Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
Forum geopend voor Euronav
Volgen
De meesten zullen het al wel gelezen hebben op de site van CMB, maar ik plaats het hier ook nog eens: CMB’s future strategy for Euronav CMB has a clear strategy for Euronav which is based on three axes: Diversification of the fleet CMB wants to diversify the fleet of Euronav into different shipping segments to decrease the dependence on the transportation of crude oil. This does not mean exiting the tanker business altogether, but a gradual decrease of the share of revenues coming from pure crude oil transportation by adding different shipping asset types to the Euronav portfolio. This diversification could be realized through : The acquisition of second-hand future-proof tonnage The ordering of future-proof newbuildings The acquisition of part or the totality of the CMB and CMB.TECH future-proof fleet (see fleet list in Annex 2) Future-proof in CMB’s view means efficient low-carbon emitting ships and/or ships powered by hydrogen and/or ships powered by ammonia. Decarbonization of the fleet CMB believes a key trend in shipping is offering low-emission ships to its customers. It will be crucially important to dedicate significant amounts of capital from the industry and shipping companies to the development of low-carbon engines, fuel supply systems and the production of low-carbon fuels. CMB wants Euronav to play a leading role in the decarbonization of the shipping industry and be the reference shipowner when it comes to green ships. Optimization of the existing fleet Euronav’s fleet standards have always been excellent. By divesting less efficient/older tankers and re-investing the proceeds in newbuildings/modern second hand tonnage or technical upgrades (e.g. energy saving devices), CMB wants to optimize Euronav’s large remaining fleet of tankers to continue offering the best fleet to its customers. Subject to completion of the transaction, CMB is investigating options for Euronav to invest part of the proceeds of the Vessel Sale to accelerate this strategy.
En dit is dan die CMB and CMB.TECH future-proof fleet:www.cmb.be/public/Bijlage_2_CMB_en_CM... Er worden onder andere 22 bulk carriers en 4 chemische tankers geleverd de komende 2 jaar.
Als er een bod is van 17,35 euro Waarom staan we dan een euro onder die prijs ? En hoe kan de aandeelhouder op dat bod ingaan terwijl ze toch op de beurs blijven. Ik snap het niet goed
chukky2 schreef op 10 oktober 2023 16:04 :
Als er een bod is van 17,35 euro
Waarom staan we dan een euro onder die prijs ?
En hoe kan de aandeelhouder op dat bod ingaan terwijl ze toch op de beurs blijven.
Indicative timetable: -9 October, 2023 Announcement of proposed transaction Signature of the related contracts -Q4 2023 Convening of Special General Meeting (SGM) announced -2 November, 2023 Euronav Q3 results -Q4 2023 SGM -Q4 2023 Share Sale completion and settlement Fleet Sale completion and settlement -Q1 2024 CMB launches mandatory offer (MTO) for Euronav (art 5) -Q1 2024 Targeted approval date of MTO Prospectus -Q1/Q2 2024 Targeted close of acceptance period for MTO Voor zover ik weet moet de eurn aandeelhouder en de beurswaakhonden eerst akkoord gaan, pas daarna kan die aandelenverkoop afgerond worden, waardoor Saverijs boven de 30% komt in eurn, waardoor er een verplicht bod komt in Q1 2024 zoals die tijdtabel hierboven aangeeft. Zo zie ik het en daar blijf ik bij. We staan dus nog niet aan uw 17,35 euro omdat het bod nog niet gelanceerd is. Nu stappen diegenen in die een eurootje gratis geld willen verdienen, maar er moet een risicopremietje zijn en daarom nog die eeuro verschil.
Jefferies heeft gisteren opnieuw zijn koopadvies herhaald. Euronav verdwijnt niet van de beurs en kan mijns inziens boven het "bod" van $18,43 gaan noteren op termijn.
Ik begrijp niet toen het bod liep van Frontline, kreeg men 1,45 Frontline aandeel voor 1 Euronav aandeel. Als je nu de koers bekijkt en de vergelijking maakt dan is het bod maar aan de magere kant. Frontline doet hier wel een geweldige zaak. Saudi-Arabië verklaarde maandag dat de vraag naar olie hoog zal blijven (groeiverwachting) tot 2045 .
