Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,780 26 apr 2024 17:35
  • +0,205 (+3,68%) Dagrange 5,600 - 5,820
  • 475.734 Gem. (3M) 327,6K

TomTom april 2023

664 Posts
Pagina: «« 1 ... 21 22 23 24 25 ... 34 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 5 hvasd2 18 april 2023 13:46
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 18 april 2023 13:40:

    Nico Bakker is zeer positief over TomTom in zijn laatste CN Dashboard.

    Dasboard Dag groen UP Enter Long overweging
    Dasboard Week groen UP Enter Long overweging
    Dasboard Maand groen UP Enter Long overweging
    Dan zit ik goed.. mijn dag kan niet meer stuk
  2. forum rang 8 Wereldbelegger 18 april 2023 14:27
    China's elektrische auto, geleid door BYD, laat wereldmerken achter zich

    De Chinese automarkt, 's werelds grootste, versnelt in de richting van een elektrische toekomst - waardoor gevestigde wereldmerken vast komen te zitten op de langzame baan.

    Wanneer auto-executives vanaf dinsdag in Shanghai bijeenkomen voor de autoshow, keren ze terug naar een heel andere markt dan in 2021, toen de industrie bijeenkwam voor een beperkt evenement onder strenge COVID-19-controles.

    De grootste verandering: Chinese merken zijn nu marktleider in belangrijke segmenten en hun opkomst is te danken aan nieuwe modellen met elektrische aandrijving die in binnen- en buitenland marktaandeel winnen.

    De grootste winnaar is BYD, dat de show in Shanghai zal gebruiken om een nieuwe elektrische hatchback (EV) te onthullen voor prijsbewuste kopers en een duurdere EV in de vorm van een SUV.

    De verkoop van BYD in China is dit jaar met bijna 69% gestegen, waardoor het bedrijf een aandeel van 11% heeft in de totale automarkt, meer dan Volkswagen of Toyota, volgens een analyse van verkoopgegevens.

    nl.marketscreener.com/koers/aandeel/N...
  3. forum rang 7 Dutchy Ron 18 april 2023 17:05
    China's auto industry is experiencing radical changes. Baidu predicts that by 2026, the market penetration rate of models equipped with the L2+ advanced intelligent driving solution, valet parking highway navigation pilot and city navigation pilot will exceed 15 percent, ushering in a transition period in intelligent vehicle industry.

    www.globaltimes.cn/page/202304/128935...

    China in de lead…..
  4. forum rang 7 Dutchy Ron 18 april 2023 17:08
    In terms of autonomous driving, the Company expects to release its city NOA for beta testing in its full-stack self-developed Li AD Max 3.0 in the second quarter of 2023, and targets to roll out in 100 cities nationwide by the end of 2023. The Company believes that the Li AD Max 3.0 will be able to function without high-precision maps and, more importantly, to perceive, decide, and plan in real time like a human driver

    Afgelopen dagen 3 verschillende artikelen geleden waarbij men het zonder HD Maps denkt te kunnen …… daarom zienlijk Overture als een noodgreep en laatste strohalm

    ir.lixiang.com/news-releases/news-rel...
  5. forum rang 7 Dutchy Ron 18 april 2023 17:12
    Huawei Releases Second-generation Autonomous Driving System without Relying on High-precision Maps

    pandaily.com/huawei-releases-second-g...

    Wayve’s ‘AV2.0’ solution uses machine learning to train its AI software to learn from experience how to drive in any environment.

    This results in AV technology that is not geo-fenced by highly detailed maps or pre-defined routes and can autonomously drive anywhere in its urban domain even to places it’s never been to before.

    The system is designed to constantly monitor the road, identifying potential hazards and making the safest decisions possible.

    www.newsandstar.co.uk/news/23462137.a...

    Misschien wish thinking voor die OEM’s maar de kans dat TT wordt ingehaald door de tijd wordt iedere dag groter
  6. forum rang 8 Wereldbelegger 18 april 2023 17:20
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 18 april 2023 17:12:

    Huawei Releases Second-generation Autonomous Driving System without Relying on High-precision Maps

    pandaily.com/huawei-releases-second-g...

    Wayve’s ‘AV2.0’ solution uses machine learning to train its AI software to learn from experience how to drive in any environment.

    This results in AV technology that is not geo-fenced by highly detailed maps or pre-defined routes and can autonomously drive anywhere in its urban domain even to places it’s never been to before.

