Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
Forum geopend voor Euronav
Volgen
Recentelijk is EURN natuurlijk in blackouts geweest voor deze Q1 cijfers. Ik verwacht, dat als koersen blijven liggen, ze asap weer gaan inkopen.
Risky bets schreef op 7 mei 2021 08:57 :
Recentelijk is EURN natuurlijk in blackouts geweest voor deze Q1 cijfers. Ik verwacht, dat als koersen blijven liggen, ze asap weer gaan inkopen.
De terugval van gisteren is alweer gecorrigeerd. Ik vermoed dat alsmaar meer beleggers zullen beseffen dat Euronav in poleposition zit bij een herstel van de tarieven. Zoals Hugo Stoop zei: “ We weten niet wanneer dat herstel er komt maar wel dat het zal komen.” Of het nu eind dit jaar is of pas in de loop van volgend jaar, van 7 euro naar 12 euro loont meer dan de moeite om wat geduld te hebben. Ik heb al mijn beleggingen verschoven naar Euronav en wacht rustig af.
So...... en waarom niet opsplitsen naar bvb ook Shell? Wat ik na afgelopen jaar wel geleerd en ervaren heb met zo’n crash van die omvang is dat spreiding (voor mij dan toch) enorm belangrijk is om rust te bewaren en geen paniekacties te ondernemen als t ff tegenzit. Ben behoorlijk positief over Euronav hoor, zeker vergeleken met peers in de sector. Blijf een 5% allocatie in ditandeel houden maar ga het ook niet vergroten gezien het lang kan duren qua herstel. Ik heb in gerelateerde sector waar tankers afhankelijk van zijn, zoals Shell, wel recent posities ingenomen en/of vergroot. Op Shell een langlopende (dec25) call optie lopen. Tussentijds zal de volatiele tankermarkt er ook wel van kunnen profiteren, maar ik acht kans op lager rendement hier dit jaar aanwezig. Mocht de koers nog ees verder afkomen gedurende zomermaanden dan breid ik EURN mss nog wat uit. Ben ook aan het kijken naar Vopak, begint erg aantrekkelijk te lijken....
Kzit niet short maar de beurzen zullen niet blijven stijgen en kstap liever in aan 6.60 dan aan 7.28
is dit een goed aandeel om in te investeren , maar nu een mooi aankoopmoment of beter nog wat wachten,
Tellen schreef op 7 mei 2021 11:41 :
Kzit niet short maar de beurzen zullen niet blijven stijgen en kstap liever in aan 6.60 dan aan 7.28
Bodem is wel geweest denk. Wellicht zien we 6.6 nog als de beurs in zijn algemeenheid in elkaar crashed, maar normaal gesproken ga je die niet meer zien. Best veel supportive analist rapporten komen de laatste dagen. Wat grote beleggers hebben het ook weer over tankers. Mensen zijn aan het voorsorteren voor over 1.5 jaar.
Risky bets schreef op 7 mei 2021 13:09 :
[...]
Bodem is wel geweest denk. Wellicht zien we 6.6 nog als de beurs in zijn algemeenheid in elkaar crashed, maar normaal gesproken ga je die niet meer zien. Best veel supportive analist rapporten komen de laatste dagen. Wat grote beleggers hebben het ook weer over tankers. Mensen zijn aan het voorsorteren voor over 1.5 jaar.
Vaak te merken aan de particuliere beleggers die verkopen op de low en achter de runners aan rennen. In de zes was een mooi moment om een jaartje te participeren in dit bedrijf.
