Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,620 30 apr 2024 17:37
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 5,620 - 5,860
  • 419.532 Gem. (3M) 327,6K

Wat is voor jullie een acceptabele exit-prijs / koers?

130 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 7 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 27 december 2022 15:28
    quote:

    JustRevisited schreef op 27 december 2022 14:58:

    [...]

    Je claimt zonder onderbouwing dat de founders van TomTom in verband met hun belastingaangifte de koers ‘gevangen houden’.
    Ik claim niets, ik constateer dat WIJ gevangen zitten, niet dat de koers gevangen wordt gehouden.. Gelieve mij niet woorden toe te schrijven die mij niet toebehoren. Tevens geef ik nergens aan hoe die lage koers tot stand is gekomen en door wie.
  2. forum rang 6 JustRevisited 27 december 2022 16:17
    quote:

    pwijsneus schreef op 27 december 2022 15:26:

    @Justin, @JustRevisited.

    Wij zijn een soort Yin en Yang. Ik vertrouw de founders voor geen meter, jij slikt alles voor zoete koek wat ons wordt voorgeschoteld. Is ons goed recht.

    De marketcap van TomTom is momenteel EUR 860 mln
    De founders bezitten momenteel zo'n 44,7%, TomTom bezit 3% treasury shares, dus de Free Float is 52,3%. (link 1)

    Dat betekend dat de waarde van de free float op een koers van ~EUR 6,50 staat op zo'n EUR 385 mln. Dat is dus het bedrag wat je moet uitkopen bij een delisting.

    Met huidige koersen is het voor de founders binnen handbereik om de notering gratis van de beurs te halen, als ze hiervoor de verkregen cash gebruiken die is vrij gekomen door bedrijfsonderdeel Telematics te verkopen.

    Hierbij is EUR 750mln(link 2) belastingvrij teruggevloeid naar de aandeelhouders, en hiervan is dus EUR 335.250.000,00 bij de founders terecht gekomen. Tel daarbij de net cash positie van TomTom bij op (link 3), en TomTom + Founders hebben een cashpile van EUR 665 miljoen euro.

    Market cap Free Float EUR 385 mln
    Cashpile founders verkregen uit Telematics sale EUR 665 mln

    Zodra de founders zicht hebben op stabiele omzetgroei (dus geen krimp meer), een positieve fcf, en verlies kunnen omzetten in winstgevende activiteiten, dan zouden ze het vóór die tijd moeten delisten, en met huidige lage beurskoers is dit scenario in zicht. Met gemak.

    Link 1: corporate.tomtom.com/investors/shareh...
    Link 2: www.veb.net/artikel/06954/tomtom-de-k...
    Link 3: corporate.tomtom.com/static-files/fa3... (pagina 7)
    Ik reageer alleen even op het rekenkundige verhaal, niet in de vraag of een delisting op handen is, dat hoor ik al jaren.

    Indien je wilt delisten moet je die 52,3% van de aandelen kopen tegen pak m beet 9 euro. Als mensen daarmee akkoord gaan. En dan moet je het wel nu doen, want dit geldt alleen op de huidige koers die aan het bodemen is. Komend jaar gaat het aandeel echt wel weer stijgen hoor, misschien met de aanstaande CES en anders met release van het nieuwe maps platform. Of met de jaarcijfers afhankelijk van de vraag wat daarin zit, maar in elk geval een goed Automotive en ook een goed orderboek dat mogelijk na de CMD nog wat is toegenomen.

    Dit kost je - in dit denkbeeldige scenario en als 9 euro acceptabel wordt gevonden - ongeveer 600 miljoen euro. Wat bij de founders terecht is gekomen na verkoop Telematics is zoals je aangeeft 335 miljoen euro. Dit betekent dat er een bedrag te overbruggen is van 265 miljoen euro. De netto kaspositie van 300+ miljoen telt niet mee, dat is geld van de onderneming waarmee ook voorraden en dergelijke worden voorgefinancierd dus als lopende rekening wordt gebruikt.
  3. [verwijderd] 27 december 2022 16:30
    quote:

    JustRevisited schreef op 27 december 2022 16:17:

    [...]

    Ik reageer alleen even op het rekenkundige verhaal, niet in de vraag of een delisting op handen is, dat hoor ik al jaren.

    Indien je wilt delisten moet je die 52,3% van de aandelen kopen tegen pak m beet 9 euro. Als mensen daarmee akkoord gaan. En dan moet je het wel nu doen, want dit geldt alleen op de huidige koers die aan het bodemen is. Komend jaar gaat het aandeel echt wel weer stijgen hoor, misschien met de aanstaande CES en anders met release van het nieuwe maps platform. Of met de jaarcijfers afhankelijk van de vraag wat daarin zit, maar in elk geval een goed Automotive en ook een goed orderboek dat mogelijk na de CMD nog wat is toegenomen.

