Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,620 30 apr 2024 17:37
  • -0,105 (-1,83%) Dagrange 5,620 - 5,860
  • 419.532 Gem. (3M) 329,3K

TomTom november 2023 draadje

1.041 Posts
Pagina: «« 1 ... 22 23 24 25 26 ... 53 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 13 november 2023 18:12
    quote:

    marique schreef op 13 november 2023 14:56:

    marique schreef op 10 november 2023 09:53:
    ...
    En terzijde, maar niet onbelangrijk, die 300 mln cash is ter dekking van de kortlopende verplichtingen. Stel dat die cash zou worden uitgekeerd aan de aandeelhouders, dan zou voor hetzelfde bedrag kort- of langlopend bankkrediet moeten worden aangetrokken. TT verklaart dit zelf in het jaarverslag.
    Het idee dat die 300 mln vrij beschikbaar is voor de aandeelhouders is onzin.

    ...
    [...]

    Toe maar, binnen afzienbare tijd komt 440 mln (minus 4%) vrij beschikbaar voor de aandeelhouders. Aan de koers is het nog niet te merken maar er is op dit forum weer volop fantasie over de toekomst van TT. Houwenzo :-)
    Dit betrof een discussie over de interpretatie cq 'zwaarte' van bepaalde posten op de balans. Wat jij ziet als een harde schuld (equivalent aan een "bankkrediet") is in werkelijkheid veel softer. Zie ook de posts van Jaap en JR.

    Daar komt wat mij betreft weinig fantasie bij kijken. Voor fantasie over de toekomst van TT is nodig dat 1. de omzetten gaan stijgen, en 2. daar ook echte winst over gemaakt gaat worden met een behoorlijke ebitmarge.
  2. forum rang 6 JustRevisited 13 november 2023 18:49
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 13 november 2023 18:05:

    Overzicht inkooprogramma

    Weekly Summary
    Period Total shares repurchased Average purchase price Total consideration
    30 October - 03 November 2023 558,637 €5.7013 €3,184,945
    06 - 10 November 2023 422,211 €5.9802 €2,524,901
    Subtotal 980,848 €5.8213 €5,709,845
    Dus (afgeronde aantallen)

    112K per dag in week 1
    84K per dag in week 2

    Een afname in tempo dat duidt op schaarste?

    Vandaag was dit te zien: i.ibb.co/RQBKdBb/IMG-2776.png
    80K volume aan de bied zijde. Dat is net wat meer dan aan laat zijde.

    Zoals anderen hier hadden toegelicht mag de aandelen inkoper namens TT alleen onder de laatprijs biedingen neerleggen.

    Dat legt bodem onder de koers en vangt shortselling op (die overigens verdwenen lijkt), maar koopt het aandeel niet omhoog vanuit de laat.

    Mijn verwachting is dat het aandeel in slow motion naar 7 euro kruipt. Tenzij er vanuit TT groundbreaking news komt of in de wereld. Dan kan het sneller.
  3. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 13 november 2023 18:54
    quote:

    JustRevisited schreef op 13 november 2023 16:43:

    [...]
    De levering aan autofabrikant heeft al plaatsgevonden. Een deel wordt als omzet geboekt en een deel als deferred geboekt. De enige verplichting die daar tegenover staat is toegang tot live traffic en live kaarten updates. Die services staan sowieso al op ‘aan’. Je zou hooguit kunnen bedenken dat het leveren aan oude en nieuwe klanten tezamen zorgt voor wat hogere kosten aan dataverkeer, wanneer de databases van tomtom vaker geraadpleegd worden. Dat zijn inderdaad marginale meerkosten. TomTom heeft daarvoor een deal met Microsoft Azure (cloud) en TT-Microsoft zijn al matties van elkaar en misschien barteren ze ook wel wat van hun diensten heen en weer.
    ...
    Naast deze zeer geringe aan deferred verbonden kosten (if any), kan je nog denken aan helpdesk-kosten (m.n. bij Consumer) en de ergens in de jaarverslagen te vinden 'deferred costs of sales' (in 2022 een schamele 1 miljoen).

