Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,605 3 mei 2024 17:35
  • -0,015 (-0,27%) Dagrange 5,580 - 5,740
  • 375.660

TomTom oktober 2022

1.295 Posts
Pagina: «« 1 ... 27 28 29 30 31 ... 65 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 win some... 16 oktober 2022 15:36
    quote:

    tatje schreef op 16 oktober 2022 15:04:

    Sintklaas schreef

    Realistisch gezien wordt de enterprise 2022-Q4 omzet een teleurstelling, kijk eens naar de deferred afname van €42 naar €15 mio en naar verwacht kruipt dit jaar de US$<>EUR terug naar pariteit…

    Als je maar 1 maal per jaar de centjes krijgt, loopt het elk kwartaal terug.

    Zijn geen autos die van de band rollen.

    1/1 2021 41,5
    30/3 2021 30,5
    30/6 2022 16
    30/9 2022 14,9
    Vraag is dan wel in welk kwartaal de centjes binnenkomen.

    1/1 2021 34,9
    30/3 2021 23,6
    30/6 2021 11,1
    30/9 2021 54,2

    1/1 2020 23,3
    30/3 2020 20,3
    30/6 2020 9,8
    30/9 2020 43,6

    1/1 2019 17,4
    30/3 2019 10,7
    30/6 2019 6,4
    30/9 2019 37,1
  2. forum rang 6 pwijsneus 16 oktober 2022 17:55
    quote:

    *JustMe* schreef op 16 oktober 2022 14:45:

    [...]

    Je moet onderscheid maken tussen high volume low value en low volume high value klanten en beiden brengen iets anders op tafel.
    Jaja, dat doe ik ook. De afgelopen 12 jaar is de gemiddelde groei binnen enterprise met de high volume low value én low volume high value customers 3,1% per jaar. Dat is gewoon niet best. Helemaal nu due groei dreigt om te buigen in break- even of zelfs krimp. Die wending naar telematics en food delivery die je eerder vandaag aangaf is een antwoord, miscchien meer daarover op de CMD. Ik denk dat het te weinig is. Automotive groeit minder hard dan gehoopt, enterprise is flat, consumer krimpt. That's it.

    De bezem moet er doorheen, het begint een beetje te stinken...
  3. [verwijderd] 16 oktober 2022 22:16
    quote:

    pwijsneus schreef op 16 oktober 2022 17:55:

    [...]

    Jaja, dat doe ik ook. De afgelopen 12 jaar is de gemiddelde groei binnen enterprise met de high volume low value én low volume high value customers 3,1% per jaar. Dat is gewoon niet best. Helemaal nu due groei dreigt om te buigen in break- even of zelfs krimp. Die wending naar telematics en food delivery die je eerder vandaag aangaf is een antwoord, miscchien meer daarover op de CMD. Ik denk dat het te weinig is. Automotive groeit minder hard dan gehoopt, enterprise is flat, consumer krimpt. That's it.

    De bezem moet er doorheen, het begint een beetje te stinken...
    TomTom stinkt al 15 jaar, daar kan geen enkele al dan niet onbezoldigde poster iets aan veranderen. Een aandeel dat 75% ingeleverd heeft op de IPO en nooit dividend heeft uitgekeerd valt niet te verdedigen. Laat staan te bejubenen. Punt.
  4. [verwijderd] 16 oktober 2022 23:13
    quote:

    pwijsneus schreef op 16 oktober 2022 17:55:

    [...]

    Jaja, dat doe ik ook. De afgelopen 12 jaar is de gemiddelde groei binnen enterprise met de high volume low value én low volume high value customers 3,1% per jaar. Dat is gewoon niet best. Helemaal nu due groei dreigt om te buigen in break- even of zelfs krimp. Die wending naar telematics en food delivery die je eerder vandaag aangaf is een antwoord, miscchien meer daarover op de CMD. Ik denk dat het te weinig is. Automotive groeit minder hard dan gehoopt, enterprise is flat, consumer krimpt. That's it.

