Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel SHELL PLC AEX:SHELL.NL, GB00BP6MXD84

  • 33,475 3 mei 2024 17:35
  • -0,275 (-0,81%) Dagrange 33,370 - 33,865
  • 5.779.215 Gem. (3M) 7,3M

Uitstappen? Is het echt never sell Shell? -- Vervolg

22.724 Posts
Pagina: «« 1 ... 933 934 935 936 937 ... 1137 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Ernie 1966 zonder bert 14 september 2023 09:47
    quote:

    Freemoneyforever schreef op 14 september 2023 06:55:

    Centrumrechts Europa gedoogt vervuilende auto's tot 2035

    ‘A lifeline for dirty cars’: EU backs new air pollution limits, but not until 2035

    MEPs vote for WHO guidelines on several substances, but centre-right backlash puts implementation back five years
    www.theguardian.com/environment/2023/...

    Een tikkie terug voor wat betreft de energietransitie.
    De viezerikken laten ons langer profiteren van minerale brandstoffen...
    (mijn longen lijden langer door smeriger lucht)

    Maar dan hoeven die kindjes in Congo niet zo hard Cobalt te hakken voor al die EV"s
  2. forum rang 7 DeLa(s)Vega(s) 14 september 2023 09:48
    quote:

    Picton schreef op 14 september 2023 08:59:

    [...]

    Ik kijk meestal naar de open interest om te zien hoe goed de verhandelbaarheid is van een optie.
    Voordat de verhandelbaarheid im frage komt ben je honderden opties (zo niet duizenden) verder. Daarvoor zijn Marketmakers op aarde: om liquiditeit aan opties te verschaffen in de handel.

    Wil je 500 opties van een bepaalde strike (zelfs al is er geen open intrest), de MM zal ze schrijven (en zo wordt dus OI gecreeerd).

    Er is dus niet een bepaalde beperkte hoeveelheid opties in omloop. Mede daarom noemde Warren Buffet ze nogal gevaarlijk:

    Derivatives are contracts between two parties in which one pays the other if some other financial instrument (for example, a stock or a bond) reaches a certain price, up or down. On derivatives, Warren Buffett famously said: “Derivatives are financial weapons of mass destruction.”

    Wil je 1000 calls okt 36? Als deze strike is "gelist" door Euronext kan je ze kopen en zullen de MM's ze schrijven. Al ben je de eerste die ze handelt.

    Volgens mij kunnen de grote partijen zelfs strikes aanvragen bij Euronext om te " listen" .
  3. Erwin S 14 september 2023 09:50
    quote:

    DeLa(s)Vega(s) schreef op 14 september 2023 09:48:

    [...]

    Voordat de verhandelbaarheid im frage komt ben je honderden opties (zo niet duizenden) verder. Daarvoor zijn Marketmakers op aarde: om liquiditeit aan opties te verschaffen in de handel.

    Wil je 500 opties van een bepaalde strike (zelfs al is er geen open intrest), de MM zal ze schrijven (en zo wordt dus OI gecreeerd).

    Er is dus niet een bepaalde beperkte hoeveelheid opties in omloop. Mede daarom noemde Warren Buffet ze nogal gevaarlijk:

    Derivatives are contracts between two parties in which one pays the other if some other financial instrument (for example, a stock or a bond) reaches a certain price, up or down. On derivatives, Warren Buffett famously said: “Derivatives are financial weapons of mass destruction.”

    Wil je 1000 calls okt 36? Als deze strike is "gelist" door Euronext kan je ze kopen en zullen de MM's ze schrijven. Al ben je de eerste die ze handelt.

    Volgens mij kunnen de grote partijen zelfs strikes aanvragen bij Euronext om te " listen" .
    Idd, een MM kan gewoon ' ongelimiteerd' de quotes afgeven. Hij zorgt voor liquiditeit. mag contrair dus handelen tov de koper/verkoper (lees wat de 1 verliest, verdient de ander)
  4. forum rang 9 Ron-tron system 14 september 2023 09:55
    quote:

    DeLa(s)Vega(s) schreef op 14 september 2023 09:48:

    [...]

    Voordat de verhandelbaarheid im frage komt ben je honderden opties (zo niet duizenden) verder. Daarvoor zijn Marketmakers op aarde: om liquiditeit aan opties te verschaffen in de handel.

    Wil je 500 opties van een bepaalde strike (zelfs al is er geen open intrest), de MM zal ze schrijven (en zo wordt dus OI gecreeerd).

    Er is dus niet een bepaalde beperkte hoeveelheid opties in omloop. Mede daarom noemde Warren Buffet ze nogal gevaarlijk:

    Derivatives are contracts between two parties in which one pays the other if some other financial instrument (for example, a stock or a bond) reaches a certain price, up or down. On derivatives, Warren Buffett famously said: “Derivatives are financial weapons of mass destruction.”

