Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Alfen N.V. AEX:ALFEN.NL, NL0012817175

  • 40,760 30 apr 2024 17:35
  • -0,290 (-0,71%) Dagrange 40,090 - 41,160
  • 369.378 Gem. (3M) 291,7K

Alfen 2023

6.355 Posts
Pagina: «« 1 ... 215 216 217 218 219 ... 318 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 voda 15 augustus 2023 09:04
    Beursblik: outlook Alfen onder analistenconsensus

    Tweede jaarhelft moet volgens Jefferies verbetering brengen.

    (ABM FN-Dow Jones) Alfen heeft de omzetverwachting voor 2023 verlaagd tot onder de analistenconsensus. Dit concludeerde analist David Kerstens van zakenbank Jefferies dinsdag.

    Alfen verlaagde de omzetoutlook voor heel 2023 van 540 miljoen tot 600 miljoen euro naar 490 miljoen tot 520 miljoen euro. Dat is wel hoger dan de prognose van Jefferies van 488 miljoen euro, maar de consensus staat op 526 miljoen euro, merkte Kerstens op.

    De verlaging is volgens de zakenbank het gevolg van bekende factoren, waaronder voorraadafbouw en uitdagende marktomstandigheden in EV Charging. Dit wordt volgens Jefferies wel deels gecompenseerd door een groeiversnelling bij smart grids en energieopslag.

    Alfen herhaalde dinsdag wel de doelstellingen voor de middellange termijn die zijn vastgesteld tijdens de beleggersdag op 10 mei. Alfen zal volgende week op 23 augustus de cijfers over de eerste helft van 2023 publiceren.

    Jefferies verhoogde vorige week nog het advies voor Alfen van Verkopen naar Houden, met een koersdoel van 55,00 euro. Kerstens rekent op een aantrekkend momentum in de tweede jaarhelft. De EBITDA zal naar verwachting van de analist 45 procent hoger uitvallen dan in de eerste helft van dit jaar. In 2024 zal de EBITDA volgens de bank opnieuw met 50 procent herstellen.

    Het aandeel Alfen opende dinsdag bijna 10 procent lager.

    Door: ABM Financial News.

    info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999
  2. forum rang 4 inbetween 15 augustus 2023 09:06
    quote:

    Altijd gelijk schreef op 15 augustus 2023 08:58:

    [...]

    Zelfs de batterijenhype?
    Eerst hele oerbossen in bijv. Indonesië kappen om Lithium te winnen ( je moet eens kijken naar die mijnbouw daar, tot ver voorbij de horizon), vervolgens naar China exporteren waar de ""mooie'' zonnepanelen en accu's worden gemaakt in fabrieken die op steenkool draaien. Daarna met bullcarriers (meest vervuilende apparaten op aarde) naar Europa. Dan rijden we hier 15 jaar met boter op ons hoofd in een ""schone"" auto waarna men geen raad weet met afgedankte accu's , windmolens en zonnepanelen. Elektrisch rijden is helemaal NIET milieu vriendelijk. Ik ben er ook op tegen.
  3. forum rang 10 DeZwarteRidder 15 augustus 2023 09:08
    ’Boodschappen veel duurder door fossielvrij transport’

    Yteke de Jong
    Aangepast: Gisteren, 20:54Gisteren, 20:51in Financieel

    Amsterdam - Lege winkels en dure boodschappen dreigen over een aantal jaar, als fossiele vrachtwagens 29 grote steden niet meer in mogen. Een deel van de branche luidt de noodklok over de plannen voor uitstootvrij goederenvervoer in de komende jaren. „Artikelen in de winkel worden straks tot 40% duurder in emissievrije steden.”

    Onlangs publiceerde het ministerie van Infrastructuur een ’tijdlijn’ om te komen tot uitstootvrij vervoer, daarin is al een overgangstermijn voor vrachtwagens opgenomen omdat 1 januari 2025 fossielvrij niet haalbaar is. Nu wordt gekoerst op 2030. „Zelfs met de overgangstermijn is elektrisch goederenvervoer voor 2030 een utopie. Nu zijn 826 van de 150.000 vrachtwagens in Nederland elektrisch. Het lukt nooit in dit tijdsbestek om deze te vervangen, nog los van of deze investering zich terug kan verdienen. Er zijn op dit moment nul snelladers voor vrachtwagens in Nederland. Er zijn een paar transporteurs met elektrische trucks, maar dat is voor de bühne”, zegt Klaas de Waardt van de Vereniging Eigen Rijders Nederland (VERN), die erop wijst dat er al 3500 bedrijven wachten op aansluiting op het stroomnet.
    Uitdaging

