Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
Elon Musk: 'Ontwikkeling Tesla Bot heeft dit jaar prioriteit' RTL Nieuws 15 uur geleden Autofabrikant Tesla wil dit jaar veel middelen besteden aan de ontwikkeling van zijn mensachtige robot. Dat kondigde ceo Elon Musk aan in een toelichting op de kwartaalcijfers van het bedrijf. Tijdens de presentatie zei Musk dat Tesla zich dit jaar vooral gaat richten op de ontwikkeling van de mensachtige robot Optimus. De 'humanoid' werd in augustus vorig jaar voor het eerst gepresenteerd, maar het leek een zijproject te zijn. Musk zegt nu echter dat het ontwikkelen van Optimus een van de hoofdprioriteiten van het bedrijf zal worden. Ook wil Tesla zich meer richten op de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie (AI). Doel van het verleggen van de prioriteiten is volgens Musk om de software die volledig zelfrijdende auto’s mogelijk moet maken sneller tot stand te laten komen. De robots zullen voornamelijk dienen om in de fabrieken van Tesla te helpen met de productie van de wagens. Daarbij zal Optimus vooral gevaarlijke, vuile en saaie taken overnemen van menselijke medewerkers. Ontwikkelingsplatform voor AI De ontwikkeling van AI en de Optimus-robot zullen volgens Tesla’s hoofd van AI, Andrej Karpathy, hand in hand gaan. Op LinkedIn schrijft hij dat Tesla een van de grootste AI-bedrijven ter wereld aan het worden is. "Er is geen andere organisatie die op een verticaal geïntegreerde manier AI aan het ontwikkelen is op deze schaal." Alles wat Tesla heeft geleerd bij de ontwikkeling van zelfrijdende auto's wil het ook toepassen bij de Tesla Bot. Volgens Karpathy is het bedrijf op weg om "het krachtigste ontwikkelingsplatform voor AI te worden". Toch niet de Cybertruck Analisten hadden verwacht dat Tesla zich dit jaar voornamelijk zou richten op de ontwikkeling van de elektrische pick-uptruck Cybertruck. De ontwikkeling van dat project heeft intussen al meerdere keren vertraging opgelopen. De Cybertruck lijkt pas in 2023 op de markt te komen. Mogelijk zijn die vertragingen deels te verklaren door de koerswijziging naar AI en robotica. Musk zei tijdens de bespreking dat Tesla dit jaar geen nieuwe voertuigen zal lanceren. Dat belette de excentrieke ceo niet om vol enthousiasme te tweeten over hoe leuk het is om met een prototype van de Cybertruck rond te rijden bij de Teslafabriek in Texas. Kritiek op robotplannen Er klinkt ook kritiek op de robotplannen van Tesla. Raj Rajkumar, hoogleraar aan het Amerikaanse Carnegie Melon University, zegt dat de beoogde doelstellingen voor Optimus helemaal geen goed idee zijn. "Om gevaarlijke en repetitieve opdrachten uit te voeren is een mensachtige robot helemaal de foute aanpak." Het is overigens niet de eerste keer dat Rajkumar kritiek uit op Musks plannen. Vorig jaar zei de hoogleraar nog dat het voorstel om een robot te bouwen een 'droom is om de hypemachine op te pompen'. Zelfs bij Tesla is niet iedereen overtuigd van Musks ambitieuze plannen. Vorig jaar zei de toenmalige directeur van de ontwikkeling van Tesla's AutoPilot, CJ Moore, nog dat de plannen voor zelfrijdende technologie niet overeenkwamen met de 'technische realiteit'. Kort na de uitspraken diende Moore zijn ontslag in.www.youtube.com/watch?v=Dzagpbd9gqs
