Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,780 26 apr 2024 17:35
  • +0,205 (+3,68%) Dagrange 5,600 - 5,820
  • 475.734 Gem. (3M) 327,6K

TomTom juli 2023

460 Posts
Pagina: «« 1 ... 9 10 11 12 13 ... 23 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Benjamin G. 17 juli 2023 10:11
    Wat opvalt:
    1. Zeer sterke groei automotive
    2. Kostenreductie - lagere OPEX. Op korte termijn een majeure impact op winstgevendheid. Blijkt ook dat model Overture kan gaan werken
    3. Consumer - groei in plaats van krimp. Wat is daar gebeurd?
    4. Enterprise - teleurstellend. Diep door de knieën. @Tatje heb je een link naar bronvermelding waar Goddijn zegt dat Enterprise mid term kan verdubbelen?
    5. Cash flow positief. (wanneer gaan we dividend zien, nog twee jaar wachten?)

    Alles bij elkaar optellend komen de zwarte cijfers wellicht al volgend jaar en mogelijk in 2025. Een miljard omzet voor 2030 lijkt haalbaar. Zeker als Enterprise kan verdubbelen. Dat is wel een grote als.
  2. forum rang 10 voda 17 juli 2023 10:23
    Beursblik: ING handhaaft houden advies TomTom

    Koersdoel onveranderd op 8,00 euro.

    (ABM FN-Dow Jones) TomTom rapporteerde maandagochtend een relatief sterke update over het tweede kwartaal, aldus de analisten van ING.

    De resultaten bij de divisie Automotive waren iets beter dan verwacht. De afdeling Enterprise presteerde conform verwachting en was er een sterker dan verwacht resultaat bij het onderdeel Klant, aldus ING.

    De onderliggende brutomarge was in lijn met de verwachtingen, maar de uitgaven waren iets hoger dan verwacht. Al met al resulteerde dit in een kleine EBITDA-winst van 8 miljoen euro, waar 5 miljoen euro werd verwacht.

    TomTom verhoogde de omzetverwachting voor geheel 2023 met circa 5 procent en houdt ook rekening met een hogere vrije kasstroom, circa 5 procent ten opzichte van omzet.

    ING verwacht dat de consensus voor de omzet voor 2023 ongeveer 5 procent zal stijgen. De gemiddelde verwachting voor de EBITDA zal oplopen van 24 miljoen euro naar 30 miljoen euro naar aanleiding van deze resultaten.

    De analisten zien ook dat de verwachtingen dalen voor de productie van auto's in 2024, wat ook de groei bij TomTom kan matigen. De groei zal in 2025 wel weer moeten aantrekken om de doelstelling van 600 miljoen euro omzet te bereiken.

    Het aandeel TomTom noteerde maandagochtend ruim 7 procent hoger op 7,75.

    Door: ABM Financial News.

    info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999
  3. forum rang 8 Wereldbelegger 17 juli 2023 10:41
    quote:

    voda schreef op 17 juli 2023 10:23:

    Beursblik: ING handhaaft houden advies TomTom

    Koersdoel onveranderd op 8,00 euro.

    deel van de post hierboven weggelaten

    € 8,00 of € 8.50?

    Broker ING Analyst Date Target Price Recommendation
    Marc Hesselink 17-Jul-23 € 8.50 Hold
    Marc Hesselink 13-Jul-23 € 8.50 Hold
    Marc Hesselink 18-Apr-23 € 8.50 Hold
    Marc Hesselink 14-Apr-23 € 7.50 Hold
    Marc Hesselink 12-Apr-23 € 7.50 Hold
    Marc Hesselink 03-Feb-23 € 7.50 Hold
    Marc Hesselink 27-Jan-23 € 7.50 Hold
    Marc Hesselink 05-Jan-23 € 8.00 Hold
  4. forum rang 7 ketchup 17 juli 2023 10:43
    TT is gewoon een 8 euro aandeel voor nu en dat is dan nog steeds 50% ondergewaardeerd als je het afzet naar de investeringen en inspanningen die men door de jaren heeft gemaakt , maar dat zegt niets over het verdienmodel, dat blijft een uphill struggle

    het is gewoon wachten tot er iemand aanklopt om het bedrijf over te nemen en dan is het te hopen dat het op een prijs gaat die meer de strategische waarde van de gedane investeringen/inspanningen recht aandoet en niet basis de gerealiseerde omzet en winst
    maw 15 euro plus
  5. forum rang 6 win some... 17 juli 2023 10:52
    quote:

