Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,780 26 apr 2024 17:35
  • +0,205 (+3,68%) Dagrange 5,600 - 5,820
  • 475.734 Gem. (3M) 327,6K

TomTom november 2023 draadje

1.041 Posts
Pagina: «« 1 ... 8 9 10 11 12 ... 53 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 5 november 2023 03:03
    quote:

    NewKidInTown schreef op 2 november 2023 16:41:

    [...]
    ...
    Alternatief voor de aandelen, als je echt positief bent op dit aandeel:
    OPEN BUY X CALLS TT DEC 2024 €5,00 a 1,25
    OPEN SELL X CALLS TT DEC 2024 €7,00 a 0,45
    Disagio (je betaalt) 0,80
    Met een koers van tt in dec 2024 boven de € 5,80 ga je verdienen, tot maximaal 1,20 of 150% bij tt boven de €7,00

    Je zou het ook iets voorzichtiger kunnen proberen en een eurootje lager kunnen gaan, €4,00 - €6,00
    Disagio (je betaalt) 1,10
    Je verdient bij tt boven €5,10 tot maximaal 0,90 of circa 80% bij tt boven de €6,00 in 14 maanden.

    Je zou het nog voorzichtiger kunnen insteken met
    TT calls juni 2025 €4,00 - €5,50 a disagio 0,85
    Je verdient vanaf €4,85 tot maximaal 0,65 bij tt boven de €5,50 of circa 75% in 20 maanden.

    De opbrengst van verkoop tt is nu risicovrij.
    Nieuw risico is maximaal het disagio.
    Je kunt zelf even uitrekenen wat de koers moet gaan doen om de zelfde rendementen van 75% tot maximaal 150% te bereiken. (9,00 tot 15,10)
    Deze papieren sommetjes kloppen, maar de praktijk is toch wat weerbarstiger.

    1. De optie-omzetten (open interest) bij TT zijn tegenwoordig vrij laag, lager dan vroeger toen TT nog een AEX of AMX fonds was. Gevolg is dat je bij de meeste optietransacties in TT de forse bied/laat spread van de marketmakers voor je snufferd krijgt. Er zal niet zo gauw een andere partij of particulier tussen springen.
    Natuurlijk kan je met je limiet er tussenin gaan zitten, maar dan lukt een transactie niet altijd. Bij een meer courant fonds als RDS of ASMI (ik noem maar wat) zijn de spreads procentueel lager en gaat het veel minder moeizaam.

    2. Bij aandelen met een koers onder 10 euro zijn de optiepremies navenant laag, en gaan de transactiekosten van je bank of broker relatief zwaarder meewegen. Het is niet leuk om bij een premie van zeg 0,40 (dus contractwaarde € 40) bij bijvoorbeeld een ING een provisie van € 2,25 te moeten betalen. Het kan goedkoper, maar dan zijn er weer andere kosten, bezwaren of volume-eisen.

    3. Al die kosten heb je niet één keer, maar in de meeste gevallen twee keer, namelijk bij openen en sluiten.
  2. forum rang 7 Dutchy Ron 5 november 2023 12:05
    Volkswagen’s software unit Cariad will delay the launch of its new software architecture yet again as it deals with a large round of layoffs.

    Just three years after VW created Cariad, and only six months after an executive shakeup, the unit has planned to cut 2,000 jobs, German publication Manager Magazin reported over the weekend. The layoffs will further delay the launch of VW’s software architecture 1.2 by 16 to 18 months.

    The software 1.2. platform, which is being developed for the Porsche Macan EV and the Audi Q6 E-Tron, was originally scheduled for completion in 2022. Cariad pushed the release date to the end of 2023 to be ready for 2024 VW models when Peter Bosch took over in May. Now, it looks like the software 1.2 platform won’t be in cars until at least 2025.

    On Monday, Porsche signaled that it wouldn’t wait around for version 1.2 forever. The brand said future models would have Google built-in, which relies on the Android Automotive operating system to integrate Google services like Maps, Assistant and other apps directly into the vehicle.

    techcrunch.com/2023/10/30/layoffs-at-...
  3. forum rang 6 JustRevisited 5 november 2023 12:09
    quote:

    Benjamin G. schreef op 4 november 2023 18:55:

    Heb flink bijgekocht. Heb de verwachting dat de kasstromen sterk gaan toenemen. Zie de aandeleninkoop als begin om waarde uit te keren aan de aandeelhouders. Verwacht ook dat de kapitaaluitkeringen worden voortgezet. Een start met dividend in 2025 lijkt mij voor de hand liggend.

    Ik denk het ook. TomTom volgt deze denktrend die gangbaar is bij de keuze voor dividend of aandelen inkoop.