Clarksons: (sorry for grammar, copy pase uit pdf werkt niet best) Undeserving of low valuation Although Euronav’s stock is up 10% YTD, the stockstillhas significantmore room to go, in our view. We estimate NAV at $12.40/share and implied value of $74m for a prompt VLCC newbuild, among the lowest valuations in the peer group. With only 35% LTV and more than $1bn of liquidity we findthe balance sheet as very strong. In other words, even if the tanker market were to stay weaker for longer than expected, the risk is skewed to the upside, we argue.The company in our view is exceptionally well-placed to potentially generate outsized returnsfor shareholdersgiven its low valuation, strong balance sheetand thelarge fleetand leading position in the industry. We reiterate our BUY rating and $16 target price. 1Q21 below consensusEuronav reported EBITDA of $21m vs. our $22m but below consensus at $29m (Refinitiv). Average VLCC spot earnings came in at $14,000/day and Suezmax at $11,500/day. By comparison we had assumed $15,000/day for VLCCsand $10,000 for Suezmax. Euronav declaredits minimum dividend of 3 cents for the quarter. Ex-dividend date is May 20th. At the end of March 2021, Euronav had liquidity of $1.1 billion comprised of $149m cash and $969m undrawn committed credit facilities.2Q21 bookingsEuronav said it has booked 48% of spot VLCC days at $10,000/day for the second quarter. Suezmaxeshavebeen booked at $10,500/dayon averagefor 41% of available days. Our 2Q21 forecast is $15,000 and $10,000 daily for VLCC and Suezmax, respectively. At this point we do not make any changes to our 2Q estimates as we see it likely that vessel earnings could be closer to $20,000/day in the latter part of the quarter as OPEC+ volumes start to have an impact on the market balance.Company’s market outlookIn the report, Euronav offered a constructive view on the marketsaying thatatapering of production cuts from OPEC+shouldhelp improve the market. In an interesting update on scrapping, the company said the lack of scrapping can partly be tied to the use of old ships in so-called “illicit trade that has developed around Iranian and Venezuelan sanctioned cargoes”. Such trade appears to have been “policed less effectively in the past few quarters than previously.” The company quotes broker estimates that this relates to 66 VLCCs and 29 Suezmaxes that otherwise could have been scrapping candidates, they believe.ValuationWe estimate current NAV at $12.40/share. At our $40,000/day VLCC estimate for 2022, we project Euronav could generateEPS of $1.10. At $55,000/day, which is our 2023 estimate, the company could earn $2.52 per share. Given the 80% payout policy of EPS, this would correspond to dividend yields of 10% and 25% for 2022 and 2023, respectively.Our market outlookOPEC+ announced in early April that the group would start to reverse part of the 7.5 mb/d cuts in place, with 2.1 mb/d of oil production expected to come back to the market from May to July. Based on expected improvements to world oil demand in the second half of 2021, the IEA says another 2 mb/d is needed on top of that. Hence, we could see around 4 mb/d be restored by yearend. Using the old rule-of-thumb that 1 mb/d requires 25 VLCCs on the AG-East route, we believe the tanker market is bound to see a sharp turnaround in the months to come.
Wij kunnen goochelen met shorting, inkoop eigen aandelen, NAV, ...maar finaal, in fundamentele analyse gelden een aantal eenvoudige parameters: hoe ziet de passiefkant van de balans eruit (= financiële gezondheid) en wat zijn de vooruitzichten voor het bedrijf (= orderbook, prijsstijgingen,..) Euronav is gezond: zonder in opsomming van ratio's te verzinken: liquiditeit en solvabiliteit zijn van een hoog niveau met marge (van 50 mio ?) om eigen aandelen in te kopen. Het orderbook (= transport ruwe olie): omstandigheden zijn ons bekend en zijn voorlopig negatief om één reden, covid. De malaise is dus mondiaal en treft alle sectoren, niet enkel olietransport. Orders vooruitzichten: in verschillende shifts wordt de olie-productie verhoogd. Tempo : in mei komen er 600.000 bpd bij, in juni 700.000 en in juli 850.000. De verwachting is nu al dat wellicht 3 mio extra vaten over die periode zullen nodig zijn ipv de berekende 2.150.000 vaten. Een VLCC vervoert ca 2.000.000 vaten. Dat betekent dat er grosso modo vanaf heden om e 3 dagen een extra VLCC wordt volgeladen. De komende 3 maanden zullen dus minstens 30 bijkomende VLCC's in de vaart worden gebracht. Afhankelijk natuurlijk van hoelang een vaart duurt kwestie van weken tot maanden. De Russische economie boert slecht en politiek vergaat het Poetin niet goed. Rusland wil snel meer olie pompen, de huidige crude prijzen zitten ver boven hun breakeven. Russische oliedruk zal toenemen. SA zit in hetzelfde schuitje om de duizenden miljarden die ze nodig hebben voor hun economische reconversie te realiseren en dus te pompen. Op SA zit wel Amerikaanse druk om de prijzen op huidig niveau te kunnen houden owv breakeven schalieoliewinning. Mijn persoonlijke conclusie -zeker met het mondiale loslaten van covidmaatregelen -is dat wij niet hoeven te wachten tot half 2022 om bij Euronav een stevig herstel te zien. Bovendien lopen financiële markten 6-18 maanden vooruit op een trendvooruitzicht.
