1,9 dat tevens in de tabel staan. Is dat toeval, 1,9 verschil in zowel KW3 als YTD, dan gaat "The increase in revenue in the first nine months of 2023 versus 2022 reflects ... over een niet in dit bericht staande toename. het zou ook ridicuul zijn wanneer de belegger de cijfers over HJ1 er zelf bij zou moeten gaan optellen.

    Misschien is er dan toch iets te zeggen voor een beursexit, want deze communicatie is inderdaad voor verbetering vatbaar. Een algemene, initiële aanname dat het over KW3 gaat, is volkomen logisch en lijkt een fout die vaker werd gemaakt. Ook door media. Een verzoek over verduidelijking of toelichting kan eventueel via de FSMA, want in kwartaalcijfers hoort geen dagje gestoken te hoeven worden, en beleggers hoeven niet te gaan raden op welke periode welke cijfers betrekking hebben.

    Ik heb het niet uitgebreid bekeken o.a. tegenbewijs, vanwege iets anders om meerdere dagen in te steken. Gaat het tóch over KW3, stel, hypothetisch, dan is een andere vraag via de FSMA naar cijfers over YTD. Het geciteerde verhaal bij de tweede "nine" gaat dan namelijk over iets dat Exmar alsnog expliciet zou moeten publiceren, zoals die "revenue in the first nine months". Huiswerk dat Exmar dan zelf moet maken.

    Ik vermouth dus dat het derde kwartaal het moment van publicatie (extreem slordig en onduidelijk) aangeeft, maar niet de inhoud met YTD cijfers.
  10. forum rang 7 JdeFL 17 november 2023 18:59
    Juist, 9 maanden.
    "De opbrengsten (inclusief intersegmentopbrengsten) tijdens de eerste negen maanden van 2023 waren USD 1,9 miljoen hoger dan in dezelfde periode van 2022,"

    Heb nu de cijfers van de afdelingen (waar die 9 maanden voorkomt) opgeteld vergeleken met de geconsolideerde (proportionele), en dan sluit het als een bus.

    Vreemde manier van rapporteren. Allen bedankt om mee te zoeken. w/a dan bijna 69 cent over de eerste 9 maanden.
    Wel een +6.3% vandaag, herstel van een inzinking.
  11. KAATSCLUB 17 november 2023 22:12
    Heel verwarrend...ik weet het niet meer.
    www.exmar.com/sites/default/files/med...
    Hier staat; Het Uitvoerend Comité van EXMAR NV brengt vandaag verslag uit over de resultaten van de eerste negen maanden van 2022.......Dat is dus duidelijk, 9 maanden

    www.exmar.com/sites/default/files/med...
    Hier staat; Het Uitvoerend Comité van EXMAR NV rapporteert vandaag de resultaten van het derde kwartaal van 2023....hier spreekt men niet over 9 maanden maar over het 3de kwartaal.
  12. forum rang 7 JdeFL 18 november 2023 09:08
    quote:

    JdeFL schreef op 17 november 2023 18:59:

    ...
    Heb nu de cijfers van de afdelingen (waar die 9 maanden voorkomt) opgeteld vergeleken met de geconsolideerde (proportionele), en dan sluit het als een bus.
    ...
    Shipping
    "De opbrengsten (inclusief intersegmentopbrengsten) tijdens de eerste negen maanden van 2023 waren USD 1,9 miljoen hoger dan in dezelfde periode van 2022, "...
    Infra
    "De toename van de opbrengsten in de eerste negen maanden van 2023 ten opzichte van 2022"...
    Supp
    daar geen enkele verwijzing naar enige periode.

    Het zijn die cijfers die ik vergeleken had met de eerste tabel.

    Als er vorig jaar dan duidelijk stond "EXMAR NV brengt vandaag verslag uit over de resultaten van de eerste negen maanden van 2022."

    Meestal (ook weer niet altijd) zit er toch een soort continuïteit in rapportering.
  13. KAATSCLUB 18 november 2023 11:08
    quote:

    JdeFL schreef op 18 november 2023 09:08:

    [...]

    Shipping
    "De opbrengsten (inclusief intersegmentopbrengsten) tijdens de eerste negen maanden van 2023 waren USD 1,9 miljoen hoger dan in dezelfde periode van 2022, "...
    Infra
    "De toename van de opbrengsten in de eerste negen maanden van 2023 ten opzichte van 2022"...
    Supp
    daar geen enkele verwijzing naar enige periode.

    Het zijn die cijfers die ik vergeleken had met de eerste tabel.

    Als er vorig jaar dan duidelijk stond "EXMAR NV brengt vandaag verslag uit over de resultaten van de eerste negen maanden van 2022."

    Meestal (ook weer niet altijd) zit er toch een soort continuïteit in rapportering.
    Als je het bij het rechte eind hebt , dan is er duidelijk sprake van foute of misleidende informatie van Exmar naar de beleggers toe.

    Men zegt klaar en duidelijk; "Het Uitvoerend Comité van EXMAR NV rapporteert vandaag de resultaten van het derde kwartaal van 2023."

