Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel HEIJMANS KON AEX:HEIJM.NL, NL0009269109

  • 17,240 26 apr 2024 09:54
  • +0,280 (+1,65%) Dagrange 17,040 - 17,260
  • 21.418 Gem. (3M) 115,9K

Vierde kwartaal 2019

709 Posts
Pagina: «« 1 ... 18 19 20 21 22 ... 36 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. salud 15 november 2019 17:48
    @Nuchtere Kijk Op-12-33uur:
    Het gaat mij er meer om wat er gewoon feitelijk bekend is van de zaak.
    Iedereen heeft wel theorieën of kan ze bedenken. Wat Europoles betreft is denk ik nu wel duidelijk dat daar de zaken (financieel) op instorten stonden en dat (mede?) daarom het contract is opgezegd.

    -De voorlopige gunning was 16 december 2016
    -De uiteindelijke gunning was op 9 februari 2017
    -Intrekking contract was op 15 oktober 2018

    Ergens tussen die twee laatste data is er wat gebeurd.
    Tenminste dat mogen we aannemen.
    Alles wat er vóór die tijd aan de hand was valt ook onder de onderzoekingsplicht van TenneT voor aangaan van het contract?

    Er zal natuurlijk vóór de voorlopige gunning ook een soort samenwerkingscontract tussen Heijmans en Europoles zijn afgesloten.
    Bij de vorming van dat consortium moet toch ook wederzijds onderzoek naar elkaars financiële positie gedaan zijn en naar elkaars mogelijkheden en capaciteiten alvorens er besloten werd samen mee te dingen naar de aanbesteding.
    Daarbij moeten toch bij Heijmans en bij Europoles de boeken zijn geopend.
    Ook de huisbankiers die getekend hebben voor de te maken investeringen tijdens de klus zullen dat gedaan hebben.
    Voor alle drie partijen moet op moment van de gunning duidelijk geweest zijn dat wat financiën betreft, - en qua technische mogelijkheden en logistieke planning betreft, het project door kon gaan.

    Immers ... TenneT zegt toch zelf voor wat betreft dit soort activiteiten geen enkel risico te nemen?

    Wie bedondert dan wie, als de aannemende partijen hogelijk verbaasd zijn als het contract "plotseling (?) wordt opgezegd?

    Waarom hebben de betreffende huisbankiers niet eerder aan de bel getrokken?

    - Ik heb het al eerder in mijn posts gezegd en ik zeg het nu nog een keer (zal ik wel weer commentaar op krijgen)

    ... In de verte doet mij dit aan Imtech denken, en ik hoop dat ik het mis heb.

  2. salud 17 november 2019 14:33
    www.telegraaf.nl/financieel/162816240...

    VNO-NCW: PFAS-claim 500 miljoen tot 1 miljard

    AMSTERDAM - De schadeclaim vanwege de problemen met PFAS die werkgeversorganisaties onder aanvoering van VNO-NCW aankondigden tegen het kabinet kan uitkomen op 500 miljoen tot 1 miljard euro. Dat zei voorzitter Hans de Boer van VNO-NCW zondag in actualiteitenprogramma Buitenhof.

    VNO-NCW-voorzitter Hans de Boer voorziet grote claim in PFAS-affaire.

    Veel bouw- en met name grondverzetbedrijven kunnen door de strenge milieuregels over PFAS, een verzamelnaam voor een groep giftige stoffen, niet meer aan het werk. Ze stellen dat de norm voor de PFAS-waarde in grond te streng is.

    Twee ton per bedrijf
    „Er zijn ongeveer vierduizend tot vijfduizend bedrijven die hier last van hebben. Het gaat mediaan om twee ton per bedrijf dus dat zou uitkomen op een half miljard tot 1 miljard euro”, zei De Boer. Hij zei erbij dat de hoogte van de claim nog niet vaststaat en dat alles eerst aan de leden van zijn vereniging moet worden voorgelegd.

    VNO-NCW repte woensdag na crisisoverleg met andere brancheverenigingen over PFAS en stikstof voor het eerst over de claim. Toen werd nog niet gesproken over de hoogte van de claim, maar tegenover NRC had De Boer het over „tientallen miljoenen euro’s.”

