Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
Ahold-Delhaize naar de 26 euro in 2017.
Volgen
Lidl en Aldi verliezen weer terrein: wat is er aan de hand?
duprogres schreef op 4 november 2017 14:23 :
Lidl en Aldi verliezen weer terrein: wat is er aan de hand?
Hier het artikel:www.standaard.be/cnt/dmf20171103_0316...
Waarom Lidl en Aldi alweer terrein verliezen Vandaag om 10:30 door Johan Rasking Tweet Delen Mail Print Waarom Lidl en Aldi alweer terrein verliezen Lidl Foto: blg De twee grote discountketens, Aldi en Lidl, groeien niet langer. Ze verliezen marktaandeel aan buurtsupermarkten als Spar, AD Delhaize en Carrefour Market. De middelgrote buurtwinkels zijn de grote winnaars van het jaarlijkse marktonderzoek naar de supermarkten en voedingswinkels in ons land, uitgevoerd door het studiebureau Nielsen. Volgens Nielsen is het totaal aantal voedingswinkels in België vorig jaar vrijwel onveranderd gebleven, op 7.163 – tegen 7.161 in 2015. Daarmee lijkt een einde gekomen aan een jarenlange, gestage daling van het aantal voedingswinkels en supermarkten. Tussen 1996 en 2016 vielen er jaarlijks meer dan 200 winkels weg. Die negatieve trend lijkt gestopt, ook bij de kleine kruidenierszaken. Een andere trend gaat wel onverminderd door: de klassieke grootwarenhuizen (Colruyt en Delhaize) en hypermarkten (Carrefour en Cora) verliezen voor het zesde jaar op rij marktaandeel. Het Nielsen-rapport dicht hen nog de kleine helft van de Belgische klanten toe: 49,5 procent. Verrassender is de vaststelling dat het marktaandeel van de hard discounters Lidl en Aldi niet meer groeit. Integendeel, ondanks de opening van twee extra winkels zakte hun marktaandeel vorig jaar tot 15,4 procent. Twee verliesjaren In 2014 haalden Lidl en Aldi hun (voorlopige) piek, met een marktaandeel van 16,1 procent, maar sindsdien hebben ze twee opeenvolgende verliesjaren achter de rug. In Vlaanderen ligt het marktaandeel van de twee discountketens met 16,9 procent iets hoger dan het Belgische gemiddelde, maar ook bij de Vlaamse consument was er voor Lidl en Aldi zowel in 2015 als in 2016 sprake van achteruitgang. Hoe komt dat? Zijn lage prijzen dan niet meer in trek? Ongetwijfeld wel, zegt Luc Ardies van de Unizo-federatie Buurtsuper.be, ‘maar het koopgedrag van de consumenten is aan het verschuiven. Van de klassieke stockaankoop in een grootwarenhuis – veel producten tegelijk kopen, om de week of zelfs om de twee weken – naar meerdere inkoopmomenten doorheen de week, last minute, in een kleinere, nabijgelegen winkel.’ Buurtsupermarkten spelen in op die trend met late openingsuren op weekdagen. En ze zijn elke zondag open, wat een goede zaak is voor wie verse voedingsproducten wil inkopen voor de zondagse familielunch. In het Nielsen-rapport worden de franchiseketens Spar, Proxy en AD Delhaize, Carrefour Market, Okay en Smatch als buurtsupermarkten gecatalogeerd. Hun marktaandeel stijgt voor het eerst boven de drempel van 30 procent. In Vlaanderen is dat zelfs boven 35 procent. Hun aantal neemt ook toe: vorig jaar kwamen er acht bij. Omzet omlaag Een boerenjaar was 2016 in geen geval voor de voedingswinkels. Hun totale omzet steeg volgens Nielsen met amper 0,6 procent, tot 25,8 miljard euro. Dat groeiritme ligt een stuk lager dan de inflatie (2 procent). Bij vergelijkbare prijzen zou de omzet met 1,4 procent omlaag zijn gegaan.
