Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Stikstofkwestie

1.663 Posts
Pagina: «« 1 ... 6 7 8 9 10 ... 84 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 voda 23 september 2019 06:20
    Maximaal 100 op de snelweg heeft (bijna) alleen maar voordelen

    5 VRAGENMinder hard rijden op de snelweg. Met dat advies kwam oud-minister Johan Remkes dit weekend om een einde te maken aan de stikstofcrisis. Moeten we weer terug naar honderd kilometer per uur? Het milieu is er zeker bij gebaat en niet alleen dat, zeggen experts. Vijf vragen en antwoorden.

    Raymond Boere 22-09-19, 20:27 Laatste update: 20:43

    1. Wat is het probleem?

    Duizenden bouwprojecten liggen stil. De Raad van State bepaalde eerder dit jaar dat veel natuurgebieden worden aangetast doordat er te veel stikstof wordt uitgestoten. Het kabinet moet met een oplossing komen.

    2. Hoe kan langzamer rijden bijdragen aan het oplossen van de stikstofcrisis?

    De hoeveelheid stikstof die auto’s uitstoten wordt vooral bepaald door de liters brandstof die ze verbruiken. Met een lagere snelheid is dat minder. Volgens belangenvereniging Milieu Centraal betekent een verlaging van de snelheid van 130 kilometer per uur naar 100 kilometer in theorie gemiddeld een kwart minder stikstof uitstoot.

    Of dat in de praktijk ook zo is moet blijken, want in deze berekening is ervan uitgegaan dat iedereen ook daadwerkelijk 130 rijdt. Uit metingen van Rijkswaterstaat bleek al eerder dat dit lang niet zo was op wegen waar de snelheid omhoog ging van 120 naar 130.

    De branchevereniging voor de auto-industrie, RAI, denkt dat een verlaging van de snelheid slechts een oplossing is voor de korte termijn. De motoren van auto’s worden in zo’n rap tempo schoner dat ook de brandstofauto’s rond 2030 nog nauwelijks stikstof uitstoten.

    3. Wat scheelt het in reistijd als we teruggaan naar 100 kilometer per uur?

    Wie nu van Maastricht naar Den Helder continu 130 kilometer per uur zou kunnen rijden, doet daar 2 uur en 30 minuten over. Met 100 kilometer per uur zou dat 30 minuten langer zijn. In Nederland is het alleen onmogelijk om zulke lange trajecten aan één stuk zo hard te rijden. Het tijdverlies zal voor de meeste automobilisten daarom hooguit enkele minuten zijn.

    Lees verder onder de foto

    Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen is bang dat automobilisten gefrustreerd achter het stuur zitten als ze langzamer moeten rijden. © Marnix Schmidt

    Mensen die nu dagelijks in de file staan, zijn mogelijk zelfs sneller op de plek van hun bestemming. Door een verlaging van de snelheid verbetert namelijk de doorstroming. Voor de beste doorstroming, zou de snelheid volgens hoogleraar transportbeleid Bert van Wee zelfs terug moeten naar 90 kilometer per uur. ,,Dat is de ideale snelheid om zoveel mogelijk auto’s over een snelweg te laten rijden.’’

    4. Wat betekent een lagere snelheid voor de verkeersveiligheid?

    Het aantal dodelijke ongelukken zou weleens flink kunnen afnemen. Wanneer de snelheid wordt verhoogd, neemt de kans op een ongeval en de ernst toe. ,,En dat werkt omgekeerd ook zo’’, zegt directeur Peter van der Knaap van verkeersveiligheidsinstituut SWOV.

    Een lagere snelheid betekent dus minder ongelukken en met minder zwaar letsel. Belangrijke factor voor de veiligheid is ook dat snelheidsverschillen tussen bijvoorbeeld het vrachtverkeer en personenauto’s kleiner worden.

    5. Zitten bestuurders wel te wachten op een lagere snelheid?

    Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen verwacht dat dit het grootste probleem wordt. De keerzijde van een lagere snelheid is dat veel automobilisten gefrustreerd achter het stuur zullen zitten. Ze hebben in Nederland nu al het gevoel dat ze zichzelf in moeten houden.

    Helemaal op wegen waar niemand rijdt, zal het voor veel automobilisten een opgave worden om zich aan een lage limiet te houden. ,,Dat zag je nu al bij de A2 tussen Utrecht en Amsterdam. De 100 kilometer per uur past niet bij de vijfbaans snelweg. Het gevaar bestaat dat mensen dan wat anders gaan doen in de auto, bijvoorbeeld spelen met hun telefoon en dan is de verkeersveiligheid daar zeker niet bij gebaat’’

    www.ad.nl/binnenland/maximaal-100-op-...
  2. forum rang 6 haas 23 september 2019 07:45
    Honderden nieuwe huizen nodig in Elburg, maar komen ze er nog door stikstofprobleem?
    ============================================================================
    Nieuwe tegenslag voor woonwijk De Dijkjes in Elburg.
    Het bouwen van 227 woningen, waaronder negentig huurhuizen, kan niet beginnen door de beruchte stikstofuitspraak van de Raad van State. Of en hoeveel vertraging het project oplevert, is onduidelijk.

