Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel JUST EAT TAKEAWAY AEX:TKWY.NL, NL0012015705

  • 13,975 26 apr 2024 17:36
  • -0,035 (-0,25%) Dagrange 13,815 - 14,285
  • 1.643.771 Gem. (3M) 2,4M

Just Eat Takeaway 2023

58.668 Posts
Pagina: «« 1 ... 1092 1093 1094 1095 1096 ... 2934 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Pedro Ines Kuilen 21 april 2023 08:21
    quote:

    Belegger Sven schreef op 20 april 2023 21:48:

    Goedenavond mede-forumleden,

    Ik ben vandaag maar weer eens aan het rekenen geslagen naar aanleiding van de kwartaalupdate van Just Eat Takeaway. Afgelopen najaar heb ik een uitgebreide waarderingsanalyse met jullie gedeeld en na een half jaar is het tijd voor een update. Dat wil ik graag met jullie delen. Ik hoop hiermee serieuze beleggers aan het denken te kunnen zetten en hopelijk constructieve feedback te krijgen op mijn aannames en verwachtingen. Dus hierbij ook het verzoek om inhoudelijk te reageren en niet met: ''MORGEN GAAN WE DIK ROOD'', ''DE KOERS STAAT LAGER'', ''MAAR SHORTERS DIT EN SHORTERS DAT'' & ''JITSE MOET OPROTTEN''. Hopelijk kunnen we samen de fundamentele waarde van Just Eat Takeaway nog beter in kaart brengen.

    Ik heb allereerst een ''Sum of the parts'' waardering gemaakt die ik in deze post zal toelichten. Daarnaast ben ik nog een waardering aan het maken op basis van de afwijking t.o.v. de outlook van het management. Die hoop ik morgen te kunnen delen. Zelf reken ik eigenlijk volledig met de eerste methodiek maar voor het nodige perspectief is het ook leuk om eens naar de verwachtingen van het management te kijken. Die houden jullie dus tegoed.

    Algemeen
    Puntsgewijs wat algemene zaken:

    • Zie de bijgevoegde afbeelding voor de exacte cijfers en berekeningen
    • Deze berekening gaat uit van een horizon van 5 jaar. De gegeven waarde is dus ook de koers zoals deze over 5 jaar zal zijn. Deze heb ik echter wel contant gemaakt naar vandaag en daarnaast een 1 jaars koersdoel toegevoegd voor de vergelijking met bankanalisten
    • Het ''Start'' saldo komt uit de kwartaalupdate van Q4, de afwijkingen tov de jaarcijfers waren minimaal waardoor ik deze niet heb aangepast. Zoals we allemaal weten ligt de GTV in 2023 lager dan die in 2022, daar heb ik nu niet zichtbaar voor gecorrigeerd maar dit heb ik meegenomen in de verwachtte GTV groei. Stelregel is dat er bij het jaarlijkse groeipercentage ongeveer een procentpunt (over de totale groei, niet in individuele segmenten door onderlinge verschillen) kan worden opgeteld om op een groeivoet tov Q1 2023 te komen.
    • Voor een stukje context wat betreft de EBITA (ja ik weet dat het AEBITA is en ik ben me zeer bewust van de mogelijk gigantische verschillen, voor het gemak behoud ik deze term even) marge: over H2 2022 behaalde JET op groepsniveau zo'n 1,1% EBITA marge.
    • Ik ga ervan uit dat het aantal uitstaande aandelen over 5 jaar gelijk is aan vandaag. Personeelsopties zullen min of meer worden gedekt door aandeleninkoop. Voor het gemak reken ik ook met cash = debt.

    Per segment

    Hieronder even wat gedachtespinsels per segment:

    Noord Amerika
    Om maar direct met een van de moeilijkste segmenten te beginnen. Ja, ik hoop dat we Noord Amerika afstoten maar sta daar alleen achter als de juiste prijs wordt betaald. In H2 2022 zaten we op 69 miljoen EBITA, doe het keer 2 en tel er 80 miljoen aan fee cap removals (mits die van NYC gaat) bij op en je komt rond de 220 miljoen EBITA. Waardering tussen de 7 en 10 keer EBITA en je komt tussen de 1,5 en 2,2 miljard uit. Ik ga er in dit scenario echter niet van uit dat Noord Amerika verkocht gaat worden. Ik reken met 3% jaarlijkse GTV groei en ga uit van een EBITA marge van 3% wegens de zeer uitdagende marktomstandigheden. In H2 2022 werd hier al een EBITA marge van 1,1% geboekt. Met een waardering van 7 keer EBITA krijgt dit segment een waarde van €13 per aandeel.

