Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,620 30 apr 2024 17:37
  • -0,105 (-1,83%) Dagrange 5,620 - 5,860
  • 419.532 Gem. (3M) 329,3K

TomTom Juli 2021.

1.673 Posts
Pagina: «« 1 ... 59 60 61 62 63 ... 84 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 21 juli 2021 17:44
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 21 juli 2021 17:38:

    Is het niet een positieve gedachte dat nog slechts 57% stijgen nodig is om dubbele cijfers te zien op de borden.
    Dat stelt niks voor. Q3 en Q4/FY 2021 zullen de koers ongetwijfeld stuwen.

    minimaal 10,00 waard
    actueel 6,37
    verschil -3,63
    in% -56,99%

    Hoeveel krijg jij betaald om dit forum kapot te maken met je negatieve en cynische berichten?!
    Tja, er zijn weinig stukken in de freefloat over dus iedere verkoper die ontmoedigd raakt is er weer 1 in the pocket he!
  2. [verwijderd] 21 juli 2021 18:08
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 21 juli 2021 17:01:

    Prachtig geluid, al die lofzangen.
    Maar waarom staan er geen dubbele cijfers op de borden?
    Op die enkele uitzondering na in de afgelopen 12 jaar.

    [...]
    Goeie vraag, ik denk in elk geval op dat dat wel gaat gebeuren. Ik baseer mezelf daarbij niet op fantasieën, maar op wat TomTom zelf voorspelt. Analisten UBS en ABN doen dat ook met koersdoel 11 euro.

    Dat anderen daar (nog) niet in geloven is waarschijnlijk een vertrouwen issue. Of misschien wel een geloofwaardigheidsissue. Lees maar eens op dit forum naar mensen die ‘basher’ genoemd worden. (Niet mijn term).

    Tegelijkertijd zijn er ook mensen die blind vertrouwen op crypto currencies en daar bestaat niet eens een prospectus of outlook van. Beleggers en speculanten zijn meer emotioneel dan ze toegeven. Als TomTom weer stijgt zijn ze alles weer vergeten.

    Als ik gelijk krijg, ga ik niet heel pocherig zeggen: zie je wel! Want ik heb er ook weleens naast gezeten. Maar nu heb ik er wel vertrouwen in. Volgens mij is dat altijd de basis: vertrouwen. En sommige mensen hebben dat nu niet op basis van verleden.
  3. [verwijderd] 21 juli 2021 18:35
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 21 juli 2021 17:01:

    Prachtig geluid, al die lofzangen.
    Maar waarom staan er geen dubbele cijfers op de borden?
    Op die enkele uitzondering na in de afgelopen 12 jaar.

    [...]
    Ik heb de podcast geluisterd van IEX waarin ze TomTom bespraken. En de column van Bartjens op FD.nl. Kort gezegd komt het neer op cynisme. Het is niet eens een vertrouwens issue maar een geloofwaardigheidsissue. Mooie uitspraken kunnen ze niks mee, eerst zien dan geloven. TomTom heeft al zo vaak teleurgesteld hoor je dan. De chiptekorten werden een 'smoesje' genoemd of 'er is altijd weer wat'. Ik vond dat wat kinderachtig.

    Als TTwas gestegen op basis van hun uitspraken van nieuwe deals, dan hadden die IEX podcast en FD column precies het tegenovergestelde gerapporteerd: dat je gewoon door de tijdelijke dip van de chiptekorten heen moet kijken en dat TT zich positief uitlaat over haar marktaandeel en nieuwe deals.

    Men ziet een koers en daarna volgt de argumentatie erbij. Ik probeer een beetje door de ruis heen te kijken en denk dat er fundamenteel niets veranderd is, misschien wel verbeterd. TT moet gewoon blijven doorkachelen en bij de jaarcijfers een mooi orderboek presenteren. Dan zijn mensen dit ook snel weer vergeten.

