Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
Omzet en resultaat behaald in het tweede kwartaal van 2021 zijn cruciaal voor de toekomst van TT.
Volgen
boem! schreef op 8 juli 2021 12:02 :
Daarnaast zal HG de outlook over 2021 naar boven bijstellen met 30 mio en 2%.
Nog belangrijker is een flinke toename van de backlog (orderboek) in 2021 want een hoge omzet zonder evenredige order aanwas betekent een krimp in automotive. Een krimp van het orderboek zal in een tijd dat deze hele business super hot is einde verhaal betekenen. Dus ik neem aan dat HG met een groei in automotive ook een groei van de backlog bedoelt?
Het backlog is een ondergewaardeerd gegeven. Het backlog geeft nl aan wat we mogen verwachten aan IFRS omzet gegeven de inschattingen aan gesloten contracten. Voor mijzelf neem ik een gemiddelde doorlooptijd van 4 jaar waardoor de omzet op jaarbasis uitkomt op 450 mio. Dat de toedeling in de tijd nu anders is wordt mi ingegeven vanuit fiscale redenen. Het is daarom uitzonderlijk jammer dat de hoogte van het backlog slechts 1 keer per jaar wordt bekendgemaakt, bij bekendmaking nu zou het effect van de inschattingen ten tijde van Corona nl gecorrigeerd worden. Bij gebrek aan het backlog is de operationele omzet Automotive nu leidend voor de ontwikkeling van TT. Met een 85% omzet tov 2019 gedurende het 1q ben ik enorm benieuwd naar het omzetperc over 2q , indien die op 90% komt te liggen ofwel een omzet van 81 mio ligt de weg open naar een omzet van 360 mio in 2021( 95% van 2019) waarmee een FCF van 50 mio binnen bereik ligt.
boem! schreef op 10 juli 2021 08:42 :
Het backlog geeft nl aan wat we mogen verwachten aan IFRS omzet gegeven de inschattingen aan gesloten contracten.
Voor mijzelf neem ik een gemiddelde doorlooptijd van 4 jaar waardoor de omzet op jaarbasis uitkomt op 450 mio.
Dat de toedeling in de tijd nu anders is wordt mi ingegeven vanuit fiscale redenen.
dus groei in automotive omzet die voortkomt uit de bestaande backlog (ad 1,8 mld) is geen groei maar het resultaat van een verdeling van de backlog op jaarbasis?
neen. Indien er groei plaatsvindt BINNEN het bestaande backlog wordt dat veroorzaakt door nieuwe inschattingen van bestaande contracten. Indien het backlog daardoor zou uitkomen op 2 mia eind 2020 ipv de 1,8 mia die nu is getoond dan zou MIJN corresponderende omzet automotive 500 mio bedragen ipv de 450 mio die ik nu hanteer. Om die bedragen in de toekomst veilig te stellen zal TT wel een productieomzet van 450 cq 500 mio moeten laten zien. Het is duidelijk dat men dat in het Coronajaar en ook dit jaar niet realiseert. 2021 en 2022 zijn echter cruciaal om daarin de trend te ontdekken waar we in de jaren erna rekening mee moeten houden.
In 2023 wordt in de outlook aan omzet 17% van de bestaande backlog (a 1,8 mld) toebedeeld. Dit is 306 mio, de totale outlook voor A&E in 2023 is 550 mio. Het verschil van 550-306=244 mio kan in 2023 bijna volledig worden toegeschreven aan Enterprise. in de outlook van 550 mio in 2023 zie ik m.b.t. automotive: GEEN omzet automotive a.g.v. toename take rates (bij een backlog die al sterk was afgewaardeerd in 2020) GEEN omzet uit nieuwe orders in 2021 en 2022 bij automotive GEEN omzet uit toegenomen omzet per auto omdat er veel meer technologie in gaat (electricity, connectivity) GEEN groei marktaandeel in autmotive CONCLUSIE: TOMTOM HEEFT GEEN TOEKOMST!!
Inderdaad indien TT een omzet van 305 mio aan Automotive zou behalen in 2023 heeft TT GEEN toekomst. Maar wat dacht je van een productieomzet Automotive ad 500 mio in 2023.
boem! schreef op 10 juli 2021 10:29 :
Inderdaad indien TT een omzet van 305 mio aan Automotive zou behalen in 2023 heeft TT GEEN toekomst.
