Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,565 8 mei 2024 09:53
  • -0,005 (-0,09%) Dagrange 5,560 - 5,590
  • 7.902 Gem. (3M) 285,6K

TomTom oktober2023

1.375 Posts
Pagina: «« 1 ... 45 46 47 48 49 ... 69 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 tatje 20 oktober 2023 09:18
    Shorters moeten coveren, dus aandeeltjes verzamelen.

    Gaan door en raken zodoende altijd wel iemand die moet verkopen.

    Heb zelf ook iets geleend, gelukkig niet veel.

    Momenteel 54000 aandelen verhandeld.

    Schat 40000 vestzak broekzak.

    Wie van ons ligt in het orderboek !

    Moet pas aktie ondernemen op 2,60
  2. Dicky 20 oktober 2023 09:24
    De extreme en aanhoudende koersdaling kan m.i. geen inhoudelijke reden (meer) hebben. De cijfers en de afgegeven prognose waren helemaal niet alarmerend, eerder in tegendeel. De balans is bovendien in orde. De producten en de diensten van TT voorzien nog steeds in een behoefte van een ook nog steeds groeiende markt. Met de snelle ontwikkeling van AI is TT's datasupplying buitengewoon interessant. De waardering daarvan door de huidige koers is veel te laag.

    Ik zie daarom 3 andere redenen:

    Geautomatiseerde handelssystemen die de koers manipuleren.

    Een grootaandeelhouder die verkoopt, om wat voor reden dan ook.

    De prelude op een overname (Bosch? Uber? Goddijn zelf?)

    Ik heb geen idee welk van de 3 het meest voor de handliggende scenario is, maar gezien het koersverloop en de hoge volumina kan het bijna niet anders dan dat hier 1 partij aan het werk is en dat het niet om een collectieve vlucht van aandelenbezitters gaat.
  3. forum rang 6 JustRevisited 20 oktober 2023 09:26
    quote:

    tatje schreef op 20 oktober 2023 09:12:

    [...]

    Subsidie Q3
    Misschien kan iemand uitzoeken, hoeveel het precies was.
    Ik had er destijds naar gekeken. Taco zei: je kunt beter de Q2 opex als richtsnoer nemen voor toekomstige kosten dan Q3. Deze twee kwartalen verschillen echter marginaal.

    De R&D uitgaven vallen onder het kopje ‘application layer’. Want de andere noemer (geographical data) gaat over het inkopen en verwerken van data.

    In application layer waren de uitgaven 2 miljoen euro verschil (49 vs 47). Dus dan heeft TT waarschijnlijk een subsidie van 2 miljoen gehad rondom artificial intelligence of iets dergelijks.

    Ik zou er niet teveel in zien, het verschil is marginaal en TT probeert elk jaar wel ergens een subsidie los te krijgen.
  4. Bache 20 oktober 2023 09:37
    De sterk opgelopen rente is de hoofdreden waarom aandelen over de brede linie onder druk staan. Maar TomTom heeft helemaal geen schulden, maar juist 325 miljoen+ in kas, en profiteert op die manier juist van de gestegen rente. In juli verhoogde TomTom daarnaast de outlook en die werd vorige week vrijdag nog eens bevestigd. De vrije kasstroom kwam afgelopen kwartaal bovendien uit op 12,9 miljoen euro. Dat is veel beter dan de 5 miljoen euro negatief die analisten voorzagen. De komende kwartalen lopen de reorganisatielasten uit de cijfers. De vaste kosten zullen dus dalen, onder meer vanwege een (fors) kleiner personeelsbestand, terwijl de omzet juist in de lift zit. Deze dynamiek zal als een hefboom werken voor de winst. De extreme daling sinds afgelopen vrijdag is ridicuul. Ik ben met volle overtuiging ingestapt.
  5. forum rang 6 JustRevisited 20 oktober 2023 09:38
    quote:

    Dicky schreef op 20 oktober 2023 09:24:

    De extreme en aanhoudende koersdaling kan m.i. geen inhoudelijke reden (meer) hebben. De cijfers en de afgegeven prognose waren helemaal niet alarmerend, eerder in tegendeel. De balans is bovendien in orde. De producten en de diensten van TT voorzien nog steeds in een behoefte van een ook nog steeds groeiende markt. Met de snelle ontwikkeling van AI is TT's datasupplying buitengewoon interessant. De waardering daarvan door de huidige koers is veel te laag.