Elon Musk bood tiener 5.000 dollar om tweets over zijn privévluchten te stoppen NU.nl 19 min geleden © Aangeboden door NU.nl Tesla-directeur Elon Musk wil niet dat de vluchten van zijn privévliegtuig worden gevolgd via een Twitter-account. Hij bood de negentienjarige maker van het account Elon Musk's Jet via privéberichten op Twitter 5.000 dollar (zo'n 4.500 euro) om het profiel offline te halen, meldt Protocol. Het account Elon Musk's Jet is een van de vijftien Twitter-accounts waarmee de maker Jack Sweeney privévluchten van topmensen uit het bedrijfsleven volgt. Naast Elon Musk volgen de accounts ook vliegtuigen van Bill Gates en Jeff Bezos. Toch is het account van Musk met bijna 120.000 volgers het populairst. Voor de accounts worden bots gebruikt die automatisch bijhouden wanneer de vliegtuigen opstijgen en landen. "Kun je dit offline halen?", schreef Musk in een privébericht op Twitter naar Sweeney. "Het vormt een veiligheidsrisico." Musk lijkt bang te zijn dat bepaalde mensen weten waar hij is. "Ik ben niet dol op het idee neergeschoten te worden door een gek", schrijft hij. Op Twitter schrijft Sweeney dat het account alleen het vliegtuig volgt, niet de persoon die erin zit. Het tracken gebeurt op basis van openbaar toegankelijke data, hoewel de vliegtuigen van Musk en andere hooggeplaatste figuren op een lijst staan die identificeerbare informatie uit de data haalt. Via omwegen zijn die data alsnog te achterhalen. Musk vroeg hoeveel geld Sweeney met de accounts verdiende. De tiener antwoordde dat het om ongeveer 20 dollar per maand gaat. Vervolgens stelde Musk voor om 5.000 dollar te betalen om het account te wissen, waarna Sweeney vroeg het bedrag te verhogen. "Is er een kans dat we er 50.000 dollar van kunnen maken? Het zou me erg helpen bij mijn opleiding en ik zou er een auto mee kunnen kopen, mogelijk zelfs een Model 3." De Tesla-directeur zei erover na te denken, maar heeft vooralsnog niet betaald. Het Twitter-account is ook nog online. Sweeney vroeg later nog om een stage in plaats van een betaling, maar volgens de tiener heeft Musk dat bericht niet meer geopend. "Ik denk dat hij op vakantie is", zegt hij. "In Hawaï, volgens @ElonJet."
Slimme zet om de droom levend te houden. Tesla gaat zich richten op het ontwikkelen van robots achter gesloten deuren. Geen nieuwe modellen uitbrengen. Want dan zie je dat het traag gaat of fout loopt of helemaal niet werkt. Liever werken in een zwarte doos net als bij het FSD project. Ja het is bijna klaar echt waar... De eerste Tesla's met die optie staan waarschijnlijk al op de sloop. Wel voor betaald, nooit kunnen gebruiken. Ondanks dat het herhaaldelijk is toegezegd. Even wachten tot de Tesla fans er een fors prijskaartje aan hangen, aan die robots. Ja in deze arbeidsmarkt is dat biljoenen of misschien wel triljoenen waard toch? Net als FSD. Slaap lekker allemaal!
florida_tower schreef op 27 januari 2022 17:30 :
[...]
Inmiddels een FWD P/E van minder dan 100. Ik heb wat bijgekocht en als de koers verder zakt breid ik verder uit
Nog een paar dagen zoals gisteren. Dan wordt de K/W verhouding wel interessant. Voorlopig vind ik ze echt nog veel te duur. Een K/W van 50 zou nog duur zijn. Maar wel OK. 100 is echt enorm duur. Dan zouden ze inderdaad 5jaar lang met 50% moeten groeien. En dat is dan nu al ingeprijsd.... Groeien wordt steeds moeilijker. Het aantal fabrieken zou dan exponentieel moeten blijven groeien. En het aantal modellen ook. En laat daar nu net de focus niet liggen.... Je zal een cybertruck hebben gereserveerd. Ff wachten nog....
