Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Euronav BRU:EURN.BL, BE0003816338

  • 15,720 3 mei 2024 17:35
  • +0,090 (+0,58%) Dagrange 15,680 - 15,880
  • 35.658

Forum geopend voor Euronav

19.290 Posts
Pagina: «« 1 ... 398 399 400 401 402 ... 965 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Vavli 19 december 2019 18:18
    Conclusion

    The crude tanker supply outlook is the best in over a decade with VLCCs leading the bullish outlook. This isn't something to gloss over as the larger vessels typically set the tone of the market and are responsible for the majority of the market volatility due to their more pronounced demand elasticity.

    The VLCC market handled the influx of vessels much better than expected, but external factors contributed to this success. The removal of the NITC and COSCO tankers created a supply shift and they are now at the mercy of political gamesmanship. With rhetoric and tensions increasing, this might not be solved anytime soon.

    Having absorbed the majority of 2019's deliveries, the VLCC market is facing a downright thin orderbook where deliveries pale in comparison to previous years. Suezmaxes and Aframaxes are also set to benefit from thin orderbooks which will also see deliveries slow in comparison to previous years.

    Newbuild orders remain subdued in the more capital-intensive VLCC class and will likely remain that way until we see some sort of economic clarity regarding IMO 2020. After that, a possible ordering spree could emerge, however; the market would benefit greatly by owners exhausting the second hand market first and foremost.

    Demolitions are a function of economics. As long as rates are high and OPEX costs (increasing bunker costs) are able to be covered with profit to spare retirements will wane. Let's also not forget that older vessels are typically unencumbered.

    While few demolitions are not really great news in the short run, we can look at it like the market is building up its insurance policy for the future. These older vessels, if rates take a dive, can act as a relief valve for the supply side. The older the overall age profile of the fleet - the greater the relief valve.

    The lengthy nature of the shipbuilding process, especially for the VLCC class, has the orderbook through 2022 pretty firmly set in stone, and it looks very bullish.

    With a bullish supply side setup now in place our attention should now turn more toward crude demand, trade flows, stockpiling, and owner's ordering patterns as potential main disruptors for the market.
  2. Jan Frans B 19 december 2019 19:17
    quote:

    Risky bets schreef op 19 december 2019 12:14:

    Is er iemand die dit uberhaupt nog leest? Hoe meer bullish ik wordt, hoe rustiger het hier is, lijkt het wel.

    Kepler Chevreux uit met een nieuw scheepvaar rapport. Dit zijn hun verwachtingen voor EURN. Ik verwacht een iets hoger Q4 dividend zelf. Ik hoop dat ze gelijk hebben over 2020 :) .

    EURN: Q4 net profit $170M = $0.79/share. Dividend of $0.37/share.
    EURN 2020E: $3.19/share = 27.7% yield based on yesterday's closing price.
    Beste Risky bets, ik heb getracht van via Kepler Chevreux aan het rapport te geraken maar ik kreeg enkel na registratie "This page is not available at the moment.".
    Geen idee waar het mis liep, kan jij eventueel een link naar het volledige rapport hier plaatsen of het hier kopiëren ? Zou het graag volledig lezen.
  3. Risky bets 19 december 2019 21:56
    jan frans,

    Ik kan hier moeilijk bank rapporten gaan plaatsen ivm copyright en rechten enzo.

    Transport
    Nordics
    19 December 2019

    It is not too good to be true, hence we
    repeat: Shipping For The Win 2020!

    Dit is de titel van het laatste rapport waar die quotes uit komen.

    Wow, EURN 12.25$ in de US op het moment. Een procent of 3 BOVEN de brussel close van vandaag :)
  4. Vavli 20 december 2019 05:02
    Eurn in de US geëindigd op ruim plus 6 procent. Het begint blijkbaar door te dringen dat de vooruitzichten redelijk spectaculair zijn. Bovendien zullen veel hogere vrachttarieven langer aanhouden dan eerst was gedacht. De koers kan dus een heel stuk hoger worden dan 15 euro, om van het veel hogere dividend nog te zwijgen. Ik blijf bijkopen tot 15 euro.
  5. Vavli 20 december 2019 11:09
    Artikel van 26 november, koersdoel verhoogd naar 14,50 euro met als bemerking dat in een gunstig scenario dat koersdoel kan oplopen naar 19 euro.
    De analyses die ik sindsdien las, bevestigen een zeer gunstig scenario.

    Beursblik: Degroof Petercam verhoogt koersdoel Euronav

    (ABM FN) Degroof Petercam heeft het koopadvies voor de olietankermaatschappij Euronav herhaald, maar het koersdoel verhoogd van 10,50 naar 14,50 euro. Dat bleek dinsdag uit een rapport van analist Luuk van Beek.

    De analist wees erop dat sinds oktober dit jaar de tankertarieven sterk gestegen zijn tot uitzonderlijk hoge niveaus. Dit door een sterke vraag naar olietankers in combinatie met een groot aantal tankers dat uit de markt werd gehaald zodat men er scrubbers op kon installeren.

    De tarieven zijn sindsdien dan wel terug gedaald, volgens de analist, maar blijven op een niveau dat veel hoger is dan in het verleden het geval was. Ook zijn er enkele structurelere trends die de tarieven zullen blijven ondersteunen, aldus de analist.

    Markt in evenwicht

    De eerste trend is het marktevenwicht dat onlangs bereikt is. Zo wees Van Beek erop dat sinds 2018 de markt langzaam terug in balans is geraakt doordat er capaciteit uit de markt is genomen. De analist verwacht daardoor hogere tarieven in de komende kwartalen door een sterkere marktgroei in combinatie met een dalend aanbod van schepen door de embargo?s van de VS op Iraanse en Chinese olietankers.

