Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen« Terug naar discussie overzicht

Hoegh Autoliners ASA (HAUTO)

83 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 de schaatser 14 mei 2024 13:02
    VS zet forse importheffingen op Chinese elektrische auto's
    Gecreëerd: 11:43
    (ABM FN-Dow Jones) Het Amerikaanse importtarief op Chinese elektrische voertuigen wordt verviervoudigd, van 25 naar 100 procent. Dit heeft de regering van president Joe Biden dinsdagochtend bekendgemaakt.

    De hogere heffingen "zullen ervoor zorgen dat de historische investeringen in banen die door de acties van president Biden zijn gestimuleerd, niet worden ondermijnd door een vloedgolf van oneerlijk te goedkope exportproducten uit China", zei Lael Brainard, economisch topadviseur van Biden, in een toelichting.

    Naast de importheffing van 100 procent op elektrische voertuigen uit China, geldt al een extra heffing van 2,5 procent voor alle auto's die naar de VS worden geïmporteerd.

    De maatregel van Biden richt zich ook op batterijen en zogeheten kritieke mineralen. Zo wordt het tarief op lithium-ionbatterijen voor EV's dit jaar verhoogd van 7,50 naar 25 procent, terwijl het tarief op lithium-ionbatterijen voor ander gebruik dan EV's ook zal worden verhoogd van 7,50 naar 25 procent maar pas in 2026.

    Daarnaast zal de heffing op batterijonderdelen dit jaar van 7,5 naar 25 procent stijgen en de heffing op natuurlijk grafiet en permanente magneten zal in 2026 van nul naar 25 procent gaan.

    De Amerikaanse regering verhoogt ook het importtarief op zonnecellen, al dan niet geassembleerd tot modules, van 25 naar 50 procent, aldus het Witte Huis. En vanaf 2025 wordt de importheffing op halfgeleiders verhoogd van 25 naar 50 procent.

    Verder verhoogt de VS de importtarieven voor scheepskranen nog dit jaar van 0 naar 25 procent en gaan ook de importheffingen op staal en aluminium omhoog naar 25 procent, van een huidig niveau van 0 tot 7,50 procent.

    De maatregelen van Biden komen in aanloop naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen in november, waarin hij het opneemt tegen voormalig president Donald Trump, die tijdens zijn presidentschap ook al forse importtarieven oplegde aan China.

    Beleggers hoeven volgens Frank Vranken van Bank Edmond de Rothschild dus niet op een mogelijke herverkiezing van Trump te wachten voor het begin van een hernieuwde handelsoorlog tussen de VS en China.

    "De vraag is hoe Beijing zal reageren? Een oog-om-oog escalatie zal de wereldeconomie geen goed doen. Een terugval in de wereldhandel zou natuurlijk gevolgen hebben voor de wereldwijde groei, daar is geen twijfel over mogelijk", zei de marktkenner van Bank Edmond de Rothschild maandag in een vooruitblik op de verwachte aankondiging van Biden.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    De newsfeed is tenminste 15 minuten vertraagd en is een beperkte weergave van de totale webfeed die ABM Financial News levert.

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved. Any redistribution, duplication or archiving prohibited. ABM Financial News B.V. and the provider of this website/application do not warrant the accuracy of any News Content provided and shall not be liable for any errors, inaccuracies or delays in the content, or for any actions taken in reliance thereon.

    © 2024 - flatexDEGIRO Bank Dutch Branch
    - Informatie van: LSEG Data & Analytics
    | Koersdata: Infront Financial Technology; Euronext Chi-X Bats
  2. forum rang 6 de schaatser 14 mei 2024 13:15
    De hogere heffingen "zullen ervoor zorgen dat de historische investeringen in banen die door de acties van president Biden zijn gestimuleerd, niet worden ondermijnd door een vloedgolf van oneerlijk te goedkope exportproducten uit China", zei Lael Brainard, economisch topadviseur van Biden, in een toelichting.