    Voorwaarde 1.
    Er is een sterke balans en de beloning van aandeelhouders verandert dat niet. Check. TomTom heeft 325 miljoen op de bank en positieve cashflow. Een dik orderboek garandeert groei in de komende jaren.

    Voorwaarde 2.
    Het dividend of inkoop gaat niet ten koste van innovatie uitgaven in de toekomst van het bedrijf. Anders lijkt het alsof je aandeelhouders beloont, maar zij kopen een lege huls, omdat het haar toekomst verwaarloost. Check. TomTom heeft haar R&D uitgaven
    afgelopen jaren fors verhoogd om de nieuwe maps en technologie daaromheen te ontwikkelen. Ook zijn er nieuwe sales teams opgericht in Enterprise om de nieuwe maps te verkopen markten die TT nu wel kan bedienen.

    Voorwaarde 3.
    Er zijn geen betere alternatieven over om waarde voor aandeelhouders te creeeren. Bijvoorbeeld overnames. Check. TomTom houdt een paar honderd miljoen op de bank voor als kleinere overnamekansen zich voordoen.

    Voorwaarde 4.
    Om op dividend over te gaan moet de positieve kasstroom ook duurzaam zijn. Check. TomTom ligt voor op haar 2025 outlook van 10% FCF. Dat is voor TT het niveau voor permanent dividend. Als voorloper vindt TomTom aandelen inkoop een goed idee. Dit jaar komt de FCF op 5%, komend jaar ergens tussen de 5 en de 10%. Dat zorgt ook komend jaar voor een ‘budget’ voor aandelen inkoop.
  4. forum rang 7 Dutchy Ron 5 november 2023 12:10
    The problem with maps

    But who needs the built-in navigation? Some Toyota owners expressed dissatisfaction with the brand's decision to put the new in-car maps functionality behind a monthly paywall. They are complaining about a feature that is rarely used by drivers nowadays, which is a bit peculiar.

    A good navigation app needs to be updated constantly. That can't be done for free because the automaker must pay people or third parties to do that. Since auto brands are for-profit entities, they can't give customers something for free out of the goodness of their hearts.

    But besides having a subscription-based maps app that is updated every once in a while, the automaker is also offering paying customers the option to talk to a person who can help them with navigating unfamiliar environments.

    However, startups like Fisker are going even deeper into subscription territory. The reborn brand plans on making advanced driver-assistance systems like adaptive cruise control part of a package that cannot be bought outright on lesser versions of the all-electric Ocean crossover SUV. Keep in mind that at the time of writing, these systems aren't even working on higher-trim vehicles that have already reached their owners.

    We're certainly in for a ride in this respect. I think subscriptions will become very common as we move forward with total electrification and the gamification of our means of transport. But what people must understand is that Toyota is doing nothing wrong. It costs money to offer updated maps all the time, and that's not something customers need when free and reliable alternatives exist.

    What will happen when the likes of Google Maps and Waze go behind a paywall, too… Well, that remains to be seen. Maybe we'll just ask for directions again like we did back in the day or include one or more of these companies into our monthly spending budget

    www.autoevolution.com/news/newer-toyo...
  5. forum rang 7 Dutchy Ron 5 november 2023 12:17
    XPeng is often called the Chinese challenger to Tesla for its efforts to bring advanced driving capabilities to its electric vehicles. It’s now getting a step closer to its American counterpart as it gets rid of high-definition mapping in its XNGP assisted driving feature, its equivalent to Tesla FSD.

    Tesla FSD famously does not rely on HD maps, which contain many details such as lane lines, curbs, traffic signs and more. The use of this pre-computed information, combined with sensors like radars and cameras, can help autonomous driving cars to understand the road better and thus drive more safely.

    Tesla not only opted out of HD maps but also made the controversial move to eliminate lidars, the powerful light detection and ranging method that’s a staple sensing technology in the development of self-driving cars.

    XPeng still uses lidars, but it’s taken on a technical challenge by rolling out map-free XNGP in 20 Chinese cities soon, the company announced at its tech day on Wednesday. Being map-free means XPeng’s urban assisted driving feature can drive anywhere, unlimited by where maps have been made or road condition updated. By the end of this year, the map-free XNGP will be available in 50 Chinese cities.

    techcrunch.com/2023/10/25/xpeng-tesla...
  6. forum rang 7 Dutchy Ron 5 november 2023 12:20
    MapmyIndia CEO and Executive Director Rohan Verma said the revenue growth of the company in the April-September period was broad-based, with Automotive and Mobility (A&M) technology registering a 23.5 per cent growth and consumer technology and enterprise digital transformation solution suite growing 32.2 per cent.