Elon Musk bood tiener 5.000 dollar om tweets over zijn privévluchten te stoppen 28 januari 2022 11:05 Laatste update: 7 minuten geleden Tesla-directeur Elon Musk wil niet dat de vluchten van zijn privévliegtuig worden gevolgd via een Twitter-account. Hij bood de negentienjarige maker van het account Elon Musk's Jet via privéberichten op Twitter 5.000 dollar (zo'n 4.500 euro) om het profiel offline te halen, meldt Protocol. Het account Elon Musk's Jet is een van de vijftien Twitter-accounts waarmee de maker Jack Sweeney privévluchten van topmensen uit het bedrijfsleven volgt. Naast Elon Musk volgen de accounts ook vliegtuigen van Bill Gates en Jeff Bezos. Toch is het account van Musk met bijna 120.000 volgers het populairst. Voor de accounts worden bots gebruikt die automatisch bijhouden wanneer de vliegtuigen opstijgen en landen. "Kun je dit offline halen?", schreef Musk in een privébericht op Twitter naar Sweeney. "Het vormt een veiligheidsrisico." Musk lijkt bang te zijn dat bepaalde mensen weten waar hij is. "Ik ben niet dol op het idee neergeschoten te worden door een gek", schrijft hij. Op Twitter schrijft Sweeney dat het account alleen het vliegtuig volgt, niet de persoon die erin zit. Het tracken gebeurt op basis van openbaar toegankelijke data, hoewel de vliegtuigen van Musk en andere hooggeplaatste figuren op een lijst staan die identificeerbare informatie uit de data haalt. Via omwegen zijn die data alsnog te achterhalen. Musk vroeg hoeveel geld Sweeney met de accounts verdiende. De tiener antwoordde dat het om ongeveer 20 dollar per maand gaat. Vervolgens stelde Musk voor om 5.000 dollar te betalen om het account te wissen, waarna Sweeney vroeg het bedrag te verhogen. "Is er een kans dat we er 50.000 dollar van kunnen maken? Het zou me erg helpen bij mijn opleiding en ik zou er een auto mee kunnen kopen, mogelijk zelfs een Model 3." De Tesla-directeur zei erover na te denken, maar heeft vooralsnog niet betaald. Het Twitter-account is ook nog online. Sweeney vroeg later nog om een stage in plaats van een betaling, maar volgens de tiener heeft Musk dat bericht niet meer geopend. "Ik denk dat hij op vakantie is", zegt hij. "In Hawaï, volgens @ElonJet.
Mr sponge schreef op 28 januari 2022 12:03 :
[...]
Nog een paar dagen zoals gisteren. Dan wordt de K/W verhouding wel interessant. Voorlopig vind ik ze echt nog veel te duur.
Een K/W van 50 zou nog duur zijn. Maar wel OK.
100 is echt enorm duur. Dan zouden ze inderdaad 5jaar lang met 50% moeten groeien. En dat is dan nu al ingeprijsd....
Groeien wordt steeds moeilijker. Het aantal fabrieken zou dan exponentieel moeten blijven groeien. En het aantal modellen ook. En laat daar nu net de focus niet liggen....
Je zal een cybertruck hebben gereserveerd. Ff wachten nog....
Musk gaf tijdens de Q4-call aan dat de nieuwe modellen wel worden doorontwikkeld en voor productie worden voorbereid, maar als ze in 2022 in productie genomen zouden worden zou dat ten koste gaan van het aantal te produceren auto's. Niet vreemd als je ziet hoeveel moeite het kostte om de model 3-productie op gang te krijgen. Er is momenteel een wachtlijst van maanden voor het bemachtigen van een model 3 of Y, ondanks de forse opschaling van productie. Het zou dus vanuit het perspectief van de aandeelhouder vreemd zijn om een ingewikkelde nieuwe productielijn te starten terwijl de bestaande productiecapaciteit volledig ingezet kan worden om te voldoen aan de vraag van model Y's met 20% winstmarge. De bestaande fabrieken hebben ruimte voor 50% productiegroei, en berlijn en texas komen daar nog bovenop. Het heeft in Berlijn 2 jaar geduurd van start bouw tot start productie, in texas duurde dat 18 maanden. Nieuwe locaties die dit jaar aangekondigd gaan worden zouden dus in 2024/5 productie kunnen draaien. Als de supply chain kan meegroeien en de vraag blijft hoog (FSD goedkeuring voor gebruik op de snelweg is hiervoor een katalysator) is exponentiele groei de komende jaren zeker mogelijk
florida_tower schreef op 28 januari 2022 12:41 :
[...]