    De bezem moet er doorheen, het begint een beetje te stinken...
    De high value proposities moeten nog komen, wat je tot nu toe in de cijfers ziet in afgelopen decennium is vooral "high volume, low value"

    Ter illustratie... Toen Apple van TomTom gebruik ging maken - in het kortste persbericht ooit gepubliceerd in de mensheid www.tomtom.com/press-room/general/180... - gingen velen uit van extreme omzetten. Omdat Apple zoveel gebruikers heeft. Uiteindelijk denk ik dat Apple zo'n 30-40 miljoen per jaar betaalde. Dit komt omdat Apple zelf ook een software bedrijf is en veel dingen zelf doet, maar wel TT's ruwe map data gebruikt. Apple heeft zelf honderden miljoenen geïnvesteerd in haar kaarten applicatie en diverse lagen er op. Bij zo'n "hoog volume, lage waarde" deal is TomTom eigenlijk vooral de leverancier van de (pizza)bodem, maar niet van het beleg.

    Als je klanten hebt die zelf de ballen verstand hebben van software en navigatie kan je hoge prijzen vragen voor een totaalproduct (de volledige pizza). Maar nu komt nog een flink deel van de Enterprise omzet komt uit klanten die zelf goed zijn in software, maar niet in data: UBER, Microsoft, Apple. Voor TT levert dit leuk geld op en een heleboel data. Apple heeft 1,8 miljard iOS gebruikers. Superveel data en met 'slechts' enkele tientallen miljoenen omzet. En die deal is in 2015 uitgebreid www.tomtom.com/press-room/general/189... zonder dat dit tot extra omzet leidde. Iets in natura?

    TT gaat zich nu richten op de andere kant van de markt. Die OF niet de omvang en budgetten hebben om hun eigen software te ontwikkelen OF bedrijven die wel groot zijn en daarvoor de budgetten hebben, maar geen technologie bedrijven zijn en dit te ver van hun core business ligt. Dit lijkt me slim, je moet klanten bedienen waarbij jouw waarde hoog is. Hoge waarde én hoog volume is natuurlijk de sweet spot. Ik denk dat dat soort bedrijven ook bestaat. Er zijn ook grote transportbedrijven en food delivery bedrijven voor wie locatie en snelle bezorgtijd cruciaal is.
  5. forum rang 6 boem! 17 oktober 2022 04:01
    voor de FCF is enkel bepalend wat de baten zijn vanuit de operationele omzet onder aftrek van de kosten excl D&A incl Capex.

    een groei met 15% in operationele omzet van A&E levert met een teruggang van 10 mio in Consumet al een voordeel op van 50 mio.
    (315 + 140 ) *.15 _10 mio * 85% =50 mio.

    hoe reeel is het te verwachten dat de opex groeit met 35mio om aan die 2% verbetering van 2% te geraken,

    ik denk dat een vermindering van kosten met 10 mio meer voor de hand ligt waardoor de FCF met 60 mio -tax is 48 mio verbetert tov 2022.
  6. forum rang 7 ketchup 17 oktober 2022 07:59
    dat de cijfers een keer gaan beteren de komende 3 jaar lijkt mij wel logisch , echter de 'toon' is weer gezet en die is gewoon wederom ondermaats en dat is meer bepalend dan alle rekenwonder modellen die hier losgelaten worden en die tot op heden altijd tekort kwamen

    neemt niet weg dat indien dat forward book van ongerealiseerde inkomsten van tegen 2 miljard de komende 3 jaar in de omzet loopt en TT daarvan 85% weet hard te maken en TT bij machte is de OPEX/CAPEX te plafonneren aan 500/550mio euro dan zijn de kosten meer dan gedekt

    nieuwe tenders/order intake die direct naar de cijfers vloeien zal dan voor extra omzet en winst kunnen zorgen

    daarom is het essentieel dat HG lef toont en de komende 2 jaar de beschikbare gelden inzet om het aantal uitstaande aandelen verder te reduceren naar 100 mio
    dan kunnen we uitkijken ergens bij 2024/25 naar een wpa van 1,00- 1,50 euro per aandeel aan een behoudende multiple van X15 ( TT heeft een zeer slecht track record voor performance) mag je een koers van 15-20 euro verwachten

    TT heeft thans bij mij 2% weging in de porto @ 7 euro gemiddeld
    mocht TT de komende weken /maanden verder onderuit zakken naar 6 euro til ik het naar 3% weging in de porto
  7. forum rang 6 win some... 17 oktober 2022 08:10
    quote:

    *JustMe* schreef op 16 oktober 2022 23:13:

    [...]

