Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel EBUSCO HOLDING AEX:EBUS.NL, NL0015000CZ2

  • 2,732 3 jun 2024 17:19
  • -0,004 (-0,15%) Dagrange 2,710 - 2,782
  • 78.005 Gem. (3M) 359,2K

Ebusco 2023, It giet oan.

8.137 Posts
Pagina: «« 1 ... 260 261 262 263 264 ... 407 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Garmin 21 september 2023 09:55
    Ebusco gaat het volgens mij niet redden.
    De analist zag de kaspositie teruglopen van 150,9 miljoen euro een jaar eerder tot 42,1 miljoen euro eind juni.
    Ze verbranden bijna 10 miljoen per maand, ze hebben een nieuwe kredietfaciliteit van 41,5 miljoen euro opgehaald, dit is echter eind december 2023 op en dan gaat er toch echt een emissie komen. Mijn koersdoel van 5 euro is ruimschoots gehaald en ik denk dat na de emissie er een koers staat van amper 2 euro.
  2. Wacko Winger 21 september 2023 10:00
    quote:

    Garmin schreef op 21 september 2023 09:55:

    Ebusco gaat het volgens mij niet redden.
    De analist zag de kaspositie teruglopen van 150,9 miljoen euro een jaar eerder tot 42,1 miljoen euro eind juni.
    Ze verbranden bijna 10 miljoen per maand, ze hebben een nieuwe kredietfaciliteit van 41,5 miljoen euro opgehaald, dit is echter binnen een half jaar op en dan gaat er toch echt een emissie komen. Mijn koersdoel van 5 euro is ruimschoots gehaald en ik denk dat na de emissie er een koers staat van amper 2 euro.


    Dit zou uiteraard mogelijk zijn, alleen jij hebt het over verbranden, echter als dit geïnvesteerd is in bussen, is dit niet verbrand, maar komen hier verkopen uit met zoals Ebusco zelf zegt, 25% marge, dus dan is 108 miljoen x 1,25 , 135 miljoen aan cashflow. toch??
  3. Garmin 21 september 2023 10:08
    quote:

    Wacko Winger schreef op 21 september 2023 10:00:

    [...]

    Dit zou uiteraard mogelijk zijn, alleen jij hebt het over verbranden, echter als dit geïnvesteerd is in bussen, is dit niet verbrand, maar komen hier verkopen uit met zoals Ebusco zelf zegt, 25% marge, dus dan is 108 miljoen x 1,25 , 135 miljoen aan cashflow. toch??
    Volgens mij zijn de materiaalkosten en de hoge personeelskosten de oorzaak dat het zo slecht gaat.
    In het afgelopen halfjaar kwam de omzet uit op 41,7 miljoen euro tegen 37,1 miljoen euro een jaar eerder. Het EBITDA-verlies nam flink toe van 15,2 miljoen naar 43,5 miljoen euro.
    Dan kan het orderboek wel goed gevuld zijn maar als er straks geen geld meer is voor de productie dan is het einde oefening.
  4. [verwijderd] 21 september 2023 10:15
    Eens met Garmin.

    Zoals ik al eerder zei, afslanken zodat je langer met het geld kunt doen is mi de enige route vooruit. Als dit verbranden (maakt niet uit of het investeringen of kosten zijn) zo doorgaat is de cash snel op.
    Maar dan moet dat wel nu gebeuren, elke dag te lang door is meer geld erdoorheen draaien - nog los of de uitgaven verstandig zijn of niet.
  5. Wacko Winger 21 september 2023 10:16
    quote:

    Garmin schreef op 21 september 2023 10:08:

    [...]

    Volgens mij zijn de materiaalkosten en de hoge personeelskosten de oorzaak dat het zo slecht gaat.
    In het afgelopen halfjaar kwam de omzet uit op 41,7 miljoen euro tegen 37,1 miljoen euro een jaar eerder. Het EBITDA-verlies nam flink toe van 15,2 miljoen naar 43,5 miljoen euro.
    Dan kan het orderboek wel goed gevuld zijn maar als er straks geen geld meer is voor de productie dan is het einde oefening.
    Juist die kosten zijn als het goed is de kosten die je gaat terugverdienen op het moment dat je kunt gaan leveren,

    Er vanuit gaande dat er 120 bussen voor 95% klaar staan om af te leveren, kunnen deze hopelijk tegen geringe kosten en inspanning gereed gemaakt worden en afgeleverd.
  6. Garmin 21 september 2023 10:25
    quote:

    Wacko Winger schreef op 21 september 2023 10:16:

    [...]

    Juist die kosten zijn als het goed is de kosten die je gaat terugverdienen op het moment dat je kunt gaan leveren,

    Er vanuit gaande dat er 120 bussen voor 95% klaar staan om af te leveren, kunnen deze hopelijk tegen geringe kosten en inspanning gereed gemaakt worden en afgeleverd.
    Dat is correct, dan komt er weer kapitaal binnen en dan is er weer tijd gekocht. Als ze de productie sneller op gang krijgen dan is er nog kans dat er geen emissie nodig zal zijn, we gaan het zien aan het einde van het jaar.
  7. forum rang 4 StoplossBurner 21 september 2023 11:08
    quote:

    [verwijderd schreef:

    id=15007417 date=202309211015]
    Eens met Garmin.

