Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel OCI AEX:OCI.NL, NL0010558797

  • 24,910 24 apr 2024 17:35
  • -0,050 (-0,20%) Dagrange 24,840 - 25,390
  • 203.508 Gem. (3M) 398,9K

OCI - 2022: Nu of nooit!

7.660 Posts
Pagina: «« 1 ... 193 194 195 196 197 ... 383 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 BultiesBrothers 20 mei 2022 19:27
    De VS trekt ons mee.
    Heb voor het eerst dat ik echt niet weet wat ik nu moet doen.
    Want de Vooruitzichten in q1 zijn tot nu toe waargemaakt, ook met hulp van de oorlog. We weten allemaal dat OCI er erg sterk voor staat. De toekomst ziet er goed uit tot in 2023. Na 2023 vind ik lastig te voorspellen, ook omdat alles in de markt naar je idee elk moment kan kantelen vanwege een ontwikkeling in de oorlog of China of demand destruction.....lastig.
    Sta op mooie winsten. Maar de heisa op de algemene markt maakt je toch ook beetje zenuwachtig en dat dat overslaat op de waarde aandelen
  2. forum rang 6 de schaatser 20 mei 2022 23:03
    Ik voel met je mee Bulties Brothers. Er moet ergens nieuws zijn dat vermeld dat het einde van de kunstmestcyclus in zicht is.
    Aanvankelijk werden alle kunstmestaandelen meegesleurd in het geweld van de daling. maar vlak voor het einde draaide de markt in Amerika naar boven.
    Nu is de vraag waarom zijn de kunstmestaandelen niet meegedraaid?
  3. RvdN 21 mei 2022 13:26
    Rusland schroomt niet om europa mee te sleuren naar de afgrond. Dus dus de gaskraan gaat langzaam dicht. Inflatie verder omhoog Er is een voedselcrisis onderweg. De voor OCI relevante prijzen gaan nog verder omhoog. Dikke recessie of misschien wel depressie. De vraag is dus: gaat oci mee naar beneden met de markt of blijft de schade beperkt?
  4. forum rang 6 BultiesBrothers 21 mei 2022 15:29
    quote:

    RvdN schreef op 21 mei 2022 13:26:

    Rusland schroomt niet om europa mee te sleuren naar de afgrond. Dus dus de gaskraan gaat langzaam dicht. Inflatie verder omhoog Er is een voedselcrisis onderweg. De voor OCI relevante prijzen gaan nog verder omhoog. Dikke recessie of misschien wel depressie. De vraag is dus: gaat oci mee naar beneden met de markt of blijft de schade beperkt?
    Gelukkig kunnen ze de rente in Europa nog verlagen.....not
  5. forum rang 6 rene66 22 mei 2022 11:05
    Langzaam begint in de VS en Europa het besef te realiseren dat het spel niet loopt zoals ze hadden verwacht. Als Rusland morgen het gas echt volledig afsluit dan komt Europa inderdaad in een zeer zware recessie die jaren zal gaan duren. De EU heeft inmiddels al toestemming gegeven aan diverse landen om gas in roebels te gaan afrekenen. In het Trump kamp wordt inmiddels ook steeds duidelijker dat die geen voorstander zijn van deze oorlog en in diverse landen in de EU wordt dit ook langzaam duidelijker. Biden kan zijn herverkiezing in november dan ook wel vergeten. De oorlog heeft een enorme impact op de voedsel en energieprijzen. Niet alleen in Europa maar ook in Afrika en de VS.

    Ik verwacht tegen het einde van het jaar besprekingen tussen Rusland en de VS over een bestand/vrede. In de VS beginnen de mensen steeds meer te ageren tegen de hoge energie en voedselprijzen. Dat geeft politiek gezien een flinke druk op politici daar. Eind van het jaar zal de gasprijs enigszins naar beneden gaan en de kunstmestprijs wellicht ook. Maar ik verwacht tav de prijzen eerder een stabilisatie. Dus wat dat betreft blijft OCI een interessant aandeel.

    De enige reden die ik op dit moment kan bedenken dat de prijs van OCI flink naar beneden zal gaan is dat als de inflatie hoog blijft en niet snel zakt en de Fed door blijft gaan met renteverhogingen. Op dat moment zal de beurs wereldwijd nog een flinke dip krijgen. Ondanks alle foute beslissingen van de Fed in het verleden en ook recente verleden hoop ik dat ze goed nadenken wat ze doen.

