Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
Ebusco 2023, It giet oan.
Volgen
U begrijpt het busidee erg goed. Bij de halte stap je in. Bestemming bereikt? Uitstappen. U heeft uw bestemming bereikt en stapt misschien nooit meer in.
Marcel H. schreef op 13 augustus 2023 09:30 :
U begrijpt het busidee erg goed. Bij de halte stap je in. Bestemming bereikt?
Uitstappen. U heeft uw bestemming bereikt en stapt misschien nooit meer in.
Eens en laten we vooruit kijken naar de nieuwe haltes ipv alleen maar in de achteruit kijk spiegel. Als ik een disclaimer zou willen krijgen, ga ik wel naar de AFM
Deurne heeft (had) de grondlegger van DAF. Hopelijk krijgt Ebusco ook een wereldnaam.
Beleggertje Uit Roffa schreef op 13 augustus 2023 09:11 :
[...]
Klopt, 300 miljoen, waardoor het eigen vermogen is opgepompt van 19 miljoen HY 2021 naar 304 miljoen FY 2021 (even gecheckd op mijn giroaccount). In ruil daarvoor is het aantal aandelen maar met 20% verhoogd, op papier al een wanverhouding tussen de zittende en nieuwe aandeelhouders tov het ingelegde kapitaal (ook als je betoogt dat founders natuurlijk beloond mogen worden bij een IPO voor het nemen van risico en etaleren van ondernemerschap). Die wanverhouding is gerechtvaardigd door wilde aannames te doen zoals bvb een
EBITDA-marge van 35% , waardoor zelfs als de omzetdoelstellingen uitkomen (grote als) de 23 Euro introductieprijs nooit meer op het bord gaat komen.
Ik wil hier als ex-aandeelhoudertje niet rancuneus over doen, had zelf beter moeten opletten en gelukkig heb ik wijselijk nooit meer dan een bescheiden positie gehad tov mijn totale portefeuille, maar dat laat onverlet dat ik hoop dat nieuwe beleggers zich hopelijk beter inlezen dan ik voor ze instappen in deze beleggingsbus. :-)
Ebitda van 35%? Weet niet waar dat idee vandaan komt maar dat is het extreem hoge niveau van ASML, ASM-i en Besi. Autobouwers als VW en BMW komen niet hoger dan 15%.
marique schreef op 13 augustus 2023 11:07 :
[...]
Ebitda van 35%?
Weet niet waar dat idee vandaan komt maar dat is het extreem hoge niveau van ASML, ASM-i en Besi.
Autobouwers als VW en BMW komen niet hoger dan 15%.
Voorafgaand aan de beursgang zat Ebusco al op een bruto winst marge van 28% uit mijn hoofd. Een resultante van hun efficiënte organisatie met korte lijnen etc. De ambitie van 35% was daarom ambitieus maar niet heel vreemd. De nieuwe doelstelling van 20-25% marge moet realiseerbaar zijn. Momenteel bedraagt de genormaliseerde marge ca 22%. Als de huidige inefficiënties eruit worden gehaald, moet deze doelstelling realiseerbaar zijn. En om direct een ander misverstand ‘samenwerking met externe partners gaat ten koste van marge’ uit de wereld te helpen -> de samenwerking leidt tot verbetering van de huidige marges. Dit wordt door analisten onderkend en bevestigd, zie hun commentaren. In de ideale wereld (alle logistieke problemen zijn opgelost) leidt eigen fabricage tot hoogste marge, maar de samenwerking met partners gaat marge doelstellingen ondersteunen. De logistieke problemen kunnen Ebusco niet aangerekend worden. Wel het feit dat het vinden van goede mensen te langzaam gaat en dat ze over beide zaken veel te optimistisch zijn geweest. Mijn analyse is dat de problemen nu goed zijn aangepakt en met extra lening is zorg van onvoldoende werkkapitaal weggenomen. Let op: Ebusco was nagenoeg schuldenvrij! Het is nu zorgen dat er voldoende grote(re) nieuwe tenders worden gewonnen. Bestaande klanten zijn tevreden en plaatsen nieuwe orders, prestaties van de 3.0 zijn boven verwachting en de markt gaat enorm in beweging komen. Uitdagend? Ja! Kansrijk? Ja? Risicoloos? Nee!
marique schreef op 13 augustus 2023 11:07 :
[...]
Ebitda van 35%?
Weet niet waar dat idee vandaan komt maar dat is het extreem hoge niveau van ASML, ASM-i en Besi.
Autobouwers als VW en BMW komen niet hoger dan 15%.