    Jaap Selles 23-09-19, 07:01 Bron: de Stentor
    1
    ,,Het bestemmingsplan is onherroepelijk. Dan zou je denken dat het veilig is. Maar het plan is gebaseerd op het oude PAS (Programma Aanpak Stikstof, red). We kunnen niet verder", antwoordt wethouder Lyda Sneevliet op vragen van Algemeen Belang-fractievoorzitter Beert van Loo. Hetzelfde geldt volgens haar voor de bouw van twintig appartementen aan de Paterijstraat en de uitbreiding van bedrijventerrein Broeklanden.

    Tekort aan woningen
  3. forum rang 6 Chiddix 23 september 2019 08:19
    quote:

    ffff schreef op 22 september 2019 16:55:

    Als je iets wilt bereiken zul je toch ergens moeten beginnen. Maar politici beginnen altijd met " uitzonderingen " maken en denken vooral aan de stemmen bij een volgende verkiezing…

    Peter
    De regering met hun CO2 en stikstofreductie zit continue na te denken, hoe kunnen we het verpakken zonder dat we zetels verliezen. Vandaar , dat men echte maatregelen voor zich uitschuift. Het liefst na de TK verkiezingen van 2021.
    Dit jaar deed men iedereen verbazen door vlak voor verkiezingen te melden , dat de energiebelasting omlaag gaat in 2020.
    Eerder had met de energiebelasting nog verhoogd. Het gas zou duurder worden etc en zo geschiedde in 2019. Even nadenken. Men verhoogt de energierekening in 2019 en in 2020 verlaagt men hem weer. Zogenaamd een verkiezingsstuntje. Dit is Rutte ten voeten uit.
    Maar het gaat moeilijk worden om geen onpopulaire te nemen met het stikstofprobleem.
    Een makkelijke oplossing is van de acht opgegeven grote natuurgebieden aan Brussel er een paar weg te strepen en dat door te geven aan Brussel maar dat zal men wel niet aandurven.
  4. Cézan 23 september 2019 08:41
    MRS Carola Schouten heeft straks een hoop te behappen/regelen.
    Heb me maar eens stukje ingelezen over dat hele stikstof stuff gedoe. Hoe zit dat nu precies. Moeten we idd een jaar of wat geleden toch al mee te maken hebben gehad nu duikt t abrupt als een duveltje uit het doosje op. AD.nl, de krant wijdt er behoorlijk artkel aan.
    CO2/climatechange ok ben me ervan bewust dat wereldwijd er iets aan gedaan moet worden. Hoe bljft vaag hoe.

    Nu ook nog Nitrogeno?? Waar we ons nu druk over moeten maken.

  5. forum rang 10 DeZwarteRidder 23 september 2019 14:06
    Maximaal 100 op de snelweg heeft (bijna) alleen maar voordelen

    5 VRAGEN

    Minder hard rijden op de snelweg. Met dat advies kwam oud-minister Johan Remkes dit weekend om een einde te maken aan de stikstofcrisis. Moeten we weer terug naar honderd kilometer per uur? Het milieu is er zeker bij gebaat en niet alleen dat, zeggen experts. Vijf vragen en antwoorden.
    Raymond Boere 22-09-19, 20:27 Laatste update: 20:43

    1. Wat is het probleem?

    Duizenden bouwprojecten liggen stil. De Raad van State bepaalde eerder dit jaar dat veel natuurgebieden worden aangetast doordat er te veel stikstof wordt uitgestoten. Het kabinet moet met een oplossing komen.

    2. Hoe kan langzamer rijden bijdragen aan het oplossen van de stikstofcrisis?

    De hoeveelheid stikstof die auto’s uitstoten wordt vooral bepaald door de liters brandstof die ze verbruiken. Met een lagere snelheid is dat minder. Volgens belangenvereniging Milieu Centraal betekent een verlaging van de snelheid van 130 kilometer per uur naar 100 kilometer in theorie gemiddeld een kwart minder stikstof uitstoot.

    Of dat in de praktijk ook zo is moet blijken, want in deze berekening is ervan uitgegaan dat iedereen ook daadwerkelijk 130 rijdt. Uit metingen van Rijkswaterstaat bleek al eerder dat dit lang niet zo was op wegen waar de snelheid omhoog ging van 120 naar 130.

    De branchevereniging voor de auto-industrie, RAI, denkt dat een verlaging van de snelheid slechts een oplossing is voor de korte termijn. De motoren van auto’s worden in zo’n rap tempo schoner dat ook de brandstofauto’s rond 2030 nog nauwelijks stikstof uitstoten.

    3. Wat scheelt het in reistijd als we teruggaan naar 100 kilometer per uur?

    Wie nu van Maastricht naar Den Helder continu 130 kilometer per uur zou kunnen rijden, doet daar 2 uur en 30 minuten over. Met 100 kilometer per uur zou dat 30 minuten langer zijn. In Nederland is het alleen onmogelijk om zulke lange trajecten aan één stuk zo hard te rijden. Het tijdverlies zal voor de meeste automobilisten daarom hooguit enkele minuten zijn.

