Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,605 3 mei 2024 17:35
  • -0,015 (-0,27%) Dagrange 5,580 - 5,740
  • 375.660 Gem. (3M) 296,4K

TomTom oktober2023

1.375 Posts
Pagina: «« 1 ... 20 21 22 23 24 ... 69 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 14 oktober 2023 02:04
    quote:

    Benjamin G. schreef op 13 oktober 2023 20:31:

    [...]
    Kan het een van de groeifondsvoorstellen zijn?
    www.tno.nl/nl/digitaal/intelligent-ve...
    www.smartwayz.nl/nl/actueel/2022/4/60...

    Wellicht zitten ze ook in groeifondsvoorstel AI. Dat geeft een beetje inzicht in welke orde grootte bedragen we het moeten zoeken. (En dus hoeveel de OPEX volgend jaar weer zal toenemen.)

    Zou op zich vreemd zijn dat ze daarmee de OPEX eenmalig en direct verlagen. Dat zou dan een verlaging moeten zijn van de R&D uitgaven door co financiering. In Q3 cijfers zou dan gaan om de geografische laag, die is kwartaal op kwartaal 7 miljoen lager. Staat tegenover dat jaar op jaar 30 miljoen lager is, met andere woorden de R&D uitgaven voor deze laag waren al aan het dalen.
    Volgens mij is het een behoorlijk eenmalig iets.

    Veel kan die groeifondssubsidie niet zijn. In jouw links lees ik een totaalbedrag van 30 miljoen, te verdelen over 10-15 clubs. Nou, lekkere vetpot maar niet heus. En vooralsnog eenmalig.
  2. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 14 oktober 2023 03:21
    quote:

    marique schreef op 13 oktober 2023 22:15:

    [...]
    ...
    Ondanks bovenstaande zure opmerkingen blijf ik toch nog een ietsiepietsie hoop houden. Want vanaf de heoriëntatie in 2020 krabbelt TT langzaam op:
    = omzet p/a van 3,99 naar 4,38
    = ebitda p/a van -0,02 naar 0,25
    = wpa van -1,95 naar -0,14
    Je hebt het hier over de officiële IFRS cijfers. Voorheen konden we hoop putten uit het feit dat de operationele omzet (= ifrs + defrev toename) veel hoger was. Dat is nu veel minder het geval, de deferred revenue (defrev) is bij zowel automotive, enterprise als consumer nauwelijks veranderd, of je nu vergelijkt met 30 juni jl. of 31 dec 2022.
    Oftewel, maken we ons bij die iets betere ifrs-cijfers blij met een dode mus?

    Er is bij defrev trouwens iets geks aan de hand.
    De non-current (langlopende) defrev is t.o.v. ultimo 2022 met 15,5 mio toegenomen, de current (korter dan 1 jaar) lopende defrev is met 14,2 mio afgenomen. Veranderingen die opvallend veel groter zijn dan de totale defrev-verandering (ook die per business unit).

    Waar zit dat in? Automotive groeit gestaag, ik zie geen reden waarom dat nu ineens dergelijke veranderingen in de verdeling lang/kort zou geven. Tenzij de aard van de (nieuwe) contracten ineens veranderd is (i.v.m. inflatie?). Maar dan zouden ze er wel iets over gezegd hebben?

    Idem bij de Consumer defrev, kort+lang verandert dit jaar niet (door mij trouwens al vorig jaar voorspeld). Bovendien te klein om e.e.a. te verklaren.

    Blijft over Enterprise, de verwarrende naam voor het aloude licensing. Ook vrij klein qua omzet en zeker qua totale defrev. Maar toch?
    Zien we hier de voortekenen van het herstel van Enterprise, waar ze bij TT vrij zeker van schijnen te zijn?
    Een verschuiving van jaarcontracten, meestal in het najaar afgesloten, naar meerjarige al gefactureerde contracten met grote klanten (Overture-partners)?
    Zijn we hier getuige van een klein wondertje? Klein, want het gaat nog niet om honderden miljoenen.

