Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
Sectornieuws - diverse items
Volgen
Carrefour ziet winst stijgen in coronajaar FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS Carrefour 14,72 0,00 0,00 % Euronext Paris Carrefour SA nominatif adm 14,72 0,00 0,00 % Euronext Paris (ABM FN) Carrefour heeft de winst in 2020 zien stijgen, al ging de omzet wel iets omlaag. Dit bleek donderdag voorbeurs uit de jaarcijfers van de Franse supermarktgroep. De omzet van Carrefour daalde van 80,7 naar 78,6 miljard euro, maar op vergelijkbare basis steeg de omzet wel 7,8 procent. Vooral in Brazilië kende Carrefour een stevige groei van 18,2 procent. Carrefour wist de operationele marge te vergroten en de operationele winst steeg met 57,4 procent tot 1,69 miljard euro. De aangepaste nettowinst steeg met 17,9 procent tot 1,01 miljard. De vrije kasstroom ging zelfs van 324 miljoen naar 1,06 miljard euro, al zaten daar wel enkele eenmalige posten in. De groep wees er tevens op dat de klantentevredenheid verder is gestegen en dat het marktaandeel in Frankrijk met 0,1 procent steeg in het vierde kwartaal. Carrefour kondigt een nieuwe doelstelling van extra kostenbesparingen van 2,4 miljard euro per jaar tegen 2023. Dit komt bovenop de 3 miljard euro die al bereikt werd. Daarnaast wil de supermarktketen elk jaar meer dan een miljard euro aan netto vrije kasstroom genereren. Afgezien van de doelstelling inzake vrije kasstroom werd er geen concrete outlook afgegeven voor 2021. De retailgroep wil 0,48 euro per aandeel uitkeren als dividend en de bedoeling is om dat dividend in de toekomst gestaag te laten groeien. Door: ABM Financial News.pers@abmfn.be Redactie: +32(0)78 486 481 © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
Al 40.000 handtekeningen voor lager btw-tarief groente en fruit Gepubliceerd op 5 maart 2021 07:30 | Views: 338 Ahold Delhaize 04 mrt 22,19 0,00 (0,00%) VELSEN-NOORD (ANP) - De petitie van supermarktketen Dirk van den Broek om de btw op groente en fruit te verlagen van 9 naar 6 procent kent in een week tijd al 40.000 ondertekenaars. Algemeen directeur Marcel Huizing van Dirk zal na de Tweede Kamerverkiezingen de petitie in Den Haag overhandigen. Onder het motto 'de tijd is rijp' kondigde Dirk de handtekeningenactie vorige week met grote advertenties in de dagbladen aan. Volgens de supermarkt is de prijs van gezond eten veel harder gestegen dan de prijs van ongezond eten. Daardoor is kiezen voor gezond soms helemaal geen keuze, aldus Dirk. "De enorme hoeveelheid reacties in de dagen na mijn oproep was overweldigend. Blijkbaar zijn veel Nederlanders het met ons eens dat we samen zoveel mogelijk moeten doen om gezond eten voor iedereen toegankelijk te maken", aldus Huizing. Om groente en fruit voordeliger te maken, doet de grootgrutter daarom een beroep op de overheid voor een btw-verlaging op de verse producten. Dirk roept naast consumenten ook andere supermarktketens op om de petitie op de site detijdisrijp.nl te tekenen.
Supermarkten schuiven mee met avondklok Gepubliceerd op 23 maart 2021 13:18 | Views: 754 Ahold Delhaize 13:36 23,02 -0,08 (-0,35%) LEIDSCHENDAM (ANP) - Supermarkten zullen naar verwachting langer openblijven als het kabinet besluit om de avondklok niet om 21.00 uur maar om 22.00 in te laten gaan. Volgens koepelorganisatie CBL zal het verruimen van de openingstijden ook bijdragen aan het voorkomen van de verdere verspreiding van het coronavirus. Later op dinsdag beslist het kabinet over het voorstel van de burgemeesters van het Veiligheidsberaad voor een latere avondklok. In Den Haag werd het voorstel een "serieuze optie" genoemd. De supermarkten raden klanten alvast aan om ook na te denken over de paasinkopen. In de periode voor Pasen is het doorgaans een drukte van belang, vergelijkbaar met drukte voor kerst. Omdat de horeca gesloten moet blijven, zullen mensen nog meer hun best doen om er thuis wat van te maken, aldus een woordvoerder van het CBL. Verder blijft de koepelorganisatie het winkelend publiek oproepen om verspreid over de dag naar de supermarkten te komen, en vooral wat vaker in de ochtenduren. Werkgevers zouden daar ook rekening mee moeten houden, zo klinkt het.