    Mensen die nu dagelijks in de file staan, zijn mogelijk zelfs sneller op de plek van hun bestemming. Door een verlaging van de snelheid verbetert namelijk de doorstroming. Voor de beste doorstroming, zou de snelheid volgens hoogleraar transportbeleid Bert van Wee zelfs terug moeten naar 90 kilometer per uur. ,,Dat is de ideale snelheid om zoveel mogelijk auto’s over een snelweg te laten rijden.’’

    4. Wat betekent een lagere snelheid voor de verkeersveiligheid?

    Het aantal dodelijke ongelukken zou weleens flink kunnen afnemen. Wanneer de snelheid wordt verhoogd, neemt de kans op een ongeval en de ernst toe. ,,En dat werkt omgekeerd ook zo’’, zegt directeur Peter van der Knaap van verkeersveiligheidsinstituut SWOV.

    Een lagere snelheid betekent dus minder ongelukken en met minder zwaar letsel. Belangrijke factor voor de veiligheid is ook dat snelheidsverschillen tussen bijvoorbeeld het vrachtverkeer en personenauto’s kleiner worden.

    5. Zitten bestuurders wel te wachten op een lagere snelheid?

    Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen verwacht dat dit het grootste probleem wordt. De keerzijde van een lagere snelheid is dat veel automobilisten gefrustreerd achter het stuur zullen zitten. Ze hebben in Nederland nu al het gevoel dat ze zichzelf in moeten houden.

    Helemaal op wegen waar niemand rijdt, zal het voor veel automobilisten een opgave worden om zich aan een lage limiet te houden. ,,Dat zag je nu al bij de A2 tussen Utrecht en Amsterdam. De 100 kilometer per uur past niet bij de vijfbaans snelweg. Het gevaar bestaat dat mensen dan wat anders gaan doen in de auto, bijvoorbeeld spelen met hun telefoon en dan is de verkeersveiligheid daar zeker niet bij gebaat’’
  6. forum rang 10 voda 24 september 2019 06:32
    Waarom liggen bouwprojecten stil? En 13 andere vragen over stikstof

    Bouwprojecten, Schiphol, wegverbredingen, melkkoeien en zelfs de Formule 1 liggen onder vuur door een ogenschijnlijk nieuwe boosdoener: stikstof. De natuur én de mens hebben er last van. Hoe groot is het milieuprobleem? Waar komt het door? En hoe komen we er vanaf? De stikstofcrisis in veertien vragen en antwoorden.

    Annemieke van Dongen & Ton Voermans < 21 sep. 2019 Laatste update: 23-09-19, 09:01

    Lees ook
    Landbouwsector zwaar onder druk: de boeren hebben het gedaan
    Lees meer
    Klaar met alle meningen over klimaatverandering? Dit zijn de feiten

    © AD
    Als het over klimaatverandering gaat wel. Maar ondertussen kampen we ook met een ander milieuprobleem: een stikstofoverschot. En die crisis legt momenteel bijna alle bouwplannen in Nederland plat.

    De term stikstofcrisis is eigenlijk een beetje misleidend, want stikstof is gewoon het hoofdbestanddeel van de lucht die we inademen. Vandaar de naam: als er te weinig zuurstof in de lucht zit, en dus te veel stikstof, dan stik je.

    Een kort scheikundelesje: stikstof kan zich ook hechten aan andere atomen, zoals zuurstof (O) en waterstof (H). Over zulke zogenoemde ‘reactieve’ verbindingen – stikstofoxiden (NOx) en ammoniak (NH3) – hebben we het als het over milieuproblemen en het huidige debacle gaat.

    Bouwlocatie Leenderweg 295 in Eindhoven © Fotopersburo van de Meulenhof BV

    © AD
    Deze stikstofverbindingen komen van nature voor, maar slechts in kleine hoeveelheden. Ze zijn onmisbaar voor het leven: ze zorgen dat planten groeien en zijn een bouwstof voor ons lichaam. In de natuur worden reactieve stikstofverbindingen gevormd door bodembacteriën en plantenwortels die samen stikstof omzetten. Ook tijdens onweersbuien en vulkaanuitbarstingen komt reactieve stikstof vrij.

    De hoeveelheid reactief stikstof op aarde is afgelopen eeuw echter verdubbeld. In 1908 deed de Duitse Nobelprijswinnaar Fritz Haber een ontdekking die voor een ongekende revolutie zorgde: hij kreeg het voor elkaar om onder hoge druk stikstof met waterstof te binden tot ammoniak. Dat proces werd de basis voor kunstmest. Door die uitvinding schoot de voedselproductie omhoog en kon de wereldbevolking verviervoudigen tot 7,7 miljard mensen. Ook in de chemische industrie is ammoniak de belangrijkste component: zo wordt het gebruikt bij de productie van veel andere stoffen, zoals explosieven en plastics.

    Untitled facebook post
    Infogram
    Door de landbouw komt veel ammoniak in de bodem, het water en de lucht terecht. Verbranding van fossiele brandstoffen in de industrie, het verkeer (met name diesels), de scheepvaart, de luchtvaart en huishoudens (jawel, het stoken op aardgas) zijn de belangrijkste bronnen van stikstofoxiden.

