Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,725 28 mei 2024 17:35
  • +0,030 (+0,53%) Dagrange 5,700 - 5,945
  • 478.753 Gem. (3M) 277,9K

Week 9-16 november 2014: 1, 2, 3, 4, hoedje van papier

908 Posts
Pagina: «« 1 ... 32 33 34 35 36 ... 46 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 13 november 2014 20:49
    quote:

    wave-trader schreef op 13 november 2014 20:35:

    [...]

    Ik weet het niet hoor maar volgens mij mankeert er wat aan je ogen. Ziet er niet erg aantrekkelijk uit deze grafiek.
    www.plaatjesdump.nl/upload/9a48ab5bfe...
    Er mankeert iets aan jouw ogen, want je kunt niet lezen. Ik zeg de afgelopen jaren. Kom jij met een plaatje van de afgelopen tien jaar. Ik kan er niks aan doen, dat jij ver in het verleden leeft. Ik heb een paar jaar geleden geïnvesteerd in TomTom. Ik zie alleen een stijgende lijn vanaf toen.

    Zoals ik vanmiddag al zei, zoals jij redeneert zit bijna elk aandeel in een dalende trend, want bijna ieder aandeel heeft ooit wel een hoge top bereikt. Dat is gewoon onzin.

    Ik heb er genoeg over gezegd. De tijd zal het uitwijzen of short of long goed is op dit moment.
  2. [verwijderd] 13 november 2014 20:53
    quote:

    Tijdrijder schreef op 13 november 2014 19:40:

    Natuurlijk klopt mijn rekensommetje ;-)

    Volgens mij is dat al eens hier gesuggereerd. Dat het belang van Highclere te maken heeft met het short gaan van Hound en Blue Mountain. Ik weet niet meer wie dat toen opperde, maar het zou inderdaad zo maar eens kunnen, dat ze nu klaar zijn omdat de belangen gelijk liggen.
    Dat was ik.
  3. bart1805 13 november 2014 21:20
    quote:

    Tijdrijder schreef op 13 november 2014 19:28:

    Op 10-10-2014 meldde Highclere een belang in TomTom van 3,02%. Op dat moment had Blue Mountain een shortbelang van 0.7%. Daarna hebben Blue Mountain en Hound vanaf 13-10-2014 tot en met gisteren 12-11-2014 het shortbelang samen uitgebreid tot 3,03%. Dit zijn 5.204.982 (3,03% minus 0,7%) gedumpte aandelen TomTom in deze periode.

    Deze periode beslaat 23 handelsdagen. Het totale volume in deze 23 dagen was 35.479.102.

    Dit betekent dat de shorters Hound en Blue Mountain samen 14,67% van het totale volume in deze periode voor hun rekening nemen. 14,67% van de verkochte aandelen komen van deze twee partijen.

    Het laat zich raden wat de koers had gedaan, mochten deze twee partijen niet short zijn gegaan en wat er zal gebeuren als zij gaan coveren.

    Nu is de koers gedaald van € 6,171 naar € 5,37. Ik denk dat dit puur toe te rekenen is aan deze shorters en de onzekerheid die zij veroorzaken. Zodra zij stoppen met shorten, zie ik de koers gewoon weer langzaamaan oplopen.
    Behoorlijk eenzijdige manier van denken. Is de koers dan ook niet gewoon gestegen omdat Highclere een belang aan het opbouwen was? Oh, sorry, alleen shorters brengen de koers omlaag, partijen die long gaan in TomTom hebben sowieso een koopje.
  4. [verwijderd] 13 november 2014 21:31
    quote:

    bart1805 schreef op 13 november 2014 21:20:

    [...]
    Behoorlijk eenzijdige manier van denken. Is de koers dan ook niet gewoon gestegen omdat Highclere een belang aan het opbouwen was? Oh, sorry, alleen shorters brengen de koers omlaag, partijen die long gaan in TomTom hebben sowieso een koopje.
    Ik geef gewoon een reden voor de daling van afgelopen weken. Feiten. Ik denk daar helemaal niks bij.