    Mail verstuurd naar Exmar, krijg ik antwoord dan zal ik dat zeker hier posten.
  14. forum rang 4 boothram 18 november 2023 12:44
    in de eerste 6 maanden, en dat kun je alleen afleiden uit de geconsolideerde resultaten van vorige periodes hadden de 50% platforms een schuld denk orde van 20 miljoen aan exmar. Die werd waarschijnlijk als verlies geboekt, ttz op 0 gezet en exmar verworf het volledige eigendom. Ik heb hier dus geen opzoekingen herhaal, en publiceer de cijfers uit mijn herinnering en eigen interpretatie; je moet er de geconsolideerde resultaten bijnemen om het te zien. Maar daardoor komt er zowel in de 'kwartaalresultaten' als in de jaarresultaten een hergebruik van vermeend verlies, want die 2x200 meter lange platformen zijn nu wel weer verhuurd, maar waarschijnlijk niet als capex of bekende huurinkomsten vermeld en full eigendom. Worden alleen gebruikt om verlies te simuleren, lijkt me. Als de FSMA hier geen absolute dwingende maatregel neemt, ook in verband met de afgestane aandelen: ik stel voor dat FSMA alle mensen die aandelen hebben afgestaan bij het bod, het recht te geven die terug aan te kopen aan het bedrag, verminderd mer het dividend. De niet teruggevorde aandelen zouden per opbod moeten worden verkocht, en de meerwaarde teruggeschonken aan de bedrogen aandeelhouders die hun aandelen te goedkoop verkochten. De firma die een groot pakket verkocht moet eveneens actie ondernemen, zo niet mee aansprakelijk gesteld. Dit alles, onder voorbehoud, indien de reele waarde van al deze vooraf gekende zaken leidt tot een foutieve presentatie bij de lancering van het bod, wat met correcte cijfers wel kan aangetoond worden. Een en ander geeft wel problemen, zoals bij Braemar, die een veroordeling e zware boete opliep... omdat ze de waarde van een contract publiek maakten! Er zijn dus ook sectoriele problemen, geheimdoenerij en als je het mij vraagt, in de oceanen moet ergens poeder zitten om alles wit te wassen. Wie betaald voor test-aankoop of beursinformatie zou moeten actie ondernemen.. schrijf hen aan en verwacht actie!
  15. forum rang 8 Leefloon 18 november 2023 13:56
    quote:

    JdeFL schreef op 17 november 2023 18:59:

    Vreemde manier van rapporteren.
    Inderdaad opmerkelijk en uitzonderlijk. vandaar de suggestie aan belanghebbende vaste volgers om, via de FSMA, Exmar aan te moedigen om voortaan minder semantische discussies te veroorzaken over "Exmar zag in het derde kwartaal een gestegen omzet".

    Het ligt niet aan een slordig lezende individuele belegger, want ook CTRL-V-media hadden het over prachtige kwartaalcijfers. Bijvoorbeeld: www.nt.nl/scheepvaart/2023/11/14/guns...

    Over het derde kwartaal van 2023 boekte Exmar een bedrijfswinst (ebit) van 54,4 miljoen dollar.

    Een door meerdere personen gemaakte fout(e aanname), door een ondermaatse trading update in plaats van kwartaalcijfers. Je zou bijna kunnen gaan denken dat een beursexit moest mislukken, met een gesuggereerde EBIT richting 4 doller per aandeel (na nog 3 van zulke gedroomde superkwartalen).
  16. forum rang 8 Leefloon 18 november 2023 14:10
    quote:

    KAATSCLUB schreef op 18 november 2023 11:08:

    Mail verstuurd naar Exmar, krijg ik antwoord dan zal ik dat zeker hier posten.
    Verkeerde loket, met de kans dat Exmar het eens was, is, en blijft met de communicatie van Exmar. Zonder dat je gelijk hoeft te hebben of zelf hoeft te onderbouwen, is dit een geschikter loket voor meldingen over (vermeende) misleiding: www.fsma.be/nl/contactformulier-consu...

    Ik wijs er wel op dat "The Executive Committee of EXMAR NV today reports its third quarter results of 2023[i]" multi-interpretabel is, waarbij bij misleiding ook nog eens de volledige inhoud meeweegt. De tekst "[i]nine months" is verderop telkens volkomen duidelijk, zonder enige misleiding.

    Vandaar ook de suggestie om, via de FSMA (zelfde loket), Exmar aan te proberen te moedigen om voortaan multi-interpretabele teksten te vermijden, eventueel met een bijkomende verzoek om rectificatie of verduidelijking. Dat is nuttiger dan "boze" e-mails richting de vermeende misleider te gaan versturen, met als mogelijk gevolg dat ook andere goede vragen door IR met SHIFT-DELETE worden "beantwoord".
2.542 Posts
Pagina: «« 1 ... 120 121 122 123 124 ... 128 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium drie voorbeelden van IEX Premium: de exclusieve content op de site, de app op een smartphone en IEX Magazine.

Benieuwd naar onze analyses en kooptips?

Word nu abonnee van IEX en krijg onbeperkt toegang tot onze (koop)tips en succesvolle modelportefeuilles. Nu 3 maanden voor slechts €19,95! Profiteer van 58% korting!

Word abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links