Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
Forum geopend voor Euronav
Volgen
Conclusion The crude tanker supply outlook is the best in over a decade with VLCCs leading the bullish outlook. This isn't something to gloss over as the larger vessels typically set the tone of the market and are responsible for the majority of the market volatility due to their more pronounced demand elasticity. The VLCC market handled the influx of vessels much better than expected, but external factors contributed to this success. The removal of the NITC and COSCO tankers created a supply shift and they are now at the mercy of political gamesmanship. With rhetoric and tensions increasing, this might not be solved anytime soon. Having absorbed the majority of 2019's deliveries, the VLCC market is facing a downright thin orderbook where deliveries pale in comparison to previous years. Suezmaxes and Aframaxes are also set to benefit from thin orderbooks which will also see deliveries slow in comparison to previous years. Newbuild orders remain subdued in the more capital-intensive VLCC class and will likely remain that way until we see some sort of economic clarity regarding IMO 2020. After that, a possible ordering spree could emerge, however; the market would benefit greatly by owners exhausting the second hand market first and foremost. Demolitions are a function of economics. As long as rates are high and OPEX costs (increasing bunker costs) are able to be covered with profit to spare retirements will wane. Let's also not forget that older vessels are typically unencumbered. While few demolitions are not really great news in the short run, we can look at it like the market is building up its insurance policy for the future. These older vessels, if rates take a dive, can act as a relief valve for the supply side. The older the overall age profile of the fleet - the greater the relief valve. The lengthy nature of the shipbuilding process, especially for the VLCC class, has the orderbook through 2022 pretty firmly set in stone, and it looks very bullish. With a bullish supply side setup now in place our attention should now turn more toward crude demand, trade flows, stockpiling, and owner's ordering patterns as potential main disruptors for the market.
Conclusie van een uitvoerig artikel dat stelt dat alles er op wijst dat er voor een langere periode veel hogere vrachttarieven zullen blijven.
www.tradewindsnews.com/tankers/eurona... Tradewinds feature over EURN's IMO 2020 strategie en winst. Tanker macro artikel wat in gaat op order boek enzo. Super informatief:seekingalpha.com/article/4313257-crud... (conclusies van Vavli komen hier vandaan).
Risky bets schreef op 19 december 2019 12:14 :
Is er iemand die dit uberhaupt nog leest? Hoe meer bullish ik wordt, hoe rustiger het hier is, lijkt het wel.
Kepler Chevreux uit met een nieuw scheepvaar rapport. Dit zijn hun verwachtingen voor EURN. Ik verwacht een iets hoger Q4 dividend zelf. Ik hoop dat ze gelijk hebben over 2020 :) .
EURN: Q4 net profit $170M = $0.79/share. Dividend of $0.37/share.
EURN 2020E: $3.19/share = 27.7% yield based on yesterday's closing price.
Beste Risky bets, ik heb getracht van via Kepler Chevreux aan het rapport te geraken maar ik kreeg enkel na registratie "This page is not available at the moment.". Geen idee waar het mis liep, kan jij eventueel een link naar het volledige rapport hier plaatsen of het hier kopiëren ? Zou het graag volledig lezen.
@risky bets. Hoe hoog zie jij de SP opveren de komende maanden? Ik zit er in van 6.6 maar verwacht/hoop zelf ergens pas rond de 15 een eerste stukje te verkopen.
jan frans, Ik kan hier moeilijk bank rapporten gaan plaatsen ivm copyright en rechten enzo. Transport Nordics 19 December 2019 It is not too good to be true, hence we repeat: Shipping For The Win 2020! Dit is de titel van het laatste rapport waar die quotes uit komen. Wow, EURN 12.25$ in de US op het moment. Een procent of 3 BOVEN de brussel close van vandaag :)
Risky bets en alle andere posters. Jullie info helpt me om beslissingen te nemen. Doe zo voort, danke.
