Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Alfen N.V. AEX:ALFEN.NL, NL0012817175

  • 35,830 23 mei 2024 17:35
  • -1,860 (-4,93%) Dagrange 35,830 - 37,990
  • 328.563 Gem. (3M) 286,9K

Alfen 2024

3.492 Posts
Pagina: «« 1 ... 136 137 138 139 140 ... 175 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Sec_Brut 12 mei 2024 13:17
    Uitgifte van nieuwe aandelen ?

    Denk het niet, hangt ook niet boven de markt.

    The Company’s objectives when managing capital is to safeguard the Company’s ability to continue as a going concern and maintain an optimal capital structure to reduce the cost of capital.In order to maintain the Company’s capital structure, the Company may adjust its dividend policy, issue new shares or sell assets to reduce debt. The Company monitors capital on the basis of the gearing ratio. This ratio is calculated as net debt divided by total equity. Net debt is calculated as total borrowings (including ‘current and non-current borrowings’ as shown in the balance sheet) less cash and cash equivalents.Total capital is calculated as ‘equity’ as shown in the balance sheet plus net debt. The gearing ratios at 31 December 2023 and 31 December 2022 were as follows:
    The gearing ratio increased during 2023 due to increased working capital, which is mainly caused by our increased inventory levels. This effect is further amplified by increased bank loans related to the construction of a new warehouse/production facility (Hefbrugweg 79) and the purchase of a new production
  2. forum rang 5 Mailbox 12 mei 2024 13:18
    quote:

    Lor3032 schreef op 12 mei 2024 13:15:

    Alfen heeft bij de laatste cijfers aangegeven geen kapitaal extra nodig te hebben. Zelfs de analisten rapporten gingen er deels over. Maar hier longer forum denken sommige er anders over ….
    Klopt. En ze gaven ook aan dat de vooruitzichten goed zijn.
    Dat stemt me optimistisch voor de komende cijfers. Maar er zijn hier mensen die zonder verdere info met bedragen strooien en zich voordoen als halve analist. Als je weet dat hele analisten er ook niets van bakken, dan weet je genoeg over halve analisten.
  3. Sec_Brut 12 mei 2024 15:52
    Emissie verhaal kan je inderdaad wegstrepen, ze hebben dat aangegeven als niet nodig, dus waar men dat vandaan haalt is mij een raadsel, misschien om wat angst te zaaien oid? Maar om dat hier op een forum te doen, lijkt mij vrij zinloos, meer dan onnodige speculatie kan ik er op zijn best niet van maken.

    Maar goed, misschien zijn er wat mensen die op basis van deze speculaties met verlies gaan verkopen.

    Ik zie het allemaal wat positiever in iig. ik denk zelfs dat de laadpalen weer meer gaan bijdragen in het winstverhaal omdat er volgend jaar een stortvloed aan 2e hands elektrische auto's op de markt komt, waardoor A de prijzen dalen van dit soort auto's en B dus ook meer bezitters en daaruit voortvloeiend de vraag naar laadpalen.
  4. axie 12 mei 2024 16:18
    quote:

    Sec_Brut schreef op 12 mei 2024 15:52:

    Emissie verhaal kan je inderdaad wegstrepen, ze hebben dat aangegeven als niet nodig, dus waar men dat vandaan haalt is mij een raadsel, misschien om wat angst te zaaien oid? Maar om dat hier op een forum te doen, lijkt mij vrij zinloos, meer dan onnodige speculatie kan ik er op zijn best niet van maken.

    Maar goed, misschien zijn er wat mensen die op basis van deze speculaties met verlies gaan verkopen.

    Ik zie het allemaal wat positiever in iig. ik denk zelfs dat de laadpalen weer meer gaan bijdragen in het winstverhaal omdat er volgend jaar een stortvloed aan 2e hands elektrische auto's op de markt komt, waardoor A de prijzen dalen van dit soort auto's en B dus ook meer bezitters en daaruit voortvloeiend de vraag naar laadpalen.
    Ik leerde altijd: put your money where your mouth is. Er is voor 85 miljoen euro aan short in Alfen. @Sec_Brut, waarom is dat denk je? Ik vertrouw de analyse van de mensen die short zitten met zoveel geld meer dan welke analist of beursprofeet hierop het forum.
  5. Sec_Brut 12 mei 2024 16:54
    Geen idee eigenlijk ? Misschien omdat Alfen in de markt als maker van voornamelijk laadpalen wordt gezien en men daarom volop short zit ? Want dat is natuurlijk niet erg vooruitstrevend momenteel, denk ook wel dat een hoger percentage shorters weer anderen aantrekt misschien daarom dat er substantieel verl shorters zijn.

