Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,780 26 apr 2024 17:35
  • +0,205 (+3,68%) Dagrange 5,600 - 5,820
  • 475.734 Gem. (3M) 327,6K

TomTom november 2021

2.277 Posts
Pagina: «« 1 ... 16 17 18 19 20 ... 114 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 Dutchy Ron 9 november 2021 19:25
    At GTC 2021, Nvidia founder and Chief Executive Jensen Huang explained that mapping is one of the fundamental pillars of autonomous driving, serving as the memory of self-driving vehicles. Those maps provide a baseline understanding of each vehicles driving environment, but to do that effectively, they need to be extremely detailed, with a level of accuracy within centimeters and also reflect current road conditions such as lane closures or a traffic jam.

    To create such accurate maps, Nvidia say it can’t rely on a third-party tool such as Google Maps. It needs to build its own, which explains why it acquired the mapping startup DeepMap Inc. earlier this year.

    Since that acquisition, Nvidia said it has worked to combine DeepMap’s technology with its Nvidia Drive technology. The result is Nvidia Drive Mapping, a powerful system that enables vehicles around the globe to work together to create and update a map of the world’s roads in real-time that can be used by fleets of autonomous vehicles.

    The system leverages the constant stream of perception data from cameras, radar and lidar sensors fed to it by vehicles running the Drive Hyperion 8 platform. While the cameras provide imagery, the radar data helps to provide a layer of redundancy, Nvidia said, to enable localizing and driving in poor weather or lighting conditions where cameras may be ineffective.

    Nvidia explained this data is then fed into an Nvidia Drive AGX AI-based compute platform inside each vehicle. The mapping network uses this real-time data for perception, identifying intersection details, traffic lights, parking spots, road and lane boundaries, essentially replicating everything a human driver would see if they were in control of the vehicle.

    Nvidia said Drive Mapping can be thought of as a crowdsourced platform, and that its effectiveness will grow as more vehicles adopt the technology. Drive Mapping leverages Nvidia DGX SuperPOD infrastructure to maintain the maps at a global scale, the company said. The AI systems ingest terabytes of perception data from Drive Hyperion vehicles to create and update maps.
  2. forum rang 7 tatje 9 november 2021 19:35
    Ik dacht eerst dat TT 5 op een rij had.
    Dus 5 jaar uitstel door de oems.

    Maar het is minimaal 7 op een rij.

    Ik vind het klasse, omdat ik er een gedachte bij heb :-)

    Mijn vriend is psychotherapeut.

    - in opdracht van
    - veel geld verloren
    - uit de clan gezet.

    Is het niet 1 van de 3 opties !

    Dan is het reddeloos verloren.

    Ik wil ze liever nooit ontmoeten.

    Steek die doos wijn maar .......................................................................
  3. forum rang 6 pwijsneus 9 november 2021 19:41
    quote:

    *JustMe* schreef op 9 november 2021 12:03:

    Koos

    Nvidia denkt dat in 2024 de eerste auto’s op de weg zijn - zal dan om level 4 gaan, dus again geo-fenced - die kunnen helpen realtime data te verzamelen.

    Voordat een auto op de weg gaat is er nog altijd een bestaande map nodig. Want op basis waarvan gaat auto nummer 1 rijden?

    Dit zijn dan toch de HD Maps van de usual suspects (TomTom en HERE) waarbij de technologie van nvidia veel meer klinkt als een update service. Ik kan me voorstellen dat ook dit weer zo’n feed van data naar tomtom kan worden net zoals mobileye (volgens Goddijn) ook een data source is voor tomtom.
    Laat bovenstaande post van Dutchy eens op je inwerken. Of het nu om level 1,2,3,4 of 5 autonomous driving gaat. Geofenced of niet.

    Waaruit blijkt dat er een datafeed richting tomtom gaat? Of belangrijker, denk je dat er nog euro's naar TomTom worden overgemaakt?

    Het leest eigenlijk meer dat Nvidia straks eigen HD maps heeft. Net als Cariad(VW) en Cruise(GM en Microsoft). HERE heeft het ook. Google ook. TomTom leert het de Chinezen voor niets, ook apart. Best vreemd eigenlijk dat iedereen zijn eigen HD-maps aan het bouwen is. Dan heb je ook nog TomTom, die zijn nu al klaar, alleen hebben geen betalende klanten....

    Vreemde markt. Tja.