    Nieuwe PFAS-norm
    Door de huidige stikstofcrisis staan in de bouw- en infrasector duizenden banen op het spel en gaan miljarden euro’s aan omzet verloren. PFAS is volgens de betrokkenen een nog veel slechter verhaal. Veel bedrijven zouden al op omvallen staan.

    Het kabinet wil in december met een nieuwe nationale PFAS-norm komen, om ervoor te zorgen dat meer grondverzetters weer aan het werk kunnen.

  3. forum rang 5 tradersonly 17 november 2019 14:58
    Was dat allemaal een statement: ik ben binnen en ga eens even schoon schip maken hier?
    ,,Nou, je vraagt er naar, maar dat is voor mij alweer verleden tijd. Business as unusual, noem ik dat ook wel. Er spelen elke dag wel dingen. Maar het klopt dat we goed hebben gekeken naar onze topstructuur en onze strategie. Wij wilden onze organisatie voorbereiden op de volgende fase van groei, en dat is gelukt.”

    Is het dan nu rustig?
    ,,Nee, het is nu niet rustig, maar het gaat ook nooit rustig worden. Er ligt met de energietransitie een immense opgave, die ergens over gaat. Ik ben hier ook niet gekomen om rustig op de winkel te passen.”

    Bevalt het wel, als hoogste baas?
    ,,Laatst vroeg iemand of dit leuker is dan m’n vorige functie. Vaak wel, zei ik toen, maar niet altijd. En dat hoeft ook niet. Ik zit in de tweede helft van m’n carrière en het gaat ook echt ergens over. Ik heb geen moeite met een minder leuke dag, een minder leuke week, of een minder leuke maand. Ik ben met iets groters bezig dan mezelf, dus het hoeft niet altijd leuk te zijn.”

    Er ligt met de energie­tran­si­tie een immense opgave, die ergens over gaat. Ik ben hier ook niet gekomen om rustig op de winkel te passen.

    Collega-netbeheerder Alliander klaagt al tijden over het tekort aan techneuten. Hoe zit dat bij jullie?
    ,,Ik denk dat het bij de regionale bedrijven iets nijpender is. Tot nu toe lukt het ons redelijk om genoeg talent te vinden. Maar wij werven dan ook in twee landen, dat is een grote vijver om uit te vissen. In twintig jaar zijn we in Arnhem van 180 mensen gegroeid naar 4500 medewerkers, en hebben we nog 500 vacatures openstaan. We hebben hier ons hoofdkantoor, maar ook dat puilt inmiddels uit. Daarom gaan we binnen een paar maanden een tweede kantoor openen in Arnhem, voor honderden arbeidsplaatsen.”

    Waar?
    ,,Dat kan ik nog niet zeggen, want het contract is nog niet getekend. Maar wat ik wel kwijt wil: we hebben ons hoofdkantoor in Arnhem en dat blijft ook zo. Het is niet voor niets dat we hier op nog een locatie gaan zitten. Dit is een fijne, goede omgeving. Het is een energieregio, met partijen als Alliander en DNV GL (het oude KEMA, red.). Een echte hotspot. We zijn dus vernetzt met de regio Arnhem.”
  4. forum rang 5 tradersonly 17 november 2019 14:58
    Artikel uit de gelderlander van afgelopen week:

    www.gelderlander.nl/arnhem/manon-van-...

    Manon van Beek (48) leidt TenneT in turbulente periode: ‘Ik ben hier niet om rustig op de winkel te passen’

    ARNHEM - Ruim een jaar is Manon van Beek (48) de baas van TenneT, de Arnhemse beheerder van hoogspanningsnetten in Nederland en Duitsland. Een turbulente periode. ,,Ik ben met iets groters bezig dan mezelf, dus het hoeft niet altijd leuk te zijn.”

    Sjors Moolenaar 12-11-19, 14:57 Laatste update: 15:58

    Manon van Beek kende niet bepaald de ideale eerste dag voor iemand die aan een nieuwe baan begint. Als de Naardense op maandag 3 september 2018 om 07.30 uur, het wordt net licht, bedrijventerrein Arnhems Buiten oprijdt, wordt ze begroet door een spandoek: ‘Welkom nieuwe ceo, waar blijft onze cao?’