    Mijn schatting van 4% kosten op deferred (before tax) was even met de natte vinger. De altijd rekenende poster Martin (@Boem!) had het wel eens over 2%, oftewel een ebitmarge van 98%. Ik meen me te herinneren dat de vroege CFO (Wyatt) het ook enkele malen had over een zeer hoge marge op deferred, iig > 90%.
  4. forum rang 6 JustRevisited 13 november 2023 20:04
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 13 november 2023 18:54:

    [...]
    Naast deze zeer geringe aan deferred verbonden kosten (if any), kan je nog denken aan helpdesk-kosten (m.n. bij Consumer) en de ergens in de jaarverslagen te vinden 'deferred costs of sales' (in 2022 een schamele 1 miljoen).

    Mijn schatting van 4% kosten op deferred (before tax) was even met de natte vinger. De altijd rekenende poster Martin (@Boem!) had het wel eens over 2%, oftewel een ebitmarge van 98%. Ik meen me te herinneren dat de vroege CFO (Wyatt) het ook enkele malen had over een zeer hoge marge op deferred, iig > 90%.
    Simpele deductie komt daar ook op uit. De brutomarge van tomtom als groep is al 84%. Daarbij inbegrepen is ook de omzet uit hardware (PND’s), waar je vanwege fabricagekosten sowieso over lagere marges spreekt.

    Grosso modo betekent dit dat in Automotive & Enterprise (80% van de omzet) de marge rond de 90% ligt en bij Consumer (20% van de omzet) de marge op 50% ligt.

    Dan zit je dus al op 90%. Dan heb je binnen Automotive ook nog dat klantspecifieke R&D voor de duur van een project wordt gekapitaliseerd en dan vrijvalt als kosten zodra de eerste auto met dat nieuwe systeem of innovatie van de band rolt. Die periodiek vrijvallende kosten bedragen ook een paar procent. Dan kom je dus op een brutomarge in de buurt van 95% voor de post van 400 miljoen euro die als deferred revenue op de balans staat.

    Nou kan dat niet tot extra uitkeringen voor beleggers leiden (zoals Marique stelt), want het vrijvallen van dat bedrag leidt niet tot cashflow (de cash is reeds ontvangen).

    De netto kaspositie neemt er dus niet van toe, maar de balans oogt dan wel beter — indien er mensen zijn die met beperkte kennis van zaken denken dat er nog veel toekomstige kosten/verplichtingen vast hangen aan die balanspost van 400 miljoen.

    Idealiter zou je die 400 miljoen euro geparkeerde omzet weg halen van de balans en 5% van dat bedrag op de balans zetten als deferred costs (toekomstige kosten). Net zoals je toekomstige leaseverplichtingen hebt en nog te betalen rekeningen.

    5% van 400 miljoen is een luttele 20 miljoen euro. Niks dus. Je “total equity” op de balans gaat dan wel van 200 miljoen naar 600 miljoen. Dat oogt een stukkie beter ;-)
  5. forum rang 6 win some... 13 november 2023 20:45
    quote:

    JustRevisited schreef op 13 november 2023 20:04:

    [...]

    Idealiter zou je die 400 miljoen euro geparkeerde omzet weg halen van de balans en 5% van dat bedrag op de balans zetten als deferred costs (toekomstige kosten). Net zoals je toekomstige leaseverplichtingen hebt en nog te betalen rekeningen.

    5% van 400 miljoen is een luttele 20 miljoen euro. Niks dus. Je “total equity” op de balans gaat dan wel van 200 miljoen naar 600 miljoen. Dat oogt een stukkie beter ;-)
    Eigenlijk gebeurt dit al enigszins Zo wordt dit jaar de automotive omzet 40 mio hoger dan eerder verwacht, omdat er vanwege de manier van omzet boeken minder wordt gedeferred dan eerder.