    Dat de VS (en wij dus ook) in een lichte recessie komt is voor mij inmiddels wel een feit geworden. Maar ook al komt er een lichte recessie dan blijft de prijs van kunstmest en OCI wel stabiel. Het draait dus om het beleid van de Fed de komende zes maanden.
  6. forum rang 5 The Third Way... 22 mei 2022 12:17
    quote:

    rene66 schreef op 22 mei 2022 11:05:

    Langzaam begint in de VS en Europa het besef te realiseren dat het spel niet loopt zoals ze hadden verwacht. Als Rusland morgen het gas echt volledig afsluit dan komt Europa inderdaad in een zeer zware recessie die jaren zal gaan duren. De EU heeft inmiddels al toestemming gegeven om gas in roebels te gaan afrekenen. In het Trump kamp wordt inmiddels ook steeds duidelijker dat die geen voorstander zijn van deze oorlog en in diverse landen in de EU wordt dit ook langzaam duidelijker. Biden kan zijn herverkiezing in november dan ook wel vergeten. De oorlog heeft een enorme impact op de voedsel en energieprijzen. Niet alleen in Europa maar ook in Afrika en de VS.

    Ik verwacht tegen het einde van het jaar besprekingen tussen Rusland en de VS over een bestand/vrede. In de VS beginnen de mensen steeds meer te ageren tegen de hoge energie en voedselprijzen. Dat geeft politiek gezien een flinke druk op politici daar. Eind van het jaar zal de gasprijs enigszins naar beneden gaan en de kunstmestprijs wellicht ook. Maar ik verwacht tav de prijzen eerder een stabilisatie. Dus wat dat betreft blijft OCI een interessant aandeel.

    De enige reden die ik op dit moment kan bedenken dat de prijs van OCI flink naar beneden zal gaan is dat als de inflatie hoog blijft en niet snel zakt en de Fed door blijft gaan met renteverhogingen. Op dat moment zal de beurs wereldwijd nog een flinke dip krijgen. Ondanks alle foute beslissingen van de Fed in het verleden en ook recente verleden hoop ik dat ze goed nadenken wat ze doen. Dat de VS (en wij dus ook) in een lichte recessie komen is voor mij inmiddels wel een feit geworden.
    Toen die afschuwelijke oorlog begon was ik het eens met de stelling van Goldman Sachs dat er geen sancties op commodities zouden komen, dat was in de 'recente' geschiedenis alleen maar in 1941 (!) gebeurd. Wanneer je geen gebruik meer maakt van het grootste benzinestation, bakker en ijzersmid (en tuincentrum), dan raakt dat vooral ook de klanten oftewel de burgers zoals wijzelf.

    Nu lees je dat Rusland 50% meer verdient op energie dan een jaar geleden, dat is pervers een enorme stimulus voor de oorlog. Daarbij is de roebel sterker dan ervoor. Voor de EU betekent dit dat in de toekomst wij structureel het meest gaan betalen voor energie. Met de wetenschap dat er een sterke en directe correlatie is tussen energie en welvaart, is het duidelijk dat dit een belangrijke stap terug is voor ons tov. de rest v/d wereld. De winnaars zijn onze toekomstige leveranciers, het is niet voor niets een feestje in Saoedi-Arabie waar afgelopen kwartaal de economie met bijna 10% groeide. Warren Buffett investeert niet voor niets stevig in Oxy en Chevron. En wij in OCI...

    Die tekorten op commodities leiden derhalve in eerste instantie tot een algehele inflatie, alhoewel dat dus een eufemisme is. Doordat een veel groter deel v/d besteedbare inkomens van de lagere en middenklassen naar die gesanctioneerde goederen moet gaan, blijft er minder over voor de rest v/d economie. Het is rekenkundig duidelijk dat het andere gedeelte v/d economie een klap gaat krijgen.

    Het probleem is dat post-pandemie de samenleving nog niet gestabiliseerd is en er enorme spanningen zijn op de arbeidsmarkt, in het voordeel v/d werknemer. Die kan meer vragen, en door de inflatie moet die ook meer vragen om zijn koopkracht te beschermen. Het is wat pervers dat het ingrijpen v/d centrale banken via renteverhogingen nou net gericht is op het terugdringen v/d vraag, wat ook weer een eufemisme is voor het terugdringen van de positie v/d werknemer. Ook al gaat het nu nog goed, hou er dus rekening mee dat het doel van het inflatiebeleid de verarming v/d werknemer is. En zo trouwens ook de niet commodity gerelateerde economie.