    Vakbonden CNV en FNV hebben de start van Van Beek aangegrepen om actie te voeren, zo wordt snel duidelijk. Eenmaal aangekomen bij het gebouw van haar nieuwe werkgever stapt ze uit, neemt een flyer aan van een van de actievoerders en blijft even bij het clubje demonstranten staan. De vakbondsleden hebben niet in de gaten dat zíj de ceo is die ze daar die ochtend op staan te wachten. Maanden later, in januari, zal TenneT een nieuwe cao met de bonden tekenen.

    Grote speler in stroomland
    TenneT is een grote speler in stroom-land. Het laatste echte staatsbedrijf bovendien. De Nederlandse overheid is 100 procent aandeelhouder. Maar niet lang meer. De Arnhemse beheerder van hoogspanningsnetten maakt een explosieve groei door. Niet alleen in eigen land, maar ook in Duitsland, waar TenneT een steeds grotere rol speelt met haar ‘stroomsnelwegen’ op land en zee.

    De groei in beide landen kost het bedrijf miljarden euro's. TenneT wil klaar zijn voor de toekomst, waar elektriciteit niet langer wordt opgewekt met kolen en gas, maar met zon en wind. Liefst 35 miljard euro is er nodig tot 2028, waarvan 12 miljard in Nederland wordt gestoken, en 23 miljard in Duitsland. Minister van Financiën Wopke Hoekstra zoekt voor een deel van die investeringen een Duitse partner, mogelijk de Duitse Staat.

    Hoe kijkt u daar tegenaan?
    ,,Het is geen nieuws dat wij behoefte hebben aan kapitaal. Die gesprekken lopen al zeker twee jaar. Ook de minister erkent het belang van een grensoverschrijdende netbeheerder. In Duitsland zeggen ze niet voor niets: Wir sind alle vernetzt. Je kunt in je eentje geen stroomnet in stand houden.”

    Wat is er straks nog Nederlands aan TenneT?
    ,,TenneT is geen Nederlands bedrijf. TenneT is een bedrijf met een Nederlandse aandeelhouder. Wij opereren in Nederland en Duitsland, hebben 4500 medewerkers, er zitten 41 miljoen klanten achter onze hoogspanningsnetten. We zitten in de top 5 van Europese spelers. Ik spreek Duits omdat ons bedrijf in Duitsland groter is dan in Nederland, we hebben daar veel collega’s en ik ben daar veel.”

    Vorige week nog, klom Van Beek 230 meter omhoog, een mast boven de rivier de Elbe in. Het is een van de hoogste masten van Europa. Elke week bezoekt ze een project, ergens waar TenneT bezig is. Het control center van het bedrijf in Ede of de interconnector in Doetinchem, een stroomsnelweg tussen Nederland en Duitsland. Haar Duits wordt ondertussen ‘immer besser’. Voordat ze adviesbureau Accenture verruilde voor de topbaan bij TenneT, zat Van Beek een paar weken bij de nonnen in Vught om zich de taal eigen te maken. ,,Op school heb ik het nooit gehad.”

    TenneT doet, simpel uitgelegd, drie dingen: het transporteren van elektriciteit, de handel in stroom op Europese energiemarkten faciliteren, en balanshandhaving. Dat laatste is van groot belang. Elke vier seconden wordt in Europa de vraag naar stroom afgestemd op het aanbod ervan. 43 ‘TenneTs’ zorgen voor dat evenwicht. ,,Daar ben je dus ook met elkaar vernetzt”, zegt Van Beek. ,,Letterlijk en figuurlijk. Als een land op rood springt, ben je met z’n allen verantwoordelijk om dat net in balans te houden.”

    Ter illustratie: begin vorig jaar, toen een politieke ruzie tussen Servië en Kosovo voor een verstoring van het netwerk zorgde, was het even alle hens aan dek. De elektriciteitsnetten waren niet in balans, wat in 25 landen voor een afwijking zorgde. Klokken en wekkers in heel Europa, aangesloten op het lichtnet, liepen daardoor zes minuten achter. Het duurde maanden voordat het evenwicht hersteld was.