    Dit kost je - in dit denkbeeldige scenario en als 9 euro acceptabel wordt gevonden - ongeveer 600 miljoen euro. Wat bij de founders terecht is gekomen na verkoop Telematics is zoals je aangeeft 335 miljoen euro. Dit betekent dat er een bedrag te overbruggen is van 265 miljoen euro. De netto kaspositie van 300+ miljoen telt niet mee, dat is geld van de onderneming waarmee ook voorraden en dergelijke worden voorgefinancierd dus als lopende rekening wordt gebruikt.
    Precies waar ik op doelde. Als je eerst de fantasie er weer in laat komen, hetgeen sowieso eens in de zoveel tijd gebeurt, dan is delisten des te meer verdacht. Het is nu ook al een raar verhaal. Net de CMD gehad, de aankondiging van Overture met de samenwerking en daarmee internationaal relevante erkenning van de grootste ondernemingen, de nog wat getemperde verwachtingen, maar wel een groter en groeiend orderboek, dat is al een slecht uitgangspunt om er nu met een bod van € 9,- mee vandoor te gaan.

    Dan zou toch tenminste € 15 geboden moeten worden; dan kan je als zittende aandeelhouder enigszins tevreden uitstappen en dan maar hopen dat het niet daarna plotseling sky-high gaat....
  4. forum rang 6 pwijsneus 27 december 2022 16:36
    quote:

    JustRevisited schreef op 27 december 2022 16:17:

    [...]

    Ik reageer alleen even op het rekenkundige verhaal, niet in de vraag of een delisting op handen is, dat hoor ik al jaren.

    Indien je wilt delisten moet je die 52,3% van de aandelen kopen tegen pak m beet 9 euro. Als mensen daarmee akkoord gaan. En dan moet je het wel nu doen, want dit geldt alleen op de huidige koers die aan het bodemen is. Komend jaar gaat het aandeel echt wel weer stijgen hoor, misschien met de aanstaande CES en anders met release van het nieuwe maps platform. Of met de jaarcijfers afhankelijk van de vraag wat daarin zit, maar in elk geval een goed Automotive en ook een goed orderboek dat mogelijk na de CMD nog wat is toegenomen.

    Dit kost je - in dit denkbeeldige scenario en als 9 euro acceptabel wordt gevonden - ongeveer 600 miljoen euro. Wat bij de founders terecht is gekomen na verkoop Telematics is zoals je aangeeft 335 miljoen euro. Dit betekent dat er een bedrag te overbruggen is van 265 miljoen euro. De netto kaspositie van 300+ miljoen telt niet mee, dat is geld van de onderneming waarmee ook voorraden en dergelijke worden voorgefinancierd dus als lopende rekening wordt gebruikt.
    Met een delisting op 9 euro p/a is je uitgangspunt een premie van ~40% betekenen op de huidige koers. Dat zou erg genereus zijn, ikzelf zou mijn stukken direct aanbieden. 40% is niet niks, dit zit echt wel aan de bovenkant van de range.

    Waarom telt de kaspositie van ~330 mln niet mee. Hoeveel voorraad moet er wel niet liggen.

    Nogmaals, ze hebben een cashpile van EUR 665 MLN, alleen al van Telematics verkoop. Als het nodig is kunnen ze de cash met rust laten en hoesten ze de rest ook nog wel zelf op, maar dan betwijfel ik of die 40% premie in stand gehouden wordt.

    Je ziet, de rekensom is te maken, en het mooie is, het kan helemaal gratis. Kost de founders geen rooie cent.

    “If you look at the sum of the parts and the valuation and market cap, there is something not quite right and that needs to be better explained,” Goddijn said in an interview this week in San Francisco.

    Dat was 2018, nooit meer op teruggekomen.
    Market cap 2018, inclusief Telematics 2,1 mrd(, waarvan 121mln cash, year-end 2018 252mln cash)
    Market cap 2023, exclusief Telematics 860mln(, waarvan 330mln cash)

    Afgelopen 4 jaar is er dus nog eens ruim een miljard verdampt. Dat is meer dan de helft van de marketcap sindsdien. Met of zonder telematics, coronacrisis of chiptekorten, dat is knap werk.

    Lekker bezig!
  5. forum rang 6 JustRevisited 27 december 2022 16:36
    quote:

    Riet v. Milt schreef op 27 december 2022 16:27:

    Het privé vermogen van dhr. en mevr. Goddijn is € 750 miljoen volgens de Quote500. Verder geloof ik niet dat TomTom zijn cash niet zou mogen aanwenden voor een delisting, een groot deel ervan komt van de verkoop van Telematics.
    Zoals het er nu staat is een deel van de cash om de business te 'runnen'.
    En om onafhankelijk te blijven van banken indien je een investering wilt doen.

    On capital allocation, our balance sheet is strong, we don't have any debt. So, we have a little bit over €300 million of cash. Some of that cash is, of course, used to run our business, to fund our bank accounts. The rest, with the benefit of hindsight, is needed to be ready for an unplanned events like pandemics and supply chain issues, but also to make sure that we can be independent.
  6. forum rang 6 pwijsneus 27 december 2022 16:41
    quote:

    JustRevisited schreef op 27 december 2022 16:36:

    [...]

    Zoals het er nu staat is een deel van de cash om de business te 'runnen'.
    En om onafhankelijk te blijven van banken indien je een investering wilt doen.