    Maar goed het ging in de basis om een aankomende emissie, en die is op basis van wat Alfen zelf verkondigt niet nodig, dus daarvan uitgaand snap ik niet wat een shorter bij Alfen te zoeken heeft (wat betreft emissie angst)
  6. axie 12 mei 2024 17:04
    quote:

    Sec_Brut schreef op 12 mei 2024 16:54:

    Geen idee eigenlijk ? Misschien omdat Alfen in de markt als maker van voornamelijk laadpalen wordt gezien en men daarom volop short zit ? Want dat is natuurlijk niet erg vooruitstrevend momenteel, denk ook wel dat een hoger percentage shorters weer anderen aantrekt misschien daarom dat er substantieel verl shorters zijn.

    Maar goed het ging in de basis om een aankomende emissie, en die is op basis van wat Alfen zelf verkondigt niet nodig, dus daarvan uitgaand snap ik niet wat een shorter bij Alfen te zoeken heeft (wat betreft emissie angst)
    Dat ze na-apers zijn en er blind instappen geloof ik niet echt in. Dat er meer shorters instappen kan uiteraard wel een rol spelen bij hun overweging. Je kunt een hekel hebben aan shortpartijen, maar één ding weet ik wel. Deze jongens en meisjes van shortpartijen hebben hun rekensommetjes beter gedaan dan welke analist dan ook. Eén van de zaken die zij waarschijnlijk zien is dat Alfen geen royale cashpositie heeft om verder te groeien. Ook keert ALfen geen dividend uit en koopt voorlopig geen aandelen in. Allemaal aantrekkelijke voorwaarden voor hun om short te gaan. Wat wel een rol kan spelen is wat jij aangeeft is dat laadpalen nu niet meer hard groeit sinds vorig jaar en ook de vertraging van EV verkoop in Europa. Maar daar kan dit jaar wel verandering in komen.

    Een ander deel van de shorts is denk ik ook om de longs af te dekken (Goldman Sachs, maar er zijn er meer denk ik) en niet zozeer speculatie op een daling.

    Kun jij of mailbox aangeven waar ze tijdens de jaarcijfers aangaven dat ze geen emissie nodig hebben/ uitvoeren?
  7. Maximus 12 mei 2024 20:17
    quote:

    Sec_Brut schreef op 12 mei 2024 15:52:

    Ik zie het allemaal wat positiever in iig. ik denk zelfs dat de laadpalen weer meer gaan bijdragen in het winstverhaal omdat er volgend jaar een stortvloed aan 2e hands elektrische auto's op de markt komt, waardoor A de prijzen dalen van dit soort auto's en B dus ook meer bezitters en daaruit voortvloeiend de vraag naar laadpalen.
    Dit is in zekere zin waar, alleen niet in Nederland. Dit valt of staat hoe goed Alfen z’n laadpalen kan slijten buiten Nederland.

    In Nederland zijn er al relatief veel palen geplaatst. Weliswaar nog steeds te weinig, maar als je nu een paal wil plaatsen is er geen ruimte op het stroom netwerk. Alleen thuis palen zal nog iets doen in Nederland.

    Die tweedehands autohandel in elektrische auto’s loopt in Nederland helemaal niet. Er komen zoveel auto’s vrij waar geen klanten voor te vinden zijn. Momenteel verdwijnen heel veel van deze auto’s naar het buitenland. Zonde van alle tesla subsidies die Nederland verstrekt heeft, maar dat zijn de feiten. Een Nederlandse consument zit op dit moment maar beperkt op een elektrische auto te wachten.

    Dit hoeft voor Alfen niet erg te zijn als ze maar die palen in het buitenland weten te slijten waar nu ook die auto’s naartoe gaan.

    In die palen business zal ik alleen letten op de groei die ze buiten Nederland weten te realiseren. Daar zullen ze het langere termijn toch van moeten hebben. Nederland is gewoon te klein.

    Of ze de kwaliteiten hebben om buiten Nederland groei te realiseren zullen we spoedig te zien krijgen. Einde van t jaar is t wel duidelijk
  8. axie 12 mei 2024 20:49
    quote:

    Maximus schreef op 12 mei 2024 20:17:

    [...]

    Dit is in zekere zin waar, alleen niet in Nederland. Dit valt of staat hoe goed Alfen z’n laadpalen kan slijten buiten Nederland.

    In Nederland zijn er al relatief veel palen geplaatst. Weliswaar nog steeds te weinig, maar als je nu een paal wil plaatsen is er geen ruimte op het stroom netwerk. Alleen thuis palen zal nog iets doen in Nederland.