Carrefour koopt Grupo BIG Brasil FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS Carrefour 14,75 0,00 0,00 % Euronext Paris Carrefour SA nominatif adm 14,75 0,00 0,00 % Euronext Paris Walmart Inc $ 133,99 1,62 1,22 % NYSE (ABM FN-Dow Jones) Carrefour heeft met Advent International en Walmart een akkoord bereikt over de overname van Grupo BIG Brasil. Dit maakte de Franse supermarktketen woensdag bekend. Grupo BIG Brasil is de derde supermarktketen van Brazilië en daarmee versterkt Carrefour zijn aanwezigheid in het Latijns-Amerikaanse land sterk. De overnameprooi wordt gewaardeerd op omgerekend 1,1 miljard euro en biedt "significante" synergievoordelen vanaf het eerste jaar, aldus Carrefour. De Fransen denken dat Grupo BIG Brasil na drie jaar 260 miljoen euro aan de EBITDA zal bijdragen. Het fusiebedrijf baat 876 winkels uit met ongeveer 137.000 werknemers. Door: ABM Financial News.info@abmfn.nl Redactie: +31(0)20 26 28 999 © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
Supermarkten werken aan richtlijn voor sneltestverkoop Gepubliceerd op 24 maart 2021 17:55 | Views: 0 Ahold Delhaize 17:35 23,14 -0,14 (-0,60%) DEN HAAG (ANP) - De supermarktbranche werkt op dit moment met het ministerie van Volksgezondheid aan een richtlijn voor de verantwoorde verkoop van coronazelftests. Winkelpersoneel moet doorgaans bij de verkoop van zelfzorgmiddelen namelijk geschoold zijn om goede uitleg over die producten te kunnen geven. Koepelorganisaties Centraal Bureau voor de Levensmiddelen heeft goede hoop dat zelftests half april in de winkels kunnen liggen, in lijn met wat minister Hugo de Jonge dinsdag aangaf tijdens de persconferentie. Op dit moment lopen gesprekken tussen de sector en het ministerie. Het ministerie heeft al twee tests goedgekeurd waarmee mensen zichzelf kunnen testen op het coronavirus. Het gaat om die van de bedrijven Roche en Biosynex. De eerste testen, die het ministerie over enkele weken verwacht, gaan naar het onderwijs. Dat moet bijdragen aan de heropening van onderwijsinstellingen die nu nog gesloten zijn. Bij drogisterijketens als Etos, Kruidvat en Trekpleister volgen ze de ontwikkelingen op de voet. "Als de overheid toestemming geeft voor verkoop in drogisterijen dan gaan wij ervoor zorgen zelftesten zo snel mogelijk in de winkels te krijgen", aldus een woordvoerder van Etos. De leveranciers van Kruidvat en Trekpleister wachten nog op een ontheffing. Ook Albert Heijn zegt bij goedkeuring te gaan onderzoeken hoe de klanten zo goed mogelijk kunnen worden geholpen. Sneltesten kunnen heel zinvol zijn, omdat ze coronabesmettingen aan het licht kunnen brengen bij mensen zonder klachten. Maar het gebruik van sneltesten kan volgens het RIVM in theorie ook leiden tot een toename van het aantal coronabesmettingen. Ze geven namelijk nooit een volledig betrouwbare uitslag.
Rabobank biedt verkopers bol.com mogelijkheid tot snelle lening Gepubliceerd op 25 maart 2021 07:00 | Views: 195 DEN HAAG (ANP) - Ondernemers die verkopen via bol.com kunnen mogelijk voor een snelle lening terecht bij Rabobank. De financiële instelling is een samenwerking aangegaan met de webwinkel waardoor aangesloten bedrijven er binnen een kwartier achter kunnen komen of ze voor een lening in aanmerking komen en hoeveel geld ze kunnen lenen. Ook geeft Rabobank ze de mogelijkheid de lening flexibel af te lossen. Bij het verstrekken van krediet maakt Rabobank gebruik van de verkoopcijfers van bol.com. Daarmee wordt de ondernemer een hoop werk uit handen genomen en is snel duidelijk wat de mogelijkheden zijn. Bij de aflossing wordt rekening gehouden met de daadwerkelijke omzet van de ondernemer die via bol.com verkoopt. In een maand die qua omzet wat tegenvalt zou iets minder afgelost mogen worden. In goede tijden zou dit andersom kunnen zijn. De lening, bijvoorbeeld om voorraden aan te leggen om daarmee seizoenspieken op te vangen, wordt vervolgens binnen drie tot twaalf maanden afgelost. Volgens Rabobank zullen honderden partners van bol.com hier dit jaar al gebruik van maken. Ongeveer 43.000 ondernemers maken inmiddels gebruik van het platform van bol.com. Het is voor de ondernemers niet noodzakelijk om bij Rabobank te bankieren. Zij kunnen ook een rekening hebben bij ING of ABN AMRO om een flexibele financiering te ontvangen.
