Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Lightyear - de te dure Nederlandse symbiose auto
Volgen
rene l schreef op 27 januari 2023 09:44 :
[...]
Het zou mooi zijn als ze Victor Muller binnenhalen en hem aanstellen als General Manager.
Hij zou het bedrijf in no-time weer op de rails krijgen en auto's aan de lopende band weten te verkopen.
Deadline voor Victor Muller: betalen of Spyker definitief kwijtwww.autoblog.nl/nieuws/deadline-voor-...
Donkere wolken boven toekomst Lightyear: 'Heel veel geld nodig' Het begon allemaal met vijf studenten van de TU Eindhoven die in 2016 het bedrijf Lightyear oprichtte. Twee keer wonnen ze de 'World Solar Challenge' en uiteindelijk werd het idee geboren om in het kader van mobiliteit en klimaatverandering een zonneauto te produceren. Maar nu trekt de Helmondse autofabrikant de stekker uit het eerste en duurste model. Wat betekent dit voor de toekomst van het bedrijf? Investeerders moeten wel snel en fors bijstorten, want de niet-failliete delen van Lightyear hebben op dit moment samen slechts 30 mensen op de loonlijst.www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10501979...
Lightyear, VanMoof en GreenMo: zonder geld als goedkope brandstof stokt de banenmotor De stekker uit zonnewagen Lightyear, e-bikeverhuurder GreenMo valt om en VanMoof slaagt er maar net in zijn verliezen te financieren. Techstartups golden als banenmotor, maar die hapert nu duidelijk. De oorzaak is een gebrek aan brandstof: geld.mtsprout.nl/groei/vanmoof-lightyear-g...
Cash collector schreef op 11 april 2022 11:14 :
Ik volg Lightyear al een tijd, ik werd een aantal jaren geleden uitgenodigd om in de startup te beleggen en om op basis van halve sneak preview foto's een aanbetaling te doen voor een pre order van 120k. Het leek me wijs om even te wachten.
Heb vorig jaar op een energiebeurs voor het eerst een prototype gezien en bepoteld, ziet er strak uit maar hij is zeker niet voor iedereen, de enige echte USP is de actieradius, de styling is extreem en ik kan me voorstellen dat mensen het een Barbapappa auto vinden. Wat me tijdens die beurs vooral opviel is de afwezigheid van Lightyear medewerkers die iets van de auto wisten, er hingen een paar arrogante studenten of pas afgestudeerden als standbemanning rond. Heel hip en jong maar je hebt er niets aan.
Lightyear is erg traag met ontwikkelen van productiefaciliteit, de betaalbare elektrische auto's en de elektrische supercars van serieuze automerken zijn al een tijdje te koop dan komt Lightyear recent met een prijsverhoging naar 250k voor een auto die nog steeds niet geproduceerd en geleverd wordt, die matige prestaties koppelt aan een ruime actieradius in een tijd dat actieradius al lang geen issue meer is, de snellaadstations vliegen immers overal als paddestoelen uit de grond.
Het wordt helemaal niets met Lightyear als zelfstandig bedrijf. Het zal een opgeklopte cash burner blijken te zijn die tzt wordt overgenomen door een serieuze fabrikant omdat ze interessante technologie hebben ontwikkeld.
Mismanagement. Het vraagt meer dan schoolverlaters om een autofabriek op te bouwen.
Lightyear solar car builder files for bankruptcy, Lightyear 2 in doubt A new hurdle for the $45,000 solar-powered EV due in 2025 Sad news today, EV fans. Lightyear, the Dutch company that has been struggling to get a solar powered electric car into production for the past six years, asked a Dutch court for permission to stop making payments to Atlas Technologies BV, the operating company responsible for the production of the Lightyear 0. The request was approved by the court, which declared Atlas Technologies bankrupt and appointed Mr. R. van Oeijen from Holla legal & tax as trustee.cleantechnica.com/2023/02/02/lightyea...
