Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Euronav BRU:EURN.BL, BE0003816338

  • 15,730 3 mei 2024 12:11
  • +0,100 (+0,64%) Dagrange 15,680 - 15,800
  • 9.366 Gem. (3M) 218,1K

Forum geopend voor Euronav

19.290 Posts
Pagina: «« 1 ... 948 949 950 951 952 ... 965 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. krach03 9 oktober 2023 18:40
    De meesten zullen het al wel gelezen hebben op de site van CMB, maar ik plaats het hier ook nog eens:

    CMB’s future strategy for Euronav

    CMB has a clear strategy for Euronav which is based on three axes:

    Diversification of the fleet
    CMB wants to diversify the fleet of Euronav into different shipping segments to decrease the dependence on the transportation of crude oil. This does not mean exiting the tanker business altogether, but a gradual decrease of the share of revenues coming from pure crude oil transportation by adding different shipping asset types to the Euronav portfolio.

    This diversification could be realized through :

    The acquisition of second-hand future-proof tonnage
    The ordering of future-proof newbuildings
    The acquisition of part or the totality of the CMB and CMB.TECH future-proof fleet (see fleet list in Annex 2)
    Future-proof in CMB’s view means efficient low-carbon emitting ships and/or ships powered by hydrogen and/or ships powered by ammonia.

    Decarbonization of the fleet
    CMB believes a key trend in shipping is offering low-emission ships to its customers. It will be crucially important to dedicate significant amounts of capital from the industry and shipping companies to the development of low-carbon engines, fuel supply systems and the production of low-carbon fuels. CMB wants Euronav to play a leading role in the decarbonization of the shipping industry and be the reference shipowner when it comes to green ships.

    Optimization of the existing fleet
    Euronav’s fleet standards have always been excellent. By divesting less efficient/older tankers and re-investing the proceeds in newbuildings/modern second hand tonnage or technical upgrades (e.g. energy saving devices), CMB wants to optimize Euronav’s large remaining fleet of tankers to continue offering the best fleet to its customers.

    Subject to completion of the transaction, CMB is investigating options for Euronav to invest part of the proceeds of the Vessel Sale to accelerate this strategy.
  2. krach03 10 oktober 2023 16:12
    quote:

    chukky2 schreef op 10 oktober 2023 16:04:

    Als er een bod is van 17,35 euro
    Waarom staan we dan een euro onder die prijs ?
    En hoe kan de aandeelhouder op dat bod ingaan terwijl ze toch op de beurs blijven.
    Indicative timetable:
    -9 October, 2023 Announcement of proposed transaction
    Signature of the related contracts
    -Q4 2023 Convening of Special General Meeting (SGM) announced
    -2 November, 2023 Euronav Q3 results
    -Q4 2023 SGM
    -Q4 2023 Share Sale completion and settlement
    Fleet Sale completion and settlement
    -Q1 2024 CMB launches mandatory offer (MTO) for Euronav (art 5)
    -Q1 2024 Targeted approval date of MTO Prospectus
    -Q1/Q2 2024 Targeted close of acceptance period for MTO

    Voor zover ik weet moet de eurn aandeelhouder en de beurswaakhonden eerst akkoord gaan, pas daarna kan die aandelenverkoop afgerond worden, waardoor Saverijs boven de 30% komt in eurn, waardoor er een verplicht bod komt in Q1 2024 zoals die tijdtabel hierboven aangeeft. Zo zie ik het en daar blijf ik bij.