'Kortingen op adviesprijzen bij webwinkels misleiden consument' Gepubliceerd op 29 maart 2021 07:36 | Views: 0 Ahold Delhaize 26 mrt 23,56 0,00 (0,00%) DEN HAAG (ANP) - Een aantal grote webwinkels, waaronder bol.com en Coolblue, misleidt consumenten met kortingen op te hoge adviesprijzen. Dit zegt de Consumentenbond na onderzoek naar de prijzen bij 250 webshops. Dertig van deze winkels gebruiken volgens de bond adviesprijzen. Dat mag, maar dan moeten de winkels wel de laatste adviesprijs van de fabrikant hanteren, en dat was niet altijd het geval. Zoals bijvoorbeeld op bol.com, waar een Sony-televisie voor 899 euro te koop werd aangeboden. Volgens de site zou de adviesprijs 1399 euro zijn, waardoor consumenten dus 36 procent voordeel zouden hebben. Maar de werkelijke adviesprijs van het apparaat was 1000 euro, stelt de Consumentenbond. De korting is dan ineens nog maar zo’n 10 procent. Bij twaalf van de dertig winkels vonden de onderzoekers afwijkende adviesprijzen. En zeven spelers, met daarbij ook de twee grootste Nederlandse webwinkelconcerns, zouden zelfs structureel te hoge adviesprijzen gebruiken. Daar vonden de onderzoekers zonder veel moeite minstens tien adviesprijzen die hoger, maar soms ook lager waren dan de adviesprijs van de fabrikant. "Wat ons betreft, doen winkels het gebruik van adviesprijzen snel in de ban", zegt directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond. "De adviesprijs is alleen bedoeld als een inschatting van de fabrikant hoeveel een consument voor een product overheeft. Meer niet. Dus stop met het gebruik ervan in de winkel, want dat werkt misleiding in de hand." De Consumentenbond deed afgelopen jaren al vaker onderzoek naar de manier waarop webwinkels met adviesprijzen omgingen. Toen werd dezelfde misleiding aangetroffen. In een reactie lieten de meeste winkels destijds weten dat het om een vergissing ging. Ze zouden de prijzen van een oude of verkeerde lijst hebben overgenomen. Ook zeiden ze periodiek nieuwe adviesprijzen van de fabrikanten te ontvangen, maar komen ze er niet aan toe om de prijzen op hun website aan te passen.
