Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
Parkeergarage bezweek twee weken voor oplevering. (ABM FN-Dow Jones) BAM was al twee maanden voor het instorten van de parkeergarage bij Eindhoven Airport gewaarschuwd voor mogelijke bouwfouten. Onderaannemers stelden tegenover actualiteitenprogramma EenVandaag al in maart hun zorgen over grote scheuren en het doorbuigen van de parkeerdekken aangekaart te hebben. Volgens constructie-expert Jan Font Freide van ingenieursbureau Royal HaskoningDHV had het gebouw direct moeten worden ontruimd. Het bureau bestudeerde op verzoek van EenVandaag de onderzoeksrapporten en foto's gemaakt tijdens de bouw. Volgens Font Freide waren de scheuren en doorbuigingen duidelijke aanwijzingen dat het gebouw kon gaan bezwijken en hebben bouwvakkers al die tijd grote risico's gelopen. De parkeergarage bezweek in de vroege avond van zaterdag 27 mei, twee weken voor de oplevering en een paar uur nadat er nog bouwvakkers aan het werk waren. Het aandeel BAM Groep sloot woensdag 21,5 procent lager op 3,65 euro, nadat de bouwer met een winstwaarschuwing kwam vanwege verliezen op het OpenIJ-project in IJmuiden. Door: ABM Financial News.info@abmfn.nl Redactie: +31(0)20 26 28 999 Copyright ABM Financial News. All rights reserved (END) Dow Jones Newswires December 07, 2017 01:35 ET (06:35 GMT)
Ook een lekkere deze: BAM gewaarschuwd voor bouwfout parkeergarage´ Gepubliceerd op 7 dec 2017 om 07:44 | Views: 416 Artikel Reacties Gerelateerde instrumenten BAM 06 dec 3,65 0,00 (0,00%) AMSTERDAM (AFN) - Bouwonderneming BAM was al twee maanden voor het instorten van de parkeergarage bij Eindhoven Airport gewaarschuwd voor mogelijke bouwfouten. Onderaannemers zeggen tegen actualiteitenprogramma EenVandaag al in maart hun zorgen over grote scheuren en het doorbuigen van de parkeerdekken te hebben aangekaart. Volgens constructie-expert Jan Font Freide van ingenieursbureau Royal HaskoningDHV had het gebouw direct moeten worden ontruimd. Het bureau bestudeerde op verzoek van EenVandaag de onderzoeksrapporten en foto’s die gemaakt zijn tijdens de bouw. Volgens Font Freide waren de scheuren en doorbuigingen duidelijke aanwijzingen dat het gebouw kon gaan bezwijken en hebben bouwvakkers al die tijd grote risico's gelopen. Ad by Streamads De parkeergarage bezweek in de vroege avond van zaterdag 27 mei, twee weken voor de oplevering en een paar uur nadat er nog bouwvakkers aan het werk waren geweest. Doe de temt maar dicht!!!