    Digital navigation firm CE Info Systems, which operates under the brand name of MapmyIndia, on Tuesday posted a 30.3 per cent increase

    www.zeebiz.com/companies/news-mapmyin...
  7. forum rang 7 Dutchy Ron 5 november 2023 12:23
    Indian online map provider’s shares double over six months rivalling Google Maps

    Shares of MapmyIndia, an Indian mapping service company, have doubled in six months, positioning it as a competitor to Google Maps. Formally known as CE Info Systems Ltd., the company’s shares have risen by around 104% from the end of March, adding approximately $675 million in market value owing to burgeoning demand for its app, Mappls.

    Several analysts are betting on the company including prominent fund manager, Mark Mobius. In a June interview with Bloomberg, Mobius had flagged the company stock as one of his top picks from India citing the company “will benefit from digitisation of the country.” According to Bloomberg, Mobius Capital Partners LLP owns a 0.74% stake in the New Delhi-headquartered company. Mobius initially invested in the company in January and increased the value over the next four months.
  8. forum rang 6 JustRevisited 5 november 2023 13:38
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 5 november 2023 12:23:

    In a June interview with Bloomberg, Mobius had flagged the company stock as one of his top picks from India citing the company “will benefit from digitisation of the country.

    TomTom mapping platform for emerging markets

    economictimes.indiatimes.com/tech/tec...
  9. Koos99 5 november 2023 18:24
    Net de biografie van Elon Musk uitgelezen, geen fan vd persoon, maar de drive en ambitie zijn fantastisch om te lezen. Wat hij bereikt heeft met SpaceX en Tesla is knap. Tuurlijk is het hem nog niet gelukt om FSD te realiseren, maar dit jaar is Tesla weer met een nieuwe poging bezig (de auto laten leren op basis van vele video’s). Hij heeft de rekenkracht en de beelden, niet uitgesloten dat het Tesla gaat lukken
  10. Bache 5 november 2023 22:39
    quote:

    Bache schreef op 3 november 2023 14:18:

    Resumé sinds de cijfers

    Op 13 oktober rapporteerde TomTom meevallende derde kwartaalcijfers. Het aandeel was al flink teruggevallen en koerste iets boven het laagste niveau van de afgelopen jaren. Vervolgens wordt het aandeel nog eens met 23 procent in elkaar getrapt. CFO en insider Taco Titulaer zei dat hij verbaasd was over de koersreactie. Dit had het management niet zien aankomen.

    De vrije kasstroom kwam afgelopen kwartaal uit op 12,9 miljoen euro. Veel beter dan de 5 miljoen euro negatief die analisten voorzagen. De drie maanden eerder opgehoogde outlook werd daarnaast herhaald. Het aandeel noteerde toen boven de 8 euro. Na lang zaaien is bovendien de verwachting dat de onderneming de komende jaren kan oogsten.

    Een grootaandeelhouder zal op deze cijfers nooit agressief aandelen verkopen. Alleen al door de koersval die het dan zelf veroorzaakt daalt de waarde van de positie tijdens de verkopen flink. Bovendien geven de cijfers geen aanleiding.

    Een hedgefonds ziet daarentegen kansen. Zeker in een klimaat waarbij beleggers vanwege de hoge rente huiverig zijn voor (kleinere-) groeiaandelen. Door direct bij de opening de koers te drukken geeft hij het signaal naar andere beleggers af dat er een addertje onder het gras zit bij de cijfers. Hierbij wordt de short-belegger geholpen door het slechte track-record van TomTom, waardoor kleinere beleggers de bui al zien hangen. Korte termijn beleggers worden ondertussen uitgestopt, hetgeen de daling versnelt. Voor ongeduldige beleggers kan de daling bovendien het sein zijn om de hoop te verliezen en uit het aandeel te stappen. Dit alles hoort bij de psychologische expertise van hedgefondsen.

    Na verloop van tijd daalt de opwinding, de omzet en ook de belangstelling voor het aandeel. Ook omdat tussen de cijferrapportages weinig nieuws valt te verwachten. Dit geeft de algoritmes van een hedgefonds de kans om rustig, om zo weinig mogelijk deining te veroorzaken, de short-positie weer af te bouwen door stukken te kopen.

    Nu kondigt TomTom volledig onverwachts een groot inkoopprogramma aan, en bovendien daalt de rente opeens snel, waardoor de kaarten opnieuw zijn geschud.

    De huidige aandeelhouders zullen volgens mij hun aandelen zeker niet onder 6,91 euro willen verkopen. Dit was de koers voor de vrijgave van de meevallende derde kwartaalcijfers. Ondertussen is er bovendien een grote koper actief, bij een opvallend lage free-float, en zijn er nog hedgefondsen die stukken terug moeten kopen.