Valmet Automotive Ends Production of Lightyear 0 at Uusikaupunki Strategic Research Institute Published on : 6 Feb, 2023, 2:30 am The Dutch technology company Lightyear has announced that due to strategic restructuring the decision was made to suspend the production of the Lightyear 0 and to fully focus on the model Lightyear 2. Following this decision, the production of Lightyear 0 has been ended at Valmet Automotive’s Uusikaupunki car plant. The Lightyear production has employed about 20 persons in production and about 10 office workers at the Uusikaupunki car plant.
8 New Partners Join Polestar 0 Project Strategic Research Institute Published on : 6 Feb, 2023, 2:03 am The dedicated Polestar 0 team, led by Mr Hans Pehrson, is continuously looking for partners ready to turn a carbon-reliant industry on its head, either through innovation or by recasting great inventions to produce the same results but without GHG emissions. The team is currently looking to find more partners who deal with the most elementary building blocks of material development to join the Polestar 0 project. This includes everything from raw material extraction to risk materials, bio-based chemicals and polymers, electronic components, noble gases, and other base materials. Since the launch of the project in 2021, two calls for collaboration have been issued, with the latest aimed at finding partners within mining, bio-based materials, and high-end man-made materials. Since the latest call in September, several industry leaders have joined the moonshot mission, including Autoneum, Schlötter, Vitesco Technologies, Stora Enso, TMG Automotive, Gränges, Borgstena and Stena Aluminium. Potential collaborators will work with the dedicated Polestar 0 task force on finding innovative solutions to decarbonise the complete production of the car including processes of extracting and refining material for battery production.
mtsprout.nl/groei/vanmoof-lightyear-g... "Investeerders moeten wel snel en fors bijstorten, want de niet-failliete delen van Lightyear hebben op dit moment samen slechts 30 mensen op de loonlijst.". Ok die info kon ik lastig vinden maar toch. Lightyear dus praktisch failliet. van 650 naar 30 medewerkers.
Lightyear failliet: de auto op zonne-energie heeft z’n vleugels verbrand Artikel van Auto55.be • Gisteren om 11:58 Het was een fantastische droom om een auto te bouwen die zelfvoorzienend op zonlicht kon rijden. Jammer genoeg eindigde het verhaal van Lightyear voortijdig in een faillissement. Hoe kon het zo misgaan? Lightyear failliet: de auto op zonne-energie heeft z’n vleugels verbrand © Auto55.be Grote innovaties en fantastische uitvindingen ontspruiten vaak uit het gekke, maar geniale brein van fantasten die buiten de klassieke hokjes durven denken en ondernemen. Zo zijn er vele voorbeelden die deze stelling bewijzen en … nog veel meer andere die ze weer ontkrachten. Ze bestaan ook in de autosector. Denk maar aan Elon Musk die als een van de eerste ondernemers geloofde in de toekomst van elektrische auto en daarvoor met Tesla een belangrijke bedrage heeft geleverd in de doorbraak van de EV’s op de markt. Project van geniale studenten Die durf en panache van Elon Musk, die eveneens succes boekte met Paypall en SpaceX, moet ongetwijfeld ook Lex Hoefsloot geïnspireerd hebben. Hij is de oprichter en CEO van het intussen failliet verklaarde Lightyear, het bedrijf dat met een zonneauto voor een revolutie wilde zorgen op de markt van elektrische wagens. Gezien het verleden van Hoefsloot en zijn team van de Technische Universiteit van Eindhoven met de bouw voor wagens voorzien van zonnepanelen in de World Solar Challenge, die ze trouwens ettelijke malen wonnen, was dat project qua concept eigenlijk niet volledig van de pot gerukt. Deze Nederlandse wetenschappers hadden de know-how in huis en wisten ook de