    Niet alle stikstof in ons milieu ‘produceren’ we zelf. Ruim een derde waait naar Nederland vanuit het buitenland. Ook daar is de mens, met zijn vee, fabrieken en voertuigen, de grote bron. En omgekeerd komt meer Nederlandse stikstof in het buitenland terecht dan er buurstikstof bij ons belandt.

    © AD
    Heel schadelijk. Het stikstofoverschot is volgens veel ecologen het grootste probleem waar de Nederlandse natuur mee kampt. Dat komt door de opeenstapeling van effecten.

    Juist omdat stikstof van nature zo schaars is, gaan planten en dieren er uiterst efficiënt mee om. Dat heeft geleid tot een grote diversiteit aan soorten. Stikstof valt nu door alle menselijke uitstootbronnen als een soort gratis kunstmest uit de lucht, maar planten pakken nog steeds wat ze pakken kunnen. De planten die het hardste groeien, zoals brandnetels, grassen en braamstruiken, overwoekeren traaggroeiers. In heidegebieden delven bloeiende kruiden zo het onderspit. Insecten die daarvan leven, zoals rupsen, gaan daardoor dood – dat is een van de redenen dat er tegenwoordig zoveel minder vlinders zijn dan vroeger. En doordat er minder insecten zijn, hebben ook vogels minder te eten.

    Daar komt bij dat stikstof de bodem verzuurt, waardoor belangrijke stoffen als calcium uit de bodem wegspoelen. Een groot probleem voor bijvoorbeeld slakken, die calcium nodig hebben om hun huisjes te maken. Maar ook voor vogels: die hebben kalk nodig voor hun eierschalen en botten. Op de Veluwe worden mezen geboren met ‘rubberen beentjes’: die zijn zo broos, dat de jonge vogeltjes al in het nest hun pootjes breken en sterven.

    Bekijk hier een video waarin het dilemma tussen economische groei en de natuur wordt toegelicht:

    Eén en hetzelfde molecuul reactieve stikstof veroorzaakt bovendien een hele serie van schadelijke gevolgen. Nadat het eerst op het land bijdraagt aan de vermindering van biodiversiteit, komt het terecht in een rivier of stroomt het af naar het grondwater. Het stikstof- en dus voedingsrijke water komt uiteindelijk terecht in zee, waar het overmatige algengroei veroorzaakt die vissen voor onze kust verstikt. Door verdamping komt het vervolgens als lachgas (N2O, distikstofoxide) terecht in de atmosfeer. Daar draagt het bij aan de opwarming van de aarde – het broeikaseffect van lachgas is circa 250 keer sterker dan dat van CO2 – om tot overmaat van ramp de ozonlaag aan te tasten alvorens het daar wordt afgebroken.

    Volgens natuurbeschermingsorganisaties is het vijf over twaalf. De Nederlandse natuur kan er geen stikstof meer bij hebben; de emmer is al overgelopen.

    © AD
    Ja, stikstofoxiden – de stoffen die vrijkomen bij verbranding van fossiele brandstoffen – zijn dat zeker. Ze kunnen niet alleen irritatie veroorzaken aan onze ogen, neus en keel, maar dringen ook door tot de kleinste vertakkingen van onze luchtwegen. Dat kan volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) leiden tot longproblemen.

    Zo bleek onlangs dat bij zo’n 20.000 Nederlandse kinderen met astma de ziekte gerelateerd wordt aan stikstofdioxide. Dat gas komt met name in de lucht via oudere dieselauto’s, vrachtwagens en de industrie. In Nederland is astma de meest voorkomende chronische ziekte onder kinderen.

    Ook longartsen luiden de noodklok over astma door luchtvervuiling. Bekijk de video:

    Alsof dat nog niet vervelend genoeg is, vormen ammoniak en stikstofoxiden in de lucht samen een belangrijke component (ammoniumnitraat) van fijnstof, dat in onze longen doordringt.

    In totaal kampen 1,2 miljoen Nederlanders met een longziekte. Gemiddeld leven we negen maanden korter door luchtverontreiniging, maar de verschillen zijn groot. Het aantal slachtoffers is het grootst in gebieden met de hoogste stikstofconcentraties: de grote steden, de Randstad, langs drukke wegen en in de omgeving van veehouderijen. Daar kan het levensduurverlies oplopen tot achttien maanden, terwijl het in de schoonste delen van ons land ‘slechts’ vier maanden kost. Deze cijfers zijn overigens niet rechtstreeks te koppelen aan stikstof. Ook andere vormen van fijnstof afkomstig van uitlaatgassen, veehouderijen en de industrie veroorzaken luchtverontreiniging.

    stikstofcrisis © AD
    Klopt. De uitstoot van reactieve stikstof is sinds de jaren 90 meer dan gehalveerd. Auto’s kregen katalysatoren, de industrie wist met technische maatregelen de uitstoot te beteugelen. En ook de landbouwsector droeg zijn steentje bij. Vroeger zag je de gierkarren over het weiland rijden om de akkers te bemesten, het stonk een uur in de wind. Die uitstoot verminderde sterk toen het verplicht werd om de mest in de bodem te injecteren en mestopslagplaatsen af te dekken. Varkensboeren moesten luchtwassers installeren die ammoniak uit de lucht filteren die vanuit hun stal naar buiten gaat. Ook het gebruik van kunstmest in de landbouw nam af.