Lekkere stijging. Bij Ontex was het ook zo, enkele weken terug. Eerst serieus naar beneden na slechte cijfers en daarna een serieuze klim opwaarts. Hopelijk hier ook zo.
Raar weer dat EURN onder de US close opent, met de colonial niews en reflation trade vandaag. Heb het zelf maar omhoog geboden. No way dat EURN down is vandaag. Gekke belgen ...
Mooie stijging vanmorgen bij de start van de beurs. 7,76 op dit moment. Is de inkoop van eigen aandelen gestart of andere redenen?
Zou me niet verbazen als EURN aan het inkopen is. Maar echte reden is de Colonial pipeline closure en Macro reflation (ijzererts limit up 10%) trade. Alle shipping gaat vandaag een hoop omhoog.
IEX PREMIUM: STRONG BUY Dit aandeel is op dit moment en tegen deze koers koopwaardig STRONG BUY OP 10 MEI 2021 09:00 Een nettoverlies voor Euronav in Q1, maar wel een positieve Ebitda. De vooruitzichten verbeteren in alle opzichten nu de economie weer open gaat en de OPEC meer olie zal oppompen. Het advies en koersdoel blijven onveranderd: Strong Buy met koersdoel €9,25.
Risky bets schreef op 10 mei 2021 09:22 :
Zou me niet verbazen als EURN aan het inkopen is.
Maar echte reden is de Colonial pipeline closure en Macro reflation (ijzererts limit up 10%) trade. Alle shipping gaat vandaag een hoop omhoog.
Bedankt voor de update! Voor de mensen die interesse hebben in het sluiten van de pipeline en de mogelijke gevolgen:www.bbc.com/news/business-57050690
PM verwacht dat aandeel snel richting 8+ zal gaan
Profitmaker schreef op 10 mei 2021 09:34 :
PM verwacht dat aandeel snel richting 8+ zal gaan
Loop je weer achter de feiten.
Risky bets schreef op 10 mei 2021 09:22 :
Zou me niet verbazen als EURN aan het inkopen is.
[Knip]
Ik mag toch hopen dat ze daar direct na de Q1 cijfers mee zijn gestart.
Profitmaker schreef op 10 mei 2021 09:26 :
IEX PREMIUM:
STRONG BUY
Dit aandeel is op dit moment en tegen deze koers koopwaardig
STRONG BUY OP 10 MEI 2021 09:00
Een nettoverlies voor Euronav in Q1, maar wel een positieve Ebitda. De vooruitzichten verbeteren in alle opzichten nu de economie weer open gaat en de OPEC meer olie zal oppompen. Het advies en koersdoel blijven onveranderd: Strong Buy met koersdoel €9,25.
Toch even benadrukken dat forumlid BASINCLAB al màànden uitgebreid aan het argumenteren is dat EURN, zelfs bij deze tarieven, gewoon een positieve ebitda zal hebben. Dikke pluim!
Met mijn investering in Euronav en SBM lijk ik een mooie investering te hebben gedaan. Rotatie naar de saaie defensieve sector is volop gaande.
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
CVC Capital Partners
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)