    Net zo vreemd is dat we de zouthoudertjes uit de conference call nooit ziet terugkomen in de cijfers. Hogere takerates, stijgend marktaandeel, vooral in de US. Harder groeien dan de markt. Alleen, we zien het nooit terug in de cijfers....

    Zet toch te denken..toch tijd dat die spindokter ook een keer gaat uitleggen hoe TomTom precies denkt aandeelhouderswaarde te creëren. Daar zijn beleggers over het algemeen in geïnteresseerd.
  4. DiCoFlow 9 november 2021 20:41
    quote:

    pwijsneus schreef op 9 november 2021 19:41:

    [...]

    Zet toch te denken..toch tijd dat die spindokter ook een keer gaat uitleggen hoe TomTom precies denkt aandeelhouderswaarde te creëren. Daar zijn beleggers over het algemeen in geïnteresseerd.
    Waarom zou volgens jou TomTom nu gaan uitleggen hoe zij precies denkt aandeelhouderswaarde te creëren?

    Is er een nieuwe emissie op komst?

    TomTom heeft volgens mij voorlopig voldoende financiën om haar business te runnen.

    Een verstandige belegger leest voor deelname aan een emissie de prospectus door en vormt zich een mening over het bedrijf. Koop je de aandelen ver na een emissie op de beurs dan zal je daar toch ook een goede reden voor hebben?

    Of zeg je nu dat je eigenlijk niet weet waarom je in TomTom zit?

  5. forum rang 6 pwijsneus 9 november 2021 21:12
    quote:

    DiCoFlow schreef op 9 november 2021 20:41:

    [...]

    Waarom zou volgens jou TomTom nu gaan uitleggen hoe zij precies denkt aandeelhouderswaarde te creëren?

    Is er een nieuwe emissie op komst?

    TomTom heeft volgens mij voorlopig voldoende financiën om haar business te runnen.

    Een verstandige belegger leest voor deelname aan een emissie de prospectus door en vormt zich een mening over het bedrijf. Koop je de aandelen ver na een emissie op de beurs dan zal je daar toch ook een goede reden voor hebben?

    Of zeg je nu dat je eigenlijk niet weet waarom je in TomTom zit?

    Ben je dat als fatsoenlijk beursgenoteerd niet verplicht richting je aandeelhouders? Zeker in het geval van TomTom, waarbij de bijzondere situatie zich voordoet dat de bestuursvoorzitter, tevens grootaandeelhouder is. Daar zou overigens de CEO zichzelf ook een enorm plezier mee doen door aandeelhouderswaarde te creeren. Zo wek je in ieder geval niet de schijn dat het enorme verschil tussen beurs- en assetwaarde juist bewust wordt gecreeerd, en een goedlopend bedrijfsonderdeel zoals Telematics wordt verpatst om vervolgden de rest ermee voor een prikkie van de beurs te halen. Er is hiermee immers een immens persoonlijk gewin te realiseren voor de founders.

    Je zou in TomTom kunnen zitten omdat je na 10 jaar vergezichten zou kunnen verwachten dat die toch eens in de cijfers gaan lopen, echter dat gebeurd als meer dan 10 jaar niet. Ook zou je in TomTom kunnen zitten voor een event, maar TomTom wil graag zelfstandig blijven, en het draait nog verlies ook nog.

    Ik vraag me dus inderdaad af waarom ik in TomTom zit, zeker omdat na die emissie - 10 jaar later - het aandeel slechter is gewaardeerd als wanneer destijd de emissie plaats vond.

    Kijk maar eens naar dit plaatje;

    De waarde van TomTom is in dik 10 jaar tijd -7% gedaald
    Het eerste plaatje laat zien dat de AEX in diezelfde 10 jaar met 187% is gestegen.
    In het onderste plaatje heb ik voor de fun de Nasdaq (TT vind zichzelf een techbedrijf...)erbij gezet, die is in 10 jaar tijd met 911% gestegen.

    Je kunt je dus terecht afvragen waarom je in godsnaam zou beleggen in TomTom. Denk je niet dat de founders zichzelf ook een enorm plezier zouden doen door dat eens wat beter uit te leggen? Of hebben ze andere plannen? Is Telematics verpatst om nog een paar jaar met hun hobby door te gaan, om het straks in 2026 of op te doeken, of het voor een paar centen van de beurs te halen? De verkoop is van TTT is namelijk de enige reden dat er nog wat cash aanwezig is, maar dat is toch geen reden om dat maar op te branden tot het op is.