    De high value proposities moeten nog komen, wat je tot nu toe in de cijfers ziet in afgelopen decennium is vooral "high volume, low value"

    Ter illustratie... Toen Apple van TomTom gebruik ging maken - in het kortste persbericht ooit gepubliceerd in de mensheid www.tomtom.com/press-room/general/180... - gingen velen uit van extreme omzetten. Omdat Apple zoveel gebruikers heeft. Uiteindelijk denk ik dat Apple zo'n 30-40 miljoen per jaar betaalde. Dit komt omdat Apple zelf ook een software bedrijf is en veel dingen zelf doet, maar wel TT's ruwe map data gebruikt. Apple heeft zelf honderden miljoenen geïnvesteerd in haar kaarten applicatie en diverse lagen er op. Bij zo'n "hoog volume, lage waarde" deal is TomTom eigenlijk vooral de leverancier van de (pizza)bodem, maar niet van het beleg.

    Als je klanten hebt die zelf de ballen verstand hebben van software en navigatie kan je hoge prijzen vragen voor een totaalproduct (de volledige pizza). Maar nu komt nog een flink deel van de Enterprise omzet komt uit klanten die zelf goed zijn in software, maar niet in data: UBER, Microsoft, Apple. Voor TT levert dit leuk geld op en een heleboel data. Apple heeft 1,8 miljard iOS gebruikers. Superveel data en met 'slechts' enkele tientallen miljoenen omzet. En die deal is in 2015 uitgebreid www.tomtom.com/press-room/general/189... zonder dat dit tot extra omzet leidde. Iets in natura?

    TT gaat zich nu richten op de andere kant van de markt. Die OF niet de omvang en budgetten hebben om hun eigen software te ontwikkelen OF bedrijven die wel groot zijn en daarvoor de budgetten hebben, maar geen technologie bedrijven zijn en dit te ver van hun core business ligt. Dit lijkt me slim, je moet klanten bedienen waarbij jouw waarde hoog is. Hoge waarde én hoog volume is natuurlijk de sweet spot. Ik denk dat dat soort bedrijven ook bestaat. Er zijn ook grote transportbedrijven en food delivery bedrijven voor wie locatie en snelle bezorgtijd cruciaal is.
    Allemaal hele mooie ambities. De cijfers:

    In 2011 (het jaar voor de Apple-deal) is de Enterprise omzet 142 mio. In 2021 was de omzet 171 mio. Zonder de deal van Apple zit je dus weer op het niveau van 2011. Geen groei. Terwijl de markt wel sterk is gegroeid. Gewoon heel erg slechte prestatie.

    In 2011 was de Automotive omzet 235 mio, in 2021 was dit 223 mio Geen groei. Terwijl de markt wel sterk is gegroeid. Gewoon heel erg slechte prestatie.

    In 2011 was de Consumer omzet 833 mio, in 2021 was dit 113 mio.

    In 2011 werkten er gemiddeld 2286 mensen in R&D. Dit was zowel voor Automotive, Enterprise, Telematics als Consumer.
    In 2021 werkten er gemiddeld 3582 mensen in R&D (2175 Geo, 1407 App).Dit was voornamelijk voor Automoitve en Enterprise

    Meer R&D heeft niet tot meer resultaten geleid. De 'low volume, high value' benadering gaat in de toekomst nog meer werknemers opleveren. De afgelopen 10 jaar hebben geleerd dat TT niet in staat is om met meer mensen ook meer geld te verdienen.

    Daarnaast is de move die ze nu in Enterprise doen al weer veel te laat. Bedrijven als Here en Mapbox zijn hier al veel langer mee bezig. En zijn overigens ook niet echt in staat om hier geld mee te verdienen.
  8. [verwijderd] 17 oktober 2022 08:39
    quote:

    win some... schreef op 17 oktober 2022 08:10:

    [...]

    Allemaal hele mooie ambities. De cijfers:

    In 2011 (het jaar voor de Apple-deal) is de Enterprise omzet 142 mio. In 2021 was de omzet 171 mio. Zonder de deal van Apple zit je dus weer op het niveau van 2011. Geen groei. Terwijl de markt wel sterk is gegroeid. Gewoon heel erg slechte prestatie.

    Nu 180

    In 2011 was de Automotive omzet 235 mio, in 2021 was dit 223 mio Geen groei. Terwijl de markt wel sterk is gegroeid. Gewoon heel erg slechte prestatie.