    Nu zijn er subsidies beschikbaar voor de nieuwe e-trucks, maar die zijn volgens de Vern niet voldoende om het gat van de investering te dekken. Een elektrische truck kost met €350.000 tot €400.000 circa het driedubbele van een fossiele vrachtwagen. Navraag bij drie van 29 gemeenten leert dat ze uitstootvrije zones invoeren als gevolg van het Klimaatakkoord uit 2019.

    De gemeente Amsterdam erkent de logistieke en financiële uitdagingen. „Er is voor goederenvervoer meer netcapaciteit nodig. We hebben samen met Liander, TenneT en de haven van Amsterdam de handen ineengeslagen om problemen op het stroomnet aan te pakken en de schaarse ruimte te verdelen”, zo zegt een woordvoerder. De gemeente Eindhoven zegt dat de gemeenteraad tot de drastische maatregel heeft besloten om de ’klimaattransitie te versnellen’. „De klimaatopgave voor de stad vraagt van alle partijen een inspanning”, aldus een woordvoerder. Volgens Apeldoorn is de uitstootvrije zone ’een ingrijpende verandering’. „Dit is niet van de ene op de andere dag geregeld, we gaan de ondernemers helpen met advies.”
    Ongelijk speelveld

    Een ander probleem is het ongelijke speelveld dat ontstaat tussen de grotere transporteurs die wel het geld hebben voor deze investeringen en de kleinere mkb-bedrijven. „De grotere transporteurs zetten hun emissievrije vloot in de 29 steden in, terwijl een lokale transporteur het kapitaal meestal niet heeft voor zo’n grootscheepse vervanging en opschaling op deze termijn. Kleinere transportbedrijven zijn in die zin wel de pineut, bijvoorbeeld de toeleveranciers voor kleinere retailbedrijven”, zegt transporteconoom Rico Luman van ING, die verwacht dat het aanbod van elektrische trucks sterk zal toenemen, maar desondanks spreekt van ’een enorme uitdaging’.

    Eindhoven wijst in een reactie daarop dat er sprake is van maatwerk. „Zo is er bijvoorbeeld bij bijzondere omstandigheden waarbij een ondernemer failliet zou gaan door aanschaf van een vervangend uitstootvrij bedrijfsvoertuig een ontheffing mogelijk”, zegt een woordvoerder van de gemeente.
    Hobbels

    „Kleinere ondernemers kunnen meer subsidie krijgen dan grotere. Maar wij zien ook dat er hobbels zijn, zo’n transitie gaat niet vanzelf”, aldus een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur. Dat zegt in overleg te zijn met de branche en gemeenten hoe dit toch van de grond kan komen. De vraag rijst of elektrisch wel de oplossing is voor uitstootvrij goederenvervoer.

    Het ministerie zegt in een reactie dat het aan ondernemers is om dat te bepalen. „Wij willen emissievrij, en hoe dat maakt ons niet uit. Het staat ondernemers vrij te kiezen welke techniek bij hen past. Op dit moment kiezen veel ondernemers voor elektrisch, maar wij investeren niet voor niets ook in waterstof.” Maar het beleid gaat wél uit van elektrificering, zegt Luman van ING. „Er is echter subsidie voor 400 trucks, dus dat schiet niet op.”
    Klimaatakkoord

    Transport- en Logistiek Nederland zegt in een reactie dat overheden voor voldoende geld en stroom moeten zorgen en spreekt van ’majeure’ knelpunten. Maar TLN wil geen verder uitstel, omdat deze branchevereniging zich heeft gecommitteerd aan het Klimaatakkoord. „Die kosten komen terecht bij de eindgebruikers, veelal consumenten.”

    De gemeente Amsterdam zegt dat de kosten van elektrisch vervoer lager zijn dan die van diesels. Volgens de eigen rijders rekent de gemeente buiten de afschrijving en de vervanging van de accu’s na vijf tot zeven jaar.

