Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
Ebusco 2023, It giet oan.
Volgen
Ebusco gaat het volgens mij niet redden. De analist zag de kaspositie teruglopen van 150,9 miljoen euro een jaar eerder tot 42,1 miljoen euro eind juni. Ze verbranden bijna 10 miljoen per maand, ze hebben een nieuwe kredietfaciliteit van 41,5 miljoen euro opgehaald, dit is echter eind december 2023 op en dan gaat er toch echt een emissie komen. Mijn koersdoel van 5 euro is ruimschoots gehaald en ik denk dat na de emissie er een koers staat van amper 2 euro.
Ik denk dat het veilig is om te zeggen: als er geen bussen geproduceerd en geleverd worden dan gaat de toko heel vlug failliet. Op aanraden van IEX had ik er wat opgepakt rond de €9. Die schrijf ik af. Ga ze niet verkopen.
Garmin schreef op 21 september 2023 09:55 :
Ebusco gaat het volgens mij niet redden.
De analist zag de kaspositie teruglopen van 150,9 miljoen euro een jaar eerder tot 42,1 miljoen euro eind juni.
Ze verbranden bijna 10 miljoen per maand, ze hebben een nieuwe kredietfaciliteit van 41,5 miljoen euro opgehaald, dit is echter binnen een half jaar op en dan gaat er toch echt een emissie komen. Mijn koersdoel van 5 euro is ruimschoots gehaald en ik denk dat na de emissie er een koers staat van amper 2 euro.
Dit zou uiteraard mogelijk zijn, alleen jij hebt het over verbranden, echter als dit geïnvesteerd is in bussen, is dit niet verbrand, maar komen hier verkopen uit met zoals Ebusco zelf zegt, 25% marge, dus dan is 108 miljoen x 1,25 , 135 miljoen aan cashflow. toch??
Wacko Winger schreef op 21 september 2023 10:00 :
[...]
Dit zou uiteraard mogelijk zijn, alleen jij hebt het over verbranden, echter als dit geïnvesteerd is in bussen, is dit niet verbrand, maar komen hier verkopen uit met zoals Ebusco zelf zegt, 25% marge, dus dan is 108 miljoen x 1,25 , 135 miljoen aan cashflow. toch??
Volgens mij zijn de materiaalkosten en de hoge personeelskosten de oorzaak dat het zo slecht gaat. In het afgelopen halfjaar kwam de omzet uit op 41,7 miljoen euro tegen 37,1 miljoen euro een jaar eerder. Het EBITDA-verlies nam flink toe van 15,2 miljoen naar 43,5 miljoen euro. Dan kan het orderboek wel goed gevuld zijn maar als er straks geen geld meer is voor de productie dan is het einde oefening.
Eens met Garmin. Zoals ik al eerder zei, afslanken zodat je langer met het geld kunt doen is mi de enige route vooruit. Als dit verbranden (maakt niet uit of het investeringen of kosten zijn) zo doorgaat is de cash snel op. Maar dan moet dat wel nu gebeuren, elke dag te lang door is meer geld erdoorheen draaien - nog los of de uitgaven verstandig zijn of niet.
Garmin schreef op 21 september 2023 10:08 :
[...]
Volgens mij zijn de materiaalkosten en de hoge personeelskosten de oorzaak dat het zo slecht gaat.
In het afgelopen halfjaar kwam de omzet uit op 41,7 miljoen euro tegen 37,1 miljoen euro een jaar eerder. Het EBITDA-verlies nam flink toe van 15,2 miljoen naar 43,5 miljoen euro.
Dan kan het orderboek wel goed gevuld zijn maar als er straks geen geld meer is voor de productie dan is het einde oefening.
Juist die kosten zijn als het goed is de kosten die je gaat terugverdienen op het moment dat je kunt gaan leveren, Er vanuit gaande dat er 120 bussen voor 95% klaar staan om af te leveren, kunnen deze hopelijk tegen geringe kosten en inspanning gereed gemaakt worden en afgeleverd.
Wacko Winger schreef op 21 september 2023 10:16 :
[...]
Juist die kosten zijn als het goed is de kosten die je gaat terugverdienen op het moment dat je kunt gaan leveren,
Er vanuit gaande dat er 120 bussen voor 95% klaar staan om af te leveren, kunnen deze hopelijk tegen geringe kosten en inspanning gereed gemaakt worden en afgeleverd.
Dat is correct, dan komt er weer kapitaal binnen en dan is er weer tijd gekocht. Als ze de productie sneller op gang krijgen dan is er nog kans dat er geen emissie nodig zal zijn, we gaan het zien aan het einde van het jaar.
Er komt geen kapitaal binnen. Er wordt vrijwel niets van bestellingen afgeleverd bij opdrachtgevers. Ebusco krijgt schadeclaims.
[verwijderd schreef:
id=15007417 date=202309211015]
Eens met Garmin.
Zoals ik al eerder zei, afslanken zodat je langer met het geld kunt doen is mi de enige route vooruit. Als dit verbranden (maakt niet uit of het investeringen of kosten zijn) zo doorgaat is de cash snel op.
Maar dan moet dat wel nu gebeuren, elke dag te lang door is meer geld erdoorheen draaien - nog los of de uitgaven verstandig zijn of niet.