    Benjamin G. schreef op 17 juli 2023 10:11:

    Wat opvalt:
    1. Zeer sterke groei automotive
    2. Kostenreductie - lagere OPEX. Op korte termijn een majeure impact op winstgevendheid. Blijkt ook dat model Overture kan gaan werken
    3. Consumer - groei in plaats van krimp. Wat is daar gebeurd?
    4. Enterprise - teleurstellend. Diep door de knieën. @Tatje heb je een link naar bronvermelding waar Goddijn zegt dat Enterprise mid term kan verdubbelen?
    5. Cash flow positief. (wanneer gaan we dividend zien, nog twee jaar wachten?)

    Alles bij elkaar optellend komen de zwarte cijfers wellicht al volgend jaar en mogelijk in 2025. Een miljard omzet voor 2030 lijkt haalbaar. Zeker als Enterprise kan verdubbelen. Dat is wel een grote als.
    Opex voor Q2 2022 was 165,2 mio, voor Q2 2023 was 132,8 mio. Dit lijkt op zich een mooie reductie, maar......

    In de Opex Q2 2022 zat 30,7 mio aan reorganisatiekosten, Ook was D&A 3,2 mio hoger in Q2 2022. Zo bekeken blijft er niks over van de kostenreductie. De reorganisatie heeft dus per saldo de kosten alleen maar gelijk gehouden. Dit was vogens mij niet helemaal de insteek bij de aankondiging van de reorganisatie.

    De omzet zal dus redelijk sterk moeten blijven groeien de komende tijd om voor winstgevendheid te zorgen. Een inzinking als gevolg van een eventuele recessie zal wel de omzet raken, maar niet de kosten. Dat blijft een risico.
  6. forum rang 4 GLMF 17 juli 2023 10:56
    quote:

    GLMF schreef op 15 juli 2023 11:35:

    rien ne va plus

    www.iex.nl/Forum/Topic/1395948/TomTom...

    met een gemiddelde ( en mediaan) op 7,89 is de algemene verwachting een koersstijging

    disclaimer: helaas geen voorspelling van de dagposters/-staarders WB, dhn en tatje
    so far, so good maar nog een lange dag ( incl. CC) te gaan
  7. Benjamin G. 17 juli 2023 10:59
    quote:

    ketchup schreef op 17 juli 2023 10:43:

    TT is gewoon een 8 euro aandeel voor nu en dat is dan nog steeds 50% ondergewaardeerd als je het afzet naar de investeringen en inspanningen die men door de jaren heeft gemaakt , maar dat zegt niets over het verdienmodel, dat blijft een uphill struggle

    het is gewoon wachten tot er iemand aanklopt om het bedrijf over te nemen en dan is het te hopen dat het op een prijs gaat die meer de strategische waarde van de gedane investeringen/inspanningen recht aandoet en niet basis de gerealiseerde omzet en winst
    maw 15 euro plus
    Deze keer niet helemaal met je eens. Verwacht dat een miljard omzet haalbaar is voor 2030. Dat zal om en nabij de 1,5 euro wpa zijn. Dat is met Enterprise rond de 180 miljoen omzet en zonder consumer. Dat mij vandaag heeft verrast.

    Zie meer waarde dan die 15 euro. Verdisconteerd inclusief alle risico´s kun je gelijk hebben. Ik zie nog steeds niet een partij dat TomTom wil overnemen, anders dan private equity. Nichespeler met een businessmodel waarbij het afhankelijk is van partijen die elkaars concurrent zijn. Onafhankelijk blijven lijkt dan meest logisch.
  8. forum rang 7 ketchup 17 juli 2023 11:18
    Benjamin, 2030 ? ... dat is mi voor bijna geen enkel aandeel in te vullen, waar we dan staan voor de beurzen in t algemeen is onvoorspelbaar
    Indien de Russen zelf geen manier weten te vinden Poetin te elimineren vrees ik voor Europa en het westen in t algemeen
    de Baltische staten zijn dan zeer kwetsbaar en met de Chinezen en wellicht ook India die Rusland prefereren boven het westen kan het enorm uit de klauwen lopen

