Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,780 26 apr 2024 17:35
  • +0,205 (+3,68%) Dagrange 5,600 - 5,820
  • 475.734 Gem. (3M) 327,6K

TomTom januari 2023 - een goed beursjaar toegewenst

1.305 Posts
Pagina: «« 1 ... 25 26 27 28 29 ... 66 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 Dutchy Ron 13 januari 2023 13:48
    Elektrische autofabrikant Tesla heeft ook in Europa het mes gezet in de prijzen. Onder meer in Duitsland gaat de prijs van Model 3 flink omlaag.naar verwachting vanwege de toegenomen concurrentie van andere grote automerken op de elektrische automarkt. Daarnaast is er meer terughoudendheid bij consumenten om een nieuwe auto te kopen.
  2. forum rang 6 JustRevisited 13 januari 2023 14:02
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 13 januari 2023 13:15:

    12ct onder DH en al weer bijna 15min geen handel....... de koers kan met kleine volumes weer terug in de bandbreedte 6,50-6,75 worden gedrukt als de kopers op deze koersniveaus massaal wegblijven...... het is wat het is.
    Er lijkt geen handel maar ik checkte even en zonder dat er transacties plaatsvonden werden zowel in de bied en de laat grote orders neergezet die niet per se geraakt worden (soms wel, soms niet) maar wel de hoogte van de bied en laatprijzen beïnvloeden. Hier een screenshotje waarbij je aan beide kanten een grote order ziet. Er waren ook momenten dat er meerdere 15-20K orders aan beide kanten waren.

    Ik denk toch aan shortcovering en daarbij eerst opkopen, dan weer wat dumpen en dan weer opkopen enzovoort. ibb.co/Dk7CRnX
  3. forum rang 6 pwijsneus 13 januari 2023 14:07
    quote:

    sniklaas schreef op 13 januari 2023 12:39:

    [...]Zijn geen cijfers Justin, enkel aannames en vermoedens...

    Jouw aanname voor het gemak dat Volkswagen 50% HERE en 50% TOMTOM gaat gebruiken is nergens op gebaseerd en zoals de vlag er nu bijhangt worden de ID's dit jaar uitgevoerd met de nieuwste versies s/w, apps en maps van HERE.

    dus 100% HERE en 0% TOMTOM...

    Zelfs in het jubuleum model de IDBUZZ uitgerust met Travel Assist plus en maakt gebruik van 'zwermdata' van Volkswagens zie ik geen enkele verwijzing naar TOMTOM..

    En daarnaast meren dit jaar 1 mio EV voertuigen vanuit Azie aan in Belgie en de Chinese + producenten willen graag naar 2 mio voertuigen, dat alleen is al 10....20% van de Europese markt waar geen TOMTOM of HERE aan te pas komt....
    We zijn maar druk met factchecken...
  4. forum rang 6 JustRevisited 13 januari 2023 14:26
    quote:

    pwijsneus schreef op 13 januari 2023 14:07:

    [...]

    We zijn maar druk met factchecken...
    "The better mapping solutions become, the better it will be for both of us. We see this partnership as a win-win for both TomTom and CARIAD. TomTom can find a large fleet to place their product and newest innovation and we as CARIAD can actually rely on this and build on top of all these features and navigation, like UX and visualisation or maybe the features of autonomous driving."

    Francisco Moreno, head of Navigation, CARIAD
    webassets.tomtom.com/m/7345f491f1fa44... (3:28)

    Als je zegt dat het bovenstaande niet waar is, dan moet je je beklag doen bij meneer Moreno en tegen hem zeggen dat Sniklaas en Pwijsneus beter weten wat CARIAD wel en niet met TomTom gaat doen, dan hij als hoofd navigation zelf weet.