  4. forum rang 6 tatje 21 juli 2021 18:39
    Zelfs 12 is erbij ;-)

    ABN AMRO - ODDO BHF Wim Gille 15-Jul-21 € 12.00 Buy
    Independent Minds Andrew Hayman 15-Jul-21 € 11.50 Buy
    UBS François-Xavier Bouvignies 15-Jul-21 € 11.00 Buy

    De enige locatie provider in Microsoft.
    dat waren er eerst misschien wel 5 of 6

    3-11-2018
    Goddijn sluit tegenover persbureau Reuters een overname of diepgaande samenwerking met een autofabrikant of technologie partner niet uit.
    TT verkoopt zich nooit aan een oem, dus overname en of samenwerking met big tech.

    25-12 -2018
    Overbeek ceo van Here, there will be a Tom Tom bidding war !!!

    Here werd begin 2019 door Microsoft bedankt, ten gunste van Tom Tom, dus Overbeek kan HET weten.

    Te gelijker tijd begon DNB een belang op te bouwen in TT.
    25 feb 2019 3,01%
    09 sep 2019 2,98%
    27 sep 2019 3,05%
    04 sep 2020 5,10%

    Voor mij wordt Microsoft de koper van Tom Tom.

    De boel is door tig vakmensen dichtgetimmerd.

    Over de overnameprijs zijn ze het eens, maar het tijdstip is afhankelijk van de cijfers en of deals.

    Blijf bij die mening :-)
  5. forum rang 6 tatje 21 juli 2021 19:12
    En nog zijn er mensen die zeggen, wat wil dat "" kleintje " nu.

    Microsoft
    omzet 143 miljard dollar ( 2019 - 2020 )
    Winst 44,2 miljard dollar ( 2019 - 2020 )
    Marktkapitalisatie 1976 miljard dollar 27 april 2021

    95%. van de bedrijven in de Fortune 500 vertrouwt zijn zakelijke activiteiten toe aan Azure. $1 billion. investering (Amerikaanse dollars) per maand in beveiliging ter bescherming van klantgegevens tegen cyberbedreigingen.

    Tom Tom wordt als enige locatieprovider gebruikt door Bing windows office cortana enz.
    Tom Tom zit in Azure als Azure maps.
    Tom Tom zit in MCVP van Microsoft ( Microsoft connected vehicle platform )

    Microsoft is 's werelds grootste softwarebedrijf.

    Kwestie van tijd :-)

    Het duurt lang, dat moet ik toegeven, maar corona en de chips hebben de boel vertraagd, mijn mening.

    Ik zie mijn standpunt, uitstel en geen afstel bevestigd tijdens de uitspraken Q2 2021.

    Zo, tijd voor een wijntje.
  6. forum rang 8 Wereldbelegger 21 juli 2021 19:33
    Of het een vertrouwensissue of een geloofwaardigheidsissue is? Geen idee!
    Q3 cijfers zal m.i. meer van het zelfde zijn.
    Een non-event met wederom teleurgestelde PietParticulieren.

    Q4/FY cijfers kunnen we begin februari 2022 verwachten.
    Ik verwacht helemaal niks. Ik laat me graag verrassen.

    Ik zit in TT vanwege mijn geloof in een exit.
    In jan 2019 ingestapt en dichtbij het verdrievoudigen van het aantal aandelen, opgebracht door winstjes op handeltjes in Opties en Turbo's. (Dat is een zelfopgelegde uitdaging. Gewoon voor de lol.)

    quote:

    *JustMe* schreef op 21 juli 2021 18:35:

    [...]

    Ik heb de podcast geluisterd van IEX waarin ze TomTom bespraken. En de column van Bartjens op FD.nl. Kort gezegd komt het neer op cynisme. Het is niet eens een vertrouwens issue maar een geloofwaardigheidsissue. Mooie uitspraken kunnen ze niks mee, eerst zien dan geloven. TomTom heeft al zo vaak teleurgesteld hoor je dan. De chiptekorten werden een 'smoesje' genoemd of 'er is altijd weer wat'. Ik vond dat wat kinderachtig.