'Consument koos vaker voor A-merken in coronajaar 2020' Gepubliceerd op 29 maart 2021 08:43 | Views: 437 ZALTBOMMEL (ANP) - Grote A-merken hebben extra geprofiteerd van de enorme verkoopstijgingen in supermarkten in het eerste jaar van de coronacrisis. Volgens marktonderzoeker IRI Nederland gingen merken als Unox, Lay's en Hertog Jan veel vaker langs de kassa, waardoor ze over de gehele linie huismerken in omzetgroei overtroffen. Er werd vooral in het voorjaar flink gehamsterd op wc-papier, pasta, diepvriesproducten en conserven. Daardoor waren bijvoorbeeld Page, Edet, Grand Italia, Aviko, Unox, Hak, Bonduelle en John West erg in trek. Daarnaast werden koffiemerken zoals Douwe Egberts, Nescafé, L’OR en Starbucks door het vele thuiswerken extra gekocht. Merken als Dr. Oetker en Koopmans deden het goed door de baktrend tijdens de lockdown. Kruidenmerk Verstegen, maar bijvoorbeeld ook het Italiaanse kaasmerk Galbani en het Mexicaanse merk Santa Maria, profiteerden juist weer sterk doordat er meer tijd werd besteed aan koken. De onderzoekers merken op dat er bij de houdbare producten en diepvriesartikelen in de supermarkt meer A-merken bestaan dan bij de verse producten, waarin vooral de huismerken dominant zijn. Dat zou ook verklaren waarom de honderd grootste merken met 10,7 procent een sterkere omzetstijging lieten zien dan de markt als geheel. Die dikte in de meetperiode maar met 8,2 procent aan. De top 100 aan A-merken heeft dus aan aandeel gewonnen binnen de totale supermarktomzet ten opzichte van de huismerken. Omzetdaling A-merken miniem Volgens IRI is de opmars van A-merken niet alleen te danken aan de virusuitbraak. Bijvoorbeeld Johma, Red Bull, Ola, Alpro, Arla, Milka, Ben&Jerry’s, Leffe en Desperados deden het ook erg goed. Hun succes zou geen gevolg zijn van veranderd shopgedrag tijdens de pandemie, maar een diepere oorzaak hebben. Denk aan sterke merkkracht, een positieve markttrend of succesvolle innovaties. Daarnaast ging de omzet bij grote tabaksmerken als Marlboro en Camel sterk omhoog. Dat kwam voornamelijk door een accijnsverhoging. In de hele A-merken top 100, die IRI jaarlijks opstelt in opdracht van Foodmagazine, waren er slechts zes merken terug te vinden, waarvan de omzet in de supermarkt daalde. Dit betrof onder meer Mentos en Duyvis. Mogelijk was een frisse adem minder belangrijk in deze tijd, opperen de onderzoekers. En nootjesmerk Duyvis had er waarschijnlijk last van dat mensen minder feestjes organiseerden.
Jumbo derde supermarkt die afstapt van kip zonder keurmerk Van onze redacteur 13:58 Ook supermarktketen Jumbo stopt nog voor 2023 met de verkoop van kip zonder Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming. Dat meldt stichting Wakker Dier woensdag in een persbericht. Eerder deze maand besloten Albert Heijn en de Lidl al om binnen twee jaar enkel nog kip te verkopen met minimaal één ster. Het is nog niet bekend wat voor gevolgen heeft voor de prijs van kip in de drie supermarkten. 'Enorm verschil' Anne Hilhorst van Wakker Dier is blij met het besluit van Jumbo. 'Straks kunnen de kippen van Jumbo naar buiten in een overdekte uitloop. Dit gaat zo'n verschil maken, voor miljoenen dieren.' Veel boerenbedrijven zullen volgens Wakker Dier veranderen door de maatregelen van Albert Heijn, Jumbo en Lidl. Zo worden naar verluidt honderden stallen verbouwd om de kippen te kunnen voorzien van daglicht en een overdekte buitenuitloop. Originele link van het artikel: fd.nl/economie-politiek/1378854/jumbo...