    De vraag is dan: waarom 40 mio? Waarom niet meer of minder? En waarom nu deze verandering en waarom niet eerder?

    TT zal aangeven dat dit volledig samenhangt met de verandering in het soort contracten dat men afsluit. Maar dit is natuurlijk een enigzins interpretatieafhankelijk en grjjs gebied. Even goed zal meespelen hoe TT haar income statement en balans er wil laten uitzien.

    Zoiets zagen we bijvoorbeeld ook al bij de vrij arbitraire manier waarop er door de jaren heen goodwill is afgeboekt. De accountant tekent wel bij het kruisje dat TT zet.
  6. forum rang 6 JustRevisited 13 november 2023 21:03
    quote:

    win some... schreef op 13 november 2023 20:45:

    [...]

    En waarom nu deze verandering en waarom niet eerder?

    De uitleg daarover was mij wel helder.

    Our Automotive products have evolved into API-based updates and services in combination with an initial onboard map, from a predominantly onboard offering including updates. As a result of this change, the timing of IFRS revenue recognition for new map subscription contracts changed from Q4 2022 onward. In the fourth quarter of 2022, the impact on reported revenue was a positive effect of €9.6 million, and we expect the positive impact on full-year 2023 revenue to be around €40 million.

    The change in revenue recognition resulting from these products will also have an impact on 2024 and 2025 revenue, though the 2025 impact is expected to be negligible. We reiterate our mid-term Location Technology revenue ambition of €600 million in 2025, in combination with a free cash flow generation target of 10% of group revenue.


    Het komt door ander type product (API) dat conform IFRS op andere manier als omzet wordt geboekt. Het effect is trouwens alleen op reported revenue en niet op operational revenue waar de meesten naar kijken. (TT rapporteert beiden). En het effect is afnemend en in 2025 ‘neglegible’. Dus geen invloed op de outlook van 2025 (de welbekende 600 miljoen automotive en enterprise divisies met 10% free cashflow op totaalomzet).

    Als ik logisch nadenk betekent dit dat komende tijd de operational revenue sterker zal groeien dan de reported. Nog een reden om aan te nemen dat TomTom die 10% FCF met 2 vingers in de neus moet halen (is mijn verwachting).
  7. forum rang 5 hvasd2 13 november 2023 21:38
    quote:

    JustRevisited schreef op 13 november 2023 20:04:

    [...]

    Simpele deductie komt daar ook op uit. De brutomarge van tomtom als groep is al 84%. Daarbij inbegrepen is ook de omzet uit hardware (PND’s), waar je vanwege fabricagekosten sowieso over lagere marges spreekt.

    Grosso modo betekent dit dat in Automotive & Enterprise (80% van de omzet) de marge rond de 90% ligt en bij Consumer (20% van de omzet) de marge op 50% ligt.

    Dan zit je dus al op 90%. Dan heb je binnen Automotive ook nog dat klantspecifieke R&D voor de duur van een project wordt gekapitaliseerd en dan vrijvalt als kosten zodra de eerste auto met dat nieuwe systeem of innovatie van de band rolt. Die periodiek vrijvallende kosten bedragen ook een paar procent. Dan kom je dus op een brutomarge in de buurt van 95% voor de post van 400 miljoen euro die als deferred revenue op de balans staat.

    Nou kan dat niet tot extra uitkeringen voor beleggers leiden (zoals Marique stelt), want het vrijvallen van dat bedrag leidt niet tot cashflow (de cash is reeds ontvangen).

    De netto kaspositie neemt er dus niet van toe, maar de balans oogt dan wel beter — indien er mensen zijn die met beperkte kennis van zaken denken dat er nog veel toekomstige kosten/verplichtingen vast hangen aan die balanspost van 400 miljoen.

    Idealiter zou je die 400 miljoen euro geparkeerde omzet weg halen van de balans en 5% van dat bedrag op de balans zetten als deferred costs (toekomstige kosten). Net zoals je toekomstige leaseverplichtingen hebt en nog te betalen rekeningen.