Dat was precies mijn grootste fout bij het aankopen van dit aandeel. De (overigens al een tijd bijgestelde) margeverwachting van Ebusco was gewoon totaal niet realistisch gegeven andere autobouwers, het idee dat Ebusco in extreme mate aan dit soort marges kon ontsnappen was op zijn best naief, op zijn slechtst een creatieve rekenexercitie om nieuwe aandeelhouders tegen zo weinig mogelijk aandelen zo veel mogelijk te laten betalen. Nu is dat niet meer zo relevant, maar vanuit de huidige prijs moet nog altijd heel veel omzet en marge opgekrikt worden om die dan wel te rechtvaardigen en daarom ben ik er uitgestapt. Het risico versus mogelijk rendement is ook op deze 8 euro nog steeds erg hoog in mijn optiek. Ik wens de huidige aandeelhouders overigens alle succes. Want het welslagen van een Nederlandse “Tesla onder de bussen” zou geweldig zijn als realiteit ipv als sprookje.
Hals over kop verhuizen van Deurne naar China.
www.veb.net/ Wat mij betreft dus nog steeds: alliantie aangaan of over laten nemen. Dan mag Peter de ingenieurs op de R&D-afdeling de stuipen op 't lijf gaan jagen met z'n visioenen ;)
Velen lijken de strategiewijziging richting China productie als negatief te zien. Maar biedt dit ook niet vooral kansen en mogelijkheden dichter bij een goede aanlevering van grondstoffen (materialen) te komen (uit China), waar dit wel beter op orde lijkt? die mogelijk ook door kan werken in de productie buiten China? Volgens mij ligt hier nu de grootste uitdaging. Wanneer dit wel goed gaat lopen is dit natuurlijk ook een kans, aangezien sectorgenoten die Europees georiënteerd zijn ook sterk last hebben van tekorten.
Marcel H. schreef op 12 augustus 2023 21:31 :
Het geld komt nooit meer terug. Is dat duidelijk? Volledig!
Oeps, Marcel de waarzegger
Ruval schreef op 13 augustus 2023 07:46 :
[...]
Mijn (bij) naam is Ruval….
Dank voor je inhoudelijke reactie. Qua toonzetting gelukkig dit keer normaal, dus well done.
Bij mijn weten heeft Ebusco 300/mln opgehaald bij de beursgang, maar ik kan ernaast zitten. Markt is uitdagend, des te knapper dat Ebusco in korte tijd al een goede footprint heeft opgebouwd door een onderscheidend product, focus als niche speler en een lean and mean organisatie gericht op ondernemerschap en innovatie. Het samenwerken met externe partners zie ik niet als gebrek aan focus, maar als noodzakelijk en slim anticiperen op zeer uitdagende omstandigheden als gevolg van post COVID.
Als de bussen conform planning worden uitgeleverd is de ebitda volgend jaar positief. Puur op basis van huidige orderboek. Marges zullen beter worden door samenwerking (dit is een feit). Orderboek moet uiteraard veel meer gevuld gaan worden, in mijn optiek is dat cruciaal. Op basis van een onderscheidend product heb ik daar vertrouwen in. Gaat ze dit lukken? We gaan het zien…..
Over die samenwerking met niet nader genoemde assemblagepartners heeft Ebusco weinig of niets gezegd. Dus moeilijk in te schatten, maar de positie waarin Ebusco zat/zit was niet bepaald comfortabel om een goede deal te bekomen. Ik vond het ook merkwaardig dat niets werd gezegd over de stand van zaken in Rouen.
Jokeltje schreef op 13 augustus 2023 20:25 :
[...]
Over die samenwerking met niet nader genoemde assemblagepartners heeft Ebusco weinig of niets gezegd. Dus moeilijk in te schatten, maar de positie waarin Ebusco zat/zit was niet bepaald comfortabel om een goede deal te bekomen. Ik vond het ook merkwaardig dat niets werd gezegd over de stand van zaken in Rouen.
Bij de jaarcijfers 2022 is aangegeven dat samenwerking met externe partners een positieve invloed heeft op marges en dit is destijds door analisten bevestigd. Analisten waren ook positief over samenwerking ivm verlagen kwetsbaarheden. Ik heb dit niet zelf bedacht. Uiteraard is het zo dat in de ideale situatie (supply chains weer volledig intact) eigen productie/assemblage door Ebusco nóg meer oplevert, maar dat is de komende jaren nog niet te verwachten. Per saldo doet Ebusco nu gewoon de juiste tactische zet. Als ze nu laten zien dat ze ook fors kunnen opschalen qua tenders, dan ziet het er gewoon prima uit! Over Rouen is tijdens analisten call volgens mij gezegd dat ze vanaf Q4 operationeel zijn. Hier wordt weinig ruchtbaarheid aan gegeven, dus daar moeten we m.i. een slag om de arm houden….