nodige investeerders warm te maken om geld te pompen in innovatieve wagens die zelfvoorzienend op zonlicht zouden rijden. Dat is toch het ei van Columbus: volledig duurzaam rijden op zelfopgewekte energie van de zon die oneindig beschikbaar is. Het concept werkte ook echt, want dat werd al jaren bewezen met de prototypes in de Solar Challenge. Zo slaagden Hoefsloot en zijn compagnons erin tegen 2019 een kleine 5 miljoen euro te verzamelen om hun project rond de ontwikkeling en de productie van zonneauto’s te realiseren. Een bedrag dat tegen eind 2022 tot bijna 200 miljoen euro zou oplopen. Tegelijk werd het eerste prototype in 2019 onthuld: de Lightyear 0, een zeer gestroomlijnde berline waarvan het koetswerk nagenoeg volledig bedekt was met zonnepanelen, die moesten toelaten voldoende stroom op te wekken om eindeloos verder te kunnen blijven rijden op de energie van de zon. Revolutionair! Prijskaartje van 250.000 euro… Tot hiertoe klopte het plaatje perfect en leek er een nieuwe revolutie in de wereld van elektrische auto’s op gang te komen. Alleen eindigden de volgende stappen naar de ontwikkeling en de productie van een seriewagen in een zeer harde val. Dat is jammer, maar het was eigenlijk ook te voorzien. Tijdens de ontwikkeling van de Lightyear 0 stuitte het team steeds op nieuwe praktische problemen en obstakels die moesten opgelost worden. Op zich geen schande. Zelfs te verwachten bij een nieuw innovatief project. Maar het betekende wel dat de lancering van het eerste model steeds achteruit moest worden geschoven. En dat de kosten en ook de verkoopprijs van de zonneauto steeds hoger opliepen. Aanvankelijk werd er een prijskaartje van een 100.000 euro op de Lightyear 0 gekleefd. Maar in 2022 was dat reeds tot … 250.000 euro gestegen. Dat was zeer duur voor een wagen die nog niet eens bestond en geproduceerd zou worden door een nieuw bedrijf dat zijn strepen in de autosector nog helemaal niet had verdiend. De bedoeling was het automerk Lightyear met dat eerste model, Lightyear 0, te lanceren en dan het gamma verder uit te breiden met toegankelijkere en goedkopere modellen. Zo stond volgens het bedrijf de Lightyear 2 al in de steigers, waarvoor verscheidene leasingmaatschappijen reeds duizenden orders zouden plaatsen. Zouden … want concrete contracten waren er blijkbaar nog niet. Intussen werd er nog steeds een massa geld uitgegeven bij Lightyear. Automotive News spreekt van een ‘cash burn rate’ van maar liefst tien miljoen euro per maand tijdens de laatste maanden. Dat leidde al tot een verlies van 65 miljoen euro in 2022, zoals blijkt uit de voorlopige jaarrekening van vorig jaar. Wie aan de financiële knoppen zat, zag ongetwijfeld de ondergang van Lightyear al lang aankomen. Icarus-verhaal Terwijl eind 2022 er nog een feeststemming heerste bij de opstart van de productie van de Lightyear 0 in Finland bij Valmet Automotive, sloeg de sfeer begin dit jaar snel om. Er werd uitstel van betaling aangevraagd en intussen is het bedrijf failliet verklaard. Hiermee behoren de Lightyear 0 en zijn geplande opvolgers alweer tot de autogeschiedenis. Het moederbedrijf Atlas Technologies Holding blijft wel bestaan en wil zich naar eigen zeggen blijven richten op de ontwikkeling van de goedkopere Lightyear 2, die eind 2025 in productie zou gaan. Afwachten wat dat wordt… Het debacle van Lightyear is echter geen alleenstaand geval. Ook andere EV-startups zoals Rivian en Lucid kenden na een beloftevolle opstart en enkele lucratieve kapitaalrondes ernstige problemen om hun productie vlot te krijgen, zodat ook daar de toekomst er zeker niet rooskleurig uitziet. Besluit: innovatie in de autosector is noodzakelijk en moet aangemoedigd worden, maar is zeker geen eenvoudige klus voor nieuwkomers die het avontuur blijkbaar op vele vlakken veel te licht opnemen.www.msn.com/nl-nl/auto/nieuws/lightye...