    ==

    In een *worst case* zal je bij CARIAD zien dat er TomTom navigatie software en TomTom live services (traffic, EV services) in alle Volkswagens komt, met daarnaast een HERE map. In een best case zal er niet een HERE map, maar een TomTom map verschijnen, aangezien die toch al onderdeel is van de live TomTom bundel. Met nog als wildcard de kans dat CARIAD aan TomTom vragen om hen te helpen met HD maps en andere autonomous driving features. Dus mijn voorspelling dat Volkswagen een account wordt dat 50% wordt bediend door TomTom en 50% door HERE is eigenlijk nog best een voorzichtige schatting.
  5. forum rang 7 Dutchy Ron 13 januari 2023 14:36
    Fisker en TT willen op de een of andere manier niet aan de grote klok hangen dat de digital cockpit (Indigo) van TT wordt gebruikt. Zij zullen daar hun redenen voor hebben, anders hadden we wel meer berichten gezien vanuit IR.

    Sneaky een customer op de website toevoegen is niet zoals het heurt........ en ik denk ook tegen de regels.
  6. forum rang 6 JustRevisited 13 januari 2023 14:46
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 13 januari 2023 14:36:

    Fisker en TT willen op de een of andere manier niet aan de grote klok hangen dat de digital cockpit (Indigo) van TT wordt gebruikt. Zij zullen daar hun redenen voor hebben, anders hadden we wel meer berichten gezien vanuit IR.

    Sneaky een customer op de website toevoegen is niet zoals het heurt........ en ik denk ook tegen de regels.
    Hi DR, dit plaatje komt van de capital markets day. Mondeling werd ook toegelicht dat Fisker de eerste EV is voor digital cockpit.

    ibb.co/tPmbsmM

    De video die ik hierboven post is een video over Digital Cockpit en heeft CARIAD in die video, terwijl Volkswagen (vooralsnog) niet als digital cockpit klant bekend staat. Terwijl die meneer van CARIAD wel spreekt over het belang van zo'n ecosysteem in de auto en continue software updates. En je ziet ook een nieuwe Audi cockpit in het ondersteunende beeld.
  7. forum rang 4 Kuiken 13 januari 2023 15:00
    Dutchy Ron, heel goed bezig. Veel nieuwe feiten, goed speurwerk!
    Het uitblijven van dit soort nieuwtjes vanuit TT voedt de argwaan van de niet positivo's met reden.
    Zelf ben ik een optimist, maar ik "lees" maatschappelijke gebeurtenissen aan de hand van DIT motto: " kijk maar, je ziet niet wat je ziet".
    Dus : je hoort wat op een CMD, op een AVA, maar je kent de achterliggende agenda van de founders niet.
    Willen ze een goed lopende renderende tent achterlaten als erfenis?
    Willen ze cashen vanwege hun eigen erfenis?
    Willen ze als economische helden de geschiedenis ingaan, of als grabbelaars?
    Je weet het niet.
    Ik zie weinig koers omhoog pratende uitingen van TT. Wat me wel opvalt is dat ze inhoudelijk met blogs , presentaties op hun site en ook via de mail verdomd GOED bezig zijn.
    Dat ziet er grafisch/technisch heel goed uit en getuigt vooral van denken in termen van maatschappelijke vooruitgang.
    Met die Amerikaanse 'nieuwkomer komt daar nog es overtuiging van eigen kracht bij.
    Als ze HEM nou es nog meer naar voren zouden schuiven, erkennen dat HG en Taco, geen PR-sterren zijn en daarnaast mezelf en Dutchy Ron zouden inhuren, dan voorspel ik je nog wat......
  8. forum rang 4 Kuiken 13 januari 2023 15:20
    Bron Data News, België 11-01-2023

    'Microsoft wil 10 miljard dollar investeren in OpenAI'

    De techgigant zou in een nieuwe kapitaalronde een groot deel willen aankopen van de organisatie achter algoritmes zoals ChatGPT.