    Is dit een gevalletje? De pot verwijt de ketel. Ik stap eruit. Voor mij is dit het begin van het einde. De messen worden geslepen, dat kan nooit goed gaan. Over 10 jaar lezen wij in de geschiedenis boekjes dat de economie tot medio het jaar 2024 op zijn top was, daarna zijn wij in een dalende trend gekomen.
  3. forum rang 6 de schaatser 14 mei 2024 13:50
    Ik ben toch zo verschrikkelijk boos. De USA die economische historische gezien de meest ondoordachte daad van de 21 eeuw begaat. De Rotschild bank merkt terecht heel fijntjes op, dat we niet op de herverkiezingen van Trump hoeven af te wachten om er achter te komen welke kant we opgaan. En dan het antwoord van China? Dat kan niet uitblijven, dat wordt verder van goeds. Klimaatdoelen, economische vooruitgang voor zwakkere landen alles staat op losse schroeven.
  4. forum rang 5 Altijd 14 mei 2024 14:35
    Ik lees het nu pas, ook jouw commentaar. Pas om half 3 keldert de koers van Hoegh, nav dit nieuws natuurlijk. Ook vreemd....en de koers houdt zich nog goed. Nu was de export naar de VS al niet denderend qua EV's. Dat dempt de koersval.
    Nooit gedacht dat een 100% heffing doorgang zou vinden. Werkelijk bizar. Net een maand na aankoop van Hoegh, hahaha. Best wel zuur.
  5. forum rang 6 de schaatser 14 mei 2024 16:05
    quote:

    Altijd schreef op 14 mei 2024 14:51:

    Uiteindelijk zullen de EV's hun weg wel vinden naar andere regio's waar misschien ook wat meer laadpalen staan dan in de VS.
    De boemerang die Biden gegooid is, is nog niet op zijn retour. Echt waar ik ben op een haar na helemaal liquide. Dit is een moment dat er een correctie in de markt kan komen. morgen nog een aankondiging dat de inflatie zeer hardnekkig is en we staan donderdag weer onder de 900 punten.
    En we hebben al een mooie trip met de autoliners gemaakt toch?
  6. forum rang 6 de schaatser 14 mei 2024 20:14
    quote:

    Altijd schreef op 14 mei 2024 18:27:

    @Schaatser: klein plukje verkocht en klein plukje plug power gekocht. Inderdaad een uitstekend instapmoment:-)
    Lijkt mij verstandig. Ik ben op dit moment nogal negatief, maar vooral vind ik het jammer dat de wereld zo ontzettend hard wordt.
    Van de weerom stuit heb ik put opties gekocht AEX mei 900 en de put juni 800. Het zal wel weggegooid geld worden, maar ik denk echt dat er een correctie komt, maar de timing bepaald de beurs handel. En met contanten sta ik aan de kant.
    Heb ik het mis dan zie ik na de zomer wel weer verder.
  7. forum rang 5 Altijd 14 mei 2024 20:24
    quote:

    de schaatser schreef op 14 mei 2024 20:14:

    [...]

    Lijkt mij verstandig. Ik ben op dit moment nogal negatief, maar vooral vind ik het jammer dat de wereld zo ontzettend hard wordt.
    Van de weerom stuit heb ik put opties gekocht AEX mei 900 en de put juni 800. Het zal wel weggegooid geld worden, maar ik denk echt dat er een correctie komt, maar de timing bepaald de beurs handel. En met contanten sta ik aan de kant.
    Heb ik het mis dan zie ik na de zomer wel weer verder.
    Ik ben lang negatief geweest, vooral omdat de koersen van tech maar bleven oplopen. Misschien komt daar iets meer rust in en kunnen andere aandelen ook wat meer aandacht krijgen. Die tech waarderingen van K/W van 100 heb ik het niet zo op, dus vandaar dat ik het nu wat zonniger in ga zien.
    Die Plug power hebben de komende jaren financiering; ik zat er gisteren nog naar te kijken dat het geld ook ongeveer wel op moest zijn. En zie vandaag! Dus ondanks dat de koers op een riante 26% stond, toch maar gekocht. Verwacht de komende dagen nog wat koersdoelverhogingen.