Ruzie over patenten zit redding zonneauto Lightyear in de weg Mathijs Smit 16 februari 2023 16:11 Aangepast 16 februari 2023 16:45 Zonneauto Lightyear, met directeur Lex Hoefsloot.Beeld © ANP CESAR MANSO / AFP De onderhandelingen over de redding van de zonneautobouwer Lightyear worden bemoeilijkt door een discussie rond de rechten op het intellectuele eigendom van het bedrijf. De financiers die in september 81 miljoen euro in Lightyear staken, blijken die rechten in onderpand te hebben gekregen. En zij willen die niet zomaar prijsgeven. Dat bevestigt curator Reinoud van Oeijen, die het faillissement van de belangrijkste dochterbedrijf Atlas Technologies moet afwikkelen. Dat bedrijf ging op 26 januari failliet. Van Oeijen werkt sindsdien aan de mogelijkheid om de activiteiten voort te zetten. Zonneauto Lightyear werd in 2016 opgericht, en ontwikkelde een lichte elektrische auto met zonnepanelen op het dak. De auto kan zich daardoor gedeeltelijk zelf opladen. Investeerders staken de afgelopen jaren zo'n 200 miljoen euro in het bedrijf, dat in november het eerste model in productie nam. Als een donderslag bij heldere hemel vroeg het bedrijf op 23 januari uitstel van betaling aan voor haar belangrijkste werkmaatschappij Atlas Technologies. Op 26 januari ging het bedrijf failliet. Lightyear benadrukte destijds van plan te zijn om de productie van het dure model 0 te staken, maar door te gaan met de ontwikkeling van de Lightyear 2. Dat model zou veel goedkoper worden, en daarmee geschikt zijn voor de massamarkt. Opnieuw geld nodig Lightyear verwacht dat die eerste auto’s in 2025 van de band rollen. Maar daarvoor zijn wel opnieuw honderden miljoenen aan investeringsgeld nodig. Dat geld moet komen van de huidige aandeelhouders en investeerders, of nieuwe partijen. Curator Van Oeijen zei destijds kansen te zien, 'maar er moet wel snel duidelijkheid komen'. Bedrijf Lees ook: Bedrijf achter zonneauto Lightyear is failliet, ruim 600 banen weg Een sleutelrol bij de reddingspoging voor Lightyear blijkt te zijn weggelegd voor Invest-NL, het investeringsfonds waarmee de Nederlandse overheid wil investeren in veelbelovende duurzame en innovatieve bedrijven en sectoren. Sleutelrol Invest-NL In september leidde Invest-NL een consortium van investeerders, dat 81 miljoen euro in Lightyear stak. Daarvan was 25 miljoen euro afkomstig van het fonds zelf. De rest kwam van de provincie Brabant, de regionale ontwikkelingsmaatschappijen BOM en LIOF en private investeerders als familiebedrijf SHV en verzekeraar DELA. Als overheidsfonds heeft Invest-NL in principe diepe zakken, en is het een partij die Lightyear te hulp zou kunnen schieten om de technologie voor Nederland te kunnen behouden. Intellectueel eigendom Maar de positie van Invest-NL is ook op een andere manier van belang. Curator Van Oeijen bevestigt dat het consortium rond Invest-NL bij de financiering van september heeft bedongen dat ze het intellectuele eigendom (de patenten, de technologie, de merkrechten) in onderpand kreeg. Ook Lees ook: Ook overheid springt aan boord bij zonneauto Lightyear Voor een oplossing waarbij het bedrijf verder kan met de ontwikkeling en productie van de Lightyear 2 hebben curator Van Oeijen en Lightyear die IP-rechten nodig. Het consortium rond Invest-NL wil die rechten alleen niet zomaar uit handen geven. Puzzel "Het is een heel complexe situatie. De IP-rechten zitten sowieso niet in de failliete boedel, dus ik heb daar geen zeggenschap over", aldus de curator. "Die rechten zitten in de holding, die niet failliet is. Maar een groep van zes partijen heeft de rechten bovendien in onderpand. Dat is de puzzel." Volgens de curator zitten