    'Microsoft wil 10 miljard dollar investeren in OpenAI'
    Dat schrijft nieuwssite Semafor. Met een investering van 10 miljard dollar in de start-up zou Microsoft initieel een aandeel van 75% kunnen krijgen in OpenAI. Nadat die investering is terugverdiend, zou Microsoft dan voor 49% eigenaar blijven. De waarde van OpenAI zou na zo'n kapitaalronde geschat worden op 29 miljard dollar.

    De start-up OpenAI bestaat al even maar gaat momenteel door een hype door de openbare lancering van ChatGPT. Die gespreksrobot is een versie van de GPT-3 tekstrobot. De AI is ongeveer een maand uit en laat gebruikers toe om vragen te stellen op een manier die veel meer aansluit bij hoe mensen communiceren.

    Het lijkt duidelijk dat Microsoft onder de indruk is van de kunstmatige intelligentie van ChatGPT, want de voorbije weken kwamen geruchten naar buiten dat de techgigant de AI zou willen inbouwen in zijn zoekmachine Bing, en in Microsoft Office. Als het in OpenAI investeert, zou Microsoft veel meer controle kunnen uitoefenen over wat er met ChatGPT gebeurt (en wie licenties op de AI kan nemen)
  9. forum rang 6 win some... 13 januari 2023 15:43
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 13 januari 2023 14:36:

    Fisker en TT willen op de een of andere manier niet aan de grote klok hangen dat de digital cockpit (Indigo) van TT wordt gebruikt. Zij zullen daar hun redenen voor hebben, anders hadden we wel meer berichten gezien vanuit IR.

    Sneaky een customer op de website toevoegen is niet zoals het heurt........ en ik denk ook tegen de regels.
    Terwijl er nog wel een persbericht uit 2012 klaar ligy om hergebruikt te worden. Alleen maar even 1 cijfertje aanpassen.
    www.tomtom.com/newsroom/press-release...

    Maar misschien denkt TT ook wel: eerst maar even afwachten hoe de zaken gaan bij Fisker. Voor je het weet gaat die toko opnieuw failliet.
  10. forum rang 6 JustRevisited 13 januari 2023 15:50
    quote:

    Kuiken schreef op 13 januari 2023 15:00:

    Ik zie weinig koers omhoog pratende uitingen van TT. Wat me wel opvalt is dat ze inhoudelijk met blogs , presentaties op hun site en ook via de mail verdomd GOED bezig zijn. Dat ziet er grafisch/technisch heel goed uit en getuigt vooral van denken in termen van maatschappelijke vooruitgang.
    Met die Amerikaanse 'nieuwkomer komt daar nog es overtuiging van eigen kracht bij. Als ze HEM nou es nog meer naar voren zouden schuiven, erkennen dat HG en Taco, geen PR-sterren zijn en daarnaast mezelf en Dutchy Ron zouden inhuren, dan voorspel ik je nog wat......

    Het lijkt vooral een verschuiving: bij groter nieuws een persbericht en voor andere dingen en achtergronden vaker een blog bericht of interview die vervolgens via social media (LinkedIn en Twitter) wordt verspreid. Welke onderwerpen zijn dan ‘groot genoeg’ voor persbericht? Dit was de oogst sinds eind vorig jaar. www.tomtom.com/newsroom/press-releases/ Vooral grotere deals en nieuwe producten.

    - Overture met Meta, Amazon, Microsoft
    - Nieuwe software development kit met als klant PTV
    - Stellantis deal
    - New maps platform + record orderboek + outlook
    - Nieuwe GO app voor trucks
    - Deal Hyundai / KIA
    - Award beste automotive software door Frost & Sullivan
    - Deal Opel
    - Deal verkeer en waterstaat
    - Samenwerking Maxar sattelietbeelden
    - Benoemingen toezichthouders
    - Partnership MIH consortium (FoxConn)
    - Deal met Webfleet (oude tomtom telematics)
    - Aantal auto’s met TomTom ADAS
    - Amazon in TT digital cockpit
    - Deal CARIAD
    - Lancering digital cockpit
    - Centralisatie, nieuw office Pune, India
  11. forum rang 7 tatje 13 januari 2023 16:11
    De 1 gelooft in de deals.
    De ander zegt, eerst zien en dan geloven.
    Een derde laat cijfermatig zien, dat realisatie van de ambitie de worst binnen hand bereik brengt.