Musk gaf tijdens de Q4-call aan dat de nieuwe modellen wel worden doorontwikkeld en voor productie worden voorbereid, maar als ze in 2022 in productie genomen zouden worden zou dat ten koste gaan van het aantal te produceren auto's. Niet vreemd als je ziet hoeveel moeite het kostte om de model 3-productie op gang te krijgen. Er is momenteel een wachtlijst van maanden voor het bemachtigen van een model 3 of Y, ondanks de forse opschaling van productie. Het zou dus vanuit het perspectief van de aandeelhouder vreemd zijn om een ingewikkelde nieuwe productielijn te starten terwijl de bestaande productiecapaciteit volledig ingezet kan worden om te voldoen aan de vraag van model Y's met 20% winstmarge.
Dus ze maken de cybertruck op dezelfde productielijn als de Model 3 en Y? Dat lijkt mij sterk..... Nu wordt er dus een productielijn niet gebouwd! Waarom moeten die modellen doorontwikkeld worden? Ze zouden eigenlijk al in productie moeten zijn... Of zouden ze toch tekorten hebben aan chips en personeel, net als alle andere autofabriekanten?
Mr sponge schreef op 28 januari 2022 12:50 :
[...]
Dus ze maken de cybertruck op dezelfde productielijn als de Model 3 en Y?
Dat lijkt mij sterk.....
Nu wordt er dus een productielijn niet gebouwd!
Waarom moeten die modellen doorontwikkeld worden? Ze zouden eigenlijk al in productie moeten zijn...
Of zouden ze toch tekorten hebben aan chips en personeel, net als alle andere autofabriekanten?
Waarom zouden ze nieuwe modellen introduceren als ze met de huidige lijn nog makkelijk vooruit kunnen? Waarom zou je schaarse chips en kostbare accu's in een auto zetten van 25K terwijl je ze ook in een auto van 50K of 60K kan stoppen? Voorlopig is Tesla productie constraint en kunnen ze iedere auto verkopen die ze produceren. Pas wanneer ze 4680 cellen productie op gang hebben dan gaan ze pas nieuwe modellen introduceren. Ze verwachten dat Model Y in 2022 qua omzet het best verkochte voertuig ter wereld zal zijn en in 2023 qua volume het best verkochte voertuig ter wereld. Wanneer ze een model 2 zouden introduceren, dan neemt dat de vraag naar de dure modellen weg.
Elon Musk noemde Biden een 'vochtige sokpop' nadat de president de EV-productie van GM en Ford prees, maar Tesla vergat Sarah Jackson 1 uur geleden Pool© Aangeboden door Business Insider Nederland Pool Elon Musk gaf de Amerikaanse president Joe Biden donderdag een veeg uit de pan, nadat hij Tesla buiten beschouwing liet in een discussie over de Amerikaanse productie van elektrische voertuigen. "Ik meende het toen ik zei dat de toekomst hier in Amerika wordt gemaakt", tweette Biden op woensdag. "Bedrijven als GM en Ford bouwen hier in eigen land meer elektrische voertuigen dan ooit tevoren." De tweet bevatte een filmpje van een gesprek tussen de president en Mary Barra, de voorzitter en CEO van General Motors. Ze bespraken de 7 miljard dollar die het bedrijf in de productie van elektrische voertuigen en batterijcellen in Michigan investeert. Musk reageerde op de tweet: "Begint met een T, eindigt met een A, ESL in het midden." Voor veel meer, zie link:www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/el...
Mr sponge schreef op 28 januari 2022 12:50 :
[...]
Dus ze maken de cybertruck op dezelfde productielijn als de Model 3 en Y?
Dat lijkt mij sterk.....