    Als TTwas gestegen op basis van hun uitspraken van nieuwe deals, dan hadden die IEX podcast en FD column precies het tegenovergestelde gerapporteerd: dat je gewoon door de tijdelijke dip van de chiptekorten heen moet kijken en dat TT zich positief uitlaat over haar marktaandeel en nieuwe deals.

    Men ziet een koers en daarna volgt de argumentatie erbij. Ik probeer een beetje door de ruis heen te kijken en denk dat er fundamenteel niets veranderd is, misschien wel verbeterd. TT moet gewoon blijven doorkachelen en bij de jaarcijfers een mooi orderboek presenteren. Dan zijn mensen dit ook snel weer vergeten.

  7. forum rang 8 Wereldbelegger 21 juli 2021 19:42
    Grappig dat u mij niet als "basher" herkend.
    Volgens een niet nader genoemde positivo die zichzelf niet meer Rick Breda noemt ben ik één, zo niet dé érgste basher. U weet het waarschijnlijk niet maar ik ben ik dienst van TomTom/De grote inkoper en mijn opdracht is dit hele forum te verpesten. Door de duistere krachten die ik oproep om de koers van TomTom laag te houden.
    - Ik moet niet vergeten u te vertellen dat ik geadviseerd word om "professionele hulp' te zoeken en dat ik een Turbotroep belegger ben. Alsmede een 'zuiger' schijn te zijn, maar dat kan u alleen zien als u bij uw neef de IEX site bekijkt.
    ((-;

    quote:

    *JustMe* schreef op 21 juli 2021 18:08:

    [...]

    Goeie vraag, ik denk in elk geval op dat dat wel gaat gebeuren. Ik baseer mezelf daarbij niet op fantasieën, maar op wat TomTom zelf voorspelt. Analisten UBS en ABN doen dat ook met koersdoel 11 euro.

    Dat anderen daar (nog) niet in geloven is waarschijnlijk een vertrouwen issue. Of misschien wel een geloofwaardigheidsissue. Lees maar eens op dit forum naar mensen die ‘basher’ genoemd worden. (Niet mijn term).

    Tegelijkertijd zijn er ook mensen die blind vertrouwen op crypto currencies en daar bestaat niet eens een prospectus of outlook van. Beleggers en speculanten zijn meer emotioneel dan ze toegeven. Als TomTom weer stijgt zijn ze alles weer vergeten.

    Als ik gelijk krijg, ga ik niet heel pocherig zeggen: zie je wel! Want ik heb er ook weleens naast gezeten. Maar nu heb ik er wel vertrouwen in. Volgens mij is dat altijd de basis: vertrouwen. En sommige mensen hebben dat nu niet op basis van verleden.
  8. forum rang 6 tatje 21 juli 2021 19:57
    quote:

    vreemd vermogen schreef op 21 juli 2021 19:23:

    Proost. Op je gezondheid.
    Als TT zo belangrijk is voor MS wat houdt ze dan tegen om nu al TT over te nemen voor zo'n €35 p/a? Dat is klein geld voor MS.
    Ik ben Microsoft.

    Tom Tom wil 60 euro.

    Wat zou Microsoft dan zeggen.

    Laat de cijfers de koers maar op 45 zetten, dan komen wij.

    Als er een ander is dan microsoft, zegt Microsoft of wij of we vertrekken.

    Dan komt er geen ander !

    Maar goed iedereen zijn mening.

    Ik heb mijn standpunt en niets heeft me kunnen overtuigen van het tegendeel.
  9. forum rang 8 Wereldbelegger 21 juli 2021 19:59
    Je zal maar onlangs een Tesla hebben aangeschaft en op aanraden van de gelikte/gehaaide verkoper € 7500 extra betaald hebben voor je ‘FSD -pakket. Dan is het natuurlijk k** met peren dat het zeer goed mogelijk is dat mensen die de komende tijd zo'n wagentje aanschaffen de mogelijkheid hebben op tegen pakweg 170 euro per maand / per maand opzegbaar het FSD kunnen uitproberen.