    Tekst gaat door onder de foto...
  7. forum rang 10 voda 24 september 2019 06:34
    Deel 2:

    Terwijl de uitstoot van stikstofoxiden uit de industrie en het verkeer jaar op jaar bleef dalen, is de uitstoot van ammoniak sinds 2014 weer licht gestegen. Dat komt vooral door melkveehouders: zij zijn na de afschaffing van het melkquotum meer koeien gaan houden.

    Stikstof die eenmaal in het milieu zit, gaat er niet zomaar meer uit. Ondanks de halvering van de uitstoot is er nog altijd dubbel zo veel stikstof aanwezig in de bodem, het water en de lucht als de natuur kan hebben. Als we vandaag radicaal zouden stoppen met de uitstoot van ammoniak en stikstofoxiden, zou het nog dertig tot veertig jaar duren voor het stikstofoverschot uit de bodem verdwenen is.

    © AD
    Omdat milieugroepen een enorme juridische overwinning behaald hebben. Op 29 mei van dit jaar oordeelde de hoogste rechter dat het Programma Aanpak Stikstof van de rijksoverheid niet deugt. Het PAS is in 2015 ingevoerd om stikstof in beschermde natuurgebieden terug te dringen. In de omgeving van 160 stikstofgevoelige natuurgebieden mochten alleen nog nieuwe economische activiteiten, zoals staluitbreidingen of wegverbredingen, worden toegestaan als de extra stikstofuitstoot daarvan werd gecompenseerd. De Raad van State veegde echter de vloer aan met die volgorde: het vooruitzicht dat de milieuschade later wel wordt goedgemaakt met natuurherstelmaatregelen is te onzeker. Het houdt in dat er eerst nog stikstof bijkomt, terwijl de emmer al aan het overlopen is.

    De uitspraak heeft het land op slot gezet: geen enkel project dat mogelijk ook maar een klein beetje bijdraagt aan nieuwe stikstofuitstoot, krijgt nog een vergunning. Een hoger beroep tegen de uitspraak is niet mogelijk.

    © AD
    De rijksoverheid, provincies en gemeenten schatten dat 18.000 projecten worden getroffen door de stikstofcrisis. In de praktijk zullen dat er waarschijnlijk nog meer zijn. Brancheorganisaties maken momenteel inventarisaties. De verhoging van de maximumsnelheid op de A2 Utrecht-Amsterdam, de verbreding van de A27, een woonwijk in het groen bij Roermond, Lelystad Airport, de lijst is eindeloos. Ook projecten die op termijn een flinke vermindering van stikstof opleveren, zoals windmolens die kolencentrales vervangen, liggen stil: puur en alleen omdat bij de bouw (zoals het vervoer van de wieken) tijdelijk stikstof vrijkomt.

    18.000 projecten worden getroffen door de stikstof­cri­sis

    Als de huidige impasse nog maanden duurt, vrezen bouwbedrijven voor ontslagen of zelfs faillissementen.

    Tot dusver zijn alleen projecten de dupe die nog moeten starten, maar milieuorganisaties proberen nu ook bestaande verleende vergunningen van tafel te krijgen. Zo zouden 100.000 vluchten van Schiphol illegaal zijn, omdat de luchthaven zou zijn vergeten een natuurvergunning aan te vragen.

    © AD
    Ter illustratie: een biomassacentrale in Moerdijk © anp

    Jawel. Critici plaatsten al langer vraagtekens bij de stikstofaanpak. Het idee achter het PAS was zo gek nog niet: de stikstofuitstoot wordt omlaag gebracht, de natuur hersteld en nieuwe economische ontwikkelingen worden mondjesmaat toegelaten. Een overgrote meerderheid van de Tweede Kamer stemde er destijds mee in. Maar in de praktijk bleek al snel dat met name de landbouwsector het onderste uit de kan probeerde te halen. Zo breidden veel melkveehouders sinds 2015 hun bedrijven uit. Ook van de beloofde vermindering van de hoeveelheid stikstof in veevoer (die via mest uiteindelijk in het milieu belandt) kwam bar weinig terecht. Ondertussen verhoogde het kabinet de maximumsnelheid op snelwegen en kregen nieuwe biomassacentrales, die voor forse stikstofuitstoot zorgen, een vergunning.