EURONAV KONDIGT VLOOTUITBREIDING AAN ANTWERPEN, België, 12 oktober 2023 – Euronav NV (“EURN” or “Euronav”) (NYSE: EURN & Euronext: EURN) is verheugd een overeenkomst aan te kondigen om de optie voor een tweede nieuwbouw-VLCC te lichten. In augustus kondigden we de aankoop aan van een eerste nieuwbouw-VLCC en de optie om een tweede aan te schaffen. Deze optie is nu gelicht. De aankoop zal 112,2 miljoen USD bedragen met zeer gunstige betalingsvoorwaarden en - schema. Het schip wordt naar verwachting in het derde kwartaal van 2026 opgeleverd.
het grote verschil met 1,45 euro heeft een 4-voudige oorzaak - de notering op cyprus +10% =1,1 - de relatief slechte prestatie van VLcc tov andere tankers, ook niet 'crude' : bracht veel op in aanloopfase - de naam van Frederiksen en relatief grote inspanningen om zijn aandelen duur te verkopen - het betrof een bod 1= 4x10% is ook...1,45 (1,1^4) Natuurlijk, ook de euronav aandeelhouder had 'recht' op die meerwaarden, inidien hij de controle liet overgaan naar cyprus en frederiksen. De koersen van niet-crude en relatief zwakke vlcc is eerder 'toeval'. Maar met het oog op de toekomst: die 12 jaar oude vlcc, gemiddeld zijn nog altijd zowat 1 miljard waard, en komen vrij snel in aanmerking voor verkoop. De lichting van een nieuwbouw 2026 verjongt die vloot, en met nog wat oudjes verkopen en vooral de nieuwe suezmax wordt het echt wel weer een vloot van 6jaar oud. Overigens die nieuwbouw 2026 kost nauwelijks meer dan gemiddelde gekregen voor die oudere vlcc...Het aandeel van termijncontracten (fso 15 milj per kwartaal, suezmax 5x 2,7 milj, en vlcc 3.6 milj) in verse cash en de spot-opbrengst van suezmax en oudere VLCC vertegenwoordigen veruit grootste deel van nettowinst Maar de recentee verkoopovereenkomst en de winsten uiit een q3 verkoop zijn zowat goed voor 3 euro per aandeel.
Kwartaal 3, geschatte winst volgens jou 3€ per aandeel. Dividend gaat volgens eerdere berichtgeving niet meer uitgekeerd worden tot zeker einde Q1 2024, of misschien niet meer! Vele zaken staan nu on hold tot er over alles een akkoord is na stemming. Belofte uit het verleden was wel dat er elk kwartaal een minimum dividend zou worden uitgekeerd. De kleine aandeelhouder heeft eigenlijk weinig keuzes in dit verhaal.
De keuze is erin blijven of uitstappen. Indien de winst op de verkoop wordt uitbetaald, dan wordt het aandeel ook bijna 20%goedkoper... het blijft bijna evenveel geinvesteerd in tankers. Als je het zakencijer op spot bekijkt, dat was veel hoger voor de gemiddelde suezmax dan voor de VLCC. De VLCC in verkoop brachten zowat evenveel op
bootrham schreef op 12 oktober 2023 17:05 :
De keuze is erin blijven of uitstappen. Indien de winst op de verkoop wordt uitbetaald, dan wordt het aandeel ook bijna 20%goedkoper... het blijft bijna evenveel geinvesteerd in tankers. Als je het zakencijer op spot bekijkt, dat was veel hoger voor de gemiddelde suezmax dan voor de VLCC. De VLCC in verkoop brachten zowat evenveel op
Instappen en eruit blijven kan ook nog.