Honderden Jumbo-medewerkers moeten op zoek naar nieuwe baan RTL Z 11 uur geleden © ANP / Paul Dijkstra / Dijkstra BV Bij supermarktketen Jumbo wordt flink gereorganiseerd waardoor honderden medewerkers hun huidige baan kwijtraken. Medewerkers van wie de baan komt te vervallen mogen solliciteren op een nieuwe functie binnen het bedrijf. Of er evenveel nieuwe functies bijkomen als er vervallen is nog niet bekend gemaakt. Dat blijkt uit een brief die het personeel vandaag heeft gekregen en die in het bezit is van RTL Z. Jumbo gaat de organisatie in de winkels veranderen. In die 'nieuwe winkelorganisatie' vervallen de functies 'afdelingschef' en 'eerste medewerker'. Medewerkers met deze functies worden boventallig verklaard en moeten dus op zoek naar een andere baan bij Jumbo, of een functie elders. Alleen in eigen winkels De reorganisatie treft zeker honderden krachten van de supermarktketen. Jumbo heeft volgens de eigen website 687 winkels. Daarvan waren er eind 2020 322 eigen vestigingen. De maatregelen gelden alleen voor de eigen winkels van Jumbo. Ze gelden niet voor de winkels van zelfstandige ondernemers, oftewel de franchisers, aldus Mayckel de Rozario, voorzitter van de Ondernemingsraad. Jumbo was niet meteen bereikbaar voor commentaar. De Rozario wilde ook verder nog niets zeggen. Herplaatsing In de brief staat dat zal worden bekeken of werknemers waarvan de functie vervalt kunnen worden herplaatst, in dezelfde winkel, of in een andere vestiging. Ze zullen dan intern moeten solliciteren. Degenen met een vast contract voor onbepaalde tijd krijgen daarbij voorrang. Medewerkers zullen deze week een gesprek krijgen met hun filiaalmanager over hoe het nu verder gaat. Er komen volgens de brief ook nieuwe functies. Of dat er evenveel zijn als er komen te vervallen is nog niet bekend gemaakt. "Vooralsnog geeft Jumbo aan dat er geen gedwongen ontslagen zullen vallen", zegt Margje van der Woude, vakbondsbestuurder Handel bij vakbond FNV. "Mensen zijn misschien boventallig verklaard, maar nog niet ontslagen. Anders hadden ze wel een melding gedaan van Wet Melding Collectief Ontslag en dat is niet gebeurd." Acties voor nieuwe cao De herorganisatie komt op een moment dat er nog geen nieuwe cao is voor supermarktmedewerkers. Daarvoor wordt nu actie gevoerd. De vorige cao liep tot en met eind juni vorig jaar. Sinds december voert vakbond FNV actie om de eisen kracht bij te zetten. "Dit is een hele gekke tijd voor een supermarkt om te reorganiseren. In de coronacrisis hebben ze grote omzetten gedraaid", zegt Van der Woude. Ze verwijst ook naar de actie die nu wordt gevoerd voor een cao. September Vanochtend werden de medewerkers op de hoogte gesteld. De filiaalmanagers en zelfstandige ondernemers kregen al eerder te horen over wat er gaat veranderen. De nieuwe winkelorganisatie moet op 13 september ingaan. Jumbo is in grootte de tweede supermarktketen van Nederland, met 687 supermarkten. Het marktaandeel was vorig jaar 21,5 procent. Albert Heijn is nog altijd verreweg de grootste in ons land, met een martkaandeel van 35 procent.
Carrefour ziet sterke groei Aandeleninkoopprogramma van 500 miljoen euro aangekondigd. (ABM FN) Carrefour heeft in het eerste kwartaal een hogere vergelijkbare omzet geboekt ondanks dat de vergelijkingsbasis moeilijk was door de covid-maatregelen in het eerste kwartaal van 2020. Dit meldde de Franse supermarktketen woensdagochtend. De vergelijkbare omzet steeg in de verslagperiode met 4,2 procent en in thuismarkt Frankrijk met 3,5 procent. Ook kon de groep zijn marktaandeel verhogen in Frankrijk met 0,2 procent. De totale omzet van de supermarktketen kwam uit op 18,6 miljard euro in het eerste kwartaal. Tegen constante wisselkoersen was de omzetstijging beperkter met 2,2 procent. Carrefour sloot eind maart ook een overeenkomst met Advent International en Walmart om Grupo BIG, de derde grootste Braziliaanse retailer over te nemen voor ongeveer 1,1 miljard euro. De afronding van de deal wordt verwacht in 2022. Ook werden er 172 Supersol winkels in Spanje overgenomen in maart voor 78 miljoen euro. Tevens kondigt de groep een aandeleninkoopprogramma van 500 miljoen euro aan wat overeenkomt met ongeveer 4 procent van het totaal aantal uitstaande aandelen van de groep. Het programma loopt tot 28 november 2021. Carrefour herbevestigde woensdag zijn doelen uit het transformatieplan Carrefour 2022. Door: ABM Financial News.pers@abmfn.be Redactie: +32(0)78 486 481 Copyright ABM Financial News. All rights reserved
