Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
Ebusco 2023, It giet oan.
Volgen
Kan iemand eens kijken naar andere draadje (“3.0 productie”)? Geen idee hoeveel 3.0 bussen er dit jaar zijn uitgeleverd. Er worden wat zeer lage aantallen genoemd, mag hopen dat dit niet klopt, maar ik heb daar geen zicht op
Ze hebben er vorig jaar al 261 uitgeleverd. Dus het zal allemaal wel meevallen. Maak je niet zo druk. Dit soort dingen kost tijd.
Dit jaar is voor de koers geen eens zoveel van belang. Er stond al een heel behoorlijk orderboek. Nu er bussen worden opgeleverd zullen er ook orders worden uitgeleverd. Dat ga je terugzien in de halfjaar cijfers. De kasstroom kan bovendien positief beïnvloeden door het uitleveren van orders die eigenlijk in 2022 al uitgeleverd hadden moeten worden. In het bearish scenario groeit Ebusco echter ondermaats, die twijfel kan alleen worden weggenomen als het orderboek flink is aangedikt.
The Third Way... schreef op 26 juni 2023 12:28 :
In deze onverkwikkelijke zaak is het heel simpel voor mij. De bijdragen van Drs P. zijn intelligent en duidelijk. Mocht hij liegen zoals Staals beweerde met zijn tegengesteld verhaal dan is het bij de H1 cijfers afgelopen met hem. Afgaande op de kwaliteit van zijn stukken kan ik mij die zelfmoordpoging niet indenken.
Het stuk van Staals is niet netjes, om een eufemisme te gebruiken. Zo ga je niet met elkaar om. Verder wijkt zijn eenmalig verschijnen op IEX zover af van de rapportages van zowel het management als de posters hier dat meer dan gerede twijfel over het waarheidsgehalte op zijn plaats is.
Twijfelaars weten het pas zeker bij de H1 presentatie, ik moedig Drs P. aan om vooral zo door te gaan in de aanloop ernaartoe. Hopelijk geldt dat voor de meesten hier...
Bedankt The Third Way, ik vind het belangrijk dat Nederland een goede "maakindustrie" heeft en houdt, technologie bedrijven als Ebusco (incl hun ZES participatie) creëren meerwaarde voor onze economie. Ik heb zelf over de laatste 33 jaar diverse directiefuncties gehad bij grote multinationals en kan over het algemeen goed de risico's inschatten kijkende naar een bedrijf. Om eerlijk te zijn de impact van Covid op China (met hun voortdurende zeer zware lock downs nog steeds 2 jaar na de eerste uitbraak) in 2022 had ik niet goed ingeschat en dus de gevolgen voor een bedrijf als Ebusco in 2022 en eerste maanden 2023 wat onderschat. Ik ben voor het eerst ingestapt nadat de ABNAmro analist het koersdoel op 15E had gezet, eerste aankoop op 14,95 om precies te zijn. Ik heb mij daarom de afgelopen maanden goed verdiept in de electrificatie markt van OV en mn. in Ebusco als bedrijf. Ik heb gelukkig een goed netwerk van (gepensioneerde) directeuren dus ik hoor nog wel eens wat en heb een zeer uitgebreide rondleiding bij Ebusco gehad waar ik op directieniveau heb kunnen spreken (sommigen zullen het mogelijk niet geloven, tja dat mag natuurlijk). Ik heb dus gebaseerd op wat ik weet, lees en zelf heb gezien mbt. Ebusco op de mi. zeer lage niveaus waar we nu opstaan nog stukken bijgekocht (mijn GAK is nu 12,49). Dit is een van mijn LT investeringen waar ik weet dat met geduld de ROI gaat komen. Ik erger mij aan mensen die maar wat roepen zonder feitelijk te weten waar zij het over hebben, maar nogmaals een contraire opinie onderbouwd met feiten is altijd goed natuurlijk. These-antithese= synthese nietwaar?
Drs P. Dank voor uw reactie 25/6 23:13 uur. De achterliggende gedachte bij mijn vraag is natuurlijk of Ebusco "veel" voordeel heeft van het feit dat ze meteen met elektrische bussen zijn gestart en geen diesel verleden hebben. Overigens dank ik u voor uw bijdragen. Die worden door mij zeer gewaardeerd!
Het is een FEIT dat Ebusco H1 2023 toch bijzonder weinig persberichten heeft verstuurd waarin sprake is van een gewonnen tender of een uitlevering van bussen. Ik vermoed dan ook dat Ebusco in augustus zal moeten meedelen dat ze (opnieuw) onder de verwachtingen zijn gebleven. Dan wordt het wel heel lange termijn ...