    Ik neem niet voor niks 10 oktober als uitgangspunt. Toen had Highclere zijn belang al opgebouwd. Vanaf 13 oktober zijn er geen bekende belangen op- of afgebouwd. Alleen twee partijen die short zijn gegaan. Vandaar ook de daling, want ze dumpen een stevig aantal aandelen.

    Ik suggereer nergens dat de koers niet stijgt door het belang van Highclere. Dat maak jij er van. De koers zal namelijk zeker extra zijn gestegen in de periode voor 10 oktober, omdat Highclere toen aan het inkopen was.
  5. bart1805 13 november 2014 21:33
    quote:

    *Justin* schreef op 13 november 2014 19:21:

    [...]

    Je moet inderdaad gewoon kijken naar de brutomarge van de TomTom groep als geheel: hardware, software, alles bij elkaar. Dan zie je dat deze marge groeit en afgelopen kwartaal uitkwam op een zeer respectabele 57%.

    Door bewegingen binnen de omzet heb je het recept om per jaar 1 a 2 procentpunt per jaar marge te groeien. Door meer omzet uit marge-rijke zaken zoals fitness, content en services aan automotive, fleetmanagement abonnees. En minder uit PND en automotive hardware.

    In combinatie met meer vrijval van deferred revenues, wat ook allemaal content en services is, gaat de brutomarge in vrijwel zeker omhoog. Uitgezonderd de effecten van valuta. Ook als je meerdere jaren vooruitkijkt zal de marge blijven groeien, door automotive content deals.

    Nee dus. Ik ben er van overtuigd dat de markt anders kijkt. Dan kun je volhouden dat ze zich vergissen, maar dat gaat de toekomst uitwijzen. Twee zaken zijn van belang:
    - Alle kosten die nu afgewenteld kunnen worden op de hardware, maar gemaakt moeten worden ook zonder PND's, zou je op het C&S deel moeten leggen. Ik voorspel je dat er dan een stevig verlies onderaan de streep overblijft. Vraag is hoe snel dat gekeerd kan worden.
    - De C&S kosten worden niet alleen lager door de deferred, ze zijn ook opgeblazen. De C&S omzet die nu op de PND's wordt gelegd is heel erg hoog vergeleken wat ze daar bij andere partijen voor kunnen krijgen. Het gaat om de echte C&S zonder de C&S omzet die op de hardware hangt.

    Als je zo kijkt is het logischer dat de koers laag blijft. Of het zo zal blijven? Geen idee, dat is de grote vraag.
  6. [verwijderd] 13 november 2014 23:30
    quote:

    wave-trader schreef op 13 november 2014 20:35:

    [...]

    Ik weet het niet hoor maar volgens mij mankeert er wat aan je ogen. Ziet er niet erg aantrekkelijk uit deze grafiek.
    www.plaatjesdump.nl/upload/9a48ab5bfe...
    Inderdaad om droevig van te worden, ziet er zéker niet uit als een aandeel dat in de lift zit, alle positieve kul die hier geplaatst wordt ten spijt.
  7. [verwijderd] 13 november 2014 23:42
    quote:

    bart1805 schreef op 13 november 2014 21:33:

    [...]
    Nee dus. Ik ben er van overtuigd dat de markt anders kijkt. Dan kun je volhouden dat ze zich vergissen, maar dat gaat de toekomst uitwijzen. Twee zaken zijn van belang:
    - Alle kosten die nu afgewenteld kunnen worden op de hardware, maar gemaakt moeten worden ook zonder PND's, zou je op het C&S deel moeten leggen. Ik voorspel je dat er dan een stevig verlies onderaan de streep overblijft. Vraag is hoe snel dat gekeerd kan worden.
    - De C&S kosten worden niet alleen lager door de deferred, ze zijn ook opgeblazen. De C&S omzet die nu op de PND's wordt gelegd is heel erg hoog vergeleken wat ze daar bij andere partijen voor kunnen krijgen. Het gaat om de echte C&S zonder de C&S omzet die op de hardware hangt.