    Over Hoegh: die 100% importbelasting van Biden is voor een periode van 3 maanden, als ik het goed lees; daarna wordt geevalueerd wat de effecten zijn. Nu gingen er al niet veel EV's naar de VS vanuit de Volksrepubliek, dus ik laat de andere aandelen Hoegh van mij dobberen. Hoegh is niet voor niets cyclisch, daar moet je wel tegen kunnen bedacht ik me. Hoge golven diepe dalen.
  8. forum rang 6 de schaatser 14 mei 2024 22:05
    De 3 maanden, dat wist ik niet, jammer. Dat is mijn probleem, je loopt als kleine belegger vaak achter de feiten aan, Dat is ook de reden dat ik bijna altijd in Hollandse aandelen zit. Over Hoegh hoor je ook weinig en van FDG weet ik geen eens hoe ze in april draaiden. Hoppe was altijd zeer attent, maar ik geloof dat die even ergens tot rust moet komen. Hij zal wel weer eens opduiken.
  9. forum rang 5 Altijd 15 mei 2024 19:35
    quote:

    de schaatser schreef op 14 mei 2024 22:05:

    De 3 maanden, dat wist ik niet, jammer. Dat is mijn probleem, je loopt als kleine belegger vaak achter de feiten aan, Dat is ook de reden dat ik bijna altijd in Hollandse aandelen zit. Over Hoegh hoor je ook weinig en van FDG weet ik geen eens hoe ze in april draaiden. Hoppe was altijd zeer attent, maar ik geloof dat die even ergens tot rust moet komen. Hij zal wel weer eens opduiken.
    Klopt, je weet veel niet als kleine belegger. Wat Hoegh betreft heb ik Perplexity wat vragen gesteld over de markt (ik weet niet of de link wel of niet gaat werken: www.perplexity.ai, vragen:
    How many RoRo ships worldwide for transport of EV China to USA and EU?
    how many ro-ro ships are currently in use for transporting evs
    Will be the demand for deap sea transport (ro-ro ships) be higher or lower than the extra capacity from new build vessels in the near future worldwide?

    AI levert wel rake antwoorden; vooral op mijn vraag of de vraag naar of de capaciteit van Roro schepen harder groeit de komende jaren.

    De markt denkt dat de vraag naar capaciteit harder groeit, dat is nog geruststellend. Daar is niet in opgenomen dat de VS 100% belasting heffen. Wel is bekend dat er toch amper Chinese EV's naar de VS gaan. Belangrijker wordt dus wat Europa gaat doen; extra heffen of onderhandelen en eruit komen of beiden een beetje.

    Evengoed weet niemand het antwoord, omdat de vraag afhankelijk is van het economisch tij.

    Ik twijfel sterk of ik ook deel ga verkopen. Tot nu toe neig ik naar houden, maar als de koers nog wat naar beneden komt, verkoop ik denk ik een groter deel, om terug te kopen bij de eerste opleving.
  10. forum rang 6 de schaatser 15 mei 2024 19:58
    Wat is wijsheid? Maar twijfelen hoort bij beleggen. Soms neem je de goede beslissing, maar vaker zeg je naderhand had ik maar zus, had ik maar zo.
    En inderdaad zijn er een hoop onzekerheden:
    1. Wat gaat Europa doen?
    2. Wat is het antwoord van China
    3. Wacht Europa af, zij kijken de kat uit de boom. In afwachting van het antwoord van China?
    4 gaat China er met gestrekt been in?
    5 Gaat Europa et met gestrekt been in?