    Sceptici onder ons, prik gerust door deze zeepbel heen, dan ben ik weer 'gerust gesteld'. Aan de andere kant: HG of Alain mogen mistig en vaag kletsen, een accountant moet harde en objectieve cijfers goedkeuren. Dus misschien?
    Maar de accountant is nog niet aan zet geweest, de Q3 cijfers zijn 'unaudited'. Sorry hoor, vele jaren ervaring met HG maken een mens paranoia.
  3. forum rang 6 NewKidInTown 14 oktober 2023 07:13
    Ik zou toch niet teveel zoals ik het noem, curling beleggen, ofwel de financoele verslaglegging tot op de laatste punt en komma doorspitten op zoek nasr toch maar een miniscuul lichtpuntje. En zien uit te vinden waar precies de worst nu weer zal worden verhangen.
    Wat de reguliere beleggers willen is duidelijkheif en ten eerst WINST, en GROEI van omzet, winst en een redelijke verhouding tussen K/W en GROEI, die verhouding zou in balans moeten zijn, velen noemen dit de PEG-Ratio.
    En bovenstaande dan jarenlang, kunnen ze een voorbeeld aan GARMIN nemen.
    En Oh ja, bijna vergeten, dividend ofwel beloning voor de aandeelhouders voor het ter beschikking stellen van kapitaal.
  4. Benjamin G. 14 oktober 2023 07:35
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 14 oktober 2023 02:04:

    [...]
    Volgens mij is het een behoorlijk eenmalig iets.

    Veel kan die groeifondssubsidie niet zijn. In jouw links lees ik een totaalbedrag van 30 miljoen, te verdelen over 10-15 clubs. Nou, lekkere vetpot maar niet heus. En vooralsnog eenmalig.
    Vraag is wat is substantieel? Dat is om de OPEX scherp te krijgen van belang. Als die niet daalt maar stijgt dan kunnen we lang wachten voordat er een mooie hefboom ontstaat.

    Als het niet de groeifonds aanvragen zijn wat dan wel. Of zou 3 a 4 miljoen substantieel zijn? Blijft bijzonder dat ze die in een keer hebben ingeboekt. Er staan langjarige verplichtingen tegenover.
  5. forum rang 8 Wereldbelegger 14 oktober 2023 08:42
    Slechts één(!) analist heeft zijn koersdoel aangepast.

    Na de Q3 cijfers
    Broker Analyst Date Target Price Recommendation
    ABN AMRO - ODDO BHF Wim Gille 13-okt-23 € 11.00 Buy
    UBS François-Xavier Bouvignies 13-okt-23 € 10.50 Buy
    Independent Minds Andrew Hayman 13-okt-23 € 9.25 Buy
    ING Marc Hesselink 13-okt-23 € 8.50 Hold
    AlphaValue Mickael Daponte 13-okt-23 € 7.77 Reduce
    Kempen Nikos Kolokotronis 13-okt-23 € 6.00 Sell

    Gemiddeld koersdoel: 8,84

    Na de Q2 cijfers
    Broker Analyst Date Target Price Recommendation
    ABN AMRO - ODDO BHF Wim Gille 18-jul-23 € 11.00 Buy
    UBS François-Xavier Bouvignies 17-jul-23 € 10.50 Buy
    Independent Minds Andrew Hayman 17-jul-23 € 9.25 Buy
    ING Marc Hesselink 18-jul-23 € 8.50 Hold
    AlphaValue Mickael Daponte 20-jul-23 € 7.72 Reduce
    Kempen Nikos Kolokotronis 17-jul-23 € 6.00 Sell

    Gemiddeld koersdoel: 8,83
  6. forum rang 4 marathon 11 14 oktober 2023 09:33
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 13 oktober 2023 18:03:

    Kwart miljoen aandelen minder bij de grootinvesteerders.

    Volgens onze Amerikaanse vrienden die de top25 investeerders in TT bijhouden
    heeft er een verschuiving plaats gevonden in de afgelopen week.
    Van 252.530 aandelen is afscheid genomen door één of meerdere grootinvesteerders.

    De stand is nu:
    % owners Shares
    24,0% General Public 31.052.841
    24,7% Institutions 31.920.253
    51,3% Individual Insiders 66.234.823
    Dat is 0,2% van het aantal uitstaande aandelen. En dat zou een 12% koersdaling moeten rechtvaardigen.
    Tsja. Zou kunnen natuurlijk maar geloof daar niet zo in. Fijn weekend.
  7. forum rang 6 tatje 14 oktober 2023 10:35
    Is hoop altijd uitgestelde teleurstelling ?

    Tom Tom heeft over 2023 precies geleverd tot nu toe, hetgeen ze zeiden.

    ebit zonder kosten restructering
    2021 - 93,2
    2022 - 72
    2023 - 22 zeg ik
    2024 + 16 zeg ik
    Taco: So, I think, to answer it in 2024, we will make profits and I think it will be a single-digit – probably a low single-digit
    percentage. And the real increase will come the year after.