    De markt zit nu 30% onder 2019 level. In ‘normale’ omstandigheden zit tomtom omzet automotive op 400 miljoen. Daarom is er nog zoveel upside. Daarnaast is de operationele omzet nu 70 miljoen per kwartaal, dus 2021 als referentiepunt is niet juist en ook niet om IFRS te nemen, want vroeger was TT geen software as a service bedrijf met deferred revenue. Daarnaast is het appels met peren, want 2011 is inclusief hardware waar mee gestopt is en waar de marge niet op zit. Destijds was groepsmarge 50%, nu boven 80.

    In 2011 was de Consumer omzet 833 mio, in 2021 was dit 113 mio.

    Klopt en daar zit de hele pijn van de topline (omzet) van afgelopen 10 jaar. Tegelijkertijd is dat volgend jaar nog maar 75, met daarbinnen 25 aan content (maps en apps) dus deze divisie trekt vrijwel geen wissel meer op TT.

    In 2011 werkten er gemiddeld 2286 mensen in R&D. Dit was zowel voor Automotive, Enterprise, Telematics als Consumer.
    In 2021 werkten er gemiddeld 3582 mensen in R&D (2175 Geo, 1407 App).Dit was voornamelijk voor Automoitve en Enterprise

    Klopt en daar zit ook de waarde in. Het is een meer hoogtechnologisch bedrijf geworden met specifieke kennis, niet alleen op maps maar ook software engineers. Omzet die schaalbaar is.

    Meer R&D heeft niet tot meer resultaten geleid. De 'low volume, high value' benadering gaat in de toekomst nog meer werknemers opleveren. De afgelopen 10 jaar hebben geleerd dat TT niet in staat is om met meer mensen ook meer geld te verdienen.

    Lekker pennywise, poundfoolish. Je moet eerst waarde creëren voordat je het kunt verkopen

    Daarnaast is de move die ze nu in Enterprise doen al weer veel te laat. Bedrijven als Here en Mapbox zijn hier al veel langer mee bezig. En zijn overigens ook niet echt in staat om hier geld mee te verdienen.

    Laten we eerst zien waar de mee komen. En daarnaast zou dit concurreren met Telematics dat in 2019 is verkocht. Dus wel een logische move dat ze hier aan hebben gewerkt. Indigo was een 3 jarig project. Dit misschien ook wel (te zien aan de opex groei aan R&D waar je zelf naar refereerde
  9. forum rang 8 Wereldbelegger 17 oktober 2022 08:41
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 16 oktober 2022 11:31:
    Dan wordt het m.i. wat moeilijker om als resultaat van de ontslagronde 40 miljoen te besparen.

    quote:

    sniklaas schreef op 16 oktober 2022 14:01:

    [...]niet enkel moeilijk maar onmogelijk is de €40 mio onder aan de streep besparing voor TT…

    Kan best zijn dat DATA een besparing van €40 kan realiseren naar dat wordt teniet gedaan door kostenstijgingen en de fors hogere uitgaves bij APPS, Y2D +25%….

    Gaat er uiteindelijk om of TT onder aan de streep voor onder aandeelhouders geld weet te verdienen en dat gaat voor 2022 niet lukken en naar verwacht voor 2023 ook niet, dus 15 jaar na de overname van TA is location technologie nog steeds een verliesgevende tak van sport = 1,5 keer de economische levensduur van een auto…

    Dus het klopt wat in de volksmond wordt verteld, investeren in een auto is weggegooid geld…
    Ik wilde het niet zo cru schrijven vanwege de lange tenen van de PR-medewerker die maar blijft volhouden dat in 2023 40 miljoen bespaard word door het reorganisatieprogramma. Omdat het "gezegd is".
    ((-;

    Ook niet echt belangrijk maar de ondersteunende kosten stijgen ook stevig:
    De kosten voor Sales en marketing worden voor 2022 11% hoger ingeschat.
    Algemeen en administratieve kosten ook met 11%
    Als dat een groot component arbeidskosten zijn kom je die in de komende jaar ook tegen.

    change YTD '22 YTD '21 y.o.y. change
    Sales and marketing 36.1 32.5 11 %
    General and administrative 54.1 48.7 11 %
  10. forum rang 6 pwijsneus 17 oktober 2022 08:59
    quote:

    *JustMe* schreef op 17 oktober 2022 08:39:

    Winsome:
    Meer R&D heeft niet tot meer resultaten geleid. De 'low volume, high value' benadering gaat in de toekomst nog meer werknemers opleveren. De afgelopen 10 jaar hebben geleerd dat TT niet in staat is om met meer mensen ook meer geld te verdienen.

