Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,605 3 mei 2024 17:35
  • -0,015 (-0,27%) Dagrange 5,580 - 5,740
  • 375.660

TomTom Oktober 2021

2.287 Posts
Pagina: «« 1 ... 55 56 57 58 59 ... 115 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Wereldbelegger 15 oktober 2021 09:34
    quote:

    Knife Catcher schreef op 15 oktober 2021 09:26:

    [...]
    Nou, dan kies je wel een aparte benadering;-)
    Ja!
    Laat ik iedere dag de boekhouding van TT herhalen aangepast aan mijn eigen inzichten hoe de markt zich ontwikkelt tot 2032.
    Of nog beter:
    Laat ik iedere dag roepen dat TT een "Strong Buy" is.

  2. forum rang 6 pwijsneus 15 oktober 2021 09:35
    quote:

    *JustMe* schreef op 15 oktober 2021 08:36:

    Q3 was een hobbel die genomen moest worden, nu zijn er geen negatieve koers triggers meer in het vooruitzicht. Bij de Q4 cijfers zitten we al in feb 2022 en wordt de outlook voor 2022 bekend, wat beleggers veel belangrijker vinden dan de jaarcijfers zelf.

    Bij die outlook kan rekening gehouden worden met 20-29% groei Automotive (gisteren door TT uitgesproken, kan hoger bij herstel chip gebeuren) en daarnaast is eencijferige groei Enterprise en een neutraal Consumer een redelijke schatting.
    Het is wachten op verbetering mbt problematiek met chiptekorten. Ook is het afwachten in hoeverre Google marktaandeel gaat afpakken van HERE en TT.

    Voor de koers zal het meedobberen op het sentiment zijn; ik wacht nog tot na de FY af om te zien of "het kantelpunt" bereikt is.

    (CC moet ik nog terugluisteren)
  3. [verwijderd] 15 oktober 2021 09:35
    quote:

    Knife Catcher schreef op 15 oktober 2021 09:26:

    [...]
    Nou, dan kies je wel een aparte benadering;-)
    Ah, dus als je long zit mag je geen beren op de weg meer benoemen?

    Nou dan mag ik ook wel wat positiever worden, mede omdat onze meningen hier natuurlijk koersbepalend zijn…..
  4. forum rang 6 tatje 15 oktober 2021 09:38
    Tja.

    Er zitten op dit forum personen, die op reacties hopen op hun negatieve uitlatingen.

    Blijven negatief, hebben wel zoveel aandelen, tenminste dat schrijven ze, om straks mee te juichen.

    We ( mijn familie ) hebben ze allemaal een naam gegeven.

    papa beer - lola - jokertje - heeft het niet uitgevonden - kan niet denken.

    Proberen zoveel mogelijk mensen een reactie te ontlokken.

    4,50 schreef lola.

    Tom Tom .

    automotive omzet eind 2021 270

    Je moet er toch niet aandenken dat Taco 2 jaar op rij gelijk krijgt.

    270 met een cagr van 25% voor 2 jaar.

    eind 2023 422 automotive
    eind 2023 190 Enterprise
    locatie technologie 612 eind 2023.

    Tja !
  5. Gerard_ecb 15 oktober 2021 09:45
    quote:

    *JustMe* schreef op 15 oktober 2021 08:36:

    Q3 was een hobbel die genomen moest worden, nu zijn er geen negatieve koers triggers meer in het vooruitzicht. Bij de Q4 cijfers zitten we al in feb 2022 en wordt de outlook voor 2022 bekend, wat beleggers veel belangrijker vinden dan de jaarcijfers zelf.

    Bij die outlook kan rekening gehouden worden met 20-29% groei Automotive (gisteren door TT uitgesproken, kan hoger bij herstel chip gebeuren) en daarnaast is eencijferige groei Enterprise en een neutraal Consumer een redelijke schatting.
    Hoi Justin net de cc beluisterd. Verre toekomst ziet er goed uit. Taco nog nooit zo uitgesproken gehoord, double digit inderdaad en begint met een 2 en dat voor de topline. Als ze dat halen dan krijgen we ws een flinke upswing. Tot de cijfers wordt het koffiedik kijken, kan zijn dat de markt TT op gaat pikken, kan ook goed zijn van niet. Echter de huidige koers biedt meer kansen omhoog dan omlaag, tenminste dat is mijn opinie.

    Verder sprak mjj de simplificatie aan, ook de agitatie bij HG,"luister Wim" :-) klonk goed.