    Door de toenemende schaarste aan grondstoffen en elektrificatie zal de kostprijs alleen maar hoger worden, maar nooit goedkoper dan diesel, voorspelt De Waardt. „Gemeenten vergeten dat geen enkele bank of leasemaatschappij iets zal financieren zonder verdienmodel. De kosten van transport worden zo hoog dat artikelen zoals een pak melk in de supermarkt tot minimaal 40% in prijs zullen stijgen. Geen consument zal dat pikken. Als dit zo door gaat, dan zijn er straks lege winkels in de steden, terwijl de winkelstraten al onder druk staan.”
  4. Calvin 15 augustus 2023 09:12
    Het is wat men een heftige koersreactie noemt. Alfen staat nu op -5%. Winstwaarschuwingen pakken altijd wel negatief uit. Ik dacht ook dat dit wel ingeprijst was in de koers. Niet echt dus of juist wel??.. Nu rest mij wel de vraag wat gebeurt er met de koers volgende week, de 23ste. Gaan we weer van 64 naar 57 of juist naar de 70 omdat nu juist de cijfers beter dan verwacht zullen worden en de winstwaarschuwing te negatief was. Wie weet..
  5. forum rang 7 JdeFL 15 augustus 2023 09:19
    quote:

    inbetween schreef op 15 augustus 2023 09:06:

    [...]Eerst hele oerbossen in bijv. Indonesië kappen om Lithium te winnen ( je moet eens kijken naar die mijnbouw daar, tot ver voorbij de horizon), vervolgens naar China exporteren waar de ""mooie'' zonnepanelen en accu's worden gemaakt in fabrieken die op steenkool draaien. Daarna met bullcarriers (meest vervuilende apparaten op aarde) naar Europa. Dan rijden we hier 15 jaar met boter op ons hoofd in een ""schone"" auto waarna men geen raad weet met afgedankte accu's , windmolens en zonnepanelen. Elektrisch rijden is helemaal NIET milieu vriendelijk. Ik ben er ook op tegen.
    Zo hebben wij groene stroom, opgewekt door verbranding van pellets, ingevoerd uit Canada. Kan daar ook niet bij. Enkel goed voor de Canadezen. Bizarre wetgeving, die kant noch wal raakt.
    Combineer beide, en je rijdt zowat met de meest vervuilende auto rond die je kan kiezen.
  6. forum rang 4 inbetween 15 augustus 2023 09:20
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 15 augustus 2023 09:08:

    ’Boodschappen veel duurder door fossielvrij transport’

    Yteke de Jong
    Aangepast: Gisteren, 20:54Gisteren, 20:51in Financieel

    Amsterdam - Lege winkels en dure boodschappen dreigen over een aantal jaar, als fossiele vrachtwagens 29 grote steden niet meer in mogen. Een deel van de branche luidt de noodklok over de plannen voor uitstootvrij goederenvervoer in de komende jaren. „Artikelen in de winkel worden straks tot 40% duurder in emissievrije steden.”

    Onlangs publiceerde het ministerie van Infrastructuur een ’tijdlijn’ om te komen tot uitstootvrij vervoer, daarin is al een overgangstermijn voor vrachtwagens opgenomen omdat 1 januari 2025 fossielvrij niet haalbaar is. Nu wordt gekoerst op 2030. „Zelfs met de overgangstermijn is elektrisch goederenvervoer voor 2030 een utopie. Nu zijn 826 van de 150.000 vrachtwagens in Nederland elektrisch. Het lukt nooit in dit tijdsbestek om deze te vervangen, nog los van of deze investering zich terug kan verdienen. Er zijn op dit moment nul snelladers voor vrachtwagens in Nederland. Er zijn een paar transporteurs met elektrische trucks, maar dat is voor de bühne”, zegt Klaas de Waardt van de Vereniging Eigen Rijders Nederland (VERN), die erop wijst dat er al 3500 bedrijven wachten op aansluiting op het stroomnet.
    Uitdaging

    Nu zijn er subsidies beschikbaar voor de nieuwe e-trucks, maar die zijn volgens de Vern niet voldoende om het gat van de investering te dekken. Een elektrische truck kost met €350.000 tot €400.000 circa het driedubbele van een fossiele vrachtwagen. Navraag bij drie van 29 gemeenten leert dat ze uitstootvrije zones invoeren als gevolg van het Klimaatakkoord uit 2019.