de betrokken partijen niet allemaal op dezelfde lijn, waardoor de zaak vertraging oploopt. "Wij proberen de neuzen nu allemaal dezelfde kant op te krijgen om het concept van de Lightyear te kunnen redden, maar dat vergt tijd. En veel tijd is er niet, benadrukt hij. "Het UWV betaalt de werknemers nog maar enkele weken door. De praktijk leert dat die mensen bij een faillissement om zich heen gaan kijken. Men wil zekerheid, want iedereen moet de huur of de hypotheek betalen." Snelheid geboden Volgens Van Oeijen moet er snel duidelijkheid komen over de discussie rond de rechten rond het intellectuele eigendom. "Ik heb eerder gezegd dat snelheid is geboden, en dat herhaal ik nog maar eens. Elke dag die we verliezen groeit het risico. Maar zolang er gesproken wordt, moeten we hoopvol zijn dat we het vlot kunnen trekken." Een woordvoerder van Lightyear zegt nog geen commentaar te kunnen geven. Topman Lex Hoefsloot van de autobouwer reageert niet op een terugbelverzoek. Investeringsmanager Michiel Jonkman van Invest-NL zegt geen toelichting te kunnen geven. "Ik ben helaas niet in een positie om over onze investeringen te spreken op dit moment." Bron: RTL Z / Mathijs Smitwww.rtlnieuws.nl/economie/bedrijven/a...
Lightyear heeft vandaag 8.000.000 euro nodig De doorstart van Lightyear wordt bemoeilijkt door de discussie rondom de patenten van het bedrijf. Het Nederlandse merk Lightyear werd in 2016 opgericht en ontwikkelde vervolgens een lichte elektrische auto met zonnepanelen op het dak. Opladen door de auto lekker in de zon te parkeren of tijdens het rijden dus. Lekker! Toffe ontwikkeling van eigen bodem. Maar het uit de grond stampen van een nieuw automerk is geen simpele opgave. Dat blijkt uit hoe het Nederlandse zonneauto-merk de route van start-up naar autofabrikant met horten en stoten probeert af te leggen.www.autoblog.nl/nieuws/patentenruzie-...
Dinsdag 21 februari 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl lightyear One Autobouwer Lightyear heeft genoeg geld opgehaald voor een doorstart Door Tom van Gurp 20 feb 2023 om 15:00 Update: 16 uur geleden 376 reacties De Nederlandse fabrikant van elektrische auto's Lightyear maakt een doorstart. Het bedrijf heeft bij investeerders 8 miljoen euro weten op te halen, meldt de start-up maandag. Wel is er binnenkort nog meer geld nodig. Het bedrijf ontwikkelde een auto die deels op zonne-energie kan rijden, doordat zonnepanelen in het model zijn verwerkt. Vorige maand werd een gedeeltelijk faillissement aangevraagd. Hierdoor kwamen de banen van zo'n zeshonderd mensen op de tocht te staan. Lightyear heeft nu genoeg geld van investeerders ontvangen om een nieuw bedrijf op te richten. De focus ligt daarbij op de productie van de Lightyear 2. Met het geld dat is opgehaald kan het bedrijf korte tijd verder, maar in de nabije toekomst heeft de directie nog meer geld nodig. De Lightyear 2 moet minder duur worden dan zijn voorganger, waarvoor je 250.000 euro moest neertellen. Van dat eerdere model zijn er maar een paar gemaakt. Het nieuwere model gaat naar verwachting 40.000 euro kosten. De directie van het Helmondse bedrijf was al enkele weken bezig met een doorstart, maar de onderhandelingen verliepen stroef. Dat kwam onder meer door onenigheid over patenten. Nu meldt Lightyear dat de benodigde patenten ook worden ondergebracht in het nieuwe bedrijf. Lightyear ontwikkelt een elektrische auto met geïntegreerde zonnepanelen. Deze panelen moeten het rijbereik van de auto vergroten. Nu nog kiezen veel autorijders niet voor een elektrisch voertuig, omdat ze vinden dat zo'n auto met één oplaadbeurt niet ver genoeg komt.www.nu.nl/economie/6252111/autobouwer...