    JustMe:
    Lekker pennywise, poundfoolish. Je moet eerst waarde creëren voordat je het kunt verkopen
    OK, maar daar hebben ze toch 12 jaar te tijd voor gehad. 12 jaar. Er is 3,1% groei gerealiseerd gemiddeld afgelopen 12 jaar, en nu dreigt die groei om te zetten in krimp, of in een gunstig geval break-even.

    Er is dus helemaal geen sprake dat deze uitbreiding in R&D voor substantiele groei gaat zorgen.

    Dan even naar Automotive:
    Who's Partering with Google:
    www.carexpert.com.au/car-news/android...

    Renault's Open Rlink, met Google Automotive Services.
    www.renault.nl/renault-connect/openr-...

    Ook de nieuwe Autstral is naar Google gegaan, en niet naar TomTom;
    www.automotiveworld.com/news-releases...

    Toyota ook in zee met Google:
    www.tweaktown.com/news/88943/google-a...

    The Next Big Battle between Google and Apple is for the Soul of your Car.
    www.livemint.com/technology/tech-news...

    Deze ontwikkeling dat Google begint klanten weg te nemen bij HERE en TT moet ook een effect gaan hebben. Ik hoor te weinig vanuit TomTom zelf hoe ze denken relevant te blijven. Ondertussen krijgen wel een unieke outlookverlaging aangekondigd in Q3 2022 voor het komende jaar mbt automotive voorgeschoteld.
  11. EOSN 17 oktober 2022 09:02
    Als je al jaren niet in TT gelooft, beleg dan in een ander aandeel, dat staat iedereen vrij.
    Ik heb veel respect voor TT. Als relatief kleine speler heel veel tegenslag overleven en een wendbaar/schaalbaar organisatie in elkaar zetten. Zonder de overname van TA was TT nooit gekomen waar het nu staat. Je hebt daarnaast ook nog eens een mooie premie gehad voor Telematics divisie.
    Ik snap dat het niet fijn is als je in TT bent gestapt toen het nog op 60 euro oid stond, maar zonder terugkijken naar het verleden vind ik het een mooi bedrijf en zie ik er wel potentie in.

    quote:

    Riet v. Milt schreef op 16 oktober 2022 22:16:

    [...]

    TomTom stinkt al 15 jaar, daar kan geen enkele al dan niet onbezoldigde poster iets aan veranderen. Een aandeel dat 75% ingeleverd heeft op de IPO en nooit dividend heeft uitgekeerd valt niet te verdedigen. Laat staan te bejubenen. Punt.
  12. [verwijderd] 17 oktober 2022 09:05
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 17 oktober 2022 08:41:

    quote:

    Wereldbelegger schreef op 16 oktober 2022 11:31:
    Dan wordt het m.i. wat moeilijker om als resultaat van de ontslagronde 40 miljoen te besparen.

    [...]

    Ik wilde het niet zo cru schrijven vanwege de lange tenen van de PR-medewerker die maar blijft volhouden dat in 2023 40 miljoen bespaard word door het reorganisatieprogramma. Omdat het "gezegd is".
    ((-;

    Ook niet echt belangrijk maar de ondersteunende kosten stijgen ook stevig:
    De kosten voor Sales en marketing worden voor 2022 11% hoger ingeschat.
    Algemeen en administratieve kosten ook met 11%
    Als dat een groot component arbeidskosten zijn kom je die in de komende jaar ook tegen.

    change YTD '22 YTD '21 y.o.y. change
    Sales and marketing 36.1 32.5 11 %
    General and administrative 54.1 48.7 11 %
    In principe zeggen jullie, rekenwonders, dat een getroffen voorziening voor hogere kosten voor personeelslasten niet helemaal nodig is. Want dat personeel kan deels elders worden ingezet bij TT. Dus er is genoeg te doen bij TT, personeel hoeft niet van buiten aangetrokken te worden en toch weten jullie dat tot iets heel negatiefs te maken!