    De gemeente Amsterdam erkent de logistieke en financiële uitdagingen. „Er is voor goederenvervoer meer netcapaciteit nodig. We hebben samen met Liander, TenneT en de haven van Amsterdam de handen ineengeslagen om problemen op het stroomnet aan te pakken en de schaarse ruimte te verdelen”, zo zegt een woordvoerder. De gemeente Eindhoven zegt dat de gemeenteraad tot de drastische maatregel heeft besloten om de ’klimaattransitie te versnellen’. „De klimaatopgave voor de stad vraagt van alle partijen een inspanning”, aldus een woordvoerder. Volgens Apeldoorn is de uitstootvrije zone ’een ingrijpende verandering’. „Dit is niet van de ene op de andere dag geregeld, we gaan de ondernemers helpen met advies.”
    Ongelijk speelveld

    Een ander probleem is het ongelijke speelveld dat ontstaat tussen de grotere transporteurs die wel het geld hebben voor deze investeringen en de kleinere mkb-bedrijven. „De grotere transporteurs zetten hun emissievrije vloot in de 29 steden in, terwijl een lokale transporteur het kapitaal meestal niet heeft voor zo’n grootscheepse vervanging en opschaling op deze termijn. Kleinere transportbedrijven zijn in die zin wel de pineut, bijvoorbeeld de toeleveranciers voor kleinere retailbedrijven”, zegt transporteconoom Rico Luman van ING, die verwacht dat het aanbod van elektrische trucks sterk zal toenemen, maar desondanks spreekt van ’een enorme uitdaging’.

    Eindhoven wijst in een reactie daarop dat er sprake is van maatwerk. „Zo is er bijvoorbeeld bij bijzondere omstandigheden waarbij een ondernemer failliet zou gaan door aanschaf van een vervangend uitstootvrij bedrijfsvoertuig een ontheffing mogelijk”, zegt een woordvoerder van de gemeente.
    Hobbels

    „Kleinere ondernemers kunnen meer subsidie krijgen dan grotere. Maar wij zien ook dat er hobbels zijn, zo’n transitie gaat niet vanzelf”, aldus een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur. Dat zegt in overleg te zijn met de branche en gemeenten hoe dit toch van de grond kan komen. De vraag rijst of elektrisch wel de oplossing is voor uitstootvrij goederenvervoer.

    Het ministerie zegt in een reactie dat het aan ondernemers is om dat te bepalen. „Wij willen emissievrij, en hoe dat maakt ons niet uit. Het staat ondernemers vrij te kiezen welke techniek bij hen past. Op dit moment kiezen veel ondernemers voor elektrisch, maar wij investeren niet voor niets ook in waterstof.” Maar het beleid gaat wél uit van elektrificering, zegt Luman van ING. „Er is echter subsidie voor 400 trucks, dus dat schiet niet op.”
    Klimaatakkoord

    Transport- en Logistiek Nederland zegt in een reactie dat overheden voor voldoende geld en stroom moeten zorgen en spreekt van ’majeure’ knelpunten. Maar TLN wil geen verder uitstel, omdat deze branchevereniging zich heeft gecommitteerd aan het Klimaatakkoord. „Die kosten komen terecht bij de eindgebruikers, veelal consumenten.”

    De gemeente Amsterdam zegt dat de kosten van elektrisch vervoer lager zijn dan die van diesels. Volgens de eigen rijders rekent de gemeente buiten de afschrijving en de vervanging van de accu’s na vijf tot zeven jaar.

    Door de toenemende schaarste aan grondstoffen en elektrificatie zal de kostprijs alleen maar hoger worden, maar nooit goedkoper dan diesel, voorspelt De Waardt. „Gemeenten vergeten dat geen enkele bank of leasemaatschappij iets zal financieren zonder verdienmodel. De kosten van transport worden zo hoog dat artikelen zoals een pak melk in de supermarkt tot minimaal 40% in prijs zullen stijgen. Geen consument zal dat pikken. Als dit zo door gaat, dan zijn er straks lege winkels in de steden, terwijl de winkelstraten al onder druk staan.”
    Ook zoiets, met personen auto's precies hetzelfde. Iemand die zuinig is en al 25 tot 30 jaar in zijn auto rijdt, geen fabrieken laat draaien voor een nieuwe, mag de steden niet meer in. Iemand die iedere 3-4-5- jaar zo'n vervuilende elektrische auto laat bouwen en er dus 4-5 slijt in dezelfde periode mag er wel in. Te KROM voor woorden. Kappen met deze hele desillusie.
  7. Weerman 15 augustus 2023 09:24
    Herstel na de koersdreun stemt optimistisch maar ik verwacht geen positieve verrassing bij de cijfers, waarom geef je anders een winstwaarschuwing. Ik denk dat Alfen de komende maanden een relatief horizontaal koersverloop laat zien, bandbreedte 55 - 65. Kun je wel gezellige ritjes maken, maar de 120 zien we voorlopig (komend jaar) niet meer terug.
  8. even serieus 15 augustus 2023 09:47
    2021; 189 Mio omzet
    2023; 490 Mio omzet

    En dat winstgevend en met positieve cashflow..

