Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Euronav BRU:EURN.BL, BE0003816338

  • 18,620 15 mei 2024 17:35
  • +0,120 (+0,65%) Dagrange 18,410 - 18,730
  • 64.455 Gem. (3M) 211,7K

Forum geopend voor Euronav

19.305 Posts
Pagina: «« 1 ... 610 611 612 613 614 ... 966 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Luk J 22 juni 2020 15:12
    quote:

    Jan Frans B schreef op 22 juni 2020 13:49:

    [...]

    ...Het enige wat ze doen is indien Euronav zijn eigen aandelen aan 6€ kan terug kopen dan kopen ze hun aandelen aan solden prijzen, dus ze leggen een bodem. Maar ze zullen ze nooit aan 10€ kopen want dan vinden ze het te duur. Een tweede reden waarom buybacks voor aandeelhouders niet interessant zijn.

    Oh en over vanwaar dat geld voor de buybacks voor de komende 5 jaar zal vandaan komen, EURN heeft al een potje overgehevelde (dus niet uitbetaalde) winst van 2019, als ik me niet vergis een dikke 100 M. Maar dat is niet voldoende om 10% van het kapitaal terug te kopen, dus verwacht maar dat er gesnoeid zal worden in je 80% van de winst als dividenden om die pot minstens te verdubbelen.
    ...
    aanvulling met info uit het jaarverslag 2019 (zie Euronav website):
    Blz5: In de eerste helft van 2019 heeft Euronav ook al eigen aandelen ingekocht aan een prijs tussen de 6,5 en 7,5 €. (vorige share buy back mandaat)
    Ze bezitten eind 2019 4.946.216 of 2,25% van de uitstaande aandelen.

    Als ze nog eens 10% (+-22 milj aandelen) willen kopen met het nieuwe mandaat aan pakweg 7,5€ dan hebben ze daar €165 miljoen voor nodig.
    Ze hebben 166 USD in kas uit overdrachten van vorige jaren volgens blz 60 van het jaarverslag.
    Veel zouden ze dus niet meer hoeven af te romen van het dividend om de aandeleninkoop te financieren.

    Als ze deze reserves willen gebruiken, kunnen ze dus wel grotendeels de 80% van Q2, Q3, Q4,... winst als dividend uitbetalen.
  2. NSBB 22 juni 2020 15:49
    heb eens verder gezien naar de koersen van de andere tankerbedrijven met notering in de VS en bijna allemaal staan ze erg laag, dicht bij hun Year Low. De ene al wat meer terecht dan de andere natuurlijk maar het is een beetje een algemene tendens . Hopelijk komt er snel een algemene opwaardering van deze sector .
  3. [verwijderd] 22 juni 2020 17:42
    quote:

    Boucky la place schreef op 22 juni 2020 17:23:

    Does anyone have an idea why Saverys has sold 5 million € shares in the last 2 months ...

    'De historische banden tussen onze familie en Euronav zijn uiteraard zeer sterk', zegt Alexander Saverys, CEO van CMB. 'Maar ons belang is over de jaren heen steeds verder verwaterd. We zitten niet langer in het management en beheren Euronav als een louter financiële participatie. In die benadering kadert ook deze verkoop die niet hoeft te verbazen gezien de recente koersstijging van Euronav'.
  4. ComputerSaysNo 22 juni 2020 20:20
    quote:

    Vavli schreef op 22 juni 2020 18:38:

    De Suezmax staan nu aan een vrachttarief van 9.900 Dat is zwaar verlieslatend.
    Vraag, allicht een naïeve vraag, maar toch: waarom is een tankerbedrijf bereid om aan zo een tarief nog te varen? Kan je dan niet beter de tanker gewoon stilleggen?
    Zonder bron niet geloofwaardig.
  5. [verwijderd] 22 juni 2020 20:23
    quote:

    Vavli schreef op 22 juni 2020 18:38:

    De Suezmax staan nu aan een vrachttarief van 9.900 Dat is zwaar verlieslatend.
    Vraag, allicht een naïeve vraag, maar toch: waarom is een tankerbedrijf bereid om aan zo een tarief nog te varen? Kan je dan niet beter de tanker gewoon stilleggen?
    Het zijn tce earnings dus inkomen - reisgerelateerde kosten is nog steeds positief.
    En in Q3 komt het wel vaker voor dat schepen aan negatieve tce varen. Waarom zouden ze dat doen hoor ik je vragen?
    Om het schip te positioneren om in Q1 een mooie route in het noordelijk halfrond te kunnen doen wanneer de tarieven hier seasonaal hoog zijn.
  6. forum rang 6 RJ 80 22 juni 2020 20:36
    quote:

    NSBB schreef op 22 juni 2020 15:49:

    heb eens verder gezien naar de koersen van de andere tankerbedrijven met notering in de VS en bijna allemaal staan ze erg laag, dicht bij hun Year Low. De ene al wat meer terecht dan de andere natuurlijk maar het is een beetje een algemene tendens . Hopelijk komt er snel een algemene opwaardering van deze sector .
    Ach, waarom? Er wordt nu enorm gereageerd op de dalende tarieven, terwijl die tarieven in deze periode van het jaar immer lager liggen. In de lente ook overigens, maar toen deed zich die enorme contango voor waar enorm op verdiend is uiteindelijk. Geloof maar dat er genoeg bootjes tegen hoge tarieven voor langere termijn dan tot heden gecontracteerd zijn. Dan kan je best een paar bootjes tegen break even afzetten, dat zullen dan weer vaker kortere termijn contracten zijn dan langere.

