Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel AMG Critical Materials N.V. AEX:AMG.NL, NL0000888691

  • 23,420 2 mei 2024 17:35
  • +1,300 (+5,88%) Dagrange 22,200 - 23,740
  • 239.094 Gem. (3M) 237,8K

AMG September 2019: Als het stof is neergedaald

707 Posts
Pagina: «« 1 ... 19 20 21 22 23 ... 36 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 moneypocket 18 september 2019 18:47
    quote:

    FluitendeVogels schreef op 18 september 2019 18:22:

    9 september bouwde MW nog op, gisteren bouwden ze af. En dat bij flink dalende koers. Toch knap gedaan.....
    Zeker knap, maar we weten niet of men onder de radar (< 0,5%) heeft opgebouwd; het blijft zeer bijzonder dat MW dit heeft gepresteerd. Petje af zou ik zeggen!
    Hound Partners blijft op haar shortniveau en bouwt tot op heden niet af. Hopelijk binnenkort!
  2. kiekes 18 september 2019 23:49
    Analyse van beleggersbelangen

    Jeff Thijssen Beleggers Belangen
    AMG zet vol in op recycling katalysatoren
    Een forse daling van de vanadiumprijs leidde ertoe dat AMG tot tweemaal toe de
    ebitdadoelstelling voor 2019 neerwaarts moest bijstellen. Een bodem van de
    vanadiumprijs lijkt echter in zicht en dat biedt beleggers een mooie instapkans.
    Advanced Mettalurgical Group (AMG) wint speciale metalen en is producent van
    vacuümovens die worden gebruikt om metalen te bewerken. De onderneming is in 2006
    ontstaan en kreeg in 2007 een beursnotering. Inmiddels is het bedrijf wereldwijd actief en
    biedt het werk aan circa 3300 mensen. In 2018 steeg het operationele resultaat (ebitda) naar
    een recordhoogte van $217 mln. In de eerste helft van 2019 kwam de winstgevendheid
    onder druk te staan, vooral door de forse daling van de prijs van ferro-vanadium, een van de
    metalen die het bedrijf wint.
    Twee divisies
    AMG bestaat uit twee divisies: Critical Materials (65% van de omzet) en Technologies
    (35%). Critical Materials produceert gespecialiseerde metalen, legeringen en high-
    performance materialen. Denk daarbij aan ferro-vanadium, lithium, aluminium, antimoon,
    grafiet, tantaal en chroom. De belangrijkste eindmarkten zijn de lucht- en ruimtevaart en de
    auto-industrie. Verder zijn infrastructuur, elektronica en gespecialiseerde metalen en
    chemicaliën belangrijke terreinen. De divisie Technologies produceert titanium legeringen en
    coatings voor met name de lucht- en ruimtevaart. Daarnaast ontwerpt en produceert deze
    divisie geavanceerde vacuüm-ovensystemen, vooral voor de transport- en energiesector.
    Gang van zaken
    De laatste cijfers van AMG waarover we beschikken hebben betrekking op het tweede
    kwartaal. Hierop terugkijkend kunnen we concluderen dat AMG een teleurstellend kwartaal
    beleefde. De omzet bedroeg $304 mln, een daling van 8% ten opzichte van dezelfde