    Als een land op rood springt, ben je met z’n allen verantwoor­de­lijk om dat net in balans te houden

    Gaat de overgang naar zonne- en windenergie voor meer van dat soort onregelmatigheden zorgen?
    ,,We willen naar 80 procent duurzame energie in ons netwerk. Steeds meer wind en zon, die als eigenschap hebben dat de zon weleens niet schijnt en de wind weleens niet waait, en we zullen ook dan elke vier seconden vraag en aanbod in balans moeten brengen.”

    Hoe speelt TenneT daar dan op in?
    ,,Bijvoorbeeld door de accu’s van straks miljoenen elektrische auto’s te kunnen gebruiken als opslag, tegen betaling. Zo kunnen mensen thuis meedoen aan de energietransitie en tegelijk hun eigen kosten verlagen. Maar als drie weken lang de zon niet schijnt en de wind niet waait, dan kom je er niet met die batterijen. Dan heb je grootschalige opslag nodig. Daarom kijken we nu of we energie op kunnen slaan in moleculen, en het dan om kunnen zetten in waterstof, groene waterstof. Dat is nog niet rendabel, maar daar wordt aan gewerkt.”

    Na het cao-akkefietje op Van Beeks eerste dag, volgden er nog een paar rommelige maanden. Een groot contract met aannemer Heijmans werd ontbonden, en eind vorig jaar ging het bestuur van TenneT op de schop.

    Het was ook de periode dat interviewverzoeken met de nieuwe ceo ‘even geen prioriteit hadden’.
  5. forum rang 5 tradersonly 17 november 2019 15:16
    n Rilland hat Tennet die ersten Wintrackmasten für das Projekt "Zuid-West 380 kV West" aufgestellt. (Foto: TenneT Holding B.V.)
    Arnheim (energate) - Der Übertragungsnetzbetreiber Tennet hat im niederländischen Rilland die ersten neuartigen Wintrackmasten für die Höchstspannungsleitung Borssele-Rilland errichtet. Das an der Entwicklung beteiligte deutsche Unternehmen Europoles hatte zwischenzeitlich Insolvenz angemeldet. Insgesamt ist in der Provinz Zeeland der Bau von 114 Wintrackmasten vorgesehen, teilte der Tennet mit. Im Rahmen des Ausbauprojekts "Zuid-West 380 kV West" baut der Netzbetreiber eine neue Umspannanlage und drei Leitungsverbindungen. Dadurch soll die Flexibilität beim Stromtransport in der Region steigen und mehr Kapazitätssituation an der belgischen Grenze bereitstehen.

    Zum Einsatz kommen die neuen Vollwandmasten vom Typ "Wintrack", die Tennet in den vergangenen Jahren schon an mehreren Standorten installiert hat (energate berichtete). Die himmelgrauen Stahlsäulen werden paarweise aufgestellt und sollen sich besser ins Landschaftsbild fügen, als herkömmliche Gittermasten. Zudem erzeugen sie ein kleineres magnetisches Feld.

    Geplatzter Großauftrag und mögliche Verzögerungen

    Ursprünglich sollte das Konsortium HEP bestehend aus dem deutschen Masthersteller Europoles und dem niederländischen Bauunternehmen Heijmans die Masten liefern und aufstellen. HEP hatte das Wintrack-Konzept weiterentwickelt und die Stahlmasten um einen Betonsockel ergänzt. Im Oktober 2018 hat Tennet den Großauftrag aber zurückgezogen und dies mit Zweifeln in Bezug auf Qualität und Zeitplan begründet. Europoles aus dem bayerischen Neumarkt musste wenig später Insolvenz beantragen. Erst Anfang April meldete das Unternehmen, dass mit der Fuchs & Söhne GmbH ein Investor gefunden wurde, der wesentliche Teile der Europoles-Gruppe übernimmt. Insgesamt werden 390 Mitarbeiter weiterbeschäftigt, 140 Arbeitsplätze fallen durch die Übernahme weg.

    Den Abschluss des Ausbauprojekts "Zuid-West 380 kV West" hatte Tennet für Ende 2020 geplant. Dann will Örsted die Offshore-Windparks Borssele I und II in Betrieb nehmen. Die bestehende Netzinfrastruktur wird dann nicht mehr ausreichen, um die komplette Stromerzeugung in der Region in Spitzenzeiten aufzunehmen. Ob es durch die Probleme mit HEP zu Verzögerungen im Zeitplan kommt, lasse sich im Moment noch nicht abschätzen, heißt es aus Arnheim. /tc

    -----------

    Europoles was dus nog niet in de problemen, maar kwam dat wel toen Tennet het contract introk.