Jokeltje moet nog veel leren.
Volgens de analisten is Rouen in het 4e Q operationeel, dat betekent straks een boost voor de koers.
G20 Xdrive schreef op 14 augustus 2023 10:57 :
Volgens de analisten is Rouen in het 4e Q operationeel, dat betekent straks een boost voor de koers.
Waarom? Er rolt nog geen extra bus uit de fabriek.
Ruval schreef op 13 augustus 2023 21:16 :
[...]
Bij de jaarcijfers 2022 is aangegeven dat samenwerking met externe partners een positieve invloed heeft op marges en dit is destijds door analisten bevestigd. Analisten waren ook positief over samenwerking ivm verlagen kwetsbaarheden.
Ik heb dit niet zelf bedacht. Uiteraard is het zo dat in de ideale situatie (supply chains weer volledig intact) eigen productie/assemblage door Ebusco nóg meer oplevert, maar dat is de komende jaren nog niet te verwachten. Per saldo doet Ebusco nu gewoon de juiste tactische zet. Als ze nu laten zien dat ze ook fors kunnen opschalen qua tenders, dan ziet het er gewoon prima uit!
Over Rouen is tijdens analisten call volgens mij gezegd dat ze vanaf Q4 operationeel zijn. Hier wordt weinig ruchtbaarheid aan gegeven, dus daar moeten we m.i. een slag om de arm houden….
Extra orders kunnen de druk om sneller te produceren sterk opvoeren. De bussen zijn van een degelijke hoge kwaliteit, daar wil een klant best even wat langer voor wachten, de klant weet dat er een wachttijd is en houd daarmee rekening mee tot uiterste datum wanneer de bestelling tot een order moet leiden. Ebusco is niet de enige met een wachttijd in het uitleveren. Ebusco is wel een bedrijf die bussen levert van een hoge kwaliteit en hoge km rating met een hoge veiligheid op het accupakket. Bovendien zijn ze licht en ook dat levert geld op.
lucas D schreef op 14 augustus 2023 11:19 :
[...]
Extra orders kunnen de druk om sneller te produceren sterk opvoeren.
De bussen zijn van een degelijke hoge kwaliteit, daar wil een klant best even wat langer voor wachten, de klant weet dat er een wachttijd is en houd daarmee rekening mee tot uiterste datum wanneer de bestelling tot een order moet leiden.
Ebusco is niet de enige met een wachttijd in het uitleveren.
Ebusco is wel een bedrijf die bussen levert van een hoge kwaliteit en hoge km rating met een hoge veiligheid op het accupakket.
Bovendien zijn ze licht en ook dat levert geld op.
Het is inderdaad het achtste wereldwonder. Daarom is de koers ingestort van 25 euro naar 8 euro nu. En de tegenslagen liggen altijd aan externe factoren. Het is onnatuurlijk dat er nog mensen zijn op dit forum die dit bedrijf nog zitten te promoten.
Hans2021 schreef op 14 augustus 2023 11:27 :
[...]
Het is inderdaad het achtste wereldwonder. Daarom is de koers ingestort van 25 euro naar 8 euro nu. En de tegenslagen liggen altijd aan externe factoren. Het is onnatuurlijk dat er nog mensen zijn op dit forum die dit bedrijf nog zitten te promoten.
Een cynisch bericht als antwoord op een bericht dat de feitelijkheden weergeeft. Als dat de kwaliteit is die je wil uitstralen, dan is dat gelukt. Proficiat!
lucas D schreef op 14 augustus 2023 11:44 :
[...]
Een cynisch bericht als antwoord op een bericht dat de feitelijkheden weergeeft.
Als dat de kwaliteit is die je wil uitstralen, dan is dat gelukt.
Proficiat!
Lucas, je hebt gelijk. Ik constateer dat het aantal cynische en pessimistische reacties op dit forum in snel tempo toeneemt de afgelopen paar weken. Dat is op zich niet onlogisch als je kijkt naar de ontwikkeling van de beurskoers. Zelf ben ik uiteraard ook niet happy met de koers en de ontwikkelingen. Als investeer geloof ik echter in het lange termijn potentieel van dit bedrijf en daarom heb ik een grote positie genomen die ik ook aanhoud. Uiteraard is dit een persoonlijke afweging en snap ik dat sommigen deze overtuiging niet logisch vinden. Ik ben het met je eens dat de feiten zijn zoals jij die aangeeft.
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
CVC Capital Partners
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)