    In de ogen van milieugroepen gleed de PAS af tot een vergunningsmachine waarbij aanvragen met een milieusausje werden overgoten. Zij stapten naar de rechter. Het Europese Hof van Justitie legde in november vorig jaar al de basis voor de uitspraak van de Raad van State. Het oordeelde dat de PAS in strijd is met de Europese natuurbeschermingsregels, omdat de positieve effecten van de compensatiemaatregelen moeten vaststaan voor de overheid toestemming geeft voor nieuwe activiteiten waarbij stikstof in de natuur komt. Wakkere juristen trokken daaruit al de conclusie dat ze niet meer op de PAS konden vertrouwen. Zo kan een groot wegverbredingsproject in Veldhoven wél doorgaan omdat de gemeente besloot het op een andere manier te onderbouwen in plaats van op de wankelende PAS. Bij veel overheden en bedrijven duurde het echter tot diep in de zomer tot de impact van de Raad van State-uitspraak in volle hevigheid doordrong.

    stikstofcrisis © AD

    Dat valt nog te bezien. Volgens de Stichting Rust bij de Kust en andere natuur- en milieuorganisaties wordt de natuur in de duinen aangetast en bij alle werkzaamheden komt bovendien veel stikstof vrij. De rugstreeppad en de zandhagedis zijn het haasje. Er zijn inmiddels procedures gestart om ook de hoogmis van de brandstofmotor te stoppen. Volgende week dient waarschijnlijk een voorlopige voorziening bij de bestuursrechter om de voorbereidingen te stoppen tot duidelijk is of de vergunningen wel deugen. Hoe zwaar de rechter het ‘maatschappelijk belang’ van de Formule 1 mee laat wegen, is onduidelijk.

    Hoe zwaar de rechter het ‘maatschappelijk belang’ van de Formule 1 mee laat wegen, is onduide­lijk

    Bovendien, zo is in Zandvoort te horen: doordat het circuit wordt aangepast voor Max Verstappen en zijn collega’s, kan er wekenlang niet geracet worden door amateurs. Netto is de uitstoot van stikstof dus lager. Milieuclubs willen praten over een compromis: wel de Formule 1, in ruil voor veel minder races op andere dagen. Nu wordt er op Zandvoort 280 dagen per jaar geracet. Minister Bruno Bruins (Sport) bemoeit zich persoonlijk met een oplossing, zo zeggen Haagse bronnen. Zo belangrijk is het voor de VVD-minister dat het Formule 1-circus naar Nederland komt.

    © AD
    Klik op de landen in de afbeelding om te kijken in hoeverre het probleem ook speelt bij onze buurlanden:

    © AD
    De overheid heeft een speciale commissie ingesteld die onder leiding van oud-minister Johan Remkes zoekt naar een oplossing. De kans lijkt heel gering dat een andere rekenmethode soelaas biedt, anders was die inmiddels al wel bedacht.

    We willen gewoon te veel in ons kleine landje. Dat kan zo niet doorgaan, heeft de Raad van State onomstotelijk duidelijk gemaakt. Minder stikstof uitstoten is dus de enige oplossing. Maar hoe gaat het kabinet dat op korte termijn regelen? Welke harde keuzes zullen vallen? En wie gaat het betalen?

  8. forum rang 10 voda 24 september 2019 06:34
    Deel 3:

    De overheid heeft een speciale commissie ingesteld die onder leiding van oud-minister Johan Remkes zoekt naar een oplossing
    De overheid heeft een speciale commissie ingesteld die onder leiding van oud-minister Johan Remkes zoekt naar een oplossing © anp
    Projecten die op termijn tot minder stikstof leiden (zoals de bouw van windmolens of het energieneutraal maken van woonwijken) zullen snel groen licht krijgen, is de verwachting. Ook al leidt de bouw op korte termijn tot wat extra stikstofuitstoot.

    Het kabinet denkt een manier te hebben gevonden om kleine bouwprojecten weer door te laten gaan. Voor activiteiten die de natuur niet noemenswaardig schaden, zoals een nieuwe dakkapel plaatsen, kan met behulp van een nieuwe rekenmethode waarschijnlijk snel weer een vergunning worden verkregen.

    Bouwbedrijven willen door en pleiten ervoor om het probleem in tweeën te hakken: tijdelijke en structurele uitstoot. De stikstof die tijdens de bouw vrijkomt zou elders gecompenseerd kunnen worden.

    Deskundigen pleiten voor nieuw beleid dat zich niet blindstaart op de neerslag van stikstof in natuurgebieden (zoals het PAS deed), aangezien reactieve stikstof ook onze lucht vervuilt en het broeikaseffect mee aanjaagt. Daarom zou voorrang moeten worden gegeven aan maatregelen die zowel goed zijn voor de natuur, als het klimaat en de volksgezondheid.

    Denk aan het stimuleren van elektrische auto’s. Auto’s die rijden op groene stroom, verminderen de uitstoot van broeikasgassen, stikstof en fijnstof tot nul. Daarmee valt in één klap ook winst te boeken voor het klimaat en de luchtkwaliteit in steden.

    © AD
    Dat plan opperde D66 om de stikstofcrisis op te lossen. Maar dat kan natuurlijk niet zomaar. Wie compenseert de boeren die vaak enorm geïnvesteerd hebben om te voldoen aan de milieueisen? Dat kost geld. Een stikstoffonds of -heffing lijkt daarom onontkoombaar. Wie wil bouwen, zal bijvoorbeeld moeten betalen om de extra uitstoot tijdens de bouw te compenseren. Met die pot geld kunnen vervolgens boeren worden uitgekocht, waardoor het aantal koeien afneemt. Ook milieugroepen hebben wel oren naar zo’n oplossing.

