Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,780 26 apr 2024 17:35
  • +0,205 (+3,68%) Dagrange 5,600 - 5,820
  • 475.734 Gem. (3M) 327,6K

TomTom oktober2023

1.375 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 69 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 tatje 4 oktober 2023 10:32
    Het cocktail trio, te boeken via MB.

    Mijn posten zijn misschien te lang, maar het cocktail trio kan maandelijks in 1 van mijn posten.

    Enkele citaten :
    - Dan zijn we nu op het koopjesjagers terrein.
    - Bodemvis hengeltje uitgehangen - nieuw laagterecord in aanloop naar 13 oktober?
    - Ja op 6,35. Copy cat.

    Maar ik heb goed nieuws voor het trio.

    gestaffeld aankopen 6,50 - 6,35 - 6,20

    Zet hem op, jullie kunnen het :-) of moet ik zeggen jij

    Maak me blij :-)

    Trouwens het schilderij van MB uit december 2022, gaat waarschijnlijk op tour ;-)

    Zal in de volgende post voor analist spelen en een Q3 TT voorspelling afgeven
    -
  2. forum rang 7 tatje 4 oktober 2023 10:59
    Q3 voorspelling.

    A 92
    E 40
    C 28
    totaal 160
    Gross margin 84%
    gross profit 134,4
    Opex 133
    ebit + 1,4
    D en A 11,2
    ebitda 12,6

    Nemen we in Q3 de gekapitaliseerde kosten, dan zal de gross margin 3% lager worden, nl 81%

    A 92
    E 40
    C 28
    totaal 160
    gross margin 81%
    gross profit 129,6
    opex 133
    ebit - 3,4
    D en A 11,2
    ebitda + 7,8

    Over die gekapitaliseerde kosten zei Taco op de CMD het volgende.

    Also important to mention here is that gross margin can fluctuate quarter by quarter. And that's
    related to if you do specific work for Automotive. We capitalize that and release that at once as cost of
    sales. So, that can have big effects in a quarter.

    Ach, moet het, drie glazen melk per dag doet het'
  3. ToniPantaloni 4 oktober 2023 11:07
    quote:

    NielsjeB schreef op 3 oktober 2023 17:43:

    [...]
    Nooit op de ronde getallen gaan liggen. Tenzij je ze eigenlijk niet wilt hebben. Kan ik me bij TT ook heel goed voorstellen.
    Ronde getallen is nogal een relatief begrip...

    Maar om het te objectiveren:

    R(g) = 1/b1 + 1/(2xb2) + 1/(4xb4)

    Dus vanaf welke R houdt jouw sttelling?
  4. forum rang 8 Wereldbelegger 4 oktober 2023 11:22
    Toch wel jammer dat deze keer in aanloop van de cijfers de TomTom kenners en hun enthousiaste volgers zich niet laten zien op dit draadje.
    Ben wel nieuwsgierig naar hun verwachtingen met betrekking tot de koers op korte termijn en de toekomstverwachtingen op langere termijn.
    Ik neem aan dat ze nog steeds 'vol' in TT zitten en jarenlang doodgeld in portefeuille als noodzakelijk weloverwogen beleggingsbeslissing zien.

    Alleen maar de herhalingen lezen van wat er de afgelopen jaren is gezegd door de founders op diverse bijeenkomsten is toch wel een beetje saaie kost bij zo'n sprankelend en inventief bedrijf dat toch echt een gouden toekomst in zich heeft.

    Maar daar moet je wel een beetje geduld bij hebben. vooralsnog is de ultieme koerssprong na een aantal 'transitiejaren' van 2022 via 2023 en 2024 naar 2025 georeerd.

    Aan de andere kant is het misschien wel een goed teken dat het zo stil is rond TT.
    Hopelijk worden we, over een paar dagen, aangenaam verrast.
  5. forum rang 4 Kuiken 4 oktober 2023 12:33
    quote:

    gvanmaarsum schreef op 1 oktober 2023 20:02:

    Harold Goddijn: The Full Story of TomTom, Selling Millions of Devices, the impact of the iPhone & mapping today - MBM#52
    Harold Goddijn is one of the co-founders & the CEO of TomTom. TomTom has pivoted many times, from its beginnings making PDA software in the early 90s, stumbling onto mapping, building its own hardware to millions of devices sold in a day, to its current form today. TomTom is a fascinating company in the mapping industry and I'm excited to share a conversation with the person leading it all, Harold Goddijn.

