Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel DGB Group N.V. AEX:DGB.NL, NL0009169515

  • 0,499 3 mei 2024 16:27
  • -0,011 (-2,16%) Dagrange 0,499 - 0,510
  • 1.150

DGB Group - 2022: groeien bomen tot in de hemel?

1.513 Posts
Pagina: «« 1 ... 13 14 15 16 17 ... 76 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 Pitmans 30 mei 2022 13:07
    Hij heeft in ieder geval onderstaande :

    quote:

    Pitmans schreef op 5 januari 2022 10:33:

    [...]Het bedrijf heeft de inspanningen van de CEO daarom beloond met 240000 opties, strike price (mij) onbekend.
    Betreft eerste melding van selwyn na het mountainshield debakel

    www.afm.nl/nl-NL/Professionals/regist...

    Datum meldingsplicht 31 dec 2021 Meldingsplichtige S.A.M. Duijvestijn

    Wijzigingen

    Soort effect Uitgevende instelling Aantal effecten Valuta Waarde per aandeel Aantal stemmen Vrije hand beheer
    Optie DGB Group N.V. 240.000,00 EUR 0,00 0,00 Nee
  2. adri67 1 juni 2022 08:52
    Duurzame investeringen in plaats van CO2-compensatie: 'Meer winst voor klimaat'
    31 mei 2022 18:27

    Bomen planten of investeren in duurzame energieprojecten, het zijn manieren van bedrijven om hun CO2-uitstoot te compenseren. Sunweb heeft bekendgemaakt te stoppen met deze manier om de uitstoot van hun vakanties te compenseren. In plaats daarvan gaan ze investeren in verduurzaming. Volgens experts een goede zet, want CO2-compensatie zou achterhaald zijn.

    Sunweb wil ook meer duurzame vakanties aanbieden en breidt het aanbod daarom uit met treinreizen en cruises. "Om aan de wensen van de moderne vakantieganger tegemoet te komen", zegt Martine Langerak van Sunweb Group.

    De CO2-compensatie stopt omdat experts daar volgens Langerak steeds meer vraagtekens bij zetten. "Het vermindert onze eigen footprint niet. De eigen uitstoot blijft bij compensatie", zegt ze. "In plaats daarvan investeren we nu direct in ons eigen product. Onlangs zijn we gestart met het inkopen van duurzame brandstof voor vliegtuigen."

    Uitstoot al in de lucht
    Het stoppen met de compensatie is een goede stap, vindt Harald Buijtendijk, onderzoeker toerisme aan de Breda University of Applied Science. "Het probleem met compenseren is dat die uitstoot al is gebeurd - die zit in de lucht", zegt ook hij.

    "Vervolgens ga je iemand anders betalen om die uitstoot met een project te compenseren. Het bekende voorbeeld is het planten van bomen. De vraag is of dit zo één op één werkt. De hele compensatie-business is een groot woud van organisaties en het is heel moeilijk om te controleren of extra geld besteed aan compensatie ook tot extra compensatie leidt", vervolgt de onderzoeker.

    'Foutje goedmaken'
    Daarnaast geeft compenseren volgens Buijtendijk ons geen prettig gevoel. "Je zegt eigenlijk: jij doet iets fout, je moet geld betalen en dan maken wij jouw foutje weer goed. Dat is geen fijn verhaal om aan mensen te vertellen die zich het hele jaar een slag in de rondte hebben gewerkt en even twee weken naar de zon willen", legt hij uit.

    Cruisereizen
    Ook Mariken Stolk van Milieu Centraal benadrukt dat CO2-compensatie geen CO2-reductie is. En dat laatste is wat we volgens haar zouden moeten doen. "Het beste is natuurlijk om zo min mogelijk CO2 uit te stoten door simpelweg minder te vliegen", meent ze. "Je kunt niet onbeperkt uitstoten en denken dat je het toch wel kunt compenseren."

    Stolk noemt het 'een goede ontwikkeling' dat Sunweb gaat inzetten op treinreizen en alternatieve brandstoffen. "Alleen ik zie dat ze ook uitbreiden naar cruisereizen en dat levert absoluut geen daling op van de CO2-uitstoot. Sterker nog: het is net zo schadelijk als vliegen", zegt ze. "Relatief weinig mensen zitten op een heel grote boot met een flink aantal voorzieningen zoals een zwembad en casino. Daarnaast varen ze op vervuilende stookolie en lozen ze afvalwater in het water en dat zorgt voor watervervuiling."

    Daarop zegt Langerak van Sunweb Group: "De cruise heeft de reputatie dat het een dure, luxe vakantie is die ook CO2 uitstoot, maar wij werken samen met rederijen die inzetten op de groenste schepen." Ook die moeten volgens haar in 2030 bepaalde CO2-normen halen.