    Jeff Thijssen Beleggers Belangen
    periode een jaar eerder. Het operationele resultaat (ebitda) kwam uit op $23,8 mln, een
    halvering ten opzichte van het tweede kwartaal van 2018 ($50,7 mln). De voornaamste
    oorzaak was een dubbele daling van de vanadiumprijs. Nadat deze over de eerste drie
    maanden al met 41% was ingezakt, volgde in het tweede kwartaal een daling van nog eens
    39%. Hierdoor moest het bedrijf flink afschrijven op de voorraden, ter waarde van circa $45
    mln. Dit noopte AMG om voor de tweede keer in zes maanden de ebitdadoelstelling voor
    2019 te verlagen, in totaal van $200 mln naar $120 mln. De doelstellingen voor de lange
    termijn bleven ongewijzigd.
    Inspelen op strengere eisen CO2
    AMG verwacht de komende jaren te kunnen profiteren van de strengere eisen op het gebied
    van CO2-uitstoot. Een eerste indicatie hiervoor is de verbetering van de brandstofefficiëntie
    van lucht- en ruimtevaartmotoren door het verhogen van de temperatuur. Hiervoor zijn
    nieuwe materialen en producten nodig die AMG kan leveren. Denk hierbij aan titanium
    legeringen en coatingovens voor turbinebladen. In beide segmenten is AMG de grootste
    leverancier ter wereld.
    Een ander voorbeeld is nieuwe regelgeving van de International Maritime Organization. Die
    houdt in dat vanaf begin 2020 de toegestane hoeveelheid zwavel in brandstof voor schepen
    die op open zee varen, verlaagd wordt van 3,5 naar 0,5%. Dit betekent dat olieraffinaderijen
    hun producten extra zullen moeten verfijnen. Om dit te realiseren zullen ze meer
    katalysatoren moeten inzetten. Dit leidt ertoe dat het aanbod van gebruikte katalysatoren zal
    toenemen. Dat is positief nieuws voor het businessmodel van AMG, dat ook het grootste
    bedrijf ter wereld is op het gebied van recycling van katalysatoren.
    Een derde kans biedt de opmars van elektrisch rijden. Vanaf 2020 bieden bijna alle grote
    automerken een of meerdere elektrische of hybride auto’s aan. Het bekendste merk is Tesla,
    maar bijvoorbeeld ook Volvo brengt sinds 2019 geen enkele nieuwe auto op de markt
    zonder een vorm van elektrificatie. Door de omschakeling van diesel en benzine naar
    elektriciteit zal de vraag naar batterijen toenemen. AMG wint lithium, een belangrijke
    grondstof die noodzakelijk is voor de batterijen van elektrische auto’s.
    AMG vol vertrouwen
    AMG heeft volop vertrouwen in de toekomst en blijft investeren in de groei van het bedrijf.
    Begin augustus is in Cambridge, in de Amerikaanse staat Ohio, begonnen met de uitbreiding
    van de recyclingfabriek voor katalysatoren die afkomstig zijn van olieraffinaderijen. Het doel
    is om de verwerkingscapaciteit, die op dit moment op 30.000 ton per jaar ligt, te verdubbelen
    naar 60.000 ton. Hiermee wil het bedrijf profiteren van de verwachte toename van het aantal
    gebruikte katalysatoren van 190.000 ton in 2019 naar 325.000 ton in 2025. De kosten van
    de uitbreiding bedragen circa $300 mln. AMG heeft dit bedrag gefinancierd met de uitgifte
    van een vrijgestelde obligatie ter waarde van circa $300 mln.

    Jeff Thijssen Beleggers Belangen
    Naar verwachting zal de nieuwe fabriek Cambridge II in 2021 worden opgeleverd. Naast de
    uitbreiding van de recyclingfabriek investeert AMG ook in de uitbreiding van haar
    lithiumproject in Brazilië. De huidige lithiumfabriek heeft een capaciteit van 90.000 ton. AMG
    wil dit met 30.000 ton vergroten. De geschatte kosten bedragen $25 mln.
    Koers AMG aantrekkelijk gewaardeerd
    Aandeelhouders AMG hebben de afgelopen jaren behoorlijk wat volatiliteit voor hun kiezen
    gekregen. Het aandeel stond begin 2017 nog op €15, waarna de beurskoers snel opliep
    naar €53 (juni 2018), gesteund door een gunstige ontwikkeling van de prijzen van metalen
    die het bedrijf wint. Inmiddels zijn we weer gezakt naar €22. AMG blijkt een van de bedrijven
    die het kind van de rekening zijn geworden van de handelsoorlog tussen de VS en China.
    De metaalprijzen gingen fors onderuit.
    Met name de prijsdaling van ferro-vanadium (-73%) zette de winstgevendheid van AMG
    onder druk. De onderneming moest hierdoor dus afschrijven op dure voorraden. Maar de
    bodem lijkt in zicht. Net als de ceo Heinz Schimmelbusch verwacht ik dat de vanadiumprijs
    niet veel verder zal zakken. Bij een verdere daling zal het voor een aantal producenten
    namelijk niet langer lucratief zijn om het metaal te winnen. Bij de huidige k/w van 11 is het
    aandeel aantrekkelijk gewaardeerd. Ik herhaal daarom ons koopadvies.
  3. forum rang 7 Just lucky 19 september 2019 08:27
    "Hierdoor moest het bedrijf flink afschrijven op de voorraden, ter waarde van circa $45
    mln. Dit noopte AMG om voor de tweede keer in zes maanden de ebitdadoelstelling voor
    2019 te verlagen, in totaal van $200 mln naar $120 mln" Dit klopt natuurlijk ook voor geen beter, afschrijvingen lopen niet via de ebitda, maar daar hebben we al genoeg over gediscuseerd.
  4. [verwijderd] 19 september 2019 08:32
    quote:

    geldmaker schreef op 19 september 2019 07:58:

    Wel stil na dit rapport....
    Dit heeft eenieder hier al in vele verschillende vormen gelezen via allerlei kanalen de afgelopen maanden.

    Maar zolang het stil blijft vanuit AMG, er vanuit AMG geen positieve berichten komen, dan maakt het tot op heden allemaal weinig indruk volgens mij.
  5. Wolff in schaapskleren 19 september 2019 08:41
    quote:

    FluitendeVogels schreef op 19 september 2019 08:32:

    [...]
    Dit heeft eenieder hier al in vele verschillende vormen gelezen via allerlei kanalen de afgelopen maanden.
    Maar zolang het stil blijft vanuit AMG, er vanuit AMG geen positieve berichten komen, dan maakt het tot op heden allemaal weinig indruk volgens mij.
    Dat is de spijker op zijn kop; het is wachten op (positief) nieuws vanuit AMG zelf voordat we echt weer omhoog kunnen kijken. Dat duurt helaas langer dan gedacht. Ik heb hier meerdere keren gelezen dat er gedacht werd dat in augustus meer bekend zou worden over de JV en er was ook hoop op info over de afsplitsing van technologies. Maar er komt tot op heden geen enkel geluid vanuit AMG en dus moeten we maar blij zijn dat de koers iets mee opgeveerd is met het herstel van de hele beurs. Verder is het gewoon wachten op betere tijden, die mi echt nog gaan komen voor AMG.
  6. forum rang 6 rene66 19 september 2019 09:11
    quote:

    Just lucky schreef op 19 september 2019 09:07:

    Dat was de dagelijkse dump weer, nu weer binnenharken op laag niveau.
    Het is inmiddels inderdaad een vast patroon geworden. Volgens mij harken ze van elkaar de aandelen binnen, dit alles via ruim van te voren gemaakte afspraken. Ze hopen te bewerkstelligen dat grote partijen aandelen gaan verkopen, want van particuliere beleggers moeten ze het niet hebben. Die blijven lekker zitten en ik denk de grote partijen ook. Ze zitten gewoon in de hoek, ook al voelt dat voor ons nog niet zo.
  7. Wolff in schaapskleren 19 september 2019 09:22
    quote:

    Just lucky schreef op 19 september 2019 09:07:

    Dat was de dagelijkse dump weer, nu weer binnenharken op laag niveau.
    het baart me wel zorgen dat 't de afgelopen dagen toch hard naar beneden gaat. Gisteren 's middags ook geen herstel en daarmee de winst van vorige week weer weg. De shorters lijken toch nog genoeg kracht te hebben...
  8. forum rang 4 moneypocket 19 september 2019 09:23
    quote:

    Hendrik34 schreef op 19 september 2019 09:06:

    Wie niet luisteren wil moet maar voelen. Amg gaat echt nog een nieuwe yearlow neerzetten. Doe er je voordeel mee.
    Hendrik, zou jij alstublieft willen stoppen met deze berichten. Kom met onderbouwing i.p.v. deze loze kreten. Val daarmee je vrouw lastig maar niet ons.
707 Posts
Pagina: «« 1 ... 19 20 21 22 23 ... 36 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

AMG ziet enorme kansen in recyclen van plutonium

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links