Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,650 20 mei 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 5,585 - 5,660
  • 117.795 Gem. (3M) 276K

TomTom september 2018

4.157 Posts
Pagina: «« 1 ... 111 112 113 114 115 ... 208 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 22 september 2018 09:35
    quote:

    VanillaSky schreef op 22 september 2018 09:30:

    [...]

    Het gevaar is dat de reguliere maps (vorig jaar goed voor 400mio orderboek) nu in versneld tempo naar een heel laag niveau gaan - zeg 50-100mio. Of dat zo 1,2,3 op te vangen is met wat mondjesmaat HD maps is sowieso al de vraag.

    Ik denk ook dat HD maps nodig zijn maar het gevaar wat automatisch uit bovenstaand voort komt is 1) google zit tzt al in het grootste gedeelte van de auto's derhalve is de vervolgstap: Google gaat ook HD maps leveren een heel logisch scenario. En gezien de autobouwers nu Google binnen beginnen te laten betwijfel ik of ze dan wel de deur dicht houden vwb HD maps.

    Hoor je praten, en zeggen dat je aandelen tt hebt. Ik denk dat je je eigen iedere keer weer tegenspreekt.

    Versneld tempo omlaag....we weten nog steeds niets.....helemaal niets....en jij roept nu al dat het orderboek in versneld tempo omlaag gaat naaar zeg 50 van 400 miljoen....hou op man!!!!!
  2. VanillaSky 22 september 2018 09:39
    quote:

    Tomtom10 schreef op 22 september 2018 09:35:

    [...]
    Hoor je praten, en zeggen dat je aandelen tt hebt. Ik denk dat je je eigen iedere keer weer tegenspreekt.

    Versneld tempo omlaag....we weten nog steeds niets.....helemaal niets....en jij roept nu al dat het orderboek in versneld tempo omlaag gaat naaar zeg 50 van 400 miljoen....hou op man!!!!!
    Ik zeg dat het een gevaar is. En kennelijk zijn heel veel mensen het daarover eens getuige de afstort van het aandeel. Zelfs Taco is het hiermee eens door te zeggen dat het de orderintake gaat raken.
    Op welke schaal zal de toekomst moeten uitwijzen ja.

    Maar je moet jezelf afvragen als google in al die auto's zit met hun systeem inclusief een goede maps. Gaat dat geen invloed hebben op de afname van TT maps?

    Als je antwoord daarop NEE is zou ik inderdaad gerust verder slapen.

  3. forum rang 4 holenbeer 22 september 2018 09:40
    Los van de vraag of dit allemaal waar is, wat het brengen gaat enz.
    Er zal komende kwartalen veel volatiliteit zijn. Ik ga tot de kwartaalcijfers maar eens calls en puts opbouwen, als ik daar nog de kans toe krijg. Ik zie de koers binnen een maand nog wel een zwieper van 2 euro maken, kan beide kanten op.
    Dat kan maandag meteen al zijn, maar zo niet, dan is dan een mooie gelegenheid om jezelf klaar te zetten voor die zwieper.

    Had na de Apple dip wat langere calls opgebouwd en na de Google-dip wat turbo's 5. Maar als ik zie hoe makkelijk tegenwoordig paniek ontstaat doordat mensen die door het publiek als journalist worden gezien allerlei 'informatie' de wereld in slingeren, dan denk ik: daar moet aan te verdienen zijn.

    Echt investeren in TT doe ik niet meer, gelukkig een tijdje voor de Apple-dip besloten. Wat dat betreft is TT net als Tesla, te onbetrouwbaar als aandeel.
    Maar een beetje gokken is leuk en kan goed uitpakken.
  4. forum rang 4 holenbeer 22 september 2018 09:49
    quote:

    VanillaSky schreef op 22 september 2018 09:39:

    [...]

    Ik zeg dat het een gevaar is. En kennelijk zijn heel veel mensen het daarover eens getuige de afstort van het aandeel. Zelfs Taco is het hiermee eens door te zeggen dat het de orderintake gaat raken.
    Op welke schaal zal de toekomst moeten uitwijzen ja.

    Maar je moet jezelf afvragen als google in al die auto's zit met hun systeem inclusief een goede maps. Gaat dat geen invloed hebben op de afname van TT maps?

    Als je antwoord daarop NEE is zou ik inderdaad gerust verder slapen.

    Natuurlijk is dat een reëel gevaar. Dat ontkennen is van dezelfde orde als het gedrag van HG. Of dat gevaar daadwerkelijk realiteit wordt, weet niemand, ook HG niet, of hij moet profetische gaven hebben. Nou, die had hij bij Sports ook niet, en bij Google 1.0.