    Wat ik niet begrijp is dat het wintrack II concept - de doorontwikkeling van wintrack I - ook in de gunning omschreven word, zoals in het persbericht van Heijmans destijds (9 februari 2017) te lezen was

    ''De Wintrack II mast is een doorontwikkeling van Wintrack I en is deels ook van beton gemaakt in plaats van staal wat kosten bespaart. De masten hebben een rank en strak profiel, een omgevingsneutrale kleur en zijn zo ontworpen dat de zogenoemde magneetveldzone aanzienlijk wordt versmald. Door deze eigenschappen is het mogelijk nieuwe, bovengrondse 380 kV verbindingen aan te leggen met een veel lagere impact op de leefomgeving.''

    www.heijmans.nl/nl/nieuws/wintrack-ii...

    Saillant detail in het voorlopig gunnings persbericht van Heijmans is toch wel deze quote:

    Deze voorlopige gunning past in het selectieve wervingsbeleid van Heijmans, waarbij grote werken in partnerships worden aangenomen en projecten worden gerealiseerd in samenwerking met partners die een gedegen track record hebben op hun gebied

    Dan nog eens over dat innovatieve ontwerp:

    Innovatief ontwerp
    Wintrack is een nieuw mast-concept voor hoogspanningslijnen en wordt door TenneT al gebruikt in de projecten Randstad 380 kV Zuid- en Noordring en Doetinchem-Wesel. De innovatieve Wintrack II mast wordt deels ook van beton gemaakt, in tegenstelling tot de Wintrack I mast die geheel van staal is.


    ----------

    Verder zoeken op wintrack II concept levert dit bericht op:
    www.ipcon.nl/projecten/39-omgevingsma...

    HET PROJECT
    Wintrack is een nieuw mast-concept voor hoogspanningslijnen en wordt door TenneT al gebruikt in de projecten Randstad 380 kV Zuid- en Noordring en Doetinchem-Wesel. De innovatieve Wintrack II mast wordt deels ook van beton gemaakt, in tegenstelling tot de Wintrack I mast die geheel van staal is. Ook heeft de mast een rank en strak profiel en is zo ontworpen dat de zogenoemde magneetveldzone aanzienlijk wordt beperkt. Door deze eigenschappen is het mogelijk nieuwe, bovengrondse 380 kV verbindingen aan te leggen met een minimale impact op mens en landschap.

    ONZE ROL
    Tim Braspenning was namens Strukton Civiel als tenderadviseur/projectbeheersing actief op dit project.

  6. forum rang 5 tradersonly 17 november 2019 15:26
    Blijkbaar is Tennet plots in de beginfase van de klus gaan denken dat het wintrack II concept , dus met deels betonnen in plaats van volledig stalen palen ergens in zou kunnen boeten op kwaliteit.

    In het volgende artikel valt er iets te lezen over de eisen waaraan de palen van wintrack I in elk geval dienden te voldoen

    www.betonenstaalbouw.nl/artikel/rands...

    Stevige fundering
    Bij de aanleg van de Noordring wordt gebruik gemaakt van Wintrack masten, bestaande uit twee pylonen. De hoogte van de slanke en spits toelopende masten is circa 55 tot 80 meter. Om de stroomvoorziening blijvend te kunnen garanderen, moeten de Wintrack masten uiteraard goed gefundeerd worden. “In totaal verzorgen wij 63 fundaties. Dat zijn niet alleen fundaties voor de masten, maar bijvoorbeeld ook voor opstijgpunten, waar de ondergrondse kabels weer boven komen”, legt Laura van der Tuijn uit. “Daarnaast zijn er verschillende fundaties voor hoekmasten en steunmasten. De hoekmasten worden zwaarder belast, waardoor er onder deze masten een zwaardere fundatie nodig is.”