Jokeltje schreef op 27 juni 2023 08:42 :
Het is een FEIT dat Ebusco H1 2023 toch bijzonder weinig persberichten heeft verstuurd waarin sprake is van een gewonnen tender of een uitlevering van bussen. Ik vermoed dan ook dat Ebusco in augustus zal moeten meedelen dat ze (opnieuw) onder de verwachtingen zijn gebleven. Dan wordt het wel heel lange termijn ...
Je stuurt toch niet voor elke aflevering een persbericht uit? Belangrijkste tijdens HJ is dat opschalen productie op / voor op schema loopt.
Drs P. schreef op 27 juni 2023 00:05 :
[...]
Bedankt The Third Way,
....
Ik erger mij aan mensen die maar wat roepen zonder feitelijk te weten waar zij het over hebben, maar nogmaals een contraire opinie onderbouwd met feiten is altijd goed natuurlijk. These-antithese= synthese nietwaar?
Geen dank. En in die spirit, ik ben een kruimeltje long in Ebusco en (nog) niet meer omdat ik het bedrijf eerst beter wil begrijpen. Het gevaarlijke en aantrekkelijke tegelijk is het jongensboekachtige verhaal, en de strijd tegen de gevestigde orde. Maar het is ook duidelijk dat er veel leergeld wordt betaald. Het is ook niet best dat the Krook CFO moet spelen, iemand met kwaliteiten volgens jou maar afgaande op zijn LinkedIn niet in bezit van de benodigde CV. En dat terwijl er juist nu grote uitdagingen op het niveau van kostenbeheersing, financiering en de supply-chain liggen. Er is nog een lange weg omhoog te gaan, vol met haarspeldbochten. Daarom zou ik graag ook eens het bedrijf willen bezoeken om er een beter gevoel voor te krijgen. Daar zal ik om vragen. Mijn sympathie hebben ze in ieder geval al wel...
Jokeltje schreef op 27 juni 2023 08:42 :
Het is een FEIT dat Ebusco H1 2023 toch bijzonder weinig persberichten heeft verstuurd waarin sprake is van een gewonnen tender of een uitlevering van bussen. Ik vermoed dan ook dat Ebusco in augustus zal moeten meedelen dat ze (opnieuw) onder de verwachtingen zijn gebleven. Dan wordt het wel heel lange termijn ...
Eind van de week is H1 voorbij en dan zullen we zien hoeveel er is afgeleverd. De 150 bussen die vorige week zijn besteld is bij 2 bussen per dag al 15 week werk. Die 3000 bussen per jaar is pas doelstelling over paar jaar. Daar is nu de capaciteit niet voor.
Unimog schreef op 27 juni 2023 11:08 :
[...]
Eind van de week is H1 voorbij en dan zullen we zien hoeveel er is afgeleverd. De 150 bussen die vorige week zijn besteld is bij 2 bussen per dag al 15 week werk. Die 3000 bussen per jaar is pas doelstelling over paar jaar. Daar is nu de capaciteit niet voor.
Wat de nieuwe contracten betreft staat de teller voor 2023 momenteel op 228 (op basis van de persberichten). Men zal toch merkelijk meer orders moeten binnenhalen in H2 en er is blijkbaar ook nog steeds geen assemblage partner gevonden, wat betekent dat die samenwerking op het terrein en in de resultaten dit jaar allicht nog niet zichtbaar zal zijn.
Jokeltje schreef op 27 juni 2023 11:24 :
[...]
Wat de nieuwe contracten betreft staat de teller voor 2023 momenteel op 228 (op basis van de persberichten). Men zal toch merkelijk meer orders moeten binnenhalen in H2 en er is blijkbaar ook nog steeds geen assemblage partner gevonden, wat betekent dat die samenwerking op het terrein en in de resultaten dit jaar allicht nog niet zichtbaar zal zijn.
In het geheel niet mee eens. Ze moeten nu volledig focussen op het leveren van bussen van exceptionele kwaliteit. Met huidige orderboek. +/- 1600 kun en ze nog 3 jaar vooruit. Als de geleverde bussen beter presteren dan de concurrentie en de levertermijn wordt korter, volgen de orders " vanzelf" wel is het zaak dat Ebusco zijn technologische voorsprong behoudt.
www.iex.nl/Nieuws/775395/Ebusco-krijg... Blijkbaar wederom een leuke opdracht, succes
Jokeltje schreef op 27 juni 2023 11:24 :
[...]