    Kortom, een recessie is onvermijdelijk. Echter, daarna zal de lange termijn trend van deflatie dankzij de digitalisering weer de kop opsteken (hoewel de geopolitieke spanningen zullen leiden tot duurder wordende 'supply-chains' wat dit zal uitstellen). Wanneer ook nog eens duidelijk wordt dat de bedrijfsresultaten inzakken en vooral dat de bevolking de straat opgaat, moeten de overheden de tafels omdraaien. Op langere termijn mogen we derhalve verwachten dat de overheden weer gaan... stimuleren. De vraag is niet of dit gebeurt maar wanneer, dat is de onzekerheid boven de aandelenmarkt - die zoals bekend vooruit kijkt.

    Je ziet dat terug op de financiele markten in bv. de tienjaars rente, die stabiliseert. De obligatiemarkt begint nu al, nog voor de recessie, rekening te houden met het hierboven geschetste scenario. En aangezien de gangbare financiele wijsheid is dat de waarde van een bedrijf gebaseerd is op het verdisconteren v/d toekomstige cash-flows tegen die rente , dan is die stabiliserende LT rente een eerste hoopgevend teken dat de aandelenprijzen een steun beginnen te krijgen.

    My 2 cents...

    P.S.: heel stilletjes wordt er ook gefilosofeerd over het scenario dat er geen sancties waren getroffen tegen de commodities, de eerste basisbehoeftes v/d burger. Wat indien bv. Nordstream 2 wel opengegooid was? Dan hadden we nu bijna een teveel aan gas en dus nog steeds lage prijzen. En dan had Poetin dus veel minder inkomsten. Was de impliciete veronderstelling van Goldman Sachs correct dat het westen beter op die andere manier sancties etc. had opgelegd? Die doen nu wel echt veel pijn zoals bijvoorbeeld zichtbaar in de Russische winkelstraten, ondanks die mega-winsten op energie-exporten...
  7. forum rang 7 Just lucky 23 mei 2022 09:13
    quote:

    BultiesBrothers schreef op 20 mei 2022 19:27:

    De VS trekt ons mee.
    Heb voor het eerst dat ik echt niet weet wat ik nu moet doen.
    Want de Vooruitzichten in q1 zijn tot nu toe waargemaakt, ook met hulp van de oorlog. We weten allemaal dat OCI er erg sterk voor staat. De toekomst ziet er goed uit tot in 2023. Na 2023 vind ik lastig te voorspellen, ook omdat alles in de markt naar je idee elk moment kan kantelen vanwege een ontwikkeling in de oorlog of China of demand destruction.....lastig.
    Sta op mooie winsten. Maar de heisa op de algemene markt maakt je toch ook beetje zenuwachtig en dat dat overslaat op de waarde aandelen
    Ik denk ook, einde oefening voor OCI, alles zit ondertussen wel in de koers. Misschien de draai naar chippers, zit je altijd goed op de lange termijn.
  8. forum rang 6 RJ 80 23 mei 2022 11:44
    quote:

    Just lucky schreef op 23 mei 2022 09:13:

    [...]Ik denk ook, einde oefening voor OCI, alles zit ondertussen wel in de koers. Misschien de draai naar chippers, zit je altijd goed op de lange termijn.
    Met angst voor recessies wereldwijd zou ik het nig de zomermaanden afwachten. Heb de chippers hoog op mijn lijstje staan, maar momenteel enkel positie in Intel. ASML is de enige waar ik nu al over twijfel deze weer bij te plussen, en speculatief mss het belgische X fab.

    Vwb OCI… who knows…. Cash flow is bijzonder en schuldengraad nu nihil zowat als ze ervoor kiezen die nog verder omlaag te brengen. Ergo, OCI heeft opties…. Dat is wel eens anders geweest. Weet ik veel wat die koers doet, wat we wel weten is dat we vanaf nu dividenden mogen verwachten, dus met niets doen krijg je er ook wat voor. Ik vind het superlastig en niet bij te houden op OCI te ‘traden’. Niet de tijd voor ook dus doe het ook maar niet. Wel een paar keer callopties ingenomen afgelopen jaar na dalingen van koers op korte tijd, die hebben het telkens goed gedaan. Maar de aandelenpositie laat ik vrij comfortabel met rust. Mss tijdens na zomer dat ik wat afbouw als momentum wat meer verschuift van grondstoffen focus naar wat anders. My take? Groeibedrijven kunnen wel weer s in trek komen na de afstraffing afgelopen jaar (soms zelfs al anderhalf jaar als je naar de Russel2000 kijkt).
  9. forum rang 6 de schaatser 23 mei 2022 19:30
    The Third Way en Rene 66 een interessante discussie van jullie tweeën. Het is verschrikkelijk hoe makkelijk de oorlog door onze landen wordt gezien als een slechte B film met de goeden en de slechten. Even buiten het feit dat Poetin de agressor is, kan je ook stellen dat er een aantal grappenmakers olie op het vuur hebben gegooid. Al die doden en vernietigden levens wordt door velen als onafwendbaar beschouwd. Wereldleiders oud als Biden zijn eigenlijk net zo gevaarlijk als Poetin. Zij hebben allebei de verantwoording voor een volk met vrouwen, kinderen en alle anderen onschuldigen maar gedragen zich als kwaadaardige hanen.