    Weer een ander lijkt een figuur van onze Marten Toonder.
    Oliver B Bommel en tompoes.

    Als U begrijpt wat ik bedoel.:-)

    Ja Harold krijgt een standbeeld :-)

    Je kunt CEO blijven en toch al iemand anders als CEO laten functioneren.

    Tja !
  12. forum rang 6 JustRevisited 13 januari 2023 16:14
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 13 januari 2023 16:08:

    Ik heb maar ff wat A16 putjes op de AEX 745 gekocht op 0,85.......... ik denk dat de rek eruit is en de AEX maandag aanzienlijk lager staat...... onderbuikgevoel. ;-)
    Er wordt een korte economische krimp verwacht dit voorjaar en groei in het najaar en bij elkaar opgeteld op jaarbasis een lichte groei.

    Markten kijken gemiddeld 6-12 maanden vooruit dus die waren vorig jaar gericht op de krimp en nu op de groei. Dit verklaart ook dat 2022 een slecht beursjaar was. Ook hogere rente is inmiddels bekend en doet wat het moet doen (inflatie drukken).

    Wat automotive betreft. De meeste autofabrikanten hebben nog wachtlijsten en een lang backlog. Volkswagen zei deze week nog dat ze zes maanden wachtlijsten in te halen hebben en dat het aanbod van componenten bepaalt hoeveel ze produceren en niet de vraag vanuit consumenten.

    Mocht er dus wat vraaguitval zijn dit voorjaar door onzekere consumenten en deze trekt in het najaar weer aan, dan maakt dit niets uit, het verkort de wachtlijsten maar is geen rem op de productie zolang er nog wachtlijsten zijn die stammen uit de chiptekorten tijd.
  13. forum rang 7 sniklaas 13 januari 2023 16:27
    quote:

    JustRevisited schreef op 13 januari 2023 14:26:

    [...]
    Als je zegt dat het bovenstaande niet waar is, dan moet je je beklag doen bij meneer Moreno en tegen hem zeggen dat Sniklaas en Pwijsneus beter weten wat CARIAD wel en niet met TomTom gaat doen, dan hij als hoofd navigation zelf weet.
    Beter lezen Justin, nergens schrijf ik dat op termijn bij CARIAD geen voertuigen worden uitgerust met s/w, apps en maps van TOMTOM er is een contract gesloten in 2021 dat TOMTOM & CARIAD nader zullen gaan samenwerken in automotive maar vooralsnog zijn er 0,0 concrete deals en of communicaties in de geest van dat merk, dat type, vanaf dat bouwjaar wordt uitgerust/verkrijgbaar met dat product van TOMTOM bekend gemaakt.

    Wat jij aanhoudend doet aangaande TOMTOM is nog meer ruis de ether in slingeren en ieder lapje tekst, beeld, podcast, filmpje, fragment, enz toeschrijven als toekomstmuziek voor TOMTOM, zelfs wanneer duidelijk wordt vermeld dat toekomstige producten worden uitgerust met HERE.
  14. forum rang 7 sniklaas 13 januari 2023 16:29
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 13 januari 2023 16:08:

    Ik heb maar ff wat A16 putjes op de AEX 745 gekocht op 0,85.......... ik denk dat de rek eruit is en de AEX maandag aanzienlijk lager staat...... onderbuikgevoel. ;-)
    meestal komt de trigger vanuit de US en daar zijn maandag de beurzen gesloten...
  15. forum rang 7 sniklaas 13 januari 2023 17:02
    Voor de volledigheid Volkswagen benaderd met de vraag waaruit te kiezen valt bij het plaatsen van een bestelling voor een ID# variant voor aflevering in NL;