    Als je zo kijkt is het logischer dat de koers laag blijft. Of het zo zal blijven? Geen idee, dat is de grote vraag.
    Ik vind het vreemd om vanuit een kostenperspectief naar een bedrijf te kijken, je moet vanuit een batenperspectief kijken. Welke marktkansen er zijn en vervolgens welke middelen (mensen, kapitaal, assets) je daarvoor nodig hebt. Niet naar hoeveel middelen je hebt en hoeveel baten je moet genereren om die middelen te kunnen verantwoorden cq dekken.

    Ook is je pleidooi niet logisch.Je sorteert voor op een situatie waarin er totaal geen hardware meer is, en gaat er van uit dat in die situatie de totale bedrijfskosten drukken op je content en services omzet. Dat kan wel zo zijn, maar tegen die tijd ben je 5 jaar verder en heb je ook een heel andere verdiensten uit Telematics (minimaal 100% groter), automotive componenten (orderboek geeft al een inkijkje in de groei), fitness (groeit nu 100%), etc. En ook een heel andere kostenstructuur, zonder hardware kosten. En met een vrijwel onbeperkt schaalbaar dienstenaanbod.

    PND's zullen nog jaren verkocht worden. De hardware omzet daaruit zal gewoon een deel van je bedrijfskosten dragen. De totale omzet binnen Consumer zal bovendien niet verder krimpen, de volgende jaren, eerder groeien, als gevolg van fitness. Mocht die situatie er ooit zijn, dat er vrijwel geen hardware meer verkocht wordt, dan is TomTom een heel ander bedrijf en dekken andersoortige omzetten de kosten. Het is een brede consensus dat TomTom de komende jaren lichte omzetgroei gaat laten zien tegen betere marges.

  8. [verwijderd] 14 november 2014 00:10
    quote:

    *Justin* schreef op 13 november 2014 23:42:

    De totale omzet binnen Consumer zal bovendien niet verder krimpen, de volgende jaren, eerder groeien, als gevolg van fitness.
    Mag ik daar aan toevoegen: Ga Ook Prachtige Resultaten Opvoeren voor de lopende, kansrijke diversificatie-inspanningen?!
  9. bart1805 14 november 2014 00:11
    quote:

    *Justin* schreef op 13 november 2014 23:42:

    [...]

    Ik vind het vreemd om vanuit een kostenperspectief naar een bedrijf te kijken, je moet vanuit een batenperspectief kijken. Welke marktkansen er zijn en vervolgens welke middelen (mensen, kapitaal, assets) je daarvoor nodig hebt. Niet naar hoeveel middelen je hebt en hoeveel baten je moet genereren om die middelen te kunnen verantwoorden cq dekken.

    Ook is je pleidooi niet logisch.Je sorteert voor op een situatie waarin er totaal geen hardware meer is, en gaat er van uit dat in die situatie de totale bedrijfskosten drukken op je content en services omzet. Dat kan wel zo zijn, maar tegen die tijd ben je 5 jaar verder en heb je ook een heel andere verdiensten uit Telematics (minimaal 100% groter), automotive componenten (orderboek geeft al een inkijkje in de groei), fitness (groeit nu 100%), etc. En ook een heel andere kostenstructuur, zonder hardware kosten. En met een vrijwel onbeperkt schaalbaar dienstenaanbod.

    PND's zullen nog jaren verkocht worden. De hardware omzet daaruit zal gewoon een deel van je bedrijfskosten dragen. De totale omzet binnen Consumer zal bovendien niet verder krimpen, de volgende jaren, eerder groeien, als gevolg van fitness. Mocht die situatie er ooit zijn, dat er vrijwel geen hardware meer verkocht wordt, dan is TomTom een heel ander bedrijf en dekken andersoortige omzetten de kosten. Het is een brede consensus dat TomTom de komende jaren lichte omzetgroei gaat laten zien tegen betere marges.