    5% van 400 miljoen is een luttele 20 miljoen euro. Niks dus. Je “total equity” op de balans gaat dan wel van 200 miljoen naar 600 miljoen. Dat oogt een stukkie beter ;-)
    Hoe het ook allemaal zit, wat mij betreft mag die koers ook wel eens wat beter gaan ogen. Een acht als eerste getal zal mijn ogen doen glinsteren als een opgetuigde kerstboom.
  8. forum rang 4 Spoorstudent 13 november 2023 22:13
    quote:

    hvasd2 schreef op 13 november 2023 21:38:

    [...]

    Hoe het ook allemaal zit, wat mij betreft mag die koers ook wel eens wat beter gaan ogen. Een acht als eerste getal zal mijn ogen doen glinsteren als een opgetuigde kerstboom.
    Pesies. Vandaag 4ct in de plus met hangen en wurgen. Zweet in de oksels bilnaad en knieholtes.
  9. forum rang 6 leonardus65 14 november 2023 00:43
    quote:

    hvasd2 schreef op 13 november 2023 13:34:

    [...]
    Ja oud .. het nieuwe logo heeft geen hoofdletters en is een soort speld.
    Dat weet ik, maar ik zie het nieuwe logo als ik de link gebruik, of ik maak het te laat en ik zie het niet ofwel is het achteraf bijgewerkt ;-) Men leest mee...

    Logo veranderen was nergens voor nodig.
  10. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 14 november 2023 00:57
    quote:

    JustRevisited schreef op 13 november 2023 20:04:

    [...]
    ...
    Nou kan dat niet tot extra uitkeringen voor beleggers leiden (zoals Marique stelt), want het vrijvallen van dat bedrag leidt niet tot cashflow (de cash is reeds ontvangen).
    ...
    Wel als de totale defrev afneemt (dus meer vrijval dan opbouw). Dan valt a.h.w. ook een deel van de al aanwezige (eerder ontvangen) cash vrij voor evt. uitkeringen, incl. inkoop van eigen aandelen.

    Dat is dit jaar gebeurd door verandering van (sommige?) automotive contractvormen: services (api's) pas bij gebruik afrekenen, de initieel geïnstalleerde onboard map+software wel deferren. Dat leidde tot 40 miljoen minder defrev*) en een even grote eenmalige 'boost' op de verwachtte IFRS omzet, met nog een uitloop naar 2024. In 2025 zal het effect "negligible" zijn, m.a.w. dan zijn alle contracten kennelijk aangepast.
    *) Beter gezegd: een aftrek van 40 miljoen op de groeiende defrev. De operationele omzet werd/wordt door dit alles niet beïnvloed.

    In een andere post zeg je te verwachten dat de operationele omzet de komende tijd sneller zal groeien dan de gerapporteerde IFRS-omzet. Ja, dat komt door bovengenoemde 'boost', de IFRS-omzet nam een tijdelijk voorsprongetje. Dat wordt nu een remmende voorsprong: het is als een F1 racer die een pitstop uitstelt in de hoop zo Max Verstappen voor te blijven.

    Als dat gedoe in 2024 geleidelijk en in 2025 geheel uitgewerkt zal zijn, geldt weer het normale patroon: bij stijgende omzetten volgt de IFRS-omzet met enige vertraging de operationele omzet, maar de procentuele stijgingen zijn (afgezien van kleine kortetermijnfluctuaties) gelijk.
  11. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 14 november 2023 01:17
    quote:

    win some... schreef op 13 november 2023 20:45:

    [...]
    Eigenlijk gebeurt dit al enigszins Zo wordt dit jaar de automotive omzet 40 mio hoger dan eerder verwacht, omdat er vanwege de manier van omzet boeken minder wordt gedeferred dan eerder.

    De vraag is dan: waarom 40 mio? Waarom niet meer of minder? En waarom nu deze verandering en waarom niet eerder?