    'Voor de volledige suite aan ID modellen wordt gebruik gemaakt van HERE als leverancier: er is geen mogelijkheid om te kiezen voor een andere aanbieder.'
  16. forum rang 7 Dutchy Ron 13 januari 2023 17:07
    quote:

    sniklaas schreef op 13 januari 2023 16:29:

    [...]meestal komt de trigger vanuit de US en daar zijn maandag de beurzen gesloten...
    Thx, was ik mij niet van bewust :-)
    Dan moet ik ze zo dadelijk maar verzilveren..... want als US gesloten is verwacht ik weinig beweging maandag.
  17. forum rang 4 dachthetniet 13 januari 2023 17:19
    quote:

    sniklaas schreef op 13 januari 2023 17:02:

    Voor de volledigheid Volkswagen benaderd met de vraag waaruit te kiezen valt bij het plaatsen van een bestelling voor een ID# variant voor aflevering in NL;

    'Voor de volledige suite aan ID modellen wordt gebruik gemaakt van HERE als leverancier: er is geen mogelijkheid om te kiezen voor een andere aanbieder.'
    ja maar de vaststaande contracten (volgens sommigen) dan? Zouden die miljoenen nu niet al moeten binnenlopen.
  18. forum rang 6 JustRevisited 13 januari 2023 17:24
    quote:

    sniklaas schreef op 13 januari 2023 16:27:

    [...]Beter lezen Justin, nergens schrijf ik dat op termijn bij CARIAD geen voertuigen worden uitgerust met s/w, apps en maps van TOMTOM er is een contract gesloten in 2021 dat TOMTOM & CARIAD nader zullen gaan samenwerken in automotive maar vooralsnog zijn er 0,0 concrete deals en of communicaties in de geest van dat merk, dat type, vanaf dat bouwjaar wordt uitgerust/verkrijgbaar met dat product van TOMTOM bekend gemaakt.

    Wat jij aanhoudend doet aangaande TOMTOM is nog meer ruis de ether in slingeren en ieder lapje tekst, beeld, podcast, filmpje, fragment, enz toeschrijven als toekomstmuziek voor TOMTOM, zelfs wanneer duidelijk wordt vermeld dat toekomstige producten worden uitgerust met HERE.
    Ik gooi geen ruis in de ether. Ik blijf juist dicht bij wat er verteld is.

    Er is verteld dat tomtom software en traffic wordt ingebouwd in alle software platforms, beginnend bij een aantal EV’s in 2023, met zichtbare operationele omzet in 2024 en IFRS in 25.

    Daarnaast dat Cariad en TomTom samen innoveren op ‘lane based navigation’ en ‘lane based traffic’ om dat daarna ook te implementeren. Voor rijbaan specifieke navigatie en verkeersinformatie heb je kaarten nodig met rijbanen (ADAS maps)

    Op dit moment zien we dus een HERE map en een geleidelijke uitrol van tomtom software en live services en andere producten die later komen.

    De discussie begon allemaal met de vraag of TomTom marktleider is in automotive wat EV’s betreft. Dat is zeker zo, vanwege de merken die nu populaire EV’s hebben. Ook is het niet raar om Volkswagen te zien als een gedeeld account van HERE en TomTom.

    Dat je niet exact weet welk model wanneer de TT software en services krijgt doet niets af aan de vraag van marktpositie in EV. Dat is hooguit een kwestie van timing.

    Verder hoor je de baas van CARIAD infotainment wel degelijk praten hoe CARIAD en TT elkaar in een win-win versterken in kwaliteit van maps. Dit vertaalt zich vooralsnog niet in TT maps in de ID serie. Maar ik zou dit zeker niet uitsluiten naar de toekomst toe. Net zoals ik digital cockpit niet zou uitsluiten.
1.305 Posts
Pagina: «« 1 ... 25 26 27 28 29 ... 66 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links