Nu wordt er dus een productielijn niet gebouwd!
Waarom moeten die modellen doorontwikkeld worden? Ze zouden eigenlijk al in productie moeten zijn...
Of zouden ze toch tekorten hebben aan chips en personeel, net als alle andere autofabriekanten?
Dit is wat er in de call werd gezegd: The fundamental focus of Tesla this year is scaling output. So both last year and this year, if we were to introduce new vehicles, our total vehicle output would decrease. This is a very important point that I think people do not -- a lot of people do not understand. So last year, we spent a lot of engineering and management resources solving supply chain issues, rewriting code, changing our chips, reducing the number of chips we need, with chip drama central. And there were not -- that was not the only supply chain issue, so -- just hundreds of things. And as a result, we were able to grow almost 90% while at least almost every other manufacturer contracted last year. So that's a good result. But if we had introduced, say, a new car last year, we would -- our total vehicle output would have been the same because of the constraints -- the chips constraints, particularly. So if we'd actually introduced an additional product, that would then require a bunch of attention and resources on that increased complexity of the additional product, resulting in fewer vehicles actually being delivered. And the same is true of this year. So we will not be introducing new vehicle models this year. It would not make any sense because we'll still be parts constrained. We will, however, do a lot of engineering and tooling, whatnot to create those vehicles: Cybertruck, Semi, Roadster, Optimus, and be ready to bring those to production hopefully next year. That is most likely. But like I said, it is dependent on are we able to produce more cars or fewer cars? So in terms of priority of products, I think the -- I think actually the most important product development we're doing this year is actually the Optimus humanoid robot. This, I think, has the potential to be more significant than the vehicle business over time.
Tesla roept tienduizenden auto's in VS terug Door ABM Financial News op dinsdag 1 februari 2022 Views: 4.679 (ABM FN-Dow Jones) Tesla heeft bijna 54.000 auto's teruggeroepen vanwege een probleem in de zogenaamde Full Self-Driving software. Dit blijkt uit documenten ingediend bij de National Highway Traffic Safety Administration. Door de softwarefout kunnen de auto's, wanneer zij automatisch rijden, doorrollen na stopborden. Daarom is er een update van de software nodig. Het aandeel Tesla lijkt dinsdag ongeveer één procent lager te gaan openen. Bron: ABM Financial News
Musk: tweet over van beurs halen Tesla was ’volledige waarheid’ 5 min geleden in FINANCIEEL SAN FRANCISCO (ANP/BLOOMBERG) - De tweet die Elon Musk in augustus 2018 verstuurde over het van de beurs halen van de elektrische autofabrikant Tesla was de „volledige waarheid.” Dat staat in een verklaring die advocaten van Musk hebben ingediend bij de rechtbank in een zaak die door beleggers is aangespannen tegen de multimiljardair. Ze vinden dat Musk fraude heeft gepleegd met de tweet. ANP/HH In de documenten staat verder dat Musk overwoog om Tesla voor 420 dollar per aandeel van de beurs te halen en dat de financiering verzekerd was. „Er was steun van investeerders.” De tweet van Musk zorgde voor flinke koersbewegingen van Tesla en de Amerikaanse beurswaakhond SEC beschuldigde hem van fraude. Musk en Tesla sloten een schikking met de SEC van 40 miljoen dollar en hij trad af als voorzitter van het bedrijf voor een periode van drie jaar. BEKIJK OOK: Grafiek: rijkdom techmiljardairs krimpt door malaise op de beurs Volgens de rechtbankpapieren had Musk financiële steun van het Saudische staatsinvesteringsfonds bij het van de beurs halen van Tesla. Enkele weken na het verzenden van het Twitterbericht maakte de topman bekend dat Tesla toch op Wall Street blijft genoteerd. BEKIJK OOK: Rijkste man ter wereld Elon Musk heeft laatste huis verkocht en woont op 35 m2 Een groep investeerders heeft Musk en Tesla aangeklaagd omdat de tweet voor miljarden dollars aan schade veroorzaakt zou hebben. Zij hebben de tweets van Musk vals en misleidend genoemd. Een rechtszaak zou in mei moeten gaan beginnen in San Francisco.www.telegraaf.nl/financieel/100749932...
