Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Stikstofkwestie

1.663 Posts
Pagina: «« 1 ... 7 8 9 10 11 ... 84 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 Chiddix 24 september 2019 12:17
    Nederlandse boeren kunnen verkassen naar het Oostblok omdat daar veel meer ruimte is met gebruik stikstof(mest). Maar ik kijk er anders tegenaan. Doorschrappen wat natuurgebieden en de omvang geiten, kippen, varkens, paarden geleidelijk iets terugbrengen.
    Snelheid auto s iets reduceren. Schiphol in zee. Luchtvaart is verantwoordelijk voor 10% stikstofuitstoot. En uitstappen uit het klimaatakkoord Parijs.
  2. forum rang 6 jonas 24 september 2019 17:11

    Je kan er inderdaad heel anders tegenaan kijken.

    Neem die natuurfanatici en al hun organisaties die streven naar oorspronkelijke natuur uit datum X. Waarom eigenlijk? En hadden ze op datum X-Y ook niet zo moeten denken etc en dus van een soort constante natuur moeten uitgaan?

    Denk je daarover na: complete waanzin! Komt bij de menselijke soort is ook onderdeel van die natuur. Helaas voor die natuur freaken, maar er zijn mensen zoals ik die menen dat er vanuit de menselijke soort over de natuur mag worden nagedacht en vanuit het menselijk belang.

    Neem dat Stikstofgedoe. Geweldig spul! Leidt ertoe dat dorre heidegronden kunnen veranderen in mooie bossengebied met vruchten bomen enzo. Wat is er tegen dat laatste eigenlijk? Lekkere vruchten voor de mens en tja wat minder bijzondere isodiearie-kevertjes in dat dorre saaie heidegebied.

    Wie bepaalt eigenlijk wat de voorkeur verdient? Zijn natuurdrammers heilig?

    Groet, Jonas
  3. forum rang 9 josti5 24 september 2019 17:18
    Ja, die zijn heilig.
    Zij weten het.
    Dat zie je in de duinen met die herten, die niet afgeschoten mochten worden.
    Gevolg: bomenslachting, omdat die beesten de schors vreten.
    Schotse runderen in een bos waren ook al geen succes: moesten stiekum bijgevoerd worden.
    En de wilde paarden waren al snel weg: die wilden een kind nog wel eens een zwieper geven.
    Het gedoe met het wild in de Oostvaardersplassen is algemeen bekend.

    Al dat 'beheer' is niks anders dan hobbyïsme, waarbij flora en fauna maar al te vaak het nakijken hebben.
    Lekker de natuur haar gang laten gaan.
    Geldt óók voor het klimaat.
    Maatschappij, natuur en klimaat zijn niet maakbaar, al wil links dat nog zo graag.
  4. forum rang 10 DeZwarteRidder 24 september 2019 20:58

    Waterbouw mist bijna miljard euro aan omzet door strengere aanpak chemische stof PFAS

    Opdrachten worden uitgesteld nu er veel nadrukkelijker op de aanwezigheid van schadelijke stoffen moet worden gecontroleerd. Er wordt gevreesd voor grotere problemen dan bij de stikstofkwestie.

    www.fd.nl
  5. forum rang 7 JP Samosa 25 september 2019 08:59
    quote:

    Chiddix schreef op 25 september 2019 07:52:

    In een enquete van de NOS is 40% van de boeren bereid te stoppen met hun veestapel bij een gunstige regeling. Dat is goed nieuws voor het kabinet.
    Eerder goed nieuws voor de boeren die met een gouden regeling worden gesaneerd
  6. forum rang 7 JP Samosa 25 september 2019 09:05
    quote:

    josti5 schreef op 24 september 2019 09:00:

    Als die activisten er inderdaad in slagen om de formule 1 naar de knoppen te helpen, krijgen ze de massa tegen zich: die wordt dan écht wakker.
    Killen dus, die formule 1 :-)

    De massa interessert formule1 niet.
    Jongetjes in een race-autootje, en een hoop herrie...
  7. forum rang 9 josti5 25 september 2019 09:12
    quote:

    Señor Acero schreef op 25 september 2019 09:05:

    [...]

    De massa interessert formule1 niet.
    Jongetjes in een race-autootje, en een hoop herrie...
    Nou, dus zo ongeveer de gemiddelde kiezer op VVD/CDA/D666/Partij van de Arbeid/Groen Links :-)

    Die laat zich zijn speeltje niet ontnemen door een paar actievoerders.
  8. forum rang 10 voda 25 september 2019 13:28
    Waarom komt commissie-Remkes met een stikstofadvies?

    Vanmiddag komt het Adviescollege Stikstofproblematiek (de 'commissie-Remkes') met een advies waar politiek en bedrijfsleven met spanning naar uitkijken. Waarom eigenlijk? En vijf andere voor de hand liggende vragen.