    TT zal aangeven dat dit volledig samenhangt met de verandering in het soort contracten dat men afsluit. Maar dit is natuurlijk een enigzins interpretatieafhankelijk en grjjs gebied. Even goed zal meespelen hoe TT haar income statement en balans er wil laten uitzien.
    ...
    Nee, ik denk dat TT hier niet zoveel keuzevrijheid in heeft. De IFRS-regels zijn vrij strak, en de accountant kijkt mee (of zal bij de jaarcijfers meekijken).
  12. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 14 november 2023 02:38
    quote:

    hvasd2 schreef op 13 november 2023 21:38:

    [...]
    Hoe het ook allemaal zit, wat mij betreft mag die koers ook wel eens wat beter gaan ogen. Een acht als eerste getal zal mijn ogen doen glinsteren als een opgetuigde kerstboom.
    Tip, met name ook voor Spoorstudent: niet teveel in volle treinen zitten, maar in december na zonsondergang een keer met iemand meeliften (deed ik als student ook vaak) die over de A12 of A2 bij Utrecht rijdt. Dan zie je de grootste verlichte kerstboom ter wereld, die staat officieel in de gemeente IJsselstein.
    www.degrootstekerstboom.nl/
    Je kunt er zelfs een lamp leasen! Moet je wel snel zijn want 15 nov is de laatste dag daarvoor.

    Zelf ben ik een keer op 100 m hoog bovenin het brede deel rondgeleid. Daar stonden de FM-RDS-coders (van Deense makelij), ook gebruikt voor de aloude RDS-TMC verkeersinformatie, toen zeer populair bij Renault, Philips en alles in Duitsland wat met Rundfunk of autoradio's te maken had *).
    Als je een autoradio of infotainment systeem hebt die 'aan gaat' of het volume verhoogt als er gesproken verkeersinformatie komt, is de trigger daartoe nog altijd een 'biep' (enkele RDS bits, 'TA' genaamd) van zo'n coder.

    Alles was toen - eind 80-er jaren - van de PTT. Een staatsbedrijf waar niet zo op de kosten gelet werd. Na de privatisering van de PTT tot KPN veranderde het zendgebeuren in NL, werd men zuiniger en een aantal jaren was de kerstboom niet meer te zien. Veel mensen vonden dat jammer, en er kwam een stichting met sponsors en lampen 'leasende' particulieren, zie de link.

    *) Duitse autofabrikanten waren toen (in tegenstelling tot Renault, Volvo en Fiat) merkwaardig genoeg niet zo geïnteresseerd, m.u.v. Daimler/Mercedes i.v.m. met hun vrachtwagens. Volkswagen was nergens te bekennen. Als ik nu zie hoe VW worstelt met hun digitalisering, Cariad en zo, bekruipt me ergens een raar deja-vu gevoel...
    - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
    Zo, dat was "opa vertelt". Toch een leuk verhaaltje voor het slapen gaan, niet waar spoorstudent?
  13. forum rang 6 win some... 14 november 2023 08:11
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 14 november 2023 01:17:

    [...]
    Nee, ik denk dat TT hier niet zoveel keuzevrijheid in heeft. De IFRS-regels zijn vrij strak, en de accountant kijkt mee (of zal bij de jaarcijfers meekijken).
    De regels kunnen wel strak zijn, maar hoe strak worden ze toegepast? Ik herinner even aan de laatste afwaardering van de Teleatlas goodwill. Dat werd uitgesmeerd over 2 jaar. Volgens de regels doe je een impairment test en wanneer er minder/geen goodwill is schrijf je dat meteen af. Maar blijkbasr kwam afschrijven over 2 jaar wat beter uit voor TT. De accountant ging hier gewoon in mee.

    En de 40 mio die minder wordt gedeferred, is dat omdat per q4 2022 een autofabrikant ineens jaarlijks ging afrekenen? Volgens mij niet.