    Korte vluchten schrappen
    De treinreizen zetten volgens Stolk van Milieu Centraal pas echt zoden aan de dijk. "Als de reisaanbieders die nu vooral vliegreizen aanbieden, zouden overstappen op een veel groter aanbod aan treinreizen en bijvoorbeeld korte vluchten gaan schrappen, levert dat veel meer winst op voor het klimaat dan vluchten blijven verkopen en die uitstoot compenseren."

    www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/531...
  3. forum rang 7 Ron Kerstens 1 juni 2022 10:05
    Dat zet inderdaad te denken, vooral dit stukje;

    De CO2-compensatie stopt omdat experts daar volgens Langerak steeds meer vraagtekens bij zetten. "Het vermindert onze eigen footprint niet. De eigen uitstoot blijft bij compensatie", zegt ze. "In plaats daarvan investeren we nu direct in ons eigen product. Onlangs zijn we gestart met het inkopen van duurzame brandstof voor vliegtuigen."

    Uitstoot al in de lucht
    Het stoppen met de compensatie is een goede stap, vindt Harald Buijtendijk, onderzoeker toerisme aan de Breda University of Applied Science. "Het probleem met compenseren is dat die uitstoot al is gebeurd - die zit in de lucht", zegt ook hij.

    "Vervolgens ga je iemand anders betalen om die uitstoot met een project te compenseren. Het bekende voorbeeld is het planten van bomen. De vraag is of dit zo één op één werkt. De hele compensatie-business is een groot woud van organisaties en het is heel moeilijk om te controleren of extra geld besteed aan compensatie ook tot extra compensatie leidt", vervolgt de onderzoeker.

    'Foutje goedmaken'
    Daarnaast geeft compenseren volgens Buijtendijk ons geen prettig gevoel. "Je zegt eigenlijk: jij doet iets fout, je moet geld betalen en dan maken wij jouw foutje weer goed. Dat is geen fijn verhaal om aan mensen te vertellen die zich het hele jaar een slag in de rondte hebben gewerkt en even twee weken naar de zon willen", legt hij uit.


    Als r dan ook nog een notoire oplichter aan het hoofd van zo een "compensatie" organisatie staat is het einde helemaal zoek.
  4. forum rang 4 Diede 1 juni 2022 10:28
    quote:

    adri67 schreef op 1 juni 2022 08:52:

    Duurzame investeringen in plaats van CO2-compensatie: 'Meer winst voor klimaat'
    31 mei 2022 18:27
    mooi artikel.

    maar is dit niet hoe het altijd werkt?
    Als je iets zelf doet heb je er altijd meer invloed op, en zal het in veel gevallen ook goedkoper zijn.
    Ik snap ook niet dat Shell niet gewoon zelf hele stukken land op koopt en daar projecten start.
    Maar zo`n partij zal wss zeggen, dat is niet onze core-business, we besteden het liever uit.

    En uitstoot voorkomen is natuurlijk sowieso de allerbeste oplossing.
    Ik zeg, vliegtickets op de bon!
    Per persoon krijg je zoveel duizend kilometers per 5 jaar.
    En als ze op zijn, zijn ze op.
  5. forum rang 10 DeZwarteRidder 1 juni 2022 10:31
    quote:

    Diede schreef op 1 juni 2022 10:28:

    [...]
    mooi artikel.

    maar is dit niet hoe het altijd werkt?
    Als je iets zelf doet heb je er altijd meer invloed op, en zal het in veel gevallen ook goedkoper zijn.
    Ik snap ook niet dat Shell niet gewoon zelf hele stukken land op koopt en daar projecten start.
    Maar zo`n partij zal wss zeggen, dat is niet onze core-business, we besteden het liever uit.

    En uitstoot voorkomen is natuurlijk sowieso de allerbeste oplossing.
    Ik zeg, vliegtickets op de bon!
    Per persoon krijg je zoveel duizend kilometers per 5 jaar.
    En als ze op zijn, zijn ze op.
    Dat laatste is een goed idee.....!!!

    Degenen die niet gaan vliegen kunnen dan leuk bijverdienen door het verkopen van hun vliegquotum.....!!!!
  6. forum rang 7 Ron Kerstens 1 juni 2022 10:33
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 1 juni 2022 10:31:

    [...]

    Dat laatste is een goed idee.....!!!

    Degenen die niet gaan vliegen kunnen dan leuk bijverdienen door het verkopen van hun vliegquotum.....!!!!
    Zeg dit nou niet want straks ziet vriend S hier ook weer handel in die hij dan gaat slijten bij Harry M.
1.513 Posts
Pagina: «« 1 ... 13 14 15 16 17 ... 76 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium drie voorbeelden van IEX Premium: de exclusieve content op de site, de app op een smartphone en IEX Magazine.

Benieuwd naar onze analyses en kooptips?

Word nu abonnee van IEX en krijg onbeperkt toegang tot onze (koop)tips en succesvolle modelportefeuilles. Nu 3 maanden voor slechts €19,95! Profiteer van 58% korting!

Word abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links