    www.mindsbehindmaps.com/episode/harol...
    Dit was wel de moeite waard om aan te horen.
    Goddijn maakt een tegengestelde dan uitgebluste indruk.
    Hij geniet van de frontpositie ie TT in mapping inneemt en maakt5 niet de indruk snel alleen maar te gaan zeilen.
    Dàt,plus zijn fel uitgesproken credo "don't run out off cash' maakt het aandeel niet direct aantrekkelijker dan voor dit interview.
    Geen overname en dividend gronden........
    Meer: gestaag, betrouwbaar, relevant en groeiend aandeel in een meer gediversifieerde omgeving.
  6. forum rang 7 tatje 4 oktober 2023 12:53
    quote:

    Kuiken schreef op 4 oktober 2023 12:33:

    [...]

    Dit was wel de moeite waard om aan te horen.
    Goddijn maakt een tegengestelde dan uitgebluste indruk.
    Hij geniet van de frontpositie ie TT in mapping inneemt en maakt5 niet de indruk snel alleen maar te gaan zeilen.
    Dàt,plus zijn fel uitgesproken credo "don't run out off cash' maakt het aandeel niet direct aantrekkelijker dan voor dit interview.
    Geen overname en dividend gronden........
    Meer: gestaag, betrouwbaar, relevant en groeiend aandeel in een meer gediversifieerde omgeving.
    Grappig, ik heb vanmorgen het interview voor de 2e keer beluisterd.

    Ik deel jouw mening..

    Ik heb een pre Q3 2023 consensus gedaan.

    verwacht een iets hogere omzet.

    Maar omdat ik de aandelen inkoop en RSU aandelen 2024 als aanjagers voor een lage koers zie, verwacht ik pas na de AVA 2024 alleen maar het positieve.
  7. forum rang 8 Wereldbelegger 4 oktober 2023 13:00
    Ni hao, er komen nog eens 3 Chinese automerken naar Europa

    Opnieuw een bericht over nieuwe Chinese merken die naar Europa komen. Ditmaal gaat het om drie dochterondernemingen van Chery Automobile. De fabrikant die ook bezig is met de auto van Huawei.

    Chery Automobile ken je waarschijnlijk nog niet. De fabrikant komt uit China en verkocht in 2022 meer dan 1,2 miljoen auto’s. Best een flink aantal dus.

    Drie nieuwe Chinese automerken
    Chery Automobile is een van de Chinese fabrikanten die met zijn automerken niet in Azië wil blijven. De autobouwer gaat de oversteek naar Europa wagen, dit meldt persbureau Reuters. Met drie merken wil de fabrikant ons continent veroveren.

    Omoda, Jeacoo en Exlantix
    De Omoda 5 wordt dit jaar nog in Spanje gelanceerd en zal daar zo’n 30.000 euro kosten. Meer over het model lees je hier. Wanneer het merk ook naar Nederland komt, is onduidelijk. Wel laat Chery Automobile weten dat zowel Omoda als Jaecco op alle Europese merken gelanceerd gaan worden. Exlantix zal begin 2025 worden geïntroduceerd als volledig elektrisch merk.
    Naar Europa

    Chery Automobile denkt er over na niet de volledig fabricage en assemblage in China houden. De fabrikant laat weten dat bezig is met lokale assemblage. Dit zou betekenen dat er ook in Europa een Chery Automobile fabriek gebouwd wordt. Naar verluidt neemt het merk volgend jaar een beslissing waar en of er in Europa auto’s gebouwd worden voor de Chinese automerken.

    www.autovisie.nl/nieuws/ni-hao-er-kom...
  8. forum rang 8 Wereldbelegger 4 oktober 2023 13:04
    Welke invasie?: Chinezen goed voor 2,5% van de Europese markt

    Het is waar dat steeds meer Chinese merken de Europese markten betreden. Maar met een marktaandeel van 2,5% kan je (nog) niet van een invasie spreken.

    Een marktaandeel van 2,5 procent hadden de gezamenlijke Chinese autobouwers in de eerste helft van dit jaar in Europa. Dat is een stijging van een halve procent tegenover het volledige jaar 2022, toen ze 2 procent van de koek in handen hadden. In 2021 ging het om nauwelijks 0,5 procent, terwijl de cijfers van de jaren dáárvoor verwaarloosbaar zijn.