Duitse supermarktreus Edeka breidt belang in Picnic uit Jan Braaksma 6 mei Picnic heeft geen fysieke supermarkten. Klanten kunnen hun boodschappen via een app bestellen en laten thuisbezorgen. Foto Roger Cremers voor het FD De Duitse supermarktketen Edeka krijgt een grotere vinger in de pap bij Picnic. De Duitsers hebben hun aandelenbelang in de snelgroeiende websupermarkt vergroot. Daarnaast is Edeka-topman Markus Mosa sinds vorige week commissaris bij Picnic. Edeka meldt in zijn vorige week gepubliceerde jaarverslag dat het zijn belang in Picnic heeft uitgebouwd, zonder daar financiële details over te geven. Ook Picnic-directeur Michiel Muller weigert die prijs te geven. 'Het klopt dat Edeka zijn belang heeft uitgebreid. Het percentage houd ik voor me.' Picnic is opgericht in 2015. Klanten kunnen hun boodschappen via een app bestellen en laten thuisbezorgen. Fysieke supermarkten heeft het bedrijf niet. De websupermarkt begon in Amersfoort en breidde in hoog tempo uit. Het bedrijf heeft inmiddels bijna 600.000 klanten in meer dan honderd Nederlandse plaatsen. 'Waardering van €1 mrd' Sinds 2018 is Picnic actief in Duitsland. Daarbij kwam Edeka aan boord als aandeelhouder. De grootste supermarktketen van Duitsland bezat, voordat het zijn belang uitbreidde, 10% van de aandelen in Picnic en 35% van de aandelen in Picnics Duitse dochterbedrijf. De websupermarkt heeft 200.000 klanten in Duitsland, verdeeld over 45 steden. 'In Duitsland gaat het eigenlijk nog beter dan in Nederland', zegt Muller. In oktober schreef het Duitse vakblad Lebensmittelzeitung dat Edeka zijn belang in Picnic zou willen verdubbelen. Dat zou het bedrijf willen doen door zijn aandelen in het Duitse dochterbedrijf in te wisselen voor aandelen in het Nederlandse moederbedrijf van de websupermarkt. Volgens Lebensmittelzeitung zou de aandelenruil Picnic op €1 mrd waarderen. Het lijkt erop dat Picnic en Edeka een andere route hebben gekozen. Uit gegevens van Company.info blijkt dat Picnic vorige week een kapitaalverhoging heeft doorgevoerd. Dat impliceert dat het bedrijf nieuw geld heeft opgehaald. Eerder heeft een groep vermogende families, onder wie de familie Fentener van Vlissingen en Kruidvat-oprichters De Rijcke, €300 mln in de onlinesupermarkt gestoken. Ook een commissarisstoel Sinds vorige week is Edeka-topman Markus Mosa commissaris bij Picnic. 'Onze samenwerking gaat nu een stuk verder dan toen we in Düsseldorf van start gingen', legt Muller uit. 'En Mosa heeft veel verstand van retail. Dat is altijd welkom.' De liefde is wederzijds. 'Picnic wordt de online tak van Edeka', zei Mosa vorige week tegen de Duitse krant Handelsblatt. Dat betekent volgens de topman niet dat de supermarktreus een meerderheidsbelang in de Nederlanders najaagt: hij benadrukte dat Edeka e-commerce wil overlaten aan Picnic, omdat daarvoor andere kennis en vaardigheden nodig zijn dan voor het runnen van fysieke supermarkten. Edeka had tot voor kort een eigen boodschappenbezorgdienst, Bringmeister. Die heeft het bedrijf in maart verkocht aan een Tsjechische investeerder. Samen inkopen Picnic ruilde vorig jaar inkooporganisatie Superunie in voor een eigen samenwerkingsverband met Edeka. Samen denken de supermarkten een betere onderhandelingspositie te hebben tegenover grote internationale merken. Ook ontwikkelen de bedrijven gezamenlijk huismerkproducten. De coronapandemie heeft het online bestellen van boodschappen een boost gegeven. Ook Picnic profiteert daarvan: de omzet van de websupermarkt is vorig jaar verdubbeld naar bijna €500 mln. Het bedrijf kijkt verder dan Nederland en Duitsland: ook uitbreiding naar het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk staat op de radar. De oversteek naar Frankrijk lijkt het meest concreet: Picnic is op zoek naar personeel in Hauts-de-France, de regio rond de noordelijke stad Lille. Lees het volledige artikel: fd.nl/ondernemen/1383113/duitse-super...