    On capital allocation, our balance sheet is strong, we don't have any debt. So, we have a little bit over €300 million of cash. Some of that cash is, of course, used to run our business, to fund our bank accounts. The rest, with the benefit of hindsight, is needed to be ready for an unplanned events like pandemics and supply chain issues, but also to make sure that we can be independent.
    Een delisting is toch óók een investering?
  7. forum rang 6 JustRevisited 27 december 2022 16:55
    quote:

    pwijsneus schreef op 27 december 2022 16:36:

    [...]

    Market cap 2018, inclusief Telematics (2,1 mrd, waarvan 121mln cash, year-end 2018 252mln cash)
    Market cap 2023, exclusief Telematics (860mln, waarvan 330mln cash)

    Afgelopen 4 jaar is er dus nog eens ruim een miljard verdampt.



    Er is 750 miljoen is gebruikt voor aandelen reductie na de verkoop van Telematics.
    Er is dus niet een miljard verdampt.

    In de oude situatie waren er 230 miljoen aandelen. Nu 130 miljoen aandelen.
    Door het lage aantal aandelen neemt de hefboom toe.

    25 cent vrije kasstroom per aandeel in 2024 (500-525 A&E, 50 consumer, 4-5% FCF)
    50-60 cent vrije kasstroom per aandeel in 2025 (50 indien er geen Consumer meer is, 60 met Consumer)
    80-90 cent vrije kasstroom per aandeel in 2026 - als je de 10% omzetgroei doortrekt)
  8. forum rang 6 pwijsneus 27 december 2022 17:01
    quote:

    JustRevisited schreef op 27 december 2022 16:55:

    [...]

    Er is 750 miljoen is gebruikt voor aandelen reductie na de verkoop van Telematics.
    Er is dus niet een miljard verdampt.

    In de oude situatie waren er 230 miljoen aandelen. Nu 130 miljoen aandelen.
    Door het lage aantal aandelen neemt de hefboom toe.

    25 cent vrije kasstroom per aandeel in 2024 (500-525 A&E, 50 consumer, 4-5% FCF)
    50-60 cent vrije kasstroom per aandeel in 2025 (50 indien er geen Consumer meer is, 60 met Consumer)
    80-90 cent vrije kasstroom per aandeel in 2026 - als je de 10% omzetgroei doortrekt)
    OK, dus in plaats van 1,5 miljard is er nog steeds zo'n EUR 750.000.000,00 verdampt.

    Maakt het nog steeds niet fraai, zeker in verhouding met bijvoorbeeld de indexen, of performance van zo'n beetje elk ander aandeel.

    TomTom is best een underperformer. Volgend jaar 0% fcf, krimp en verlies, of op welk moment gaan we exact dat kantelpunt zien waar je het afgelopen jaren over hebt. Dat moet dan uiterlijk h2 2023 zijn, toch?
  9. forum rang 6 JustRevisited 27 december 2022 17:11
    quote:

    pwijsneus schreef op 27 december 2022 16:41:

    [...]

    Een delisting is toch óók een investering?
    to be ready for an unplanned events like pandemics and supply chain issues, but also to make sure that we can be independent
    Het zou wel een heel ruim begrip zijn om een delisting tot de categorie 'unplanned events' te scharen.

    Maar misschien moet ik de vraag andersom eens stellen. Wat moet er gebeuren voordat we NIET meer over delisting praten als een soort default scenario. Het wordt al vele jaren opgevoerd. Ik denk in eerste instantie ook terecht, want TomTom was het ooit van plan of was ertoe verleid door die meneer Botman. Maar dit is wel heul erg lang geleden. mtsprout.nl/leiderschap/management/to... Nu 10 jaar geleden om precies te zijn.

    In de tussentijd is er ook veel veranderd. TomTom hoeft niet van de beurs af om dan "rust te hebben om de transitie de tijd te geven". Die periode ligt achter hen. TT is nu het business to business bedrijf dat het wilde worden, de technologie is geheel vernieuwd zoals ze wilden, er is een dik automotive orderboek dat ze wilden bereiken, een groei outlook, een nieuwe digitale kaart met veel meer automatisering en er ligt een heldere sales strategie voor Enterprise die aanvangt bij livegang. Er is dus niets waar TT tijd voor nodig heeft en waarbij een listing hen in de weg zou staan. Dat was 10 jaar geleden wel het geval.

    Goddijn heeft een termijn tot 2025. Ik denk niet dat hij dan nog 4 jaar bijtekent. Dan zou hij tot 69 doorgaan ipv 65. Ik denk dat TT nu de komende jaren de outlook wil realiseren en daarmee de goede cashflow en betere koersen en dat 2025 dan voor Goddijn een goed exit moment is. Ik denk dat trots daarin ook meespeelt, dus dat hij weg wil als hij het achterlaat terwijl het bedrijf groeit en winstgevend is. En ook minder verguisd door aandeelhouders, althans als je de geluiden hier op IEX als norm neemt dan is dat zo.