    Wil je 1000 calls okt 36? Als deze strike is "gelist" door Euronext kan je ze kopen en zullen de MM's ze schrijven. Al ben je de eerste die ze handelt.

    Volgens mij kunnen de grote partijen zelfs strikes aanvragen bij Euronext om te " listen" .
    En hoe zit het dan als je bv 1000 call contracten wil schrijven gaan de MM dan ook even ter hulp?
  5. Picton 14 september 2023 10:01
    quote:

    DeLa(s)Vega(s) schreef op 14 september 2023 09:48:

    [...]

    Voordat de verhandelbaarheid im frage komt ben je honderden opties (zo niet duizenden) verder. Daarvoor zijn Marketmakers op aarde: om liquiditeit aan opties te verschaffen in de handel.

    Wil je 500 opties van een bepaalde strike (zelfs al is er geen open intrest), de MM zal ze schrijven (en zo wordt dus OI gecreeerd).

    Er is dus niet een bepaalde beperkte hoeveelheid opties in omloop. Mede daarom noemde Warren Buffet ze nogal gevaarlijk:

    Derivatives are contracts between two parties in which one pays the other if some other financial instrument (for example, a stock or a bond) reaches a certain price, up or down. On derivatives, Warren Buffett famously said: “Derivatives are financial weapons of mass destruction.”

    Wil je 1000 calls okt 36? Als deze strike is "gelist" door Euronext kan je ze kopen en zullen de MM's ze schrijven. Al ben je de eerste die ze handelt.

    Volgens mij kunnen de grote partijen zelfs strikes aanvragen bij Euronext om te " listen" .
    Je hebt helemaal gelijk, maar ik bedoelde eigenlijk dat je door die hogere verhandelbaarheid je sneller/makkelijker van je opties af kan en vaak voor een betere prijs (middenkoers) omdat de 'bied en laat' vaak wat dichter bij elkaar liggen.

    Ps. ik hoop dat ik je kan feliciteren met de 30 euro vandaag, maar denk dat het erom zal spannen omdat het morgen expiratie dag is.
  6. forum rang 7 DeLa(s)Vega(s) 14 september 2023 10:01
    quote:

    Ron-tron system schreef op 14 september 2023 09:55:

    [...]
    En hoe zit het dan als je bv 1000 call contracten wil schrijven gaan de MM dan ook even ter hulp?

    Jazeker. Daarvoor heb je een "crowd" aan MM. Die pakken ieder er 100 bijvoorbeeld. Geen probleem. De koers zal wel door die ene tamelijk forse order wat hoger worden.

    Bij een eventuele volgende pluk van 1000 die een partij wil schrijven zijn de MM's alleen nog bereid om tegen lagere prijzen te bieden. Maar ze MOETEN een biedprijs afgeven. In minimale aantallen van 10 stuks (even afhankelijk van het fonds).

    MM's zijn liquiditeitsverschaffers in opties. Onder ALLE omstandigheden. Tijdens ' fast markets' (aan te duiden door de beurs) mogen de spreads een flink eind uit elkaar, maar ze moeten blijven stellen, zowel bied als laat.
  7. forum rang 7 Pandjesbaas 14 september 2023 10:02
    quote:

    DeLa(s)Vega(s) schreef op 14 september 2023 09:48:

    [...]

    Wil je 1000 calls okt 36? Als deze strike is "gelist" door Euronext kan je ze kopen en zullen de MM's ze schrijven. Al ben je de eerste die ze handelt.

    Maar dat betekent nog niet dat ze er een goede prijs voor geven/vragen. Als niemand anders ze wil kopen/leveren hoeven ze daar niet tegenop te bieden, en kunnen de prijs zo stellen dat ze er meer op zullen verdienen.
  8. forum rang 7 DeLa(s)Vega(s) 14 september 2023 10:04
    quote:

    Pandjesbaas schreef op 14 september 2023 10:02:

    [...]

    Maar dat betekent nog niet dat ze er een goede prijs voor geven/vragen. Als niemand anders ze wil kopen/leveren hoeven ze daar niet tegenop te bieden, en kunnen de prijs zo stellen dat ze er meer op zullen verdienen.
    Correct. Maar als de prijs heel vreemd zou worden, dan wordt dat gecorrigeerd door de MM onderling. Ze kunnen immers ook tegen elkaar in handelen. Dat garandeerd dat er in voldoende mate redelijke prijzen worden neergezet op het bord.
  9. forum rang 9 Ron-tron system 14 september 2023 10:13
    quote:

    DeLa(s)Vega(s) schreef op 14 september 2023 10:07:

    @ RonTron: het lukt me niet om mijn post nogmaals te editen. Door een grote order 1000 opties willen schrijven, (de MM moeten dus een biedprijs afgeven) zal de koers DALEN i.p.v. stijgen wat ik eerder schreef. Effe koffie pakken.
    Bedankt alvast voor je antwoord.