    The system is designed to constantly monitor the road, identifying potential hazards and making the safest decisions possible.

    www.newsandstar.co.uk/news/23462137.a...

    Misschien wish thinking voor die OEM’s maar de kans dat TT wordt ingehaald door de tijd wordt iedere dag groter
    Ga je nou TT downplayen omdat je gisteren bent uitgestapt?
    Terwijl ik positief ga worden omdat 2025 een goed jaar schijnt te worden.
    ((-;
  7. forum rang 7 Dutchy Ron 18 april 2023 17:24
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 18 april 2023 17:20:

    [...]

    Ga je nou TT downplayen omdat je gisteren bent uitgestapt?
    Terwijl ik positief ga worden omdat 2025 een goed jaar schijnt te worden.
    ((-;
    Ik post gewoon wat ik tegenkom ….. downplayen is niet mijn ding, heb ook geen belang.
  8. forum rang 8 Wereldbelegger 18 april 2023 18:06
    Volkswagen ID.7 onthuld als elektrische opvolger van de Passat

    Nadat we eerder deze maand al wat teasers te zien kregen, onthulde Volkswagen zijn langverwachte elektrische topmodel, de ID.7 sedan, met een focus op comfort en actieradius. De nieuwe, efficiëntere aandrijflijn en de grote accucapaciteit maken van de Volkswagen ID.7 een interessante keuze voor milieubewuste kilometervreters.

    De ID.7 biedt verder een verbeterd infotainmentsysteem, een spraakassistent met de naam IDA

    www.elektrischeauto.nl/uitgelicht-nie...

    TomTom producten in de auto?
  9. forum rang 4 Kuiken 18 april 2023 21:44
    bron Volkskrant:

    Volkswagen wil nieuwe e-auto’s ontwikkelen en steekt miljard in onderzoekscentrum in China
    Volkswagen steekt een miljard euro in een onderzoekscentrum voor elektrische auto’s in China. Met die investering hoopt het Duitse automerk terrein terug te winnen in China, de grootste automarkt ter wereld, en daardoor nieuwe e-auto’s sneller te kunnen ontwikkelen.

    Bard van de Weijer18 april 2023, 17:31

    Het Duitse merk krijgt sinds kort veel concurrentie van Chinese automerken, die in veel hoger tempo met nieuwe en goedkopere e-auto’s komen. Ook Toyota, samen met Volkswagen de grootste autofabrikant ter wereld, verliest marktaandeel in China. De traditionele autofabrikanten zijn gewend om om de paar jaar een model te vernieuwen. Ze hebben moeite het tempo van Chinese autobouwers bij te houden.

    Zo presenteerde BYD, dat zeer succesvol is op de Chinese markt, tijdens de autoshow van Shanghai een elektrisch model van iets meer dan 10 duizend euro. Deze Seagull (Zeemeeuw) kan volgens de fabrikant 300 tot 400 kilometer rijden op een batterijlading, afhankelijk van de grootte van de accu.

    Over de auteur
    Bard van de Weijer is economieredacteur van de Volkskrant en specialist op het gebied van de energietransitie. Hij richt zich op de vraagstukken waar consumenten, bedrijven en overheden voor staan.
    Volkswagen en Toyota kunnen hier niet aan tippen: hun goedkoopste modellen kosten zomaar het drievoudige van de Seagull. Ook Tesla weet ondanks recente prijsverlagingen niet in de buurt te komen van de Chinese budgetauto’s. De Amerikaanse fabrikant van e-auto's is dit jaar niet present op de autobeurs.

    Topman Brandstaetter
    Volgens topman Ralf Brandstaetter van VW wil zijn concern met het nieuwe onderzoekscentrum de ontwikkelingssnelheid opvoeren. Volkswagen verwacht nieuwe modellen in de toekomst 30 procent sneller op de markt te kunnen brengen.

    Hoewel het om een forse investering gaat, steekt het miljard dat VW dinsdag aankondigde bleekjes af bij de 120 miljard euro die het autoconcern in maart aankondigde om zijn elektrificatie- en digitaliseringstrategie te versnellen.
  10. forum rang 8 Wereldbelegger 19 april 2023 07:33
    TomTom
    Totale netto shortpositie op 19 april 2023: 2,91%

    Shortsellpositie Citadel Advisors LLC van 0,79% naar 0,63%

    Eerste Meldingsdatum - Naam - Percentage Actueel
    Meldingsdatum Houdende partij Netto shortpositie
    16-1-2023 Citadel Advisors LLC 0,63%
    19-12-2022 Otus Capital Management 0,70%
    26-8-2021 J.P. Morgan Asset Management 1,58%
    Totaal shortsellpositie (met boven de 0,50% melding): 2,91%