    Bovendien kan hij dan zijn aandelen pakket ook alsnog van de hand doen tegen betere koersen dan nu (bijvoorbeeld aan de 3 partijen die nu meedoen aan Overture) of hij houdt ze gewoon lekker en gaat dan een toezichthoudende of adviserende rol vervullen. Dat TT nu geen aandelen inkoopt of iets anders doet maar 300 miljoen net cash aanhoudt is denk ik ook om te zorgen dat Goddijn's opvolger in een gespreid bedje terechtkomt en handelingsruimte heeft en ook een keer een fout kan opvangen.
  10. [verwijderd] 27 december 2022 17:11
    quote:

    pwijsneus schreef op 27 december 2022 16:36:

    [...]
    Met een delisting op 9 euro p/a is je uitgangspunt een premie van ~40% betekenen op de huidige koers. Dat zou erg genereus zijn, ikzelf zou mijn stukken direct aanbieden. 40% is niet niks, dit zit echt wel aan de bovenkant van de range.
    Ja? Omdat we daar nog niet zo lang geleden "op eigen kracht" nog waren immers. En dan zie je dus hoezeer je "genaaid" wordt doordat zo'n fondsje als Otus hier wat stukken verkoopt en hoeveel dat dan weer oplevert, zodra je zou willen delisten.

    Persoonlijk had ik verwacht dat ze dit wat beter geprobeerd zouden hebben om dit scenario te verbergen. Je kunt natuurlijk denken dat je overal mee wegkomt, maar zo'n opzichtige samenwerking waar de ene partner uit wil breiden en de ander dan short, daar kan, nee daar moet de afm wel wat mee, als er straks een delisting komt waar nog wat kabaal over ontstaat.

    In die zin is TT wel een notoire underperformer, maar wel een aandeel dat enorm sterk in de belangstelling staat.
  11. forum rang 6 JustRevisited 27 december 2022 18:07
    quote:

    pwijsneus schreef op 27 december 2022 17:01:

    [...]

    TomTom is best een underperformer. Volgend jaar 0% fcf, krimp en verlies, of op welk moment gaan we exact dat kantelpunt zien waar je het afgelopen jaren over hebt. Dat moet dan uiterlijk h2 2023 zijn, toch?



    Tijdens de Capital Markets Day cijferde ABN AMRO voor dat als de pandemie en chiptekorten niet hadden plaatsgevonden, TomTom 100 miljoen meer automotive omzet per jaar had gehad. Zie screenshot: ibb.co/9W266fW

    Tegen een 85% marge is dat 85 miljoen euro. Dan had TT dus de afgelopen 3 jaren een behoorlijke positieve vrije kasstroom gehad en zou ook de netto kaspositie zijn opgelopen tot boven de 500 miljoen euro in drie jaar. Dan had TT zeker een veel betere koers gehad dan nu. Er zou immers meer dan 4 euro cash in het bedrijf zitten (als ze niet al met dividend waren begonnen) en er zou een FCF zijn die positief en groeiende is. Dan zou TT geen underperformer geweest zijn.

    Dit is allemaal niet gebeurd en dat is vervelend voor zowel beleggers als voor TT zelf. Ze zijn echter wel goed door deze tijd heen gekomen door alle R&D op peil te houden, terwijl bij HERE de ene na de andere reorganisatie plaatsvond. Een crisis is vaak een kans om een voorsprong te nemen. Ze hebben met Overture nu toch ook weer HERE in een positie gezet waarin ze moet reageren. En ze snoepen weer 5% marktaandeel van ze af. (zie CMD presentatie automotive).

    Wat hierboven staat dat in de periode 2020-2022 niet is gebeurd gaat alsnog gebeuren in de periode 2023-2025. En meer dan dat, vanwege een groot Automotive orderboek dat er afgelopen jaren nog niet was, een groter marktaandeel en een grotere te adresseren markt als gevolg van het nieuwe maps platform.
  12. forum rang 6 tatje 27 december 2022 18:07
    quote:

    JustRevisited schreef op 27 december 2022 16:55:

    [...]

    25 cent vrije kasstroom per aandeel in 2024 (500-525 A&E, 50 consumer, 4-5% FCF)
    50-60 cent vrije kasstroom per aandeel in 2025 (50 indien er geen Consumer meer is, 60 met Consumer)
    80-90 cent vrije kasstroom per aandeel in 2026 - als je de 10% omzetgroei doortrekt)
    Bovenstaand is de AMBITIE gegeven door de RVB en dus ook de founders.

    Een PE en de founders zie ik totaal niet zitten, krijgen de founders dan meer als met ons ?

    De founders alleen, met die uitgesproken AMBITIE kan ook niet.

    Zonder founders lukt alleen als er een bod komt, dat we niet kunnen weigeren, aldus Harold.

    Nee, we gaan met zn allen voor goud.

    Doei :-)

    Jaren geleden zei iemand op de BAVA 2019.

    Als er nu een bod komt van 10 miljard.

    Harold : Ik kan er alleen maar natuurlijk in algemene zin over praten.
    Maar als U zegt er ligt een bieding van 10 miljard.
    Dan gaan we daar wel naar kijken.
    Dat lijkt me wel verstandig.

    Op de FCF van Just plaats ik het volgende.

    ebit 2024 1 tot 4% vd omzet
    ebit 2025 8% vd omzet
    ebit 2026 14% vd omzet
    ebit 2027 21% van de omzet.

    Omzet verwachtingen.

    2024 600
    2025 670
    2026 752
    2027 844

    Niet vergeten dat de groei in deferred terug loopt.

    IFRS omzet en de operationele omzet groeien naar elkaar toe.