    Gelukkig heeft Haitsma Beton al veel ervaring met het funderen van soortgelijke projecten, zoals bijvoorbeeld windmolens. “Onder de grote Wintrack hoekmasten komen 24 palen vierkant 45”, zegt Jacquelien Outhuyse, Coördinator Verkoop Heipalen bij Haitsma Beton. “De steunmasten kunnen toe met 14 palen. De fundaties onder de stijgpunten worden voorzien van heipalen vierkant 35.”

    Klantspecifieke palen
    De palen hebben een lengte van 16,5 tot 31 meter. “Het betreft palen die bestand zijn tegen vermoeiing, trillingen, trek en druk. De wapening in de eerste meters van de palen mag daarom absoluut niet gelast zijn. Daarom wordt de wapening in de bovenste zeven meter gevlochten”, legt Outhuyse uit. “De palen zijn voorzien van zo’n beetje alle extra voorzieningen die maar in een paal kunnen zitten. Er is sprake van extra voorspanning, lange en zware kopwapening, een betonkwaliteit die geschikt is voor meerdere milieuklassen, stekeinden, een aardplaat, een aardstaaf en ribbels.”

    Van der Tuijn geeft aan dat de palen over de bovenste 1,30 meter aan drie zijden geribbeld zijn uitgevoerd: “Over de palen komt een prefab betonnen element met een uitsparing voor de palen. Na plaatsing wordt er wapening aangebracht en het prefab element volgestort (een door BAM gepatenteerd systeem).”

    Bijzonder is de aardstaaf die in iedere paal is opgenomen: deze is verbonden met een aardplaat in het stortvlak van de paal. Bij sommige palen loopt de aardstaaf tot onderin de paal, bij anderen stopt deze op een diepte van zes meter.

    Inmiddels is de levering van de palen gestart. Een continue stroom die – met enkele tussenpozen – aan zal houden tot het najaar 2018. Van der Tuijn besluit: “De samenwerking met Haitsma Beton verloopt prima. Prettig is ook dat ze met ons meedenken.”

    --------

    Het lijkt mij dat alle trekkrachten - met trillingen, druk etc. uitvoerig zijn doorberekend in modellen.
    Het rivm gebouw welk trillingsvrij gebouwd moest worden en waarvan Heijmans zijn deel destijds heeft overgeheveld aan Strukton zat toen nog zeer vers in het geheugen.
    Bovendien heeft Heijmans aangegeven dat dit funderingswerk juist paste in het plaatje van risk-of en werk betrof 'waar we goed in zijn'.

  7. salud 17 november 2019 16:25
    @tradersonly: "Blijkbaar is Tennet plots in de beginfase van de klus gaan denken dat het wintrack II concept , dus met deels betonnen in plaats van volledig stalen palen ergens in zou kunnen boeten op kwaliteit."

    -Maar waar blijkt dat dan uit?

    Ook in je post:

    "Oktober 2018 hat Tennet den Großauftrag aber zurückgezogen und dies mit Zweifeln in Bezug auf Qualität und Zeitplan begründet".

    -Dat kan dus ook over het stalen gedeelte gaan in plaats van de fundamenten.

    Blijft het FEIT dat Europoles op 10 oktober 2018 bij de rechter zat wegens insolventie en dat TenneT het contract op 15 oktober heeft opgezegd.

    Dus 5 dagen later!!!

    Hoe kan Europoles dan op woensdag 10 oktober claimen dat ze in moeilijkheden geraakten door het opzeggen van dat contract.
    Heijmans en aandeelhouders werden met die opzegging op maandag 15 oktober verrast.

    Wie van de drie liegt er nou dat ´ie barst ... en ... waarin zit hem dat verschil van vijf hele dagen.
    Zelfs met een postduif zou dat bericht nog minder tijd nodig hebben om in Rosmalen aan te komen.
    Hoe zit dat...
    Ik vind dat Heijmans ons wat dat betreft wel een verklaring verschuldigd is!

    -Weet iemand trouwens wie de geldschieters van Euopoles waren? Omdat het een GmbH was is die info moeilijk te achterhalen.
    Hebben die geldschieters via het "old boys network" soms even langer de tijd gehad om hun belangen veilig te stellen?
    Had TenneT zelf niet toevallig ook een belang in die toko?

    Maar dat is allemaal giswerk.