    Veebedrijven bij natuurgebieden waar de problemen met stikstof het grootst zijn, met name in het zuiden en oosten van het land, zouden voorrang moeten krijgen. Net als boeren die toch al van plan zijn om binnen een paar jaar te stoppen omdat ze geen opvolger hebben.

    Deskundi­gen zijn het erover eens dat een kleinere veestapel de enige structure­le oplossing is om de natuurlij­ke stikstof­kring­loop te herstellen

    Deskundigen zijn het erover eens dat een kleinere veestapel de enige structurele oplossing is om de natuurlijke stikstofkringloop te herstellen. Nu hoopt het stikstof uit kunstmest en uit krachtvoer dat met vervuilende schepen uit Zuid-Amerika wordt geïmporteerd, zich allemaal op in ons kleine landje. De ‘krachtvoerkraan’ en de ‘kunstmestkraan’ zullen daarom uiteindelijk dicht moeten. Ook het kabinet ziet kringlooplandbouw – waarbij de hoeveelheid land, dieren en mest met elkaar in balans zijn – als oplossing.

    © AD
    Het verlagen van de maximumsnelheid op wegen door of langs natuurgebieden heeft direct invloed. Een dieselauto die 130 km/uur rijdt stoot 40 procent meer stikstofoxide uit dan een auto die 100 km/uur rijdt.

    Ter illustratie: een milieuzone © ANP

    De autobranche ziet een andere oplossing: koopt allen een nieuwe auto. Elektrische auto’s zijn de beste keuze, maar ze zijn er nog onvoldoende en ze zijn nog te duur. Nieuwe, moderne auto’s zijn altijd schoner dan dezelfde types van een paar jaar geleden en zeker dieselauto’s hebben op dat vlak een sterke ontwikkeling doorgemaakt.

    Gemeenten kunnen oude auto’s weren met een milieuzone. Dat gebeurt nog maar mondjesmaat. Rotterdam bijvoorbeeld had een milieuzone ingesteld, maar bouwt die weer af. Een walmende dieselauto van twintig jaar oud mag vanaf januari weer gewoon over de Coolsingel. Utrecht weert alleen diesels van voor 2001 in de binnenstad, in de woonwijken wordt alles wat rijdt toegestaan. Amsterdam maakt een beweging naar de groene kant en gaat nóg meer auto’s weren. Met een diesel van voor 2005 kom je er volgend jaar niet meer in. Ook brommers en scooters van voor 2010 zijn verboden.

    © AD
    Dat kan, mondjesmaat. Natuurgebieden kunnen afgegraven worden, waardoor de voedselrijke, stikstofrijke laag verdwijnt. Het is de aanpak van een sloophamer, want ook zeldzame zaden van planten die er van nature voorkomen, verdwijnen daarbij uit de bodem. Subtieler kan ook, zoals bij de uiterwaarden die sinds de jaren `90 zijn teruggeven aan de rivieren. De eerste jaren groeiden er louter brandnetels op de oude voedselrijke landbouwgronden. Door die consequent te maaien en af te voeren, werd de bodem verarmd en keerde de natuurlijke variatie terug. Het maaisel kan dienen als veevoer, meststof of gebruikt worden in energiecentrales.

    Zulke operaties hebben echter alleen nut als er uit de lucht niet continu nieuwe stikstof neerdaalt. Want dat is dweilen met de kraan open.

    Bekijk hier de video die kort uitlegt wat stikstof precies is en waarom het een probleem vormt. De Universiteit van Nederland vroeg het prof. dr. ing. Jan Willem Erisman (Vrije Universiteit):

    VERANTWOORDING

    Voor deze productie spraken we met de volgende personen: Jan Willem Erisman, hoogleraar integrale stikstofstudies (VU, Louis Bolk Instituut), Chris Backes, hoogleraar omgevingsrecht (Universiteit Utrecht), Arnold van den Burg, bioloog (Radboud Universiteit), Johan Vollenbroek, MOBilisation for the environment, Floris Liebrand, RAI Vereniging, Bram van Liere, Milieudefensie, Richard Massar, Bouwend Nederland, Trienke Elshof, LTO, Sjaak Poppe, Havenbedrijf Rotterdam, Karel van Broekhoven, Rust bij de Kust en bronnen bij het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.

    Daarnaast raadpleegden we onderzoeksrapporten, overheidsdocumenten, statistieken, gerechtelijke uitspraken en artikelen. Waar mogelijk hebben we geprobeerd om daar in de antwoorden op deze veertien vragen naar te verwijzen.

    Voor meer info, zie link:

    www.ad.nl/binnenland/waarom-liggen-bo...
  9. forum rang 10 DeZwarteRidder 24 september 2019 07:02
    quote:

    haas schreef op 24 september 2019 06:58:

    als race circuit kan doorgaaan
    behoeven de boeren niets te vrezen:)

    PS: bij kennis van mij ligt de keukenverbouw al weken stil: hebben nu caravan in de tuin om te kunnen koken voor gezin
    Dat komt waarschijnlijk omdat de Poolse onderaannemers meer geld wilden hebben of op vakantie waren.
  10. forum rang 6 haas 24 september 2019 07:09
    De Duitse stikstofmethode wordt door de meeste stellingdeelnemers (85 procent) omarmd. Dit omdat het rekenmodel van de oosterburen meer ruimte toelaat voor uitstoot waardoor tientallen bouwprojecten hier toch doorgang zouden kunnen vinden.