Eurn in de US geëindigd op ruim plus 6 procent. Het begint blijkbaar door te dringen dat de vooruitzichten redelijk spectaculair zijn. Bovendien zullen veel hogere vrachttarieven langer aanhouden dan eerst was gedacht. De koers kan dus een heel stuk hoger worden dan 15 euro, om van het veel hogere dividend nog te zwijgen. Ik blijf bijkopen tot 15 euro.
Dank aan iedereen die hier nuttige info gepost heeft de laatste tijd. Gisteren voor het eerst Euronav in portefeuille genomen. Persoonlijk een koersdoel van 15€ ingesteld.
Artikel van 26 november, koersdoel verhoogd naar 14,50 euro met als bemerking dat in een gunstig scenario dat koersdoel kan oplopen naar 19 euro. De analyses die ik sindsdien las, bevestigen een zeer gunstig scenario. Beursblik: Degroof Petercam verhoogt koersdoel Euronav (ABM FN) Degroof Petercam heeft het koopadvies voor de olietankermaatschappij Euronav herhaald, maar het koersdoel verhoogd van 10,50 naar 14,50 euro. Dat bleek dinsdag uit een rapport van analist Luuk van Beek. De analist wees erop dat sinds oktober dit jaar de tankertarieven sterk gestegen zijn tot uitzonderlijk hoge niveaus. Dit door een sterke vraag naar olietankers in combinatie met een groot aantal tankers dat uit de markt werd gehaald zodat men er scrubbers op kon installeren. De tarieven zijn sindsdien dan wel terug gedaald, volgens de analist, maar blijven op een niveau dat veel hoger is dan in het verleden het geval was. Ook zijn er enkele structurelere trends die de tarieven zullen blijven ondersteunen, aldus de analist. Markt in evenwicht De eerste trend is het marktevenwicht dat onlangs bereikt is. Zo wees Van Beek erop dat sinds 2018 de markt langzaam terug in balans is geraakt doordat er capaciteit uit de markt is genomen. De analist verwacht daardoor hogere tarieven in de komende kwartalen door een sterkere marktgroei in combinatie met een dalend aanbod van schepen door de embargo?s van de VS op Iraanse en Chinese olietankers. Ten tweede zal het aantal nieuwe schepen op de tankermarkt de komende jaren dalen volgens de analist. Dit door de IMO 2020-regels en extra regulatie over ballastwater, waardoor oudere schepen uit roulatie genomen zullen moeten worden. De analist verwacht dat dit voor een gezonde marktdynamiek zal zorgen in de komende jaren. Waardering Tot slot wees de analist op de aantrekkelijke waardering in de sector. Ook al is het aandeel van Euronav sterk gestegen de afgelopen weken, toch noteert het aandeel nog altijd sterk onder de intrinsieke waarde. Degroof Petercam verwacht dat deze korting zal verdwijnen eens blijkt dat het herstel van de tarieven duurzaam blijkt te zijn. Ook ziet de analist ruimte om zijn koersdoel verder te verhogen indien de markt verder in een bullmarkt zou komen. In een berenmarkt noteert het aandeel meestal tegen een korting van 20 tot 25 procent tegenover de intrinsieke waarde, terwijl de korting verandert in een premie tijdens een stierenmarkt. Van Beek verwacht dat de waarde van het aandeel in een gunstig scenario zelfs naar 19 euro kan. Het aandeel Euronav steeg dinsdag lichtjes, maar noteert inmiddels stabiel op 10,03 euro. Door: ABM Financial News.pers@abmfn.be Redactie: +32(0)78 486 481
Inderdaad, een leerzaam interview: I was talking to our VLCC desk today and they’re seeing fixtures into late January at rates approaching $100,000 a day.
Aan Vavli Ik heb er al een paar 000 maar je hebt me gemotiveerd om nog bij te kopen Ik hoop dat er geen shorters in het spel zitten En met de vooruitzichten die hier te lezen zijn kan het alleen maar een positieve ebita worden voor Q4 en enkele Q daarna. Deze situatie kan gemakkelijk nog een half jaar aanhouden. Ik zat gewoon te wachten wanneer die koers eindelijk eens los zou barsten Denk dat er sommige het eindelijk begrepen hebben Aan allen prettig en veel verzilvering van dit aandeel.