    Het toont aan dat de spelers uit de Volksrepubliek op relatief korte tijd meer en meer consumenten overtuigen. De algemene aanname dat Europa overspoeld wordt door goedkope elektrische auto’s uit China, lijkt daarentegen vooralsnog overdreven.

    Voor de duidelijkheid: in deze cijfers hebben we het over fabrikanten die in Chinese handen zijn én ginder produceren, zoals SAIC, BYD of de Geely-merken Polestar en Lynk&Co. Volvo, eveneens eigendom van Geely, nemen we niet in beschouwing, aangezien het gros van hun productie in Europa plaatsvindt, waaronder in België. In China gebouwde EV’s van Europese of Amerikaanse bedrijven, zoals de Dacia Spring, BMW iX3 of Tesla Model 3 laten we eveneens buiten beschouwing in deze berekening.

    SAIC is bij ons veruit de populairste en grootste Chinese speler. Met het merk MG is de groep goed voor bijna de helft van de verkochte Chinese auto’s in Europa (in hun geval gaat het overigens niet enkel om volledig elektrische modellen). Daarnaast is het aannemelijk dat BYD, na Tesla op wereldschaal de grootste fabrikant van EV’s, ook in onze contreien snel zieltjes gaat winnen.

    Op dit duo zal het eventuele uitzicht op protectionistische maatregelen vanwege de Europese Unie sowieso maar een tijdelijk effect hebben. Beide zitten momenteel namelijk in de planningsfase voor een fabriek in Europa, in navolging van andere overzeese autobouwers als Toyota, Hyundai en Tesla, die eveneens een groot deel van hun producten lokaal assembleren.

    Omgekeerd kan het de VW-groep en BMW tot nadenken stemmen. De toekomstige Cupra Tavascan zal bijvoorbeeld Chinees fabricaat zijn. Hetzelfde is al enkele jaren het geval voor de BMW iX3, en binnenkort ook de elektrische Mini. In het geval van die laatste slechts tijdelijk weliswaar, want Mini liet onlangs weten dat het investeert in een EV-fabriek in het Verenigd Koninkrijk.

    www.autogids.be/autonieuws/markt/chin...
  9. forum rang 6 pwijsneus 4 oktober 2023 13:16
    quote:

    tatje schreef op 4 oktober 2023 12:53:

    [...]
    Maar omdat ik de aandelen inkoop en RSU aandelen 2024 als aanjagers voor een lage koers zie, verwacht ik pas na de AVA 2024 alleen maar het positieve.
    Bedoel je dat tot de AVA 2024 de koers moedwillig de grond in wordt getrapt om goedkoop aandelen in te kopen? Dat mag toch helemaal niet. Koers staat op een multi-year low....

    Dat is pas schijt hebben aan de aandeelhouder.
  10. forum rang 8 Wereldbelegger 4 oktober 2023 14:42
    quote:

    pwijsneus schreef op 4 oktober 2023 13:16:

    [...]

    Bedoel je dat tot de AVA 2024 de koers moedwillig de grond in wordt getrapt om goedkoop aandelen in te kopen? Dat mag toch helemaal niet. Koers staat op een multi-year low....

    Dat is pas schijt hebben aan de aandeelhouder.
    Grote vraag;
    wie doet het en hoe doen 'ze' het?
    En hoeveel jaar achter elkaar al?
  11. forum rang 5 hvasd2 4 oktober 2023 15:07
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 4 oktober 2023 14:42:

    [...]

    Grote vraag;
    wie doet het en hoe doen 'ze' het?
    En hoeveel jaar achter elkaar al?
    Je kan toch zelf ook aandelen goedkoper aankopen dan de 7,50 die je er een paar jaar geleden voor hebt gekregen. Dubbele mazzel is dat er ongeveer de helft minder aandelen zijn sinds die reverse split.
  12. forum rang 7 tatje 4 oktober 2023 16:18
    quote:

    hvasd2 schreef op 4 oktober 2023 15:07:

    [...]

    Je kan toch zelf ook aandelen goedkoper aankopen dan de 7,50 die je er een paar jaar geleden voor hebt gekregen. Dubbele mazzel is dat er ongeveer de helft minder aandelen zijn sinds die reverse split.
    Nog maar eens goed lezen.