    We staan dus nog niet aan uw 17,35 euro omdat het bod nog niet gelanceerd is. Nu stappen diegenen in die een eurootje gratis geld willen verdienen, maar er moet een risicopremietje zijn en daarom nog die eeuro verschil.
  3. Wdm1959 11 oktober 2023 18:01
    Ik begrijp niet toen het bod liep van Frontline, kreeg men 1,45 Frontline aandeel voor 1 Euronav aandeel. Als je nu de koers bekijkt en de vergelijking maakt dan is het bod maar aan de magere kant. Frontline doet hier wel een geweldige zaak. Saudi-Arabië verklaarde maandag dat de vraag naar olie hoog zal blijven (groeiverwachting) tot 2045 .
  4. forum rang 5 maci 12 oktober 2023 08:20
    EURONAV KONDIGT VLOOTUITBREIDING AAN
    ANTWERPEN, België, 12 oktober 2023 – Euronav NV (“EURN” or “Euronav”) (NYSE: EURN
    & Euronext: EURN) is verheugd een overeenkomst aan te kondigen om de optie voor een
    tweede nieuwbouw-VLCC te lichten. In augustus kondigden we de aankoop aan van een
    eerste nieuwbouw-VLCC en de optie om een tweede aan te schaffen. Deze optie is nu gelicht.
    De aankoop zal 112,2 miljoen USD bedragen met zeer gunstige betalingsvoorwaarden en -
    schema. Het schip wordt naar verwachting in het derde kwartaal van 2026 opgeleverd.
  5. forum rang 4 boothram 12 oktober 2023 09:37
    het grote verschil met 1,45 euro heeft een 4-voudige oorzaak
    - de notering op cyprus +10% =1,1
    - de relatief slechte prestatie van VLcc tov andere tankers, ook niet 'crude' : bracht veel op in aanloopfase
    - de naam van Frederiksen en relatief grote inspanningen om zijn aandelen duur te verkopen
    - het betrof een bod 1= 4x10% is ook...1,45 (1,1^4)
    Natuurlijk, ook de euronav aandeelhouder had 'recht' op die meerwaarden, inidien hij de controle liet overgaan naar cyprus en frederiksen. De koersen van niet-crude en relatief zwakke vlcc is eerder 'toeval'.
    Maar met het oog op de toekomst: die 12 jaar oude vlcc, gemiddeld zijn nog altijd zowat 1 miljard waard, en komen vrij snel in aanmerking voor verkoop. De lichting van een nieuwbouw 2026 verjongt die vloot, en met nog wat oudjes verkopen en vooral de nieuwe suezmax wordt het echt wel weer een vloot van 6jaar oud. Overigens die nieuwbouw 2026 kost nauwelijks meer dan gemiddelde gekregen voor die oudere vlcc...Het aandeel van termijncontracten (fso 15 milj per kwartaal, suezmax 5x 2,7 milj, en vlcc 3.6 milj) in verse cash en de spot-opbrengst van suezmax en oudere VLCC vertegenwoordigen veruit grootste deel van nettowinst
    Maar de recentee verkoopovereenkomst en de winsten uiit een q3 verkoop zijn zowat goed voor 3 euro per aandeel.
  6. Wdm1959 12 oktober 2023 13:45
    Kwartaal 3, geschatte winst volgens jou 3€ per aandeel. Dividend gaat volgens eerdere berichtgeving niet meer uitgekeerd worden tot zeker einde Q1 2024, of misschien niet meer! Vele zaken staan nu on hold tot er over alles een akkoord is na stemming. Belofte uit het verleden was wel dat er elk kwartaal een minimum dividend zou worden uitgekeerd.
    De kleine aandeelhouder heeft eigenlijk weinig keuzes in dit verhaal.
  7. forum rang 4 boothram 12 oktober 2023 17:05
    De keuze is erin blijven of uitstappen. Indien de winst op de verkoop wordt uitbetaald, dan wordt het aandeel ook bijna 20%goedkoper... het blijft bijna evenveel geinvesteerd in tankers. Als je het zakencijer op spot bekijkt, dat was veel hoger voor de gemiddelde suezmax dan voor de VLCC. De VLCC in verkoop brachten zowat evenveel op
  8. Eekhoorn50 12 oktober 2023 17:58
    quote:

    bootrham schreef op 12 oktober 2023 17:05:

