Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Plug Power OTC:PLUG.Q, US72919P2020

  • 2,295 1 mei 2024 22:00
  • -0,005 (-0,22%) Dagrange 0,000 - 0,000
  • 127.095 Gem. (3M) 33,3M

Forum Plug Power Inc geopend

4.453 Posts
Pagina: «« 1 ... 199 200 201 202 203 ... 223 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Cyrus de Grote 13 oktober 2023 12:41
    quote:

    Cyrus de Grote schreef op 13 oktober 2023 11:57:

    De Hydrogen Hubs zijn zojuist aangekondigd door de Biden administration:

    1) Mid-Atlantic Hydrogen Hub (MACH2) Pennsylvania, Delaware, New Jersey
    2) Appalachian Hydrogen Hub (ARCH2) West Virginia, Ohio, Pennsylvania
    3) California Hydrogen Hub (California)
    4) Gulf Coast Hydrogen Hub (Texas)
    5) Heartland Hydrogen Hub (Minnesota, North Dakota, South Dakota)
    6) Midwest Hydrogen Hub (Illinois, Indiana, Michigan)
    7) Pacific Northwest Hydrogen Hub (Washington, Oregon, Montana)

    www.whitehouse.gov/briefing-room/stat...

    Goed nieuws voor PLUG Power, want zij zijn belangrijke partner in 3 van de 7 winnende biedingen: (West-Virginia, Texas en California)
    Correctie op mezelf: vijf van de zeven hubs hebben Plug Power als partner op de website:

    1) Appalachian Hydrogen Hub: arch2hub.com/pdps/
    - Plug Power is partner
    2) California Hydrogen Hub: archesh2.org/network/
    - Plug Power is partner
    3) Gulf Coast Hydrogen Hub: hyvelocityhub.com/partners/
    - Plug Power is supporting partner
    4) Midwest Hydrogen Hub: machh2.com/partnerships/
    - Plug Power is partner
    5) Pacific Northwest Hydrogen Hub: pnwh2.com/our-board
    - Plug Power zit in bestuur
  2. forum rang 10 DeZwarteRidder 18 oktober 2023 13:28
    Dit is veel slimmer en goedkoper dan het produceren van waterstof:
    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

    Porthos start met CO2-opslagproject in Nederland
    1 uur geledenin Financieel

    Rotterdam (ANP) - In 2024 start in Rotterdam de bouw van het eerste grote CO2-transport en -opslagsysteem in Nederland. Porthos, een project van het Havenbedrijf Rotterdam, Energie Beheer Nederland (EBN) en Gasunie, heeft daarover een definitieve investeringsbeslissing genomen.

    Met het project, waarbij CO2 wordt opgeslagen in lege gasvelden, is een investering van 1,3 miljard euro gemoeid. Nu de beslissing is genomen, zal Porthos de definitieve opdrachten verlenen aan de aannemers die het project gaan realiseren. Naar verwachting is het project in 2026 klaar.

    De definitieve beslissing volgt op de uitspraak van de Raad van State. Die oordeelde in augustus dat de bouw van het systeem kon doorgaan, ondanks bezwaren van natuurorganisatie MOB over de invloed op de natuur van de stikstof die bij de werkzaamheden vrijkomt.

    Afvanginstallaties

    De bedrijven Air Liquide, Air Products, ExxonMobil en Shell gaan CO2 afvangen en aanleveren aan Porthos. Zij investeren zelf in de afvanginstallaties. Porthos transporteert de CO2 vervolgens door de Rotterdamse haven naar lege gasvelden op 20 kilometer uit de kust. Daar wordt de CO2 permanent opgeslagen onder de Noordzeebodem.

    Porthos gaat ongeveer 2,5 megaton per jaar opslaan gedurende vijftien jaar, tot een totaal van 37 megaton CO2. Daarmee is het project volgens Porthos uitverkocht. Het transportsysteem op land dat wordt aangelegd, biedt volgens Porthos wel ruimte voor toekomstige CO2-opslagprojecten. De Europese Unie heeft Porthos erkend als een belangrijk project om klimaatdoelen te kunnen halen en heeft hiervoor 102 miljoen euro aan subsidie beschikbaar gesteld.
  3. forum rang 5 Daexter 18 oktober 2023 14:58
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 18 oktober 2023 13:28:

    Dit is veel slimmer en goedkoper dan het produceren van waterstof:
    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

    Porthos start met CO2-opslagproject in Nederland
    1 uur geledenin Financieel

    Rotterdam (ANP) - In 2024 start in Rotterdam de bouw van het eerste grote CO2-transport en -opslagsysteem in Nederland. Porthos, een project van het Havenbedrijf Rotterdam, Energie Beheer Nederland (EBN) en Gasunie, heeft daarover een definitieve investeringsbeslissing genomen.

