Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Waterstof

5.191 Posts
Pagina: «« 1 ... 47 48 49 50 51 ... 260 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 'belegger'' 21 juni 2020 14:50
    Noord Nederland heeft de ambitie om een Europese waterstof-hub te worden.

    De investeringen lopen niet geleidelijk op en kunnen elk opvolgend jaar hoger of lager zijn dan het jaar ervoor. Tot 2025 zitten we in de opstartfase en daarna komt het opschalen. Voor 2020 is het budget EUR 72 miljoen. Bij het begin van het opschalen zit een grote piek (de grote klapper) van EUR 1.3 miljard voor 2025.

    Om dit te realiseren zijn 33 projecten gepland tot 2030. Hiervan zijn er 13 voor de productie, 6 voor de infrastructuur en 14 voor het gebruik van waterstof. De projecten Djewels en NortH2 gaan over de productie.

    Djewels is een demonstratieproject op het chemiepark bij Delfzijl. Het consortium bestaat uit Nouryon en Gasunie. McPhy levert de alkaline electrolysers voor een capaciteit van 20MW.

    NortH2 is een project in de Eemshaven waarbij het consortium bestaat uit Gasunie, Groningen Seaports en Shell. Het streven is een capaciteit uit elektrolyse van 3-4GW in 2030 met opsschaling naar 10GW in 2040. Het begint in de Eemshaven zelf, maar men kijkt ook naar de mogelijkheid om de electrolysers op zee bij de windmolens te plaatsen. Voor dit project zie ik nog geen partners voor de electrolysers.

    Als je in het begin meedoet zoals McPhy kan dat voordelen bieden voor latere projecten, je hebt bij wijze van spreken al 'een voet tussen de deur'. Aan de andere kant is het ook gezond om verschillende technieken en bedrijven in ogenschouw te houden. Bij elektrolyse is de keuze tussen Alkaline en PEM bijvoorbeeld nog geen uitgemaakte zaak. En een gezonde concurrentie van bedrijven is gezond.

    Als Noord Nederland representatief is voor de rest van de markt (dat weet ik niet), dan kunnen wij omstreeks 2025 de grotere deals verwachten. Partijen als ITM en NEL hebben die zeker nodig om als belegger structureel rendement te halen uit de huidige marktwaarde. Welke van de drie (ITM, NEL en McPhy) de beste technologie in huis hebben en snel kunnen opschalen in productie weet ik op dit moment niet.

    www.provinciegroningen.nl/fileadmin/u...
  2. forum rang 6 'belegger'' 21 juni 2020 15:06
    quote:

    Scoupy-94 schreef op 21 juni 2020 13:17:

    [...]

    Vergis ik mij of heb ik dit artikel al eens voorbij zien komen op dit forum?
    Wel mooi project trouwens!

    Afgelopen vrijdag steeg McPhy 45%, helaas geen stukken in bezit.
    Je kunt je natuurlijk wel afvragen hoe realistisch een stijging van 45% is.
    Die 45% op 1 dag is een momentopname en ongetwijfeld een stuk speculatie. Maar als ik het goed begrijp was er vrijdag een persbericht van een deal in Frankrijk en nu voorbeurs een persbericht van een project in Nederland. Dit soort transacties zijn groot als je het afzet tegen de huidige financiële cijfers van het bedrijf.

    Ik kijk fundamenteel voor de langere termijn en dan vraag ik mij af hoe realistisch de huidige waarderingen zijn van ITM en NEL en of die niet teveel op de muziek vooruitlopen.
  3. forum rang 9 nine_inch_nerd 21 juni 2020 15:09
    ^^Tsju, was ik maar eerder in McPhy gestapt... Toch maar instappen alhoewel ik de eerste stijging gemist heb....

    Iets anders:
    www.h2-view.com/story/repsol-unveils-...