  10. forum rang 8 Freemoneyforever 14 september 2023 10:13
    quote:

    Ernie 1966 zonder bert schreef op 14 september 2023 09:47:

    [...]
    Maar dan hoeven die kindjes in Congo niet zo hard Cobalt te hakken voor al die EV"s
    Correct, het zal nog wel even duren, voordat we allemaal in Flintstone-auto's rijden. ;)
    Fossiel zal nog wel even aantrekkelijk blijven.
  11. forum rang 5 Hoppschwiiz 14 september 2023 10:49
    quote:

    Freemoneyforever schreef op 14 september 2023 06:55:

    Centrumrechts Europa gedoogt vervuilende auto's tot 2035

    ‘A lifeline for dirty cars’: EU backs new air pollution limits, but not until 2035

    MEPs vote for WHO guidelines on several substances, but centre-right backlash puts implementation back five years
    www.theguardian.com/environment/2023/...

    Een tikkie terug voor wat betreft de energietransitie.
    De viezerikken laten ons langer profiteren van minerale brandstoffen...
    (mijn longen lijden langer door smeriger lucht)

    En waar denk je dat die elektriciteit voor het opladen van die EV’s vandaan komt? Precies, van fossiele brandstoffen
  12. forum rang 7 Pandjesbaas 14 september 2023 10:57
    quote:

    Hoppschwiiz schreef op 14 september 2023 10:49:

    [...]
    En waar denk je dat die elektriciteit voor het opladen van die EV’s vandaan komt? Precies, van fossiele brandstoffen
    Inderdaad. Tesla's rijden in feite op kolen, want voor elke Tesla minder die je hoeft op te laden zouden de kolencentrales als eerste lager gezet worden.

    Maar het is gelukkig wel groene energie, want de groenheid wordt los verhandeld van de feitelijke elektriciteit... Dus als je voldoende groencertificaten kan bemachtigen, door die b.v. op IJsland te kopen, dan kan je met een kolencentrale toch groene elektriciteit verkopen, en zijn de Tesla rijders ook weer blij.
  13. forum rang 4 Mr.Haas 14 september 2023 10:59
    quote:

    DeLa(s)Vega(s) schreef op 14 september 2023 10:07:

    @ RonTron: het lukt me niet om mijn post nogmaals te editen. Door een grote order 1000 opties willen schrijven, (de MM moeten dus een biedprijs afgeven) zal de koers DALEN i.p.v. stijgen wat ik eerder schreef. Effe koffie pakken.
    vegas lang geleden dat je hier op het forum was . Ik zag je laatst een keer bij Adyen forum en toen had je turbo’s geloof ik . Hoe is het daarmee afgelopen of heb je ze nog ? Ik had de aandelen in ieder geval ook veel te vroeg gekocht :-s
  14. forum rang 8 Freemoneyforever 14 september 2023 10:59
    quote:

    Hoppschwiiz schreef op 14 september 2023 10:49:

    [...]
    En waar denk je dat die elektriciteit voor het opladen van die EV’s vandaan komt? Precies, van fossiele brandstoffen
    Dat pleit voor een slimmere inzet, o.a. opladen als er veel wind-zonne-energie is (die batterijen zijn ook geschikt als tijdelijke opslag, terugleveren voorzover de capaciteit daarvan niet nodig is). We ontkomen inderdaad niet aan fossiel de komende jaren, een vette aanbeveling voor Shell.
  15. forum rang 7 DeLa(s)Vega(s) 14 september 2023 11:00
    quote:

    Hoppschwiiz schreef op 14 september 2023 10:49:

    [...]
    En waar denk je dat die elektriciteit voor het opladen van die EV’s vandaan komt? Precies, van fossiele brandstoffen
    Het ligt wel wat genuanceerder. Autovisie schreef daar een aardig stukje over. Hoe groener de mix van de energievoorziening aan de stekker, hoe lager het omslagpunt ligt qua "Well to wheel" externe effecten op het milieu, ICE vs 100% EV.

    www.autovisie.nl/nieuws/in-dit-land-m...

    Overigens ben ik zeker geen fan van EV's. Die kobaltmijnen o.a. en inderdaad de kolenstook. Dan nog het afvoeren ooit van die accu's en het brandgevaar.

    In het gebruik: de range anxiety is een drama. Dat ervaar ik al met een e-bike!
22.724 Posts
Pagina: «« 1 ... 933 934 935 936 937 ... 1137 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Hoe houdbaar is het hoge dividend van Shell als de olieprijs gaat dalen?

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links