    Met het project, waarbij CO2 wordt opgeslagen in lege gasvelden, is een investering van 1,3 miljard euro gemoeid. Nu de beslissing is genomen, zal Porthos de definitieve opdrachten verlenen aan de aannemers die het project gaan realiseren. Naar verwachting is het project in 2026 klaar.

    De definitieve beslissing volgt op de uitspraak van de Raad van State. Die oordeelde in augustus dat de bouw van het systeem kon doorgaan, ondanks bezwaren van natuurorganisatie MOB over de invloed op de natuur van de stikstof die bij de werkzaamheden vrijkomt.

    Afvanginstallaties

    De bedrijven Air Liquide, Air Products, ExxonMobil en Shell gaan CO2 afvangen en aanleveren aan Porthos. Zij investeren zelf in de afvanginstallaties. Porthos transporteert de CO2 vervolgens door de Rotterdamse haven naar lege gasvelden op 20 kilometer uit de kust. Daar wordt de CO2 permanent opgeslagen onder de Noordzeebodem.

    Porthos gaat ongeveer 2,5 megaton per jaar opslaan gedurende vijftien jaar, tot een totaal van 37 megaton CO2. Daarmee is het project volgens Porthos uitverkocht. Het transportsysteem op land dat wordt aangelegd, biedt volgens Porthos wel ruimte voor toekomstige CO2-opslagprojecten. De Europese Unie heeft Porthos erkend als een belangrijk project om klimaatdoelen te kunnen halen en heeft hiervoor 102 miljoen euro aan subsidie beschikbaar gesteld.
    Dat is nogal een domme veronderstelling.

    Dit is helemaal niet een substituut voor waterstof. CO2 opslaan levert geen energie op, sterker nog het kost energie. Bovendien is het maar een tijdelijke oplossing. Hetzij omdat de opslagcapaciteit beperkt is. Heel groot maar toch beperkt, je kunt het niet eeuwig op die manier opslaan. En er kleven altijd risico's aan
  4. forum rang 10 DeZwarteRidder 18 oktober 2023 15:11
    quote:

    Daexter schreef op 18 oktober 2023 14:58:

    [...]Dat is nogal een domme veronderstelling.

    Dit is helemaal niet een substituut voor waterstof. CO2 opslaan levert geen energie op, sterker nog het kost energie. Bovendien is het maar een tijdelijke oplossing. Hetzij omdat de opslagcapaciteit beperkt is. Heel groot maar toch beperkt, je kunt het niet eeuwig op die manier opslaan. En er kleven altijd risico's aan
    Voor de energie is waterstof niet nodig; waterstof is alleen nodig voor minder CO2 uitstoot.

    CO2 opslaan is verreweg de snelste manier om de aarde minder op te warmen.
  5. forum rang 5 Daexter 18 oktober 2023 17:24
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 18 oktober 2023 15:11:

    [...]
    Voor de energie is waterstof niet nodig; waterstof is alleen nodig voor minder CO2 uitstoot.

    CO2 opslaan is verreweg de snelste manier om de aarde minder op te warmen.
    Europa heeft genoeg olie en bruinkool in de grond bedoel je? Met wind, zonne en atoomenergie gaan we het namelijk niet redden in Europa. Tenzij jij natuurlijk een voorstander van bent van ongelimiteerd gas importeren uit Qatar en de USA
  6. forum rang 6 pakman 19 oktober 2023 09:31
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 18 oktober 2023 15:11:

    [...]
    Voor de energie is waterstof niet nodig; waterstof is alleen nodig voor minder CO2 uitstoot.

    CO2 opslaan is verreweg de snelste manier om de aarde minder op te warmen.
    dat is ook juist wat Fuelcell energy doet in samenwerking met Shell/Exxon Carbon capture
  7. forum rang 10 DeZwarteRidder 21 oktober 2023 13:58
    ‘Groene’ waterstof

    Maar als je het op systeemniveau bekijkt, blijft er nog veel minder van over. Immers, de productie van die windmolenparken is uitermate grillig en niet te voorspellen, terwijl in een elektriciteitsnet vraag en aanbod altijd perfect met elkaar in balans moeten zijn.

    Er is dus altijd snel regelbaar back-up vermogen nodig voor als de wind wegvalt. In een volledig ‘hernieuwbaar’ energiesysteem is de enige CO2-vrije oplossing, dat een aanzienlijk deel van die stroom, zeg 6 gigawatt, wordt gebruikt voor de elektrolyse van water, wat ‘groene’ waterstof oplevert. Die waterstof kan dan in omgebouwde gascentrales verbrand worden om stroom op te wekken als het niet of nauwelijks waait.
    9 miljard euro voor 6 gigawatt

    Helaas gaat in deze cyclus ongeveer driekwart van de groene stroom verloren; Tennet rekent met een rendement van deze cyclus van 26%. Dus uiteindelijk houden we 5 + ¼ x 6 = 6,5 gigawatt echt bruikbaar, snel regelbaar vermogen over. Daarvoor moet je dan nog wel 6 gigawatt aan elektrolysers bouwen. Hoeveel dat gaat kosten is zeer onzeker, want zulke grote elektrolysers bestaan nog niet. De totale elektrolyser-capaciteit op de wereld is momenteel slechts 1 gigawattt.