    de Geopolitieke spanningen moet afnemen en dat kan enkel door eliminatie van sommige machthebbers , lukt dat niet dan escaleert het verder de komende jaren en dat gaat een enorme dreun geven voor vrije handel en groei en dan komt alles onderuit , behalve dat wat noodzakelijk is voor de mens te overleven
  9. Benjamin G. 17 juli 2023 11:28
    Tsja als je wilt kapitaliseren op toekomstig verdienvermogen om tot een prijs te komen. Dan lijkt het mij logisch 5 tot 7 jaar vooruit te kijken. Dan te verdisconteren en risico's mee te bewegen. Wat er op het wereldtoneel gaat gebeuren dat weten wij beide niet.

    Bij semiconductor industrie zie je dat strategische autonomie nu leidt tot verstoring van een efficiënt economisch model. Daar profiteren chipmakers van, andere moeten grote kapitaalinvesteringen doen al dan niet met ondersteuning van subsidies.

    Benieuwd hoe dat voor de automotive industrie in Duitsland (en dus Europa) gaat uitpakken. Het is balanceren op een dun koord. Duitsland geeft nu wel signaal af anders te moeten en willen omgaan in de relatie tot China.

    Strategische autonomie zorgt er in mijn ogen voor dat er een einde komt aan globalisering en dat economie ingezet wordt voor onderlinge verhoudingen.
  10. forum rang 7 tatje 17 juli 2023 11:29
    quote:

    Benjamin G. schreef op 17 juli 2023 10:11:

    Wat opvalt:
    1. Zeer sterke groei automotive
    2. Kostenreductie - lagere OPEX. Op korte termijn een majeure impact op winstgevendheid. Blijkt ook dat model Overture kan gaan werken
    3. Consumer - groei in plaats van krimp. Wat is daar gebeurd?
    4. Enterprise - teleurstellend. Diep door de knieën. @Tatje heb je een link naar bronvermelding waar Goddijn zegt dat Enterprise mid term kan verdubbelen?
    5. Cash flow positief. (wanneer gaan we dividend zien, nog twee jaar wachten?)

    Alles bij elkaar optellend komen de zwarte cijfers wellicht al volgend jaar en mogelijk in 2025. Een miljard omzet voor 2030 lijkt haalbaar. Zeker als Enterprise kan verdubbelen. Dat is wel een grote als.
    Goddijn op de CMD 2022.

    And we aspire to double our
    revenue outside of Automotive in the mid term, on the back of better products and improved applications.
  11. forum rang 5 nr36 17 juli 2023 11:36
    DNB Asset Management AS
    Soort aandeel Totale deelneming Rechtstreeks reëel Rechtstreeks potentieel Middellijk reëel Middellijk potentieel
    Kapitaalbelang 5,10% 5,10% 0,00% 0,00% 0,00%
    Stemrecht 5,10% 5,10% 0,00% 0,00% 0,00%

    Teslin
    Soort aandeel Totale deelneming Rechtstreeks reëel Rechtstreeks potentieel Middellijk reëel Middellijk potentieel
    Kapitaalbelang 5,01% 5,01% 0,00% 0,00% 0,00%
    Stemrecht 5,01% 5,01% 0,00% 0,00% 0,00%

    BlackRock Inc
    Soort aandeel Totale deelneming Rechtstreeks reëel Rechtstreeks potentieel Middellijk reëel Middellijk potentieel
    Kapitaalbelang 3,22% 0,00% 0,00% 2,97% 0,26%
    Stemrecht 3,36% 0,00% 0,00% 2,99% 0,37%

    Goldman Sachs Group Inc
    Soort aandeel Totale deelneming Rechtstreeks reëel Rechtstreeks potentieel Middellijk reëel Middellijk potentieel
    Kapitaalbelang 3,12% 0,00% 0,00% 0,57% 2,55%
    Stemrecht 3,12% 0,00% 0,00% 0,57% 2,55%