    Nu de aandelen:
    Het meest frappante van de presentatie van OCI en CF zijn de eerste kwartaal cijfers en vooral het verschil in waardering in de koersen. Vervolgens heb ik een aantal kunstmestbedrijven vergeleken puur op basis hoe de analisten het koersdoel neerleggen en dit getal vergeleken met de winst per aandeel verwacht. van Mosaic kon ik de cijfers niet achterhalen.

    Frappant: Het eerste kwartaal haalt OCI een omzet van 2327$ miljoen en CF een omzet van 2900$ miljoen. het verschil in omzet tussen deze 2 bedrijven is minder dan 600 miljoen. Dus met andere woorden OCI produceert maar 600 miljoen= 1/5 minder dan CF. Oci heeft zelfs nog iets meer voorraad opgebouwd volgens de berichten.
    Daartegen staat dat de winst van OCI het eerste kwartaal 1,92$ per aandeel en bij CF 4,21$ per aandeel. Dat is het dubbele van OCI terwijl het aantal aandelen nagenoeg hetzelfde zijn.
    De verwachtte jaarwinst 2022 voor OCI is 7,17 euro. De verwachte jaarwinst voor CF is 19,11$.
    Het is toch wel zeer opvallend dat CF maar een productie heeft van 1/5 hoger dan OCI en zij 2,5 X de winst hoger zetten dan OCI. Met andere woorden CF met een koersdoel van 112,94 en OCI met een koersdoel van 40,16 klopt aardig.
    Toch denk ik puur privé dat OCI de winstgevendheid omhoog kan brengen. Voetnoot: In het verleden heb ik vaak gezegd dat OCI gezien de omzet cijfers de koers van CF moest naderen, dat heb ik dus mis ,gezien de winstgevendheid. van beide concerns ver uiteen lopen. Mijn excuses.
  10. forum rang 6 de schaatser 23 mei 2022 20:02
    Het tweede gedeelte: De verschillende koersdoelen delen door de verwachte winst per aandeel over 2022.
    Hoe lager het getal des te betere kansen. Ik heb 5 bedrijven genomen: CF,INTREPID POTASH INC, LSB INDUSTRIE, NUTRIEN LTD EN OCI.
    De beste kansen liggen er voor NUTRIEN LTD zij hebben nu een koers/ WPA verwacht 2022 van 4,55.
    dan komt --------------------------------------0CI-------------zij hebben nu een koers/ WPA verwacht 2022 van 5,16
    gaan we echter ditzelfde sommetje maken op basis van de verwachtingen van de analisten dan gaat mijn voorkeur toch naar NUTRIEN LTD. ondanks dat de uitkomst in het voordeel van OCI is.
    NUTRIEN LTD .is door de analisten verwachte koersdoel 157,06 gedeeld door de verwachte winst per aandeel 2022= 7,02
    OCI------------------is door de analisten verwachte koersdoel 40,02---gedeeld door de verwachte winst per aandeel 2022= 5,58
    Het koersdoel van NUTRIEN ligt 50 % hoger dan vandaag, terwijl OCI nog maar zo'n 10 % te gaan heeft.
    Als er vragen zijn schroom niet, ik vind het leuk om te doen.
  11. forum rang 6 BultiesBrothers 23 mei 2022 20:53
    quote:

    de schaatser schreef op 23 mei 2022 19:30:

    The Third Way en Rene 66 een interessante discussie van jullie tweeën. Het is verschrikkelijk hoe makkelijk de oorlog door onze landen wordt gezien als een slechte B film met de goeden en de slechten. Even buiten het feit dat Poetin de agressor is, kan je ook stellen dat er een aantal grappenmakers olie op het vuur hebben gegooid. Al die doden en vernietigden levens wordt door velen als onafwendbaar beschouwd. Wereldleiders oud als Biden zijn eigenlijk net zo gevaarlijk als Poetin. Zij hebben allebei de verantwoording voor een volk met vrouwen, kinderen en alle anderen onschuldigen maar gedragen zich als kwaadaardige hanen.