    Dat is inderdaad de manier waarop er hier naar TomTom wordt gekeken. Vandaar ook de steeds enorme voorspellingen die er worden gedaan over de omzet. Er zijn kansen genoeg. Al jarenlang. De markt waarin TomTom opereert is heel fors gegroeid. Daar profiteert TomTom simpelweg niet van mee. Uiteraard wel op onderdelen, maar niet als geheel. Ook nu weer wordt de kanteling in de omzet weer wat naar achteren verplaatst. Dat betekent dat het dus juist wel van belang is om naar de kosten te kijken en te beoordelen wat het risico is als de omzet van met name de hardware om welke reden dan ook toch sneller terugloopt dan wordt gedacht. Voor iets als de prijselasticiteit is hier geen enkele aandacht. De idee dat bijvoorbeeld betere traffic meer oplevert is behalve op hoop, nergens op gebaseerd. De kaarten zijn steeds beter, dat werden ze ook al in de TA tijd. Toch ging de gemiddelde licentieprijs omlaag, niet omhoog.

    Het gaat er ook niet om of ik zo naar een bedrijf kijk, ik probeer slechts te beoordelen hoe de markt kijkt naar een bedrijf en daar qua beleggingen op in te spelen. Het is mijn mening dat de markt TomTom op deze manier bekijkt en risico's ziet. Of die risico's er wel of niet zijn doet minder ter zake. Als de markt denkt dat een witte muur zwart is, moet je long gaan op zwart, niet op wit.
    Daarbinnen is juist timing van belang. Het gaat niet om hoe de situatie er over vijf jaar uit ziet. Dat is niet de beleggingshorizon van de partijen die actief zijn in TomTom. Het gaat ze om 1 hooguit twee jaar. En als de situatie over vijf jaar geweldig is, maar voor nu en de komende beperkte periode als risicovol wordt beschouwd, dan zal de koers niet nu exploderen.
  10. [verwijderd] 14 november 2014 00:26
    Bart, het is jou vast niet ontgaan dat de Nederlandse banken die toch ook op zijn "Barts" proberen te rekenen alle reden zien om optimistischer te zijn over de omzet- en winstontwikkeling dan ze tijden zijn geweest?! Misschien is het wat apart dat jij het alleen over "de markt" hebt en hoe die naar het bedrijf kijkt als er partijen marktverstorend actief zijn, waarvan de (in-)activiteit opvallend synchroon loopt met jouw eigen (in-)activiteit.

    Maar ik moet zeggen dat je je klassiekers beheerst. Als ik jouw commentaren lees herken ik de fameuze stijl van de "Brutus was an honourable man"-rede uit Julius Caesar van Shakespeare. Doen alsof je positief zou willen kijken naar TomTom maar ondertussen heel geslepen twijfel zaaien. Mij overtuig je er niet mee.

    Jij bent in ieder geval wel leuker te lezen dan het bralvolk. Ik ben dol op Shakespeare verhaallijnen.
  11. bart1805 14 november 2014 00:35
    quote:

    xynix schreef op 14 november 2014 00:26:

    Bart, het is jou vast niet ontgaan dat de Nederlandse banken die toch ook op zijn "Barts" proberen te rekenen alle reden zien om optimistischer te zijn over de omzet- en winstontwikkeling dan ze tijden zijn geweest?! Misschien is het wat apart dat jij het alleen over "de markt" hebt en hoe die naar het bedrijf kijkt als er partijen marktverstorend actief zijn, waarvan de (in-)activiteit opvallend synchroon loopt met jouw eigen (in-)activiteit.

    Maar ik moet zeggen dat je je klassiekers beheerst. Als ik jouw commentaren lees herken ik de fameuze stijl van de "Brutus was an honourable man"-rede uit Julius Caesar van Shakespeare. Doen alsof je positief zou willen kijken naar TomTom maar ondertussen heel geslepen twijfel zaaien. Mij overtuig je er niet mee.