    Zouden jullie niet de politiek in kunnen gaan, om iedereen uit te leggen dat hoge inflatie door energieprijzen en oorlogen eigenlijk goed nieuws is?
  13. [verwijderd] 17 oktober 2022 09:27
    quote:

    Overtake schreef op 17 oktober 2022 09:05:

    [...]
    In principe zeggen jullie, rekenwonders, dat een getroffen voorziening voor hogere kosten voor personeelslasten niet helemaal nodig is. Want dat personeel kan deels elders worden ingezet bij TT. Dus er is genoeg te doen bij TT, personeel hoeft niet van buiten aangetrokken te worden en toch weten jullie dat tot iets heel negatiefs te maken!

    Zouden jullie niet de politiek in kunnen gaan, om iedereen uit te leggen dat hoge inflatie door energieprijzen en oorlogen eigenlijk goed nieuws is?
    Was op bezoek bij ASML en die vertelden: als het economisch minder gaat draaien wij de kraan qua investeringen extra open en als het goed gaat zijn we juist wat zuiniger. Anticyclisch ondernemen heeft nut om twee redenen. Ten eerste: als je innoveert terwijl anderen op de rem trappen neem je relatief sneller voorsprong.

    Tijdens de kredietcrisis was tomtom met schulden behangen door TeleAtlas. De crisis kwam net 1-2 jaar te vroeg. Ze moesten ze noodgedwongen snijden en toen daarna de auto-industrie naar de connected car ging had tomtom niet voldoende kunnen voorsorteren. Dat is nu anders: afgelopen jaren heeft TT geïnvesteerd en heeft HERE drie ontslagrondes gehad en bespiegelingen over een IPO. Ook diverse startups in HD maps zagen fondsen opdrogen. Startups waar men hier op dit forum ‘bang’ voor was.

    Ten tweede: bij anticyclisch kun je ook personeel aannemen dat anders moeilijker te krijgen is en in technologie is je kennis (je mensen) je belangrijkste waarde. Ik zag al op LinkedIn dat o.a. mensen van Google’s autonoom rijden project naar TT zijn gekomen.

    Goddijn zei er dit over:
    The organization is going through tremendous change. We have been able to attract an awful lot of talent. Also in difficult times during the corona crisis, in the last 2 years, we've been able to attract talent from class-leading tech companies. A lot of engineers like the stuff that we're doing. It's cutting-edge. It's impactful, it's important work with a real-world consequence and impact. And that's what helps us to transition also our capabilities from pure mapmaking to also building a world-class software engineering

    Tthe strategy is for top line growth, cost efficiency, and as I said also in my introductory remark, that has to lead to much stronger cash flow going forward. There's a reason we gave also some guidance for 2023. We need to get over the hump in '22. But in '23, we expect cash flow of around 5% or higher than 5%. (edit: is nu 0% geworden) But the goal is to stretch that to at least 10% going forward. (edit: dat doel wordt hopelijk herhaald op de CMD) How long it will take us to get there? I can't give you a date, but we will drive the operation of this company more like a tech software firm with higher growth, operational leverage and stronger cash flow. Those are the key ingredients that we're walking towards.
  14. forum rang 6 tatje 17 oktober 2022 09:27
    Ik borduur even verder op het * JustMe* verhaal over data.

    Tom Tom heeft veel software bedrijven als klant.

    Dus in Enterprise, zijn software bedrijven die betalen aan Tom Tom.

    Maar Tom Tom levert de bodem en krijgt hiervoor geld, maar er is ook een ruil van bodem met data.

    Deze ruil zie je nergens terug in de cijfers.

    Misschien wel 100 miljoen aan bodems tegen data.

    Gaan ze nu dus leveren aan niet software bedrijven, dan verkopen ze dus aan die bedrijven de pizza met beleg.