    Dat gevaar gaat in elk geval de koers sturen, dat zien we afgelopen week. Vervolgvraag is dan of de koers, en de non-reacties van TT, de marktpositie van TT gaan schaden.
    Ik denk dan: als Google een belang heeft om partijen als TT te schaden en hun markt in de pikken, dan is de kans groot dat TT geschaad zal worden. Linksom of rechtsom.

    De timing van dit soort Apple- en Google-berichten is niet per ongeluk. TT heeft de transitie ongeveer volbracht, klimt uit het dal, leek weer investeringswaardig. Wat is dan makkelijker dan wat strategische berichten en non-info de wereld in te slingeren. En als dat niet helpt, je met grof geweld een plek in de auto te kopen.

    Als TT niet wil buigen, dan moet het maar barsten. Ik verwacht op elke herstelrally meer van dit soort berichten. Daarop inspelen kan rendabel zijn.
  5. [verwijderd] 22 september 2018 09:53
    quote:

    PGV schreef op 21 september 2018 17:34:

    [...]

    TT is alleen intressant voor korte ritjes, ben er voor 6 ingegaan vd week, en ga er met 7 weer uit. Ik ga echt geen jaren wachten tot HG eens zin heeft om zn toko te verkopen.
    Met het Toyota nieuws staat de 7 voorlopig niet op de borden verwacht ik. Sneeuwbaleffect signaal. Welke automarkt volgt? Google heeft in het geheim allerlei contracten gesloten en laat ze 1 voor 1 vallen in de media.
  6. [verwijderd] 22 september 2018 09:54
    Wat gebeurde er deze week bij TomTom? En hoe verder?
    Foto: ANP
    Gepubliceerd: 22 september 2018 09:45

    In ruim twee dagen tijd verloor kaartenmaker TomTom deze week ruim een kwart van zijn beurswaarde. Vanwaar de paniek en hoe nu verder?
    De week begint rustig, totdat Alliance 2022, een samenwerkingsverband tussen Renault, Nissan en Mitsubishi, dinsdagochtend bekendmaakt een overeenkomst te hebben gesloten met Google.

    Het Amerikaanse techbedrijf gaat vanaf 2021 software leveren voor een infotainmentsysteem in de voertuigen van de fabrikanten. Het systeem zal het onder meer mogelijk maken om apps als Google Maps en de Google Play Store in de auto te gebruiken.

    Op de beurs wordt er heftig gereageerd op het nieuws. Als de beurs dinsdag om 17.30 uur sluit is het navigatiebedrijf 24,4 procent van zijn beurswaarde verloren.

    Het aandeel zakt woensdag verder weg. Waar een belegger maandagavond nog een kleine 8,5 euro neerlegt voor een aandeel TomTom, is dit woensdagavond nabeurs nog maar 6,15 euro.

    'De deal is een doodsteek voor TomTom'
    Momenteel heeft TomTom nog een overeenkomst met de Alliance 2022-autofabrikanten, waarbij ze dezelfde soort diensten inbouwen in de auto's, zoals navigatie, live verkeersupdates en flitserinformatie. Google lijkt deze rol nu in te gaan nemen.

    "Dit is echt een klap, een doodsteek voor TomTom", vertelt beursanalist Jos Versteeg van InsingerGilissen. "TomTom heeft altijd aangegeven dat de auto-industrie niet met Google wil werken. Ze wilden een onafhankelijke kaartenmaker als TomTom. En nu is er de omslag, ze halen Google in huis."

    De overeenkomst tussen Google en Nissan, Renault en Mitsubishi is de volgende in een reeks van evoluties in de auto-industrie waar het Nederlandse bedrijf mee te maken krijgt.

    De TomTom Go slaat aan in 2004
    TomTom wordt in 2001 opgericht door Harold Goddijn. Het bedrijf komt voort uit Palmtop, dat applicaties ontwikkelt voor de eerste generatie mobiele apparaten. Met de komst van TomTom verandert de navigatiemarkt: waar mensen eerder routeplanners moesten uitprinten, kunnen ze nu routeinformatie krijgen op hun handcomputers.

    In juni 2004 wordt de TomTom Go geïntroduceerd, het eerste losse navigatiekastje van TomTom. Aan het eind van het jaar zijn er hier 250.000 van verkocht. In 2005 staat die teller al op 1,7 miljoen.