Zo ver komt een Tesla, Polestar of VW bij 130 kilometer per uur NU.nl 1 dag geleden © Aangeboden door NU.nl Onlangs testte Autobild, het Duitse zusterblad van AutoWeek, twaalf elektrische auto's op hoge snelheid, om te zien wat dat betekent voor het rijbereik van die modellen. In het deelnemersveld zaten nogal wat kostbare exoten die voor veel mensen onbereikbaar zijn. Bovendien ontbrak Tesla. Kortom, tijd voor een nieuwe ronde 130 kilometer per uur en nieuwe deelnemers. Aan de streep verschijnen ditmaal de Polestar 2 en de Volkswagen ID.3, twee modellen die in Nederland op bovengemiddelde belangstelling kunnen rekenen. Nog maar kort op de markt maar nu al in de test is de Cupra Born, de sportieve tweelingbroer van de ID.3. Tenslotte hebben de organisatoren de hand weten te leggen op de eveneens nieuwe Tesla Model Y. Waar er de vorige keer nog veel onduidelijk was over de testmethode, licht het autoblad ditmaal toe dat er op constante snelheid gereden is bij een buitentemperatuur van 10 graden Celsius. Of dat op hetzelfde traject en tijdstip was, is niet bekend. Ook blijft onvermeld of de testauto's helemaal leeg gereden zijn of dat er toch nog een aantal procenten accucapaciteit over was. Vlotte snelweg kilometers heel anders dan officiële meetcyclus De behaalde prestaties lijken in eerste instantie teleurstellend, zeker als je dat afzet tegen wat de fabrikanten beloven. Zo zou de Polestar goed moeten zijn voor 470 kilometer aan rijbereik, terwijl ze bij Cupra 420 kilometer beloven. De Tesla komt op papier 553 kilometer ver op een acculading, de Volkswagen 420 kilometer. Dat zijn echter getallen op basis van de zogeheten Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP), een meetcyclus die op een rollerbank in een laboratorium wordt uitgevoerd. Een constante snelheid van 130 kilometer per uur op de snelweg is andere koek, zeker bij een buitentemperatuur van 10 graden Celsius. Zo is de gemiddelde snelheid van de WLTP 46,5 kilometer per uur en wordt er getest bij een temperatuur van 23 graden. Gedurende ruim de helft van de tijd wordt bovendien het rijden in stedelijk gebied nagebootst. Dan is het niet zo gek dat auto's, of dat nou volledig elektrische modellen zijn of brandstofwagens, niet in de buurt komen van het opgegeven rijbereik of brandstofverbruik. Auto's halen iets meer dan de helft van hun opgegeven bereik Omgezet naar percentages haalt de Polestar bij 130 kilometer per uur 57 procent van de maximale actieradius. De Cupra haalt 54 procent, de Volkswagen 51 procent van het op papier mogelijke rijbereik. De Tesla schopt het bij de genoemde snelheid tot 55 procent van de actieradius. Waar het verschil in zit tussen de Cupra en de Volkswagen, twee auto's die vrijwel hetzelfde zijn, wordt niet direct duidelijk. Mogelijk hebben zaken als wind, bandensoort of de instellingen van de klimaatregeling een rol gespeeld. Andere uitvoeringen leveren betere prestaties Wil je langere afstanden afleggen met de ID.3, dan levert Volkswagen deze ook met een accupakket van 77 kWh. In dat geval stijgt de maximale actieradius naar 550 kilometer per uur. Bij Polestar kun je ervoor kiezen om vierwielaandrijving achterwege te laten. Dat levert je in het gunstigste geval 60 kilometer extra op. Bij Tesla kun je tenslotte uitwijken naar een Model 3 Long Range, die op papier 602 kilometer ver komt tegenover 553 kilometer voor de Model Y. Kijk ook op AutoWeek.nlwww.msn.com/nl-nl/auto/nieuws/zo-ver-...