Wat de nieuwe contracten betreft staat de teller voor 2023 momenteel op 228 (op basis van de persberichten). Men zal toch merkelijk meer orders moeten binnenhalen in H2 en er is blijkbaar ook nog steeds geen assemblage partner gevonden, wat betekent dat die samenwerking op het terrein en in de resultaten dit jaar allicht nog niet zichtbaar zal zijn.
Dat is voor Ebusco in een half jaar tijd voor ongeveer een half jaar aan orders.
Wacko Winger schreef op 27 juni 2023 11:44 :
[...] In het geheel niet mee eens. Ze moeten nu volledig focussen op het leveren van bussen van exceptionele kwaliteit. Met huidige orderboek. +/- 1600 kun en ze nog 3 jaar vooruit. Als de geleverde bussen beter presteren dan de concurrentie en de levertermijn wordt korter, volgen de orders " vanzelf" wel is het zaak dat Ebusco zijn technologische voorsprong behoudt.
Qua exceptionele kwaliteit eens. Maar 3 jaar vooruit met huidige orders, mag het hopen van niet. Even hierop voortbordurend; Wat is een gemiddelde periode tussen contract en levering? Is 1 jaar realistisch? Dan gaan ze de komende jaren op basis van voorbeeld Wacko structureel te laat leveren. Ik hoop in dat geval dat de contracten waterdicht zijn of significante voorzieningen (lees x mio EUR) getroffen zijn om claims van afnemers in dat geval te voldoen. Hopelijk meer realistisch; bij het sneller op punt brengen van de productie zullen de vertraagde leveringen in de toekomst als sneeuw voor de zon verdwijnen. Echter hoop ik wel dat er geen lijk uit de kast komt tijdens de H1 cijfers of 2023 jaarcijfers dat additionele voorzieningen ten behoeve van claims noodzakelijk zijn. Want, corrigeer me als ik het fout heb, een voorziening rondom claims late leveringen heb ik nog niet in de cijfers voorbij zien komen. Ondanks bovenstaande zorg is het huidige orderboek gezond. Nieuwe aanwas is welkom om de toekomst rooskleurig in te zien. LT een mooi aandeel!
@Korreltje Zout Ik heb het jaarverslag doorgespit (d.w.z. zoeken op "delivery") en kwam op p. 127 inderdaad een passage tegen waarin gewag gemaakt wordt van de mogelijkheid dat te late levering tot "boetes" zal leiden (zie bijlage).
"Geluk" bij een ongeluk daarbij is dat slechts een klein deel van het orderboek uit "fixed contracts" bestaat (minder dan 40% in het laatst gepubliceerde overzicht -zie bijlage-). Ik vermoed namelijk dat het niet kunnen nakomen van (door klanten uit te oefenen) opties een stuk minder kost (behalve verlies van reputatie en concurrentiepositie natuurlijk).
Korreltje Zout schreef op 27 juni 2023 12:44 :
[...]
Qua exceptionele kwaliteit eens. Maar 3 jaar vooruit met huidige orders, mag het hopen van niet.
Even hierop voortbordurend; Wat is een gemiddelde periode tussen contract en levering? Is 1 jaar realistisch? Dan gaan ze de komende jaren op basis van voorbeeld Wacko structureel te laat leveren. Ik hoop in dat geval dat de contracten waterdicht zijn of significante voorzieningen (lees x mio EUR) getroffen zijn om claims van afnemers in dat geval te voldoen.
Hopelijk meer realistisch; bij het sneller op punt brengen van de productie zullen de vertraagde leveringen in de toekomst als sneeuw voor de zon verdwijnen. Echter hoop ik wel dat er geen lijk uit de kast komt tijdens de H1 cijfers of 2023 jaarcijfers dat additionele voorzieningen ten behoeve van claims noodzakelijk zijn. Want, corrigeer me als ik het fout heb, een voorziening rondom claims late leveringen heb ik nog niet in de cijfers voorbij zien komen.
Ondanks bovenstaande zorg is het huidige orderboek gezond. Nieuwe aanwas is welkom om de toekomst rooskleurig in te zien. LT een mooi aandeel!
De contracten afgesloten in 2023 voorzien allemaal levering in 2024.
Bulletje80 schreef op 26 juni 2023 22:02 :
Ze hebben er vorig jaar al 261 uitgeleverd. Dus het zal allemaal wel meevallen. Maak je niet zo druk. Dit soort dingen kost tijd.
Dat zijn 261 chinese 2.2 bussen; helaas is dat niet de kurk waar Ebusco op moet gaan drijven, dat is de 3.0 namelijk.
Strenge Lagarde praat euro hoger | HSBC-strateeg: 'Wereldwijde recessie in 2024' (bron : De Tijd 28/6)
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
CVC Capital Partners
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)