    Interessant werkproces.
    Echter, er zal toch altijd nog CO2 emissie plaatsvinden via de synthetische brandstof (?).
    Ja, je zorgt ervoor dat de industrie de CO2 afgeeft en samen met gecreëerde H2 uit windenergie synthetische brandstof maken... Kortgezegd " het verplaatsen van de CO2 naar een andere tak.
    Waarom niet die waterstof in een keer gebruiken voor waterstof aangedreven motoren voor die vliegtuigen/boten e.m.. Industrie CO2 kan volgens project van Shell met H2 omgezet naar methanol, dat weer als grondstof gebruikt kan worden voor andere Koolwaterstoffen (een goede CO2 recycling).

    Of zie ik het verkeerd?
  4. forum rang 6 'belegger'' 21 juni 2020 16:52
    Nine_inch_nerd,

    Energietransitie en circulaire economie staan nog aan het begin. Bij opschaling wordt gesproken over tijdspaden van 2025-2030-2040-2050. In die 30 jaar zal het een combinatie zijn van voorbereiding voor de periode daarna en gefaseerd afbouwen/afkicken van wat wij nu hebben.

    Ik weet niet welk project van Shell je bedoelt. Het Rephyne project in Duitsland heeft een beoogde jaarlijkse capaciteit van 1.300 ton waterstof. Dat is voor eigen gebruik op hun raffinaderij aldaar, die een totaalverbruik heeft van 180.000 ton waterstof per jaar. Dus nog maar een druppel op een gloeiende plaat. En het is nog steeds een raffinaderij, dus die levert fossiele brandstof.

    Met Shell heb je het over groene waterstof en co2 omzetten in methanol. Hetzelfde lees ik bij het Djewel project met BioMCN. Zij gebruiken overigens de term hernieuwbare methanol, wat zou duiden op wat er daarna mee gebeurt en niet hoe het wordt opgewekt. Ik weet niet of dit andere methanol is of dat termen door elkaar worden gebruikt.

    Of bedoel je iets anders?

    En voor wat betreft McPhy. Bij gespreid instappen voor de langere termijn is timing minder belangrijk dan bij speculatie op korte termijn.
  5. forum rang 9 nine_inch_nerd 21 juni 2020 17:41
    Bedankt voor de feedback.
    Ik bedoel inderdaad dat Methanol als basisstof/molucuul gebruikt kan worden voor alle andere organische stoffen die we nu uit olie raffineren.
    McPhy: ik zal niks anders kunnen doen. ;) Maar die eerste winst was wel lekker geweest. Long term altijd bij H2.

    www.shell.nl/media/venster/eerder-ver...
  6. Arjenvw 22 juni 2020 16:58
    quote:

    'Belegger' schreef op 18 juni 2020 16:01:

    [...]Hiermee sluit ik mij aan bij de opmerkingen van "3 voor 50".

    @ Arjen:
    De technieken zullen ongetwijfeld verschillen, maar bedienen ze niet (gedeeltelijk) dezelfde afzetmarkt? Net als biobrandstoffen, of trek ik het dan te breed?
    Sorry, aantal dagen offline geweest. Doel is niet per sé de reductie van uitlaatgassen, maar de verbetering met 20% van de efficiency. Als we door toevoeging van H2 idd 20% brandstof besparen is dat enorm. Vooral voor beroepsverkeer dat de hele dag bezig is!De gereduceerde uitstoot is natuurlijk helemaal super. De besparing lukt met Adblue niet...
  7. forum rang 6 'belegger'' 22 juni 2020 18:39
    Hier geldt geen aanwezigheidsplicht hoor ;)

    Iets anders, materialen voor flow plates in fuel cells.

    Er wordt onderscheid gemaakt tussen (1) grafiet, (2) metaal en (3) composiet materialen.
    www.eurekaselect.com/images/fulltexta...

    De informatie die ik kan vinden bestaat voornamelijk uit wetenschappelijke artikelen. Die lijken composietmaterialen als de toekomst te zien, maar ik weet niet in hoeverre dat al commercieel wordt toegepast. Verder wordt bij metaal rekening gehouden met een levensduur van 5000 uur. Dat is toereikend voor bijvoorbeeld een personenwagen, maar niet voor een bus of vrachtwagen.