    De oosterburen gaan soepeler om met de bescherming van natuur tegen stikstofvervuiling. Volgens Europese regels mogen nieuwe activiteiten rond vastgestelde natuurgebieden geen ’betekenisvolle’ negatieve invloed hebben op de flora en fauna. De Raad van State (RvS) vertaalde dit naar ‘nul invloed’ maar het Duitse model staat een foutmarge toe waardoor bepaalde bouwprojecten hier toch zouden kunnen doorgaan, aldus Luuk Boerema, jurist en specialist Natuurbeschermingsrecht van het adviesbureau Boerema & Van den Brink.

    Veel respondenten hekelen de Raad van State en noemen het adviesorgaan te strikt in z’n stikstofbesluit. „Altijd maar weer het braafste jongetje van de klas”, foetert een tegenstander. „Het kleine landje wil koste wat kost weer voorop lopen”, moppert een ander.

    Oud-minister Remkes komt morgen met een advies aan het kabinet om de stikstofcrisis te bezweren. Zijn voorstel zou een forse inkrimping van de veestapel en een verlaging van de maximumsnelheid op wegen bevatten. De meerderheid van de deelnemers echter ziet niks in beide ideeën. Zo stelt een opposant van het Nederlandse natuurbeleid: „Het halveren van de veestapel levert slechts twee procent minder stikstof op, terwijl vliegtuigen buiten schot blijven.”

    www.telegraaf.nl/watuzegt/873649137/u...
  11. forum rang 10 DeZwarteRidder 24 september 2019 08:45
    Opnieuw milieuclub naar rechter om F1 Zandvoort af te remmen
    Updated 25 min geleden
    40 min geleden in BINNENLAND

    ZANDVOORT - De man die ons land ’op slot’ kreeg vanwege het stikstofbeleid, stapt naar de rechter om een stokje te steken voor de Formule 1 van Zandvoort. Johan Vollenbroek van Mobilisation for the Environment (MOB), dat eerder samen met andere milieuclubs met succes tegen de overheidsaanpak tegen stikstof vocht, stelt dat de Grand Prix de vergunningen niet op orde heeft.

    Het is niet de eerste milieuclub die naar de rechter stapt vanwege het race-evenement. Vollenbroek schaart zich met zijn organisatie in het rijtje natuurbeschermingsclubs dat al een rechtszaak aanspande; de stichting Duinbehoud, Rust bij de Kust, Milieudefensie, Natuur- en Milieufederatie Noord-Holland en Vrienden van Middenduin.

    „De Grand Prix stoot grote hoeveelheden stikstof uit die het omringende Natura 2000-gebied Kennemerduinen beschadigen”, aldus milieuactivist Johan Vollenbroek namens Mobilisation for the Environment. „De bestaande vergunning is op drijfzand gebaseerd. Die is afgeleid van een eerdere vergunning, die al in 2006 blijkt vervallen.”

    „Ik heb Nederland een stukje schoner gemaakt”, zei Vollenbroek afgelopen weekend nog in een interview met De Telegraaf.

    Perspectief

    Minister Bruins (Sport) kondigde eerder aan alles in het werk te stellen om de F1 in Zandvoort door te laten gaan. „Er is een kleine groep tegenstanders en die respecteren wij natuurlijk, maar het is goed om alles in perspectief te zien”, zei hij.

  12. forum rang 6 Chiddix 24 september 2019 11:35
    Wat we morgen gaan horen van de commissie Remkes, we hebben de focus gelegd op economische groei en klimaat en stikstofnormen zijn ondergesneeuwd.
    De oplossing is dan de snelheidsborden vervangen door borden met lagere getallen op auto, binnen en snelwegen.
    Maar dat zal een heikel karwei worden. Als ik nu 80 km rijdt op een autoweg(toegestane snelheid 80 km) met doorgetrokken streep en kijk in mijn spiegel zie ik een rij auto s achter me. Dus ga ik 100 km rijden en warempel de rest volgt op 100 km per uur alsof er geen maximumsnelheid bestaat op de weg(tweebaans- provinciale weg).
1.663 Posts
Pagina: «« 1 ... 6 7 8 9 10 ... 84 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 870,27 -0,43%
EUR/USD 1,0723 -0,06%
FTSE 100 8.078,86 +0,48%
Germany40^ 17.931,00 +0,08%
Gold spot 2.334,06 +0,09%
NY-Nasdaq Composite 15.611,76 -0,64%

Stijgers

UCB
+3,56%
Barco
+2,50%
Lotus ...
+0,97%
Colruyt
+0,85%
Ontex
+0,55%

Dalers

WDP
-4,93%
Solvay
-4,65%
bpost
-3,23%
Bekaert
-2,70%
KBC Groep
-2,63%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links