    Jij bent in ieder geval wel leuker te lezen dan het bralvolk. Ik ben dol op Shakespeare verhaallijnen.
    Het is wederzijds hoor. Ik moet ook altijd heel erg lachen om je geroeptoeter over shorters die fatale fouten maken en aangereden worden door een Porsche. Of over de o zo nare en oneerlijke marktverstoring. Wanneer kunnen we eigenlijk de eerste artikelen in de vaderlandse pers verwachten? Je was zo enthousiast bezig het woord te verspreiden. En wat ook zo leuk is, is dat je die teksten al jaren en jaren produceert.

    Helemaal grappig is dat in dit draadje ook al "een xynixje doen" genoemd is. Oftewel: steeds harder gaan roepen dat het moment van de squeeze dichterbij komt. Het allemaal helemaal geweldig gaat en dan opeens heb je je ijzeren voorraad verkocht. Leuk hoe synchroon dat loopt. Kondig je het xynixje dit keer van te voren of weer achteraf aan?

    En het meest schattige is uiteraard dat je denkt dat ik een rol in een groter geheel heb. Dat mijn teksten invloed hebben op de koers. Dan denk je dat namelijk ook ongetwijfeld over je eigen teksten. Hahahahaha!
  12. [verwijderd] 14 november 2014 00:49
    Mooi toch, dat wederzijds relativeren. Wel jammer dat je er zelden bent als het omhoog gaat. Want dat gebeurt ook ;-) !! En het feit dat VW deze ronde WEL voor TomTom kiest geeft al aan dat er belangrijke marktpartijen zijn die inmiddels volop vertrouwen hebben in de strategische stabiliteit van TomTom, ook voor projecten met een wat langere horizon.

    Niet iedereen vindt het rug met appelen.
  13. bart1805 14 november 2014 00:56
    quote:

    xynix schreef op 14 november 2014 00:49:

    Mooi toch, dat wederzijds relativeren. Wel jammer dat je er zelden bent als het omhoog gaat. Want dat gebeurt ook ;-) !! En het feit dat VW deze ronde WEL voor TomTom kiest geeft al aan dat er belangrijke marktpartijen zijn die inmiddels volop vertrouwen hebben in de strategische stabiliteit van TomTom, ook voor projecten met een wat langere horizon.

    Niet iedereen vindt het rug met appelen.
    Dat klopt, ook strategische partijen vergissen zich wel eens in hun positie. Zowel long als short en ook in de echte wereld.
    Voortdurend suggereren dat ik onderdeel zou zijn van een bende cokesnuivende Porsche rijdende sujetten is dus relativeren. Komisch, ik dacht dat het een wat paniekerige reactie was omdat je het zag als een eerste signaal dat het weer eens tijd wordt om afscheid te nemen van je ijzeren voorraad. In een dalende trend voortdurend zaagtanden is tenslotte ook niet bepaald winstgevend vol te houden.

    Maar vertel. Wanneer opent het FD of de WSJ met de grote onthullingen over de o zo oneerlijke handel in waardepapiertjes TomTom. Laat me raden. Als Calimero daar de hoofdredacteur is?

    ps. die xynixjes doen mij dan weer denken aan Et tu, Brute.
  14. harrysnel 14 november 2014 01:16
    quote:

    bart1805 schreef op 14 november 2014 00:11:

    [...]
    Dat is inderdaad de manier waarop er hier naar TomTom wordt gekeken. Vandaar ook de steeds enorme voorspellingen die er worden gedaan over de omzet.

    ....

    Het gaat er ook niet om of ik zo naar een bedrijf kijk, ik probeer slechts te beoordelen hoe de markt kijkt naar een bedrijf en daar qua beleggingen op in te spelen. Het is mijn mening dat de markt TomTom op deze manier bekijkt en risico's ziet. Of die risico's er wel of niet zijn doet minder ter zake. Als de markt denkt dat een witte muur zwart is, moet je long gaan op zwart, niet op wit.