    Die tweedehands autohandel in elektrische auto’s loopt in Nederland helemaal niet. Er komen zoveel auto’s vrij waar geen klanten voor te vinden zijn. Momenteel verdwijnen heel veel van deze auto’s naar het buitenland. Zonde van alle tesla subsidies die Nederland verstrekt heeft, maar dat zijn de feiten. Een Nederlandse consument zit op dit moment maar beperkt op een elektrische auto te wachten.

    Dit hoeft voor Alfen niet erg te zijn als ze maar die palen in het buitenland weten te slijten waar nu ook die auto’s naartoe gaan.

    In die palen business zal ik alleen letten op de groei die ze buiten Nederland weten te realiseren. Daar zullen ze het langere termijn toch van moeten hebben. Nederland is gewoon te klein.

    Of ze de kwaliteiten hebben om buiten Nederland groei te realiseren zullen we spoedig te zien krijgen. Einde van t jaar is t wel duidelijk
    Is een beetje te kort door de bocht dat in NL geen groei te halen valt.

    Er spelen volgens mij 3 zaken.
    1. De voorraden in NL die de distributeurs hadden in NL zijn afgebouwd, dat betekent dat ze vanaf begin dit jaar weer nieuwe laadpalen gaan afnemen.

    2. In nederland is de markt nog lang niet verzadigd wat betreft Electrische auto's. Volgens mij is minder dan 2-3% van totale wagenparrk electrisch. Wat positief is is dat wegenbelasting korting niet afgeschaft wordt per 2026. Ook gaan steeds meer bedrijven verplicht electrisch rijden voor hun lease auto's de komende jaren. Vraag naar laadpalen blijft daarom sterk.

    3. Het buitenland is een ander verhaal. Het is moeilijk om denk ik marktaandeel te pakken, daar heb je een groot sales apparaat nodig en distributie netwerk als je geen onderscheidend vermogen hebt en een commoditie product verkoopt. Het kan zijn dat ze daar marktaandeel kopen en deals sluiten om te groeien. Dat is ook de reden dat ze een Amerikaanse CCO hebben ingehuurd. Die zijn ijzersterk in commercie. Of deze dame dat ook is, zal dus moeten blijken. Uit mijn ervaring is er niets moeilijker dan goede commerciele mensen aannemen. Die weten zich vaak goed te verkopen en echt kwaliteit selecteren is moeilijk.
  9. Maximus 12 mei 2024 23:52
    quote:

    axie schreef op 12 mei 2024 20:49:

    [...]

    Is een beetje te kort door de bocht dat in NL geen groei te halen valt.

    Er spelen volgens mij 3 zaken.
    1. De voorraden in NL die de distributeurs hadden in NL zijn afgebouwd, dat betekent dat ze vanaf begin dit jaar weer nieuwe laadpalen gaan afnemen.

    2. In nederland is de markt nog lang niet verzadigd wat betreft Electrische auto's. Volgens mij is minder dan 2-3% van totale wagenparrk electrisch. Wat positief is is dat wegenbelasting korting niet afgeschaft wordt per 2026. Ook gaan steeds meer bedrijven verplicht electrisch rijden voor hun lease auto's de komende jaren. Vraag naar laadpalen blijft daarom sterk.

    3. Het buitenland is een ander verhaal. Het is moeilijk om denk ik marktaandeel te pakken, daar heb je een groot sales apparaat nodig en distributie netwerk als je geen onderscheidend vermogen hebt en een commoditie product verkoopt. Het kan zijn dat ze daar marktaandeel kopen en deals sluiten om te groeien. Dat is ook de reden dat ze een Amerikaanse CCO hebben ingehuurd. Die zijn ijzersterk in commercie. Of deze dame dat ook is, zal dus moeten blijken. Uit mijn ervaring is er niets moeilijker dan goede commerciele mensen aannemen. Die weten zich vaak goed te verkopen en echt kwaliteit selecteren is moeilijk.
    1.Dat van die voorraden zal wel kloppen, op een gegeven moment is het schap leeg. maar voor de groei in de EV is de rest van europa veel belangrijker. Volgens mij is dit ook het segment wat het meest buiten nederland naar binnen trekt. Ik hoop / ga er vanuit dat ze hier maximaal op inzetten

    2.Zonder enige twijfel komer er meer auto's met stekker. Het enige wat telt is dat er in europa alfen palen gekocht worden.

    3. Dit ligt een beetje aan het segment. zowel qua sales als distributie. Bij grids zie je dat ze ook vestigingen hebben in belgie en finland. Dit is bedoeld voor de distributie een productie. Voor dat segment begrijpelijk.