    Al met al iets minder in het aandeel, met de hoop om strakjes terug te kopen, is een optie.
    Ik heb direct na het bericht alles verkocht en kan nu voor een mij juist moment er weer instappen. dat is dus gelukkig goed uitgepakt. Voor hetzelfde was de koers gewoon door gestegen.
    Succes met je afweging, ik weet het ook niet!
  11. forum rang 5 Altijd 20 mei 2024 10:23
    Klopt, uiteraard twijfel ik ook. Ik had in eerste instantie al niet verwacht dat die 100% belasting in de VS op EV's door zou gaan. Bizar. Dan is alles mogelijk. Dus ik ga ook afbouwen tot ongeveer de helft. Helaas is de Noorse beurs al 2 dagen dicht met Pinksteren (fijn land om te leven denk ik). Mooi aandeel om op de radar te houden en te kijken hoe het gaat. En voorlopig zit ik er nog dik in.
  12. forum rang 6 de schaatser 20 mei 2024 15:53
    Vanochtend heb ik voor mij zelf nog eens de wereld op een rijtje gezet, teneinde de juiste keuze te maken met de auto transporten.
    Geopolitiek is het vrij ernstig: We hebben de oorlog in de Oekraïne. Het westen doet te weinig om die oorlog te willen winnen. Dat kan bondgenoten aan het denken zetten. Denk aan de situatie in de Zuid Chinese zee, Taiwan , Japan en Korea. maar tegenstanders van het westen kunnen daardoor overmoedig raken. China wil Taiwan inlijven en zeker geen bemoeienis van Amerika, in wat zij noemen binnenlandse aangelegenheden.
    Zowel van Trump als Biden hebben we niets te verwachten, wat eventueel de druk zal verminderen. Dan denk ik aan een dialoog met China en op termijn met Rusland. Wat we nu zien dat het westen stoere retoriek er uit kraamt en dat de landen die de heerschappij vooral van Amerika zat zijn, zich verenigen in de BRICS landen.
    ! januari 2024 zijn er nog 5 landen bijgekomen te weten Egypte, Ethiopië, Iran, Saoedi-Arabië en de verenigde-Arabische Emiraten. En er zijn nog 40 landen die er graag bij willen horen.
    De 10 landen op dit moment hebben 3,8 miljard mensen en zij hebben 1 ding gemeen in deze wankele wereld : de westerse overheersing met als gevolg een toename van het anti - westers sentiment.
    De invloed op de internationale scheepvaart heeft met bovengeschetste situatie te maken en is voortdurend op zijn hoede maar ziet ook kansen.
    Afgelopen week hebben we de invoer verhoging van 100 % voor elektrische auto's naar de VS voor de kiezen gekregen.
    Aanvankelijk was ik zeer ontstemd en zag weinig kansen voor de autotransporten uit te breiden. Daar kom ik gedeeltelijk op terug. Ik ga het uitleggen.
    In 2018 waren er wereldwijd 1,3 miljard auto's in gebruik. Ongeveer 180 voertuigen per 1000 inwoners.
    In de VS rijden 265 miljoen auto's dat is 821 voertuigen per 1000 inwoners.
    In China rijden 163 miljoen voertuigen maar in 2012 nog maar 109 miljoen voertuigen. Een toename van 54 miljoen auto's in misschien 10 jaar (= 50% )
    Autobezit is het grootste goed na liefde, gezondheid, scholing en huis wat een mens zich kan wensen is de algemene opvatting.
    Welnu daar komt mijn verandering in denkwijze tot nu toe op neer, dat de BRICS landen nu en veel
    belangrijker worden in de aanwas van het autopark dan de VS en Europa samen. En dat daardoor de sancties van de VS de eigen markt binnen de BRICS landen alleen maar zal toenemen.
    Nog ter ondersteuning van mijn betoog nog wat cijfers:
    Chinese auto's in Ecuador 35 % marktaandeel.
    Chili 26 %
    Peru 23 %
    Bolivia 22 %
    Het aandeel in Argentinië, Brazilië en Mexico is nu nog klein maar gaat groeien aldus het FD 6 mei 2024.
    ( Mexico heeft 128 miljoen inwoners en Brazilië 216 miljoen inwoners.
    Conclusie mocht het geopolitiek verder verslechteren dan is er voor auto transport toch een groei markt.
  13. forum rang 5 Altijd 21 mei 2024 09:38
    Ha Schaatser, wat een mooi betoog, grote dank daarvoor! Ik zie grote opluchting in deze nichemarkt, door jouw betoog, waardoor Hoegh ineens 4-6% hoger staat. (grapje natuurlijk, maar het is wel een onverklaarde stijging tot nu toe). Jouw betoog plaatst de geopolitieke spanningen in perspectief tot de RoRo markt. Misschien is de verwachte impact van een boycot van VS en misschien EU daarom inderdaad kleiner op de koers. We moeten het aandeel nog een tijdje nauw volgen om meer gevoel te krijgen bij het koersverloop. Ondanks dat ik vertrouwen heb in het bedrijf en de koersontwikkeling en de voorziene opbrengsten, verkoop ik toch plukjes. Maar ik had er dan ook wel erg veel ingekocht.
    Over de stijging vandaag: ik denk dat er opluchting heerst omdat China geen voertuigen wil boycotten inzake de handelsoorlog, maar wijn en zuivelproducten uit de EU wil gaan belasten als vergelding voor de onderzoeken naar belastingvoordelen van Chinese auto's. De-escaleren dus. Zoals altijd manoevreert China voorzichtig.
  14. forum rang 5 Altijd 21 mei 2024 09:43
    En over de groeimarkt: inderdaad zijn er talloze regio's behalve EU en VS waar de auto's naartoe gaan. Het gaat echter niet alleen om de absolute aantallen voertuigen die verscheept moeten worden, maar ook om het tempo waarmee de RoRo-capaciteit groeit. Hoegh zegt daarover in het jaarverslag dat de vraag met 24% groeit dit jaar (uitspraak vóór het boycot), terwijl de vervoerscapaciteit met 36% groeit in de komende jaren. Kortom: uitbreiding van de capaciteit is niet eens voldoende voor de groeiende vraag. En er drijven al 680 van dit soort schepen, onvoorstelbaar, wat wordt er wat afgevaren.
  15. forum rang 6 de schaatser 21 mei 2024 16:40
    Als die Houthi rebellen er nou eens een stuk of 80 naar de bodem schieten, dan wordt het echt een leuke business. Wrang grapje van een passivist.
    Hier gaat alles verkeerd, Ik had 500 Bloom Energy Corp. Direct na aankoop 10 % in de min, dag erna nog eens 10 %. Dat gaat lekker, maar niet heus. Uiteindelijk na maanden 200 verkocht met verlies. Vandaag dacht ik er uit met die rotzooi. Ik verkoop ze en nu staan ze na een uur 10 % in de plus. Dat is balen, man.
  16. forum rang 5 Altijd 21 mei 2024 16:51
    quote:

    de schaatser schreef op 21 mei 2024 16:40:

    Als die Houthi rebellen er nou eens een stuk of 80 naar de bodem schieten, dan wordt het echt een leuke business. Wrang grapje van een passivist.
    Hier gaat alles verkeerd, Ik had 500 Bloom Energy Corp. Direct na aankoop 10 % in de min, dag erna nog eens 10 %. Dat gaat lekker, maar niet heus. Uiteindelijk na maanden 200 verkocht met verlies. Vandaag dacht ik er uit met die rotzooi. Ik verkoop ze en nu staan ze na een uur 10 % in de plus. Dat is balen, man.
    Dat gaat vaak zo; verkopen als je er helemaal klaar mee bent en je hebt de verkoopknop nog niet ingedrukt of het stijgt. Hoe is het met jouw Hoegh, heb je er daar nog wel wat van? Koers doet het lekker op....de oplopende spanning? Mijn Alutrex en Plug (van wie heb ik die tip toch) doen het ook nog niet fantastisch. Gewoon maar aanhouden. Alutrexx ben ik er benieuwd naar. Kijken wat ze voor elkaar krijgen met die twee overnames die ze onlangs gekocht hebben. Omzet omhoog (das logisch) en winstmarge omhoog door synergievoordelen? Met name bij kleine bedrijven maakt het nogal wat uit wat je omzet omdat de administratieve rompslomp killing is voor kleine spelers.
83 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 906,87 -0,59%
EUR/USD 1,0854 -0,05%
FTSE 100 8.222,26 -0,39%
Germany40^ 18.513,80 -0,88%
Gold spot 2.340,43 -0,88%
NY-Nasdaq Composite 17.019,88 +0,59%

Stijgers

arGEN-X
+5,89%
IBA
+1,26%
UCB
+0,98%
TINC
+0,84%
Galapagos
+0,56%

Dalers

VGP
-3,01%
Umicore
-2,78%
Retail...
-2,54%
SYENSQO
-2,24%
bpost
-2,19%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links