Denk maar niet dat euronav met die verkoop minder intressant geworden is... Er staan in de vloot eigendom, niet 1 maar 2 nieuwe VLCC: 2de is wellicht een optie. FSO en OCEANIA worden niet meer vermeld in 'vloot' : het zijn geen beschikbare eenheden van de vloot, maar het eigendom blijft naast de 24verkochte VLCC en de 2 nieuwbouw zijn er nog 17 vlcc die gemiddeld 70 miljoen waard zijn. (gebaseerd op leeftijd/prijs, maar in feite is daar 40% scrapwaarde, die in feite relatief risicoloos en inflatievast is...). Er wordt ook 4% van nieuwwaarde op afgeschreven, maar de waardevermindering is eerder 2%. Vermoedelijk worden die over een 4-tal jaren van de hand gedaan voor 50milj+.. van de 17 vlcc ijn er nog 2 tijdelijk geen eigendom: waarschijnlijk is er, zoals ook op de boot die gebruikt werd voor de Fafer een optie, waardoor die goedkoop eigendom kan worden. FSO en ULCC erbij, is dat ook wel 1,8 miljard waard en de suezmax 20 in eigendom, 4 in aanbouw en 2 gehuurd schat ik op 1,4 miljard, rekening houdend met aanbetalingen nieuwbouw en actuele meerwaarde en voor de vloot zelfde referenties als voor de vlcc. De vloot is 40% kleiner geworden maar er komen dus wel boten in plaats...en/of cash + dividenden. Met 6 boten nog in aanbouw wordt het wel weer een redelijk jonge vloot. Het beurskapitaal 202 milj aandelen is dus 3,4 miljard (zonder eigen aandelen) en ik denk dat van de cash zowat 1 miljard wordt uitbetaald, grotendeels als kapitaalvermindering, zonder RV. Bovendien nog 800 miljoen voor de winst 2024...? (aan huidige suezmaxtarieven mogelijk). Indien die dividenden effectief worden betaald, blijft nog altijd 600 milj extra cash na betaling van leningen op verkochte vloot. De afschrijvingen betalen verder de nieuwbouw, samen met wat nieuwe leningen. De vloot blijft dus wel 3,2 milj voor klassieke tankers(net 2.6 milj), ammonia-vloot komt er gewoon bij...zowat gratis dus na die dividenden. Een hogere waardering voor de tech-vloot zou ik maar normaal vinden. En wie weet, misschien een hoger bod op euronav en dan kan CMB nog veel sneller het waterstofnet uitbouwen... Wil je de 'waarde' van de boten kennen, die vindt je bv op fearnleys weekly (fearnpulse), maar de VLCC app leert ook wat breakeven prijs is en de 10% opbrengts marge. Voor de suezmax is de investering dus 30% lager, ook breakeven veel lager en terug te vinden in kwartaalverslagen...m..a.w relatief meer winst op kapitaal: de spotpriijs voor een suezmax vergelijkbaar met VLCC!
Bedankt voor deze informatie, bootrham. Vraagt waarschijnlijk gans wat opzoekingswerk! Boodschap - voor de langetermijnbelegger - is dus aandelen goed vasthouden.
Deze ochtend mail gekregen van Euronav i.v.m de bijzondere algemene vergadering en agendapunten. Vergadering op dinsdag 21 november 2023. Men kan per brief en electronisch stemmen. Alles staat op de website vermeld.
Dit bericht trok meer mijn aandacht: OPENBAARMAKING VAN EEN TRANSPARANTIEKENNISGEVING EN KENNISGEVING BETREFFENDE EEN 13D FILING DOOR FAMATOWN FINANCE LIMITED & CMB NVml-eu.globenewswire.com/Resource/Down...
ik denk dus wel goed voor euronav, ook al is er geen billijke vergoeding voor het mislukte bod van frederiksen. De vloot met nieuwbouw aan nieuwprijs(600 milj), met fso en vplus 3,6 miljard -rekening houdend dat nog zowat 230 milj voor VLCC en 200 milj voor suezmax moet betaald worden. dit is 18$ per aandeel. de verkoop van VLCC ong 12 $. Euronav heeft nog heel wat andere activa dan de vloot, zodat de netto schuldpositie, na cash uit afschrijvingen en courante winst beperkt wordt. De onderwaardering is niet enorm, maar wordt dit wel als de helft van beurskapitalisatie wordt uitbetaald als dividend, en dat is te verwachten. Rekenning houdend met nog 2 courante winstdividenden dit jaar (schatting 40 $cent en 70$cent) en 4x 75$cent volgend jaar en 6$ (net 5$) uit kapitaal vermindering ..netto 9 $ (persoonlijke prognose). de afstand van de relatief dure vlcc vloot vind ik goede zaak. De suezmax is relatief meer winstgevend. volgend jaar dus nog 4 suezmax bij...Ook relatief veel termijncontracten: FSO en suezmax vooral...
BEKIJK – Trends Talk met Alexander Saverys, CEO van CMBtrends.knack.be/kanaal-z/trends-talk/...
Ik hoor Saverijs niks zeggen over dividend of kapitaalvermindering, integendeel, ik hoor hem zeggen, CMB tech vloot verkopen aan Euronav en hij spreekt nu al over kapitaalverhoging.
Op Kanaal Z heeft hij het duidelijk over een kapitaalverhoging. Ik kon het eigenlijk niet geloven, want ik heb het twee maal opnieuw beluisterd. Niks over het dividend, maar wel dat Euronav zowel in Amerika als in Brussel genoteerd blijft. Wie kiest voor een onzekere toekomst nu er eindelijk geld te verdienen valt met deze business. Zijn er nog die het interview gezien hebben en een mening hebben over wat hij gezegd heeft. Kapitaal verhogen is altijd vernietigen van aandeelhouderswaarde.
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
CVC Capital Partners
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)