    . But over time, the CapEX and D&A – they will reach parity.
    We expect that in a couple of years from now. And that parity will be around €20 million.

    . And we aspire to double our
    revenue outside of Automotive in the mid term, on the back of better products and improved applications

    . For the longer term, our gross margin will be above 80%,
    and like I said, will go towards 85%.

    Ik zet A voor 2023 op 345

    A 345 in 2023 is in 2027 4 hele jaren later 500
    E willen ze in de mid term verdubbelen zeiden ze op de CMD dus 2 maal 170 is 340
    C zet ik op 60
    Totaal 900
    marge 85%
    gross profit 765
    opex 565
    ebit 200
    D en A wat lease en PPE 20
    ebitda 220

    Ik weet het, er kan veel gebeuren in 4 jaar.

    Maar het zijn gewoon uitspraken van de TOP

    Ik werk alleen met uitspraken van de top.

    Is het weer worstverhanging, het kan ?

    Zou ik werken volgens de formule van JR

    200 ebit met 132 miljoen aandelen

    20 maal 1,51 plus 4 ( 2027 ) = 34,20.

    tot maandag :-)
  8. forum rang 8 Wereldbelegger 14 oktober 2023 11:08
    Groei voor TomTom op zakelijke markt

    Het gaat de goede kant op met TomTom. De omzet steeg het afgelopen kwartaal met 6 procent naar 144 miljoen euro, en hoewel er wederom verlies werd geleden, betrof het dit kwartaal maar 7,9 miljoen euro in plaats van 17,5 miljoen een jaar eerder (pdf).

    De meeste groei kwam voor rekening van automotive. Enterprise leverde 20 procent in en de consumententak 11 procent.

    CEO Harold Gordijn noemt het afgelopen kwartaal belangrijk door de lancering van nieuwe navigatiekaarten.
    ‘Ons doel is helder: we werken aan een universele kaartenstandaard.’


    TomTom rekent dit jaar op een omzet van n 570 tot 600 miljoen euro. Daarvoor werd nog gerekend op 540 tot 580 miljoen euro.

    www.emerce.nl/nieuws/groei-tomtom-zak...
  9. forum rang 8 Wereldbelegger 14 oktober 2023 11:09
    TomTom groeit vooral dankzij de auto-industrie

    Navigatiedienstverlener TomTom profiteerde het afgelopen kwartaal vooral van de groei in de auto-industrie. Het Amsterdamse bedrijf verkocht meer kaarttechnologie aan autofabrikanten en won marktaandeel in deze sector. Daarentegen daalde de omzet van de divisie die data, kaarten en software verkoopt aan andere technologiebedrijven.

    De totale omzet bedroeg 144 miljoen euro voor juli, augustus en september, een stijging van 6 procent ten opzichte van vorig jaar. Hiervan was 82 miljoen euro afkomstig van de divisie die navigatietechnologie levert aan autofabrikanten, bijna een derde meer dan vorig jaar. Dit betekent dat de verkoop sneller is gegroeid dan dat de autofabrikanten nieuwe wagens hebben geproduceerd, legt TomTom uit. Voor andere klanten is de situatie anders. Sommigen van hen hebben nieuwe, goedkopere contracten voor TomTom-diensten afgesloten omdat ze er minder vaak gebruik van maakten.

    TomTom sloot het kwartaal af met een verlies, maar wist dit negatieve resultaat ten opzichte van vorig jaar te beperken. Het nettoverlies kwam uit op 7,9 miljoen euro, vergeleken met 17,5 miljoen euro een jaar eerder.

    Het bedrijf, dat vorig jaar zo’n 500 banen schrapte als onderdeel van een reorganisatie, blijft ook werken aan nieuwe kaarttechnologieën.

    datanews.knack.be/nieuws/live/kort-ni...
  10. forum rang 8 Wereldbelegger 14 oktober 2023 11:12
    Navigatiebedrijf TomTom groeit vooral door auto-tak

    Het bedrijf, dat bij een reorganisatie vorig jaar zo'n vijfhonderd banen schrapte, werkt ook verder aan nieuwe kaarttechnologie. Zo bracht TomTom onlangs software op de markt om de eigen navigatiediensten te combineren met een betaalde versie van ChatGPT, zodat klanten met behulp van kunstmatige intelligentie nieuwe routes kunnen uitstippelen.