    De keuze is erin blijven of uitstappen. Indien de winst op de verkoop wordt uitbetaald, dan wordt het aandeel ook bijna 20%goedkoper... het blijft bijna evenveel geinvesteerd in tankers. Als je het zakencijer op spot bekijkt, dat was veel hoger voor de gemiddelde suezmax dan voor de VLCC. De VLCC in verkoop brachten zowat evenveel op
    Instappen en eruit blijven kan ook nog.
  9. forum rang 4 boothram 18 oktober 2023 23:41
    Denk maar niet dat euronav met die verkoop minder intressant geworden is...
    Er staan in de vloot eigendom, niet 1 maar 2 nieuwe VLCC: 2de is wellicht een optie.
    FSO en OCEANIA worden niet meer vermeld in 'vloot' : het zijn geen beschikbare eenheden van de vloot, maar het eigendom blijft
    naast de 24verkochte VLCC en de 2 nieuwbouw zijn er nog 17 vlcc die gemiddeld 70 miljoen waard zijn. (gebaseerd op leeftijd/prijs, maar in feite is daar 40% scrapwaarde, die in feite relatief risicoloos en inflatievast is...). Er wordt ook 4% van nieuwwaarde op afgeschreven, maar de waardevermindering is eerder 2%. Vermoedelijk worden die over een 4-tal jaren van de hand gedaan voor 50milj+..
    van de 17 vlcc ijn er nog 2 tijdelijk geen eigendom: waarschijnlijk is er, zoals ook op de boot die gebruikt werd voor de Fafer een optie, waardoor die goedkoop eigendom kan worden.
    FSO en ULCC erbij, is dat ook wel 1,8 miljard waard en de suezmax 20 in eigendom, 4 in aanbouw en 2 gehuurd schat ik op 1,4 miljard, rekening houdend met aanbetalingen nieuwbouw en actuele meerwaarde en voor de vloot zelfde referenties als voor de vlcc. De vloot is 40% kleiner geworden maar er komen dus wel boten in plaats...en/of cash + dividenden. Met 6 boten nog in aanbouw wordt het wel weer een redelijk jonge vloot. Het beurskapitaal 202 milj aandelen is dus 3,4 miljard (zonder eigen aandelen) en ik denk dat van de cash zowat 1 miljard wordt uitbetaald, grotendeels als kapitaalvermindering, zonder RV. Bovendien nog 800 miljoen voor de winst 2024...? (aan huidige suezmaxtarieven mogelijk).
    Indien die dividenden effectief worden betaald, blijft nog altijd 600 milj extra cash na betaling van leningen op verkochte vloot. De afschrijvingen betalen verder de nieuwbouw, samen met wat nieuwe leningen.
    De vloot blijft dus wel 3,2 milj voor klassieke tankers(net 2.6 milj), ammonia-vloot komt er gewoon bij...zowat gratis dus na die dividenden.
    Een hogere waardering voor de tech-vloot zou ik maar normaal vinden. En wie weet, misschien een hoger bod op euronav en dan kan CMB nog veel sneller het waterstofnet uitbouwen...

    Wil je de 'waarde' van de boten kennen, die vindt je bv op fearnleys weekly (fearnpulse), maar de VLCC app leert ook wat breakeven prijs is en de 10% opbrengts marge. Voor de suezmax is de investering dus 30% lager, ook breakeven veel lager en terug te vinden in kwartaalverslagen...m..a.w relatief meer winst op kapitaal: de spotpriijs voor een suezmax vergelijkbaar met VLCC!
  10. forum rang 4 boothram 20 oktober 2023 09:52
    ik denk dus wel goed voor euronav, ook al is er geen billijke vergoeding voor het mislukte bod van frederiksen.
    De vloot met nieuwbouw aan nieuwprijs(600 milj), met fso en vplus 3,6 miljard -rekening houdend dat nog zowat 230 milj voor VLCC en 200 milj voor suezmax moet betaald worden. dit is 18$ per aandeel. de verkoop van VLCC ong 12 $. Euronav heeft nog heel wat andere activa dan de vloot, zodat de netto schuldpositie, na cash uit afschrijvingen en courante winst beperkt wordt. De onderwaardering is niet enorm, maar wordt dit wel als de helft van beurskapitalisatie wordt uitbetaald als dividend, en dat is te verwachten. Rekenning houdend met nog 2 courante winstdividenden dit jaar (schatting 40 $cent en 70$cent) en 4x 75$cent volgend jaar en 6$ (net 5$) uit kapitaal vermindering ..netto 9 $ (persoonlijke prognose).
    de afstand van de relatief dure vlcc vloot vind ik goede zaak. De suezmax is relatief meer winstgevend. volgend jaar dus nog 4 suezmax bij...Ook relatief veel termijncontracten: FSO en suezmax vooral...
  11. Wdm1959 23 oktober 2023 12:44
    Op Kanaal Z heeft hij het duidelijk over een kapitaalverhoging. Ik kon het eigenlijk niet geloven, want ik heb het twee maal opnieuw beluisterd. Niks over het dividend, maar wel dat Euronav zowel in Amerika als in Brussel genoteerd blijft. Wie kiest voor een onzekere toekomst nu er eindelijk geld te verdienen valt met deze business. Zijn er nog die het interview gezien hebben en een mening hebben over wat hij gezegd heeft. Kapitaal verhogen is altijd vernietigen van aandeelhouderswaarde.
19.290 Posts
Pagina: «« 1 ... 948 949 950 951 952 ... 965 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Euronav loopt stevige averij op

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links