    Nu de aandelen:
    Het meest frappante van de presentatie van OCI en CF zijn de eerste kwartaal cijfers en vooral het verschil in waardering in de koersen. Vervolgens heb ik een aantal kunstmestbedrijven vergeleken puur op basis hoe de analisten het koersdoel neerleggen en dit getal vergeleken met de winst per aandeel verwacht. van Mosaic kon ik de cijfers niet achterhalen.

    Frappant: Het eerste kwartaal haalt OCI een omzet van 2327$ miljoen en CF een omzet van 2900$ miljoen. het verschil in omzet tussen deze 2 bedrijven is minder dan 600 miljoen. Dus met andere woorden OCI produceert maar 600 miljoen= 1/5 minder dan CF. Oci heeft zelfs nog iets meer voorraad opgebouwd volgens de berichten.
    Daartegen staat dat de winst van OCI het eerste kwartaal 1,92$ per aandeel en bij CF 4,21$ per aandeel. Dat is het dubbele van OCI terwijl het aantal aandelen nagenoeg hetzelfde zijn.
    De verwachtte jaarwinst 2022 voor OCI is 7,17 euro. De verwachte jaarwinst voor CF is 19,11$.
    Het is toch wel zeer opvallend dat CF maar een productie heeft van 1/5 hoger dan OCI en zij 2,5 X de winst hoger zetten dan OCI. Met andere woorden CF met een koersdoel van 112,94 en OCI met een koersdoel van 40,16 klopt aardig.
    Toch denk ik puur privé dat OCI de winstgevendheid omhoog kan brengen. Voetnoot: In het verleden heb ik vaak gezegd dat OCI gezien de omzet cijfers de koers van CF moest naderen, dat heb ik dus mis ,gezien de winstgevendheid. van beide concerns ver uiteen lopen. Mijn excuses.
    EBITDA basis is niet helemaal zuiver om beide bedrijven mee te vergelijken. OCI noteert al haar non controlling interests ook in de winst/verlies rekening. Dus hetgeen wat uiteindelijk op ons bordje komt is alles, minus 50% Fertiglobe, minus 50% Natgasoline, minus 15% OCI Methanol....

    Fertiglobe staat voor 100% bij OCI geconsolideerd, echter moeten we rekening houden met alle andere deelnemingen in OCI en haar dochterondernemingen. OCI NV is de holding zegmaar.

    Het beste kun je beide bedrijven op basis van Vrije Kasstroom vergelijken, want FCF van OCI is hetgeen wat de aandeelhouders van OCI NV toekomt en daar zijn alle deelnemingen al vanaf getrokken.
  12. forum rang 6 de schaatser 23 mei 2022 21:28
    quote:

    BultiesBrothers schreef op 23 mei 2022 20:53:

    [...]

    EBITDA basis is niet helemaal zuiver om beide bedrijven mee te vergelijken. OCI noteert al haar non controlling interests ook in de winst/verlies rekening. Dus hetgeen wat uiteindelijk op ons bordje komt is alles, minus 50% Fertiglobe, minus 50% Natgasoline, minus 15% OCI Methanol....

    Fertiglobe staat voor 100% bij OCI geconsolideerd, echter moeten we rekening houden met alle andere deelnemingen in OCI en haar dochterondernemingen. OCI NV is de holding zegmaar.

    Het beste kun je beide bedrijven op basis van Vrije Kasstroom vergelijken, want FCF van OCI is hetgeen wat de aandeelhouders van OCI NV toekomt en daar zijn alle deelnemingen al vanaf getrokken.
    Als je de vrije kasstroom met elkaar vergelijkt dan kom je bij CF op 2,8 miljard en bij OCI op 2,4 miljard. dan zeg je op basis van deze cijfers OCI heeft nog een rit te gaan.
    Ga je echter uit van de winst per aandeel dan krijg je respectievelijk 19,11 $ voor CF en 7,17 euro voor OCI, allebei verwacht in 2022. Leg het mij maar uit. Ik begrijp de verschillen niet. maar weet wel dat de winst per aandeel zeker in Amerika als maatstaf geldt.
7.660 Posts
Pagina: «« 1 ... 193 194 195 196 197 ... 383 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

OCI sluist minstens €3 miljard richting aandeelhouder

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links