Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,780 26 apr 2024 17:35
  • +0,205 (+3,68%) Dagrange 5,600 - 5,820
  • 475.734 Gem. (3M) 327,6K

Webcast Q3 - 13:00 uur

42 Posts
Pagina: «« 1 2 3 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 win some... 14 oktober 2022 13:56
    Geen Francois-Xavier Bouvignies van UBS in de call. Vorig kwartaal ook al niet. Was altijd de eerste vragensteller. Ook altijd heel geduldig als hij weer eens met een kluitje in het riet werd gestuurd. Alleen de laatste paar keer merkte je dat hij wat geirriteerd raakte. Klanten zulllen hem ook wel vragen hebben gesteld over zijn koersdoel van 10,50 euro. Zou me niks verbazen als dit binnenkort flink wordt verlaagd.
  2. [verwijderd] 14 oktober 2022 14:01
    Wrap up

    Outlook
    TomTom heeft een voorzichtige guidance afgegeven op basis van de recente markt rapporten. (ik denk excusez le mot dat we een beetje verneukt worden door een S&P report met hoog sensatiegehalte die hier is besproken en op veel punten al debunked). In elk geval niet op basis van input van klanten. Er zit voorzichtigheid in. Verder is het voor 60% in operational revenue en 40% in inflatie van lonen. Dat valt dus mee, dan praat je over 10 miljoen euro in absolute termen. Via contractonderhandelingen bij verlengingen en nieuwe contracten moet die 10 mio gevonden worden. Dat zou om een 2% hoger prijspeil vragen van de totale TT omzet. Dat lijkt me niet teveel gevraagd.

    Automotive
    Volgend jaar 15% operationele omzetgroei. Verwachting was eerst hoger (20%). Dit verklaart voor 60% de FCF guidance. Hyundai is begonnen met leveringen. Duurt 3 tot 4 kwartalen voordat het volledig op stoom is en alle modellen ermee geleverd worden. Dus 2e jaarhelft 2023 beter dan eerste jaarhelft. Indigo is in productie. Er is bewezen dat dit tot 80% implementatiekosten bespaart. Dit opent initieel de markt waar klanten zich geen hoge implementatiekosten kunnen veroorloven omdat volumes lager zijn, zoals in trucks, bestelbusjes, etc. Maar ook kansen (en gesprekken gaande) met hele grote partijen.

    Consumer
    Niet over gesproken

    Enterprise
    Dit kwartaal lancering nieuwe producten. Sales teams klaar. Opent heel nieuwe markt. Gaat omzet laten zien in tweede helft 2023. Contractonderhandelingen duren gemiddeld 3 tot 6 maanden). Significant grotere nieuwe markten. Op de CMD meer informatie. Vraag was nog: is dit vooral delivery en praat je dan niet vooral over jullie ene grote klant (UBER) om ook UBER EATS te bedienen. Gaat om meer, o.a. Telematics API's, nieuwe geografieen en consumenten toepassingen. De maps moeten hiervoor ook geschikter worden voor tweewielers (fiets / scooter) en andere informatie tonen (satellietbeelden)

    Pricing en inflatie
    Inflatie zorgt voor hogere loonkosten. Dit heeft 2% invloed op de FCF (40% van 5%). In absolute bedragen 10 mio euro. Dit dooberekenen aan klanten is case by case mogelijk en veelal wanneer het contract wordt verlengd en bij nieuwe aanvragen. Contractduur is gemiddeld 3 jaar. Soms is tussentijds gesprek ook mogelijk, maar gebeurt niet automatisch. Prijzen in Licensing en Automotive zijn stabiel. Kempen vroeg 3x naar prijsdruk. Er zat een (voor)oordeel in zijn vraag. Die prijsdruk is er niet. Wel zijn er staffels. Bij hogere afname in volume lagere prijs en vice versa. "Dit helpt ons beiden)
42 Posts
Pagina: «« 1 2 3 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links