    Ik zie daarom 3 andere redenen:

    Geautomatiseerde handelssystemen die de koers manipuleren.

    Een grootaandeelhouder die verkoopt, om wat voor reden dan ook.

    De prelude op een overname (Bosch? Uber? Goddijn zelf?)

    Ik heb geen idee welk van de 3 het meest voor de handliggende scenario is, maar gezien het koersverloop en de hoge volumina kan het bijna niet anders dan dat hier 1 partij aan het werk is en dat het niet om een collectieve vlucht van aandelenbezitters gaat.
    Of nog een keer de koers laag zetten voor een instap. Al een jaar lang weten we dat de bodem van Enterprise omzet bij de Q3 cijfers zou komen. Omdat daarna de nieuwe kaarten live gaan en er sales teams mee aan de slag gaan. Tot nu toe zit je met een oud product in je portefeuille en omzet die er uit loopt omdat grote klanten al zijn binnengehaald op het nieuwe concept, waardoor een basis premie wegvalt en een variabele fee er nog niet is.

    Vergeet daarnaast niet dat in de zomer van 2024 de ISA verplichting live gaat. Dit gaat de take rates sterk verhogen.

    ====

    Op 16 december 2019 is nieuwe Europese regelgeving in de Official Journal of the European Union (OJEU) gepubliceerd waarin ISA als verplichting is opgenomen.

    Kort samengevat zijn de wettelijke eisen m.b.t. ISA:
    ISA wordt verplicht gesteld voor nieuwe voertuigmodellen die op of na 6 juli 2022 op de markt komen, en vanaf 7 juli 2024 voor alle voertuigen die verhandeld worden.

    ISA moet de bestuurder attent maken op snelheidsovertredingen door visuele, audio en/of feedback door het gaspedaal.

    De snelheid wordt vastgesteld aan de hand van eigen waarnemingen door het voertuig, kaarten data of een combinatie daarvan.
  6. forum rang 8 Wereldbelegger 20 oktober 2023 09:47
    quote:

    tatje schreef op 19 oktober 2023 17:28:

    Ik baseer mijn beleggingsbeslissingen op uitspraken en cijfers.

    Van de volgende uitspraak maak ik op : Google en Tom Tom worden 1 en 2

    De voorzitter
    Er is natuurlijk ook een verschil tussen winnen en niet overleven. De heer Jorna zei: "the winner takes it
    all", maar wij denken dat er altijd ruimte zal zijn voor een goede nummer twee. Wie dan de nummer twee
    is, Google of wij, dat zien we nog wel. Wij geloven niet in een model dat bij voorbaat alles naar de winnaar
    gaat en dat we kansloos zijn, omdat die winnaar groter is en hele diepe zakken heeft. Dat is de boodschap
    die we uitdragen.

    En wat de ebit betreft zonder restructering

    2021 - 93,2
    2022 - 72,0
    2023 - 22,0 schating
    2024 + 12,0 schatting
    2025 + 65,0 schatting

    FCF 2025 10% is 70 , maar 12% is 84 schatting.

    Ik daag Wereldbelegger Dachthetniet en Kid uit, om dit ook te doen.

    Ik denk dat ze het niet doen :-)

    of ze verwijzen naar de analisten.

    Maar ja die hebben ook voor FCF

    2024 6% en 38
    2025 9% en 56

    staan.
    Vertel eens,
    wat heeft al dat zelf-doen cijfergebrabbel en cijfergeneuzel je opgebracht in de afgelopen 15 jaar?

    Niets meer dan eindeloos weten te herhalen van wat de CEO en CFO op bepaalde momenten er uitgeflapt gezegd hebben.

    Ben je een 'betere belegger' in TomTom geworden?
    Maakte je meer rendement in de afgelopen jaren met TomTom dan ik?

    Laat mij maar een paar keer per jaar de verhaaltjes lezen van de analisten en berichtgevingen in de media volgen alsmede mijn eigen beleggingsfilosofietje m.b.t. TomTom volhouden. Dat levert in ieder geval minder dood geld op in mijn portefeuille en meer voldoening in het beleggen in TomTom.
  7. forum rang 6 JustRevisited 20 oktober 2023 09:51
    Voor de TA-ers in de zaal.

    TomTom staat op -99,14 op de schaal van 0 tot -100. Waarbij 0 maximaal overbought is en -100 maximaal oversold.