    En als je dan als Nederlandse Teslarijder van de hoed en de rand wil weten krijg je te maken met de TomTom variant van antwoorden.

    Je zal maar een B&H TomTom belegger zijn en tevens een Teslarijder dan kan ik me voorstellen dat je een beetje chagrijnig bent. Dubbel in het pak gehesen. Ondanks de innige samenwerking tussen beide bedrijven. Of was dat een theorietje? Ik weet het even niet meer.

    Afgelopen weekend introduceerde het automerk uit Silicon Valley een nieuwe, meer toegankelijke manier om gebruik te maken van de meest geavanceerde rijhulpsystemen van Tesla. Tot nu toe moest je dat zogenoemde ‘Full Self Driving’-pakket (waarmee de auto grotendeels zelfstandig kan sturen en remmen, maar nadrukkelijk niet volledig ‘autonoom’ rijdt) los aanschaffen bij het bestellen van een Tesla, tegen bijbetaling van 7500 euro.

    De Nederlandse vertegenwoordiging van Tesla geeft desgevraagd geen commentaar op de ontstane commotie. Ondanks vragen van onze autoredactie is op dit moment bijvoorbeeld nog onduidelijk of de automaker het maandelijkse software-abonnement ook in ons land gaat aanbieden – en wat in dat geval de gevolgen zijn voor Nederlandse Tesla-rijders.


    bron:
    www.ad.nl/auto/tesla-rijders-moeten-h...

  10. [verwijderd] 21 juli 2021 20:13
    @WB Er is niks mis met die derivaten als je een beetje weet hoe je ze moet gebruiken. Ik heb er vroeger geld mee verloren (in TomTom) met klappende turbo stoplossen en verdampende tijdwaarden in calls als een glas water in de Sahara. Super frustrerend, maar eigen schuld. Dan praten we wel over een decennium geleden zowat. Later ook weleens verdiend. Of je een 'basher' bent boeit me niet. Als je jezelf er maar prettig bij voelt. Ik heb zelf een duidelijke keuze in mijn leven gemaakt dat ik niet negatief en cynisch wil zijn, maar kijk naar mogelijkheden en uitga van vertrouwen. Het nadeel kan zijn dat je een enkele keer te goed van vertrouwen bent, maar dat vind ik de prijs wel waard. Ik vind Nederland soms wat cynisch, zuur en behoudend/conservatief, terwijl we het hier vrij goed voor elkaar hebben. De krant van wakker Nederland mag bij mij nog niet eens in de kattenbak, in het theoretische geval dat ik een kat zou hebben.
  11. [verwijderd] 21 juli 2021 20:44
    quote:

    *JustMe* schreef op 21 juli 2021 18:35:

    [...]

    Ik heb de podcast geluisterd van IEX waarin ze TomTom bespraken. En de column van Bartjens op FD.nl. Kort gezegd komt het neer op cynisme. Het is niet eens een vertrouwens issue maar een geloofwaardigheidsissue. Mooie uitspraken kunnen ze niks mee, eerst zien dan geloven. TomTom heeft al zo vaak teleurgesteld hoor je dan. De chiptekorten werden een 'smoesje' genoemd of 'er is altijd weer wat'. Ik vond dat wat kinderachtig.

    Als TTwas gestegen op basis van hun uitspraken van nieuwe deals, dan hadden die IEX podcast en FD column precies het tegenovergestelde gerapporteerd: dat je gewoon door de tijdelijke dip van de chiptekorten heen moet kijken en dat TT zich positief uitlaat over haar marktaandeel en nieuwe deals.

    Men ziet een koers en daarna volgt de argumentatie erbij. Ik probeer een beetje door de ruis heen te kijken en denk dat er fundamenteel niets veranderd is, misschien wel verbeterd. TT moet gewoon blijven doorkachelen en bij de jaarcijfers een mooi orderboek presenteren. Dan zijn mensen dit ook snel weer vergeten.