    Succes
  6. forum rang 6 Dutchy Ron 15 oktober 2021 09:48
    Wat HG aan het eind zegt is ook erg belangrijk vind ik. In de zgn partnerships met hun klanten kunnen ze de klanten beter helpen met de end user experience omdat TT daar heel veel ervaring meer heeft, veel meer dan bijvoorbeeld een HERE. Die nauwe samenwerking met hun klanten leidt er toe dat je opnieuw wordt geselecteerd. Dat is anders dan voorheen toen je moest pitchen en een lijstje requirements moest afvinken waar je denkt aan te kunnen voldoen…… dan was het ship and forget, maw geen enkele vorm van samenwerking.

    Ik denk dat dit een belangrijke kracht is van TT die zich op de lange termijn ook gaat uitbetalen…. Ze hebben denk ik aardig wat UX’ ers in dienst bij TT, ondanks dat het nu een softwarebedrijf is geworden.
  7. forum rang 6 Dutchy Ron 15 oktober 2021 09:55
    Drivers also get complimentary trial access to the Ford Secure subscription service – which provides 24-hour on-call assistance in the event of the vehicle being stolen, including tracking and recovery – and Connected Navigation, which includes real-time and predictive traffic information delivered by TomTom, with Garmin supplying in-vehicle and in-cloud routing to suggest the most efficient route.

    Other available ADAS systems include Local Hazard Information, which can inform drivers of forthcoming hazardous situations on the road ahead, and Adaptive Cruise Control with Stop & Go, Speed Sign Recognition and Lane Centring.

    fleetworld.co.uk/ford-focus-updated-w...

    ADAS met Garmin(?), bijzonder

    www.garmin.com/en-US/newsroom/press-r...
  8. forum rang 6 win some... 15 oktober 2021 10:00
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 14 oktober 2021 23:04:

    [...]
    Je hebt volkomen gelijk. Ik schreef in de 'cc-draad' vandaag al over TT's geringe pricing power.

    Ik volgde in het verleden (zo ongeveer tot 2019) steeds het aantal connected auto's met TomTom-navigatie aan boord, hetzij in-dash of met een all-in pnd (plus wat apps). Dit adhv diverse gegevens (of uitlatingen) en soms wat aanvullende rekensommetjes.
    Dat aantal begon zo'n 10 jaar geleden met pak 'm beet 1 miljoen auto's, geleidelijk stijgend tot ongeveer 10 miljoen in 2016/2017 en ruim 20 miljoen actueel (nog) rondrijdende connected voertuigen in 2019. Ik noem dit even uit 't blote hoofd, heb nu geen zin mijn eigen oude notities of iex-postings op te zoeken, het gaat om de orde van grootte.

    De operationele automotive omzet steeg mee, via iets als 170 miljoen in het tussenjaar 2016 en 250 miljoen in 2017, tot ca 371 miljoen in 2019. Omdat het ook om pnd's gaat (zeker in het verleden) moet je daar de operationele C&S omzet bij Consumer bij optellen. Daarvoor gebruik ik ooit door @boem! (Martin) genoemde getallen: 94 miljoen in 2016 en 2017 (in 2017 vond de omslag naar dalende defrev bij consumer plaats), en ca 36 miljoen in 2019.
    Automotive en Consumer opgeteld: ca 300 mio in 2016/2017 en 407 mio in 2019.

    Dat is allemaal SD-omzet (incl. traffic). Delen door de genoemde voertuigaantallen leidt tot de conclusie dat de opbrengst per auto ongeveer 25-30 euro per jaar bedroeg, en in de loop der jaren eerder gedaald dan gestegen is, tot ca 20 euro in 2019.

    Vermoedelijk is het bij veel contracten nog wat lager (bijv. bij de 7-jarige looptijden voor sommige Hyundai/Kia modellen, per jaar gerekend). En in een rekenvoorbeeld voor all-in pnd's noemde TT een aantal jaren geleden een C&S omzet van ca 50 euro, uit te smeren over de 'lifetime' (toen boekhoudkundig 4 jaar, nu 3 jaar).

    Neem voor de huidige prijsstelling bij nieuwe auto's dus maar een 15 à 20 euro SD-omzet per jaar als basis. Voor ADAS level 2 of 3 komt daar iets bij, maar veel zal dat niet zijn. Voor TT is vergroting van het marktaandeel al jaren doel nummer een, niet de winst.
    Voor ADAS level 4 en HD maps is de toekomstige prijsstelling nog helemaal in de mist gehuld (vermoedelijk ook voor TT zelf), maar op dit moment totaal irrelevant gezien de voorlopig nog verwaarloosbare omzetten.

    Bedankt voor deze cijfers! Dit geeft denk ik een goede indicatie van de bedragen die TT nu per klant ontvangt en van het gebrek aan pricing power.


