Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,245   -0,035   (-0,66%) Dagrange 5,200 - 5,340 124.392   Gem. (3M) 179,9K

In Mei legt TomTom een gouden ei.

444 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 23 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 5 xof 6 mei 2024 23:17
    [quote alias=win some... id=15284219 date=202405061958]
    Aandeelhouders met een belang van 5% of meer betalen geen dividendbelasting. Dat betekent dat TT geen geld aan de overheid hoeft af te dragen op het moment dat duidellijk is dat ze de aandelen van >5% aandeelhouders terugkoopt. Vandaar de keuze voor de 2e lijn. Blijkbaar is er geen andere mogelijkheid (meer) om het betalen van dividendbelasting te omzeilen.

    Die handelswijze is voor de overheid en de Nedrlandse burger in het algemeen misschien jammer, omdat er minder geld naar de overheid gaat. Maar voor TT en TT-aandeelhouders is het prima, omdat er geen geld 'onnodig' weglekt naar de overheid. Naar de letter van de wet zal het ook wel mogelijk zijn, maar toch lijkt het me niet helemaal in de geest van de wet.

    Er zijn allemaal regels voor share buyback om er voor te zorgen dat de buyback geen koersopdrijvend effect heeft en een gezonde koersvorming verstoord. Wanneer de 2e lijn verkopers via de open markt weer terugkopen zijn er geen regels waaraan zij zich moeten houden. Hiermee is het niet alleen een omzeiling van het betalen van dividendbelasting, maar biedt het ook een mogelijkheid tot omzeiling van de regels en het toezicht mbt share buyback. Dat lijkt me niet echt de bedoeling.
    [/quote

    Winsome, dank je voor dit inzicht. Het lijkt alsof deze constructie er met de haren is bijgesleept, idd om fiscale redenen.

    Maar daarmee staat voor mij vast dat er sprake is van onderlinge coördinatie en dat het bedrijf TT hiermee de grootaandeelhouders het "voorrecht" geeft van de zekerheid dat hun aandelen afgenomen worden door TT met 0,5% opslag en dat dividendbelasting wordt omzeild.

    Risicoloos aandelen uit de freefloat ophalen en doorschuiven. Buiten dat het fiscaal een oneigenlijk gebruik van de belastingregels is, zijn de opkopers nog eens gezekerd van afname door TT. Verder verdenk ik TT ervan om dit onderonsje te steunen door slappe cijfers te rapporteren. TT helpt ze aan een lage inkoopkoers.

    De exit is reeds in gang gezet, slow motion.

    Zowel AFM als Fiod zouden dit onder de loeo moeten nemen.

    Ik verwacht nog een keer oplopende koersen, misschien nog een ronde inkoop voor de happy few en dan outlookverlaging om de ultieme klap te geven met een dirty exit bod.

    Walgelijke vertoning en toch wil ik die exitpremie.
  2. forum rang 4 nr36 6 mei 2024 23:25
    “Buiten dat het fiscaal een oneigenlijk gebruik van de belastingregels is”

    Het is geen oneigenlijk gebruik omdat je handelt binnen de fiscale wetgeving. Je kunt het niet eens zijn met de wetgeving maar dat is een andere discussie.

    Als je winst maakt op een aandelentransactie betaal je daar geen belasting over. Is dat ook oneigenlijk gebruik en walgelijk?
  3. forum rang 7 Wereldbelegger 7 mei 2024 07:21
    1] WorldQuant weer verplicht te melden met met 0,50%
    2] Free Float volgens opgave TT d.d. 30-4-2024 van van 65.703.027 naar van 64.780.882

    TomTom
    Totale netto shortpositie op May 7, 2024: 4.42%
    (van 3,98% naar 4,42%

    Shortsellpositie
    Otus Capital Management van 0,72% naar 0,66%
    WorldQuant van 0,48% naar 0,50%

    Eerste Meldingsdatum (boven de 0,50%)
    Meldingsdatum Houdende partij Netto shortpositie
    2-5-2024 WorldQuant 0,50%
    22-12-2023 Marchall Wace 1,08%
    24-10-2023 Franklin Templeton Investment Management 0,70%
    19-12-2022 Otus Capital Management 0,66%
    26-8-2021 J.P. Morgan Asset Management 1,48%
    Totaal shortsellpositie (met boven de 0,50% melding): 4,42%