    ....
    Hoi Bart, ik pak er even 2 punten uit:

    1 Er is geen algemeen gedeelde mening over bv de omzet op dit forum. Verhalen over koersen van minimaal E30 vanwege massamarkt X met mega omzet Y vind ik complete onzin. En met mij waarschijnlijk vele andere forumleden/meelezers ook. Wij zijn niet allemaal achterlijk en geen fantast dus gooi ons niet op 1 grote hoop svp:).

    2 Mee eens dat het altijd gaat om hoe de markt naar een aandeel kijkt en dat de eigen mening voor de koersontwikkeling (iig op korte termijn) niet relevant is. Ik koop een aandeel omdat ik dat aandeel later aan een ander wil verkopen tegen een hogere prijs. Dat is heel simpel de essentie van beleggen voor mij. Nu zeg jij dat "de markt" de risico's mbt TT ziet en de markt beweert dat "de witte muur zwart" is. De huidige koers van TT is een afspiegeling van hoe alle spelers in markt tegen het aandeel aankijken. Dat "de witte muur zwart gevonden wordt door meerderheid" is heel goed mogelijk en dit gegeven zit dus al in de huidige koers verwerkt.

    De denkfout die jij maakt, al denk ik niet dat jij die in het echt ook maakt want ik schat in dat je privé nu long zit:), is dat de toekomstige koersbeweging niet bepaald wordt door hoe de markt nu kijkt naar TT maar het resultaat zal zijn van de verandering in verhouding kopers/verkopers in de toekomst. Dus: gaan er meer mensen zeggen "hee de witte muur is toch wit" of komen er nog meer mensen bij die "de witte muur zwart gaan noemen". Als je dus spreekt over algemene consensus in de markt waarbij de risico's van TT mee worden genomen.,,.dan bar(s)t het nu van de zwartkijkers;).

    Wat is nu de situatie? Ik vind dat de witte muur wel erg zwart wordt gevonden. Shorters hebben flinke positie ingenomen, sentiment rond TT is niet best zie oa dit forum, cijfers waren weinig inspirerend en webcast erg tam. Gehannes met VW persbericht. Persoffensief INRIX, Samsung kiest niet voor TT. Dit alles doet koers zakken.....en maakt het ideaal moment om long te gaan. De verhouding risk/reward is m.i. in tijden niet zo gunstig geweest voor TT.

    Edit: ik had exact dezelfde gedachte als Xynix, lees die nu pas. De markt omvat voor mij alle partijen: de banken, de particuliere beleggers, de goeroes, pensioenfondsen etc. De consensus die jij denkt te zien in de markt is maar 1 van de mogelijke manieren van kijken naar TT: het bear scenario van een shorter.
  15. [verwijderd] 14 november 2014 01:28
    Beste mensen, met alle respect voor iedereen die hier het forum zeer levendig houdt,.......ieder persoon met een iq van boven de 100 ziet dat er een spel wordt gespeeld............ Noem mij 1 ander fonds waarbij de nieuw afgesloten cq de uitgebreide deals, de beheersing van de bedrijfskosten, de afwezigheid van schulden, vergeleken kan worden met TT.... .
    Trap er ajb niet in!!!!! De diverse scenario's wat er met TT nu gebeurt, de onrechtvaardigheid, veel is er al besproken......hierbij een oproep voor alle "collega-believers"....onder het mom alle beetjes helpen.......plaats die verkooporder van al je aandelen tt op een, volgens mm realistische koers ??, van 25€...........
  16. NabeursInfoCorrectKaderen 14 november 2014 07:13
    12 nov: Hound Partners vergroot shortpositie in TomTom van 1.31% naar 1.41%

    De shorters hebben de dalende trend ingezet en proberen de koers nu nog even door een weerstand te drukken.

    Ik begin er ontzettend van te balen, mijn verliezen op de beurs lopen flink op.
908 Posts
Pagina: «« 1 ... 32 33 34 35 36 ... 46 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links