    Tja, bepaalde beleggers kijken nou eenmaal vooral naar de koers en daar word je sinds 2008 bij TT niet vrolijk van. Ook bij het Brexit referendum was TT de grootste daler.

    Er is idd altijd wat, en dat de onderwaardering beter uitgelegd gaat worden door Goddijn…… daar wachten we sinds 02-11-2018 op.
  12. [verwijderd] 21 juli 2021 21:26
    quote:

    Riet v. Milt schreef op 21 juli 2021 20:44:

    [...]

    Tja, bepaalde beleggers kijken nou eenmaal vooral naar de koers en daar word je sinds 2008 bij TT niet vrolijk van. Ook bij het Brexit referendum was TT de grootste daler. Er is idd altijd wat, en dat de onderwaardering beter uitgelegd gaat worden door Goddijn…… daar wachten we sinds 02-11-2018 op.

    Er zijn blogs, conference calls, jaarverslagen, presentaties, etc aanwezig. Inhoud is er genoeg. Misschien niet altijd het 'verhaal' erbij van de roerganger in een Telegraaf ofzo. Maar voor wie dingen wil weten is het er. Zolang er geen vertrouwen is of zelfs de geloofwaardigheid van TT bij (een deel van) de beleggers in twijfel is, dan kun je communiceren tot je een ons weegt. Het slaat toch dood. Zoals ik zei hebben sommige mensen (zoals jij hierboven) zoiets van: ik vind het al sinds mensenheugenis een treurig aandeel en ik zie al 10 jaar krimpende omzet (in laatste deel vooral door verkoop van een divisie) dus ik geloof er geen zak van. Ik denk niet dat die mensen opgevrolijkt worden met een flitsende presentatie. Wel met een automotive deal. Als ze inderdaad Hyundai KIA scoren voor belangrijke modellen en dat direct communiceren dan zie ik dat wel een positieve koerstrigger opleveren en dan gaat er misschien ook wat van het chagrijn af. Ikzelf heb dit aandeel gekocht voor de cijfers op 7,20 en na de cijfers op 6,20 en vind dat ik daarmee een goede deal heb. Het zou gevoelsmatig lekker zijn als er al wat bevestiging is dat de kou uit de lucht is en het aandeel naar de 8 euro klimt. Maar ook als dat niet gebeurt hou ik ze gewoon lekker vast en ik denk aan een koersdoel 13 euro binnen 2 jaar. Je mag me verrot schelden op dit forum als daar helemaal niets van terechtkomt, als je maar niet zegt dat het een 'advies' was. Iedereen is zelf verantwoordelijk.
  13. beursbeurs 21 juli 2021 22:19
    quote:

    *JustMe* schreef op 21 juli 2021 21:26:

    [...]

    Er zijn blogs, conference calls, jaarverslagen, presentaties, etc aanwezig. Inhoud is er genoeg. Misschien niet altijd het 'verhaal' erbij van de roerganger in een Telegraaf ofzo. Maar voor wie dingen wil weten is het er.
    Toch waardeer ik dat je af en toe opduikt en ons "tomtomt" door de brei aan informatie. Het is vervolgens aan de lezer welke informatie diegene eruit pikt, maar dat geldt voor iedere post op dit forum.
  14. [verwijderd] 21 juli 2021 22:23
    quote:

    beursbeurs schreef op 21 juli 2021 22:19:

    [...]

    Toch waardeer ik dat je af en toe opduikt en ons "tomtomt" door de brei aan informatie. Het is vervolgens aan de lezer welke informatie diegene eruit pikt, maar dat geldt voor iedere post op dit forum.
    Thanx. Ik denk trouwens dat ik het weer even voor gezien hou. Anders gaat het tijd kosten :)
  15. [verwijderd] 21 juli 2021 23:03
    quote:

    *JustMe* schreef op 21 juli 2021 22:23:

    [...]