Mercedes Unveils a 1,000-Km Range, Solar-Powered, Vegan Friendly Electric Car A range of 1,000 kilometers, or 620 miles, far exceeds anything we know in the EV market.media.mercedes-benz.com/vision_eqxx
Is er nog wel toekomst voor de zonneauto na de kater van Lightyear en Sono Motors? Lightyear maakt een doorstart en zet in op een betaalbare auto op zonne-energie, de Lightyear 2. Ondertussen trekt het Duitse Sono Motors de stekker uit zijn zonneauto. Is er überhaupt wel toekomst voor een auto met zonnepanelen? 1 miljard euro nodig Maar er moet op korte termijn 45 miljoen euro worden gevonden voor de volgende stappen op weg naar de nieuwe Lightyear. Met dat kapitaal moet het mogelijk zijn een demonstratiemodel te laten rijden dat, net als de Lightyear 0 in feite, vooral bedoeld is om de ingebouwde technologie zoals de wielnaafmotoren en natuurlijk de zonnecellen aan het werk te zien. Maar, en daar is nauwelijks ontkomen aan: voordat de wagen echt als massaproduct op de weg kan verschijnen, is de Nederlandse fabrikant zomaar 1 miljard euro verder.mtsprout.nl/groei/auto-op-zonne-energ...
Ik hoop dat Lightyear het gaat redden in Nederland. Eindelijk weer dat Nederland zelf auto's ontwerpt en bouwt. Hopelijk wijzigen ze nog de zij en achterkant van deze auto, want dat ziet er niet uit. Voorkant is perfect en veel belovend. Als ze dat doen zie ik echt wel toekomst voor dit merk. De techniek zonnepanelen vind ik top. Een overweging waard als het merk daadwerkelijk wordt verkocht gaat worden en dan zegt die 1 miljard niks. Breng dit automerk naar de beurs zou ik zeggen, want dan koop ik direct wat aandelen.
Geldzaken schreef op 26 februari 2023 12:13 :
Ik hoop dat Lightyear het gaat redden in Nederland. Eindelijk weer dat Nederland zelf auto's ontwerpt en bouwt.
Hopelijk wijzigen ze nog de zij en achterkant van deze auto, want dat ziet er niet uit. Voorkant is perfect
en veel belovend. Als ze dat doen zie ik echt wel toekomst voor dit merk. De techniek zonnepanelen vind ik top.
Een overweging waard als het merk daadwerkelijk wordt verkocht gaat worden en dan zegt die 1 miljard niks.
Breng dit automerk naar de beurs zou ik zeggen, want dan koop ik direct wat aandelen.
Auto's op zonneenergie blijft een nice markt. Er zullen heus wel vervoersmiddelen komen op zonneenergie, zoals bijvoorbeeld in de stad.