    Voor storage hebben ze een nieuwe productie faciliteit in almere en ga ik er een beetje vanuit dat ze zowel de productie en distributie vanuit nederland willen doen. Dat lijkt me langere termijn lastig.

    Voor EV zie ik totaal geen problemen om de distributie en productie vanuit nederland te verzorgen. Wat palen shippen naar distributeurs in de rest van europa is nu niet echt moeilijk.

    Mbt het verkoop verhaal ben ik met je eens dat amerikanen verschikkelijk sales gedreven zijn. Ik heb jaren met die lui gewerkt en ze leggen er ook de juiste focus op. Maar een amerikaanse sales figuur in europa heb ik bijna altijd zien falen. In nederland/UK kom je daar nog wel me weg maar tegenover een fransman /duitser is dat een NO-GO.

    Nu moet je wel een onderscheid maken in de segmenten. Elke kent een totaal andere sales benadering. Die grids handel is gewoon corporate sales. Dat is puur op relatie en wie kent wie. Wil je dat in europa laten groeien moet je lokale sales figuren vinden met lokale connecties (commissie is key, gewoon grof betalen voor de handel die ze nar binnen trekken). Wil je daar groeien lukt dat alleen met lokale sales en een multilevel sales aanpak. ik betwijfel of onze tante daar dat in europa goed uit de verf komt dit is echt anders dan de USA.

    Die storage kan je op twee manier kwijt. corporate sales via grid operators, maar ook B2B,(bedrijven die geen grotere aansluiting kunnen krijgen) In dat B2B verhaal zou ze wel eens van pas kunnen komen, maar tegelijkertijd hebben ze in dit sales kanaal nog helemaal niets gedaan.

    De laatste is B2C middels distributeurs mbt de laadpalen. Dit is een netwerk van distributeurs opbouwen Daar tellen uiteindelijk maar 3 dingen (prijs, service en kwaliteit) Prijs spreekt voor zich, maar verder willen ze bij problemen geholpen worden en vooral geen gezeik. Dus zo'n paal moet na een paar jaar geen probemen geven. Hier zou ze uit de voeten moet kunnen, heel moeilijk is dit sales kanaal niet

    Overigens verdwijnt een klein deel van die palen in corporate sales in het publieke segment al dan niet via een grid operator

    Efin, om in europa verder te groeien lijkt me storage en EV het meest voor de hand liggend. Maar voor storage hebben ze dan nog wel wat werk aan de winkel, Dat kunnen ze maar beperkt kwjjt in dat huidige EV distributeurs netwerk.
  10. Apae 13 mei 2024 11:43
    quote:

    Sec_Brut schreef op 12 mei 2024 13:17:

    Uitgifte van nieuwe aandelen ?

    Denk het niet, hangt ook niet boven de markt.
    [...]
    In order to maintain the Company’s capital structure, the Company may adjust its dividend policy, issue new shares or sell assets to reduce debt.
    [...]

    The Company monitors capital on the basis of the gearing ratio. The gearing ratios at 31 December 2023 and 31 December 2022 were as follows:
    The gearing ratio increased during 2023 due to increased working capital, which is mainly caused by our increased inventory levels. This effect is further amplified by increased bank loans related to the construction of a new warehouse/production facility (Hefbrugweg 79) and the purchase of a new production
    Niet formeel door Alfen uitgesproken, maar hangt het echt niet boven de markt?

    Alfen keert geen dividend uit, is juist bezig te groeien en dus vooral assets aan te schaffen. Wat blijft er over? "issue new shares", dat blijft er over. Hoe snel dat nodig is kan je over discussieren, maar er zijn wel aanwijzigen.
    Hierboven is de gearing ratio niet met cijfers benoemd, maar in het jaarverslag wel. Op 31 december 2022 had Alfen een netto kaspositie, en dus een negatieve gearing ratio (van 3%). Op 31 december 2023 was die gearing ratio 31%. Netjes binnen het bankconvenant, maar niet met veel ruimte. Zie note 25 van het jaarverslag:


    Other specific conditions related to the CAPEX-facility
    are:

    • comply with a Net Debt-to-EBITDA Ratio
    (adjusted for capitalised development costs)
    that shall not exceed 3.00:1.00, except for a
    period of six months after an acquisition, during
    which period the ratio shall not exceed
    3.50:1.00. This covenant was met at 31
    December 2023

    Dus als ik het zo lees, zit er nog amper ruimte voor meer krediet in het RCF, en zal Alfen voor verdere tegenvallers of juist verdere groei zijn financiering elders moeten halen. Daarom vind ik de gedachte aan een emissie niet raar, en verwacht ik dat de shorters er ook zo naar kijken.
  11. new kid on the block 13 mei 2024 11:44
    quote:

    Nakennis schreef op 13 mei 2024 10:50:

    [...]