    TomTom groeit hard en dat is ook terug te zien in de jaarcijfers: in 2004 zet het bedrijf ruim 194 miljoen euro om, een groei van 392 procent ten opzichte van 2003. Een jaar later groeit de omzet met nog eens 275 procent.

    Financiële crisis zorgt voor verandering bij de kaartenmaker
    In 2007 zet het bedrijf de volgende stap: een samenwerkingsverband met autofabrikanten Renault en Fiat, waar de navigatiekastjes van tevoren worden ingebouwd. Een stap voorwaarts, omdat het kastje nu niet meer los gekocht hoeft te worden.

    Dit wordt na 2007 ook steeds minder gedaan. De financiële crisis en de daaropvolgende recessies zorgen ervoor dat consumenten minder navigatiekastjes kopen. Tegelijkertijd wordt de mobiele telefoon steeds populairder en hierop worden steeds meer applicaties aangeboden waar men gratis mee kan navigeren. Google introduceert in 2009 Google Maps, in 2012 volgt Apple met Maps en ook bedrijven als Waze dringen de markt binnen.

    Waar het Nederlandse bedrijf bij aanvang van de twintigste eeuw nog furore maakt met baanbrekende innovaties, wordt het vanaf 2011 op alle fronten ingehaald. De omzet van consumentenproducten valt sterk terug: in 2011 komt 66 procent van de totale omzet uit deze categorie, in 2017 is dat nog maar 46 procent.

    Deal van Google zal TomTom orders kosten
    TomTom gaat de laatste jaren steeds meer leunen op deals met autobedrijven waarbij TomTom-apparatuur en diensten in de auto zijn ingebouwd. Onder meer Fiat en Renault sluiten overeenkomsten met de kaartenmaker.

    Met de deal tussen Google en Alliance 2022 lijkt ook deze tak onder druk komen te staan. Analist Versteeg wijst er daarbij op dat zowel Renault als Nissan belangrijke klanten zijn van de navigatiedienstverlener. "En die gaan nu om, dat is pijnlijk", constateert Versteeg.

    Volgens financieel topman Taco Titulaer zal het bedrijf niet direct omzet verliezen door de deal, omdat TomTom nog een overeenstemming heeft met de autobedrijven voor de komende jaren. Wel zal het aantal orders in de komende periode afnemen.

    Zelfrijdende auto's bieden mogelijk de uitkomst
    Wat gaat er nu gebeuren met TomTom? Door de komst van goedkopere alternatieven worden de consumentenproducten steeds minder verkocht en autofabrikanten gaan met Google aan de haal.

    Mogelijk gaat de kaartenmaker zich richten op de markt van zelfrijdende auto's. In januari 2017 neemt TomTom de Duitse start-up Autonomos over, een bedrijf dat sensoren en software heeft ontwikkeld om auto's zelf te laten rijden. "Met deze deal positioneren we onszelf als een van de voorlopers op het gebied van autonoom rijden", zei topman Goddijn destijds.

    Niet veel later hengelde TomTom de Zweedse autofabrikant Volvo binnen als klant. TomTom gaat de software voor het Volvo Drive Me-programma leveren, het zelfrijdende-autoprogramma van Volvo.

    De overeenkomst tussen Google en Alliance 2022 doet pijn, maar zal niet het einde van het bedrijf betekenen. Mogelijk dat de stap richting zelfrijdende auto's het bedrijf nieuw leven inblaast, maar het is nog te vroeg om dat te zeggen.
  7. [verwijderd] 22 september 2018 10:00
    quote:

    Xynix schreef op 22 september 2018 00:06:

    Jullie lijken niet te beseffen dat de omzet over 3 jaar terug gaat vallen naar 200-300 miljoen. Dat is niet te transformeren! Onmogelijk! NU de assets kapitaliseren is de enige resterende optie. En als HG een knip voor zijn neus waard was geweest had hij zich dat dit voorjaar al gerealiseerd en daarnaar gehandeld. En Wakkie toont hiermee ook aan dat hij totaal incapabel is!
    Wakkie is een jurist, geen bedrijfseconoom. Alleen geschikt als voorzitter RvC bij mot in de tent.
  8. forum rang 6 boem! 22 september 2018 10:03
    De onbetrouwbaarheid van het aandeel Tomtom en Tesla is een gegeven.

    De geldverslindende machine die Tesla heette gaat waarschijnlijk veranderen in een winstgevend bedrijf miv komend kwartaal.
    Ook Tomtom staat aan de vooravond van de transitie van break-even naar een bedrijf dat stijgende winsten laat zien.