    Op de laatste AVA is het aan de orde gekomen, vanaf punt 8 blz 33.

    Simpel gezegd : je mag long ( moet )en short ( mag ) incentives 2023 omzetten in RSU.
    Zeg long 400000 en short 350000 op een koers van 7,50 is 100000 RSU in 2023.

    Je Booster als je FCF 2025 van 10% haalt ( 50% ) en LT in 2025 van 600 ( 30% ) dus 80% van de RSU in 2023.

    Dus eventueel 80% van 100000 RSU is 80000 RSU als Booster MITS en die krijg je begin 2026

    Dus logisch dat velen naast long ook short doen.

    Maak van short centen en koop je met die centen op de beurs, dan geen eventuele Booster over short.
  13. Vici 4 oktober 2023 17:02
    quote:

    Kuiken schreef op 4 oktober 2023 12:33:

    [...]

    Dit was wel de moeite waard om aan te horen.
    Goddijn maakt een tegengestelde dan uitgebluste indruk.
    Hij geniet van de frontpositie ie TT in mapping inneemt en maakt5 niet de indruk snel alleen maar te gaan zeilen.
    Dàt,plus zijn fel uitgesproken credo "don't run out off cash' maakt het aandeel niet direct aantrekkelijker dan voor dit interview.
    Geen overname en dividend gronden........
    Meer: gestaag, betrouwbaar, relevant en groeiend aandeel in een meer gediversifieerde omgeving.
    Via via hoorde ik dat dit een lapzwans interview was en slaapverwekkend om dit een uur aan te horen. Zelf heb ik daarom maar een klein stukje gezien. Een door de zon gebruinde HG, achteroverleunend en sprekend over de Poolster als baken (zeil metafoor). Ja als je 3 maanden hebt kunnen zeilen, ben je wel uitgerust en zie je vaak de Poolster. Hij ziet zijn bedrijf nu als een hobby, groot of klein, maakt niet uit. Zolang hij maar cash heeft om er mee door te gaan.
    TT kan maar beter snel van de beurs verdwijnen.
  14. forum rang 7 tatje 4 oktober 2023 17:47
    jammer, ik heb het interview zelfs 2 x beluisterd.

    Van Hero tot zero en hoe Tom Tom zichzelf weer moest uitvinden.

    Ik vond het heel interessant .

    Maar goed, iedereen mag inderdaad vinden, wat hij vindt.

    Hij vond het inderdaad wel prettig om de hele TT geschiedenis , de revue te laten passeren.

    Interessant de basis map en al de layers.

    Ik heb er veel van opgestoken en zal het zeker nogmaals beluisteren.

    beter cash dan debt, logisch die banken kunnen je in de tang krijgen.

    De ratio tussen de netto financiële schuld en de ebitda, ook wel financiële hefboom genoemd, meet het vermogen van een onderneming om haar schuld af te lossen op basis van haar brutobedrijfsresultaat.
  15. forum rang 8 Wereldbelegger 4 oktober 2023 19:15
    quote:

    Vici schreef op 4 oktober 2023 17:02:

    [...]

    Via via hoorde ik dat dit een lapzwans interview was en slaapverwekkend om dit een uur aan te horen. Zelf heb ik daarom maar een klein stukje gezien. Een door de zon gebruinde HG, achteroverleunend en sprekend over de Poolster als baken (zeil metafoor). Ja als je 3 maanden hebt kunnen zeilen, ben je wel uitgerust en zie je vaak de Poolster. Hij ziet zijn bedrijf nu als een hobby, groot of klein, maakt niet uit. Zolang hij maar cash heeft om er mee door te gaan.
    TT kan maar beter snel van de beurs verdwijnen.
    Waarom?
    Elke TT aandelen vasthoudende belegger met geduld ziet de $$$ aan het blauwe firmament.
    Pracht bedrijf, geweldige horizon. Top management met slechts marktconforme beloning en zicht op wat bonusaandelen.

    Als belegger hoef je je alleen maar te luisteren naar wat er in de afgelopen jaren gezegd is op de jaarlijkse beleggers bijeenkomsten en je wordt bevestigd dat je een parel in je portefeuille hebt.
1.375 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 69 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links