    Noord Europa
    Het absolute ''powerhouse'' segment van JET. Ik ga uit van een iets sterkere maar zeer gematigde groei van 4% en slechts een kleine verbetering van de winstgevendheid. In H2 2022 werd er al een marge van 5,3% geboekt in dit segment en dit laat ik licht stijgen tot 6%. Vanwege de ijzersterke marktpositie ken ik een waardering van 10 keer EBITA toe en kom dan op €25 per aandeel uit.

    UK & Ierland
    Ik geloof er nog steeds in dat dit een heel winstgevend segment kan worden maar zie hier geen tweede Duitsland ontstaan. Om dat gevoel te becijferen ben ik uitgegaan van een groei van slechts 3% maar ga ik wel uit van een marge van 4% en ken ik een stevige multiple van 9 toe om de potentie van het segment te benadrukken. Daarmee ken ik een waarde van €12,81 toe.

    Zuid Europa en ANZ
    Dit segment beschouw ik als een soort ingebouwde call optie. Als het lukt dan kan er significante waarde ontstaan, lukt het niet dan is de waardering zo goed als 0. Het is jammer dat er zo weinig bekend is over dit segment qua verdeling ANZ en zuid europa. Ikzelf heb gevoelsmatig het idee dat ANZ praktisch niks waard is (en hier het grote verlies ook vandaan komt) maar kan dit niet onderbouwen. In Zuid Europa zie ik nog wel potentie qua arbeidswetgeving. Uiteindelijk is het allemaal niet zo spannend gezien de toegekende waarde.

    Hoofdkantoor
    Kunnen we kort over zijn. Ruweg het verlies van H2 2022 doorgetrokken en 35% reducutie op toegepast, dan kom je rond de 120 miljoen verlies en dit vervolgens tegen de gemiddelde waardering.

    Per saldo kom ik hiermee op een waarde van €48 per aandeel over 5 jaar, maar wat hebben we daar nu aan?

    Als ik dat contant maak tegen de door mij gebruikte rendementseis van 15%( grofweg 10 jaars NL-staats + 12% risico opslag) dan zou er nu €24 op het bord moeten staan. Een onderwaardering van 50%(!) waarbij ik naar mijn idee conservatief heb gewaardeerd en een zeer conservatieve rendementseis gebruik. Daar zit voor mij voldoende veiligheidsmarge in! Als ik 9% als een soort marktrendement toepas dan komt er zelfs €31 uit rollen.

    Samenvattend zie ik een gigantische onderwaardering die er vroeg of laat een keer uit gaat komen. Ik moet alleen toegeven dat ik die onderwaardering al heel lang zie en op een heel fors verlies sta. Dit aandeel is niet voor mensen met een zwakke maag of mensen die de emoties niet in bedwang kunnen houden. Ik blijf er ondanks de missers van het management in geloven dat het gelijk ooit mijn kant op zal komen. Op deze niveaus blijf ik mijn positie (ondanks de zware overweging) uitbreiden.

    Ik hoop dat jullie er iets aan gehad hebben en ben heel benieuwd naar de reacties.

    Mvg,
    Belegger Sven
    IK heb jou een abtje gegeven want met de meeste dingen ben ik het wel eens! Allereerst wil ik nog benoemen dat het mij opvalt dat het sinds kort veel inhoudelijker en rustiger is geworden nu een aantal personen er niet meer zijn! Ik denk dat Grubhub wel meer waard is en ik kom met de huidige stand op een waardering van 19 euro per aandeel!! Je stipt de arbeidswetgeving aan, maar vergeet ook niet dat concurrenten zeer hoge boetes kunnen krijgen en waarschijnlijk net als het laffe Deliveroo zich gaat terugtrekken!! Ook heb je niks genoemd over de deals die JET sluit en ook voor een leuke verassing op termijn kunnen zorgen!!
  2. forum rang 8 Pedro Ines Kuilen 21 april 2023 08:44
    quote:

    DeWalt schreef op 21 april 2023 08:39:

    Silvia Cuneo from Deutsche Bank retains his positive opinion on the stock with a Buy rating. The target price is still set at EUR 35.
    HAHA Silvia! Ik heb nooit zo'n hoge pet van haar op! Ze heeft altijd onzinnige vragen op de conference call, als ze tenminste een vraag stelt! Ik vind haar koersdoel nog vrij conservatief, waarschijnlijk is ze vergeten dat Grubhub bij JET hoort, want dat soort missers kan ze zomaar een keer maken!
  3. forum rang 5 Stork 49 21 april 2023 08:49
    quote:

    Pedro Ines Kuilen schreef op 21 april 2023 08:21:

    [...]