Ook Duitse zonneauto verbrandt zijn vleugels Zonneauto’s lijken net als Icarus te snel tot grote hoogte te willen stijgen. Na het einde van de Lightyear 0 is nu ook Sono Motors gestopt met de Sion. Het Duitse bedrijf gaat door, maar er moeten 300 medewerkers vertrekken. Erik Kouwenhoven 27-02-23, 05:00 Sono Motors stopt met onmiddellijke ingang met het Sion-programma nadat het tevergeefs had geprobeerd om geld voor de bouw van de auto te regelen. ,,Ondanks de meer dan 45.000 reserveringen en pre-orders voor de Sion, is dat niet gelukt”, zegt CEO en medeoprichter Laurin Hahn. Lees ook Lightyear staat op dun ijs: Helmondse zonneauto heeft nog lange weg te gaan Lightyear-deel failliet verklaard: 620 medewerkers verliezen hun baan Sono Motors zegt zich nu te willen concentreren op de handel met zonnemodules voor voertuigen van andere leveranciers. Het gaat vooral om bussen en vrachtwagens. De reorganisatie van het bedrijf kost nu veel Sono-medewerkers hun baan. Het bedrijf kondigde 300 ontslagen aan. Geld terug Iedereen die een Sion heeft besteld en geld voor het voertuig heeft betaald, krijgt dat volgens Sion binnen de komende twee jaar in verschillende termijnen terug, plus een bonus. Ook Iedereen die een betalingstoezegging heeft gedaan in het kader van de reddingsactie die sinds december 2022 loopt, krijgt zijn geld terug. De Sion is ontworpen als een elektrische auto die met een batterij van 54 kWh uit het stopcontact zo’n 300 kilometer ver komt. Het voertuig zelf moet via de in het dak, deuren en motorkap ingebouwde zonnecellen gemiddeld 112 kilometer per week extra elektriciteit opwekken. Hiermee zou de auto zelfvoorzienend moeten zijn, ook als er geen laadinfrastructuur is. Lightyear Het nieuws komt kort nadat het Nederlandse Lightyear aankondigde te stoppen met zijn eerste model, de Lightyear 0, waarvan de productie in kleine series eind vorig jaar begon bij fabrikant Valmet in Finland. De verantwoordelijke werkmaatschappij werd failliet verklaard. Een nieuw bedrijf gaat zich nu concentreren op de de ontwikkeling van de veel betaalbaardere Lightyear 2.www.ad.nl/auto/ook-duitse-zonneauto-v...
Lightyear Is Launching Back Out Of Bankruptcy The last year has been tough for solar-electric car companies. There are many valid reasons to be skeptical of onboard solar panels powering electric vehicles, and when investors don’t believe in something, they don’t invest in it. Without investment money, getting a vehicle to production can be impossible. And this was all on top of COVID-related problems, which have affected everything from supply chains to labor. These problems seem to have been hitting solar and three-wheeled car companies around the same time, but every company is trying hard to climb back out of the hole.cleantechnica.com/2023/02/22/lightyea...
Dit automerk moet gegund worden om zich te bewijzen. Ik vind het een enorme prestatie dat Nederland een auto kan bouwen op zonnepanelen. Als ze nog even de zij- en achterkant van de auto veranderen dan wordt dit echt een succes !!
Dr. JV schreef op 19 februari 2023 14:10 :
Lightyear heeft vandaag 8.000.000 euro nodig
De doorstart van Lightyear wordt bemoeilijkt door de discussie rondom de patenten van het bedrijf.
Het Nederlandse merk Lightyear werd in 2016 opgericht en ontwikkelde vervolgens een lichte elektrische auto met zonnepanelen op het dak. Opladen door de auto lekker in de zon te parkeren of tijdens het rijden dus. Lekker! Toffe ontwikkeling van eigen bodem.
Maar het uit de grond stampen van een nieuw automerk is geen simpele opgave. Dat blijkt uit hoe het Nederlandse zonneauto-merk de route van start-up naar autofabrikant met horten en stoten probeert af te leggen.
www.autoblog.nl/nieuws/patentenruzie-... Kan Lightyear niet naar de Amsterdamse beurs? Ik wil dan best wel wat aandelen kopen om ze te helpen.
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
CVC Capital Partners
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)
Indices
AEX
901,83
+0,25%
EUR/USD
1,0730
-0,18%
FTSE 100
8.357,45
+0,04%
Germany40^
18.540,00
+0,22%
Gold spot
2.307,55
-0,06%
NY-Nasdaq Composite
16.302,76
-0,18%
Stijgers
Dalers