    Wanneer een klant een voertuig met inbouwnavigatie koopt, zit daar voor een bepaalde periode SD-map/traffic bij. Na die periode kan de klant het abonnement verlengen. Zie als voorbeeld de website van deze autodealer.
    www.autobouwman.nl/citroen-peugeot-co...

    De klant kan ook zeggen: ik gebruik voortaan mijn mobiel met Google Maps voor navigatie/traffic, dat is gratis. De vraag is of de klant dit bij ADAS-maps ook zo makkelijk zal doen. De ADAS-map brengt functionaliteiten met zich mee die minder makkelijk door de gratis Google Maps kunnen worden overgenomen. Hierdoor zou het aantal verlengingen van abonnementen veel hoger moeten gaan liggen. En zou er voor TT meer pricing power moeten ontstaan.

    Wat is de strategie van TT hierbij? Initieel een lager bedrag voor ADAS-maps vragen in de contracten met de autofabrikanten en daarna bij de verlengingen van de abonnementen door individuele klanten voor de hoofdprijs gaan? En zit de prognose voor de opbrengsten hiervan al in de backlog? Over het verdienmodel van de toekomst en de bijbehorende strategie hoor ik vrij weinig van TT.
  9. forum rang 6 tatje 15 oktober 2021 10:00
    quote:

    boem! schreef op 15 oktober 2021 09:51:

    @Tatje de prod omzet Automotive zal 280 mio bedragen dit jaar,

    Taco heeft het ovr 235 mio in 2020 dat brengt de omzet in 2023 op 367 mio.

    Waardoor de location technology omzet in 2023 uitkomt op 557 mio.

    Ja verkeerd gekeken.

    Jij hebt gelijk.

    Moet nog luisteren, was gisteren weg.

    235 met 2 jaar een cagr van 25% is inderdaad 367

    met 190 Enterprise

    Locatie technologie 2023 557.

    Goed dat je mee denkt, doe ik ook altijd.
  10. forum rang 6 Dutchy Ron 15 oktober 2021 10:01
    Veel groter nieuws zien we in het interieur. De Focus heeft immers een veel groter scherm. Het meet 13,2-inch en bevat Fords nieuwe Sync 4-systeem. Volgens Ford leert het nieuwe systeem het gedrag van de bestuurder, om op die manier zelf suggesties te geven of betere zoekresultaten te genereren. Het navigatiesysteem maakt nog niet gebruik van Google Maps (Ford en Google hebben daar dit jaar een samenwerking voor getekend), maar van TomTom.

    www.autovisie.nl/nieuws/vernieuwde-fo...
  11. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 15 oktober 2021 11:01
    quote:

    Optiebelegger schreef op 15 oktober 2021 10:44:

    Na alle positieve berichten van alle forumleden zou de koers vandaag toch minimaal rond de 7 euro moeten sluiten en de komende weken verder oplopen naar 8 euro.................................
    Zou zomaar kunnen en meer dan gerechtvaardigd zijn op deze veel te lage koersen. Nu kopen is straks veel cashen!
  12. viermeiden 15 oktober 2021 11:13
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 15 oktober 2021 10:01:

    Veel groter nieuws zien we in het interieur. De Focus heeft immers een veel groter scherm. Het meet 13,2-inch en bevat Fords nieuwe Sync 4-systeem. Volgens Ford leert het nieuwe systeem het gedrag van de bestuurder, om op die manier zelf suggesties te geven of betere zoekresultaten te genereren. Het navigatiesysteem maakt nog niet gebruik van Google Maps (Ford en Google hebben daar dit jaar een samenwerking voor getekend), maar van TomTom.

    www.autovisie.nl/nieuws/vernieuwde-fo...
    Hallo Dutchy Ron,
    hoe moet ik dit zien in relatie tot het bericht van vorig jaar over de samenwerking tussen TT en Ford:
    fordmediacenter.nl/verkeersinformatie...
  13. forum rang 6 Dutchy Ron 15 oktober 2021 11:20
    TT levert traffic info voor alle Ford modellen met SYNC, Garmin levert schijnbaar de maps en navigatie, ook voor ADAS. Volgens de deal met Google wordt Garmin vervangen door Google. Maar dat moet ik eerst nog maar eens zien……. Het NL artikel suggereert dat TT ook de maps levert voor de focus, maar alle andere artikelen spreken over Garmin. Dus de Ford deal is nmm beperkt tot traffic info tot nu toe.
2.287 Posts
Pagina: «« 1 ... 55 56 57 58 59 ... 115 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links