    Vermoedelijk in april 2024 zal tijdens de AvA toestemming gegeven worden om opnieuw maximaal 10 procent van de uitstaande aandelen in te mogen kopen. Er staat na afloop van het huidige inkoopprogramma nog circa 275+ miljoen euro op de bank. Ik zwem in ieder geval met de wind mee, en heb een flinke positie ingenomen. Succes.
    Volgens Shortsell verhoogde JPMorgan zijn shortpositie op de dag van de vrijgave van de derde kwartaalcijfers op vrijdag 13 oktober van 0,5% naar 0,8%. De volgende handelsdag wordt dit gemeld, en dit was maandag 16 oktober. Ik ga uit van 127,85 miljoen uitstaande aandelen. JPM verkocht dus op de dag van de cijfers 383.550 aandelen. Op die dag bedroeg de omzet 1,11 miljoen aandelen. Met 34,55% van de omzet van die dag zet je koers met groot gemak lager.

    Op 20 oktober meldde JPM vervolgens een short-belang van 0,9%. Op 25 oktober 1,0%. En op 30 oktober 1,1%. Er worden prachtige (papieren) winsten geboekt. Vooral particulieren zullen met een naar gevoel afscheid van het aandeel genomen hebben.

    Dan gebeurt er iets onverwachts. TomTom kondigt op maandag 30 oktober een groot aandeleninkoopprogramma aan en de koers opent bijna 8 procent hoger rond 5,72 euro.

    JPM besluit om de koers te drukken en verhoogt die dag zijn shortpositie van 1,1%naar 1,4%, zo blijkt uit de melding bij de AFM een dag later. Dus wederom 383,500 aandelen verkocht, op een dag waar de omzet 650.000 aandelen bedraagt. TomTom sluit die dag teleurstellend op de day-low op 5,45 euro, ondanks het voor het aandeel zeer positieve nieuws.

    Vervolgens heeft JPM pech met het beurssentiment. Afgelopen week was de beste week van het jaar op de internationale beurzen. Los daarvan zit JPM nu in een lastig parket, nu TomTom zelf dagelijks als grote koper in de markt stapt en vermoedelijk weinig beleggers op de huidige koers afscheid zullen willen nemen.

    Ik vermoed bovendien dat de short van JPM psychologisch van insteek is, zie boven ‘resumé’, en niet fundamenteel. Interessant om te zien hoe dit zich ontwikkelt.
  11. forum rang 7 tatje 6 november 2023 10:10
    Bache liet zien, dat het inschatten van de short moeilijk is.

    Ik vermoed bovendien dat de short van JPM psychologisch van insteek is, zie boven ‘resumé’, en niet fundamenteel. Interessant om te zien hoe dit zich ontwikkelt.

    Een nieuwe studie gepubliceerd door wetenschappers in het tijdschrift Science Advances suggereert dat de lithiumafzetting in Nevada niet alleen een van de grootste ter wereld zou kunnen zijn, maar ook een van de gemakkelijkst te winnen uit de aarde.

    De wereld draait door, alleen weten we nooit precies hoe de wereld door draait :-)
  12. forum rang 7 tatje 6 november 2023 11:37
    Tom Tom en de shorters zullen toch niet dezelfde intermediair hebben,

    Ze zijn Op, alleen nog wat kruimels.

    Echt lager zetten, lokt particulieren, kijk dus uit TT en shorters :-)

    Vertrouwen toen in 2019 Microsoft , Here verruilde voor TT, een negen.
    Vertrouwen toen TT in 2022 de nieuwe map presenteerde en Big Tech verscheen, een negen.

    negen van tien is dus mijn mening.

    Geef toe, wachten duurt wel erg lang.

    Maar dan heb je ook wel wat :-)

    www.youtube.com/watch?v=KZNb8aVd5JE

    Een negen voor de uitspraken van de RVB en RVC sinds de CMD 2022.

    Natuurlijk hebben de uitspraken een mits gehalte :-)
  13. forum rang 4 Jaap 6 november 2023 14:31
    quote:

    Straddleman schreef op 6 november 2023 12:08:

    En ik maar denken dat ik paranoia ben maar het kan nog veel erger hoor.
    Zie bv dit forum met de huiliehuilie complotheroriën over de verdoemde shorters.
    Als een boot uitvaart of een trein vertrekt kan je maar beter met beide benen instappen.
    Anders val je in het water of op de spoor.
1.041 Posts
Pagina: «« 1 ... 8 9 10 11 12 ... 53 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links