    Ook niet onbelangrijk:
    John H. de Mol 5,15%

    MAJOR SHAREHOLDERS STRUCTURE
    Founder - Harold Goddijn 15,452,448 11.7%
    Founder - Corinne Vigreux 14,982,531 11.3%
    Founder - Peter-Frans Pauwels 14,702,531 11.1%
    Founder - Pieter Geelen 14,140,030 10.7%
    59,277,540 44.8%
    Free Float 69,930,377 52.8%
    Treasury Shares* 3,158,755 2.4%
    Total Shares 132,366,672 100.0%
    Data as of 30 June 2023
    *Treasury shares are related to TomTom's share buyback program
  12. Claude Hommel 17 juli 2023 11:37
    quote:

    win some... schreef op 17 juli 2023 10:52:

    [...]

    Opex voor Q2 2022 was 165,2 mio, voor Q2 2023 was 132,8 mio. Dit lijkt op zich een mooie reductie, maar......

    In de Opex Q2 2022 zat 30,7 mio aan reorganisatiekosten, Ook was D&A 3,2 mio hoger in Q2 2022. Zo bekeken blijft er niks over van de kostenreductie. De reorganisatie heeft dus per saldo de kosten alleen maar gelijk gehouden. Dit was vogens mij niet helemaal de insteek bij de aankondiging van de reorganisatie.

    De omzet zal dus redelijk sterk moeten blijven groeien de komende tijd om voor winstgevendheid te zorgen. Een inzinking als gevolg van een eventuele recessie zal wel de omzet raken, maar niet de kosten. Dat blijft een risico.
    De besparing door de reorganisatie is (deels) teniet gegaan door de inflatie (?). Dat is dan wel een zwak punt in het verdienmodel. Door de inflatie lopen de (personeels-)kosten snel op, maar het zal niet zo snel doorberekend kunnen worden. Als je vervolgens in een recessie belandt heb je inderdaad een aardig risico.
  13. forum rang 5 nr36 17 juli 2023 11:41
    quote:

    Claude Hommel schreef op 17 juli 2023 11:37:

    [...]

    De besparing door de reorganisatie is (deels) teniet gegaan door de inflatie (?). Dat is dan wel een zwak punt in het verdienmodel. Door de inflatie lopen de (personeels-)kosten snel op, maar het zal niet zo snel doorberekend kunnen worden. Als je vervolgens in een recessie belandt heb je inderdaad een aardig risico.
    Brutowinst 1e hfjr 2022 110 miljoen.
    Brutowinst 1e hfjr 2023 129 miljoen.
  14. Claude Hommel 17 juli 2023 12:04
    quote:

    nr36 schreef op 17 juli 2023 11:41:

    [...]

    Brutowinst 1e hfjr 2022 110 miljoen.
    Brutowinst 1e hfjr 2023 129 miljoen.
    Als de omzet voldoende stijgt, blijft de brutowinst wel op peil. Zoals afgelopen half jaar is gebleken. De omzet stijgt vooralsnog goed door. De procentuele omzetstijging in Q2 was fors. De brutowinst in een percentage van de omzet stijgt niet. Hoe valt de brutowinst uit als de omzet - tijdelijk - stagneert?
  15. forum rang 6 leonardus65 17 juli 2023 12:11
    3. Consumer - groei in plaats van krimp. Wat is daar gebeurd?

    Totaal niet gek, veel koeriers, vrachtwagenchaufeurs, motorrijders en vakantiegangers(camper/caravan) kopen gewoon een los kastje speciaal voor de doelgroep ondanks ingebouwde gps. Zelf ben koop ik om de zoveel jaar een nieuw tomtom ondanks een ingebouwde gps in mijn volvo(3j) en een ingebouwde TT in mijn bestelwagen.
  16. Benjamin G. 17 juli 2023 12:12
    quote:

    tatje schreef op 17 juli 2023 11:29:

    [...]

    Goddijn op de CMD 2022.

    And we aspire to double our
    revenue outside of Automotive in the mid term, on the back of better products and improved applications.
    Dank Tatje. Heb het transcript van de CMD bijgevoegd. Het staat er inderdaad in. Mocht dat waarheid worden dan is groei gegarandeerd.
460 Posts
Pagina: «« 1 ... 9 10 11 12 13 ... 23 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links