Maar wat dacht je van een productieomzet Automotive ad 500 mio in 2023.
ik hou me vast aan de door TomTom in feb 2021 gegeven outlook van 305 mio IFRS omzet in 2023. Dit kan een productieomzet van 360 mio betekenen, maar waar jij die 500 mio vandaan haalt is me een raadsel
Omdat ik denk, dat TT te voorzichtig is geweest met hun inschatttingen van bestaande contracten en er daarnaast in 2021 en 2022 naast de reeds vermelde nieuwe contracten nog een aantal zal worden bekend gemaakt. Daarnaast is het zo dat de verschillen tussen netto wpa en FCF slechts tijdelijk van aard zijn. De amortisation stopt in dit tempo binnen 2 jaar, terwijl de deferred long niet verder op zal lopen tot 75% van de gefactureerde omzet.
boem! schreef op 10 juli 2021 11:08 :
Omdat ik denk, dat TT te voorzichtig is geweest met hun inschatttingen van bestaande contracten en er daarnaast in 2021 en 2022 naast de reeds vermelde nieuwe contracten nog een aantal zal worden bekend gemaakt.
Dit zijn jouw aannames, niet gebaseerd op feiten. In hun outlook voor 2023 gaat TomTom uit van geen gewonnen deals in 2021 en 2022 bij Automotive.
Het lijkt mij verstandig even te wachten op welke "AANNAMES" TT haar outlook voor 2021 evj baseert.
Laten we 15 juli maar eens de cijfers afwachten met de presentatie. Daarna kijken welke richting TomTom opgaat. Hopelijk wordt het geen DomDom maar begin er wel steeds meer aan te twijfelen.
6 op een rij ??? Ik denk van wel. Ripple welkom op dit forum. Het is je eerste post en die kan politiek gezien alle kanten op :-) Ik vraag me af, is ieder nieuw forumlid, ook een nieuwe persoon ! Mijn mening, omzet zal echt verbeteren, maar TT gaat die platform kosten a 10 12 miljoen in Q2 nemen, gezien de marges van de big four in de consensus van Q2 2021. marge Q2 2020 86% en in de consensus Q2 2021 is er sprake van 78 a 79%. Wijze woorden van Ripple, laten we de cijfers maar afwachten. Niet ieder nieuw alias, hoeft een nieuwe persoon te zijn. Zou ik meerdere aliassen hebben, dan wil ik wel tegen de muur. Dan is de wereld weer verlost van een gek.
tatje schreef op 11 juli 2021 11:11 :
6 op een rij ???
Ik denk van wel.
welkom op dit forum.
Het is je eerste post en die kan politiek gezien alle kanten op :-)
je kunt wel op iedereen kritiek hebben maar ik lees geen post van jou met bijvoorbeeld: HOE IS HET MOGELIJK DAT EEN ONDERNEMING EEN OUTLOOK AFGEEFT WAARUIT BLIJKT DAT ZE ER EIGENLIJK NIET MEER IN GELOVEN? Want dat doet TomTom als in de outlook voor 2023 er o.a. geen nieuwe deals worden voorzien in 2021 en 2022 wat is dit voor absurd sombere outlook??
Ik hecht wel geloof aan de operationele omzet uit de consensus van 81 mio. Dat is nl 90% van de omzet ui 2q 2019. Dan krijg je het volgende verloop : 1q 85% 2q 90% Met een 95% resp 100% in 3q en 4q zal 2021 eindigen met 360 mio(95%). Om die versnelling in de omzet te bewekstelligen moeten er nieuwe contracten worden opgestart. In die zin zou je inderdaad wat extra kosten mogen verwachten maar omdat die kosten ook gepaard gaan met baten denk ik, dat de 81 mio met het bedrag verhoogd gaat worden met die extra kosten van zeg 5 a 10 mio. Ik verwacht nl een FCF van 0 ipv -10 mio.
beursbeurs schreef op 11 juli 2021 11:30 :
[...]
je kunt wel op iedereen kritiek hebben maar ik lees geen post van jou met bijvoorbeeld:
HOE IS HET MOGELIJK DAT EEN ONDERNEMING EEN OUTLOOK AFGEEFT WAARUIT BLIJKT DAT ZE ER EIGENLIJK NIET MEER IN GELOVEN?