    TomTom is beursgenoteerd, maar gedraagd zich als een familiebedrijf. En wij zitten niet in de familie.

    Nobody knows, maar er is tot nu toe niet veel plezier te beleven aan dit fonds, behalve het forum natuurlijk ;)
  6. forum rang 7 Dutchy Ron 9 november 2021 22:31
    A Scalable Ecosystem

    While Xavier makes it possible for localization to work in real time, the system must also be able to perform this process wherever the car drives. To do so, NVIDIA turned to partners that have dedicated years and vast resources to building HD maps of the world’s roads — among them, Baidu, HERE, NavInfo, TomTom and Zenrin, which have made their maps compatible with DRIVE Software for global localization.

    Dat was in januari 2019 voor de overname van Deepmap en staat nog op de website van Nvidia

    blogs.nvidia.com/blog/2019/01/07/hd-m...

  7. Energy 9 november 2021 23:09
    Ja en? Wat is je punt??

    quote alias=pwijsneus id=13798552 date=202111092112]
    [...]

    Ben je dat als fatsoenlijk beursgenoteerd niet verplicht richting je aandeelhouders? Zeker in het geval van TomTom, waarbij de bijzondere situatie zich voordoet dat de bestuursvoorzitter, tevens grootaandeelhouder is. Daar zou overigens de CEO zichzelf ook een enorm plezier mee doen door aandeelhouderswaarde te creeren. Zo wek je in ieder geval niet de schijn dat het enorme verschil tussen beurs- en assetwaarde juist bewust wordt gecreeerd, en een goedlopend bedrijfsonderdeel zoals Telematics wordt verpatst om vervolgden de rest ermee voor een prikkie van de beurs te halen. Er is hiermee immers een immens persoonlijk gewin te realiseren voor de founders.

    Je zou in TomTom kunnen zitten omdat je na 10 jaar vergezichten zou kunnen verwachten dat die toch eens in de cijfers gaan lopen, echter dat gebeurd als meer dan 10 jaar niet. Ook zou je in TomTom kunnen zitten voor een event, maar TomTom wil graag zelfstandig blijven, en het draait nog verlies ook nog.

    Ik vraag me dus inderdaad af waarom ik in TomTom zit, zeker omdat na die emissie - 10 jaar later - het aandeel slechter is gewaardeerd als wanneer destijd de emissie plaats vond.

    Kijk maar eens naar dit plaatje;

    De waarde van TomTom is in dik 10 jaar tijd -7% gedaald
    Het eerste plaatje laat zien dat de AEX in diezelfde 10 jaar met 187% is gestegen.
    In het onderste plaatje heb ik voor de fun de Nasdaq (TT vind zichzelf een techbedrijf...)erbij gezet, die is in 10 jaar tijd met 911% gestegen.

    Je kunt je dus terecht afvragen waarom je in godsnaam zou beleggen in TomTom. Denk je niet dat de founders zichzelf ook een enorm plezier zouden doen door dat eens wat beter uit te leggen? Of hebben ze andere plannen? Is Telematics verpatst om nog een paar jaar met hun hobby door te gaan, om het straks in 2026 of op te doeken, of het voor een paar centen van de beurs te halen? De verkoop is van TTT is namelijk de enige reden dat er nog wat cash aanwezig is, maar dat is toch geen reden om dat maar op te branden tot het op is.

    TomTom is beursgenoteerd, maar gedraagd zich als een familiebedrijf. En wij zitten niet in de familie.

    Nobody knows, maar er is tot nu toe niet veel plezier te beleven aan dit fonds, behalve het forum natuurlijk ;)
    [/quote]
  8. Johan8 9 november 2021 23:23
    quote:

    pwijsneus schreef op 9 november 2021 19:41:

    [...]

    Het leest eigenlijk meer dat Nvidia straks eigen HD maps heeft. Net als Cariad(VW) en Cruise(GM en Microsoft). HERE heeft het ook. Google ook. TomTom leert het de Chinezen voor niets, ook apart. Best vreemd eigenlijk dat iedereen zijn eigen HD-maps aan het bouwen is. Dan heb je ook nog TomTom, die zijn nu al klaar, alleen hebben geen betalende klanten....