'Dit soort projecten zal altijd in de kosten lopen en op onderdelen misgaan' Het verbaast Hennes de Ridder niets dat de kosten van een groot infrastructuurproject, zoals nu de zeesluis bij IJmuiden, wederom veel hoger uitvallen. Dat is volgens de emeritus hoogleraar integraal ontwerpen aan de TU Delft inherent aan dit soort grote projecten omdat ze altijd uniek zijn. 'De grootste zeesluis van de wereld is nog nooit eerder gebouwd. Dat kan een bouwer dus nooit begroten. Het zal altijd in de kosten lopen en op wat onderdelen misgaan. Want als je iets voor de eerste keer doet, is dat spannend en leuk maar kwalitatief is het minder.' Bouw van de nieuwe zeesluis bij IJmuiden.Foto: Cor Salverius Maandag maakten bouwers BAM en VolkerWessels bekend dat ze gezamenlijk een verlies van van €138 mln moeten nemen, omdat ze een ontwerpfout hebben gemaakt in de constructie van de zeesluis van IJmuiden. Daarmee kan de sluis aansluiten in een lange rij van infrastructurele projecten waarbij de kosten en tijdsduur fors uit de hand liepen. Van de Noord/Zuidlijn tot de verbreding van de A15. Waarom blijft het misgaan? Zelfs nu Rijkswaterstaat meer risico's naar zich toetrekt en scherper oplet of partijen niet tegen onrealistisch lage prijzen inschrijven. Rijkswaterstaat uitgekleed Het helpt niet dat de politiek door de jaren heen fors heeft gesnoeid in het personeelsbestand van publieke opdrachtgevers zoals Rijkswaterstaat, stelt De Ridder. Eerst was daar nog de continuïteit in kennis aanwezig, volgens de emeritus hoogleraar. 'Maar nu zijn ze afhankelijk van consultants, bijvoorbeeld voor het maken van de specificaties van een tender. Sindsdien gaan zeer grote projecten regelmatig een paar keer over de kop. Neem de Betuwelijn of de hogesnelheidslijn waar niet eens hogesnelheidstreinen overheen rijden.' In tegenstelling tot producenten van auto's of computers kunnen de bouwers van infraprojecten een product niet perfectioneren. 'Bouwers moeten elke keer opnieuw maatwerk maken waarvoor ze elke keer het wiel opnieuw moeten uitvinden', zegt De Ridder. 'Een voorbeeld: ik moest dit jaar vier Pax-kledingkasten van Ikea in elkaar zetten. Bij de eerste kast ging dat vier keer zo traag als bij de laatste. En die eerste kast heb ik ook nog eens een beetje kapotgemaakt.' Lerend vermogen beperkt ‘Het lerend vermogen druppelt niet door van het ene naar het andere project’• Tim Busscher, Rijksuniversiteit Groningen Ook uit recent onderzoek van de universiteit Groningen naar de bouw van sluizen blijkt dat het lerend vermogen van bouwbedrijven bij dit soort projecten klein is. 'Ze tuigen ieder project los van elkaar op', zegt Tim Busscher, universitair docent infrastructuurplanning aan de Rijksuniversiteit Groningen. 'Het lerend vermogen druppelt niet door van het ene naar het andere project.' De grote bouwers hebben veel kleinere bedrijven opgekocht volgens Busscher. 'Het ene bedrijfje mag dat project doen en het andere bedrijfje weer het volgende. Het zijn allemaal losse organisaties binnen één bedrijf.' Ook ziet hij dat er nog steeds heel stevig op prijs wordt geconcurreerd om een opdracht binnen te halen. 'Als partijen heel scherp inschrijven, krijg je overoptimisme. Ze hopen met kleine dingen en innovaties toch nog marge te halen.' Ook BAM en VolkerWessels hoopten mede door een slim ontwerp goedkoper te zijn dan concurrenten. Dat ontwerp gaat ze nu juist heel veel geld kosten. Nieuwe werkwijze Dit soort risico's zijn voor Rijkswaterstaat heel moeilijk in te calculeren, meent Busscher. 'Ironisch genoeg was aanbesteding van de zeesluis van IJmuiden nadrukkelijk wel een van de grote projecten waar Rijkswaterstaat een nieuwe werkwijze toepaste.' Enkele jaren geleden zwol de kritiek op de werkwijze van Rijkswaterstaat aan. De projecten waren te complex, er werd te veel risico bij bouwers gelegd en te veel nadruk op de prijs leidde volgens de sector tot een race naar de bodem. In reactie op de kritiek kondigde Rijkswaterstaat in 2015 aan meer risico's naar zich toe te trekken, zoals het regelen van de benodigde vergunningen. Bij de aanbesteding van het Zuidasdok hanteerde Rijkswaterstaat zelfs een minimumprijs zodat bouwers elkaar niet te veel zouden beconcurreren op prijs. Het gros van de recente infrastructuurprojecten wordt volgens Busscher wel binnen budget gerealiseerd.
Belial schreef op 7 december 2017 07:39 :
Dit gaat nog veel lager. Zie op Binck een bericht over dat men van constructiefouten in Eindhoven reeds eerder (twee maanden) op de hoogte was gebracht.
Gaat zeker nog €1,- af vandaag. Tjonge.