    Het Zweedse bedrijf Cell Impact AB maakt metalen flow plates die door een ander bedrijf (Impact Coatings AB) worden voorzien van een beschermlaag tegen corrosie. Als het goed is verhuizen zij momenteel naar een grotere fabriek om aan de toenemende vraag te voldoen. Voor de lange termijn ben ik benieuwd of zij in de hoek zitten van wat de toekomst heeft.
  8. Joni-2 23 juni 2020 09:32
    Nederland zorgt voor de financiering van het grote Deense plan voor groene waterstof, via een EU-overeenkomst voor duurzame energie-uitwisseling.

    Nederland betaalt ten minste € 100 miljoen om een aanbesteding van 100 MW groene H2-productiecapaciteit te financieren, aangezien de stroom van Denemarken het tekort aan Nederlandse hernieuwbare energiebronnen compenseert

    www.rechargenews.com/wind/dutch-to-fi...
  9. De oplettende lezer 23 juni 2020 14:23
    Powercell nieuwe order van Bosch

    www.powercell.se/en/investors/press-r...

    PowerCell S3 from Bosch at a total value of MSEK 26
    Jun 23 2020 • Press release • Regulatory

    PowerCell Sweden AB has received an order for PowerCell S3 fuel cell stacks from Bosch at a total value of approximately MSEK 26 (2,470,100 Euro). The order will be delivered continuously during 2020.

    The order comprises several PowerCell S3 fuel cell stacks to be delivered to Bosch within the framework of the joint development and licensing agreement. In April 2019 Robert Bosch GmbH and PowerCell Sweden signed an agreement regarding the development, production and sale of the PowerCell S3 fuel cell stack for the automotive segment. The agreement includes a joint development of the S3 and a license whereby Bosch gets the exclusive right to produce and sell the new and improved version of PowerCell S3 for automotive applications such as cars, trucks and buses. Bosch has previously communicated the ambition to start their own production of PowerCell S3 in 2022 at the latest.
  10. forum rang 6 'belegger'' 23 juni 2020 15:37
    Joni-2,

    Interessant artikel en bedankt voor het plaatsen.

    Die jaar terug dacht Nederland geen gebruik te hoeven maken van statistische overdracht.
    "A spokeswoman from the Dutch economics ministry said that it is not considering arranging statistical transfers as they are confident of reaching their 2020 target, although this seems highly unlikely according to recent ICIS analysis."

    Maar beleggers kijken naar de toekomst en die ziet er rooskleurig uit voor (groene) waterstof.
  11. forum rang 6 'belegger'' 23 juni 2020 16:18
    De oplettende lezer,

    Dat is goed nieuws.

    Daarbij is het wel opletten dat een deel van de opbrengst al geboekt is. In 2019 heeft Powercell uit een omzet van SEK 66 miljoen een winst behaald van SEK 438 miljoen. Op zich is dat heel knap zou je denken. Maar dat komt doordat zij een initiële opbrengt uit de licentieovereenkomst met Bosch ergens onder het operationeel resultaat hebben gestopt.

    Hoe dat precies werkt weet ik ook niet. Ik kan mij zo voorstellen dat in 2020 die EUR 2.5 miljoen (SEK 26 miljoen) bijdraagt aan de omzet, maar dat pro rata de initiële opbrengst uit de licentie weer in mindering wordt gebracht op het operationeel resultaat. Met andere woorden, die EUR 2.5 miljoen zal niet volledig bijdragen aan de winst van 2020. Dit is hoe ik denk dat het werkt. De verhouding tussen initiële opbrengst en latere opbrengst kan ik niet vinden.

    Het klinkt misschien wat technisch financieel van aard. Voor de interpretatie van de cijfers is dit wel iets om rekening mee te houden bij Powercell.
  12. forum rang 6 'belegger'' 23 juni 2020 21:55
    Geen idee of Bosch Powercell zal overnemen, maar eerlijk gezegd kijk ik daar ook niet naar. Fusies en overnames zie ik als een aparte 'tak van sport'. Anderen zijn daar beter in thuis, bijvoorbeeld door ervaring met SPAC's zoals Nikola.

