Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Euronav BRU:EURN.BL, BE0003816338

  • 18,550 16 mei 2024 13:42
  • -0,070 (-0,38%) Dagrange 18,450 - 18,600
  • 19.268 Gem. (3M) 211,7K

Forum geopend voor Euronav

19.305 Posts
Pagina: «« 1 ... 940 941 942 943 944 ... 966 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. PEPRE 29 september 2023 09:08
    John Fredriksen said to be close to deal for large chunk of Euronav fleet

    Frontline said to be taking in mostly VLCCs as two sides near signing long-rumoured fleet split

    28 September 2023 21:09 GMT UPDATED 28 September 2023 21:09 GMT
    By Joe Brady in Miami Beach
    The long-running saga of a failed merger between John Fredriksen’s Frontline and rival Euronav appears ready to result in the Norwegian tycoon walking away with a large chunk of the Belgian tanker giant’s fleet.

    Talk of an agreement was rampant in US tanker circles on Thursday, with sources saying that a concrete deal between the two sides had been placed on the table.
  2. Becb 29 september 2023 10:38
    O-oooo, gaat Fredericson met een kwart van de Vlcc's aan de haal? En verlaat hij Euronav?
    Als Fredericson de board verlaat, dan denk ik niet dat er nog vaak 100% van de winst als dividend zal uitgekeerd worden.
    Er zal dan geld gebruikt worden voor de eco projecten van CMB. Risico stijl omhoog voor aandeelhouders denk ik.
  3. Alfonz 29 september 2023 11:16
    quote:

    Becb schreef op 29 september 2023 10:38:

    O-oooo, gaat Fredericson met een kwart van de Vlcc's aan de haal? En verlaat hij Euronav?
    Als Fredericson de board verlaat, dan denk ik niet dat er nog vaak 100% van de winst als dividend zal uitgekeerd worden.
    Er zal dan geld gebruikt worden voor de eco projecten van CMB. Risico stijl omhoog voor aandeelhouders denk ik.
    Het worden nog spannende en uitdagende tijden voor zowel Euronav als Exmar....
  4. krach03 29 september 2023 13:06
    quote:

    Becb schreef op 29 september 2023 10:38:

    O-oooo, gaat Fredericson met een kwart van de Vlcc's aan de haal? En verlaat hij Euronav?
    Als Fredericson de board verlaat, dan denk ik niet dat er nog vaak 100% van de winst als dividend zal uitgekeerd worden.
    Er zal dan geld gebruikt worden voor de eco projecten van CMB. Risico stijl omhoog voor aandeelhouders denk ik.
    Ik heb geen glazen bol, dus ik weet het ook niet.

    MAAR indien Fredriksen met een deel van de EURN-vloot aan de haal gaat, zullen het de oudste schepen zijn (aan nav), waardoor EURN direct een veel modernere en nog jongere vloot zal hebben.

    Indien er enkele steengoede jaren aankomen zijn de dividenden niet zo belangrijk, want dan zal de beurskoers het sowieso zeer goed doen.

    ECO projecten hoeven niet percé negatief te zijn. Risico stijl omhoog, maar de kans op hogere returns ook.

    Nu is het afwachten of deze hele transactie niet ten koste van de kleine aandeelhouder zal gaan. Vanavond misschien al een press release??
  5. forum rang 7 JdeFL 29 september 2023 13:31
    De gevreesde ontbolstering van Euronav lijkt nu toch bewaarheid te worden. Volgens de maritieme website TradeWinds zou John Fredriksen het gros van de supertankers van de Belgische rederij inpalmen.

    Er lijken grote veranderingen op komst voor Euronav. John Fredriksen, met een belang van 28,48 procent de grootste aandeelhouder, zou dicht bij een deal staan, meldt TradeWinds, dat doorgaans goed geïnformeerd is.

    In Amerikaanse kringen van tankeroperatoren werd donderdag volop gesproken over een akkoord tussen de twee referentieaandeelhouders - Fredriksen (Frontline) en de familie Saverys (CMB) - dat op tafel zou liggen. De deal zou in de komende dagen aangekondigd worden. Al wijzen de bronnen waarop TradeWinds steunt erop dat dat niet helemaal zeker is ‘gezien de volatiele en gecompliceerde persoonlijkheden’ die erbij betrokken zijn.