Gaat voorlopig wel lekker nu. Verwacht nog hogere stijging vandaag, €23.30 of iets hoger
Beursblik: foodretail blijft spekkoper ten koste van horeca ING ziet verdwenen omzet horeca niet geheel terugkeren na corona. (ABM FN-Dow Jones) De coronaviruspandemie heeft gezorgd voor miljardenverschuivingen in de bestedingen van consumenten aan eten en drinken en deze zullen voor een deel voorlopig blijven bestaan. Dat stelden economen van ING donderdag in een rapport. De bestedingen in de horeca daalden vorig jaar met 7 miljard euro door het virus, terwijl supermarkten en speciaalzaken 3 miljard meer omzet behaalden. Online bestelde en thuisbezorgde boodschappen en maaltijden draaiden ruim 1,5 miljard euro meer omzet. Dit had grote gevolgen voor leveranciers, die zich vaak toeleggen op winkels of horeca. Nu in veel landen de horeca weer begint open te gaan, passen consumenten hun gedrag weer aan, maar voorlopig blijft het belang van supermarkten en speciaalzaken, groter dan voor de crisis, concluderen de onderzoekers. "Supermarkten en speciaalzaken gaan er veel werk van maken om hun extra corona-gerelateerde omzet vast te houden", denken de economen van ING. In Duitsland, Frankrijk, België en het Verenigd Koninkrijk waren de bewegingen vergelijkbaar. Een opvallende trend is dat meer leveranciers hun producten direct aan consumenten zijn gaan verkopen via het internet. "Wij verwachten dat dit de komende anderhalf jaar ook nog zo zal blijven", stelde sectorbankier Ceel Elemans van ING. Dit betekent dat leveranciers aan de horeca geen terugkeer naar de oude situatie kunnen verwachten. Daarbij zullen supermarkten proberen de gewonnen omzet vast te houden en blijven jongeren en buitenlandse toeristen voorlopig nog minder buitenshuis besteden. De jongeren zijn economisch hard geraakt door de crisis en de hoeveelheid buitenlandse toeristen zal mogelijk pas over jaren op het oude peil zijn. ING verwacht dat een nieuw evenwicht na de heropening van de horeca anderhalf jaar op zich laat wachten. Door: ABM Financial News.info@abmfn.nl Redactie: +31(0)20 26 28 999
Online supermarkt Ocado brengt verlies terug Outlook gehandhaafd. (ABM FN-Dow Jones) Ocado Group heeft in het eerste halfjaar het verlies significant teruggebracht, waarna de outlook voor heel het jaar werd gehandhaafd. Dit bleek dinsdag uit cijfers van de Britse online supermarkt. In het afgelopen halfjaar, dat eindigde op 31 mei, boekte Ocado een verlies voor belastingen van 23,6 miljoen pond ten opzichte van een verlies van 40,6 miljoen pond een jaar eerder. De omzet steeg dan ook met ruim 21 procent van 1,1 miljard tot 1,3 miljard pond. Het EBITDA-resultaat kwam uit op 61 miljoen pond. Dit was een jaar eerder nog maar 19,8 miljoen pond. Ocado handhaafde de outlook voor heel het boekjaar en verwacht daarmee dat de omzet zal stijgen. Wel zullen onder meer international solutions, UK solutions and logistics en andere logistieke divisies 30 miljoen pond minder bijdragen aan de EBITDA dan eerder werd verwacht. Door: ABM Financial News.info@abmfn.nl Redactie: +31(0)20 26 28 999
Supermarktketen Sainsbury in de lift door overnamespeculatie Aandeel 15 procent gestegen. (ABM FN-Dow Jones) Aandelen van het Britse J Sainsbury zijn maandag ruim 15 procent gestegen op berichten dat het de volgende supermarktketen is die kan rekenen op een overnamebod van privaty equity partijen, na Wm Morrison Supermarkets. Het Amerikaanse Apollo zou een bod overwegen voor de tweede supermarktketen van het Verenigd Koninkrijk, volgens Sunday Times. Vorige week werd bekend dat Clayton, Dubilier & Rice 7 miljard Britse pond betalen om Morrisons over te kunnen nemen, terwijl Fortress Investment Group een tegenbod zou overwegen. Volgens Sunday Times voegt Apollo zich mogelijk juist bij Fortress om een bod op Morrisons uit te brengen. Door: ABM Financial News.info@abmfn.nl Redactie: +31(0)20 26 28 999
Miljardair Arnault neemt afscheid van Carrefour Vertrek in september 2020 gestart. (ABM FN-Dow Jones) Agache Groupvan de Franse miljardair Bernard Arnault heeft besloten om zijn laatste belang in de supermarktketen Carrefour te verkopen. Dit liet Carrefour woensdagochtend weten. Agache is inmiddels 14 jaar aandeelhouder van Carrefour. Volgens Bloomberg gaat het om een belang van 5,7 procent, dat goed is voor 757 miljoen euro. De aandelen zullen via een versnelde boekprocedure verkocht worden. Societe Generale, BNP Paribas en Natixis, begeleiden volgens Bloomberg de plaatsing. Door: ABM Financial News.info@abmfn.nl Redactie: +31(0)20 26 28 999