www.hln.be/drive/tesla-moet-verplicht... Tesla moet verplicht functie uitschakelen die bestuurders buiten de auto scheetgeluiden laat afspelen, Musk boos op ‘fun police’ Tesla moet in de VS meer dan 500.000 auto’s terugroepen omwille van zijn bekende ‘Boombox’-feature. Dat is een functie die bestuurders toelaat om buiten het voertuig onder meer een scheet, het geluid van een mekkerende geit of pakweg het bekende deuntje van ‘La Cucaracha’ te laten afspelen. Teslabaas Elon Musk reageert op Twitter geïrriteerd na de beslissing van verkeersveiligheidsautoriteit NHTSA. Hij noemt het een terugroeping van de ‘fun police’.
Tesla ziet Chinese autoverkopen dalen We hadden het net al even over de autoverkopen in China die in januari met 4,5 procent zijn teruggevallen (zie post 12u40), maar we zoomen even in op Tesla TSLA 1,91% in dit postje. Want de elektrische autobouwer zag de Chinese autoverkopen zakken met 15,5 procent ten opzichte van december tot 59.845 stuks in januari. Volgens het persbureau Bloomberg speelt mogelijk een rol dat Chinezen nog snel een auto hebben gekocht in december om zo een verlaging van een subsidie te vermijden. Daardoor zou er wat vraag van januari naar december zijn getrokken.www.tijd.be/markten-live/live-blog/ap...
Tesla moet functie uitschakelen die bestuurders buiten de auto scheetgeluiden laat afspelen Tesla moet in de VS meer dan 500.000 auto’s terugroepen omwille van de bekende ‘boombox’-feature. Deze stelt bestuurders in staat om buiten het voertuig onder meer een scheet, het geluid van een mekkerende geit of het bekende deuntje van ‘La Cucaracha’ af te spelen. Autoredactie/HLN 15-02-22, 05:00 Teslabaas Elon Musk reageert op Twitter geïrriteerd na de beslissing van een Amerikaanse verkeersveiligheidsautoriteit. Hij noemt het een ingreep van de ‘fun police’. De bewuste boombox-functie is een software-update uit 2020 die Tesla-bestuurders in staat stelt om in plaats van de gewone claxon of als grapje tijdens het rijden een waaier aan geluiden af te spelen via de externe luidspreker, ook wanneer de wagen in beweging is dus. Lees ook Mekkerende geit, een scheet of La Cucaracha? Tesla laat automobilisten het claxongeluid aanpassen Tiener volgt privéjet Elon Musk op Twitter en weigert bod van 5000 dollar om ermee te stoppen NHTSA Een luchtalarm, een dikke scheet, kerstmuziek of een deuntje dat je zelf toevoegt: bijna alles kan. Een zoveelste opvallende gimmick van Tesla, die - zo blijkt uit verschillende filmpjes op sociale media - voor heel wat hilariteit zorgt bij gebruikers. Maar de National Highway Traffic Safety Administration ziet er de humor niet van in en verplicht Tesla nu de software aan te passen. De NHTSA stelt dat de functie zwakke weggebruikers kan afleiden en ook verhindert dat zij belangrijke waarschuwingsgeluiden in het verkeer horen. Hierdoor komt de veiligheid in het gedrang en neemt het risico op ongevallen toe, klinkt het. Alle elektrische en hybride auto’s in de VS moeten een verplicht waarschuwingsgeluid hebben voor voetgangers, aangezien de voertuigen veel stiller zijn dan auto’s met een verbrandingsmotor. Musk noemt de terugroepactie in een antwoord op een Twittergebruiker een actie van de ‘plezierpolitie’. De Teslabaas gaf in het verleden aan dat hij kleine en onnozele dingetjes juist belangrijk vindt als extraatjes. Verschillende terugroepacties De multimiljardair is overigens sowieso geen fan van de NHTSA. De Amerikaanse toezichthouder voor de verkeersveiligheid voert verschillende onderzoeken naar Tesla en zorgde recent voor tal van terugroepacties met verplichte softwareaanpassingen. Zo moest Tesla eerder deze maand een functie van het zelfrijdende systeem een halt toeroepen, die toeliet dat een Tesla ondanks een stopbord bij een kruispunt toch zachtjes doorreed als er geen andere voertuigen of voetgangers in de buurt waren. En in december moest de autobouwer een speciale gamefunctie in bepaalde auto’s uitschakelen voor gebruik tijdens het rijden. Uit tijdens het rijden Deze keer moeten 578.607 Tesla’s aangepast worden, schrijft CNN. De autobouwer zal de software zo aanpassen dat de functie voortaan wordt uitgeschakeld als de auto in drive, neutraal en in zijn achteruit staat. Het gaat om alle voertuigen van Model S, Model X en Model Y die zijn gemaakt tussen 2020 en 2022 en sommige Model 3-wagens die zijn gefabriceerd tussen 2017 en 2022. met video, zie link:www.ad.nl/auto/tesla-moet-functie-uit...