Lidl en Aldi verliezen weer terrein: wat is er aan de hand? Vorig jaar gingen minder klanten winkelen bij Aldi of Lidl. Het is al het tweede jaar op rij dat de hard discounters marktaandeel verliezen. FOTO: BLG 651 shares De twee grote discountketens, Aldi en Lidl, groeien niet langer. Ze verliezen marktaandeel aan buurtsupermarkten zoals Spar, AD Delhaize of Carrefour Market. Die spelen in op het veranderde koopgedrag van consumenten door ’s avonds langer open te blijven en ook op zondag de deuren te openen. De middelgrote buurtwinkels zijn de grote winnaars van het jaarlijkse marktonderzoek naar de supermarkten en voedingswinkels in ons land, uitgevoerd door het studiebureau Nielsen. Volgens Nielsen is het totale aantal voedingswinkels in België vorig jaar vrijwel onveranderd gebleven, op 7.163 – tegenover 7.161 in 2015. Daarmee lijkt een einde te zijn gekomen aan een jarenlange, gestage daling van het aantal voedingswinkels en supermarkten. Tussen 1996 en 2016 vielen jaarlijks meer dan 200 winkels weg. Die negatieve trend lijkt nu gestopt, ook bij de kleine kruidenierszaken. Een andere trend gaat wel onverminderd door: de klassieke grootwarenhuizen (Colruyt en Delhaize) en hypermarkten (Carrefour en Cora) verliezen voor het zesde jaar op rij marktaandeel. Het Nielsen-rapport dicht hen nog de kleine helft van de Belgische klanten toe: 49,5 procent. Verrassender is de vaststelling dat het marktaandeel van de hard discounters Lidl en Aldi niet meer aangroeit. Integendeel, ondanks de opening van twee extra winkels zakte het marktaandeel vorig jaar tot 15,4 procent. In 2014 haalden Lidl en Aldi hun (voorlopige) piek, met een marktaandeel van 16,1 procent, maar sindsdien hebben ze twee opeenvolgende verliesjaren achter de rug. In Vlaanderen ligt het marktaandeel van de twee discountketens met 16,9 procent wel iets hoger dan het Belgische gemiddelde, maar ook bij de Vlaamse consument was er voor Lidl en Aldi zowel in 2015 als in 2016 sprake van achteruitgang. Last minute Hoe komt dat? Zijn lage prijzen dan niet meer in trek? Ongetwijfeld wel, zegt Luc Ardies van Unizo-federatie Buurtsuper.be. “Maar het koopgedrag van de consumenten is aan het verschuiven. Van de klassieke stockaankoop in een grootwarenhuis – veel producten tegelijk kopen, om de week of zelfs om de twee weken – naar meerdere inkoopmomenten doorheen de week, laste minute, in een kleinere, nabijgelegen winkel.” Buurtsupermarkten spelen in op die trend met late openingsuren op weekdagen. En ze zijn elke zondag open, wat een goede zaak is voor wie verse voedingsproducten wil inkopen voor de zondagse familielunch. In het Nielsen-rapport worden de franchiseketens Spar, Proxy en AD Delhaize, Carrefour Market, Okay en Smatch als buurtsupermarkten gecatalogeerd. Hun marktaandeel stijgt voor het eerst boven de grens van 30 procent. In Vlaanderen is dat zelfs boven 35 procent. Hun aantal neemt ook toe: vorig jaar kwamen er acht bij. Omzet omlaag Een boerenjaar was 2016 echter in geen geval voor de voedingswinkels. Hun totale omzet steeg volgens Nielsen met amper 0,6 procent, tot 25,8 miljard euro. Dat groeiritme ligt een stuk lager dan de inflatie (2 procent). Bij vergelijkbare prijzen zou de omzet met 1,4 procent omlaag zijn gegaan. 651 shares
The Guns waren bijna op, de wand was zo goed als leeg. Ik scande mijn bonuscard en een van de laatste scanners lichte op. Je ziet steeds meer scanners lopen, zien scannen, doet scannen doet in dit AH-filiaal opgeld. Op zaterdagmiddag niet in de kassa-rij, ik kon gelijk naar een vrij afhandelstation om onbemand af te handelen. "piep" ik kreeg een rood licht! waar je normaal groen licht krijgt om te pinnen...er kwam direct een medewerker aangesneld.."ik kom u controleren" Geen probleem, alles zat al in een plastic tas(ook gescand natuurlijk), de medewerker scande alleen de producten die bovenop lagen(30%)..het ging snel en soepel, het was dus een gedeeltelijke controle! Binnen 14 seconde bleek alles in orde, ik vroeg natuurlijk waarom ik werd uitgekozen. "Big-data, algoritme, via de computer, looprichting in de winkel, afwijkend aankoopgedrag, aantallen..."..duidelijke uitleg. Hoe meer je hier gebruik van maakt, hoe makkelijker de big-data gaat werken natuurlijk. Beste Ahold, Stop met de ouderwetse kassa, te duur, te langzaam, niet klantvriendelijk. Waar komt het eerste filiaal met louter scan-guns? de ultieme praktijkproef die de toch al te dunne marge in 1x met 4% doet aandikken?
Goed idee voor velen, maar voor nog steeds een groot aantal niet. Helaas zijn veel mensen hier nog niet aan toe. Veel mensen, vooral wat oudere, wantrouwen alles wat nieuw is. Dus die mijden dat filiaal en gaan elders naartoe. En een ander AH filiaal is te ver weg, dus gaan ze naar de Jumbo of de Dekamarkt die op hetzelfde plein zitten. Daarnaast is er ook een groep die er gewoon geen zin in heeft, die mensen stappen pas over als het niet anders meer kan. En de eerste supermarkt die volledig overstapt moet het gelag betalen. De komende jaren zullen er m.i. altijd een paar gewone kassa's in de winkels blijven bestaan.