    IK heb jou een abtje gegeven want met de meeste dingen ben ik het wel eens! Allereerst wil ik nog benoemen dat het mij opvalt dat het sinds kort veel inhoudelijker en rustiger is geworden nu een aantal personen er niet meer zijn! Ik denk dat Grubhub wel meer waard is en ik kom met de huidige stand op een waardering van 19 euro per aandeel!! Je stipt de arbeidswetgeving aan, maar vergeet ook niet dat concurrenten zeer hoge boetes kunnen krijgen en waarschijnlijk net als het laffe Deliveroo zich gaat terugtrekken!! Ook heb je niks genoemd over de deals die JET sluit en ook voor een leuke verassing op termijn kunnen zorgen!!
    MOET JE HOREN: "dat het mij opvalt dat het sinds kort veel inhoudelijker en rustiger is geworden nu een aantal personen er niet meer zijn!"
  4. JRood 21 april 2023 08:49
    Vind JET pas laf met die salaris verhoging. Deals maken kan Jitse ook super goed. Zoals verkoopprijs ifood, koop grubhub wetende dat caps aankomt, geen extra profit met dure samenwerking met amazon, skitrip, samenwerking met bac ook geen extra resultaten... veel deals maar wat ze hebben opgeleverd wordt totaal niet bekend gemaakt en dus met verliezen alleen stil gehouden
  5. forum rang 6 Just chill 21 april 2023 08:50
    quote:

    Pedro Ines Kuilen schreef op 21 april 2023 08:21:

    [...]

    IK heb jou een abtje gegeven want met de meeste dingen ben ik het wel eens! Allereerst wil ik nog benoemen dat het mij opvalt dat het sinds kort veel inhoudelijker en rustiger is geworden nu een aantal personen er niet meer zijn! Ik denk dat Grubhub wel meer waard is en ik kom met de huidige stand op een waardering van 19 euro per aandeel!! Je stipt de arbeidswetgeving aan, maar vergeet ook niet dat concurrenten zeer hoge boetes kunnen krijgen en waarschijnlijk net als het laffe Deliveroo zich gaat terugtrekken!! Ook heb je niks genoemd over de deals die JET sluit en ook voor een leuke verassing op termijn kunnen zorgen!!
    Over een conservatieve waardering uit de losse pols gesproken!
  6. forum rang 7 DeWalt 21 april 2023 08:51
    Als een bedrijf een minder kwartaal heeft betekend dat niet dat ze failliet gaan. Net zoals dash niet alleen maar zal groeien en winst maken. Beiden is gewoon een verkeerde aanname in een waarderingssommetje. Veel doelredenaties hier. TKWY ziet dat de groei in UK komt vanuit de gig delivery, daarom gaan ze daar ook op over. In de rest vd EU lijken ze met eigen rijders wel degelijk een competitief voordeel te creëren. De vacaturs de laatste tijd zijn veelal rondom sales dus reken er maar op dat de focus daar ligt nu.

    Mijn waardering ligt op EUR30+ op eigen kracht.
  7. forum rang 8 Pedro Ines Kuilen 21 april 2023 08:54
    quote:

    DeWalt schreef op 21 april 2023 08:51:

    Als een bedrijf een minder kwartaal heeft betekend dat niet dat ze failliet gaan. Net zoals dash niet alleen maar zal groeien en winst maken. Beiden is gewoon een verkeerde aanname in een waarderingssommetje. Veel doelredenaties hier. TKWY ziet dat de groei in UK komt vanuit de gig delivery, daarom gaan ze daar ook op over. In de rest vd EU lijken ze met eigen rijders wel degelijk een competitief voordeel te creëren. De vacaturs de laatste tijd zijn veelal rondom sales dus reken er maar op dat de focus daar ligt nu.

    Mijn waardering ligt op EUR30+ op eigen kracht.
    Komt ook door de wetgeving! In Engeland worden de koeriers gezien als freelancers, in Europa niet!
  8. forum rang 8 Pedro Ines Kuilen 21 april 2023 08:54
    quote:

    JRood schreef op 21 april 2023 08:49:

    Vind JET pas laf met die salaris verhoging. Deals maken kan Jitse ook super goed. Zoals verkoopprijs ifood, koop grubhub wetende dat caps aankomt, geen extra profit met dure samenwerking met amazon, skitrip, samenwerking met bac ook geen extra resultaten... veel deals maar wat ze hebben opgeleverd wordt totaal niet bekend gemaakt en dus met verliezen alleen stil gehouden
    Salaris is veel lager dan veel andere beursgenoteerde bedrijven!
  9. forum rang 6 Eagle1959 21 april 2023 08:55
    Er wordt hier veel over omzet en omzetgroei geroepen, maar het gaat om de kwaliteit van deze omzet. Hoe hoog is het ebitda percentage Vd omzet. Als je op elke euro extra omzet fors cash negatief draait moet dat met de huidige rentepercentages te financieren zijn. Ik hoor vaak toekomstige ebitda percentages van 5% Vd omzet. Als je nu om die omzet te bemachtigen 20% uitgeeft duurt het minstens 10 jaar om dat terug te verdienen (cw berekenen + de ebitda is niet meteen 5 %). Dat is bedrijfseconomisch alleen de juiste keuze als geld gratis is. Ik denk dat de grote hedgefondsen als een groep schapen achter elkaar aanlopen om JET kapot te maken en dat waarschijnlijk ook kunnen ( als een zelfstandig bedrijf) maar zullen gaan beseffen dat de tijd in hun nadeel is. Omgekeerd mogen ze wat mij betreft ook als een groep schapen richting uitgang. Tenzij dit een strategie voor een overname is snap ik hier helemaal niks van. Mogelijk dat manipulatie met een free float van 80 miljoen aandelen eenvoudig is. Koers en fundamentele waarde ligt ver uit elkaar volgens mij en met mij vele analisten, banken en forumleden. Tweede helft dit jaar kwalitatieve omzetgroei. Pluim voor Jitse cs. Helaas ligt de macht daar niet maar bij de Arrows. Een daling van de shortposities zal het startschot omhoog zijn, ik hoop als makke schapen. Misschien de eventuele 300kk extra voor Ifood ook maar in een inkoopprogramma…
  10. forum rang 8 Pedro Ines Kuilen 21 april 2023 09:00
    quote:

    Eagle1959 schreef op 21 april 2023 08:55:

    Er wordt hier veel over omzet en omzetgroei geroepen, maar het gaat om de kwaliteit van deze omzet. Hoe hoog is het ebitda percentage Vd omzet. Als je op elke euro extra omzet fors cash negatief draait moet dat met de huidige rentepercentages te financieren zijn. Ik hoor vaak toekomstige ebitda percentages van 5% Vd omzet. Als je nu om die omzet te bemachtigen 20% uitgeeft duurt het minstens 10 jaar om dat terug te verdienen (cw berekenen + de ebitda is niet meteen 5 %). Dat is bedrijfseconomisch alleen de juiste keuze als geld gratis is. Ik denk dat de grote hedgefondsen als een groep schapen achter elkaar aanlopen om JET kapot te maken en dat waarschijnlijk ook kunnen ( als een zelfstandig bedrijf) maar zullen gaan beseffen dat de tijd in hun nadeel is. Omgekeerd mogen ze wat mij betreft ook als een groep schapen richting uitgang. Tenzij dit een strategie voor een overname is snap ik hier helemaal niks van. Mogelijk dat manipulatie met een free float van 80 miljoen aandelen eenvoudig is. Koers en fundamentele waarde ligt ver uit elkaar volgens mij en met mij vele analisten, banken en forumleden. Tweede helft dit jaar kwalitatieve omzetgroei. Pluim voor Jitse cs. Helaas ligt de macht daar niet maar bij de Arrows. Een daling van de shortposities zal het startschot omhoog zijn, ik hoop als makke schapen. Misschien de eventuele 300kk extra voor Ifood ook maar in een inkoopprogramma…
    De lage koers is juist positief voor JET nu ze een inkoopprogramma zijn gestart!!
  11. forum rang 6 RJ 80 21 april 2023 09:02
    quote:

    Pedro Ines Kuilen schreef op 21 april 2023 08:21:

    [...]

    IK heb jou een abtje gegeven want met de meeste dingen ben ik het wel eens! Allereerst wil ik nog benoemen dat het mij opvalt dat het sinds kort veel inhoudelijker en rustiger is geworden nu een aantal personen er niet meer zijn! Ik denk dat Grubhub wel meer waard is en ik kom met de huidige stand op een waardering van 19 euro per aandeel!! Je stipt de arbeidswetgeving aan, maar vergeet ook niet dat concurrenten zeer hoge boetes kunnen krijgen en waarschijnlijk net als het laffe Deliveroo zich gaat terugtrekken!! Ook heb je niks genoemd over de deals die JET sluit en ook voor een leuke verassing op termijn kunnen zorgen!!
    Moet je even uitleggen hoe dit strookt met al die keren toen koers 80, 70, 60, 50 etc stond ook zo positief was, en nu 19 ineens redelijk vindt. Pedro…. Ik bedoel,… fighterjet,… huh? Ohnee, dat heb je als liegebeest zijnde ook nog immer niet beantwoord ondanks vraag van verschillenden meerdere keren…. Beetje laf. En je aansluiten bij iemand die wel inhoudelijk is, vind ik te gemakkelijk. Waarde toevoegen voor een forumlezer is jou vreemd.

    Nog 1 poging, je uitleg over je leugens omtrent wisselen van alias(sen?) FighterJet,…oh nee… Pedro….huh? Kom op, billen bloot maatje! Je was gesnapt, draag het en leg je uit.
58.668 Posts
Pagina: «« 1 ... 1092 1093 1094 1095 1096 ... 2934 »» | Laatste |Omhoog ↑

Direct naar Forum

Premium

Herhaling van zetten bij Just Eat Takeaway

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links