    Rustig blijven zitten, doen die aandeelhouders met 60% van de aandelen ook.
    alfen.com/nl/nieuws/alfen-updates-its...

    "In our other two business lines we see continued success in energy storage and stronger growth in smart grid solutions compared to growth in previous quarters. "

    Daar refereren de IEX en andere persberichten weer eens niet aan. Maar is eigenlijk belangrijker. Ook al zal de marge daar iets lager liggen, dit is waar het momentum wel zit momenteel en de groei gaat daar alleen maar versnellen, die laadpalen komen wel weer terug on track.

    www.iea.org/energy-system/electricity...
    www.statista.com/statistics/1301566/g...,roughly%20130%20billion%20U.S.%20dollars.

  9. forum rang 7 Kaviaar 15 augustus 2023 10:02
    quote:

    mamaloe schreef op 15 augustus 2023 09:56:

    Wat een spel weer. Van 57 byna weer 60 euro. Hoe dan?
    Alfen heeft nu misschien iets “tegenwind”, maar straks wind mee. De hele energietransitie is nog amper op gang.
    Ook heeft Alfen meegedeeld dat ze genoeg geld in kas hebben. Er waren er die hintte op een emissie. Daar is dus geen sprake van.
    Misschien coveren van hedgefunds?. De koers is nu nog laag. De koers gaat ongetwijfeld omhoog gezien de transitie die nog komen gaat.
  10. Wervel Wind 15 augustus 2023 10:18
    Ik heb vandaag bijgekocht. Ik wilde dat eigenlijk bij de cijfers doen, maar dat is dan vandaag geworden. Verder wat puts 50 en 55 aan het schrijven. Als ik die onderliggende aandelen geleverd krijg ben ik wel all in en dat hoeft niet persee ;-). Het bericht is voor de laadpaal divisie wel wat tegenvallend maar het verranderd voor mij niets aan het wat grotere plaatje.
  11. mamaloe 15 augustus 2023 10:23
    quote:

    Kaviaar schreef op 15 augustus 2023 10:02:

    [...]

    Alfen heeft nu misschien iets “tegenwind”, maar straks wind mee. De hele energietransitie is nog amper op gang.
    Ook heeft Alfen meegedeeld dat ze genoeg geld in kas hebben. Er waren er die hintte op een emissie. Daar is dus geen sprake van.
    Misschien coveren van hedgefunds?. De koers is nu nog laag. De koers gaat ongetwijfeld omhoog gezien de transitie die nog komen gaat.
    Ik wacht nog wel even tot de cijfers komen. Ik vind het een zeer volatiel aandeel, dus nog efff wachten.
  12. Koentje 15 augustus 2023 10:27
    Welk bedrijf kan dit??

    quote:

    even serieus schreef op 15 augustus 2023 09:47:

    2021; 189 Mio omzet
    2023; 490 Mio omzet

    En dat winstgevend en met positieve cashflow..

    Rustig blijven zitten, doen die aandeelhouders met 60% van de aandelen ook.
    alfen.com/nl/nieuws/alfen-updates-its...

    "In our other two business lines we see continued success in energy storage and stronger growth in smart grid solutions compared to growth in previous quarters. "

    Daar refereren de IEX en andere persberichten weer eens niet aan. Maar is eigenlijk belangrijker. Ook al zal de marge daar iets lager liggen, dit is waar het momentum wel zit momenteel en de groei gaat daar alleen maar versnellen, die laadpalen komen wel weer terug on track.

    www.iea.org/energy-system/electricity...
    www.statista.com/statistics/1301566/g...,roughly%20130%20billion%20U.S.%20dollars.

6.355 Posts
Pagina: «« 1 ... 215 216 217 218 219 ... 318 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Markt omarmt update Alfen over vochtprobleem

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links