Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
Forum geopend voor Euronav
Volgen
deel 2: Efficiënter dan vrachtwagens U kunt toch ook kiezen voor een milieuvriendelijke scrubber, waarbij de zwavel niet in zee geloosd wordt? ‘Zo’n zogenoemde droge scrubber maakt weinig kans om door te breken. De kosten zijn te hoog. Zwavel in zee lozen kost niets, maar met een droge scrubber moet je de zwavel opslaan, om hem daarna te lossen in een haven. Daarvoor moet je wel betalen. De vraag is of de internationale scheepvaartwereld bereid is om te praten over de wenselijkheid van scrubbers.’ ‘Voor ons is de aftelling naar 2030 al begonnen.’ Katrijn Van Giel De scheepvaart wordt steeds vaker met de vinger gewezen omdat ze te weinig doet om haar CO2-uitstoot terug te dringen. ‘De internationale scheepvaartorganisatie heeft CO2-reductiedoelstellingen vastgelegd voor 2050, maar dat moet allemaal nog geconcretiseerd worden. Hoe de uitstoot gemeten zal worden en welke tussenstappen nodig zijn, is nog niet duidelijk.’ ‘Vergeet niet dat de scheepvaart de meest efficiënte manier is en blijft om goederen te vervoeren. Dezelfde goederen per vrachtwagen vervoeren, veroorzaakt veel meer emissie. We zijn ook geëvolueerd, de laatste tien jaar. Vergeleken met 2008, ligt de CO2-uitstoot van de wereldhandelsvloot nu 20 procent lager. Wat niet wegneemt dat er nog meer gedaan moet worden.’ Hoever staat Euronav zelf al? ‘Voor ons is de aftelling naar 2030 al begonnen. We vernieuwen jaarlijks 5 tot 6 procent van onze vloot. Een schip gaat zowat twintig jaar mee, dus moet je nu al investeren in schepen waarvan de CO2-uitstoot gevoelig lager ligt.’ ‘We zijn ook voorlopers op dat vlak. We hebben mee de schouders gezet onder de Poseidon Principles, een internationaal initiatief om bij leningen voor scheepsfinanciering de voorrang te geven aan reders die hun schepen klimaatvriendelijker maken. Daarvoor moeten de banken wel goed geïnformeerd zijn over het brandstofverbruik en de uitstoot. Ze kunnen daarvoor bij ons aankloppen. We weten perfect hoeveel brandstof we verbruiken en hoeveel onze schepen uitstoten. We zitten ook in de het Get to Zero-coalitie, een samenwerkingsverband dat tegen 2030 klimaatneutrale schepen in de vaart wil hebben.’ Zullen daar ook schepen van Euronav bij zijn? ‘Wellicht niet. Containerschepen zullen sneller zonder uitstoot kunnen varen. Ze varen veel sneller dan olietankers. Aangezien het brandstofverbruik exponentieel toeneemt met de snelheid, heeft het CO2-neutraal maken van containerschepen een veel grotere impact dan een zero-uitstoot van olietankers.’ ‘Er komt ook heel wat te kijken bij de introductie van dergelijke schepen. Je moet niet alleen aandacht hebben voor het schip zelf, je moet ook zorgen dat er aan wal voldoende infrastructuur is om bij te tanken.’ Tanker op waterstof? De Belgisch rederij CMB gelooft dat waterstof de scheepsbrandstof van de toekomst is. ‘Zij zijn een fantastisch voorbeeld voor ons. Zij zetten in op de ontwikkeling van waterstof als energiebron voor hun schepen. CMB is nu bezig met de ontwikkeling van een sleepboot op waterstof. We hopen dat ze de komende jaren op nog grotere schaal waterstofschepen zullen ontwerpen. Maar ik ben er toch van overtuigd dat er in de toekomst verschillende energiebronnen gebruikt zullen worden. Er worden vandaag heel wat pistes verkend, van vloeibaar aardgas tot waterstof en van brandstofcellen tot biobrandstoffen.’ ‘Dat is niet zo vanzelfsprekend. Een van de manieren om de CO2-uitstoot te verminderen, is om olietankers te laten varen op LNG in plaats van op zware stookolie of diesel. Maar een olietanker op LNG kost 15 miljoen dollar of bijna 17?procent meer dan een klassieke olietanker. En stel dat je zo’n olietanker op LNG bestelt, dan is het nog afwachten of er wereldwijd voldoende laadinfrastructuur zal zijn.’ Maakt u zich geen zorgen over de toekomst van het olievervoer zelf? Moet Euronav niet aan alternatieven denken? ‘Euronav staat of valt niet met het olievervoer. Onze stiel is maritiem vervoer. We kunnen onze tankers perfect water laten vervoeren in plaats van ruwe olie. Na elke reis reinigen we de opslagtanks volledig. Jaren geleden is de combinatie van olie- en watervervoer al eens voorgedaan. De olie ging richting Canada, daarna werd met dezelfde tanker water getransporteerd naar Noord-Afrika.’ U bent de switch al aan het bestuderen? ‘Het is te vroeg voor een concrete strategie voor het post-olietijdperk. De wereld zal de komende tien tot dertig jaar nog veel olie nodig hebben. Wij vervoeren elk jaar meer olie dan het jaar voordien. Wereldwijd is het olieverbruik nog altijd aan het stijgen. Bovendien lopen de meningen over het kantelmoment sterk uiteen. Sommigen verwachten een daling vanaf 2022, anderen pas in 2038. We doen dus verder waar we goed in zijn, maar wel met de ambitie om de CO2-uitstoot van onze schepen terug te dringen.’ BIO HUGO DE STOOP ? Geboren in 1973 ? Studies: master of science in engineering (ULB) en MBA (Insead Frankrijk en Singapore) ? Sinds 2004 aan de slag bij Euronav ? Tot 2008: adjunct-financieel directeur ? 2008-2018: financieel directeur ? Sinds eind maart 2019: ceo Lees meer op: beursig.com/forum/viewtopic.php?f=4&a... voor meer informatie
Erik VG schreef op 20 januari 2020 14:28 :
Interview met Stoop gelezen afgelopen weekend? Komt wel een beetje over dat ze zich zorgen maken over de ontwikkeling van de low sulfur prijsniveau’s. Zou ook zo maar kunnen dat het heel slecht voor ze uitpakt als dit zo blijft na Q3. Denk dat dat de aanleiding is voor een andere denkrichting. Gaat wel een forse investering worden waar de markt misschien geen rekening mee heeft gehouden. Reden voor de lichte correctie van vandaag?
Dit is toch gewoon een PR praatje? Als VLSFO kosten hoog blijven kan EURN deze hedgen en voor een scrubber installatie programma gaan waarbij de savings al min of meer vast zijn gezet. EURN heeft juist andere peers zoals FRO/DHT/INSW ge-underperformed doordat ze geen scrubbers hebben. Dit terwijl ze een super slimme opslag strategie hebben. Als ze nu toch nog scrubbers gaan doen, dan zal de markt dat juist als erg waarderen lijkt mij.
Scrubbers zijn blijkbaar wel duur 3 tot 6 miljoen per schip las ik ergens. Maal 70+ schepen. Gaat wat op de winst wegen, denk ik. Maar met de huidige rates zeer manageable
EURN gaat echt geen scrubbers op hun ECO schepen doen, een stuk of 10-20 op hun oudere schepen ligt veel meer voor de hand. Kosten ook lang geen 6 miljoen per stuk, eerder 3-4 voor een VLCC. "wat op de winst wegen" --> Het is natuurlijk een investering. Als ze het hedged met MGO futures and HSFO futures, verdienen ze die investering in 1-2 jaar terug. Gaat juist de winstgevendheid een boostje geven.
En de rates voor scrubbers VLCC kunnen ook hoger liggen waarmee de terugverdientijd korter is
shipandbunker.com/prices/av ja, veel hoger. Scrubber vessels varen op IFO380 hier en non-scrubber vessels op VLSFO. Dus daar is momenteel een grote spread. In Rotterdam traden er ook HSFO futures. EURN can de investering dicht hedgen met een HSFO and MGO future position. Niet een perfecte hedge, maar dicht genoeg. Er zou dan minimaal risico zijn en een te berekenen ROI op de scrubber investering.
newsweb.oslobors.no/message/493662 Korea gebouwde jan-2020 opgeleverde VLCC (met scrubber) gaat momenteel voor $106M. Dit suggereert dat al EURN's Koreaanse ECO's uit 2015-2017 momenteel ook veel meer waard zijn, door goede vooruitzichten, dan shipbrokers op het moment in hun modellen hebben. NAV's zouden omhoog moeten blijven gaan.