    Zal Hg en management dan zo stupid zijn,
    het zal toch niet of wel

  9. forum rang 6 boem! 10 november 2021 00:21
    quote:

    sniklaas schreef op 9 november 2021 15:01:

    [...]zeker en vast zijn de cijfers positief in jouw spreadsheet, de realiteit daarentegen kleurt diep en diep rood…

    Vorig jaar had iemand op dit forum de omzet verwachtingen die TOMTOM door de jaren heen heeft uitgesproken op een rijtje gezet, gemiddeld rond de 9% als ik mij goed herinner…

    Realiteit is en blijft 0% groei in de omzet van 2008 t/m 2021 rekening houdend met de jaarlijkse inflatie cijfers van het CBS…

    Jaar over jaar 0% toename van de omzet Martin en dat in een state of the art gevraagde en toekomstbestendige technische oplossingen voor mobiliteit betekend simpelweg dat het verdienmodel van TOMTOM knudde is en dat al voor het 14e jaar op rij…

    Door de verregaande automatische verwerking van de probes en de dalende omzet per eenheid blijven de kosten nipt beheersbaar. Wanneer ook dit ‘voordeel’ zijn maximale omslagpunt heeft bereikt zal er drastisch iets moeten veranderen;

    1) reorganisatie om de kosten fors te reduceren
    2) omzet per eenheid fors omhoog
    3) fors meer eenheden vermarkten

    Al met al grote uitdagingen voor TOMTOM en gezien het verleden is het bedrijf als een zelfstandige eenheid NIET in staat om punt 2 en 3 te realiseren waardoor middels uitvoering van punt 1 wat extra tijd kan worden gekocht om daarna in de niche markt en in de vergetelheid weg te kwijnen…
    Tegen beter weten in doe ik nogmaals een poging om subjectieve gedachten/aannames te pareren met objectieve gegevens die voor iedereen beschikbaar zijn.

    Ten eerste of je het nu leuk vindt of niet maar gegevens over de verwachtingen mbt omzet en winst uitgesproken door TT en de daarbij behorende afwijkingen zijn heel makkelijk te traceren en daarbij komt naar voren dat TT muv het coronajaar SPOT ON is vwb omzet en de winsten te voorzichtig heeft voorgesteld.

    Waar jij op doelt met jouw 9% daling zijn waarschijnlijk de gevolgen van de transitie van BTC-HW bedrijf naar BTB C&S bedrijf.
    2009 HW 1170 C&S 310
    2020 HW 90 C&S 438

    Veel interessanter is het om te kijken naar de toekomst.
    Ook daar zie ik weer een discrepantie tussen de uitspraken gedaan door TT en jouw invulling daarvan.

    TT heeft het inderdaad gehad over verdergaande automatisering van de probes en prijzen per eenheid product.

    Wat ik daaruit op kon maken is dat door verdergaande automatisering de kosten van verwerking van de probes zullen dalen en zij daarmee in de loop van 2022 dit nader zullen toelichten.
    Tevens herhaalden zij de uitspraak dat de opbrengsten per eenheid geleverd product stijgt met de toevoeging dat er wel meer content geleverd moet worden.

  10. forum rang 7 sniklaas 10 november 2021 01:36
    Martin, het wordt inmiddels een trieste vertoning, jouw pogingen om forumleden te overtuigen dat TOMTOM door de jaren heen in omzet voor location technology is gegroeid…

    Voor de allerlaatste keer, omzet TELE ATLAS in 2008 €307 mio, omzet TOMTOM in 2021 voor location technology €398 mio…(heb na ruggespraak mijn verwachting met 3 mio verhoogd)..

    Nada noppus nul groei in 14 jaar tijd, enkel de geldontwaarding gecompenseerd…

    Je kunt rekenen aan FCF, DCF en CARG tot je een ons weegt, meer omzet krijgt TOMTOM niet uit automation en enterprise geperst…

    De aantallen nemen wel toe maar de prijserosie ook wat inhoudt dat het verdienmodel van TOMTOM bagger is…

    Met de 2021-Q4 en jaarcijfers ga ik mijn positie wederom uitbreiden en afhankelijk van de koersontwikkeling in feb 2022 koop ik <€6,40 of beter met een uitloop in de €5,## regionen…

    Ik schreef in maart van dit jaar al tegen je, 2021 wordt een verloren jaar, je kunt je spreadsheet tot feb 2022 aan de kant leggen en je tijd zinvoller besteden….
2.277 Posts
Pagina: «« 1 ... 16 17 18 19 20 ... 114 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links