    Totaal aantal aandelen in (gemeld) shortpositie:
    4,42% van 132.366.672* is: 5.850.607 aandelen


    Aantal aandelen in shortpositie van de Free Float* in procenten:
    5.850.607 van 64.780.882* is: 9,03%

    *Totaal aantal uitstaande aandelen waarvan aantal aandelen in Free Float volgens opgave TomTom met meldingsdatum: 30-4-2024

    *Niet geheel onbelangrijk; in het aantal Free Float aandelen zitten ook de 25 grootaandeelhouders (van 0,067% t/m 5,18%) waaronder Teslin en JdMol ieder met 5,18% van het totaal aantal uitstaande aandelen.

    Ter info: ( met dank aan VeniVidiMerui)
    In de 'netto short' berekening van de AFM moeten derivaten "worden verantwoord op voor delta gecorrigeerde basis.
    Bovenstaand percentage zegt feitelijk helemaal niets. je ziet alleen het resultaat van de netto short berekening.
    omdat je de onderliggende posities niet kent; weet je niet of de shortposities worden uitgebreid of dat netto shortwaarde is verhoogd door koersdaling.
  4. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 7 mei 2024 09:46
    Het is tenenkrommend hoe men deze achterlijk lage koers regisseert na de onnodige onverklaarbare daling! Het lijkt erop dat men de koers bewust niet laat herstellen zodat ook de diehards uiteindelijk de handdoek in de ring gooien !

    Mijn stukken krijgen ze echt niet voor deze belachelijk lage koersen!
  5. forum rang 6 hvasd2 7 mei 2024 09:59
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 7 mei 2024 07:21:

    1] WorldQuant weer verplicht te melden met met 0,50%
    2] Free Float volgens opgave TT d.d. 30-4-2024 van van 65.703.027 naar van 64.780.882

    TomTom
    Totale netto shortpositie op May 7, 2024: 4.42%
    (van 3,98% naar 4,42%

    Shortsellpositie
    Otus Capital Management van 0,72% naar 0,66%
    WorldQuant van 0,48% naar 0,50%

    Eerste Meldingsdatum (boven de 0,50%)
    Meldingsdatum Houdende partij Netto shortpositie
    2-5-2024 WorldQuant 0,50%
    22-12-2023 Marchall Wace 1,08%
    24-10-2023 Franklin Templeton Investment Management 0,70%
    19-12-2022 Otus Capital Management 0,66%
    26-8-2021 J.P. Morgan Asset Management 1,48%
    Totaal shortsellpositie (met boven de 0,50% melding): 4,42%

    Totaal aantal aandelen in (gemeld) shortpositie:
    4,42% van 132.366.672* is: 5.850.607 aandelen


    Aantal aandelen in shortpositie van de Free Float* in procenten:
    5.850.607 van 64.780.882* is: 9,03%

    *Totaal aantal uitstaande aandelen waarvan aantal aandelen in Free Float volgens opgave TomTom met meldingsdatum: 30-4-2024

    *Niet geheel onbelangrijk; in het aantal Free Float aandelen zitten ook de 25 grootaandeelhouders (van 0,067% t/m 5,18%) waaronder Teslin en JdMol ieder met 5,18% van het totaal aantal uitstaande aandelen.

    Ter info: ( met dank aan VeniVidiMerui)
    In de 'netto short' berekening van de AFM moeten derivaten "worden verantwoord op voor delta gecorrigeerde basis.
    Bovenstaand percentage zegt feitelijk helemaal niets. je ziet alleen het resultaat van de netto short berekening.
    omdat je de onderliggende posities niet kent; weet je niet of de shortposities worden uitgebreid of dat netto shortwaarde is verhoogd door koersdaling.
    Blijkbaar denken die partijen dat er nog veel te halen valt ondanks deze historisch lage koers van TT?
  6. forum rang 5 xof 7 mei 2024 10:29
    quote:

    nr36 schreef op 6 mei 2024 23:25:

    “Buiten dat het fiscaal een oneigenlijk gebruik van de belastingregels is”

    Het is geen oneigenlijk gebruik omdat je handelt binnen de fiscale wetgeving. Je kunt het niet eens zijn met de wetgeving maar dat is een andere discussie.