    En wat ik wens, ik kan het niet zeggen, wel denken.
  13. forum rang 6 pwijsneus 27 december 2022 18:11
    quote:

    Overtake schreef op 27 december 2022 17:11:

    [...]

    Ja? Omdat we daar nog niet zo lang geleden "op eigen kracht" nog waren immers. En dan zie je dus hoezeer je "genaaid" wordt doordat zo'n fondsje als Otus hier wat stukken verkoopt en hoeveel dat dan weer oplevert, zodra je zou willen delisten.

    Persoonlijk had ik verwacht dat ze dit wat beter geprobeerd zouden hebben om dit scenario te verbergen. Je kunt natuurlijk denken dat je overal mee wegkomt, maar zo'n opzichtige samenwerking waar de ene partner uit wil breiden en de ander dan short, daar kan, nee daar moet de afm wel wat mee, als er straks een delisting komt waar nog wat kabaal over ontstaat.

    In die zin is TT wel een notoire underperformer, maar wel een aandeel dat enorm sterk in de belangstelling staat.
    Vind dat je hier wel wat ver gaat. Los van dat je het niet kunt aantonen, is de vraag wie hier belang bij zou hebben. De founders kunnen vanuit belastingtechnische redenen en delisting scenario natuurlijk hier ook een belang in hebben.

    Maargoed, denk dat dit glad ijs is. Je kunt natuurlijk denken dat je ermee weg komt, omdat je ermee weg komt.
  14. forum rang 6 pwijsneus 27 december 2022 18:26
    quote:

    JustRevisited schreef op 27 december 2022 17:11:

    [...]

    to be ready for an unplanned events like pandemics and supply chain issues, but also to make sure that we can be independent
    Het zou wel een heel ruim begrip zijn om een delisting tot de categorie 'unplanned events' te scharen.

    Maar misschien moet ik de vraag andersom eens stellen. Wat moet er gebeuren voordat we NIET meer over delisting praten als een soort default scenario. Het wordt al vele jaren opgevoerd. Ik denk in eerste instantie ook terecht, want TomTom was het ooit van plan of was ertoe verleid door die meneer Botman. Maar dit is wel heul erg lang geleden. mtsprout.nl/leiderschap/management/to... Nu 10 jaar geleden om precies te zijn.

    In de tussentijd is er ook veel veranderd. TomTom hoeft niet van de beurs af om dan "rust te hebben om de transitie de tijd te geven". Die periode ligt achter hen. TT is nu het business to business bedrijf dat het wilde worden, de technologie is geheel vernieuwd zoals ze wilden, er is een dik automotive orderboek dat ze wilden bereiken, een groei outlook, een nieuwe digitale kaart met veel meer automatisering en er ligt een heldere sales strategie voor Enterprise die aanvangt bij livegang. Er is dus niets waar TT tijd voor nodig heeft en waarbij een listing hen in de weg zou staan. Dat was 10 jaar geleden wel het geval.

    Goddijn heeft een termijn tot 2025. Ik denk niet dat hij dan nog 4 jaar bijtekent. Dan zou hij tot 69 doorgaan ipv 65. Ik denk dat TT nu de komende jaren de outlook wil realiseren en daarmee de goede cashflow en betere koersen en dat 2025 dan voor Goddijn een goed exit moment is. Ik denk dat trots daarin ook meespeelt, dus dat hij weg wil als hij het achterlaat terwijl het bedrijf groeit en winstgevend is. En ook minder verguisd door aandeelhouders, althans als je de geluiden hier op IEX als norm neemt dan is dat zo.

    Bovendien kan hij dan zijn aandelen pakket ook alsnog van de hand doen tegen betere koersen dan nu (bijvoorbeeld aan de 3 partijen die nu meedoen aan Overture) of hij houdt ze gewoon lekker en gaat dan een toezichthoudende of adviserende rol vervullen. Dat TT nu geen aandelen inkoopt of iets anders doet maar 300 miljoen net cash aanhoudt is denk ik ook om te zorgen dat Goddijn's opvolger in een gespreid bedje terechtkomt en handelingsruimte heeft en ook een keer een fout kan opvangen.
    Er wordt over delisting gepraat, omdat dit overduidelijk de meest lucratieve, en makkelijke manier voor de founders is om waarde te onsluiten;

    Het levert verreweg het meeste rendement op door eerst de notering te delisten, en vervolgens de sum-of-the-parts te verkopen aan partners zoals, MS, Meta, AWS, Cariad, Bosch, Uber en wie nog meer wil meedoen. Ook zijn ze dan straks in 1 klap van hun belang af. Gezien hun leeftijd moet dat ook nog een keer gebeuren.

    Momenteel kunnen de founders het voor zo’n 600 miljoen van de beurs halen. De assetwaarde is zo’n 1,5 tot 2 mrd? Kijk, daar ga ik ook niet hypocriet over lopen doen, als ik deze keus had moeten maken was het overduidelijk, het delisting scenario zou mijn voorkeur hebben. Het lukt de founders al meer dan 15 jaar niet om de waarde zelfstandig eruit te laten komen, dus dan maar zo. Dan heb je het nog over trots, en zelfs over geluiden op IEX. Maar met dat soort zaken moeten professionals zich helemaal niet bezighouden, ze moeten vooral hun eigen koers blijven varen, dat lijkt me duidelijk.