    Totaal aantal aandelen in (gemeld) shortpositie:
    2,91% van 132.366.672 is: 3.851.870 aandelen
  11. Biofoed 19 april 2023 09:37
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 19 april 2023 07:33:

    TomTom
    Totale netto shortpositie op 19 april 2023: 2,91%

    Shortsellpositie Citadel Advisors LLC van 0,79% naar 0,63%

    Eerste Meldingsdatum - Naam - Percentage Actueel
    Meldingsdatum Houdende partij Netto shortpositie
    16-1-2023 Citadel Advisors LLC 0,63%
    19-12-2022 Otus Capital Management 0,70%
    26-8-2021 J.P. Morgan Asset Management 1,58%
    Totaal shortsellpositie (met boven de 0,50% melding): 2,91%

    Totaal aantal aandelen in (gemeld) shortpositie:
    2,91% van 132.366.672 is: 3.851.870 aandelen
    Zo lang die shorters nog bijna 10x de gemiddelde dagomzet hebben en meer dan 10x de modale dagomzet zal voorlopig elke uitbraak wel vak(wis)kundig worden teruggezet. Wanneer zou HG ons gaan verrassen?
  12. forum rang 7 tatje 19 april 2023 10:15
    De vraag is toch duidelijk.

    Maarten Verbeek - The Idea-Driven Equities Analyses Company - Equity Analyst
    Okay. And lastly, in the fourth quarter, due to IFRS changesregarding revenue recognition in Automotive, you had some EUR 9.6 million additional
    revenue. How much was that in the first quarter of this year?
    Taco J. F. Titulaer - TomTom N.V. - Member of Management Board & CFO
    So, the delta between reported revenue, Automotive, and operational revenue was EUR 3 million, roughly. I think for the full year, the delta is
    expected to be something like EUR 10 million. On a normal basis, that would have been EUR 40 million or so. So, the delta is then EUR 30 million.
    Note: Mr. Titulaer is referring here to the movement of Automotive gross deferred revenue, as detailed on p.4 of TomTom’s First Quarter 2023 Results.
    Further information on the change in revenue recognition for new Automotive maps subscription contracts can be found on p.2 of TomTom’s Fourth
    Quarter and Full Year 2022 Results. The positive impact of this change on full-year 2023 revenue is expected to be around €40 million.

    De vraag is toch duidelijk.
    De verandering in omzet herkenning was in Q4 9,6 miljoen, hoeveel was dat in Q1 2023.

    Dat is toch een simpele vraag, dan geeft me die Taco toch een zeg maar vreemd antwoord, dat ze proberen te verduidelijken via een note.

    In Q4 werd op jaarbasis 40 miljoen verwacht.

    Waarom geen antwoord op de vraag hoeveel was dat in Q1.
    Ik snap het wel, je wilt geen antwoord geven op de vraag.
    Stel het was maar 4 miljoen. dan was A 81 min 4 is 77 en Q1 2022 was 60 met 28% gegroeid en dat wil je liever niet vertellen.

    Ja de backlog krijgen we ook eens per jaar

    Kijk Q4.

    Emmanuel Carlier - Kempen & Co. N.V., Research Division - Research Analyst
    And with respect to the salaries, what I have often read in the Netherlands is that, in order to have a more smooth impact on the earnings, you kind
    of -- if you have 10% inflation – you go through the kind of mechanism whereby maybe the salaries of the employees go up by 5%, for example, this
    year and the other 5% will be realized next year. Is that something that is taking place at TomTom as well?
    Taco J. F. Titulaer - TomTom N.V. - Member of Management Board & CFO
    I'm not at a liberty to comment on the structures that we have agreed or want to give our employees at this point.

    Nu Q1.

    Marc Hesselink - ING Groep N.V., Research Division - Research Analyst
    Okay, clear, thanks. The second question is more financial. Your EBITDA in the quarter was actually quite a bit better than I expected. And there will
    be moving parts in the coming quarters. But isthe level of EBITDA that you had in the first quarter -- isthatsomething that you can also achieve in
    the coming quarters?
    Taco J. F. Titulaer - TomTom N.V. - Member of Management Board & CFO
    Well, yes, EBITDA is a factor of EBIT and DA. I think DA will be fairly stable. But I don't think that the EBIT will be as strong in the rest of the year. So,
    the answer is no. The OpEx that we recorded in the first quarter will go up in the quarters that we have in front of us -- Q2, Q3, Q4. So, there was a
    release in the OpEx, but it's also a factor of the new merit that will kick in by the end of Q1 and further also in Q2, Q3, Q4. So, EBITDA for the rest
    of the year, the other quarters will be lighter -- lower.