Techneuten, constructie- bouwkundig- en financiele calculators zijn een belangrijke kern binnen het bedrijf maar maken er een puinhoop van. Het is een zooitje bij BAM.
www.prorail.nl/projecten/zwollekampen... BAM RAIL doet al vele vele jaren spooraanleg voor Prorail / overheid. Dit is een eenvoudige risicoloze klus voor BAM Rail. Kan me niet voorstellen dat BAM verantwoordelijk is voor deze tegenvaller.
De fouten stapelen zich op. En de miljoenen vliegen over de tafel. Hun imago wordt er ook niet beter op. Overal verkeerde constructies en alles wat gedaan is wordt opnieuw bekeken. Volgens mij zijn we nog lang en nog lang niet klaar met de fouten en miljoenen claims. Gebed zonder eind is het.
Vandaag onder de 3 euro wat een blamage voor het ooit zo ...........................
Het enige dat nog ontbreekt in dit plaatje is gerommel met de boeken/cijfers...
En dan zijn er nog steeds mensen die hun geld er in steken omdat ze denken dat het weer gaat stijgen. Zou kunnen maar nooit veel en de kans op dalen is de komende tijd veel groter. Gewoon links laten liggen en alle ellende afwachten langs de zijlijn zou ik doen. En als je er nog in zit hopen of verlies pakken want de zorgen lopen alleen maar op nu. En de kosten komen veel hoger uit dan wordt gezegd nu let maar op en dan al het andere wat nog gaat komen.
De conclusies die hier worden getrokken over bedrijf BAM zijn voorbarig en onterecht . BAM Rail doet dit werk al vele jaaaaren door het gehele land! Deze opdracht is een Peuleschil voor BAM !
Zo een afstraffing duurt meestal 2 a 3 dagen. Vandaag onder de 3,50?
Laat die vetgedrukte letters maar om nog iets van je verlies goed te maken. Hoop dat er nog wat mensen instappen op idiote koersen nu zodat je nog wat hoger eruit kunt. S6
De bouw klus in Eindhoven was al bekend op 30-mei toen zakte het aandeel nog geen 1,5% !!!!
Brilkoker, informatie delen op dit forum is prettig. Soms zelfs zinvol. Verzoek is om objectieve informatie op een niet oordelende manier te brengen, waar iedereen iets aan heeft. Mensen kunnen zelf oordelen en beslissen. De Telegraaf hebben we voor de schreeuwers onder ons.
dramm schreef op 7 december 2017 08:07 :
Vandaag onder de 3 euro wat een blamage voor het ooit zo ...........................
Nou, ik wil ze wel hebben hoor voor €3.Ben bang dat dat niet lukt.
Ben benieuwd of de koers gewoon om 9.00 uur opent gezien het kommer en kwel is en er nog onaangenaam nieuws lijkt/ is te verwachten ???
maurice 1971 schreef op 7 december 2017 08:29 :
De bouw klus in Eindhoven was al bekend op 30-mei toen zakte het aandeel nog geen 1,5% !!!!
klopt het is nu gewoon even bashen op de BAM. Je moet het natuurlijk wel reeel zien. BAM maakt gewoon nog winst en de bouwsector loopt echt lekker momenteel.(spreek uit eigen ervaring) Zie het als een mooi koopmoment, dat we wel vaker hebben gehad. Het enige wat me wel stoort is de transparantie door begin november goed nieuws te melden terwijl je wist dat het nieuws van gisteren eraan zat te komen. Dat vind ik een zeer kwalijke zaak! en iets voor de VEB
pffffff om moedeloos van te worden.
maurice 1971 schreef op 7 december 2017 08:29 :
De bouw klus in Eindhoven was al bekend op 30-mei toen zakte het aandeel nog geen 1,5% !!!!
Gaat om vertrouwen. BAM is dus niet te vertrouwen met bouwconstructies en nog erger, hun experts ook niet. Dat is niet best. Moeten ze heel hard mee aan de slag, is een cultuur ding, iedereen loopt daar blijkbaar op zijn tenen.
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
CVC Capital Partners
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)