    Ook zit het marktsentiment misschien een beetje mee, de eerste helft van volgend jaar kun het nog wel eens volatiel zijn op de beurs. Dus dat gegeven, plus dat nu de transformatie van TomTom bijna is afgerond, er geen reden meer is voor een notering. Een paar jaar geleden was het nog de vraag of het TomTom ging lukken om een business-to-business bedrijf te worden, maar die periode ligt volgens jou achter ons. Dan is nu juist de noodzaak kleiner dan een paar jaar geleden, want de enige functie die de beurs afgelopen jaren heeft gehad voor TomTom, is dat ze wellicht via een emissie nog geld zouden kunnen ophalen indien het allemaal wat tegen zat. Dat is nu volgens jou niet meer nodig, dus tijd om het van de beurs te halen. Het sentiment helpt wellicht wat mee dat het voor een enorm aantrekkelijke prijs gedelist kan worden, als het klopt wat je hierboven aangeeft, en de transformatie geslaagd is zou dit de assetwaarde alleen maar ten goede komen.

    Win-win, en wees eerlijk, het zou vrij briljant zijn. Stap 1, telematics verkopen, Stap 2, delisten, Stap 3, verkopen aan de hoogste bieder.

    Ere wie ere toekomt, ik had het zelf niet kunnen bedenken.

    Tot de tijd dat die beurs- en assetwaarde een paar kilometer uit elkaar ligt moeten we het over dit scenario hebben. Dus ben bang dat je dit komend jaar nog wel vaker moet zullen verdedigen.
  15. forum rang 6 JustRevisited 27 december 2022 19:28
    quote:

    pwijsneus schreef op 27 december 2022 18:26:

    [...]

    Er wordt over delisting gepraat, omdat dit overduidelijk de meest lucratieve, en makkelijke manier voor de founders is om waarde te onsluiten;

    Het levert verreweg het meeste rendement op door eerst de notering te delisten, en vervolgens de sum-of-the-parts te verkopen aan partners zoals, MS, Meta, AWS, Cariad, Bosch, Uber en wie nog meer wil meedoen. Ook zijn ze dan straks in 1 klap van hun belang af. Gezien hun leeftijd moet dat ook nog een keer gebeuren.

    Geef eens serieus antwoord, zonder te willen bashen maar gewoon jouw visie. Je zal deze (denk)stappen allemaal moeten doorlopen. Vind je deze ook allemaal realistisch?

    Eerste aanname:

    Founders zijn vooral gedreven door geld en dat willen ze nú cashen.

    Indien ja:

    Ze zijn echter van mening dat TomTom aan de beurs niet hetzelfde rendement kan halen als buiten de beurs en daardoor is een beursexit volgens hen het meest lucratief.

    Indien ja:

    Allevier de founders zijn aan boord en vinden dit. De Capital Markets Day was voor de show. Een nep-voorstelling. De 60 mio FCF per 2025 is gecommuniceerd om alvast een metric mee te geven voor welke prijs TT van de beurs kan. (Indien dit zo is dan mikken ze op 10-12 euro per aandeel)

    Indien ja:

    - De founders hebben er gevoelsmatig geen bezwaar tegen om hun bedrijf aan big tech door te verkopen (na de delisting) met ook kans dat het uit Europa verdwijnt. Voor hen speelt nalatenschap niet en het feit dat er tientallen jaren levenswerk in zit om een Europees tech bedrijf te vormen.

    Indien ja:

    - Goddijn die al sinds jaar en dag de scepter zwaait bij tomtom is bereid om private equity over zijn schouder te laten meekijken en vervolgens te beïnvloeden hoe daarna het bedrijf wordt bestuurd en wat de timing zou moeten zijn van de ‘doorverkoop’ en onder welke voorwaarden en aan wie. Hij geeft regie weg aan geconcentreerde belangen van meelifters in de delisting. (Past niet zo bij zijn eigenwijze en op onafhankelijkheid gerichte profiel)

    Indien ja:

    TomTom accepteert het ‘risico’ dat een delisting aankondiging een bod van big tech teiggert. Amazon of Microsoft of Meta kunnen immers zeggen: als TT te koop is voor private equity, waarom dan niet voor ons? Wij bieden over. Waar gaan dan Teslin, DNB, particuliere aandeelhouders hun stukken aanbieden? Zou TT dan een beschermingsconstructie in werking laten treden terwijl ze dit zelf uitgelokt hebben? Het bestuur (Goddijn) gaat niet over die ophaalbrug. Daar besluit de RvC over. Die moet dan wel met hele sterke argumenten komen.

    Indien ja:

    - met dit plan is ook Teslin aan boord. Hun artikel over de CMD en wat daar positief aan was en dat ze een constructieve en kritische aandeelhouder willen zijn voor de langetermijn was een afleidingsmanoeuvre.

    Indien ja:

    Ondanks de afstemming met hen en mogelijke andere partijen lekt er niets uit en is er niemand die nu probeert het aandeel nog even goedkoop in te slaan

    Indien ja:

    - ook andere grote beleggers zoals bijvoorbeeld DNB met 10% van de aandelen gaan erin mee. En John de Mol die er in zit op hogere koersen dan nu www.telegraaf.nl/nieuws/548340/john-d... is akkoord. Er wordt geen boekenonderzoek of breakdown van orderboek gevraagd

    - Er komt bovendien geen protest van aandeelhouders, geen negatieve mediastorm, geen onderzoek naar de waarde en geen jurisisch getouwtrek.

