Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Connect / branded content

Wat is dit?
Connect is het branded contentplatform van IEX Media, waar we beleggingsprofessionals en beleggers met elkaar in contact brengen. Connect-content wordt u aangeboden door onze partners. Sluit
Connect label

Bij elk nieuw product profiteren

Beleggingsstrategie BNP Paribas Obam

Met welke beleggingen scoorde BNP Paribas Obam, welke beslissingen bleken achteraf geen vruchten af te werpen en hoe kwamen de fondsbeheerders tot hun keuze?

Ook in opkomende landen zijn sterke spelers te vinden binnen de voedingsindustrie die het op lange termijn beter zouden moeten doen dan de bredere markt. Senior fondsbeheerder Peter Ranty vertelt.

Veelzijdige smaakconsultant

Het Ierse Kerry Group ontwikkelt samen met voedingsproducenten ingrediënten als smaakstoffen op basis van de behoeftes van de consument. Het bedrijf bouwt een langetermijnrelatie op met de voedingsbedrijven. Het moet het niet hebben van een product, maar profiteert elke keer als een nieuw product op de markt wordt gebracht."

“Toen wij het aandeel kochten, was de winstgroei te weinig in het aandeel verdisconteerd. Dat kan bijvoorbeeld voorkomen als het bedrijf een belangrijke klant als Unilever verliest. Beleggers rekenen het daarop af, terwijl het misschien op de achtergrond al bezig is met nieuwe mogelijkheden. Dat biedt ons de gelegenheid het aandeel in portefeuille op te nemen. Als de waardering dan weer in pas loopt, verkopen we met winst."

“Het aardige van een bedrijf als Kerry Group is dat het prijszettend vermogen sterk is. De kosten van de ingrediënten zijn gering in vergelijking met de kostprijs van een product, maar de ingrediënten zijn wel heel belangrijk. Zeker bij een veranderend eetpatroon kan Kerry Group profiteren. Het marktaandeel van het bedrijf is zo groot, dat men er niet meer omheen kan.”

McDonaldisering van de oosterse samenleving

“In het verleden hebben we belegd in Yum! Brands, eigenaar van onder andere Pizza Hut en KFC en in Mead Johnson, dat melkpoeder voor baby’s produceert. Deze bedrijven profiteren sterk van de demografische ontwikkelingen, het stijgend inkomen en de urbanisatie in China. De Chinese consument is daarnaast gezien de schandalen rond babyvoeding bereid een premie te betalen voor melk uit het buitenland."

“Voedingsaandelen zijn vaak een wat defensievere belegging, gegeten wordt er immers altijd, maar dit soort bedrijven heeft een minder defensief karakter omdat de groei in China sterker kan fluctueren. Je zag op gegeven moment de groei dalen van 10% naar rond de 6,5%. En als beleggers posities in opkomende markten verkopen, verkopen ze gelijk al hun posities. Daarom hebben we toch besloten onze blootstelling aan het land te verminderen."

“Het aandeel Mead Johnson stond daarnaast recent onder druk, onder meer vanwege de door het internet groter geworden prijstransparantie . Concurrenten brengen de prijs omlaag, en dat gaat ten koste van de omzet.”

Meer Beleggingsideeën van
BNP Paribas OBAM

Peter Ranty is senior fondsbeheerder van BNP Paribas OBAM. De fondsbeheerders van BNP Paribas OBAM laten u graag zien waar volgens hen wereldwijd de beste beleggingskansen liggen en hoe zij hier op inspelen.


Dit document dient enkel ter informatie en is geen voorstel of aanbod tot het aankopen of verhandelen van de beschreven financiële instrumenten en is geen beleggingsadvies. Lees hier de volledige disclaimer van BNP Paribas Investment Partners.