Het is boom or bust. Anders red je het niet in een competitieve markt waarin nauwelijks marges gemaakt kunnen worden. Je moet significant marktaandeel veroveren anders hoef je er niet aan te beginnen. Zie ook ProTerra die al gebust :'-) is. Maar mijn inschatting na bekendmaking half jaar cijfers was ook dat in dec/jan de centen opdrogen tenzij ze veel facturen de deur uit kunnen doen voor geaccepteerde bussen. Maar gezien het productie topic loopt dat nog niet hard. Het is zoals ik ook al vorig jaar voorspelde, net al de (te) moeizame productie, in 2023 een make or break year geworden aangezien de praatjes dit jaar om moesten worden gezet in concrete daden, en voorlopig is het een dikke break. Is er eigenlijk een register waar men (wan)betalingen van facturen kan raadplegen? Atradius bijvoorbeeld?
Marcel H. schreef op 21 september 2023 10:30 :
Er komt geen kapitaal binnen. Er wordt vrijwel niets van bestellingen
afgeleverd bij opdrachtgevers. Ebusco krijgt schadeclaims.
Vooropgesteld dat ik het ook niet weet, maar zover ik na kan gaan rijden er in Gooi en vechtstreek toch 40 Ebusco's rond inmiddels.busposities.nl/materieel/CXX/Ebusco3012 40x €600.000 is toch 24 miljoen. Ik zou graag horen waar jij jouw uitspraken op basseerd, dat er niets geleverd wordt, liefst zou ik het van Ebusco zelf horen maar daar moeten we nog even op wachten.
Of afgeslankt verder, alles onder controle en dan pas opschalen. Als ze nu al verder willen springen dan de polsstok lang is dan lukt het zeker niet. Dit lijkt me sowieso verstandig. Mijn zorg is dat er geen geld beschikbaar komt na deze creditline.
Nog verder afslanken? Op welke manier?
Wacko Winger schreef op 21 september 2023 11:10 :
[...]
Vooropgesteld dat ik het ook niet weet, maar zover ik na kan gaan rijden er in Gooi en vechtstreek toch 40 Ebusco's rond inmiddels.
busposities.nl/materieel/CXX/Ebusco3012 40x €600.000 is toch 24 miljoen.
Ik zou graag horen waar jij jouw uitspraken op basseerd, dat er niets geleverd wordt, liefst zou ik het van Ebusco zelf horen maar daar moeten we nog even op wachten.
Waar rijden bus 2199-2221 dan rond? Man man man, en dan iemand via een omweg beschuldigen dat zijn uitspraken nergens op gebaseerd zouden zijn.
[verwijderd schreef:
id=15007619 date=202309211123]
Of afgeslankt verder, alles onder controle en dan pas opschalen. Als ze nu al verder willen springen dan de polsstok lang is dan lukt het zeker niet.
Dit lijkt me sowieso verstandig.
Mijn zorg is dat er geen geld beschikbaar komt na deze creditline.
Ik denk dat zodra Ebusco aantoont de supply chain op orde te hebben, voor langere termijn dat er genoeg geld beschikbaar komt.
Ik krijg een beetje rare nasmaak ervan. Ik kan de 10m cash burn per maand ook zien, dus de 40m helpt tot einde jaar. De vraag is dus of er dan ineens veel bussen geleverd kunnen worden zodat er cash binnen komt. En dan moeten er 20-30 bussen per maand de deur uit om 10m binnen te halen om de kosten te dekken. Het voelt een beetje alsof dat niet snel de run rate gaat zijn (al heb ik daar geen onderbouwing voor, het is een gevoel) en dus komt er dan op korte termijn een cash squeeze. Dan wordt het of bijlenen tegen ongunstige voorwaarden of een emissie tegen een hele lage koers en dus een enorme verwatering. Dit had men ook drie maanden geleden kunnen zien aankomen en dan had een emissie tegen de tijd een betere koers wellicht kans van slagen gehad. Aan de andere kant heb ik in een ver verleden weleens met dhr Jongma van doen gehad en ik kan me ook niet voorstellen dat hij ergens instapt waar de muur zich snel aandient. Geloof ook dat de 40m die opgehaald is en net voor zijn aankondiging gedaan is bekend werd gemaakt weleens al met zijn hulp geregeld kan zijn. Dan heeft hij in elk geval tijd gekocht om een plan door te voeren dat de cash flow positief maakt.
Wat is het belang in ZES en wat zijn daar de cijfers van?
Marcel H. schreef op 21 september 2023 11:25 :
Nog verder afslanken? Op welke manier?
Ik zou graag horen waar jij jouw uitspraken op basseerd, dat er niets geleverd wordt, liefst zou ik het van Ebusco zelf horen maar daar moeten we nog even op wachten.
De heer Bijvelds calculeert in dat Ebusco mogelijk wordt geconfronteerd met claims vanwege het niet tijdig kunnen nakomen van geplande bestellingen.
StoplossBurner schreef op 21 september 2023 11:30 :
[...]
Waar rijden bus 2199-2221 dan rond? Man man man, en dan iemand via een omweg beschuldigen dat zijn uitspraken nergens op gebaseerd zouden zijn.
Deze reactie zegt zoveel meer over jou dan mij, want volgens mij stel ik gewoon een vraag, en geef ik aan wat ik mijn zoektocht vind. Als je in de link klikt op details wordt aangegeven dat ze allemaal in dienst zijn en zoals aangegeven ik weet het ook niet. Maar ik laat het hier maar bij.
Marcel H. schreef op 21 september 2023 12:01 :
De heer Bijvelds calculeert in dat Ebusco mogelijk wordt geconfronteerd met claims
vanwege het niet tijdig kunnen nakomen van
geplande bestellingen.
Waar haal je deze info vandaan, plaats dan aub de juiste link zodat ieder dit kan lezen. Maar wat jij hierboven noteerd is zelf bedacht. Hierover is niets te vinden bijwww.ebusco.com/nl/bedrijfsprofiel/
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
AIRBUS
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
CVC Capital Partners
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia Oyj
Nokia OYJ
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)