    Schattingen nu – maar ja, dat is nu, waar hebben we dat eerder gezien? – hopen dat na een flinke schaalvergrotingsslag de kosten uitkomen op 1,5 miljoen euro per megawatt, dus 9 miljard euro voor 6 gigawatt. Vervolgens moet je de geproduceerde waterstof ook nog op grote schaal opslaan, dat gaat om miljoenen kubieke meters, maar dat is nog relatief goedkoop, laten we zeggen dat je daarmee voor een miljardje klaar bent.

    Al deze infrastructuur – tweeduizend vierkante kilometer windmolenparken op zee, transformatorstations, kabels over de zeebodem, grondstations, elektrolysers, opslagplaatsen voor waterstof – kun je vervangen door vijf snel regelbare EPR-kerncentrales van elk 1,5 gigawatt. Die kun je direct op het hoogspanningsnet aansluiten, en elke centrale neemt niet meer plaats in dan een van die grondstations.

    Als je uitgaat van 8 à 10 miljard euro per EPR, dan zijn de totale kosten van dezelfde orde van grootte als de nu bekend gemaakte kostenoverschrijdingen voor het aanlanden van wind op zee tot 2057. Tegen die tijd zijn al die nu gebouwde windmolens alweer rijp voor de schroothoop, waarna er nieuwe geplaatst moeten worden, terwijl die kerncentrales tot na het jaar 2100 stroom blijven leveren.
    Meneer Timmermans!?

    Natuurlijk valt er nog wel wat te morrelen aan deze cijfers. Een wat kleiner aandeel elektrolyse, aannemen dat het rendement van 26% nog wat verbetert, misschien dat door schaalvoordelen grote elektrolysers toch iets goedkoper per kilowatt zijn. Dat doet in wezen aan de conclusie niets af: kerncentrales nemen duizend keer minder ruimte in dan ‘hernieuwbare’ energie en kosten, als je eerlijk het hele systeem bekijkt, veel minder.

    Meneer Timmermans, bent u daar nog? Meneer Timmermans!?

    Wetenschapsjournalist Arnout Jaspers is schrijver van de bestseller ‘De Stikstoffuik’. Zijn columns verschijnen iedere zaterdag in Wynia’s Week.
  8. forum rang 10 DeZwarteRidder 25 oktober 2023 10:28
    OPINIE Klaas de Waardt
    Elektrificatie transport is niet te betalen

    Klaas de Waardt
    48 min geledenin De Kwestie

    De elektrificatie van Nederland verloopt niet zonder horten en stoten. Bedrijven moeten rekening houden met stroomtekorten en met onbetaalbare elektrische vervoersmiddelen. Klaas de Waardt voorziet dat ondernemingen in zwaar weer komen als het roer niet omgaat.
    Truckers gooien de dieseltank vol. De Waardt: „Banken en leasemaatschappijen gaan geen €400.000 euro financieren per elektrische vrachtwagen, want er is geen verdienmodel voor.”

    We zijn allemaal afhankelijk van transport. Elk bedrijf en burger heeft er iedere dag mee te maken. Bedrijven voor hun goederen, burgers die zich verplaatsen van het ene punt naar het andere. Transport is momenteel in de gevarenzone gekomen, want de overheid en de milieuclubs zijn bezig om het realisme uit het oog te verliezen en het wensdenken te laten profileren met deadlines. Bovendien vallen transport van goederen en mensen gemakkelijk ten prooi aan belastingverhogingen en onhaalbare kostprijzen.

    Laat ik wat voorbeelden geven.

    Een dieselvrachtwagen kost €110.000, een elektrische bijna €400.000 en een waterstofvrachtwagen €700.000. Banken en leasemaatschappijen gaan dit niet financieren, ondanks dat zij een aanzetsubsidie kunnen krijgen voor een klein transportbedrijf van €98.500 en voor een groot transportbedrijf ongeveer €48.500.