    Als je winst maakt op een aandelentransactie betaal je daar geen belasting over. Is dat ook oneigenlijk gebruik en walgelijk?
    Omzeilen, ontwijken.....

    Ik snap dat het binnen de wetgeving loopt, het gaat me om de hele contructie die de Family&Friends een bevoorrechte positie oplevert. Een gecoördineerde actie.

    We gaan het zien
  7. forum rang 6 JustRevisited 7 mei 2024 10:41
    Dit betekent wel dat tomtom bij de aandelen inkoop het op een akkoordje heeft gegooid met Teslin. Verkoop aan ons en koop in de markt terug. Daarnaast hebben zij periodiek gesprek met het bestuur. Voor de vorm stellen ze een vraag tijdens de AVA maar diezelfde stellen ze bilateraal ook.

    quote:

    xof schreef op 6 mei 2024 23:17:

    [quote alias=win some... id=15284219 date=202405061958]
    Aandeelhouders met een belang van 5% of meer betalen geen dividendbelasting. Dat betekent dat TT geen geld aan de overheid hoeft af te dragen op het moment dat duidellijk is dat ze de aandelen van >5% aandeelhouders terugkoopt. Vandaar de keuze voor de 2e lijn. Blijkbaar is er geen andere mogelijkheid (meer) om het betalen van dividendbelasting te omzeilen.

    Die handelswijze is voor de overheid en de Nedrlandse burger in het algemeen misschien jammer, omdat er minder geld naar de overheid gaat. Maar voor TT en TT-aandeelhouders is het prima, omdat er geen geld 'onnodig' weglekt naar de overheid. Naar de letter van de wet zal het ook wel mogelijk zijn, maar toch lijkt het me niet helemaal in de geest van de wet.

    Er zijn allemaal regels voor share buyback om er voor te zorgen dat de buyback geen koersopdrijvend effect heeft en een gezonde koersvorming verstoord. Wanneer de 2e lijn verkopers via de open markt weer terugkopen zijn er geen regels waaraan zij zich moeten houden. Hiermee is het niet alleen een omzeiling van het betalen van dividendbelasting, maar biedt het ook een mogelijkheid tot omzeiling van de regels en het toezicht mbt share buyback. Dat lijkt me niet echt de bedoeling.
    [/quote

    Winsome, dank je voor dit inzicht. Het lijkt alsof deze constructie er met de haren is bijgesleept, idd om fiscale redenen.

    Maar daarmee staat voor mij vast dat er sprake is van onderlinge coördinatie en dat het bedrijf TT hiermee de grootaandeelhouders het "voorrecht" geeft van de zekerheid dat hun aandelen afgenomen worden door TT met 0,5% opslag en dat dividendbelasting wordt omzeild.

    Risicoloos aandelen uit de freefloat ophalen en doorschuiven. Buiten dat het fiscaal een oneigenlijk gebruik van de belastingregels is, zijn de opkopers nog eens gezekerd van afname door TT. Verder verdenk ik TT ervan om dit onderonsje te steunen door slappe cijfers te rapporteren. TT helpt ze aan een lage inkoopkoers.

    De exit is reeds in gang gezet, slow motion.

    Zowel AFM als Fiod zouden dit onder de loeo moeten nemen.

    Ik verwacht nog een keer oplopende koersen, misschien nog een ronde inkoop voor de happy few en dan outlookverlaging om de ultieme klap te geven met een dirty exit bod.