    Ik koop een aandeel als ik daarin geloof en als er een overname komt dan zie ik het wel.
    Andersom koop ik geen aandeel waar ik niet in geloof, daar doet een overname niets aan af.
  13. forum rang 9 nine_inch_nerd 23 juni 2020 22:20
    quote:

    'Belegger' schreef op 23 juni 2020 21:55:

    Geen idee of Bosch Powercell zal overnemen, maar eerlijk gezegd kijk ik daar ook niet naar. Fusies en overnames zie ik als een aparte 'tak van sport'. Anderen zijn daar beter in thuis, bijvoorbeeld door ervaring met SPAC's zoals Nikola.

    Ik koop een aandeel als ik daarin geloof en als er een overname komt dan zie ik het wel.
    Andersom koop ik geen aandeel waar ik niet in geloof, daar doet een overname niets aan af.

    ....en Bosch heeft geen aandelen ;)
  14. Joni-2 25 juni 2020 12:27
    Lafarge Holcin (CH en 9% van GBL België), OMV, (AT) VERBUND (AT) en Borealis (AT) slaan de handen in elkaar om op industriële schaal CO2 op te vangen en te gebruiken.

    Tegen 2030 willen ze een volledige fabriek exploiteren die uiteindelijk bijna 100% van de jaarlijks uitgestoten 700.000 ton CO² in de cementfabriek van Lafarge in Mannersdorf, Oostenrijk, zal opvangen.

    Het doel is om de afgevangen CO², samen met de groene waterstof (Verbund) uiteindelijk als grondstof te gebruiken, voor synthetische brandstof en hernieuwbare kunststoffen.

    Verbund heeft momenteel reeds 1 operationele groene waterstof fabriek (brandstof voor hoogoven = EU project) en er is nog potentieel om tijdens de daluren (bijna gratis) groene waterstof te produceren met hun hydro centrales…

    www.lafargeholcim.com/advancing-co2-c...

    www.borealisgroup.com/news/lafarge-om...

    www.omv.com/de/news/200624-lafarge-om...

    www.finanzen.at/nachrichten/aktien/la...
  15. forum rang 10 voda 25 juni 2020 15:24
    SSE Welcomes New Aurora Hydrogen Report

    SSE welcomes the publication of the Hydrogen for a Net Zero GB report by Aurora Energy Research today, which examines the role hydrogen could play in the transition to a net zero future. It delves into how both ‘blue hydrogen’, which relies on carbon capture and storage (CCS), and ‘green hydrogen’, which is produced using renewable electricity, could interact with the electricity system. While green hydrogen is expected to become increasingly competitive over time and will play a growing role in integrating renewables, the report is clear that the UK’s access to strategic CO2 storage locations gives it a comparative advantage on blue hydrogen and CCS in the nearer-term.

    This is consistent with SSE’s view that carbon capture technologies will play a crucial role in meeting net zero, and that action is needed to deliver projects urgently which can in turn unlock hydrogen as a resource to decarbonise the wider economy.

    The report highlights “low-regret options” such as stimulating hydrogen and CCS demand in industrial sectors, which could support the development of low-carbon ‘clusters’ in regions across the UK. This includes the Humber, where SSE is already partnering with other leading companies to transform the region into the world’s first zero-carbon cluster by 2040. Low-carbon thermal power stations will play an important role in driving the development of CCS and hydrogen infrastructure in these regions.

    Source : Strategic Research Institute
5.191 Posts
Pagina: «« 1 ... 47 48 49 50 51 ... 260 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 882,27 -0,04%
EUR/USD 1,0703 -0,17%
FTSE 100 8.147,03 +0,09%
Germany40^ 18.128,90 +0,06%
Gold spot 2.328,04 -0,34%
NY-Nasdaq Composite 15.983,08 +0,35%

Stijgers

VGP
+3,77%
Xior
+3,18%
Fagron
+2,48%
Recticel
+2,31%
Solvay
+2,22%

Dalers

Orange...
-2,35%
Proximus
-1,42%
Barco
-0,92%
UCB
-0,80%
Umicore
-0,57%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links