    De subsidiepotten die er zijn voor elektrische vrachtwagens zijn een druppel op de gloeiende plaat. Banken en leasemaatschappijen gaan geen €400.000 euro financieren per elektrische vrachtwagen, want er is geen verdienmodel voor. Verladers en opdrachtgevers gaan de vrachtprijzen zeker niet verhogen omdat zij dit ook niet kunnen of willen betalen.
    Gebrek aan stroom

    Er is ook een enorm gebrek aan stroom voor de 140.000 vrachtwagens, negen miljoen personenauto’s, een miljoen bestelbussen, zeven miljoen huishoudens met warmtepompen, 700.000 voertuigen in de landbouw, 4000 binnenvaartschepen, 500.000 jachten en alle voertuigen in de bouw en de wegenbouw, zoals kranen. Een lichte kraan kost €250.000, op waterstof €1.000.000.

    We hebben ook niet voldoende grondstoffen op de wereld aan lithium en kobalt voor de accu’s. China koopt de mijnen op in Congo, waar kinderen de delfstoffen naar boven halen.

    Men stelt dat door de hogere productie van voertuigen de kostprijs zal zakken, maar dat valt te betwijfelen, want bijvoorbeeld DAF produceert 8% van zijn productie voor Nederland en 92% voor de rest van de wereld. In veel landen is elektrisch rijden helemaal onbetaalbaar. We leveren ons economisch uit aan China.

    Ook gaat ons straatbeeld veranderen. Markten gaan verdwijnen, want de marktkooplui kunnen de dure elektrische busjes en vrachtwagens niet betalen. Van de verkoop van een pondje kaas of een stel sokken is dit onmogelijk. Ook de benzinepompen gaan verdwijnen uit de stad, want elektrische vrachtwagens mogen niet op de brandstofdepots komen wegens brandgevaar.

    Dieselvrachtwagens wel, maar die mogen niet meer in de binnensteden komen. Benzinepompen kunnen dus niet meer beleverd worden.
    Biobrandstof

    Is er een oplossing? Wel degelijk: We moeten HVO100 gaan gebruiken als brandstof. Deze gehydrogeneerde plantaardige olie is 90% schoon. Het kan in iedere vrachtwagen en bij iedere benzinepomp getankt worden. Dat scheelt miljarden aan kosten.

    De kilometerheffing voor vrachtwagens à vijftien cent per kilometer moet intussen ook betaald worden. Per vrachtwagen is dit gemiddeld €15.000 per jaar. De consument mag driemaal raden wie daar uiteindelijk voor opdraait.

    Klaas de Waardt is voorzitter van VERN, brancheorganisatie voor kleine en middelgrote transportbedrijven
  9. forum rang 7 Kaviaar 25 oktober 2023 10:32
    quote:

    Fender bass schreef op 20 oktober 2023 19:10:

    Voor de mensen die geen beurskoersen kunnen opzoeken: gelukkig is er een forumlid dat het wel kan én ze ook nog vetgedrukt kan weergeven. Wat een held. Wat zouden we zonder zijn?
    Sommigen hebben er geen kijk op. Plug power gaat het maken.
  10. forum rang 9 nine_inch_nerd 25 oktober 2023 10:35
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 25 oktober 2023 10:28:

    OPINIE Klaas de Waardt
    Elektrificatie transport is niet te betalen
    .......

    Klaas de Waardt is voorzitter van VERN, brancheorganisatie voor kleine en middelgrote transportbedrijven
    Klaas de Waardt heeft alleen verstand van vrachtauto's, maar geen verstand van (ver)duurzaamheid. Starre mensen.
    Ziet natuurlijk zijn oude ritueel in gevaar komen.
  11. forum rang 10 DeZwarteRidder 25 oktober 2023 10:46
    quote:

    nine_inch_nerd schreef op 25 oktober 2023 10:35:

    [...]Klaas de Waardt heeft alleen verstand van vrachtauto's, maar geen verstand van (ver)duurzaamheid. Starre mensen.
    Ziet natuurlijk zijn oude ritueel in gevaar komen.
    Klaas begrijpt heel goed dat bijna alle transportondernemers failliet zullen gaan door de elektrificatie.

    En dan hebben we het nog niet eens over het volkomen belachelijke waterstof..........
  12. forum rang 7 Kaviaar 25 oktober 2023 11:34
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 25 oktober 2023 10:33:

    Plug Power gaat failliet.

    Steeds meer personen krijgen door dat waterstof een ander woord is voor verlies.
    Dat zijn enkel jouw woorden DZR.
    Lees je eens goed in in waar Plug in deze wereld al mee bezig is. Ook in de EU.
    Ook bezig met een ander bedrijf voor verduurzamen van vliegtuigbrandstof etc.

    Elk bedrijf maakt kosten. Deze gaan voor de baat uit.
    Plug power komt er echt wel, maak je daar maar geen zorgen over of je te druk over.

    finance.yahoo.com/news/plug-power-sto...
4.453 Posts
Pagina: «« 1 ... 199 200 201 202 203 ... 223 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Een nieuwe kapitaalronde lijkt onvermijdelijk voor Plug Power

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links