Zoekinteresse voor Tesla in de VS tijdens de Super Bowl-uren. [Google trends] i.redd.it/yc4arpzv9vh81.jpg Concurenten betalen veel geld voor de superbowl reclame spotjes en Tesla krijgt gratis reclame.
Elon Musk schonk miljarden aan Tesla-aandelen aan goed doel 44 min geleden Elon Musk, oprichter en topman van Tesla, heeft tussen 19 en 29 november in totaal meer dan 5 miljoen aandelen van ’s werelds meest waardevolle autofabrikant gedoneerd aan een goed doel. De naam van de liefdadigheidsinstelling werd daarbij niet bekendgemaakt. Elon Musk heeft 5 miljard euro aan goede doelen geschonken.© ANP/HH Elon Musk heeft 5 miljard euro aan goede doelen geschonken. De donatie was 5,7 miljard dollar of omgerekend ruim 5 miljard euro waard, gebaseerd op de slotkoersen van de Tesla-aandelen op de vijf dagen dat hij de aandelen schonk. Eind vorig jaar verkocht de miljardair voor 16,4 miljard dollar aan aandelen nadat hij een Twitter-enquête hield met de vraag of hij een tiende van zijn Tesla-belang zou moeten verkopen. Hij twitterde ook dat hij in 2021 meer dan 11 miljard dollar aan belasting zou moeten betalen vanwege de uitoefening van zijn aandelenopties. Het zou gaan om een van de hoogste betalingen aan de Amerikaanse belastingdienst ooit. Musk lag ook in de clinch met de Amerikaanse senatoren Bernie Sanders en Elizabeth Warren die rijke mensen opriepen om meer belasting te betalen. Volgens kenners zou de schenking van de Tesla-aandelen een belastingvoordeel opleveren voor Musk. Dit komt omdat aandelen die aan een goed doel worden geschonken, niet onderworpen zijn aan vermogenswinstbelasting, zoals het geval zou zijn als ze zouden worden verkocht. „Zijn belastingvoordeel zou enorm zijn. Hij zou tussen de 40 en 50 procent van de 5,7 miljard dollar aan belasting besparen, afhankelijk of hij de aftrek zou kunnen nemen op zijn Californische inkomen en hij de winstbelasting kan vermijden die hij zou moeten betalen als hij de aandelen zou verkopen”, zei belastingadvocaat Bob Lord. Ook zou Musk volgens Lord de aandelen mogelijk kunnen overdragen aan tussenpersonen en niet rechtstreeks aan liefdadigheidsgroepen hoeven te schenken. De filantropische gebaren van Musk zijn tot nu toe achtergebleven bij andere miljardairs. Musk en ook Jeff Bezos, de oprichter van Amazon, hebben minder dan 1 procent van hun vermogen gedoneerd, terwijl andere miljardairs als Warren Buffett en George Soros volgens Forbes begin september al meer dan 20 procent van hun vermogen hadden weggegeven.
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
CVC Capital Partners
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)