    Verder zit er ook nog een grote vertakking naar Polen en daar is helemaal geen zicht op, vandaar ook mijn vergelijking dat het in de verte op Imtech begint te lijken voor datgene wat zich over de NL grens heeft afgespeeld.

  8. forum rang 5 tradersonly 17 november 2019 17:52
    Heijmans had het werk al eerder gedeeltelijk stilgelegd (eind september/begin oktober) omdat tennet blijkbaar niet wilde betalen voor geleverd werk.

    Zie dit bericht uit de pzc van 9 oktober:

    www.pzc.nl/bevelanden/werk-aan-380kv-...

    Dat er 5 dagen tussen zit is idd bizar.

    Heijmans had deze klus overigens ook wel met VolkerWessels kunnen voortzetten lijkt mij. Dan was het werk eerder af geweest. Vreemd dat ze per se een nieuwe aanbesteding wilden opzetten.

  9. salud 17 november 2019 19:25
    @tradersonly: OK dat artikel hebben we dus gemist en uit het artikel blijkt dat er al geruime tijd gesprekken en vraagtekens waren bij het contract.

    Gepost door de journalist (Jouri Wisse) op 9 oktober en dus in lijn met de berichtgeving uit Duitsland qua de datum.
    Het komt er dus op neer dat TenneT de combinatie als geheel gaat wantrouwen en Heijmans keihard ziet als onderdeel van die combinatie, en dus ook voor een eventuele nalatigheid of tekortkoming van die combinatie aansprakelijk stelt.
  10. salud 18 november 2019 10:41
    Hier nog een stukje van 15 oktober 2018 waaruit blijkt dat de opzegging contract met TenneT niet als een verassing kwam:

    www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/tennet-zegt-...

    -citaat:"De afgelopen maanden is er uitvoerig gesproken over contractuele eisen en voorwaarden, waaraan volgens TenneT niet wordt voldaan", meldt de netbeheerder in een verklaring. Vorige week werd bekend dat het werk aan de hoogspanningsmasten ter hoogte van Rilland al enkele weken stil ligt vanwege de onenigheid.
  11. forum rang 6 Nuchtere Kijk Op 18 november 2019 12:58
    @Salud: VTC zat achter Europoles ! www.vtc.de

    Verder moeten we het nu gewoon maar overlaten aan de arbitrage commissie.
    We kunnen wel blijven speculeren, maar dat helpt toch niets.

    Feit blijft in mijn ogen, dat Heijmans de funderingen voor de wintrackmasten zou aanleggen, en Europoles zou de wintrack 2 masten zelf bouwen.

    @tradersonly: I.z. jouw opmerking>
    "Heijmans had deze klus overigens ook wel met VolkerWessels kunnen voortzetten lijkt mij. Dan was het werk eerder af geweest. Vreemd dat ze per se een nieuwe aanbesteding wilden opzetten."

    Dat is nu net het punt wat denk ik de arbitrage commissie sterk laat meewegen.
    Nml. dat Tennet door die insolvabiliteit van de Palenboer, uiteindelijk Heijmans probeerde verantwoordelijk te houden, omdat er bij Europoles moeilijk iets te halen was.

    Heijmans voelde zich ergens dubbel gepakt, en wilde daarom NIET akkoord gaan met het gedane voorstel van Tennet. Het feit dat Tennet dat voorstel gedaan heeft zegt al wat, maar ook de gehele gang van zaken er omheen natuurlijk.