    Des te opmerkelijker is het dat de media juist nu via bankanalisten de jacht inzet op beide nieuwkomers die een bedreiging vormen voor de gevestigde orde.
  9. [verwijderd] 22 september 2018 10:04
    Dat dit bericht impact heeft op de koers, denk ik ook...alleen dit bericht is nog niet bevestigt en het gaat om alleen verbinding met Android telefoons....maar goed, zal in paniek, zonder bericht vanuit tt zelf, wel weer onder de 6 openen eerst....en daarna...tja....zal chriet (taco) kitelaar wel reageren, dat ze dit al eens eerder hebben meegemaakt en dat ze er toen ook bovenop gekomen zijn....pfff

    Maar ja er zijn andere grote bedrijven die hier misschien wel meer last van hebben dan tt, en die zullen ook met berichten moeten komen.....het spel is op de wagen zou ik zeggen...succes!!!!!
  10. [verwijderd] 22 september 2018 10:13
    Er is hier al ontzettend veel geschreven over allerlei mogelijke beweegredenen van HG.

    Stel jezelf eens voor. Je bent volledig financieel onafhankelijk geworden door geld op te halen bij de beleggers (2005) in de tijd toen je nog in de kracht van je leven was (45). Je kan alle uithoeken van de wereld bezoeken door je mooie, leuke en met name dure zeil hobby (ach ja, t'was maar een 2e hands bootje). Je kan overal op deze wereld wonen, eten en plezier maken. Niet alleen jij, maar ook je gehele familie en alle toekomstige kleinkinderen.

    Je geeft anno 2018 leiding aan een beursgenoteerd bedrijf met grofweg 4500 werknemers wereldwijd. Een bedrijf met schaarse technische kennis en oplossingen en met een in jou business giga bedrijfsnaamsbekendheid, winstgevend, geen schulden en je doet zaken met nagenoeg alle grote spelers in tech/iot/automotive...noem maar op.
    Natuurlijk ben je bezig met het uitbouwen en zo toekomstbestendig maken van je bedrijf. Tenslotte eten hier 4500 gezinnen van, toch? Je promoot je bedrijf overal waar dat maar mogelijk is. Je doet dat met flair en ondanks het ontbreken van een talenknobbel, spreek je inmiddels een aardig mondje Engels. Je woont tenslotte regelmatig in London en oefening baart kunst.
    De beurskoers van TT interesseert je wel degelijk, je hebt tenslotte samen met je vrouw zo'n kwart van alle aandelen. Maar bovenal laat de koers tot op zekere hoogte zien wat de waardering is van de buitenwereld voor al JOUW inspanningen.

    Wat klopt hier nu niet?

  11. forum rang 7 ketchup 22 september 2018 10:14

    @ Benjamin G

    duidelijke post, het bericht aan IR -TT komt van Xynix ( deze is niet van mij )
    of jij moet bij TT werken, want ik heb gisteren wel een email gezonden naar TT, maar mijn email ging niet over wat TT wel dan niet zou kunnen overwegen te ondernemen voor damage control op de recente ontwikkelingen, want ik ben geen commissaris bij TT om te oordelen hoe zij hands-on hun business moeten runnen

    mijn email gaat over een hypothetische/informatieve vraag indien bij TT de overweging speelt het bedrijf te privatiseren/delisten en dan ken ik voorbeelden welke grondslag en gevolgen dit kan hebben voor de ontwikkeling binnen het bedrijf die hebben besloten te opteren voor de preferentie in de luwte hun beoogde doelstellingen te kunnen verwezenlijken (buiten de schijnwerpers van pers en kritiek)

    het spreekt dan voor zich dat dit grote consequenties heeft voor de ' uit te kopen aandeelhouders ' qua prijssetting aandelen en derivaten en dat daar ook rekenmodellen voor zijn te vinden

    ( just in case )
  12. forum rang 6 Tordan 22 september 2018 10:21
    quote:

    holenbeer schreef op 22 september 2018 09:40:

    Los van de vraag of dit allemaal waar is, wat het brengen gaat enz.
    Er zal komende kwartalen veel volatiliteit zijn. Ik ga tot de kwartaalcijfers maar eens calls en puts opbouwen, als ik daar nog de kans toe krijg. Ik zie de koers binnen een maand nog wel een zwieper van 2 euro maken, kan beide kanten op.
    Dat kan maandag meteen al zijn, maar zo niet, dan is dan een mooie gelegenheid om jezelf klaar te zetten voor die zwieper.