    Simpeler kan ik het niet uitleggen.
  15. forum rang 6 boem! 17 oktober 2022 09:34
    quote:

    ketchup schreef op 17 oktober 2022 07:59:

    dat de cijfers een keer gaan beteren de komende 3 jaar lijkt mij wel logisch , echter de 'toon' is weer gezet en die is gewoon wederom ondermaats en dat is meer bepalend dan alle rekenwonder modellen die hier losgelaten worden en die tot op heden altijd tekort kwamen

    neemt niet weg dat indien dat forward book van ongerealiseerde inkomsten van tegen 2 miljard de komende 3 jaar in de omzet loopt en TT daarvan 85% weet hard te maken en TT bij machte is de OPEX/CAPEX te plafonneren aan 500/550mio euro dan zijn de kosten meer dan gedekt

    nieuwe tenders/order intake die direct naar de cijfers vloeien zal dan voor extra omzet en winst kunnen zorgen

    daarom is het essentieel dat HG lef toont en de komende 2 jaar de beschikbare gelden inzet om het aantal uitstaande aandelen verder te reduceren naar 100 mio
    dan kunnen we uitkijken ergens bij 2024/25 naar een wpa van 1,00- 1,50 euro per aandeel aan een behoudende multiple van X15 ( TT heeft een zeer slecht track record voor performance) mag je een koers van 15-20 euro verwachten

    TT heeft thans bij mij 2% weging in de porto @ 7 euro gemiddeld
    mocht TT de komende weken /maanden verder onderuit zakken naar 6 euro til ik het naar 3% weging in de porto
    100% eens!!

    het gaat om wat er verdiend gaat worden met het bedrijf.

    ik zie evenals jij een fcf van 1 a 1,50 euro per aandeel als reeele target voor 2024/2025.

    of er daarna een exit plaarsvindt tegen 15-20 euro of dat men de fcf verder op wil laten lopen is mij om het even.
  16. [verwijderd] 17 oktober 2022 09:36
    quote:

    *JustMe* schreef op 17 oktober 2022 09:27:

    [...]

    the goal is to stretch that to at least 10% going forward. How long it will take us to get there? I can't give you a date, but we will drive the operation of this company more like a tech software firm with higher growth, operational leverage and stronger cash flow. Those are the key ingredients that we're walking towards.
    Dit stukje is essentieel voor de CMD en voor de analisten adviezen. Dat er nu een 0% - 25 miljoen euro minder - FCF is ingetekend uit voorzichtigheid is jammer, maar tegelijkertijd heeft TT de analistenverwachtingen qua cashflow dit jaar ruim overtroffen. Zij dachten dat TT dit jaar 40 miljoen zou interen en dat is niet gebeurd.

    Belangrijker is nog dat het 10% of meer FCF voor mid-term met groeiende omzet in tact blijft. Dat die groeiende omzet in tact blijft is wat mij betreft een gegeven om volgende reden:

    Hyundai gaat miljoenen licenties afnemen. Komende vier kwartalen stijgt model voor model het gebruik en is dan op volle sterkte. Dit betekent in 2023 een deeltje Hyundai omzet en in 2024 volledig. Voor Volkswagen is dat nog sterker het geval. Daarover wordt gezegd: eerste model in 2023, betekenisvolle operationele omzet in 2024 en betekenisvolle IFRS omzet in 2025. Samen met een nieuwe strategie op Enterprise genoeg om de naald te keren naar flinke cashflow groei. Eigenlijk was afgelopen kwartaal de eerste groene scheut. Francois Bouvignes van UBS zei: de eerste omzetgroei sinds start Corona.
  17. [verwijderd] 17 oktober 2022 09:49
    quote:

    ketchup schreef op 17 oktober 2022 07:59:

    dat de cijfers een keer gaan beteren de komende 3 jaar lijkt mij wel logisch , echter de 'toon' is weer gezet en die is gewoon wederom ondermaats en dat is meer bepalend dan alle rekenwonder modellen die hier losgelaten worden en die tot op heden altijd tekort kwamen

    neemt niet weg dat indien dat forward book van ongerealiseerde inkomsten van tegen 2 miljard de komende 3 jaar in de omzet loopt en TT daarvan 85% weet hard te maken en TT bij machte is de OPEX/CAPEX te plafonneren aan 500/550mio euro dan zijn de kosten meer dan gedekt

    nieuwe tenders/order intake die direct naar de cijfers vloeien zal dan voor extra omzet en winst kunnen zorgen

    daarom is het essentieel dat HG lef toont en de komende 2 jaar de beschikbare gelden inzet om het aantal uitstaande aandelen verder te reduceren naar 100 mio
    dan kunnen we uitkijken ergens bij 2024/25 naar een wpa van 1,00- 1,50 euro per aandeel aan een behoudende multiple van X15 ( TT heeft een zeer slecht track record voor performance) mag je een koers van 15-20 euro verwachten

    TT heeft thans bij mij 2% weging in de porto @ 7 euro gemiddeld
    mocht TT de komende weken /maanden verder onderuit zakken naar 6 euro til ik het naar 3% weging in de porto
    Over dat book nog iets interessants.