    Dat Heijmans de funderingen voor de wintrackmasten zou aanleggen en dat vervolgens Tennet HEP aanspreekt, omdat de palenboer insolvent verklaard wordt, zegt al genoeg lijkt me. Ook Tennet weet WAAR de kracht van Heijmans ligt. Toen Heijmans NIET akkoord ging met de schadeloos stelling van Tennet iv.m. uitblijven v.d. palen levering. Heeft Tennet zelfs (wel/niet rancuneus?) VW in huis gehaald en wil zelfs Tennet extra kosten verhalen op HEP. Tennet moest toch vanaf dag 1 geweten hebben waar de kracht van Heijmans lag. Echter draait alles hier om geld, en wordt er in mijn ogen NIET eerlijk gecommuniceerd/gemanaged door Tennet in deze patstelling. Het zou mij vreemd overkomen als ook de arbitrage commissie niet gaat inzien, dat Heijmans zowel door partner Europoles als ook door Tennet is gestraft. Al erg genoeg voor Heijmans dat de order is opgezegd. Maar dan ook nog eens door Tennet (nog steeds overheid) zo te worden uitgespeeld/behandeld en dan de klus aan VW over te doen! En dan die meerkosten ook te willen claimen bij Heijmans !? Dat kan toch niet waar zijn. Het feit dat Heijmans gedaan werk betaald wilde krijgen, niet akkoord ging met een soort van coulance voorstel zegt mij genoeg. Maar het gaat nu niet om mijn gedachten forum genoten ;-) De arbitrage commissie zal het ons (hopelijk snel) laten weten. Maar het feit dat toen Heijmans niet akkoord ging met coulance aanbod Tennet, geeft mij te denken dat Heijmans sterk staat. Juist ook omdat Heijmans daarna helemaal buitenspel is gezet, en juist omdat Heijmans alleen al door de duur van deze juridische onzekerheid al genoeg gestraft is. Ik hoef niet uit te leggen neem ik aan, wat er allemaal voor extra kosten en schade ook al is ontstaan voor Heijmans. Daarom speculeren heeft gewoon nu geen zin. Het is alleen de vraag met name ! WAT heeft er bij Europoles en hun aandeelhouder VTC München allemaal gespeeld, dat OOK Heijmans e.e.a. mogelijk niet heeft zien aankomen en sterk is verrast. Overal was te lezen dat Europoles de LEADING palenboer van Europa was Pfff. Ook voor mij moeilijk om mijn commentaar voor me te houden. Heb daar i.d.d. geruchten over gehoord, en mijn bedenkingen ook over. Maar de arbitrage en alle juristen zullen op feiten een uitspraak gaan doen en niet op geruchten. Ik hoop dat deze SOAP nu eens SNEL duidelijkheid krijgt. Heijmans en de gehele bouwwereld hebben al tegenslagen genoeg lijkt me ;-)
  12. Broer Konijn 18 november 2019 18:44
    Helaas....

    Nico PR Bakker/BNPP Markets NL
    ?@TheDailyTurbo
    Volgen @TheDailyTurbo volgen
    MeerNico PR Bakker/BNPP Markets NL heeft geretweet Johan Wevers
    HEIJMANS stuurt aan op een 'whipsaw' ofwel een valse bullenuitbraak, koers valt terug onder de daily SMA. Weekly chart toont Bearish Engulfing.....ziet er niet positief uit....Nico PR Bakker/BNPP Markets NL heeft toegevoegd,
    Johan Wevers

    @JohanWevers1
    @TheDailyTurbo HEIJMANS, afscheid nemen of nog heel even aanzien? bvd!
    08:24 - 18 nov. 20
    19
  13. forum rang 5 Daexter 19 november 2019 21:50
    quote:

    HenkdeV schreef op 19 november 2019 15:59:

    [...]

    Veel kleiner bedrijf, veel minder omzet op de beurs en (heel) veel minder aandelen.
    Nee dat heeft er niets mee te maken. Short is sowieso altijd uitgedrukt in een percentage. Dus dan maakt het niet uit of je een miljard of een miljoen aandelen hebt uitstaan.

    Its all about confidence.... Heijmans heeft afgezien van de zaak Tennet de afgelopen 2 jaar een redelijk steady beeld laten zien. Hillen communiceert helder en komt niet met "verrassingen".

    Dat kan voorlopig niet worden gezegd van BAM die lijken er nog steeds niet veel van te begrijpen hoe je een steady beeld schetst.

    Waar je wel een punt hebt, tenminste ik denk dat je dat bedoelt. Heijmans is overzichtelijk doordat het alleen op de Nederlandse markt opereert. Bij BAM zijn er al jaren zorgen over de gevolgen van een eventuele Brexit en nu schijnen er ook problemen in Duitsland te zijn. De precieze gevolgen daarvan zijn allemaal moeilijk in te schatten en dus krijg je speculatie, zowel omhoog als omlaag.

709 Posts
Pagina: «« 1 ... 18 19 20 21 22 ... 36 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Bouwbedrijf Heijmans blijft optimistisch in verraderlijke sector

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links