    Ik zie best wat losse eindjes :)
    -
  16. forum rang 6 JustRevisited 27 december 2022 19:50
    Een veiling organiseren lijkt me de kortste klap om tomtom voor veel geld te verkopen.

    - De overture maps partners Meta, Microsoft en Amazon hebben een belang in geodata en services. En een belang in overeind houden van Overture initiatief.

    - Stellantis heeft een belang (wil miljarden aan services verkopen via SmartCockpit)

    - CARIAD heeft zeer duidelijk belang. Het kunnen handelen van ‘swarm data’, het koppelen van TomTom aan Hella Aglaia wat ze al hebben overgenomen. En die hadden met tomtom een crowdsourced HD Maps proof of concept www.tomtom.com/customers/hella-aglaia/

    - HERE heeft een supergroot belang. Voeg alle mapping operaties samen en je bespaart honderden miljoenen. En je krijgt er 2,4 miljard aan orders bij. Sigarendoosberekening laat zien dat dit zeer lucratief is.

    - Google wil graag dieper het automotive segment in en heeft daar moeite mee. Ook hebben ze de ADAS en HD maps niet. En niet die kwaliteit verkeerdinfo. De enorme data stromen zijn voor data bedrijf als Google om van te watertanden Voor Waze (een dwerg vergeleken bij tomtom) betaalden ze al een miljard

    - Als Google meedoet triggert dat defensieve moves van anderen (net zoals bij HERE gebeurde)

    ===

    NB: Ik zeg niet dat bovenstaande gebeurt maar is stuk kortere klap dan via omweg met een delisting met haken en ogen.
  17. forum rang 6 pwijsneus 27 december 2022 20:04
    quote:

    JustRevisited schreef op 27 december 2022 19:28:

    [...]

    Geef eens serieus antwoord, zonder te willen bashen maar gewoon joyw visie. Je zal deze (denk)stappen allemaal moeten doorlopen. Vind je deze ook allemaal realistisch?

    Aanname JustRevisited:
    Antwoord pwijsneus

    Founders zijn vooral gedreven door geld en dat willen ze nú cashen.
    Nee, dat geloof ik niet.

    Indien ja:

    Ze zijn echter van mening dat TomTom aan de beurs niet hetzelfde rendement kan halen als buiten de beurs en daardoor is een beursexit volgens hen het meest lucratief.
    Als je kijkt naar huidig marketcap van 860mln waarvan de helft in handen is van de founders, en ook nog eens 330 mln cash. Dan hou je een marketcap vwb de free float over van welke een waarde van EUR 385 mln vertegenwoordigd. Wat is de assetwaarde? Ik schat in zo'n 1,5 mrd. Dus dat wordt een vrij simpele rekensom om tot de conclusie te komen dat het uitkopen van de free float en vervolgens de assets onderbrengen bij een consortium welke wél de waarde eruit weet te halen, het meest lucratieve scenario is.

    Indien ja:

    Allevier de founders zijn aan boord en vinden dit.
    De Capital Markets Day was voor de show. Een nep-voorstelling
    De 60 mio FCF per 2025 is gecommuniceerd om alvast een metric mee te geven voor welke prijs TT van de beurs kan. (Indien dit zo is dan mikken ze op 10-12 euro per aandeel. 15-20x FCF + 330 mio net cash)
    Als je gewoon gaat rekenen zullen de founders tot deze conclusie moeten komen. Gaan ze nog 10 jaar aanmodderen met het risico dat ze met niets achter blijven. Let even op dat afgelopen 15 jaar TomTom vrijwel geen enkele verwachting heeft waargemaakt. Ook nu, na de CMD waarop is aangegeven dat TomTom misschien in 2025 ofzo ergens een keertje wat groei kan laten zien, van 400 mln naar 600 mln door de markt niet serieus wordt genomen. Zie de koersontwikkeling. Omdat TomTom zo vaak hun verwachting niet heeft waargemaakt, is het haar geloofwaardigheid totaal kwijtgeraakt, op de beurs althans. Verder horen cijferpresentaties, CMD's en persberichten bij een beursnotering. Die heeft TT nu eenmaal nog. Met persberichten gaat het overigens wel eens mis. Een twitterbericht, of interview bij BNR is géén persbericht. Dat is amateurisme. Als ze een deal hebben met Amazon of Meta, dan moet dat gewoon in een persbericht bijvoorbeeld. Nu wordt het als het zoveelste vrijblijvende partnership op hun officiele website geplaatst, zodat de markt het niet op waarde kan schatten. Lijkt wel ofzo ze het bewust doen.