    Dus 3 februari zegt Taco dat hij niet de vrijheid heeft om iets over gedeelde loonsverhogingen te zeggen.
    En eind Q1 gaan de loonsverhogingen in.

    Miz stonden die loonsverhogingen op 3 feb alvast, dus dat verhaal van Taco klopt niet.

    Trouwens ik ben er van overtuigd dat Tom Tom meeleest.

    Als men met de markt bepaalt de koers, iedereen bedoelt, heeft men gelijk.

    Maar zonder winst en eventueel dividend laat TT niets zien.

    Denk toch dat grote partijen meer invloed op de markt hebben, dan wij kleintjes.
  13. forum rang 7 sniklaas 19 april 2023 10:57
    Alsof de wereld voor en bij TT in al die jaren niet verandert, het aandeel weet nog immer geen stijging vast te houden en posters hebben er weer een naslagwerk bij waaruit dagelijks geciteerd kan worden; TT standvastig en onverstoorbaar op koers, de vraag is en blijft naar welke bestemming dit schip navigeert…
  14. forum rang 8 Wereldbelegger 19 april 2023 10:59
    Nio-topman vreest maatregelen tegen Chinese autofabrikanten

    Chinese autofabrikanten kunnen nu, vooral in Europa, nog de markt volop naar zich toe proberen te trekken. Dat zal op een dag niet meer mogelijk zijn, vreest de topman van het Chinese Nio.

    Er gaan inmiddels stemmen op om de Chinezen wat af te remmen. Zo stelde Stellantis-CEO Carlos Tavares eerder dit jaar dat de Chinese auto-industrie een bedreiging is voor de Europese en dat er maatregelen genomen moeten worden door de EU. De kans is groot dat meer CEO's van westerse merken zich achter Tavares en andere critici zullen scharen. Dat verwacht in elk geval de CEO van het Chinese Nio, William Li. Hij vreest dat westers protectionisme richting Chinese merken onvermijdelijk is. "Als de export (naar het westen, red.) groeit en groeit, zal er absoluut marktprotectionisme optreden. Dat is niet goed voor de wereldwijde duurzame ontwikkeling, maar we hebben te respecteren dat ieder land zijn redenen heeft om de lokale industrie te beschermen. Dat is de realiteit die we onder ogen moeten zien," aldus Li volgens Autonews en Bloomberg.

    Li stelde overigens ook dat Chinese merken zoals zijn eigen Nio momenteel tot wel 20 procent goedkoper aan grondstoffen voor elektrische auto's (lees accu's) kunnen komen dan westerse merken, omdat China veel van de toeleveringsketen in handen heeft.

    www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/ni...
  15. forum rang 8 Wereldbelegger 19 april 2023 11:01
    Heel wat EV's krijgen geen premies in de VS

    De Amerikaanse Inflation Reduction Act heeft een impact op elektrische wagens. De subsidie wordt verminderd of zelfs geschrapt voor EV's die te weinig Amerikaanse onderdelen hebben.

    Heel wat EV's krijgen geen premies in de VS
    De nieuwe Inflation Reduction Act is van kracht geworden in de VS, waarbij een van de doelstellingen van deze wetgeving is om het land minder afhankelijk te maken van China, ook binnen de auto-industrie. Voor elektrische wagens heeft deze nieuwe wetgeving op twee manieren een impact:

    50% van de waarde van de batterijonderdelen moet geproduceerd of geassembleerd zijn in Noord-Amerika om te kunnen genieten van een eerste belastingkrediet van 3.750 dollar.
    40% van de waarde van de belangrijkste grondstoffen moet uit de VS of van een vrijhandelspartner komen om nog een krediet van 3.750 dollar te krijgen.

