Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Euronav BRU:EURN.BL, BE0003816338

  • 15,870 26 apr 2024 17:35
  • +0,350 (+2,26%) Dagrange 15,530 - 15,890
  • 58.088 Gem. (3M) 221,6K

Forum geopend voor Euronav

19.290 Posts
Pagina: «« 1 ... 807 808 809 810 811 ... 965 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 MOEdig Voorwaarts 6 mei 2021 09:23
    Ik vond vooral deze passage uit het kwartaalbericht opvallend:

    "Given this market background, the lack of ship recycling has confounded many observers,
    including ourselves. Historical precedents suggest periods of challenging freight rates in
    the tanker markets have induced owners of older tonnage to recycle their ships, reducing
    therefore the global trading fleet. Since 1990, on average 5% of the VLCC fleet has exited
    the global fleet following a 12-month period of low freight rates (below USD 25,000 per
    day). However, this pattern has not emerged in the current low market cycle.

    Many analysts believe that older tonnage has instead been used for “illicit trade” that has
    developed around Iranian and Venezuelan sanctioned cargoes. The vessels undertaking
    this trade have been almost exclusively older tonnage (DNB estimate average age of 20
    years for such VLCCs). Rather than head for the recycling yards (and enjoy a high current
    recycle price of USD 20 million for a VLCC) such vessels have instead been sold, usually to
    private operators (83 elderly VLCCs sold for instance since 2019) (Source: Gibson
    Shipbrokers).
    Such trade appears to have been policed less effectively in the past few quarters than
    previously. The impact has been substantial with potentially 66 VLCCs (54 Iran, 12
    Venezuela) and 29 Suezmaxes (20 Iran, 9 Venezuela) involved (source: Gibson
    Shipbrokers). The effect has been to reduce recycling to 11 VLCCs (1.3% of fleet) and 5
    Suezmaxes (1%)."

    Ik heb de afgelopen maanden meermaals aan Euronav gesnuffeld, maar blijf toch nog maar even aan de zijlijn; gezien de focus op "Groen Moet Je Doen" zou je verwachten dat er op termijn toch minder vraag komt naar olie. Ik vraag me af wat dat zal betekenen voor de te verwachten rendementen op olietankers; die hebben toch een levensduur van pakweg twee decennia en met een markt die kennelijk structureel gaat krimpen qua omvang vind ik het moeilijk om daar dan een positief scenario bij te bedenken.

    Het is natuurlijk wel een leuk swing-aandeel, maar daar de juist timing bij zien te vinden blijft toch een lastige opgave!
  2. D'ieteren 6 mei 2021 10:32
    (ABM FN) Euronav ondervindt last van aanhoudend lage tankertarieven maar toch waren de resultaten iets beter dan verwacht. Dit concludeerden de analisten van KBC donderdag na de cijfers van de olierederij.

    De bedrijfskasstroom bedroeg in het eerste kwartaal 28,6 miljoen dollar tegenover 23 miljoen verwacht. Het nettoverlies kwam op 71 miljoen dollar waar de analisten 1,9 miljoen meer verlies hadden verwacht.

    Ondanks dat verlies distribueert Euronav zoals beloofd weer een dividend van 0,03 dollar.

    De tankertarieven blijven zeer laag en volgens KBC zal dit aanhouden tot begin 2022 om dan tegen het midden van het jaar te herstellen tot het niveau van voor de coronacrisis.
    Het koopadvies met koersdoel van 9,25 euro blijft behouden.

    Het aandeel Euronav noteerde 3,0 procent lager op donderdag.

    Door: ABM Financial News.
  3. mijn gedacht 6 mei 2021 12:16
    Er bestaan nochtans duidelijke embargo's voor olie uit Venezuela en Iran. Als je dan ziet dat pakweg 10 % van de wereldvloot toch illegaal volle rondjes vaart, kan je je afvragen wie die embargo's controleert. Zou dit onder Trump getolereerd worden ? Er zijn strafmaatregelen voorzien voor de landen die de illegale olie afnemen. Tja.
  4. PAPA JOE 6 mei 2021 16:16
    quote:

    COMPLEET schreef op 6 mei 2021 16:10:

    Met mijn 18.000 stuks GAK 8,23 blijf ik rustig zitten ; wetende dat het enkel maar beter wordt. Mocht ik vrij kapitaal hebben dan zou ik zeker bijkopen want euronav is een diamant in zijn sector.
    Je hebt COMPLEET gelijk
    Ik ga hetzelfde doen,blijven zitten.
    De kentering zal zeker komen

  5. Vavli 6 mei 2021 21:14
    Wat ik in de rapportering en bespreking van het eerste kwartaal niet aan bod zag komen is de inkoop van eigen aandelen. Als ik me niet vergis hebben ze daarvoor nog 50 miljoen gereserveerd of zijn die inkopen al gebeurd? En wordt er nog meer voor gereserveerd of worden aankopen voorlopig niet gedaan?
  6. krach03 6 mei 2021 21:41
    quote:

    Vavli schreef op 6 mei 2021 21:14:

    Wat ik in de rapportering en bespreking van het eerste kwartaal niet aan bod zag komen is de inkoop van eigen aandelen. Als ik me niet vergis hebben ze daarvoor nog 50 miljoen gereserveerd of zijn die inkopen al gebeurd? En wordt er nog meer voor gereserveerd of worden aankopen voorlopig niet gedaan?
    Binnen 2 weken is het de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. Misschien heeft dat er iets mee te maken... ...
19.290 Posts
Pagina: «« 1 ... 807 808 809 810 811 ... 965 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Euronav loopt stevige averij op

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links