    TomTom hoopt een nieuwe standaard te zetten voor het ontwikkelen van nieuwe, digitale kaarten, waarbij ook openbaar beschikbare locatiegegevens worden ingezet.

    Topman Harold Goddijn ziet het voorbije kwartaal als een "omkeerpunt", omdat TomTom nieuwe kaarten heeft geïntroduceerd die op basis van deze standaard zijn gebouwd.

    www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/na...
  11. forum rang 6 tatje 14 oktober 2023 11:48
    Je kunt altijd delisten.

    Maar de prijs, hebben ze zelf opgedreven.

    - 85% marge in de toekomst
    - 600 LT in 2025
    - E groeit in 2024 en de jaren daarna
    _ we hopen E zelfs in de Mid term te verdubbelen.
    - de echte winst zien we in 2025
    - of google nu 1 of 2 wordt, maakt niet zoveel uit, er is altijd plaats naast google
    - Here dan, heb wel een idee, maar kan niet alles zeggen aldus Harold.
    - Topman Harold Goddijn ziet het voorbije kwartaal als een "omkeerpunt", omdat TomTom nieuwe kaarten heeft geïntroduceerd die op basis van deze standaard zijn gebouwd.
  12. forum rang 4 Goldfinger 14 oktober 2023 13:07
    TomTom N.V. heeft haar winstcijfers over het derde kwartaal en de negen maanden eindigend op 30 september 2023 bekendgemaakt. Voor het derde kwartaal rapporteerde het bedrijf een omzet van EUR 144,11 miljoen, vergeleken met EUR 136,3 miljoen een jaar geleden. Het nettoverlies bedroeg EUR 7,89 miljoen, vergeleken met EUR 17,48 miljoen een jaar geleden. Het gewone verlies per aandeel uit voortgezette bedrijfsactiviteiten bedroeg EUR 0,06 vergeleken met EUR 0,14 een jaar geleden. Het verwaterde verlies per aandeel uit voortgezette bedrijfsactiviteiten bedroeg EUR 0,06 vergeleken met EUR 0,14 een jaar geleden.
    Over de negen maanden bedroeg de omzet EUR 441,38 miljoen, vergeleken met EUR 397,33 miljoen een jaar geleden. Het nettoverlies bedroeg EUR 9,37 miljoen, vergeleken met EUR 93,95 miljoen een jaar geleden. Het gewone verlies per aandeel uit voortgezette bedrijfsactiviteiten bedroeg EUR 0,07 vergeleken met EUR 0,74 een jaar geleden. Het verwaterde verlies per aandeel uit voortgezette bedrijfsactiviteiten bedroeg EUR 0,07 vergeleken met EUR 0,74 een jaar geleden.

    Ziet er toch goed uit, zou je denken!
  13. forum rang 5 hvasd2 14 oktober 2023 13:46
    quote:

    Goldfinger schreef op 14 oktober 2023 13:07:

    TomTom N.V. heeft haar winstcijfers over het derde kwartaal en de negen maanden eindigend op 30 september 2023 bekendgemaakt. Voor het derde kwartaal rapporteerde het bedrijf een omzet van EUR 144,11 miljoen, vergeleken met EUR 136,3 miljoen een jaar geleden. Het nettoverlies bedroeg EUR 7,89 miljoen, vergeleken met EUR 17,48 miljoen een jaar geleden. Het gewone verlies per aandeel uit voortgezette bedrijfsactiviteiten bedroeg EUR 0,06 vergeleken met EUR 0,14 een jaar geleden. Het verwaterde verlies per aandeel uit voortgezette bedrijfsactiviteiten bedroeg EUR 0,06 vergeleken met EUR 0,14 een jaar geleden.
    Over de negen maanden bedroeg de omzet EUR 441,38 miljoen, vergeleken met EUR 397,33 miljoen een jaar geleden. Het nettoverlies bedroeg EUR 9,37 miljoen, vergeleken met EUR 93,95 miljoen een jaar geleden. Het gewone verlies per aandeel uit voortgezette bedrijfsactiviteiten bedroeg EUR 0,07 vergeleken met EUR 0,74 een jaar geleden. Het verwaterde verlies per aandeel uit voortgezette bedrijfsactiviteiten bedroeg EUR 0,07 vergeleken met EUR 0,74 een jaar geleden.

    Ziet er toch goed uit, zou je denken!
    Zie de toegenomen berg cash er niet tussen staan
1.375 Posts
Pagina: «« 1 ... 20 21 22 23 24 ... 69 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links