Plus en COOP fuseren Nog wel groen licht nodig. (ABM FN-Dow Jones) De supermarkten Plus en COOP gaan samen verder. Dit werd maandag bekend gemaakt. Het fusiebedrijf gaat verder als Plus en is naar eigen zeggen de derde grootste servicesupermarkt in Nederland met ongeveer 550 winkels en een marktaandeel van meer dan 10 procent. Dat is goed voor een jaaromzet van circa 5 miljard euro. Alvorens de fusie een feit is, dient er nog wel goedkeuring te komen van de leden, de autoriteiten en de advies- en ondernemingsraden. Plus levert de nieuwe topman en COOP de nieuwe financieel directeur. Naar verwachting wordt de transactie begin 2022 afgerond. Door: ABM Financial News.info@abmfn.nl Redactie: +31(0)20 26 28 999
Beursblik: consolidatie Nederlandse supermarkten onvermijdelijk Door ABM Financial News op maandag 6 september 2021 Views: 2.738 (ABM FN-Dow Jones) Een consolidatie van Nederlandse supermarkten is onvermijdelijk, maar kost wel tijd. Dit stelde strateeg Alyssa Gammoudy van ING maandag in een rapport. Eerder vandaag werd bekend dat supermarkten Plus en COOP samen verdergaan. Het fusiebedrijf gaat verder als Plus en is naar eigen zeggen de derde grootste servicesupermarkt in Nederland met ongeveer 550 winkels en een marktaandeel van meer dan 10 procent. Dat is goed voor een jaaromzet van circa 5 miljard euro. "Voor een klein land heeft Nederland veel supermarkten en consolidatie is uiteindelijk onvermijdelijk", aldus Gammoudy. "Maar er is wel geduld nodig." Dat de Nederlandse supermarktsector zo gefragmenteerd is heeft volgens Gammoudy te maken met het feit dat veel supermarkten lid zijn van inkoopcoöperatie SuperUnie. Hierdoor kunnen kleinere spelers blijven concurreren met grotere partijen op prijsvlak. "Consumenten kijken echter niet alleen naar de prijs, maar willen ook meer gemak en buiten de deur eten", aldus ING. "Daarvoor zijn investeringen nodig, maar het probleem is dat de investeringen significant kunnen zijn en niet altijd rendabel." Als tweede trigger voor een consolidatie noemt Gammoudy het gebrek aan opvolging. "De meeste kleine supermarkten zijn in handen van families en er is niet altijd een volgende generatie die de touwtjes in handen kan nemen." Dit is volgens de strateeg ook een belangrijke aanjager voor een verdere consolidatie.
Kroger verhoogt outlook weer Door ABM Financial News op vrijdag 10 september 2021 Kroger verhoogt outlook weer Beeld: ABM Financial News (ABM FN-Dow Jones) Kroger heeft de outlook voor het lopende boekjaar weer verhoogd, nadat in het tweede kwartaal de winstprognose van analisten weer werd overtroffen. Dit bleek vrijdag uit de cijfers van de Amerikaanse supermarktketen. De aangepaste winst per aandeel kwam afgelopen kwartaal uit op 0,80 dollar tegen 0,73 dollar in dezelfde periode een jaar eerder. Analisten die vooraf werden gepolst door FactSet gingen uit van 0,64 dollar per aandeel. De operationele winst steeg van 820 miljoen naar 839 miljoen dollar, op een omzet die steeg van 30,5 miljard naar 31,7 miljard dollar. De identieke omzet, exclusief brandstofverkoop, daalde in het tweede kwartaal met 0,6 procent op jaarbasis, maar in vergelijking tot dezelfde periode in 2019, toen er nog geen coronacrisis was, ging het om een plus van 14,0 procent. De online omzet steeg afgelopen kwartaal met 114 procent in vergelijking tot twee jaar geleden. Outlook Het supermarktbedrijf uit Cincinnati verwacht voor dit jaar een identieke omzet die met 12,6 tot 13,1 procent stijgt ten opzichte van twee jaar geleden. Eerder ging Kroger nog uit van een stijging van 10,1 tot 11,6 procent. Voor de aangepaste winst per aandeel gaat het bedrijf uit van 3,25 tot 3,35 dollar tegen eerder 2,95 tot 3,10 dollar. Het aandeel Kroger noteerde vrijdag in de elektronische handel voorbeurs een min van 4,2 procent. Bron: ABM Financial News
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
CVC Capital Partners
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)