    Heel wat constructeurs worden daarmee uitgesloten van het belastingkrediet van 7.500 dollar (6.850 euro):
    BMW, Hyundai, Nissan, Rivian, Volkswagen en Volvo hebben geen enkele EV of PHEV die in aanmerking komt voor een van deze Amerikaanse kredieten.
    General Motors, Ford en Tesla hebben wel allemaal minstens één elektrisch model dat aan de voorwaarden voldoet. Ford heeft ook nog een plug-inhybride die in aanmerking komt, net als Stellantis. Bij Tesla geniet enkel de Model 3 Standard Range RWD enkel van een van de twee kredieten van 3.750 dollar, de andere modellen van het merk profiteren wel van het maximale voordeel van 7.500 dollar.

    www.autogids.be/autonieuws/industrie-...
  16. forum rang 8 Wereldbelegger 19 april 2023 11:16
    Acea: autoverkoop in EU blijft zich herstellen

    De autoverkoop in de EU blijft zich herstellen van problemen in de toeleveringsketen. In maart steeg het aantal nieuw geregistreerde personenauto's met 28,8 procent tot bijna 1,088 miljoen stuks ten opzichte van de zwakke dezelfde periode vorig jaar, maakte de Europese brancheorganisatie Acea woensdag in Brussel bekend. Dit resulteert in een stijging van 17,9 procent tot bijna 2,7 miljoen eenheden voor de eerste drie maanden van het jaar. Een jaar geleden had het tekort aan halfgeleiders de autoverkoop ernstig vertraagd.

    Op de vier belangrijkste markten noteerde de vereniging in maart meer nieuwe registraties, vooral in Spanje (+ 66 procent), Italië (+ 40,7 procent) en Frankrijk (+ 24,2 procent). In Duitsland verkochten de autofabrikanten 16,6% meer auto's.

    In de hele EU blijven benzineauto's met 37,5% het grootste deel van de nieuw geregistreerde auto's uitmaken. Hybride elektrische voertuigen komen nu op de tweede plaats, met bijna een kwart van alle auto's. In het algemeen was er veel belangstelling voor voertuigen met alternatieve aandrijving. Nieuwe dieselauto's zijn goed voor iets minder dan 15 procent.

    nl.marketscreener.com/koers/aandeel/B...

    * De nieuwe plannen van minister Jette maakt het voor deze groep auto-eigenaren het rijden een stuk duurder.
  17. forum rang 7 tatje 19 april 2023 11:22
    Eigenlijk is 2023 goed in te vullen.

    - Q1 was voor A een goede indicator voor de volgende kwartalen, zegt Taco
    - C rond de 90 zegt Taco
    - E zet ik op 155
    - D en A 12,5 Q1 blijft de rest vh jaar gelijk, zegt Taco
    - opex wordt hoger , but it's also a factor of the new merit that will kick in by the end of Q1 and further also in Q2, Q3, Q4.
    - die verkoop belang indisch bedrijf geen invloed op P en L alleen op cash
    - 3% rente op 200 miljoen dus 6 miljoen niet op de P en L wel op de FCF.
    - FCF 2023 dichter bij 5% dan bij 0%

    Dan is alles toch simpel

    A 4 maal 81 is 324
    E 155
    LT 479
    C 90
    Omzet 569
    gross profit 4 maal 120 is 480

    Q1 gaf een opex van 118 maal 4 is 472 ebit is dan 8 positief.

    Nu hoeven we alleen met de opex te schuiven, vooral door de verhoogde lonen.
    Is de opex vanaf Q2 6 miljoen hoger dan Q1, dan is de ebit 2023 +8 - 3 maal 6 18 is - 10
    Is de opex vanaf Q2 9 miljoen hoger dan wordt de ebit 2023 - 19
    Houdt ook nog ff rekening met de ongeveer 6 miljoen gekapitaliseerde kosten, zitten niet in de opex maar verlagen de gross margin in een kwartaal ( door ze als kosten van sales te nemen )

    Ik stel de loonsverhogingen op 9 per kwartaal, vanaf Q1

    Gross profit 480
    Opex 118 plus 3 maal 118 plus 9 499
    ebit - 19

    Bij die ebit komen nog die eenmalige gekapitaliseerde kosten 6 miljoen

    Mijn ebit voor 2023 wordt dan - 25

    D en A blijft stabiel dus 4 maal 12,5 is op jaarbasis 50

    Bestaat al jaren uit PPE Lease en intangible assets

    PPE 5
    Lease 15
    Dan moet intangible assets 30 zijn.

    Begin balans intangible assets 42 ( geen Capex ) - 30 is 12 eind balans

    2024 D en A 32
    PPE 5
    Lease 15
    intangible assets 12 en OP

    Tot morgen dan maar weer.

    Mijn TT tijd voor vandaag is om :-)
664 Posts
Pagina: «« 1 ... 21 22 23 24 25 ... 34 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links