    Q2 gaat gewoon ook een ontzettend goed kwartaal zijn. Q3 en Q4 zijn traditioneel beter dan eerste halfjaar, dus als dat nu ook zo is gaat het hele jaar gewoonweg historisch goed worden. Nu EURN ook nog eens structureler dividend lijkt te gaan uitoefenen... er zit wat mij betreft nog best wat fantasie in hier die er vroeg of laat nog uit kan komen. Daarnaast is het momentum recent nu eenmaal wat weg bij de tankers omdat de markten weer flink opwaarts kijken. Doe ik zelf ook, heb afgelopen maand ook meer naar andere aandelen dan tankers gekeken. Maar betekent niet dat de potentie er niet inzit.

    Blijf met comfort zitten voorlopig met de aandelen die ik heb. Naast EURN heb ik ook een equivalent positie in Nordic American Tankers (NAT) zitten. Daar ben ik wat minder positief over dan EURN omdat die alleen maar suezmax hebben waarvan de tarieven veel meer onder druk staan dan die van VLCC waar EURN er o.a. zat van heeft. Maar voor NAT geldt ook dat er een deel van de vloot tegen langere tijd contracten zijn gesloten tegen die hoge tarieven. Daarnaast is NAT erg populair bij de milenials via Robinhood ivm andere tankerstocks. Qua waardering lijken andere aantrekkelijker, maar het handelsgedrag in NAT zou tot pieken kunnen leiden als momentum voor tankers weer eens (al is het maar kortstondig) daar is. Zoniet, dan tussendoor ook daar de dividenden dan maar.

    Kort samengevat, voor mij zijn deze posities samen met Flow en Virtu mooie tegenposities tegen de rest van het portfolio. Tankers en marketmakers, het is zelden zo'n goed jaar geweest (al) in beide segmenten. Potentieel is m.i. het risico waard. Kijken naar in geval tankers naar wijzigende tarieven op dagdagelijkse basis is interessant voor daghandelaren, maar zegt nog niet veel over de EPS.... Laat het ondertekenen van die contracten maar aan de professionals aldaar over. Die weten best wat ze doen en waar ze op kunnen wachten. Vertrouwen icm een beetje risico, lets see... ;-)
  7. pilot1 22 juni 2020 22:19
    [quote alias=Vavli id=12516587 date=202006221838]
    De Suezmax staan nu aan een vrachttarief van 9.900 Dat is zwaar verlieslatend.
    Vraag, allicht een naïeve vraag, maar toch: waarom is een tankerbedrijf bereid om aan zo een tarief nog te varen? Kan je dan niet beter de tanker gewoon stilleggen?

    Onzin deze berichten.
  8. Vavli 23 juni 2020 00:32
    quote:

    pilot1 schreef op 22 juni 2020 22:19:

    [quote alias=Vavli id=12516587 date=202006221838]
    De Suezmax staan nu aan een vrachttarief van 9.900 Dat is zwaar verlieslatend.
    Vraag, allicht een naïeve vraag, maar toch: waarom is een tankerbedrijf bereid om aan zo een tarief nog te varen? Kan je dan niet beter de tanker gewoon stilleggen?

    Onzin deze berichten.
    Onzin? Zie www.poten.com die elke dag de vrachttarieven geven. Voor de VLCC was er vandaag terug een lichte stijging maar de Suezmax zit nu zeer laag. Risky heeft hier al duiding gegeven voor het grote verschil tussen Suezmax en VLCC tarieven op dit moment.
  9. ComputerSaysNo 23 juni 2020 09:33
    quote:

    Vavli schreef op 23 juni 2020 00:32:

    [...]

    Onzin? Zie www.poten.com die elke dag de vrachttarieven geven. Voor de VLCC was er vandaag terug een lichte stijging maar de Suezmax zit nu zeer laag. Risky heeft hier al duiding gegeven voor het grote verschil tussen Suezmax en VLCC tarieven op dit moment.

    Euronav heeft 45 VLCC en 25 Suezmax.
    Zie het probleem niet.
    Beide ruim boven breakeven.
    Ben benieuwd naar div Q2.
    Koers gaat zich wel herstellen, euronav is zwaar ondergewaardeerd.

19.305 Posts
Pagina: «« 1 ... 610 611 612 613 614 ... 966 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Euronav loopt stevige averij op

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links