    Eerst werd het voorgeinstalleerde produkt met updates door TT als 1 geheel gezien en de totale omzet daarvoor werd gedeferred en liep vervolgens gelijkmatig over de loopduur van het contrac in de omzet Nu hebben ze een split gemaakt en zien ze het als 2 produkten. De vooringestalleerde software + map waarvan de omzet in zijn geheel en meteen wordt geboekt (de 40 mio) enerzijds en anderzijds de constante updates agv API gebruik waarvan de omzet nog steeds in een keer en vooraf wordt ontvangen maar wordt gedeferred en over de loopduur van het contract in de omzet loopt.

    De overgang naar API gebruik is geleidelijk geweest. De keuze van het moment om dit boekhoudkundige gevolgen te laten hebben is denk ik meer TT's keuze dan dat een accountant heeft verordonneerd dat per q4 2022 (ipv per ingang nieuw boekhoudjaar) er iets anders moet.
  14. forum rang 4 Spoorstudent 14 november 2023 08:53
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 14 november 2023 02:38:

    [...]
    Tip, met name ook voor Spoorstudent: niet teveel in volle treinen zitten, maar in december na zonsondergang een keer met iemand meeliften (deed ik als student ook vaak) die over de A12 of A2 bij Utrecht rijdt. Dan zie je de grootste verlichte kerstboom ter wereld, die staat officieel in de gemeente IJsselstein.
    www.degrootstekerstboom.nl/
    - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
    Zo, dat was "opa vertelt". Toch een leuk verhaaltje voor het slapen gaan, niet waar spoorstudent?
    You have my full attention!

    Spoorstudent sliep al. Zwaar weekend op soos.

    Kijkt reikhalzend uit naar exciting nieuws vanuit het Amsterdamse…..
  15. forum rang 6 JustRevisited 14 november 2023 09:02
    quote:

    win some... schreef op 14 november 2023 08:11:

    [...]

    De regels kunnen wel strak zijn, maar hoe strak worden ze toegepast? Ik herinner even aan de laatste afwaardering van de Teleatlas goodwill. Dat werd uitgesmeerd over 2 jaar. Volgens de regels doe je een impairment test en wanneer er minder/geen goodwill is schrijf je dat meteen af. Maar blijkbasr kwam afschrijven over 2 jaar wat beter uit voor TT. De accountant ging hier gewoon in mee.

    In de afgelopen jaren, voorafgaand aan de recente lancering van nieuwe kaarten, zagen we:

    - een verkoop van Telematics om “focus in het bedrijf aan te brengen op kernactiviteiten”
    - een forse toename in R&D kosten rondom het kernproduct maps
    - een versnelde afschrijving van de oude kaarten database, die ook werd toegelicht in de 1 na laatste Capital Markets Day
    - Een reorganisatie met 500 man minder personeel, omdat het kaarten onderhoud nu met minder mensen kan (kunstmatige intelligentie)
    - De aankondiging van het Overture partnership met Microsoft, Meta, Amazon en OSM.

    Die dingen zijn geen losse events zien, maar één geheel en de versnelde afschrijving maakt onderdeel van dat geheel en is gelukkig achter de rug. TomTom maakte vier jaar geleden een bold move om het roer om te gooien. Niet zonder risico, want met hoge kosten en diverse partners die vervolgens ook aan boord moeten blijven. En ook hoge voorinvesteringen. Ik snap heel goed dat TomTom trots is dat dit is gelukt.
  16. forum rang 8 Wereldbelegger 14 november 2023 09:12
    21 Nov 2023
    Euronext Tech Leaders Campus 2023
    TomTom representative: Claudia Janssen (Group Controller and Head of Investor Relations)


    22 Nov 2023
    Kempen 20th London Conference
    View Additional Information

    Kempen analyst: Nikos Kolokotronis
    TomTom representatives: Claudia Janssen (Group Controller and Head of Investor Relations) and Freek Borst (Investor Relations)
1.041 Posts
Pagina: «« 1 ... 22 23 24 25 26 ... 53 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links