    Had na de Apple dip wat langere calls opgebouwd en na de Google-dip wat turbo's 5. Maar als ik zie hoe makkelijk tegenwoordig paniek ontstaat doordat mensen die door het publiek als journalist worden gezien allerlei 'informatie' de wereld in slingeren, dan denk ik: daar moet aan te verdienen zijn.

    Echt investeren in TT doe ik niet meer, gelukkig een tijdje voor de Apple-dip besloten. Wat dat betreft is TT net als Tesla, te onbetrouwbaar als aandeel.
    Maar een beetje gokken is leuk en kan goed uitpakken.
    Precies, had dit keer ook een gelukkige hand. Heb mijn aandelenpositie, die ik al jaren had, op 8,70 verkocht. Mooi winstje ook nog. De arrogante, hooghartige en totaal misplaatste manier waarop TT met de rest van de aandelenbezitters omgaat is ronduit walgelijk en beschamend. Ik gun de forumleden hier het allerbeste, maar de founders een direct faillissement en erger!!
  13. [verwijderd] 22 september 2018 10:21
    Q3 cijfers zullen weer beter dan verwacht zijn en voor het gezever in 2021 aan de orde is heeft TT allang haar gouden slag gedlagen!
    Laat je niet gek maken door de analisten als Josti Versteeg, komt helemaal goed!
    30% gedaald afgelopen week, te belachelijk voor woorden, zwaar overdreven!
  14. [verwijderd] 22 september 2018 10:22
    quote:

    Hoop.... schreef op 22 september 2018 10:18:

    [...]

    Dat heeft ie nog nooit gedaan...silence is in dit geval schroot
    Dat weet ik nu zo net nog niet....staan nu wel al net boven de 6...en na dat nieuws van Google over Renault zal men al zeker niet blij geweest zijn....maar nu helemaal niet....maar ja, wat moet hij hier aan doen? Ik denk duidelijk maken hoe het er momenteel voor staat....
  15. Benjamin G. 22 september 2018 10:23
    quote:

    ketchup of catch-up schreef op 22 september 2018 10:14:

    @ Benjamin G

    duidelijke post, het bericht aan IR -TT komt van Xynix ( deze is niet van mij )
    of jij moet bij TT werken, want ik heb gisteren wel een email gezonden naar TT, maar mijn email ging niet over wat TT wel dan niet zou kunnen overwegen te ondernemen voor damage control op de recente ontwikkelingen, want ik ben geen commissaris bij TT om te oordelen hoe zij hands-on hun business moeten runnen

    mijn email gaat over een hypothetische/informatieve vraag indien bij TT de overweging speelt het bedrijf te privatiseren/delisten en dan ken ik voorbeelden welke grondslag en gevolgen dit kan hebben voor de ontwikkeling binnen het bedrijf die hebben besloten te opteren voor de preferentie in de luwte hun beoogde doelstellingen te kunnen verwezenlijken (buiten de schijnwerpers om van pers en kritiek)

    het spreekt dan voor zich dat dit grote consequenties heeft voor de ' uit te kopen aandeelhouders ' qua prijssetting aandelen en derivaten en dat daar ook rekenmodellen voor zijn te vinden

    ( just in case )

    Excuus aan jou en Xynix. Dan heb ik jullie twee door elkaar gehaald vanochtend. Ik werk niet voor TomTom. Ik zag jou en wellicht kan Xynix het ook in staat om het FD te informeren over de casuïstiek van TomTom en de mogelijke belangen die er spelen bij een lage waardering van het aandeel.

    Kun je iets meer vertellen over de achtergronden van je e-mail aan TomTom? Zoals je het nu formuleert is het voor mij abracadabra...

    Eerder was ik ook van mening dat Goddijn de waardering van het aandeel aan de beurs als een waardering voor zijn eigen prestaties ziet. Ik geloof niet dat de beste man een dergelijk groot ego heeft, eerder zie ik vermoeidheid om uit te leggen waarom hij het bedrijf welke kan opstuurt. Hij neemt de huidige ontwikkelingen in de markt waar, ziet dat als een bevestiging van zijn koers en laat de oppervlakkigheid in de pers voor wat het is. Hoeveel tijd en energie kost het om de pers goed te informeren en waar leidt dat toe? Alleen maar tot meer vragen en meer (irrelevante opgeworpen) onduidelijkheden.


4.157 Posts
Pagina: «« 1 ... 111 112 113 114 115 ... 208 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links