    Ten tweede zal het aantal nieuwe schepen op de tankermarkt de komende jaren dalen volgens de analist. Dit door de IMO 2020-regels en extra regulatie over ballastwater, waardoor oudere schepen uit roulatie genomen zullen moeten worden. De analist verwacht dat dit voor een gezonde marktdynamiek zal zorgen in de komende jaren.

    Waardering

    Tot slot wees de analist op de aantrekkelijke waardering in de sector. Ook al is het aandeel van Euronav sterk gestegen de afgelopen weken, toch noteert het aandeel nog altijd sterk onder de intrinsieke waarde. Degroof Petercam verwacht dat deze korting zal verdwijnen eens blijkt dat het herstel van de tarieven duurzaam blijkt te zijn.

    Ook ziet de analist ruimte om zijn koersdoel verder te verhogen indien de markt verder in een bullmarkt zou komen. In een berenmarkt noteert het aandeel meestal tegen een korting van 20 tot 25 procent tegenover de intrinsieke waarde, terwijl de korting verandert in een premie tijdens een stierenmarkt.

    Van Beek verwacht dat de waarde van het aandeel in een gunstig scenario zelfs naar 19 euro kan.

    Het aandeel Euronav steeg dinsdag lichtjes, maar noteert inmiddels stabiel op 10,03 euro.

    Door: ABM Financial News.
    pers@abmfn.be
    Redactie: +32(0)78 486 481
  6. PAPA JOE 20 december 2019 18:23
    Aan Vavli

    Ik heb er al een paar 000 maar je hebt me gemotiveerd om nog bij te kopen
    Ik hoop dat er geen shorters in het spel zitten
    En met de vooruitzichten die hier te lezen zijn kan het alleen maar een positieve ebita worden voor Q4 en enkele Q daarna.
    Deze situatie kan gemakkelijk nog een half jaar aanhouden.
    Ik zat gewoon te wachten wanneer die koers eindelijk eens los zou barsten
    Denk dat er sommige het eindelijk begrepen hebben
    Aan allen prettig en veel verzilvering van dit aandeel.
  7. calvaille 22 december 2019 10:41
    Hi all, ik lees al tijden passief mee op IEX, waaronder op dit Euronav forum. Ik waardeer de bijdragen van diverse leden (in het bijzonder van Risky) zeer, dus dank daarvoor!

    Ik vroeg me af of jullie gehoord hebben van een oil spill in Brazilië (sinds september) waar één van de 5 tankers die ervan worden verdacht eraan schuldig te zijn, van Euronav is (Cap Pembroke). Ik las het op reuters (https://graphics.reuters.com/BRAZIL-OILSPILL/0100B4ST2L9/index.html). Ik denk dat de schuldige maatschappij een behoorlijke liability heeft hier (we hebben het dan over honderden miljoenen of meer). Weten jullie hier iets van?

    Ik ben long Euronav maar probeer wel alle risico's scherp te hebben.
  8. [verwijderd] 22 december 2019 23:52
    quote:

    calvaille schreef op 22 december 2019 10:41:

    Hi all, ik lees al tijden passief mee op IEX, waaronder op dit Euronav forum. Ik waardeer de bijdragen van diverse leden (in het bijzonder van Risky) zeer, dus dank daarvoor!

    Ik vroeg me af of jullie gehoord hebben van een oil spill in Brazilië (sinds september) waar één van de 5 tankers die ervan worden verdacht eraan schuldig te zijn, van Euronav is (Cap Pembroke). Ik las het op reuters (https://graphics.reuters.com/BRAZIL-OILSPILL/0100B4ST2L9/index.html). Ik denk dat de schuldige maatschappij een behoorlijke liability heeft hier (we hebben het dan over honderden miljoenen of meer). Weten jullie hier iets van?

    Ik ben long Euronav maar probeer wel alle risico's scherp te hebben.
    Die oil spill is Oud nieuws ondertussen. En nee, welk schip is nog niet geweten. En ja, honderden miljoenen of meer is fel overdreven. Klinkt shorterig...
  9. calvaille 23 december 2019 09:46
    Wat ik lees in het door mij gequote artikel is dat er eerst één verdacht schip was maar dat er in november 4 schepen (waaronder één van Euronav) aan het lijstje mogelijke verdachten is toegevoegd. Ik begrijp dat ze nog vrij weinig weten en dat het puur is gebaseerd op routes en type vervoerde olie. Het type hier is vrij zwaar waardoor de olie niet aan de oppervlakte drijft dus de totale impact nog een stuk erger zou kunnen zijn dan nu bekend is.

    En nee, ik zit niet short, integendeel, maar zit het liefst wel realistisch long en niet met oogkleppen op. Los van ontwikkeling vraag/aanbod olie en vraag/aanbod tankers is dit natuurlijk wel iets dat op de achtergrond meespeelt als risico bij scheepvaartaandelen (en ook bij boorplatforms, FPSOs, etc). Incidenten komen niet vaak voor maar als ze voorkomen dan kan het ineens vrij heftig zijn. In ieder geval: mocht Euronav van het lijstje verdwijnen of iemand van jullie ander nieuws heeft over dit dossier, dan hoor ik het graag.
    Overigens acht ik de kans dat het Euronav is niet zo hoog want de vloot is vrij jong, dus zomaar een forse lekkage, ook zonder dat Euronav daar zelf melding van maakt of er operationeel iets van te merken is, lijkt me sterk.
19.290 Posts
Pagina: «« 1 ... 398 399 400 401 402 ... 965 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Euronav loopt stevige averij op

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links