Want dat doet TomTom als in de outlook voor 2023 er o.a. geen nieuwe deals worden voorzien in 2021 en 2022
wat is dit voor absurd sombere outlook??
De outlook afgegeven voor 2023 dateert uit het Coronatijdperk en kent twee aspecten. 1) omzet A&E van 550 mio (omzet 2020 392 mio) 2) FCF van 10% ofwel een bedrag ter verdeling onder aandeelhouders van 55 mio. Ik ben het met je eens dat deze outlook ZEER voorzichtig is vastgesteld maar om nu te beweren dat zij er geen geloof meer in hebben gaat mij echt veel te ver.
boem! schreef op 10 juli 2021 09:23 :
neen.
Indien er groei plaatsvindt BINNEN het bestaande backlog wordt dat veroorzaakt door nieuwe inschattingen van bestaande contracten.
Indien het backlog daardoor zou uitkomen op 2 mia eind 2020 ipv de 1,8 mia die nu is getoond dan zou MIJN corresponderende omzet automotive 500 mio bedragen ipv de 450 mio die ik nu hanteer.
Om die bedragen in de toekomst veilig te stellen zal TT wel een productieomzet van 450 cq 500 mio moeten laten zien.
Wat bedoel je met "veiligstellen"? Een orderportefeuille (backlog) is toch al binnen dus veiliggesteld en al helemaal als deze is afgewaardeerd a.g.v. covid perikelen?
Ik bedoel met veiligstellen dat om aan een omzet van 450 resp 500 mio te komen deze omzet jaarlijks behaald moet worden. De reeds veiliggestelde omzet per jaar kan je aflezen uit de verdeling van het backlog. Om die omzet op een nivo van 450-500 mio te krijgen dient er nog wel wat te gebeuren. De bijstelling komt uit een herwaardering van bestaande contracten cq nieuwe deals.
boem! schreef op 11 juli 2021 18:04 :
Ik bedoel met veiligstellen dat om aan een omzet van 450 resp 500 mio te komen deze omzet jaarlijks behaald moet worden.
De reeds veiliggestelde omzet per jaar kan je aflezen uit de verdeling van het backlog.
Om die omzet op een nivo van 450-500 mio te krijgen dient er nog wel wat te gebeuren.
De bijstelling komt uit een herwaardering van bestaande contracten cq nieuwe deals.
gisteren zei je nog: "Het backlog geeft nl aan wat we mogen verwachten aan IFRS omzet gegeven de inschattingen aan gesloten contracten. Voor mijzelf neem ik een gemiddelde doorlooptijd van 4 jaar waardoor de omzet op jaarbasis uitkomt op 450 mio. Dat de toedeling in de tijd nu anders is wordt mi ingegeven vanuit fiscale redenen." Dus 450 mio uit de bestaande backlog, want 1,8 mld gedeeld door 4 = 450 mio die om fiscale redenen anders in de tijd is verdeeld. En nu zeg je dat die 450-500 uit herwaardering cg nieuwe deals moet komen? Snap jij het nog?
Neen, Ik stel dat de omzet uit het backlog een waarde vertegenwoordigt van gemiddeld 4 jaar. Het backlog is niets anders dan de optelsom van reed geboekte omzet welke nog niet is verantwoordt en de inschatting van nog te boeken omzet vanuit bestaande contracten. Ik schat de productieomzet in op 1/4 van het backlog of anders gezegd ik denk dat na 4 jaar zo goed als alle omzet vanuit de bestaande contracten daadwerkelijk is gerealiseerd. De daadwerkelijke verdeling doet er dan niet meer toe, wat je er in stopt komt er ook uit. Alle jaren dezelfde prodomzet geeft op enig moment ook diezelfde IFRS omzet. Deferred zorgt slechts voor een demping in de opbouwfase van die voorziening. Dus om aab die 450-500 mio te komen moet er jaarlijks wel 450-500 mio aan prodomzet worden gemaakt. Snap jij nu wel hoe ik het bedoel?
boem! schreef op 12 juli 2021 00:45 :
Snap jij nu wel hoe ik het bedoel?
als dit een antwoord op mijn vraag was kan ik hier weinig mee. Maar anderen zullen je ongetwijfeld wel begrijpen dus je hoeft het niet verder te verduidelijken voor mij.
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
AIRBUS
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
CVC Capital Partners
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
Nextensa
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia Oyj
Nokia OYJ
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)