    Williams %R (%R) is een op momentum gebaseerde oscillator die wordt gebruikt in technische analyse, voornamelijk om overbought en oversold condities te identificeren. De %R is gebaseerd op een vergelijking tussen de huidige sluitingsprijs en de hoogste hoogste prijs gedurende een door de gebruiker gedefinieerde terugblikperiode. %R schommelt tussen 0 en -100 (let op de negatieve waarden) waarbij waarden dichter bij nul wijzen op meer overbought condities en waarden dichter bij -100 wijzen op oversold condities.
  8. DWVS 20 oktober 2023 09:59
    Wat ik mij afvraag is waarom niemand binnen de rvb / rvc de strijd met HG aangaat om hem buitenspel te zetten. Dit gebeurt vaker in de wereld van de aandeelhouders. Mijn tweede vraag is dan... Heeft HG zoveel giftige informatie over de rvb / rvc dat neimand het aandurft of zijn ze er al mee bezig en blijft het onder de pet?
  9. forum rang 4 GLMF 20 oktober 2023 10:45
    quote:

    JustRevisited schreef op 20 oktober 2023 09:26:

    [...]

    Ik had er destijds naar gekeken. Taco zei: je kunt beter de Q2 opex als richtsnoer nemen voor toekomstige kosten dan Q3. Deze twee kwartalen verschillen echter marginaal.

    De R&D uitgaven vallen onder het kopje ‘application layer’. Want de andere noemer (geographical data) gaat over het inkopen en verwerken van data.

    In application layer waren de uitgaven 2 miljoen euro verschil (49 vs 47). Dus dan heeft TT waarschijnlijk een subsidie van 2 miljoen gehad rondom artificial intelligence of iets dergelijks.

    Ik zou er niet teveel in zien, het verschil is marginaal en TT probeert elk jaar wel ergens een subsidie los te krijgen.
    Betreft: Besluit tot verlening subsidie project ‘Digitale Infrastructuur voor
    Toekomstbestendige Mobiliteit (DITM)’
    max subsidie bedrag TT 4.1M
    www.rvo.nl/sites/default/files/2022-1...
  10. forum rang 6 tatje 20 oktober 2023 10:52
    quote:

    tatje schreef op 19 oktober 2023 19:32:

    [...].

    Moneyball goed dat je er over begint.

    Q2 dus met de hoger lonen.

    Opex 132825
    D en A 11180
    Opex zonder D en A 121645

    capex PPE 2447

    Q3

    opez 127700
    D en A 9837
    opex zonder D en A 117 863

    Maar :

    Capex PPE was 4337 dus bijna 2000 meer capex niet in de opex en jouw subsidie : men heeft het op dit forum over 3 mijloen.

    Zou je dan 2 plus 3 miljoen is 5 miljoen meer hebben in de Opex Q3 .

    Scheelt dan 1 miljoen met Q2 .
    Zoals GLMF liet zien 4 miljoen subsidie

    Dan scheelt het 2 miljoen met Q2
  11. forum rang 4 Spoorstudent 20 oktober 2023 10:54
    quote:

    TT-Junk schreef op 20 oktober 2023 09:59:

    Wat ik mij afvraag is waarom niemand binnen de rvb / rvc de strijd met HG aangaat om hem buitenspel te zetten. Dit gebeurt vaker in de wereld van de aandeelhouders. Mijn tweede vraag is dan... Heeft HG zoveel giftige informatie over de rvb / rvc dat neimand het aandurft of zijn ze er al mee bezig en blijft het onder de pet?
    Men is lyrisch over Goddijn.
  12. forum rang 6 JustRevisited 20 oktober 2023 10:58
    quote:

    tatje schreef op 20 oktober 2023 10:49:

    [...]

    Klasse GLMF dus geen 3 maar 4 miljoen.
    Periode uitvoering van 4 jaar:
    29 juli 2022 t/m 1 okt 2026

    Ze mogen 60 euro per uur declareren die ze in dit project steken. Mogelijk is dus slechts een vierde deel van de subsidie uitgenut.
  13. forum rang 6 tatje 20 oktober 2023 11:54
    quote:

    JustRevisited schreef op 20 oktober 2023 10:58:

    [...]