Lidl heeft prijzen recent verhoogd.
Vandaag in oud turnhout naar de ad geweest, wat een drama winkel, zuiver nl producten geen typisch belgische producten, alleen nederlands personeel die vol au vent niet begrepen! Hoe wil je dan als super integreren als de carrefour en colruyt om de hoek zitten.
19021953 schreef op 4 november 2017 10:02 :
@Justsaying:
"Kotsziek wordt ik daarvan, ik ben uit de goot opgestaan"
Volgens mij zit je met dergelijke denkbeelden moreel nog steeds in de goot.....
Dank je voor het compliment :-). Als je denkt dat je met emotie en moraal geld kunt verdienen op de beurs dan ben je vanzelf het volgende slachtoffer in de rij ;-) Het is heel simpel... Als ik iets verdien, is er iemand anders die verliest.
De beurs is een herverdelingsmachine, geen geld-generator. Een ieder die dat niet wil zien is naiëf. Opdat de beste moge winnen..
Justsaying schreef op 5 november 2017 01:32 :
De beurs is een herverdelingsmachine, geen geld-generator. Een ieder die dat niet wil zien is naiëf. Opdat de beste moge winnen..
De ECB is de geld generator. Voor banken althans.
Justsaying schreef op 5 november 2017 01:11 :
[...]
Dank je voor het compliment :-). Als je denkt dat je met emotie en moraal geld kunt verdienen op de beurs dan ben je vanzelf het volgende slachtoffer in de rij ;-)
Het is heel simpel... Als ik iets verdien, is er iemand anders die verliest.
De aandelenmarkt is geen 'zero-sum game', althans niet op de korte termijn. Als jij iets wint, dan hoeft dat niet ten koste te gaan van iemand anders. De optie- en futuresmarkt is echter een ander verhaal.
Justsaying schreef op 5 november 2017 01:11 :
[...]
Het is heel simpel... Als ik iets verdien, is er iemand anders die verliest.
Leg mij dan eens uit als het zo simpel is wat mijn verlies is als ik iets op koers 5 heb gekocht en ik verkoop het aan jou voor koers 10. En de week erna stijgt het door naar koers 11 of van mij part naar koers 15. Ik heb en hou 100% winst. Hoezo verlies? Met jouw redenatie heeft iedereen elke dag ""verlies"" want iedereen loopt elke dag bij 99% van alle aandelen op de beurs de DH en de DL mis.
Dikky schreef op 3 november 2017 18:41 :
Ben er niet helemaal in thuis, maar is het normaal dat een bedrijf een roundup post van de verwachtingen van analisten? Indien nee => ga je deze dan plaatsen als je weet dat je niet aan de algemene consensus voldoet?
Goede vraag.
Het orakel van Eindhoven schreef op 5 november 2017 09:41 :
[...]
De aandelenmarkt is geen 'zero-sum game', althans niet op de korte termijn. Als jij iets wint, dan hoeft dat niet ten koste te gaan van iemand anders. De optie- en futuresmarkt is echter een ander verhaal.
Ligt eraan hoe je belegt. Ik pak ze altijd op na een fikse daling. Ik koop van lieden die met zen allen de exit zoeken. Daarom heb ik nu ook goedkope Aholdjes opzak.
Als de fundamentals goed zijn en velen toch de exit zoeken, dan sla ik toe.
Broke Even schreef op 5 november 2017 10:00 :
[...]Ligt eraan hoe je belegt. Ik pak ze altijd op na een fikse daling. Ik koop van lieden die met zen allen de exit zoeken. Daarom heb ik nu ook goedkope Aholdjes opzak.
Of die aholdjes van jou goedkoop of toch nog te duur waren weet je woensdag pas...:') maar ik ga met je mee in de redenering. Omdat AD de fundamentals van AD al tijden goed zijn, maar de koers daar niet logischerwijs op reageert door futiliteiten als Amazon ed heb ik deze keer maar geen kapitaal intensieve investering gedaan, maar me beperkt tot de aankoop van calls 19 euro mrt-18 ter waarde van ca 100 aandelen AD. Ik schat in dat ik die voor een prikkie van de markt heb geplukt, maar het waren dan ook hamsterweken afgelopen weken.
thijs nl schreef op 5 november 2017 00:06 :
Vandaag in oud turnhout naar de ad geweest, wat een drama winkel, zuiver nl producten geen typisch belgische producten, alleen nederlands personeel die vol au vent niet begrepen! Hoe wil je dan als super integreren als de carrefour en colruyt om de hoek zitten.
Tja, vol au vent. Ik snap wel dat ze dat niet kennen. Eten jullie die rommel daar nou nog steeds?
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
AIRBUS
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
CVC Capital Partners
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
Nextensa
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia Oyj
Nokia OYJ
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)