    Indien ja:

    - De founders hebben er gevoelsmatig geen bezwaar tegen om hun bedrijf aan big tech te verkopen met ook kans dat het uit Europa verdwijnt. Voor hen speelt nalatenschap niet en het feit dat er tientallen jaren levenswerk in zit om een Europees tech bedrijf te vormen.
    Geloof dat vooral de medewerkers die bij TomTom werken een stabiele toekomst gegund moet worden. Als dat bij een internationaal consortium is, soit. Welke Europese partij kan TomTom op de rit krijgen. De founders zijn zelf ook Europees, en het lukt ze zelf ook al sinds de beursgang niet om TT tot een succes te maken. Mijn bescheiden mening is dat Goddijn zeer intelligent is, maar te lang is blijven zitten. Hij krijgt waarschijnlijk alleen een nieuws te horen wat hij wil horen, maar er worden niet de juiste stappen gezet om echt succesvol te worden. Ik geloof dat de assets onder het dak van een internationaal consortium zoals big tech, en big car pas - dus ook het eigenaarschap - beter in staat zijn om google te verslaan dan zelfstandig. Afgelopen jaren is dat ook gewoon meermaals bewezen. En ik geloof niet dat met overture nu het dun nu bij Google door de broek loopt, dat geloof je toch zeker zelf niet. Pas als cariad, stellantis, bosch, Amazon, Microsoft, Uber en Meta echt, maar dan ook écht de handen ineen slaan wordt het een succes. Niet vrijblijvend, dus met wisseling van eigenaarschap van 4 slapende founders, naar actieve tech/car spelers op wereldniveau

    Indien ja:

    - Goddijn die al sinds jaar en dag de scepter zwaait bij tomtom is bereid om private equity over zijn schouder te laten meekijken en vervolgens te beïnvloeden hoe daarna het bedrijf wordt bestuurd en wat de timing zou moeten zijn van de ‘doorverkoop’ en de voorwaarden en aan wie. Hij geeft regie weg aan geconcentreerde belangen van meelifters in de delisting.
    De founders zijn zelf de enige private equity partij die de scepter zwaait, met hun belang van bijna de helft hoeven ze niemand over hun schouder te laten meekijken. En Goddijn is óók nog eens CEO. Hij heeft dus 2 petten op. Totale controle als PE, en ook nog eens CEO. Een unieke situatie. De founders bepalen of er uberhaupt iemand meekijkt, hun bepalen helemaal zelf de timing, en ze bepalen al helemaal zelf met wie ze willen samenwerken. Er is totaal geen noodzaak om regie uit handen weg te geven aan teslin, otis of aan jou of mij. Wij moeten gewoon met een lollie op de achterbank plaatsvinden, ook al zinkt het aandeel weg naar 5 euro'tjes.

    Indien ja:

    TomTom accepteert het ‘risico’ dat een delisting aankondiging een bod van big tech teiggert. Amazon of Microsoft of Meta kunnen immers zeggen: als TT te koop is voor private equity, waarom dan niet voor ons? Wij bieden zelfs meer aan Teslin, DNB, particuliere aandeelhouders. Zou TT dan een beschermingsconstructie in werking laten treden terwijl ze dit zelf uitgelokt hebben? Het bestuur (Goddijn) gaat niet over die ophaalbrug. Daar besluit de RvC over. Die moet dan wel met hele sterke argumenten komen.
    Dit is een zinloos scenario; elk bod van buiten dient geaccordeerd te worden door de founders, en niemand anders. De founders hebben een controlerend belang, weet je nog? De founders fungeren zelf als private equity, remember? Een bod van hun zelf lokt van helemaal niemand een bod uit. Elk extern bod is bij voorbaat totaal kansloos omdat Goddijn het controlerend belang heeft, en ook nog eens de telefoon opneemt bij inbound calls. Dat zal een kort telefoongesprek worden.

    Indien ja:

    - met dit plan is ook Teslin aan boord. Hun artikel over de CMD en wat daar positief aan was en dat ze een constructieve en kritische aandeelhouder willen zijn voor de langetermijn was een afleidingsmanoeuvre. Ondanks de afstemming met hen en mogelijke andere partijen lekt er niets uit en is er niemand die nu probeert het aandeel nog even goedkoop in te slaan
    Wie is Teslin en waarom moeten de founders ook maar iets van ze aantrekken? Net zoals ze zich van ons geen jota hoeven aantrekken, of over hoe het aandeel de afgelopen 20 jaar heeft gepresteerd. Daar schamen ze zich ook niet voor. Belastingtechnisch wellicht zo gek nog niet overigens, maar ik ben geen fiscaal expert.

    De founders hebben een controlerend belang, geen reden om een extra partij met een paar procenten belang mee te laten kijken over de schouder.


    Indien ja:

    - ook andere grote beleggers zoals bijvoorbeeld DNB met 10% van de aandelen gaan erin mee. En John de Mol die er in zit op hogere koersen dan nu www.telegraaf.nl/nieuws/548340/john-d... is akkoord. Er wordt geen boekenonderzoek of breakdown van orderboek gevraagd

    - Er komt bovendien geen protest van aandeelhouders, geen negatieve mediastorm, geen onderzoek naar de waarde en geen jurisisch getouwtrek.
    Wat is het alternatief, doormodderen op de beurs? Afgelopen jaren is ook niet het succes. En volgens de CMD en jouw posts staat TomTom er nu beter voor dan ooit, de markt laat echter zien dat er 0 vertrouwen is, en staat als ik de spike in het coronajaar niet mee tel op het laagste punt sinds 2015.

    Ik zie best wat losse eindjes :)
    -
130 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 7 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links