    Zoals ik al eerder zei, afslanken zodat je langer met het geld kunt doen is mi de enige route vooruit. Als dit verbranden (maakt niet uit of het investeringen of kosten zijn) zo doorgaat is de cash snel op.
    Maar dan moet dat wel nu gebeuren, elke dag te lang door is meer geld erdoorheen draaien - nog los of de uitgaven verstandig zijn of niet.
    Het is boom or bust. Anders red je het niet in een competitieve markt waarin nauwelijks marges gemaakt kunnen worden. Je moet significant marktaandeel veroveren anders hoef je er niet aan te beginnen. Zie ook ProTerra die al gebust :'-) is. Maar mijn inschatting na bekendmaking half jaar cijfers was ook dat in dec/jan de centen opdrogen tenzij ze veel facturen de deur uit kunnen doen voor geaccepteerde bussen. Maar gezien het productie topic loopt dat nog niet hard. Het is zoals ik ook al vorig jaar voorspelde, net al de (te) moeizame productie, in 2023 een make or break year geworden aangezien de praatjes dit jaar om moesten worden gezet in concrete daden, en voorlopig is het een dikke break.

    Is er eigenlijk een register waar men (wan)betalingen van facturen kan raadplegen? Atradius bijvoorbeeld?
  8. Wacko Winger 21 september 2023 11:10
    quote:

    Marcel H. schreef op 21 september 2023 10:30:

    Er komt geen kapitaal binnen. Er wordt vrijwel niets van bestellingen
    afgeleverd bij opdrachtgevers. Ebusco krijgt schadeclaims.
    Vooropgesteld dat ik het ook niet weet, maar zover ik na kan gaan rijden er in Gooi en vechtstreek toch 40 Ebusco's rond inmiddels.
    busposities.nl/materieel/CXX/Ebusco3012

    40x €600.000 is toch 24 miljoen.
    Ik zou graag horen waar jij jouw uitspraken op basseerd, dat er niets geleverd wordt, liefst zou ik het van Ebusco zelf horen maar daar moeten we nog even op wachten.
  9. forum rang 4 StoplossBurner 21 september 2023 11:30
    quote:

    Wacko Winger schreef op 21 september 2023 11:10:

    [...]
    Vooropgesteld dat ik het ook niet weet, maar zover ik na kan gaan rijden er in Gooi en vechtstreek toch 40 Ebusco's rond inmiddels.
    busposities.nl/materieel/CXX/Ebusco3012

    40x €600.000 is toch 24 miljoen.
    Ik zou graag horen waar jij jouw uitspraken op basseerd, dat er niets geleverd wordt, liefst zou ik het van Ebusco zelf horen maar daar moeten we nog even op wachten.
    Waar rijden bus 2199-2221 dan rond? Man man man, en dan iemand via een omweg beschuldigen dat zijn uitspraken nergens op gebaseerd zouden zijn.
  10. Wacko Winger 21 september 2023 11:31
    quote:

    [verwijderd schreef:

    id=15007619 date=202309211123]
    Of afgeslankt verder, alles onder controle en dan pas opschalen. Als ze nu al verder willen springen dan de polsstok lang is dan lukt het zeker niet.
    Dit lijkt me sowieso verstandig.
    Mijn zorg is dat er geen geld beschikbaar komt na deze creditline.
    Ik denk dat zodra Ebusco aantoont de supply chain op orde te hebben, voor langere termijn dat er genoeg geld beschikbaar komt.
  11. wieweethetbeter 21 september 2023 11:35
    Ik krijg een beetje rare nasmaak ervan.
    Ik kan de 10m cash burn per maand ook zien, dus de 40m helpt tot einde jaar.
    De vraag is dus of er dan ineens veel bussen geleverd kunnen worden zodat er cash binnen komt. En dan moeten er 20-30 bussen per maand de deur uit om 10m binnen te halen om de kosten te dekken.
    Het voelt een beetje alsof dat niet snel de run rate gaat zijn (al heb ik daar geen onderbouwing voor, het is een gevoel) en dus komt er dan op korte termijn een cash squeeze.
    Dan wordt het of bijlenen tegen ongunstige voorwaarden of een emissie tegen een hele lage koers en dus een enorme verwatering. Dit had men ook drie maanden geleden kunnen zien aankomen en dan had een emissie tegen de tijd een betere koers wellicht kans van slagen gehad.
    Aan de andere kant heb ik in een ver verleden weleens met dhr Jongma van doen gehad en ik kan me ook niet voorstellen dat hij ergens instapt waar de muur zich snel aandient. Geloof ook dat de 40m die opgehaald is en net voor zijn aankondiging gedaan is bekend werd gemaakt weleens al met zijn hulp geregeld kan zijn. Dan heeft hij in elk geval tijd gekocht om een plan door te voeren dat de cash flow positief maakt.
  12. Wacko Winger 21 september 2023 12:12
    quote:

    StoplossBurner schreef op 21 september 2023 11:30:

    [...]

    Waar rijden bus 2199-2221 dan rond? Man man man, en dan iemand via een omweg beschuldigen dat zijn uitspraken nergens op gebaseerd zouden zijn.
    Deze reactie zegt zoveel meer over jou dan mij, want volgens mij stel ik gewoon een vraag, en geef ik aan wat ik mijn zoektocht vind. Als je in de link klikt op details wordt aangegeven dat ze allemaal in dienst zijn en zoals aangegeven ik weet het ook niet.

    Maar ik laat het hier maar bij.
  13. forum rang 4 jan6307 21 september 2023 12:14
    quote:

    Marcel H. schreef op 21 september 2023 12:01:

    De heer Bijvelds calculeert in dat Ebusco mogelijk wordt geconfronteerd met claims
    vanwege het niet tijdig kunnen nakomen van
    geplande bestellingen.
    Waar haal je deze info vandaan, plaats dan aub de juiste link zodat ieder dit kan lezen.

    Maar wat jij hierboven noteerd is zelf bedacht.

    Hierover is niets te vinden bij

    www.ebusco.com/nl/bedrijfsprofiel/
8.137 Posts
Pagina: «« 1 ... 260 261 262 263 264 ... 407 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Opnieuw een lelijke misser van Ebusco

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links