    Walgelijke vertoning en toch wil ik die exitpremie.
  8. forum rang 6 ketchup 7 mei 2024 11:31
    Technisch staat het aandeel TT erg zwak aan de beurs en fundamenteel is het nog steeds niet bijmachte winst en groei in de cijfers te laten zien

    sluit niet uit dat we bij een zomerdip , mochten de beurzen corrigeren van toch zeer hoge niveaus en dat bij ongewijzigde vaste rentes , TT nog op te rapen valt laag in de 5 en/of hoog in de 4 euro

    dat zou een opportuniteit geven voor een laatste gok op dit aandeel om er nog eens wat aan te verdienen bij : of een mogelijke exit ergens in de loop van 2025 , of anders bij cijfers die winst en groei gaan laten zien voor FY25
  9. visje 7 mei 2024 11:41
    TomTom supports SMATS Traffic Solutions to drive efficiency and accuracy in traffic data insights

    TomTom announces a new commercial deal with SMATS Traffic Solutions, a Canadian leader in multi-modal transportation data collection and analytics. Using TomTom’s live and historic traffic data, SMATS’ AI-powered platform, iNode, provides its clients with advanced, highly accurate analytics for a range of use cases, from everyday operations to predictive planning and optimization.

    tomtom commercial news 07/05/2024
  10. longjohn 7 mei 2024 12:04
    Als dit zo zou zijn (dus een accoordje) dan is dit toch verstoring van de marktwerking en is dit verboden. Het zou wel heel treurig zijn als dit het geval is en kan mij niet voorstellen dat de familie Goddijn de boeken in wil gaan als de nieuwe "Nina Brink" . Ook lijkt het mij dan dat de leden van de RvC zich zorgen moeten gaan maken vanuit hun wettelijke plicht
  11. forum rang 6 hvasd2 7 mei 2024 12:35
    quote:

    JustRevisited schreef op 7 mei 2024 10:41:

    Dit betekent wel dat tomtom bij de aandelen inkoop het op een akkoordje heeft gegooid met Teslin. Verkoop aan ons en koop in de markt terug. Daarnaast hebben zij periodiek gesprek met het bestuur. Voor de vorm stellen ze een vraag tijdens de AVA maar diezelfde stellen ze bilateraal ook.

    [...]
    Daarom schrijft Teslin nooit iets over TomTom in hun kwartaal verslag. Wat je niet zegt, hoef je ook niet uit te leggen.
  12. visje 7 mei 2024 12:48
    Teslin zit niet voor niks in tomtom, in theorie zouden de terug gekochte aandelen naar de nieuwe eigenaar kunnen gaan.
    Tomtom heeft er voor gekozen om in te kopen via de stl en wellicht is dat teslin. via de openmarkt zou de koers wellicht te veel oplopen. allemaal part of de deal. zou kunnen maar hoeft niet.

    Omzetgroei gaat nu nog wat traag maar kan in de nabije toekomst gemakkelijk versnellen.
  13. forum rang 6 tatje 7 mei 2024 13:08
    quote:

    JustRevisited schreef op 7 mei 2024 10:41:

    Dit betekent wel dat tomtom bij de aandelen inkoop het op een akkoordje heeft gegooid met Teslin. Verkoop aan ons en koop in de markt terug. Daarnaast hebben zij periodiek gesprek met het bestuur. Voor de vorm stellen ze een vraag tijdens de AVA maar diezelfde stellen ze bilateraal ook.

    [...]
    Ben het met je eens.

    Ik had ook het idee, dat de vraagstelling van Teslin op de AVA is voorgekauwd tijdens een bezoek !

    Wat Teslin kan, kunnen Pauwels en Geelen ook, zelfs de Mol kan het .

    Voor opening beurs aanbieden in de 2e lijn, daarna 50000 kopen op de beurs en na sluiten beurs in de 2e lijn verkopen.

    On any trading day, up to a maximum of 75,000 shares will be purchased via the STL. Shareholders may offer their shares before market opening, for order execution after market closing on that particular day. I
  14. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 7 mei 2024 13:37
    quote:

    visje schreef op 7 mei 2024 11:41:

    TomTom supports SMATS Traffic Solutions to drive efficiency and accuracy in traffic data insights

    TomTom announces a new commercial deal with SMATS Traffic Solutions, a Canadian leader in multi-modal transportation data collection and analytics. Using TomTom’s live and historic traffic data, SMATS’ AI-powered platform, iNode, provides its clients with advanced, highly accurate analytics for a range of use cases, from everyday operations to predictive planning and optimization.

    tomtom commercial news 07/05/2024
    Klein dealtje. Wel leuk dat het om Canada gaat.
444 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 23 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.