EURN heeft bijna geen shorts. Fluctueert tussen 1 en 3% van de float, wat heel weinig is voor een scheepvaart aandeel.
Hi all, ik lees al tijden passief mee op IEX, waaronder op dit Euronav forum. Ik waardeer de bijdragen van diverse leden (in het bijzonder van Risky) zeer, dus dank daarvoor! Ik vroeg me af of jullie gehoord hebben van een oil spill in Brazilië (sinds september) waar één van de 5 tankers die ervan worden verdacht eraan schuldig te zijn, van Euronav is (Cap Pembroke). Ik las het op reuters (https://graphics.reuters.com/BRAZIL-OILSPILL/0100B4ST2L9/index.html). Ik denk dat de schuldige maatschappij een behoorlijke liability heeft hier (we hebben het dan over honderden miljoenen of meer). Weten jullie hier iets van? Ik ben long Euronav maar probeer wel alle risico's scherp te hebben.
calvaille schreef op 22 december 2019 10:41 :
Hi all, ik lees al tijden passief mee op IEX, waaronder op dit Euronav forum. Ik waardeer de bijdragen van diverse leden (in het bijzonder van Risky) zeer, dus dank daarvoor!
Ik vroeg me af of jullie gehoord hebben van een oil spill in Brazilië (sinds september) waar één van de 5 tankers die ervan worden verdacht eraan schuldig te zijn, van Euronav is (Cap Pembroke). Ik las het op reuters (https://graphics.reuters.com/BRAZIL-OILSPILL/0100B4ST2L9/index.html). Ik denk dat de schuldige maatschappij een behoorlijke liability heeft hier (we hebben het dan over honderden miljoenen of meer). Weten jullie hier iets van?
Ik ben long Euronav maar probeer wel alle risico's scherp te hebben.
Die oil spill is Oud nieuws ondertussen. En nee, welk schip is nog niet geweten. En ja, honderden miljoenen of meer is fel overdreven. Klinkt shorterig...
The amount of oil currently affecting Brazil from the spill has been described as "thousands of barrels".[5] The origin of the oil spill, of a type not produced in Brazil, is still unconfirmed but a Greek-flagged ship, the NM Bouboulina, belonging to Delta Tankers Ltd is suspected.[6
Begrijp uit het nieuws , dat er meer twijfels komen over de bewijsbaarheid van die spill. Dat griekse schip wordt nog wel genoemd.
24 november zou bekend worden wat de herkomst van de olie is (Venezuela?) maar ik vind daarover verder geen nieuws meer. Ik vind ook geen enkel artikel waarin Euronav in dit verband vermeld wordt.
Wat ik lees in het door mij gequote artikel is dat er eerst één verdacht schip was maar dat er in november 4 schepen (waaronder één van Euronav) aan het lijstje mogelijke verdachten is toegevoegd. Ik begrijp dat ze nog vrij weinig weten en dat het puur is gebaseerd op routes en type vervoerde olie. Het type hier is vrij zwaar waardoor de olie niet aan de oppervlakte drijft dus de totale impact nog een stuk erger zou kunnen zijn dan nu bekend is. En nee, ik zit niet short, integendeel, maar zit het liefst wel realistisch long en niet met oogkleppen op. Los van ontwikkeling vraag/aanbod olie en vraag/aanbod tankers is dit natuurlijk wel iets dat op de achtergrond meespeelt als risico bij scheepvaartaandelen (en ook bij boorplatforms, FPSOs, etc). Incidenten komen niet vaak voor maar als ze voorkomen dan kan het ineens vrij heftig zijn. In ieder geval: mocht Euronav van het lijstje verdwijnen of iemand van jullie ander nieuws heeft over dit dossier, dan hoor ik het graag. Overigens acht ik de kans dat het Euronav is niet zo hoog want de vloot is vrij jong, dus zomaar een forse lekkage, ook zonder dat Euronav daar zelf melding van maakt of er operationeel iets van te merken is, lijkt me sterk.
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
CVC Capital Partners
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)