    TomTom heeft nu 13% per jaar ‘uitkering’ uit het orderboek en 62% van het orderboek is “na 2025”. Er blijft dus heel veel omzet in dit orderboek zitten en in 2022,2023,2024 komt er aanwas bij van 1200 miljoen (schatting) terwijl er dan 38% uit is gelopen (670 miljoen). Het lijkt er dus op dat het orderboek een sterke weging heeft naar de toekomst.

    Taco T zei dat TomTom gemiddeld genomen contracten heeft van 3 jaar. Met uitschieters naar 1 en 5. Laten we in worst case uitgaan dat alle automotive contracten 5 jaar zijn. Dan zou op termijn een 20% uitkering uit het orderboek logisch zijn. Niet 13%. Dit scheelt nogal. Uiteraard speelt deferred revenue een rol. Die 13% is IFRS. Maar dit effect verdwijnt: de komende jaren wordt deferred revenue in absolute bedragen gelijkblijvend zei Taco, dus in relatieve zin kleiner.

    Stel je voor: een book van 2,5 miljard per 2025 — totaal niet uit de lucht gegrepen — met een payout van 20%. Dan is er 500 miljoen operational automotive omzet versus nu 250. Dit levert Boem-achtige free cashflow cijfers op. Een euro per aandeel minimaal. Zo hard zal het wel niet gaan, er zal vast weer extra geinvesteerd worden tegen die tijd. Maar 10% free cashflow op 700 miljoen omzet zou toch moeten kunnen.
  18. forum rang 6 pwijsneus 17 oktober 2022 09:51
    quote:

    tatje schreef op 17 oktober 2022 09:27:

    Ik borduur even verder op het * JustMe* verhaal over data. Tom Tom heeft veel software bedrijven als klant. Dus in Enterprise, zijn software bedrijven die betalen aan Tom Tom. Maar Tom Tom levert de bodem en krijgt hiervoor geld, maar er is ook een ruil van bodem met data. Deze ruil zie je nergens terug in de cijfers. Misschien wel 100 miljoen aan bodems tegen data. Gaan ze nu dus leveren aan niet software bedrijven, dan verkopen ze dus aan die bedrijven de pizza met beleg. Simpeler kan ik het niet uitleggen.
    Dat er wordt betaald in data is bekend, en prima. Ook is hier niemand tegen investeren lijkt me, dat is een goede zaak, en inherent aan de tak van sport waarin TT zich bevind.

    Echter, TomTom gedraagd zich als een start-up, en vergeet dat het al 20 jaar een beursnotering heeft. In 12 jaar tijd - of misschien wel langer - is er fors geinvesteerd, en nog zitten we met onderdelen die eerder krimp zullen gaan vertonen dan groei. Je wilt dat die investeringen ook een keer gaan zorgen voor groei, dat lukt TomTom niet. Zien we gewoon terug in de cijfers.

    Low volume high value is leuk, maar het zijn wel erg kleine pizzatjes, het zijn piccolinis, of mini-pizza's. Dat is te weinig om de maag te vullen.

    High volume low value is ook leuk, levert data op, maar dit is wel de hoek die het grootste gedeelte van je schaalbare omzet moet opleveren.

    Je krijgt de indruk dat TomTom zo lang het nog niet heeft uitgevonden hoe ze een solide businessmodel kunnen bewerkstelligen, ze op de beurs willen blijven om de optie open te houden extern te kunnen financieren.

    Echter mochten ze ooit in staat zijn een solide businessmodel in uitvoering te kunnen brengen, is het voor de minderheidsaandeelhouder een enorm risico dat de founders niet eerst een delisting hebben doorgevoerd. De founders zijn precies op de hoogte of de zaak een beetje op de rit is. Ze zouden goed stom zijn als straks TomTom geen cashburner meer is om de zaak eerst uit te kopen voor een bodemprijs.
1.295 Posts
Pagina: «« 1 ... 27 28 29 30 31 ... 65 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links