    Wat perfect gezien wederom. Geld lag op straat maar vrijwel geen hond die dat zag:-)
    Proficat met je resultaat Nakennis. Dat niemand het had gezien heeft niet aan jou gelegen want je hebt er verschillende keren over gepost. Daardoor weten we ook dat je eerst aankopen hebt gedaan welke op verlies stonden. Het totaal resultaat wat je hebt geboekt zal daardoor minder zijn als wat je ons nu wil doen geloven. Maar jouw posten kennende is dat ook niet iets wat echt bij je past.
  12. forum rang 6 Nakennis 13 mei 2024 11:54
    quote:

    new kid on the block schreef op 13 mei 2024 11:44:

    [...]
    Proficat met je resultaat Nakennis. Dat niemand het had gezien heeft niet aan jou gelegen want je hebt er verschillende keren over gepost. Daardoor weten we ook dat je eerst aankopen hebt gedaan welke op verlies stonden. Het totaal resultaat wat je hebt geboekt zal daardoor minder zijn als wat je ons nu wil doen geloven. Maar jouw posten kennende is dat ook niet iets wat echt bij je past.
    knap dat jij mijn GAK weet :-) maar die is 11,834 voor als je het wil weten met 1500 stuks.
  13. forum rang 6 Nakennis 13 mei 2024 12:07
    quote:

    Maximus schreef op 13 mei 2024 12:02:

    [...]

    Ik ben blij voor je, maar de liquiditeit is ruk.
    Ik hoop niet dat je een te stevige positie hebt, want die raakt je moeilijk kwijt. (zonder koersverlies)
    ik heb er 1500 dus zeer bescheiden maar breidt nog verder uit zelfs. Net conferenties voor de boeg in londen en athene deze week zie ik 13,50 als minimale slotkoers deze week. Al weken aangegeven.
  14. axie 13 mei 2024 12:10
    quote:

    Apae schreef op 13 mei 2024 11:43:

    [...]

    Niet formeel door Alfen uitgesproken, maar hangt het echt niet boven de markt?

    Alfen keert geen dividend uit, is juist bezig te groeien en dus vooral assets aan te schaffen. Wat blijft er over? "issue new shares", dat blijft er over. Hoe snel dat nodig is kan je over discussieren, maar er zijn wel aanwijzigen.
    Hierboven is de gearing ratio niet met cijfers benoemd, maar in het jaarverslag wel. Op 31 december 2022 had Alfen een netto kaspositie, en dus een negatieve gearing ratio (van 3%). Op 31 december 2023 was die gearing ratio 31%. Netjes binnen het bankconvenant, maar niet met veel ruimte. Zie note 25 van het jaarverslag:


    Other specific conditions related to the CAPEX-facility
    are:

    • comply with a Net Debt-to-EBITDA Ratio
    (adjusted for capitalised development costs)
    that shall not exceed 3.00:1.00, except for a
    period of six months after an acquisition, during
    which period the ratio shall not exceed
    3.50:1.00. This covenant was met at 31
    December 2023

    Dus als ik het zo lees, zit er nog amper ruimte voor meer krediet in het RCF, en zal Alfen voor verdere tegenvallers of juist verdere groei zijn financiering elders moeten halen. Daarom vind ik de gedachte aan een emissie niet raar, en verwacht ik dat de shorters er ook zo naar kijken.
    Ik kan me wel vinden in jouw analyse. Volgens een aantal forum leden heeft de directie expliciet tijdens de jaarcijfers gezegd dat dit niet aan de orde was. Ik heb gevraagd waar ze dit gezegd hebben en waar dit staat, maar heb helaas geen reactie gekregen.
  15. forum rang 4 Lor3032 13 mei 2024 12:39
    quote:

    axie schreef op 13 mei 2024 12:10:

    [...]

    Ik kan me wel vinden in jouw analyse. Volgens een aantal forum leden heeft de directie expliciet tijdens de jaarcijfers gezegd dat dit niet aan de orde was. Ik heb gevraagd waar ze dit gezegd hebben en waar dit staat, maar heb helaas geen reactie gekregen.
    Dat is door de CEO aangegeven in reactie op een vraag vanuit de pers.
3.492 Posts
Pagina: «« 1 ... 136 137 138 139 140 ... 175 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Moeizame jaarstart voor groeibedrijf Alfen

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links