    Het plan zou erin bestaan dat Frontline, de door Fredriksen gecontroleerde tankerrederij, het gros van de VLCC’s (supertankers van 200.000-320.000 ton) van de Belgische rederij zou overnemen, net als een kleiner deel van de Suezmax-tankers (120.000-200.000 ton).

    De vloot van Euronav telt 66 schepen, waaronder 41 VLCC’s en 22 Suezmax-tankers. Nog eens vier Suezmax-tankers zijn in aanbouw en zullen in het komende jaar de vloot vervoegen.

    Frontline heeft een vloot van 65 schepen, waaronder 22 VLCC’s, 25 Suezmax-tankers en 18 Aframax-tankers (80.000-120.000 ton).

    Geblokkeerde fusie
    Frontline probeerde vorig jaar met Euronav te fuseren, maar dat project liep op de klippen. De fusie werd geblokkeerd door de familie Saverys (Alexander, de topman van CMB, zijn broers en zijn vader Marc), die een belang van 25 procent opbouwde. Zij was van meet af tegen een fusie met Frontline gekant en wil met Euronav een andere, groenere richting uitgaan. De familie Saverys wil diversifiëren naar andere scheepvaartsectoren en naar het vervoer van duurzame brandstoffen.

    In het voorjaar werd de raad van bestuur van Euronav grondig dooreengeschud. Naast drie onafhankelijke bestuurders zitten voor Frontline Fredriksen en Cato Stonex in de raad en voor CMB Marc Saverys en Patrick de Brabandere. De twee referentieaandeelhouders hebben sindsdien Euronav goed op koers gehouden, wat ook blijkt uit de sterke tweedekwartaalcijfers.

    Analisten opperen al langer dat Euronav mogelijk wordt opgesplitst. Scheepvaartkenners zeiden van in het begin dat het Fredriksen alleen om de schepen van Euronav te doen was. De Belgische tankerrederij beschikt over een uitstekende jonge vloot.

    Bij Euronav wou men geen commentaar kwijt. (Tijd.be)
  6. Alfonz 29 september 2023 14:45
    [quote alias=krach03 id=15021781 date=202309291306]
    [...]

    Ik heb geen glazen bol, dus ik weet het ook niet.

    MAAR indien Fredriksen met een deel van de EURN-vloot aan de haal gaat, zullen het de oudste schepen zijn (aan nav), waardoor EURN direct een veel modernere en nog jongere vloot zal hebben.

    Indien er enkele steengoede jaren aankomen zijn de dividenden niet zo belangrijk, want dan zal de beurskoers het sowieso zeer goed doen.

    ECO projecten hoeven niet percé negatief te zijn. Risico stijl omhoog, maar de kans op hogere returns ook.

    Nu is het afwachten of deze hele transactie niet ten koste van de kleine aandeelhouder zal gaan. Vanavond misschien al een press release??
    [/quote
    Hopelijk snel duidelijkheid en waarschijnlijk zal alles gebeuren via dividenduitkeringen waar Vadertje Staat terug een groot gedeelte zal van kunnen opstrijken....
  7. krach03 29 september 2023 16:40
    quote:

    Alfonz schreef op 29 september 2023 16:29:

    Fredriksen nu grootste aandeel houder.....?
    Fredriksen was reeds de grootste aandeelhouder met bijna 30% !! !!

    Ik vraag mij af, met deze koerspandoering, zou Fredriksen er niet goed aan doen de drempel van 30% te overschrijden en daarmee een VERPLICHT overnamebod triggeren?
  8. ThomasB 29 september 2023 16:41
    I'm out! Veel te groot risico, niemand die weet wat er gaat gebeuren, behalve die twee pipo's met teveel geld die alles op voorhand hebben beslist. Jammer, dat de kleine belegger, bij mooie vondsten steeds er wordt uitgekegeld.
    Het kon heel lang naar 20+, maar dat nemen die monsters met veel geld liever voor zich alleen uiteraard...

    Jammer, maar het spel wordt zo gespeeld, vrees ik.
19.305 Posts
Pagina: «« 1 ... 940 941 942 943 944 ... 966 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Euronav loopt stevige averij op

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links