EURN heeft maarliefst 3 buy recommendaties gehad afgelopen weekend. Als NYSE zo open gaat heeft dit mogelijk een positief effect. Cleaves Buy $14.44 target, per 20 january Fearnley Buy $15.34 target, per 20 January Pareto Buy $13.05 target, per 21 January
Hmmmm....weer not....moeten echt wachten tot de cijfers ben ik bang en hopen dat we de €10 houden voorlopig op korte termijn.
Terug ingestapt aan 10.37 en houden tot na de cijfers. Na sluitingstijd zal de VS de koers waarschijnlijk weer een boost geven en zeker door die recommendaties van de analysten. Volgens mij zitten we nu op een bodemkoers en kunnen we terug gaan stijgen!
brechtvdv schreef op 21 januari 2020 17:20 :
Terug ingestapt aan 10.37 en houden tot na de cijfers. Na sluitingstijd zal de VS de koers waarschijnlijk weer een boost geven en zeker door die recommendaties van de analysten. Volgens mij zitten we nu op een bodemkoers en kunnen we terug gaan stijgen!
Zie ik het goed, dat de rates weer wat oplopen??
Risky bets schreef op 21 januari 2020 15:02 :
EURN heeft maarliefst 3 buy recommendaties gehad afgelopen weekend. Als NYSE zo open gaat heeft dit mogelijk een positief effect.
Cleaves Buy $14.44 target, per 20 january
Fearnley Buy $15.34 target, per 20 January
Pareto Buy $13.05 target, per 21 January
Ja je zou dat logischerwijze verwachten hé, maar blijkbaar heeft het totaal geen effect. Het meest frustrerende is dat verschillende redenen zijn die de koers omhoog zouden moeten stuwen, en ik ken geen enkele reden om ze te laten zakken. Ja, korte termijn winstneming dat is het enige. Maar blijkbaar is EURN niet alleen in dat bedje ziek, heb ook behoorlijk wat Boskalis, en daar hebben ze ook veel meer goed dan slecht nieuws. En ook daar zit er weinig leven in. Afin, nog 9 nachtje slapen en dan zou er toch iets moeten gebeuren.
Erik VG schreef op 21 januari 2020 16:41 :
Hmmmm....weer not....moeten echt wachten tot de cijfers ben ik bang en hopen dat we de €10 houden voorlopig op korte termijn.
Heb nog een order staan aan 9,90 euro om positie te verdubbelen maar vrees dat ik het zal moeten aanpassen naar regio 10,25. Zeer zware steun op 9,50 euro maar die gaan we (hopelijk) de eerstkomende maanden niet meer zien.
www.okeanisecotankers.com/wp-content/... Hyper moderne ECO, scrubber fitted fleet. EURN gaat dit nooit halen, maar kijk eens naar die Q4 en (vooral) Q1 rates...
Aan 0.1 euro per dag eraf gaan we die 9.5 misschien toch nog zien :-S. Het lijkt er toch op dat het groot geld snel snel voor het openbaar maken van de resultaten zo veel mogelijk van hun shares af wil. 49 procent van Q1 al aan gemiddelde TCE van 121K? wow. "EURN gaat dit nooit halen". Dit is dan vooral omdat de brandstofkosten hoger zijn dan bij okeanisecotankers? of willen charteraars minder betalen voor oudere schepen?
Becb schreef op 22 januari 2020 11:14 :
"EURN gaat dit nooit halen". Dit is dan vooral omdat de brandstofkosten hoger zijn dan bij okeanisecotankers? of willen charteraars minder betalen voor oudere schepen?
Natuurlijk, die verbruiken meer brandstof.
Landgenoot schreef op 22 januari 2020 11:32 :
[...]
Natuurlijk, die verbruiken meer brandstof.
Zo natuurlijk is dat niet; Een ouder schip kan weleenswaar oa hogere brandstof- en onderhoudskosten hebben dan een nieuw schip, maar aan de andere kant zijn de kapitaalkosten doorgaans een stuk lager, zeker als het schip reeds is afgeschreven is. Het gaat om de totale kosten om x ton olie van A naar B te vervoeren dat telt.
Risky bets schreef op 22 januari 2020 09:10 :
www.okeanisecotankers.com/wp-content/... Hyper moderne ECO, scrubber fitted fleet. EURN gaat dit nooit halen, maar kijk eens naar die Q4 en (vooral) Q1 rates...
De FY rates van 2019 betreffende de VLCC daily spots lijken mij onjuist Dit zijn dezelfde als de 4Qrates. De rates van Q1 2020 zijn om af te likken
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
AIRBUS
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
CVC Capital Partners
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
Nextensa
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia Oyj
Nokia OYJ
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)