Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
More money, more problems
Categorie: Beurs vandaag
Door
op donderdag 20 november 2014
Views: 3.937
Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate
Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!
Een van de jongsten op IEX, maar niet de groenste! Beweegt er op het Damrak een aandeel, of valt er iets te melden over een fonds: er is weinig dat Christopher (bouwjaar 1988) van AFS ontgaat. Hij is goed in rekenwerk onder de moterkap: dividenden, emissies et cetera. Ondanks zijn leeftijd heeft Chris al jarenlange ervaring o...
Meer over Christopher Ho
Recente artikelen van Christopher Ho
mrt '15
Shell en het keuzedividend
1
feb '15
KPN & Altice: 1+1=...?
5
jan '15
ASML à 62,59 euro?!
17
De jeugd van tegenwoordig (iedereen beneden de 30). Prima gasten, niks mis mee als mens. En een stuk slimmer als de generaties die nu boven de 30 zijn. Slimmer? Veel minder op bezit gericht, werken vaak alleen om net genoeg te verdienen om leuk te leven. Voorbeeld Een auto kopen? Dat betekent dat je uitgaven omhoog gaan en je zeg maar 4 uur per week meer moet gaan werken om hem te kunnen betalen. Dus die willen we niet meer hebben we stappen wel op de fiets of in de trein. En zo gaat het ook met bijv caravans en andere dure consumptiegoederen. Prima voor hen, funest voor de economie. De "nieuwe" consument wil dit soort "zaken" die veel kosten en alleen wat "gemak" opleveren steeds minder graag bezitten. En juist produkten waarmee je dagelijks een deel van je inkomen "verbrand", of je ze gebruikt of niet, zijn fantastisch voor de economie en ook de groei van het BBP. Want wie een nieuwe auto zoekt, kiest toch vaak voor wat groter, luxer, duurder etc. En aangezien het artikelen betreft waar veel geld mee gemoeid is, zowel bij aanschaf als tijdens het bezit en gebruik, gaat dit de economie echt pijn doen. En daarmee kunnen die mooie plaatjes met een groei van 2 a 3% de prullenbak in. Afhankelijk van tot hoe groot de groep nieuwe consumenten wordt kun je op termijn zelfs flink in de krimp duiken.
Het pad van meer en meer consumptie leidt nergens toe. Goede zaak dat jongeren dit door hebben en meer gaan voor kwaliteit van leven in de vorm van minder werken meer vrije tijd minder bezit en meer delen (zie airbnb/peerby/geldvoorelkaar/blablacar etc). Het geld wat hier mee verdient wordt blijft meer bij de gewone man en niet bij de 0,00001% rijkste van deze aardkloot.
Ik heb juist het gevoel dat beleggers zonnig naar de toekomst kijken. TINA (There Is No Alternative). Rente is laag, centrale banken ondersteunen de koersen etc.
Dat de grafiek begint met de stijle daling uit 2008 daar praten we maar niet over, die "wall of worry" was kennelijk echt en dus oninteressant voor de bullische schrijver :)
@Ruud: dat geldt natuurlijk alleen maar als je in het centrum van een grote stad woont waar het toch al een crime is om een auto te bezitten. Probeer maar eens zonder auto te functioneren als je in een kleiner dorp woont. Daar komt misschien eens per uur een bus langs. En die jongeren die geen auto meer willen bezitten, komen natuurlijk wel iedere keer de auto van hun ouders lenen als ze weer eens een wat groter pak bij de Ikea moeten ophalen. En om terug te komen op het artikel: al die tijd loopt wel de halve koffiekamer te roepen dat de beurs op het punt van crashen staat.
theo1 schreef op 20 november 2014 15:42 :
@Ruud: dat geldt natuurlijk alleen maar als je in het centrum van een grote stad woont waar het toch al een crime is om een auto te bezitten. Probeer maar eens zonder auto te functioneren als je in een kleiner dorp woont. Daar komt misschien eens per uur een bus langs. En die jongeren die geen auto meer willen bezitten, komen natuurlijk wel iedere keer de auto van hun ouders lenen als ze weer eens een wat groter pak bij de Ikea moeten ophalen.
En om terug te komen op het artikel: al die tijd loopt wel de halve koffiekamer te roepen dat de beurs op het punt van crashen staat.
Theo, Natuurlijk klopt dat. Probeer eens te googlen hoeveel % van de jongeren in de "grote stad" woont en zoek gelijk ook even naar de leeftijdsgroep die in grote getale naar de "grote stad" verhuisd. En als je dan toch bezig bent maak ook nog een onderverdeling in "high income" jongeren (ex-studenten HBO en Uni) en lager opgeleiden. En realiseer je dat juist de groep die het meest verdient geconcentreerd is in steden ivm de genoten opleiding en ook nog eens de grootste aversie heeft tegen de huidige consumptie maatschappij. Dus ja, mijn visie is niet echt korte termijn (1 jaar) maar ik denk dat de nieuwe consument over 5 tot 8 jaar de "groeiverwachtingen" van onze politici al echt zeer gaan doen. En daarna wordt het alleen maar erger want met alle "luxe" belastingen op "leuke" dingen zal de groep die er niet meer voor wil betalen alleen maar sneller groter worden.
Ik ben net als de schrijver van bouwjaar '88 en beleg voor mijn "pensioen" (als dat tegen die tijd nog zo heet tenminste...). Het liefste heb ik dat de komende 40 jaar de koersen alleen maar zakken, om na m'n werkzame periode te stijgen :) Maar dit is helaas weer een artikel met de intentie "market-timing". En dat is gewoon niet realistisch. Natuurlijk kun je zorgen hebben, maar er is altijd al ellende in de wereld geweest en dat zal ook zo blijven. Een lijstje van doffe problemen om in aandelen te stappen te legitimeren, snap ik dan ook niet.
@ ruud Ik ken de statistieken niet maar ik val helemaal in je categorie. 1. Inderdaad 1 bescheiden auto met 2 personen, meer dan genoeg. 2. ik heb een aversie tegen de huidige consumptiemaatschappij. 3. Ik geef veel te weinig uit, maar leef naar mij mening luxe. 4. Ik koop inderdaad liever lokaal, niet omdat ik een moraalridder ben maar omdat dat gezelliger is en omdat ik het mensen in mijn omgeving toch iets meer gun dan de grote bedrijven.
Aantal posts per pagina:
20
50
100