    Thanx. Ik denk trouwens dat ik het weer even voor gezien hou. Anders gaat het tijd kosten :)
    Voor december 2016 voorspelde je 16,50, nu 13,00 voor 2023. Ik heb je helaas ooit geloofd, totdat je op een miserabile cijferdag om 09.05 uur meldde snel puts te hebben gekocht terwijl je in de auto zat.

    Er valt niets recht te praten bij TomTom. Lees sommige postings van pwijsneus, ketchup, sniklaas, NewKidinTown of ondergetekende eens beter. TomTom wordt niet bestuurd om ons particuliere beleggers tevreden te stellen.

    Tijd is idd goud waard,wijs besluit om het weer voor gezien te houden, Good luck Maarten.
  16. forum rang 6 boem! 22 juli 2021 03:57
    Het is nog geen gelopen race voor TT.

    Indien je kijkt naar het verleden zie je een bedrijf dat op basis van going-concern en op basis van de wpa verlies op verlies stapelt oplopend naar 600 mio de afgelopen 4 jaar.

    Daarnaast zie je tegelijkertijd een bedrijf dat uit de operationele cashflow onder aftrek van investeringen een bedrag overhoudt ter verdeling onder aandeelhouders van 200 mio.

    Dit verschil is terug te voeren tot vernelde afschijving en toepassing van deferred.

    TT heeft de gok genomen alles op location technology te zetten.

    Het verschil in versnelde afschrijving is in 2023 gestopt en zal daarna een voordeeel opleveren tov de WPA ad 15 mio per jaar.

    Ook het verschil tussen IFRS en prod omzet zal afnemen in de tijd.
    Er bestaat nl en maximum aan de deferred long ( nooit meer dan 70% van de hoogste omzet uit de laatste 5 jaar).

    Waar het om draait bij TT is de prodomzet Automotive.

    Deze omzet heeft zware klappen gehad door corona in 2020 (ipv een stijging met 10-15% was er een krimp met 28%).
    Ook 2021 laat in het 1ste halfjaar nog geen verbetering zien ook daar bedroeg de krimp tov 2019 28%.

    Indien TT er niet in slaagt haar prodomzet Automotive te laten groeien tot een nivo van minimaal 2019 ziet het er duister uit.

    De ooorzaken van de krimp welke TT aangeeft zijn plausibel naast de naijleffecten van corona is er nu ook een schip-telkort met negatieve gevolgen voor de omzet.

    TT geeft aan op basis van af te sluiten deals en eenalgemeeb herstel van de markt nog steeds alle vertrouwen te hebben bij de afgegeven outlook voor 2023 met een A&E omzet van 550 mio.

    Deze 550 mio geeft gecmbineerd met eeen Enterprise omzet van 190 mio en een FCF van 66 mio een prod omzet Automotive aan van 390 mio.

    Indien ik deze omzet vergelijk met die uit 2019 ad 378 mio ijkt mij de uitdaging niet zo groot.
    Indien ik de 390 mio vergelijk met de prod omzet uit het 1st halfjaar 2021 ad 137 mio moet er echter wel een sitijging van 42% gerealiseerd worden in 2 jaar. (390/ 2x 137).

  17. forum rang 6 boem! 22 juli 2021 04:32
    quote:

    ketchup schreef op 21 juli 2021 17:32:

    The only way is up
    Lees ABN update maar even
    12 euro in the making is 100 pct op 2 jaar en daarna via Barclays in de veiling
    Happy holidays - koop door
    Indien TT een FCF weet te behalen van 63,6 mio in 2023 staat niets een opmars richting de 12 euro in de weg.

    63,6 mio/132,5 mio x 25 =12 euro.

    Of TT het daarna voor gezien houdt en het bedrijf in de veiling doet is een ander verhaal.
1.673 Posts
Pagina: «« 1 ... 59 60 61 62 63 ... 84 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links