    Periode uitvoering van 4 jaar:
    29 juli 2022 t/m 1 okt 2026

    Ze mogen 60 euro per uur declareren die ze in dit project steken. Mogelijk is dus slechts een vierde deel van de subsidie uitgenut.
    Ben het met je eens.

    Maar kunnen dit boeken zoals de restructering.

    Restructering werden als kosten in de opex geboekt in Q2 2022.

    Restucteringkosten
    aan te betalen restructeringkosten.

    Ik geloof momenteel nog 1 miljoen te betalen.

    Dus nog 1 maal

    te betalen restructeringkosten
    aan Bank

    En weg is de post te betalen restructeringkosten.

    Te ontvangen subsidie
    aan subsidie ( dus 4 miljoen in de opex )

    Elke keer als je de subsidie krijgt boek je

    Bank
    aan te ontvangen subsidie.

    Tot de post te ontvangen subsidie op 0 staat.

    Waarschijnlijk zo, omdat Taco zei in rapport Q3 : Specifically in the third quarter of 2023, an exceptionally high
    subsidy contribution lowered our operating expenses.
  14. forum rang 6 JustRevisited 20 oktober 2023 12:04
    Het is op zich wel een interessant subsidieproject. Met een aantal andere (nationale en internationale) bedrijven zoals NXP wordt gewerkt aan een “digitale infrastructuur” die ook elders toegepast kan worden. Als exportproduct.

    Als ik het goed begrijp worden HD maps, localisatie, infrastructuur langs de weg, oplaadpunten en hulpdiensten (ziekenwagens, wegenwacht) allemaal gekoppeld aan één netwerk. Met als doel om één digitale werkelijkheid te creëren voor weggebruikers en hulpdiensten. Het gaat daarbij niet alleen om autonoom rijden maar ook om betere verkeersdoorstroming.

    Ik denk niet dat tomtom hier direct geld mee verdient maar wel partnerships verbreedt en kennis opbouwt. En ze kunnen hun uurtjes declareren.
  15. forum rang 4 GLMF 20 oktober 2023 12:07
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 20 oktober 2023 09:47:

    [...]

    Vertel eens,
    wat heeft al dat zelf-doen cijfergebrabbel en cijfergeneuzel je opgebracht in de afgelopen 15 jaar?

    Niets meer dan eindeloos weten te herhalen van wat de CEO en CFO op bepaalde momenten er uitgeflapt gezegd hebben.

    Ben je een 'betere belegger' in TomTom geworden?
    Maakte je meer rendement in de afgelopen jaren met TomTom dan ik?

    Laat mij maar een paar keer per jaar de verhaaltjes lezen van de analisten en berichtgevingen in de media volgen alsmede mijn eigen beleggingsfilosofietje m.b.t. TomTom volhouden. Dat levert in ieder geval minder dood geld op in mijn portefeuille en meer voldoening in het beleggen in TomTom.
    look who's talking........................................ dagelijkse herhalingvan dezelfde boodschappen is je niet vreemd :-)
  16. forum rang 4 marathon 11 20 oktober 2023 13:58
    quote:

    GLMF schreef op 20 oktober 2023 12:07:

    [...] look who's talking........................................ dagelijkse herhalingvan dezelfde boodschappen is je niet vreemd :-)
    Voor de goede orde. Analisten analyseren zelf al jaren niet meer!!!
    En ja cijfers kunnen en zijn vaak leidend. Bij TT lijdend want sentiment is hier 365x24 x7 de koersinitiator.
    Rente omhoog: beurzen omlaag. Reden:Kosten voor leningen lopen fors op. TT heeft 325 mio cash dus ipv veel bedrijven met hoge uitstaande leningen is het bij TT toch koers omlaag. Moet toch iets onder het tapijt liggen en ja al die negatieve berichten over koersen van €3 plus zijn naar mijn stellige overtuiging gewoon stemmingmakerij zonder enige toegevoegde waarde. Fijn weekend allemaal!!!
  17. forum rang 6 win some... 20 oktober 2023 15:24
    www.counterpointresearch.com/insights...

    Artikel over Europese marktaandelen voor navigatie in 2022. Voor TT wordt een marktaandeel van zo'n 22% genoemd, Here 66% en Google 7%..

    Bij de CMD gaf TT aan in Europa een marktaandeel van 35% te hebben, een opmerkeljk verschil. Hoe dit te verklaren?
1.375 Posts
Pagina: «« 1 ... 45 46 47 48 49 ... 69 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links