    1. Waarom een commissie-Remkes?

    Omdat het kabinet zich in mei liet overrompelen door een vernietigende uitspraak waarin Nederlands hoogste rechtscollege, de Raad van State, het stikstofbeleid van de overheid naar de prullenbak heeft verwezen.

    Dat afgekeurde stikstofbeleid steunde op creatief boekhouden met stikstofnormen in de zogeheten PAS, de Programmatische Aanpak Stikstof. Via de PAS kregen bedrijven vergunning voor activiteiten waarbij stikstofverbindingen vrijkomen en stikstofnormen worden overschreden, als ze beloofden in de toekomst minder stikstof uit te stoten. Op de pof met stikstof.

    Sinds de uitspraak van de Raad van State liggen 18.000 projecten en bouwprojecten stil. Met de handen in het haar riep het kabinet ad hoc een commissie in het leven om een uitweg te zoeken uit deze noodsituatie. Dat is de commissie-Remkes.

    2. Je gaat toch niet dood van stikstof?

    Nee, althans niet direct. Het grootste deel van de lucht die we inademen bestaat uit stikstof. Stikstof is ook nodig als nuttige voedingsstof voor planten. Het probleem is dat industrie, transport en landbouw een overdaad aan stikstofverbindingen uitstoten, zoals ammoniak, nitraat en stikstofoxiden. Die veroorzaken elk hun eigen chemische reacties, afhankelijk van de plek waar ze worden uitgestoten. Zo veroorzaken stikstofoxiden en ammoniak fijnstof in de lucht. Volgens de Gezondheidsraad overlijden in Nederland jaarlijks ruim 9000 mensen aan de luchtvervuiling door fijnstof.

    Stikstofverbindingen slaan neer op de bodem, waardoor continu een soort kunstmest uit de lucht neerdaalt op het land. Dat leidt tot verzuring en vermesting, waardoor in natuurgebieden kalkminnende planten en langzaam groeiende zeldzame planten worden verdrongen door algemene snel groeiende stikstofliefhebbers zoals bramen en brandnetels. Europese stikstofnormen zijn bedoeld om dergelijke effecten te beperken. Nederland dreigt deze normen te overtreden.

    3. Kunnen die natuurgebieden niet weg?

    Sommigen wel. Maar van de 166 Natura-2000-gebieden in Nederland, zoals de Waddenzee, kan de bescherming niet zomaar worden opgeheven zonder in conflict te komen met Europese verdragen en Europees beschermde rechten. Die gebieden zijn zo zwaar beschermd omdat eerder is besloten dat ze van Europese of mondiale waarde zijn.

    4. Langzamer rijden maakt toch niets uit?

    Verkeer veroorzaakt 6% van de Nederlandse stikstofuitstoot. Het terugbrengen van de maximumsnelheid op (sommige) snelwegen van 130 naar 120 of 100 kilometer per uur, zoals de commissie-Remkes naar verluidt adviseert, gaat een reductie van de Nederlandse stikstofuitstoot van één cijfer achter de komma opleveren. Landelijk misschien klein bier. Maar voor een natuurgebied waar de snelweg doorheen gaat, kan dat net genoeg stikstofreductie opleveren om aan de Europese normen te voldoen.

    5. Krijgt de landbouw weer de schuld?

    Dat is de slachtofferrol die de boeren aannemen vooruitlopend op het advies van Remkes. Feit is dat 43% van de Nederlandse uitstoot van stikstofverbindingen afkomstig is van de landbouw, en dat de sector daarmee de grootste Nederlandse bron van stikstof is.

    6. Hoe nu verder na dit advies van Remkes?

    Zijn commissie komt vanmiddag met een grabbelton aan oplossingen voor de korte termijn om Nederland van het stikstofslot te halen. Landbouwminister Schouten zal dit pakket beleefd in ontvangst nemen en minimaal reageren. Daarna heeft het kabinet naar verwachting enkele dagen tot weken nodig om te beslissen welke noodmaatregelen worden overgenomen.

    Ondertussen gaat een commissie nadenken over oplossingen voor de lange termijn. Die commissie heet, taadaa: de commissie-Remkes. Dezelfde commissie dus, die nog eens acht maanden krijgt om na te denken over een structurele uitweg uit de stikstofkwestie.

    fd.nl/economie-politiek/1317963/waaro...
1.663 Posts
Pagina: «« 1 ... 7 8 9 10 11 ... 84 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 887,44 +0,99%
EUR/USD 1,0762 +0,34%
FTSE 100 8.213,49 +0,51%
Germany40^ 18.017,10 +0,67%
Gold spot 2.301,75 0,00%
NY-Nasdaq Composite 16.156,33 +1,99%

Stijgers

Umicore
+6,53%
IBA
+4,89%
SYENSQO
+4,27%
Proximus
+3,65%
Barco
+3,53%

Dalers

bpost
-5,07%
Aperam
-4,56%
Ontex
-2,47%
Kinepolis
-2,08%
Galapagos
-1,32%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links